Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 5 decembrie 1997  pentru aplicarea   Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 5 decembrie 1997 pentru aplicarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: MINISTERUL JUSTITIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 354 din 11 decembrie 1997
ART. 1
Taxele judiciare de timbru reprezintã plata serviciilor prestate de cãtre instanţele judecãtoreşti, Ministerul Justiţiei şi Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
ART. 2
(1) Acţiunile şi cererile se împart, din punct de vedere al taxelor judiciare de timbru, în urmãtoarele categorii:
A. acţiuni şi cereri evaluabile în bani;
B. acţiuni şi cereri neevaluabile în bani;
C. acţiuni şi cereri pentru care legea stabileşte un regim distinct de taxare, dupã cum urmeazã:
a) cereri pentru acordarea personalitãţii juridice, pentru autorizarea functionarii şi pentru înregistrarea unor persoane juridice;
b) cereri în domeniul drepturilor de autor şi de inventator;
c) cereri neevaluabile în bani, în materie comercialã;
d) acţiuni şi cereri referitoare la raporturile de familie;
e) cereri formulate potrivit <>Legii notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 ;
f) acţiunile şi cererile prevãzute de <>Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor privitoare la cãrţile funciare şi de <>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , altele decât cererile de efectuare a operaţiunilor de publicitate;
g) cereri pentru exercitarea cãilor ordinare de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti;
h) cereri în vederea declarãrii recursului în anulare în cauze civile, adresate Ministerului Justiţiei sau Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie;
i) alte acţiuni şi cereri pentru care, prin legi speciale, se prevede un regim special de taxare;
j) cereri pentru transcrierea (întabularea) instrainarilor de imobile, pe baza de acte sub semnatura privatã, şi a ordonanţelor de adjudecare;
k) cereri pentru transcrierea (întabularea) dreptului de proprietate asupra activelor imobiliare, vândute de cãtre societãţile comerciale cu capital de stat, şi de cãtre fostele cooperative agricole de producţie;
l) cereri pentru transcrierea drepturilor reale de garanţie (gaj, ipoteca, privilegii, fidejusiuni reale);
m) cerere pentru alte transcrieri, înscrieri sau notari în registrele de publicitate a situaţiei juridice a imobilelor, inclusiv radierea drepturilor reale de garanţie;
n) cereri pentru eliberarea de copii de pe înscrisurile aflate la dosar.
ART. 3
(1) Sunt plãtitori ai taxelor judiciare de timbru toate persoanele fizice şi persoanele juridice.
(2) Taxa judiciarã de timbru, plãtitã la introducerea acţiunii sau a cererii ori pe parcursul procesului, se suporta de cãtre partea cãzutã în pretenţii, potrivit Codului de procedura civilã.
(3) În cazul în care partea care a introdus acţiunea sau cererea a fost scutitã, total sau parţial, de taxa judiciarã de timbru, instanta de judecata nu poate obliga partea cãzutã în pretenţii la plata sumei pentru care s-a acordat scutirea.
ART. 4
(1) Taxele judiciare de timbru sunt de trei feluri: fixe (exprimate în sume absolute), proporţionale şi pe transe (exprimate în procente).
(2) Taxele în suma fixa se aplica acţiunilor şi cererilor neevaluabile în bani, precum şi celor evaluabile în bani pentru care prin lege s-a stabilit o taxa în suma fixa.
(3) Taxele proporţionale, ca şi cele pe transe, se aplica acţiunilor şi cererilor evaluabile în bani şi se calculeazã la valoarea supusã taxarii.
ART. 5
(1) Se considera acţiuni şi cereri evaluabile în bani cele al cãror obiect este un drept patrimonial ce poate fi evaluat în bani.
(2) Valoarea la care se calculeazã taxele judiciare de timbru este cea prevãzutã în acţiune sau în cerere. Dacã aceasta valoare este contestatã sau apreciatã de instanţe ca vadit derizorie, evaluarea se face pe cale de expertiza, dispusã din oficiu sau la cererea oricãrei pãrţi, taxa calculandu-se la valoarea rezultatã din expertiza.
ART. 6
(1) Sunt considerate evaluabile în bani şi urmãtoarele cereri:
a) cererea pentru constatarea dobândirii unui drept real;
b) cererea pentru restituirea prestaţiilor efectuate în temeiul unui act juridic pentru care s-a cerut constatarea nulitãţii, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau revocarea.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. b) capatul principal de cerere va fi supus taxei judiciare de timbru prevãzute la <>art. 13 din Legea nr. 146/1997 .
ART. 7
Sunt supuse taxei prevãzute la <>art. 13 din Legea nr. 146/1997 cererile care au ca obiect drepturi nepatrimoniale, care nu beneficiazã de scutire de taxe judiciare de timbru şi pentru care nu s-a prevãzut o alta taxa.
ART. 8
(1) Se taxeaza dupã regulile aplicabile cererii sau acţiunii principale: cererile reconventionale, cererile de intervenţie şi de chemare în garanţie.
(2) Cererile reconventionale, cererile de intervenţie şi de chemare în garanţie ce apar în urma unei acţiuni care are ca obiect drepturi evaluabile în bani sunt supuse taxei judiciare de timbru calculate la valoarea ce se pretinde prin aceste cereri.
ART. 9
Când o acţiune are mai multe capete de cerere, cu finalitate diferita, dintre care unele evaluabile şi altele neevaluabile în bani, taxa judiciarã de timbru se datoreazã distinct pentru fiecare capãt de cerere, dupã natura lui, cu excepţia cazurilor în care, prin lege, se prevede altfel.
ART. 10
În cazul cererilor sau al acţiunilor introduse în comun de mai multe persoane pentru acelaşi obiect ori când obiectul este un drept sau o obligaţie comuna, taxa judiciarã de timbru se datoreazã în solidar.
ART. 11
Nu se timbreazã cererile depuse în cursul judecaţii şi care nu modifica valoarea taxabila sau caracterul cererii iniţiale, ca de exemplu: cererea cu care se depune lista de martori, cererea pentru precizarea domiciliului ales sau pentru schimbarea domiciliului, cererea pentru depunerea recipiselor de consemnare şi a chitantelor de plata a sumelor ce reprezintã onorarii pentru experţi, pensii de întreţinere şi altele.
ART. 12
De asemenea, nu se timbreazã: cererile de îndreptare a erorilor materiale, tranzacţiile intervenite între pãrţi în cursul procesului civil, cererile accesorii privind cheltuielile de judecata, precum şi cererile pentru exercitarea cãilor de atac în astfel de situaţii.
ART. 13
(1) Acţiunea posesorie şi cererile care au ca obiect servituţi se timbreazã, conform <>art. 3 lit. j) din Legea nr. 146/1997 , cu 50.000 lei.
(2) În cazul în care, prin aceeaşi acţiune, se cer şi daune pentru lipsa de folosinta şi pentru degradare, aceasta cerere se timbreazã separat, la valoare.
ART. 14
(1) Cererile pentru repunerea pe rol a procesului a cãrui judecare a fost suspendatã datoritã pãrţilor se timbreazã cu 50% din taxa judiciarã de timbru pentru cererea sau acţiunea respectiva.
(2) În cazurile în care suspendarea nu este datoratã pãrţilor, pe cererea de repunere pe rol se va preciza temeiul suspendãrii şi se va face menţiunea: "Cerere exceptatã de la plata taxei judiciare de timbru".
ART. 15
Cererile pentru exercitarea cãilor ordinare de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti sunt supuse taxei judiciare de timbru, dupã distincţiile prevãzute la <>art. 11 din Legea nr. 146/1997 .
ART. 16
(1) În cazul transcrierii (intabulãrii) hotãrârii judecãtoreşti prin care se constata simulatia actului de vânzare-cumpãrare imobiliarã, care anterior a fost transcris (intabulat) în forma lui aparenta, se va radia transcrierea (întabularea) anterioarã şi se va efectua o noua transcriere (intabulare) pe numele cumparatorilor reali.
(2) Pentru transcrierea (întabularea) unor astfel de hotãrâri se percepe taxa judiciarã de timbru calculatã la valoare.
ART. 17
Constatarea nulitãţii, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau revocarea unui act de înstrãinare care a fost transcris (intabulat) nu indreptateste la restituirea taxelor percepute, cu excepţia celor percepute pentru transcrierea ordonanţei de adjudecare, în cazul casãrii acesteia prin recurare.
ART. 18
(1) Notãrile sau înscrierile multiple ce apar într-un singur act se supun taxarii separat, dupã natura fiecãruia.
(2) Dacã dintr-un act rezulta cumpãrarea unui bun imobil şi transmisiunea de cãtre cumpãrãtor a uzufructului unei alte persoane, taxa judiciarã de timbru se datoreazã atât pentru transcrierea transmisiunii proprietãţii, cat şi pentru constituirea uzufructului.
(3) Taxele judiciare de timbru se datoreazã de cãtre fiecare titular de drepturi distincte, inclusiv în cazul în care se face o singura cerere de transcriere (intabulare sau notare).
ART. 19
(1) Scutirile de taxe judiciare de timbru aferente acţiunilor şi cererilor în justiţie se împart în doua categorii, şi anume:
a) scutiri care privesc acţiunile sau cererile având un anume obiect şi care se aplica tuturor pãrţilor din proces, însã numai în ceea ce priveşte obiectul scutit;
b) scutiri care privesc anumite persoane şi de care beneficiazã numai persoana respectiva.
(2) În cazurile în care în desfãşurarea procesului se modifica acţiunile sau cererile şi apar noi capete de cerere sau un alt obiect care nu intra în scutire se percep taxele corespunzãtoare.
ART. 20
Sunt scutite de taxele judiciare de timbru, potrivit legii, acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la:
a) încheierea, executarea şi încetarea contractului individual de munca, orice drepturi ce decurg din raporturi de munca, stabilirea impozitului pe salarii, drepturile decurgând din executarea contractelor colective de munca şi cele privind soluţionarea conflictelor colective de munca, precum şi executarea hotãrârilor pronunţate în aceste litigii;
b) plata muncii membrilor cooperativelor de producţie mestesugareasca, de producţie mixtã agricolã-mestesugareasca, de invalizi şi de prestãri de servicii;
c) obligaţiile legale şi contractuale de întreţinere;
d) stabilirea şi plata pensiilor, precum şi a altor drepturi prevãzute prin sistemele de asigurãri sociale;
e) stabilirea şi plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin, a ajutorului social, a alocaţiei de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor handicapate şi a altor forme de protecţie socialã prevãzute de lege;
f) restituirea, de cãtre persoanele fizice şi juridice care folosesc personal salariat, a sumelor acordate de organul de asigurare cu titlu de pensii şi ajutoare sociale celor accidentati în munca;
g) stabilirea şi acordarea despãgubirilor decurgând din condamnarea sau din luarea unei mãsuri preventive pe nedrept;
h) adopţie, constatarea abandonului, ocrotirea minorilor, tutela, curatela, interdicţie judecãtoreascã, asistenta bolnavilor psihic periculosi, precum şi la exercitarea de cãtre autoritatea tutelara a atribuţiilor ce îi revin;
i) sancţionarea contravenientilor;
j) protecţia consumatorilor, atunci când persoanele fizice şi asociaţiile pentru protecţia consumatorilor au calitatea de reclamant impotriva agenţilor economici care au prejudiciat drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor;
k) stabilirea drepturilor persoanelor fizice actionare la societãţile comerciale agricole pe acţiuni;
l) valorificarea drepturilor Societãţii Naţionale de Cruce Roşie;
m) amenzile de orice fel;
n) exercitarea drepturilor electorale;
o) cauzele penale, inclusiv despãgubirile civile, materiale şi morale decurgând din acestea;
p) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate abuziv de stat sau de alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989;
r) orice alte acţiuni, cereri sau acte de procedura pentru care se prevãd, prin legi speciale, scutiri de taxa judiciarã de timbru.
ART. 21
(1) De asemenea, sunt scutite de taxa judiciarã de timbru contestaţiile introduse impotriva hotãrârilor comisiilor constituite în temeiul art. 15 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, precum şi cererile şi acţiunile, inclusiv cãile de atac formulate, potrivit legii, de Ministerul Public şi de Ministerul Finanţelor, şi cele formulate de alte instituţii publice, când au ca obiect venituri publice.
(2) În înţelesul <>Legii nr. 146/1997 , în categoria venituri publice se includ: veniturile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, bugetului trezoreriei statului, veniturile din rambursãri de credite externe şi din dobânzi şi comisioane derulate prin trezoreria statului, precum şi veniturile bugetelor altor instituţii publice cu caracter autonom.
ART. 22
(1) Ministerul Finanţelor poate acorda scutiri, reduceri, eşalonãri sau amânãri pentru plata taxelor judiciare de timbru, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.
(2) În baza <>art. 21 din Legea nr. 146/1997 , Ministerul Finanţelor poate acorda facilitãţile prevãzute la alin. (1), pentru:
a) cereri de înlesniri care privesc taxele aferente acţiunilor şi cererilor introduse în justiţie dupã data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 ;
b) cereri de înlesniri care privesc diferenţele de taxe judiciare de timbru - aferente acţiunilor şi cererilor introduse la instanţe înainte de data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 -, calculate şi stabilite potrivit noii legi, ca urmare a majorãrii pretenţiilor sau valorii taxabile dupã aceasta data.
(3) Aprobarea eşalonãrii sau a amânãrii la plata se face concomitent cu transmiterea adresei de debitare a taxelor judiciare de timbru organului în evidenta cãruia se afla debitorul şi care rãspunde de încasarea acesteia.
(4) Anularea debitului urmeazã regimul prevãzut pentru restituirea taxelor judiciare de timbru.
(5) Facilitãţile acordate de Ministerul Finanţelor se comunica direct persoanelor care le-au solicitat.
(6) Pentru a beneficia de scutirile sau înlesnirile acordate, petentii vor depune comunicarea, în original, la organul prestator al serviciului.
(7) Depunerea comunicãrii privind aprobarea scutirii sau a inlesnirii la plata echivaleaza cu îndeplinirea obligaţiei prevãzute la <>art. 20 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 .
ART. 23
(1) În cazul în care o instanta judecãtoreascã trimite spre judecare unei alte instanţe o acţiune sau o cerere pentru care s-a plãtit taxa judiciarã de timbru, nu se percepe o noua taxa.
(2) În cazul în care pãrţile solicita actualizarea pretenţiilor, în acţiunile şi în cererile trimise pentru rejudecare, se vor percepe diferenţele de taxe fata de taxele plãtite la introducerea acţiunii.
ART. 24
(1) Determinarea cuantumului taxei judiciare de timbru se face, dupã caz, de cãtre instanta judecãtoreascã, Ministerul Justiţiei sau Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
(2) Prestatorul serviciului taxabil este obligat sa comunice în scris plãtitorului cuantumul taxei judiciare de timbru.
(3) Impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se poate face contestaţie potrivit dispoziţiilor aplicabile în materie fiscalã.
(4) Contestaţia se depune la instanta judecãtoreascã care a dispus încadrarea în tariful taxelor judiciare de timbru, în termen de 15 zile de la data comunicãrii cuantumului sumei datorate, şi va fi însoţitã de documentul original de plata a taxei de timbru de 2% la suma contestatã.
(5) Instanta judecãtoreascã care a primit contestaţia va remite direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în termen de 5 zile, dosarul contestaţiei, care va conţine obligatoriu contestaţia petentei şi documentul original de plata a taxei judiciare de timbru pentru contestaţie. Contestaţia se soluţioneazã, prin dispoziţie motivatã, de cãtre directorul general.
(6) În situaţia în care petenta este nemultumita de dispoziţia data, procedura de contestare este cea prevãzutã la <>art. 4, 5, 6, 7, 8 şi 9 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor.
ART. 25
(1) Sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie numai în cazurile prevãzute de lege.
(2) Taxele judiciare de timbru nu se restituie în cazul în care au fost legal plãtite, dar pãrţile renunţa la acţiunea sau la cererea introdusã, cu excepţiile prevãzute de lege.
(3) Cererea de restituire se adreseazã instanţei judecãtoreşti, Ministerului Justiţiei sau, dupã caz, parchetului la care s-a introdus acţiunea sau cererea, în termen de un an de la data naşterii dreptului de restituire.
(4) Instituţiile prevãzute la alin. (3), dupã avizarea cererii de restituire, o vor transmite organului fiscal în contul cãruia s-a virat taxa judiciarã de timbru, însoţitã de o comunicare din care sa rezulte identitatea documentului de plata, cuantumul sumei de restituit, condiţiile de fapt şi textul legal care indreptateste restituirea sumei.
(5) Organul fiscal, dupã analiza şi aprobare, cu respectarea normelor în vigoare, transmite trezoreriei statului cererea respectiva, pentru restituirea taxelor judiciare de timbru, care se efectueazã astfel:
a) în cazul persoanelor fizice, restituirea sumelor se efectueazã prin casieria statului, direct persoanei în cauza;
b) în cazul persoanelor juridice, suma se restituie prin trezoreria statului, cu ordin de plata, în contul beneficiarului indicat în cererea de restituire aprobatã, în condiţiile legii.
(6) Pe documentul original de plata, care rãmâne la prestatorul serviciului taxabil, se va face menţiune cu privire la cuantumul sumei restituite şi la textul legal care indreptateste restituirea.
ART. 26
(1) Taxele judiciare de timbru, plãtite prin aplicarea şi prin anularea de timbre fiscale mobile, nu se restituie.
(2) De asemenea, nu se restituie taxele judiciare de timbru plãtite pentru cereri şi acţiuni anulate ca insuficient timbrate.
ART. 27
(1) Dovada achitãrii taxelor judiciare de timbru se depune la dosarul cauzei.
(2) Timbrele fiscale mobile se aplica şi anuleazã pe cerere, cu excepţia eliberãrii de documente, caz în care marca timbrului se aplica şi anuleazã pe documentul eliberat, iar matca, pe cererea aflatã la dosar sau pe actul de pe care s-a fãcut copia.
ART. 28
În cazul în care, cu ocazia transcrierii (intabulãrii) prevãzute la <>art. 9 din Legea nr. 146/1997 , se constata fragmentarea valorilor, prin folosirea oricãror mijloace, în scopul de a se sustrage de la plata taxei judiciare de timbru, se refuza efectuarea operaţiunii, dacã nu se face dovada plãţii integrale.
ART. 29
Încadrarea în tariful taxelor judiciare de timbru de cãtre instanţele judecãtoreşti constituie o sarcina administrativã a acestor organe, stabilitã de lege în calitatea lor de prestatoare de servicii taxabile, şi nu constituie obiect al activitãţii lor de judecata.
ART. 30
(1) Taxele judiciare de timbru se datoreazã şi se plãtesc anticipat, adicã înainte de primirea (înregistrarea), efectuarea sau eliberarea actelor taxabile sau înainte de prestarea serviciilor.
(2) Instanţele judecãtoreşti - cu totul excepţional, pentru motivele menţionate în rezoluţie - pot retine cereri sau acţiuni netimbrate sau insuficient timbrate, obligând partea sa plãteascã taxele pana la primul termen de judecata.
(3) În cazul în care taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã, în cuantumul legal, în momentul înregistrãrii acţiunii sau a cererii, ori dacã în cursul procesului apar elemente care determina o valoare mai mare, instanta judecãtoreascã va pune în vedere petentului sa achite suma datoratã pana la primul termen de judecata. Când se micşoreazã valoarea pretenţiilor formulate, dupã înregistrarea acţiunii sau a cererii, taxa judiciarã de timbru se percepe la valoarea iniţialã, fãrã a se tine seama de reducerea ulterioara.
(4) Când prin cerere se pretind şi majorãri de întârziere şi/sau dobânzi, cuantumul acestora, de la data la care încep sa curgã şi pana la data înregistrãrii cererii sau a completãrii ei, se cuprinde în valoarea taxabila a cererii.
(5) Neîndeplinirea obligaţiei de plata pana la termenul stabilit se sancţioneazã cu anularea acţiunii sau a cererii.
(6) Dacã, în momentul înregistrãrii, acţiunea sau cererea a fost taxatã corespunzãtor obiectului iniţial, dar a fost modificatã ulterior, ea nu va putea fi anulatã integral, ci va trebui soluţionatã în limitele în care taxa judiciarã de timbru a fost plãtitã.
ART. 31
(1) Instanţele judecãtoreşti au obligaţia de a incunostinta pãrţile, o data cu citarea, despre taxele judiciare de timbru ce trebuie achitate în cazurile în care acţiunile şi cererile au fost trimise prin posta.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), dacã acţiunile sau cererile nu cuprind datele sau documentaţia necesarã caracterizarii actului sau calculãrii taxelor sau dacã nu s-au anexat dovezile din care sa rezulte plata acestora, instanţele judecãtoreşti stabilesc termenul de judecata şi comunica pãrţilor, o data cu citarea, şi obligaţiile în legatura cu taxa judiciarã de timbru ce trebuie îndeplinite pana la termenul de judecata, sub sancţiunea anulãrii cererii sau acţiunii.
ART. 32
(1) În situaţia în care instanta judecãtoreascã constata ca, în fazele procesuale anterioare, taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal sau nu s-a fãcut dovada acordãrii unei scutiri sau înlesniri la plata, va transmite organelor de executare competente actul prin care s-a stabilit diferenţa de taxa judiciarã de timbru.
(2) Organul prestator al serviciului, primind confirmarea debitului, considera taxa judiciarã de timbru plãtitã în mãsura în care suma debitata corespunde taxei legal datorate.
(3) Pentru cereri şi acţiuni în justiţie, data de la care curge termenul de prescripţie, în cazul sumelor datorate cu titlu de taxe judiciare de timbru, este momentul înregistrãrii acţiunii sau cererii.
ART. 33
(1) Taxele judiciare de timbru se plãtesc în numerar, prin ordin de plata, precum şi prin aplicarea şi anularea de timbre fiscale mobile pentru taxele de pana la 30.000 lei.
(2) Ministerul Finanţelor realizeazã emisiuni de timbre fiscale pentru taxele judiciare, pe baza machetei prezentate de Ministerul Justiţiei, cu urmãtoarele valori: 100 lei, 300 lei, 500 lei, 1.000 lei, 3.000 lei, 5.000 lei, 10.000 lei, 15.000 lei, 20.000 lei, 25.000 lei şi 30.000 lei, care poarta menţiunea TIMBRU FISCAL PENTRU taxe JUDICIARE.
ART. 34
Dovada plãţii taxelor judiciare de timbru se face prin:
a) chitanţa de încasare în numerar, eliberata de unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni sau de trezoreriile statului;
b) ordin de plata, vizat de trezorerii ale statului sau de filiale ale Bãncii Comerciale Romane - S.A.;
c) aplicarea şi anularea de timbre fiscale mobile.
ART. 35
Timbrele fiscale pentru plata taxelor judiciare trebuie sa îndeplineascã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) sa fie autentice;
b) sa fie în circulaţie;
c) sa nu poarte semnatura sau vreun alt semn de anulare;
d) sa nu fie patate sau indoite;
e) sa nu poarte ştersãturi, razuiri sau urme de spalare;
f) sa fie întregi;
g) sa nu fi fost folosite.
ART. 36
(1) Preşedinţii instanţelor judecãtoreşti au obligaţia ţinerii unei evidente riguroase a taxelor judiciare de timbru, prin grefierul-şef sau, dupã caz, primul-grefier, urmând ca datele sa fie comunicate, trimestrial, Ministerului Justiţiei.
(2) Obligaţia de organizare a evidentei şi de comunicare a datelor cãtre Ministerul Justiţiei revine, în mod corespunzãtor, notarilor publici şi avocaţilor pentru sumele provenind din taxele de timbru plãtite pentru activitatea notarialã, precum şi pentru cele provenind din impozitele încasate din onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici.
ART. 37
(1) Taxele judiciare de timbru, taxele de timbru pentru activitatea notarialã, precum şi impozitul pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici se încaseazã în contul bugetului de stat astfel:
a) la unitãţile trezoreriilor statului se deschid conturile:
- 20.17.01.10 "Taxe judiciare de timbru";
- 20.17.01.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarialã";
- 20.08.01.04 "Impozit pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici";
b) în municipiul Bucureşti (exclusiv sectoarele 1 şi 3) şi în judeţul Ilfov, unde nu funcţioneazã trezorerii ale statului, se deschid la filialele Bãncii Comerciale Romane - S.A., pe seama administraţiilor financiare ale sectoarelor 2, 4, 5 şi 6 şi a Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, conturile bugetului de stat:
- 60.17.x.10 "Taxe judiciare de timbru";
- 60.17.x.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarialã";
- 60.08.x.04 "Impozit pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici".
(2) Încasarea în conturile bugetului de stat a taxelor judiciare de timbru, a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã şi a impozitului pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici se efectueazã astfel:
a) persoanele fizice achitã în numerar taxele judiciare de timbru, precum şi taxele de timbru pentru activitatea notarialã şi impozitul pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici la unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni şi la casieriile trezoreriilor statului.
Sumele se depun la casieriile unitãţilor trezoreriilor statului şi la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, dupã caz, pe destinatiile conturilor prevãzute la alin. (1), şi anume: taxe judiciare de timbru, taxe de timbru pentru activitatea notarialã şi impozitul pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici, cu înscrierea elementelor specifice taxei respective (numãrul dosarului, prestatorul serviciului etc.).
Încasarea se efectueazã pe baza de chitanţa, iar unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni înregistreazã în borderou, dupã caz, sumele încasate în conturile menţionate la alin. (1) lit. a) şi b).
Sumele încasate de cãtre unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni sunt virate în contul trezoreriei statului sau al administraţiilor financiare (în sectoarele 2, 4, 5 şi 6 în municipiul Bucureşti) şi ale Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, dupã caz, la aceleaşi termene la care se vireazã şi celelalte venituri bugetare încasate, conform convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor;
b) persoanele juridice achitã taxele judiciare de timbru prin virare cu ordin de plata tip trezoreria statului, din conturile acestora deschise la bãncile comerciale în conturile bugetului de stat menţionate la alin. (1) lit. a) şi b);
c) Ministerul Finanţelor va comunica lunar Ministerului Justiţiei situaţia pe conturi a încasãrii taxelor judiciare de timbru, a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, a impozitului pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici;
d) sumele prevãzute la <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 146/1997 se aproba anual în bugetul de stat, iar în limita acestora se prevãd cheltuielile menţionate la art. 25 alin. (3) din lege în bugetul Ministerului Justiţiei în cota de 85%, în bugetul Curţii Supreme de Justiţie în cota de 10% şi în bugetul Ministerului Public în cota de 5% . Aceste cheltuieli se aproba în bugetele ordonatorilor principali de credite prin legea anuala a bugetului de stat;
e) în execuţie, cheltuielile prevãzute la art. 25 alin. (3) din lege se efectueazã pe baza creditelor deschise pe seama ordonatorilor principali de credite din bugetul de stat, în limita prevederilor de cheltuieli şi a încasãrilor efective din bugetul de stat, în conturile menţionate la alin. (1) de mai sus;
f) în cererile de deschidere a creditelor bugetare, ordonatorii principali de credite vor mentiona ca sumele respective se acoperã din veniturile încasate la bugetul de stat din taxele judiciare de timbru, din taxele de timbru pentru activitatea notarialã şi din impozitul pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici;
g) cheltuielile efectuate în condiţiile <>Legii nr. 146/1997 se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale ordonatorilor principali şi terţiari de credite, întocmite şi aprobate potrivit reglementãrilor în vigoare.
(3) Ministerul Finanţelor va pune la dispoziţia Ministerului Justiţiei, la sfârşitul fiecãrei luni, încasãrile provenind din veniturile menţionate la <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 146/1997 .
(4) Disponibilitãţile de la finele anului se vor reporta în anul urmãtor, pentru a fi cheltuite cu aceeaşi destinaţie.
ART. 38
(1) Veniturile realizate din taxele judiciare de timbru se vor folosi pentru buna funcţionare a instanţelor judecãtoreşti şi a parchetelor, a Ministerului Justiţiei, precum şi pentru completarea fondului cheltuielilor de personal pentru magistraţi, asimilaţii acestora şi personalul auxiliar, astfel:
a) 60% pentru salarii, premii şi stimulente;
b) 20% pentru cheltuieli gospodãreşti, cheltuieli de procedura şi publicaţii;
c) 20% pentru dotãri privind informatizarea şi dotarea cu aparatura de multiplicat, faxuri etc.
(2) Defalcarea cheltuielilor pe categorii, prevãzutã la alin. (1) se va cuprinde distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli anual. În execuţie, aceste cheltuieli vor fi evidentiate în mod distinct.
ART. 39
(1) Taxele judiciare de timbru, achitate sau transmise spre încasare înainte de intrarea în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 , rãmân valabile în situaţia în care eliberarea actului sau prestarea serviciului taxabil are loc dupã aceasta data.
(2) În situaţia în care acţiunea sau cererea a fost introdusã în justiţie anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 , taxele judiciare de timbru se stabilesc în raport cu legea noua numai în cazul plusului de pretenţii solicitat ulterior intrãrii în vigoare a acesteia.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016