Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 5 august 2004  pentru aplicarea   Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despagubiri sau compensatii cetatenilor romani pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, retinute sau ramase in Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta, ca urmare a starii de razboi si a aplicarii Tratatului de Pace intre Romania si Puterile Aliate si Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 5 august 2004 pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despagubiri sau compensatii cetatenilor romani pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, retinute sau ramase in Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta, ca urmare a starii de razboi si a aplicarii Tratatului de Pace intre Romania si Puterile Aliate si Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 747 din 17 august 2004
CAP. I
Beneficiarii mãsurilor reparatorii

ART. 1
Beneficiazã de mãsurile reparatorii prevãzute de <>Legea nr. 290/2003 cetãţenii români deposedaţi ca urmare a pãrãsirii forţate a Basarabiei, Bucovinei de Nord şi a Ţinutului Herţa, precum şi ca urmare a Celui de al II-lea Rãzboi Mondial şi a aplicãrii Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, sau moştenitorii legali ai acestora, pânã la gradul al IV-lea inclusiv, astfel cum sunt definiţi în legea civilã românã, dacã au la data formulãrii cererii cetãţenia românã şi domiciliul în România.
ART. 2
Pentru a beneficia de mãsurile reparatorii prevãzute de <>Legea nr. 290/2003 , persoanele îndreptãţite trebuie sã facã dovada cã au avut în proprietate, dupã luna martie 1944, bunurile pentru care solicitã acordarea mãsurilor reparatorii şi cã bunurile în cauzã nu au fost înstrãinate prin convenţii civile, încheiate prin liber acord de voinţã între fostul proprietar sau moştenitorul legal al acestuia şi o terţã persoanã.
ART. 3
Se considerã datã a formulãrii cererii prevãzute la art. 1 data înregistrãrii cererii la comisiile constituite în cadrul prefecturilor, în temeiul <>art. 6 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicatã.

CAP. II
Criteriile şi metodologia de evaluare, modalitãţi de acordare a compensaţiilor şi de stabilire a cuantumului despãgubirilor pentru terenuri

ART. 4
Persoanele îndreptãţite cãrora nu li se pot atribui în naturã terenuri de acelaşi gen în judeţul în care locuiesc beneficiazã de despãgubiri sau compensaţii determinate potrivit prevederilor <>art. 2 din Legea nr. 290/2003 .
ART. 5
(1) Prin valoarea de circulaţie a categoriilor de terenuri, comunicatã de cãtre primãrii în sensul <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 290/2003 , se înţelege preţul mediu/ha/ţarã, stabilit pe baza celui mai mic preţ înscris în cel puţin 5 acte translative de proprietate pentru categoria de teren în cauzã, încheiate în formã autenticã în anul anterior stabilirii despãgubirii şi înregistrate în rolurile agricole sau fiscale.
(2) Valoarea de circulaţie a categoriilor de terenuri se stabileşte anual, pe baza datelor comunicate de primãrii, prin ordin al ministrului de stat, ministrul administraţiei şi internelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În cazul în care persoanele îndreptãţite sunt mai mulţi moştenitori legali ai foştilor proprietari prevãzuţi la art. 1, domiciliaţi în judeţe diferite, se procedeazã astfel:
a) se atribuie în naturã terenuri de acelaşi gen în oricare dintre judeţele în care locuiesc beneficiarii;
b) dacã nu se pot atribui în naturã, în tot sau în parte, terenuri de acelaşi gen în judeţele în care locuiesc persoanele beneficiare, se acordã despãgubiri sau compensaţii determinate potrivit prevederilor <>art. 2 din Legea nr. 290/2003 , pe baza valorii de circulaţie a categoriilor de terenuri, stabilitã potrivit prezentelor norme metodologice.

CAP. III
Criterii şi metodologia de evaluare şi acordare a compensaţiilor pentru recoltele neculese în anul 1940

ART. 6
(1) Pentru cel mult 3 dintre recoltele de grâu, porumb, floarea-soarelui, sfeclã de zahãr, viţã-de-vie, in, tutun, mac sau fructe, neculese în anul 1940, la alegerea persoanelor îndreptãţite, se acordã o sumã stabilitã conform <>art. 4 din Legea nr. 290/2003 .
(2) Pentru acordarea sumei prevãzute de lege, persoanele îndreptãţite nu pot alege recolte culese.
(3) Suma prevãzutã la alin. (1) se calculeazã în funcţie de suprafaţa cultivatã, producţia medie la hectar şi preţul de achiziţie a produselor, publicat de Institutul Naţional de Statisticã pentru anul anterior celui în care se stabileşte despãgubirea, pentru fiecare produs dintre cele alese de persoanele îndreptãţite.
(4) Suprafaţa cultivatã luatã în calcul este cea care rezultã din documentele anexate cererii ca fiind cultivatã cu produsul în cauzã şi neculeasã în anul 1940.
(5) Producţia medie la hectar luatã în calcul este producţia medie la hectar în zona pentru care se solicitã compensaţia pentru anul 1940 sau primul an anterior anului 1940 referitor la care Institutul Naţional de Statisticã deţine date.

CAP. IV
Criteriile şi metodologia de evaluare a despãgubirilor pentru construcţiile cu destinaţia de locuinţe, anexe gospodãreşti ori pentru alte utilitãţi

ART. 7
Pentru construcţiile cu destinaţia de locuinţe, anexe gospodãreşti ori pentru alte utilitãţi se acordã persoanelor îndreptãţite despãgubiri bãneşti determinate în funcţie de suprafaţa construitã, materialele folosite şi vechimea construcţiei la data pierderii posesiei.
ART. 8
Cuantumul despãgubirilor prevãzute la art. 7 din prezentele norme se stabileşte în conformitate cu prevederile cap. III "Criteriile şi metodologia de evaluare a locuinţelor, inclusiv a anexelor gospodãreşti aferente" şi ale cap. IV "Criteriile şi metodologia de evaluare a construcţiilor cu altã destinaţie decât cea de locuinţã şi a anexelor gospodãreşti aferente" din Normele metodologice pentru aplicarea <>Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii cetãţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicãrii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 753/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 30 noiembrie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 9
În suma totalã a despãgubirilor pentru construcţiile cu destinaţia de locuinţe, anexe gospodãreşti ori pentru alte unitãţi se cuprinde şi valoarea terenurilor aferente construcţiilor, respectiv terenul de sub construcţie şi curtea, care se determinã în conformitate cu dispoziţiile prevãzute la art. 8 din prezentele norme metodologice.

CAP. V
Organizarea şi funcţionarea comisiilor

ART. 10
(1) Aplicarea dispoziţiilor <>Legii nr. 290/2003 şi a prezentelor norme metodologice se face de cãtre comisiile constituite în cadrul prefecturilor în temeiul <>art. 6 din Legea nr. 9/1998 , republicatã, în conformitate cu prevederile <>art. 5 şi 8 din Legea nr. 290/2003 .
(2) Atribuţiile comisiilor prevãzute la alin. (1) sunt cele stabilite prin <>Legea nr. 9/1998 , republicatã, <>Legea nr. 290/2003 şi normele metodologice adoptate în aplicarea acestora.
ART. 11
(1) Pentru evaluarea terenurilor, construcţiilor cu destinaţia de locuinţe, anexe gospodãreşti ori pentru alte utilitãţi şi a terenurilor aferente acestora, comisiile judeţene sau a municipiului Bucureşti pot desemna una sau mai multe comisii tehnice de specialitate, dupã caz, formate din 3 membri, specialişti în expertizãri de construcţii sau evaluatori funciari, desemnaţi din cadrul instituţiilor publice, al serviciilor publice deconcentrate sau al consiliilor locale.
(2) Consiliile locale, instituţiile publice sau serviciile publice deconcentrate sunt obligate sã delege, la solicitarea comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti, specialişti pentru efectuarea rapoartelor tehnice de evaluare a despãgubirilor.
(3) Rezultatul evaluãrii se consemneazã într-un raport tehnic de evaluare, semnat de toţi membrii comisiei tehnice, care se înainteazã comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(4) Comisiile tehnice de evaluare sunt obligate sã întocmeascã, sã redacteze şi sã înainteze cu maximã celeritate rapoartele tehnice de evaluare.
(5) Fiecare membru al comisiei tehnice de evaluare beneficiazã de o indemnizaţie, calculatã în raport cu numãrul de ore aferente întocmirii fiecãrui raport, stabilitã în lei/orã, pe bazã de deviz anexat la raportul tehnic de evaluare, aprobat de comisia judeţeanã sau a municipiului Bucureşti. Indemnizaţia brutã orarã se determinã prin împãrţirea sumei rezultate din aplicarea cotei de 20% asupra salariului de bazã brut lunar pentru funcţia de secretar general din ministere la numãrul de ore lucrãtoare aferente fiecãrei luni.
(6) Indemnizaţiile prevãzute la alin. (5) se impoziteazã în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(7) Indemnizaţiile pentru membrii comisiilor tehnice sunt plãtite de Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, din sumele prevãzute în bugetul Ministerului Finanţelor Publice pentru despãgubiri civile, precum şi pentru cheltuieli judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispoziţiilor legale.
ART. 12
(1) Comisia centralã constituitã în baza <>Legii nr. 9/1998 , republicatã, centralizeazã hotãrârile primite de la comisiile judeţene şi a municipiului Bucureşti şi face propuneri Ministerului Finanţelor Publice pentru includerea în bugetul de stat a sumelor necesare aplicãrii legii.
(2) În caz de contestaţie, comisia centralã solicitã dosarul de la comisia judeţeanã sau a municipiului Bucureşti.
(3) Comisia judeţeanã sau a municipiului Bucureşti este obligatã sã transmitã dosarul hotãrârii contestate, în termen de cel mult 15 zile de la primirea solicitãrii, comisiei centrale.
(4) Contestaţia se soluţioneazã prin hotãrâre motivatã, în termenul prevãzut de <>Legea nr. 290/2003 .
(5) Comisia centralã este reprezentatã în litigiile în care este parte, prin serviciile juridice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în baza împuternicirii emise în acest scop, la solicitarea preşedintelui comisiei.

--------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016