Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 31 martie 2005  de aplicare a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 31 martie 2005 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 312 din 13 aprilie 2005

Norme metodologice:
Procedura de restituire a bunurilor care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România se desfãşoarã în condiţiile stabilite prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 , aprobatã cu completãri prin <>Legea nr. 66/2004 , şi în conformitate cu prezentele norme metodologice.
Ordonanţa de urgenţã:
"Art. 6. - (1) Imobilele care au aparţinut comunitãţilor minoritãţilor naţionale din România şi care au fost preluate în mod abuziv, cu sau fãrã titlu, de statul român, de organizaţiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, în perioada 6 septembrie 1940 - 22 decembrie 1989, compuse din construcţii împreunã cu terenul aferent, existente în naturã, se restituie foştilor proprietari în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Sunt imobile, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, construcţiile, împreunã cu anexele acestora şi terenurile aferente lor situate în intravilanul localitãţilor, cu oricare din destinaţiile avute la data preluãrii. Bunurile devenite imobile prin încorporare, adãugirile şi îmbunãtãţirile la aceste construcţii se preiau cu plata lor la valoarea actualizatã.
(3) Prin comunitatea minoritãţilor naţionale se înţelege entitatea juridicã de drept privat, constituitã şi organizatã potrivit legii române, care reprezintã interesele cetãţenilor unei comunitãţi ale unei minoritãţi naţionale ce a deţinut în proprietate imobile preluate în mod abuziv şi care dovedeşte cã este continuatoarea recunoscutã a persoanei juridice titulare de la care s-au preluat bunurile de cãtre stat. Recunoaşterea continuitãţii entitãţii juridice de drept privat care se pretinde succesoarea fostului titular al dreptului de proprietate se face de cãtre instanţa judecãtoreascã ce a autorizat funcţionarea acesteia, în condiţiile prevãzute la <>art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În toate cazurile, cererile de restituire a imobilelor prevãzute la alin. (1) se pot depune la Comisia specialã de retrocedare, instituitã în temeiul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 501/2002 , în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã. Dupã acest termen nu se mai pot formula cereri de restituire sau retrocedare. Actele doveditoare ale drepturilor solicitate se depun în termenul util stabilit de comisie.
(5) În cazul în care imobilele ce fac obiectul cererilor de restituire sunt afectate unor activitãţi de interes public din învãţãmânt şi cercetare, sãnãtate sau sunt destinate funcţionãrii unor aşezãminte social-culturale, sedii ale partidelor politice legal înregistrate, misiuni diplomatice, oficii consulare, reprezentanţe ale organizaţiilor internaţionale interguvernamentale acreditate în România, solicitantul restituirii poate opta pentru:
a) restituirea numai a nudei proprietãţi, caz în care imobilul respectiv îşi va pãstra afectaţiunea pe o perioadã de pânã la 5 ani de la data deciziei de restituire. În aceastã perioadã proprietarul este scutit de plata impozitului pe proprietate şi, totodatã, va fi beneficiarul unei chirii în cuantumul stabilit prin hotãrâre a Guvernului. Plata cheltuielilor de întreţinere aferente imobilului respectiv revine utilizatorilor pe aceastã perioadã;
b) acordarea de mãsuri reparatorii prin echivalent, în condiţiile <>Legii nr. 10/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
Norme metodologice:
1. Domeniul de aplicare prevãzut la <>art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 este limitat la acele preluãri abuzive produse în perioada 6 septembrie 1940 - 22 decembrie 1989, denumitã în continuare perioadã de referinţã.
2. Sunt considerate abuzive acele preluãri de imobile care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România, produse în temeiul sau ca efect al unor acte normative ori administrative emise în perioada de referinţã, dacã nu s-au acordat despãgubiri juste şi echitabile în raport cu momentul preluãrii. În cazul în care s-au plãtit despãgubiri, dar acestea sunt considerate neîndestulãtoare, restituirea în naturã sau, dupã caz, acordarea celorlalte mãsuri reparatorii prevãzute de <>Legea nr. 10/2001 este condiţionatã de restituirea despãgubirilor primite sau de deducerea valorii acestora, dupã caz, în condiţiile stabilite de aceeaşi lege.
Sunt considerate abuzive şi preluãrile fãrã titlu valabil ale imobilelor care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România în perioada de referinţã sau fãrã respectarea dispoziţiilor legale în vigoare la data preluãrii, precum şi cele preluate fãrã temei legal, prin acte de dispoziţie ale organelor locale ale puterii sau administraţiei de stat.
3. Pot face obiectul retrocedãrii numai acele construcţii care existau fizic la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 . Prin urmare, construcţiile solicitate trebuie sã fie cele preluate de cãtre stat în perioada de referinţã, incidenţa beneficiului legii apreciindu-se în funcţie de data naşterii dreptului la mãsuri reparatorii, respectiv data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 .
4. Prin sintagma teren aferent se înţelege suprafaţa de teren afectatã construcţiei retrocedabile, disponibilã în limita împrejmuirilor existente.
5. Nu fac obiectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 terenurile situate în extravilanul localitãţilor, deoarece acestea fac obiectul altor legi speciale de restituire.
6. Valoarea actualizatã a construcţiilor preluate şi modificate, la care face referire <>art. 6 alin. (2) teza finalã din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 , este valoarea de piaţã a imobilelor respective, stabilitã printr-o expertizã extrajudiciarã de cãtre solicitantul restituirii.
7. Comisia specialã de retrocedare, instituitã în temeiul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 501/2002 , cu modificãrile ulterioare, are plenitudine de competenţã în soluţionarea fazei administrative a cererilor de retrocedare depuse de comunitãţile minoritãţilor naţionale, cu privire la calificarea preluãrilor ca fiind abuzive sau nu, respectiv la calificarea preluãrilor ca fiind cu titlu sau fãrã titlu.
8. Prin sintagma acte doveditoare prevãzutã la <>art. 6 alin. (4) teza finalã din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 se înţelege:
a) orice înscrisuri care atestã dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului la data preluãrii abuzive (act de vânzare-cumpãrare, tranzacţie, donaţie, extras de carte funciarã, act sub semnãturã privatã şi altele asemenea);
b) orice acte juridice sau declaraţii care permit încadrarea preluãrii ca fiind abuzivã, cu titlu sau fãrã titlu;
c) orice acte care întemeiazã prezumţia existenţei dreptului de proprietate al solicitantului asupra imobilului, la data preluãrii abuzive (extrasul de carte funciarã, istoricul de rol fiscal, procesul-verbal întocmit cu ocazia preluãrii, orice act emanând de la o autoritate din perioada de referinţã, care atestã direct sau indirect faptul cã bunul respectiv aparţinea solicitantului, iar pentru mediul rural extrasul de pe registrul agricol);
d) acte care permit recunoaşterea calitãţii de beneficiar al retrocedãrii: actul de înfiinţare, statutul de funcţionare şi organizare al entitãţii solicitante, dovada cã entitatea solicitantã a retrocedãrii este continuatoarea persoanei juridice titulare de la care s-au preluat bunurile de cãtre stat şi altele asemenea. Are forţã probantã numai originalul sau copia legalizatã a hotãrârii judecãtoreşti prin care se recunoaşte continuitatea entitãţii juridice de drept privat care se pretinde succesoarea fostului titular al dreptului de proprietate. Competenţa în acest sens aparţine instanţei judecãtoreşti care a autorizat funcţionarea entitãţii solicitante, în condiţiile <>art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 ;
e) expertize judiciare sau extrajudiciare de care solicitantul înţelege sã se prevaleze în susţinerea cererii sale;
f) orice acte sau înscrisuri pe care solicitantul înţelege sã le foloseascã în dovedirea cererii sale.
9. Se admit numai copii legalizate sau certificate pentru conformitate cu originalul de pe actele doveditoare referitoare la proprietate şi la calitatea de comunitate a unei minoritãţi naţionale îndreptãţite la retrocedare.
10. Pentru anumite situaţii complexe Comisia specialã de retrocedare, în virtutea plenitudinii de competenţã, poate dispune elaborarea, de cãtre istorici şi/sau jurişti cu experienţã, de rapoarte şi informãri cu privire la evoluţia istoricã şi juridicã a preluãrii respective. De asemenea, Comisia specialã de retrocedare poate efectua audieri ale unor persoane avizate, care pot furniza informaţii utile, şi poate dispune deplasãri la locul situãrii imobilului ale unor specialişti şi întocmirea unor note de constatare. Actele întocmite cu ocazia efectuãrii acestor proceduri sunt considerate acte doveditoare pentru soluţionarea fazei administrative a retrocedãrii.
11. Calificarea incidenţei prevederilor <>art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 se stabileşte de cãtre Comisia specialã de retrocedare. În aceste cazuri Comisia specialã de retrocedare va comunica solicitantului aceastã calificare şi îl va invita sã opteze pentru una dintre variantele prevãzute la art. 6 alin. (5) lit. a) şi b), iar în cazul optãrii pentru varianta prevãzutã la lit. b), sã precizeze mãsurile reparatorii prin echivalent, prevãzute de <>Legea nr. 10/2001 , pe care acesta le pretinde.
12. În cazul în care solicitantul retrocedãrii opteazã pentru restituirea nudei proprietãţi, conform prevederilor <>art. 6 alin. (5) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 , afecţiunea existentã va subzista pânã la punerea efectivã în posesie, dar nu mai mult de 5 ani.
13. Cuantumul chiriei ce se cuvine proprietarului cãruia i se restituie numai nuda proprietate va fi stabilit conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 244/2004 pentru stabilirea cuantumului chiriilor aferente imobilelor care fac obiectul prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România.
14. Prin cheltuieli de întreţinere aferente imobilului se înţelege cheltuielile necesare şi utile pentru buna funcţionare a imobilului respectiv şi de naturã a conserva aceeaşi stare a acestuia de la data restituirii nudei proprietãţi pânã la punerea în posesie. Efectuarea unor lucrãri de înlocuire sau de schimbare a reţelei de canalizare, a instalaţiei de alimentare cu apã, inclusiv a obiectelor sanitare, a instalaţiei de încãlzire centralã sau a sobelor de încãlzire, înlocuirea tâmplãriei de lemn uzate uşi şi ferestre, repararea şarpantei, a învelitorii, a jgheaburilor şi burlanelor, precum şi retencuirea pereţilor interiori sau exteriori se pot face numai cu acordul nudului proprietar.
15. Mãsurile reparatorii prin echivalent, prevãzute la <>art. 6 alin. (5) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 , acordate în condiţiile <>Legii nr. 10/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor consta în compensarea cu alte bunuri ori servicii oferite în echivalent de deţinãtorul actual al imobilului, în acordarea de acţiuni la societãţi comerciale tranzacţionate pe piaţa de capital, de titluri de valoare nominalã folosite exclusiv în procesul de privatizare sau de despãgubiri bãneşti. Aceste mãsuri reparatorii pot fi combinate.
Ordonanţa de urgenţã:
"Art. 7. - (1) Comisia specialã de retrocedare va analiza documentaţia prezentatã de solicitanţi pentru fiecare imobil şi va dispune, prin decizie motivatã, restituirea imobilelor solicitate sau, dupã caz, respingerea cererii de restituire, dacã se apreciazã cã aceasta nu este întemeiatã.
(2) Deciziile Comisiei speciale de retrocedare pot fi atacate la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cãrui razã teritorialã este situat imobilul solicitat, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora. Hotãrârea pronunţatã de tribunal poate fi atacatã cu recurs, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Ministerele, prefecturile, primarii, serviciile de cadastru şi birourile de carte funciarã, precum şi celelalte instituţii publice au obligaţia de a furniza, la cererea expresã a Comisiei speciale de retrocedare, informaţii privind situaţia juridicã a imobilelor care fac obiectul cererilor de restituire, în vederea fundamentãrii deciziilor acesteia.
(4) Prevederile <>art. 16 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor."
Norme metodologice:
1. Dacã o datã cu cererea de retrocedare s-au depus acte doveditoare şi solicitantul precizeazã în mod expres faptul cã nu mai are alte probe de administrat, Comisia specialã de retrocedare va dispune, prin decizie motivatã, asupra cererii solicitantului, în termen de 60 de zile de la data depuneii acesteia.
2. În cazul în care se apreciazã cã documentaţia este incompletã şi este necesarã completarea acesteia, termenul de 60 de zile curge de la data depunerii actelor suplimentare solicitate de Comisia specialã de retrocedare.
3. La cererea expresã a Comisiei speciale de retrocedare, pentru motivarea deciziei acesteia, ministerele, prefecturile, primarii, serviciile de cadastru, birourile de carte funciarã, precum şi celelalte instituţii publice sunt obligate ca, în termen de 30 de zile de la data solicitãrii, sã furnizeze informaţii referitoare la unitãţile deţinãtoare, amplasamentul imobilelor, terenul aferent lor sau orice alte date privind situaţia juridicã şi locativã a acestora.
4. Instituţiile publice interesate vor propune motivat menţinerea afectaţiunii speciale prevãzute la <>art. 16 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 , urmând ca Guvernul sã stabileascã, prin hotãrâre, imobilele care nu vor fi retrocedate în naturã şi pentru care se acordã mãsuri reparatorii prin echivalent.
Pentru fundamentarea propunerii de menţinere a afectaţiunii speciale se vor avea în vedere urmãtoarele aspecte:
- imposibilitatea mutãrii activitãţilor respective în alte imobile deţinute legal de respectiva entitate;
- situarea imobilului este esenţialã pentru buna desfãşurare a activitãţilor de utilitate publicã sau socialã;
- prin restituirea în naturã s-ar impune disponibilizãri semnificative de salariaţi care ar afecta buna desfãşurare a activitãţii.
Ordonanţa de urgenţã:
"Art. 9. - (1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Guvernul va emite norme metodologice de aplicare.
(2) În cadrul aceluiaşi termen, se vor completa în mod corespunzãtor, prin hotãrâre a Guvernului, atribuţiile şi regulamentul Comisiei speciale de retrocedare.
(3) În vederea asigurãrii condiţiilor de funcţionare şi dotare a Comisiei speciale de retrocedare, se suplimenteazã bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor în mod corespunzãtor.
(4) În cazul în care, pentru imobilele ce au fãcut obiectul procedurilor prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunitãţilor cetãţenilor aparţinând minoritãţilor naţionale din România şi în prezenta ordonanţã de urgenţã, din diverse motive nu s-au concretizat procedurile de restituire, soluţionarea restituirii acestora se va prelua şi se va hotãrî de cãtre Comisia specialã de retrocedare."
Norme metodologice:
Procedurile de restituire iniţiate ca urmare a cererilor depuse în temeiul dispoziţiilor legale la care face referire <>art. 9 alin. (4) Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 83/1999 şi care, din diverse motive, nu au fost finalizate vor fi îndeplinite conform legislaţiei în vigoare la data depunerii cererilor, de cãtre Comisia specialã de retrocedare instituitã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 .
_____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016