──────
la normele metodologice
────────────────────────
Secţiunea II
────────────
CONTRACT
pentru finanţarea subprogramelor de sãnãtate în anul 2005
I. Pãrţile contractante
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ...., cu sediul în municipiul/oraşul ......, str. ...... nr. ....., judeţul/sectorul .........., telefon/fax ............, reprezentatã prin preşedinte-director general ......... şi director economic ..............., pe de o parte,
şi
unitatea sanitarã ......., cu sediul în ........, str. ......... nr. ..., telefon ........, fax ........, reprezentat prin ............., având actul de înfiinţare/organizare nr. ....., autorizaţia sanitarã de funcţionare nr. ......, certificatul de acreditare nr. ......, codul fiscal ...... şi contul nr. ...., deschis la Trezoreria Statului, copie de pe dovada asigurãrii de rãspundere civilã în domeniul medical.
II. Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract îl constituie finanţarea subprogramelor de sãnãtate ......../(se specificã fiecare subprogram).......... pentru asigurarea medicamentelor şi/sau a materialelor sanitare specifice ......./(se completeazã, dupã caz, în funcţie de subprograme)......... necesare în terapia în spital şi în ambulatoriu, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în anul 2005 şi Ordinului ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 55/42/2005 pentru aprobarea derulãrii programelor şi subprogramelor de sãnãtate finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate în anul 2005.
III. Durata contractului
3.1. Prezentul contract este valabil de la data încheierii lui şi pânã la data de 31 decembrie 2005.
3.2. Durata prezentului contract se poate prelungi, cu acordul pãrţilor, în situaţia prelungirii duratei de aplicabilitate a <>Hotãrârii Guvernului nr. 52/2005 .
IV. Obligaţiile pãrţilor
4.1. Obligaţiile casei de asigurãri de sãnãtate
4.1.1. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ......... se obligã sã asigure fonduri pentru derularea subprogramelor de sãnãtate în cadrul bugetului aprobat cu aceastã destinaţie, decontând lunar contravaloarea facturilor pentru medicamente şi/sau materiale sanitare specifice necesare asigurãrii în spital şi în ambulatoriu, dupã caz, a tratamentului pentru bolnavii cu afecţiunile cuprinse în subprograme.
4.1.2. Finanţarea subprogramelor se face din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, în cadrul bugetului aprobat pentru cheltuieli materiale şi prestãri de servicii cu caracter medical la subcapitolul respectiv.
4.1.3. Sumele alocate sunt stabilite în funcţie de numãrul de bolnavi trataţi şi de costul mediu pe bolnav.
4.1.4. Defalcarea sumelor alocate pe spital şi ambulatoriu se face de casa de asigurãri de sãnãtate, în colaborare cu coordonatorii locali de programe de sãnãtate.
4.1.5. Medicamentele ce se acordã în ambulatoriu în cadrul subprogramelor se asigurã prin farmacia unitãţii sanitare prin care acestea se deruleazã.
4.1.6. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ........... analizeazã indicatorii prezentaţi în decontul înaintat de unitatea sanitarã, precum şi gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior.
4.1.7. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ............... deconteazã, în termen de 5 zile, în baza cererilor justificative transmise de unitatea sanitarã, în limita sumei prevãzute în contract, contravaloarea facturii, prezentatã în copie, pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice necesare tratamentului din luna curentã.
4.2. Obligaţiile unitãţii sanitare .........................................
Unitatea sanitarã are urmãtoarele obligaţii:
4.2.1. sã elaboreze strategii de profilaxie primarã, secundarã şi terţiarã pentru bolile cuprinse în subprogram;
4.2.2. sã utilizeze fondurile primite pentru fiecare subprogram de sãnãtate, potrivit destinaţiei acestora;
4.2.3. sã dispunã mãsuri pentru gestionarea eficientã a mijloacelor materiale şi bãneşti;
4.2.4. sã organizeze evidenţa cheltuielilor pe fiecare subprogram şi pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, atât în prevederi, cât şi în execuţie;
4.2.5. sã se asigure cã serviciile medicale furnizate în baza prezentului contract se încadreazã din punct de vedere al calitãţii în normele privind calitatea asistenţei medicale, elaborate de cãtre comisiile de specialitate din cadrul Colegiului Medicilor din România şi de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate;
4.2.6. sã furnizeze tratamentul adecvat şi sã prescrie medicamentele conform reglementãrilor în vigoare;
4.2.7. sã efectueze achiziţia medicamentelor şi/sau materialelor sanitare specifice, în condiţiile legii;
4.2.8. sã transmitã casei de asigurãri de sãnãtate raportãri lunare, trimestriale (cumulat de la începutul anului) şi anuale privind sumele utilizate pe fiecare subprogram de sãnãtate, precum şi indicatorii realizaţi, rãspunzând de exactitatea şi realitatea datelor raportate pentru justificarea plãţii contravalorii facturii pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice procurate în luna precedentã, cât şi a indicatorilor raportaţi;
4.2.9. sã organizeze evidenţa nominalã şi în baza codurilor numerice personale pentru bolnavii care beneficiazã de medicamente şi/sau materiale sanitare specifice prescrise şi eliberate în cadrul subprogramelor de sãnãtate. Pânã la data de 10 a lunii urmãtoare încheierii perioadei pentru care se face raportarea va raporta casei de asigurãri de sãnãtate evidenţa nominalã şi în baza codurilor numerice personale pentru bolnavii trataţi în cadrul subprogramelor de sãnãtate.
V. Valoarea contractului (se detaliazã fiecare subprogram pe destinaţii 2.3, 2.7, 2.8 etc.)
5.1. .............................. lei, din care:
5.1.1. ............................ lei pe spital;
5.1.2. ....................... lei pe ambulatoriu.
5.2.
5.3.
5.4. Finanţarea subprogramelor
5.4.1. Unitatea sanitarã prezintã în primele 5 zile ale lunii curente, pentru luna expiratã, decontul pentru luna precedentã cuprinzând numãrul de bolnavi trataţi, costul mediu pe bolnav, sumele achitate, conform ordinului de platã (cu ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamente şi/sau materiale sanitare specifice procurate în luna precedentã, precum şi cererea justificativã, însoţitã de copia facturii emise de furnizor pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna în curs.
5.4.2. Casa de asigurãri de sãnãtate analizeazã indicatorii prezentaţi prin decont, precum şi gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior şi deconteazã, în limita sumei prevãzute în contract, în termen de maximum 5 zile de la primire, contravaloarea facturii prezentate în copie de unitatea sanitarã pentru medicamentele şi/sau materialele specifice achiziţionte pentru luna curentã.
VI. Rãspunderea contractualã
6.1. Unitatea sanitarã are urmãtoarele responsabilitãţi:
6.1.1. Prin medicii coordonatori:
a) rãspunde de utilizarea fondurilor primite pentru efectuarea cheltuielilor pentru medicamentele şi materialele sanitare specifice;
b) rãspunde de organizarea evidenţei nominale şi în baza codurilor numerice personale pentru bolnavii care beneficiazã de medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice, prescrise în cadrul subprogramelor;
c) dispune mãsurile necesare aplicãrii metodologiei de program, în vederea asigurãrii îndeplinirii obiectivelor prevãzute în program;
d) rãspunde de organizarea, monitorizarea şi buna desfãşurare a activitãţilor medicale din cadrul programului;
e) rãspunde de raportarea la timp a datelor cãtre Casa de Asigurãri de Sãnãtate ..........., precum şi de realitatea şi exactitatea acestora;
f) evalueazã impactul asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei cuprinse în program.
6.1.2. Prin contabilul-şef al unitãţii sanitare:
- rãspunde de modul de organizare a evidenţelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor alocate potrivit destinaţiilor aprobate, cu respectarea normelor legale în vigoare, de exactitatea şi realitatea datelor raportate lunar.
6.2. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ......... controleazã trimestrial modul de utilizare a fondurilor alocate şi analizeazã lunar indicatorii prezentaţi.
6.2.1. Controlul casei de asigurãri de sãnãtate va urmãri, în principal, urmãtoarele:
a) dacã activitãţile se desfãşoarã conform reglementãrilor legale în vigoare;
b) dacã se constatã obstacole sau disfuncţionalitãţi în derularea programului;
c) dacã se încadreazã în sumele contractate pe subprograme de sãnãtate, dacã fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor stabilite şi dacã au servit la realizarea obiectivelor propuse în domeniul sau subprogramul respectiv;
d) dacã persoanele implicate respectã responsabilitãţile legate de subprogram;
e) realitatea şi exactitatea datelor.
6.3. Neprezentarea de cãtre unitatea sanitarã a documentelor prevãzute la pct. 4.2.8. atrage sistarea finanţãrii.
6.4. Nerespectarea clauzelor cuprinse la pct. 4.2.2 şi 4.2.8 atrage rezilierea contractului.
VII. Soluţionarea litigiilor
7.1. Litigiile apãrute pe perioada derulãrii contractului se soluţioneazã de cãtre pãrţi pe cale amiabilã. În situaţia în care pãrţile nu ajung la o înţelegere, acestea se vor adresa instanţelor judecãtoreşti competente.
VIII. Clauze speciale
8.1. Sumele înscrise în actele adiţionale încheiate în anul 2005 la contractele pentru anul 2004 vor fi consemnate distinct ca sume incluse în valoarea totalã a contractului pe anul 2005.
8.2. Se pot încheia acte adiţionale la prezentul contract în situaţia în care, prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, se aprobã modificãri în volumul şi în structura programului, pe parcursul derulãrii acestuia.
8.3. Dacã o clauzã a acestui contract ar fi declaratã nulã, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de aceastã nulitate. Pãrţile convin ca orice clauzã declaratã nulã sã fie înlocuitã printr-o altã clauzã care sã corespundã cât mai bine cu putinţã spiritului contractului. Dacã pe durata derulãrii prezentului contract expirã termenul de valabilitate a autorizaţiei sanitare, toate celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de nulitate, cu condiţia reînnoirii autorizaţiei sanitare pentru toatã durata de valabilitate a contractului.
IX. Dispoziţii finale
9.1. Orice modificare poate fi fãcutã numai cu acordul scris al ambelor pãrţi.
9.2. În condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intrã în vigoare pe durata derulãrii prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzãtor numai cu acordul pãrţilor.
9.3. Rezilierea contractului înainte de expirarea valabilitãţii acestuia poate fi fãcutã numai cu acordul celor doi semnatari.
X. Forţa majorã
10.1. Orice împuternicire independentã de voinţa pãrţilor, intervenitã dupã data semnãrii prezentului contract şi care împiedicã executarea acestuia, este consideratã forţã majorã şi exonereazã de rãspundere partea care o invocã. Sunt considerate forţã majorã, în sensul acestei clauze, împrejurãri ca: rãzboi, revoluţie, cutremur, marile inundaţii, embargou.
10.2. Partea care invocã forţa majorã trebuie sã anunţe cealaltã parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de forţã majorã şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz.
10.3. Dacã nu se procedeazã la anunţarea în termenele prevãzute mai sus a începerii şi încetãrii cazului de forţã majorã, partea care îl invocã suportã toate daunele provocate celeilalte pãrţi prin neanunţarea la termen.
10.4. În cazul în care împrejurãrile care obligã la suspendarea executãrii prezentului contract se prelungesc pe o perioadã mai mare de 6 luni, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.
Prezentul contract s-a încheiat astãzi, ........., în douã exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte, şi se completeazã conform normelor în vigoare.