Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 28 februarie 2002  privind implementarea Sistemului electronic de incasare a impozitelor si taxelor locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 28 februarie 2002 privind implementarea Sistemului electronic de incasare a impozitelor si taxelor locale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 158 din 5 martie 2002

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) În înţelesul prezentelor norme metodologice, abrevierile utilizate au urmãtoarele semnificatii:
a) ISO - Organizaţia Internationala de Standardizare;
b) SSL - Protocol de comunicare securizata prin Internet.
(2) În înţelesul prezentelor norme metodologice, termenii utilizaţi au urmãtoarele definiţii:
a) Sistem - Sistemul electronic de încasare a impozitelor şi taxelor locale;
b) entitate fiscalã - autoritate a administraţiei publice locale insarcinata cu colectarea taxelor şi impozitelor locale;
c) utilizator - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, care beneficiazã de serviciile Sistemului;
d) pagina web - document electronic, accesibil prin Internet;
e) Navigator Internet - program pentru calculator care permite vizualizarea paginilor web.
ART. 2
Prezentele norme metodologice stabilesc cadrul corespunzãtor implementarii Sistemului prin punerea în valoare a posibilitãţilor şi avantajelor pe care tehnologia informatiei le oferã pentru dezvoltarea economico-socialã, asigurând coerenta, siguranta şi operativitatea Sistemului.
ART. 3
Prezentele norme metodologice se adreseazã contribuabililor, autoritãţilor administraţiei publice locale şi instituţiilor financiare.
ART. 4
În vederea asigurãrii operarii Sistemului entitatea fiscalã are urmãtoarele responsabilitãţi:
a) punerea la dispoziţie utilizatorilor a unui sistem care sa permitã încasarea taxelor şi impozitelor locale prin mijloace electronice;
b) întreţinerea şi operarea Sistemului; acest sistem va permite contribuabililor sa consulte lista taxelor şi impozitelor locale datorate, precum şi lista detaliatã a plãţilor efectuate dupã punerea în funcţiune a Sistemului;
c) sa furnizeze servicii de consultanţa şi suport tehnic cu privire la utilizarea Sistemului şi la tranzacţiile ce se desfãşoarã prin intermediul Sistemului;
d) sa supravegheze şi sa controleze respectarea normelor legale în vigoare de cãtre cei care utilizeazã Sistemul.
ART. 5
(1) Entitatea fiscalã va adopta acele proceduri de utilizare care sa asigure confidenţialitatea, integritatea, accesul şi disponibilitatea permanenta a datelor pe parcursul transmiterii şi stocãrii acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Toţi utilizatorii Sistemului au obligaţia sa respecte procedurile stabilite de entitatea fiscalã în scopul asigurãrii nivelului de securitate necesar bunei desfasurari a operaţiunilor în cadrul acestuia.
ART. 6
(1) Utilizatorii Sistemului sunt obligaţi sa utilizeze procedurile de autentificare stabilite de entitatea fiscalã.
(2) Entitatea fiscalã are obligaţia de a asigura prin intermediul procedurilor de autentificare pe care le stabileşte identificarea emitentului unui mesaj, integritatea datelor în timpul transmiterii acestora sau în timpul stocãrii lor, precum şi confidenţialitatea informaţiilor transmise.
ART. 7
În scopul promovãrii competitiei entitatea fiscalã are obligaţia de a adopta soluţiile care utilizeazã doar standarde deschise.
ART. 8
În scopul asigurãrii securitãţii Sistemului entitatea fiscalã trebuie sa ia toate mãsurile necesare implementarii mecanismelor de non-repudiere, pentru a garanta integritatea şi originea tranzacţiilor din punctul de vedere al expeditorului.
ART. 9
În scopul asigurãrii securitãţii datelor entitatea fiscalã trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru stocarea în deplina siguranta a datelor şi documentelor utilizate de Sistem. Orice document va fi stocat astfel încât sa se pãstreze originea, destinaţia şi momentul transmiterii sale prin intermediul Sistemului.
ART. 10
În scopul asigurãrii integritãţii şi securitãţii datelor şi a documentelor entitatea fiscalã trebuie sa ia toate mãsurile necesare care ţin de aceasta, pentru asigurarea securitãţii comunicatiei dintre Sistem şi utilizatorii sãi.
ART. 11
(1) Entitatea fiscalã are obligaţia sa informeze cetãţenii, prin intermediul Sistemului, cu privire la obligaţiile fiscale şi la tipul de taxe şi impozite pe care aceştia le pot achitã şi prin mijloace electronice.
(2) Entitatea fiscalã pune la dispoziţie utilizatorilor facilitãţile Sistemului fãrã a percepe taxe.
(3) Entitatea fiscalã este obligatã sa furnizeze informaţia gestionata, la cerere, gratuit, celorlalte instituţii ale administraţiei publice, dacã acestea sunt abilitate legal de a deţine, prelucra sau folosi informaţia solicitatã.
ART. 12
Orice contribuabil poate folosi Sistemul dupã înregistrarea sa ca utilizator.
ART. 13
Sistemul trebuie sa fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana.

CAP. 2
Registrul electronic al taxelor şi impozitelor locale

ART. 14
(1) Entitatea fiscalã are obligaţia de a crea şi de a menţine Registrul electronic al taxelor şi impozitelor locale, denumit în continuare Registrul Sistemului.
(2) Registrul Sistemului conţine informaţii referitoare exclusiv la contribuabilii înregistraţi ca utilizatori ai Sistemului.
(3) Registrul Sistemului trebuie sa facã menţiune despre:
a) taxele şi impozitele locale datorate;
b) taxele şi impozitele locale plãtite ulterior datei punerii în funcţiune a Sistemului.
ART. 15
(1) Structura Registrului Sistemului, pentru fiecare utilizator înregistrat al Sistemului, este urmãtoarea:
a) date de identificare - codul numeric personal, numele şi prenumele plãtitorului, precum şi alte nume purtate anterior, dacã se aplica;
b) adresa completa - judeţ, oraş, sector, strada, numãr, bloc, scara, etaj, apartament, cod poştal, telefon;
c) lista impozitelor şi taxelor datorate, detaliate pe unitate impozabilã şi roluri fiscale;
d) lista plãţilor efectuate ulterior datei punerii în funcţiune a Sistemului.
(2) Lista impozitelor şi taxelor datorate, prevãzutã la alin. (1) lit. c), conţine:
a) tipul impozitului/taxei, conform legislaţiei în vigoare;
b) denumirea impozitului/taxei;
c) suma de plata;
d) numãrul/data notificãrii plãţii;
e) contul în care se face plata;
f) data scadentei;
g) majorãrile şi penalitãţile prevãzute în cazul intarzierilor;
h) facilitãţi - reduceri în cazul efectuãrii plãţii într-un interval prestabilit;
i) suma de plata la data curenta;
j) evidenta stingerii acestor obligaţii pe mãsura plãţilor efectuate de cãtre contribuabil.
(3) Lista plãţilor efectuate, prevãzutã la alin. (1) lit. d), conţine:
a) date de identificare a plãtitorului, dacã aceste informaţii sunt disponibile;
b) tipul impozitului/taxei, conform legislaţiei în vigoare;
c) denumirea impozitului/taxei;
d) suma de plata;
e) numãrul/data notificãrii plãţii;
f) numãrul avizului de plata;
g) banca şi contul în care s-a efectuat plata, dacã aceste informaţii sunt disponibile;
h) data înregistrãrii plãţii.
ART. 16
(1) Datele conţinute, procesate şi stocate în Registrul Sistemului au statut de date cu caracter personal, prin asimilarea persoanelor juridice în categoria persoane identificabile în sensul <>art. 3 lit. a) din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(2) Orice utilizator are acces exclusiv la informaţiile din Registrul Sistemului privind propria persoana.
ART. 17
(1) Registrul Sistemului este actualizat cel puţin o data pe zi.
(2) Entitatea fiscalã are responsabilitatea actualizãrii Registrului Sistemului în condiţiile de securitate cerute de lege.

CAP. 3
Înregistrarea în Sistem

ART. 18
(1) Înregistrarea ca utilizator al Sistemului se face în urma unei cereri adresate entitatii fiscale, conform formularului prezentat în anexa nr. 1.
(2) În cel mult doua zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii solicitantul este introdus în lista de utilizatori ai Sistemului şi se genereazã elemente de identificare şi autentificare în Sistem pentru acesta.
(3) Entitatea fiscalã trebuie sa asigure confidenţialitatea elementelor de identificare şi autentificare în Sistem ale tuturor utilizatorilor.
ART. 19
(1) Elementele de identificare şi autentificare în Sistem se înmâneazã solicitantului în plic închis, stampilat de cãtre entitatea fiscalã.
(2) Înmânarea plicului se face numai dupã verificarea identitãţii solicitantului.
(3) Utilizatorul este obligat sa solicite noi elemente de identificare şi autentificare în Sistem, dacã observa ca plicul a fost desigilat.
(4) Prin acceptarea elementelor de identificare şi autentificare în Sistem solicitantul îşi asuma responsabilitatea controlului acestora şi a luãrii unor mãsuri pentru a preveni pierderea, dezvaluirea sau utilizarea neautorizata.
ART. 20
(1) În caz de expunere a elementelor de identificare şi autentificare în Sistem, utilizatorul în cauza trebuie sa solicite schimbarea acestora printr-o cerere adresatã entitatii fiscale. Formatul cererii este prezentat în anexa nr. 2.
(2) În cel mult doua zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii se genereazã noi elemente de identificare şi autentificare în Sistem pentru solicitant.

CAP. 4
Conectarea la Sistem

ART. 21
(1) Conectarea la Sistem se poate face pe Internet, prin intermediul paginii web a entitatii fiscale, pe baza elementelor de identificare şi autentificare în Sistem.
(2) Sistemul va permite accesul cetãţeanului la aplicatiile având conţinut de informaţii şi servicii, atât de la calculatorul personal, cat şi de la terminale publice specializate, instalate în locuri de interes comunitar.
(3) Entitatea fiscalã va asigura accesul utilizatorilor la facilitãţile Sistemului.
(4) Pagina web principala a entitatii fiscale va conţine informaţii cu privire la taxele şi impozitele locale, calendarul taxelor, modalitatea de calcul, informaţii generale cu privire la Sistem, trimiteri cãtre pagini web ale administraţiei publice locale şi centrale, informaţii despre bãncile atestate în Sistem, informaţii cu privire la perioada în care se face actualizarea Registrului Sistemului, un ghid de utilizare a Sistemului, precum şi alte informaţii utile utilizatorilor Sistemului.
ART. 22
Conectarea la Sistem se va face utilizându-se un protocol cu nivel de securitate cel puţin egal cu nivelul de securitate al protocolului SSL, versiunea 3.
ART. 23
(1) Dupã autentificare utilizatorul are acces în citire la înregistrãrile aferente lui din Registrul Sistemului.
(2) Conţinutul informaţional prevãzut la alin. (1) are urmãtoarea structura:
a) antet conţinând datele personale ale contribuabilului;
b) lista impozitelor şi taxelor datorate, în format tabelar, conform structurii prevãzute la art. 15 alin. (2);
c) lista plãţilor efectuate, în format tabelar, conform structurii prevãzute la art. 15 alin. (3).
ART. 24
Decuplarea de la Sistem se face automat la închiderea Navigatorului Internet.

CAP. 5
Efectuarea plãţilor

ART. 25
(1) Fiecare cetãţean are dreptul de a alege modalitatea prin care efectueazã plata taxelor şi impozitelor locale prin mijloace electronice.
(2) Registrul Sistemului va semnala efectuarea plãţii cel mai târziu la prima actualizare dupã înregistrarea efectuãrii plãţii la entitatea fiscalã.
(3) În vederea actualizãrii datelor din Registrul Sistemului entitatea fiscalã va opera documentele de plata primite din sistemul bancar, în baza unor convenţii încheiate între entitatea fiscalã şi terţii cãrora utilizatorii le pot ordonã plati în contul taxelor şi impozitelor locale, în mod similar operarii documentelor în cazul plãţii în numerar la ghiseu.
ART. 26
(1) Utilizatorii vor fi informati cu privire la modalitãţile de plata şi condiţiile efectuãrii acesteia, stabilite prin convenţia prevãzutã la art. 25 alin. (3).
(2) Stabilirea datei de efectuare a plãţii se face dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care utilizatorul a ordonat plata unui terţ, stabilirea datei se face în baza convenţiei dintre terţ şi entitatea fiscalã, conform art. 25 alin. (3);
b) dacã plata se face în numerar la ghiseu, data de efectuare a plãţii se considera data curenta.
(3) Acordarea facilitãţilor şi calculul penalitatilor se fac pe baza datei prevãzute la alin. (2).

CAP. 6
Alte precizãri

ART. 27
Entitatea fiscalã are dreptul de a subcontracta o parte din activitãţile implicate în exploatarea Sistemului, conform legislaţiei în vigoare.

CAP. 7
Condiţii tehnice minimale

ART. 28
(1) Conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/2002 privind încasarea prin mijloace electronice a impozitelor şi taxelor locale, autoritatea administraţiei publice locale are responsabilitatea implementarii Sistemului.
(2) Sistemul trebuie sa satisfacã urmãtoarele condiţii tehnice minimale:
a) arhitectura Sistemului trebuie sa fie pe 3 niveluri;
b) Sistemul trebuie sa fie funcţional 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana; în acest sens soluţia trebuie sa gestioneze o baza de date replicata ce conţine toate informaţiile din Registrul Sistemului;
c) accesul în Sistem trebuie sa se facã pe baza elementelor de identificare şi autentificare;
d) Sistemul trebuie sa permitã introducerea de noi utilizatori şi generarea pentru aceştia a elementelor de identificare şi autentificare;
e) Sistemul trebuie sa foloseascã un protocol cu nivel de securitate cel puţin egal cu protocolul SSL, versiunea 3;
f) Sistemul trebuie sa menţinã un istoric al operaţiunilor efectuate de utilizatori;
g) Registrul Sistemului trebuie sa fie disponibil pe Internet, fiecare utilizator având acces exclusiv la informaţiile aferente lui;
h) Sistemul trebuie sa asigure actualizarea Registrului Sistemului cel puţin o data pe zi;
i) conţinutul paginii web a entitatii fiscale trebuie sa corespundã prevederilor prezentelor norme metodologice;
j) Sistemul trebuie sa permitã conectarea simultanã a cel puţin 500 de utilizatori;
k) decuplarea de la Sistem trebuie sa se realizeze automat la închiderea Navigatorului Internet;
l) arhitectura hardware şi software trebuie sa fie scalabila;
m) Sistemul trebuie sa asigure un nivel de securitate a sistemelor, comunicaţiilor, tranzacţiilor şi datelor conform standardelor recunoscute ISO/IEC 15408-1,2,3 şi ISO 17799;
n) structura Registrului Sistemului trebuie sa corespundã prevederilor prezentelor norme metodologice;
o) interfata web trebuie sa fie prietenoasa, permitand exploatarea comoda şi eficienta a facilitãţilor Sistemului;
p) Sistemul trebuie sa asiste utilizatorul, cel puţin prin utilizarea unor texte explicative.

CAP. 8
Dispoziţii finale

ART. 29
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.

ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------

Subsemnatul .......(numele şi prenumele)......, cod numeric personal .................................., domiciliat în oraşul .............., judeţul/sectorul ..................., str. .............................. nr. ......, bl. ......, sc. ....., et. ......., ap. ......, cod poştal ............., telefon ............................, solicit înregistrarea ca utilizator al Sistemului electronic de încasare a impozitelor şi taxelor locale.

Data
...............

Semnatura
.....................

ANEXA 2
-------
la normele metodologice
-----------------------

Subsemnatul .........(numele şi prenumele).........., cod numeric personal ...................., domiciliat în oraşul ...................., judeţul/sectorul ................, str. ..................... nr. ......, bl. ......, sc. ....., et. ......, ap. ......., cod poştal ........., telefon .............................., solicit înlocuirea elementelor de identificare şi autentificare în Sistemul electronic de încasare a impozitelor şi taxelor locale, din motive de securitate.

Data
................

Semnatura
.................

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016