Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 27 noiembrie 2008  de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 27 noiembrie 2008 de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 870 din 23 decembrie 2008

A. Norme generale

1. Persoanele prevãzute la <>art. 1 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, consemneazã operaţiunile economico-financiare, în momentul efectuãrii lor, în documente justificative, pe baza cãrora se fac înregistrãri în contabilitate (jurnale, fişe şi alte documente contabile, dupã caz).
2. Documentele justificative trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele şi prenumele şi, dupã caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care întocmeşte documentul;
- numãrul documentului şi data întocmirii acestuia;
- menţionarea pãrţilor care participã la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
- conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuãrii acesteia;
- datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, dupã caz;
- numele şi prenumele, precum şi semnãturile persoanelor care rãspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atribuţii de control financiar preventiv şi ale persoanelor în drept sã aprobe operaţiunile respective, dupã caz;
- alte elemente menite sã asigure consemnarea completã a operaţiunilor efectuate.
Documentele care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care furnizeazã toate informaţiile prevãzute de normele legale în vigoare.
3. În cuprinsul oricãrui document emis de cãtre o societate comercialã trebuie sã se menţioneze şi elementele prevãzute de legislaţia din domeniu, respectiv forma juridicã, codul unic de înregistrare şi capitalul social, dupã caz.
4. Documentele justificative provenite din tranzacţii/operaţiuni de cumpãrare a unor bunuri de la persoane fizice, pe bazã de borderouri de achiziţii, pot fi înregistrate în contabilitate numai în cazul în care se face dovada intrãrii în gestiune a bunurilor respective.
5. În cazul în care documentele se referã la cheltuieli pentru prestãri de servicii efectuate de persoane fizice impuse pe bazã de norme de venit, pentru a fi înregistrate în contabilitate, acestea trebuie sã aibã la bazã contracte sau convenţii civile, încheiate în acest scop, şi documentul prin care se face dovada plãţii, respectiv dispoziţia de platã/încasare.
6. În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, contabilitatea se ţine în limba românã şi în moneda naţionalã. Contabilitatea operaţiunilor efectuate în valutã se ţine atât în moneda naţionalã, cât şi în valutã, potrivit reglementãrilor elaborate în acest sens.
Documentele justificative şi financiar-contabile pot fi întocmite şi într-o altã limbã şi altã monedã dacã acest fapt este prevãzut expres printr-un act normativ (de exemplu, Codul fiscal, referitor la facturã).
7. Documentele contabile - jurnale, fişe etc. -, care servesc la prelucrarea, centralizarea şi înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor consemnate în documentele justificative, întocmite manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automatã a datelor, trebuie sã cuprindã elemente cu privire la:
- felul, numãrul şi data documentului justificativ;
- sumele corespunzãtoare operaţiunilor efectuate;
- conturile sintetice şi analitice debitoare şi creditoare;
- semnãturile pentru întocmire şi verificare, dupã caz.
8. Înscrierea datelor în documente se face cu cernealã, cu pix cu pastã sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automatã a datelor, dupã caz.
9. Regimul juridic al documentelor în formã electronicã, ce conţin date privind operaţiunile economice de schimb sau vânzare de bunuri ori servicii între persoane care emit şi primesc facturi, bonuri fiscale sau chitanţe în formã electronicã, este stabilit de <>Legea nr. 260/2007 privind înregistrarea operaţiunilor comerciale prin mijloace electronice.
Facturile şi chitanţele în formã electronicã, emise fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de legea mai sus menţionatã, nu au calitatea de document justificativ, în înţelesul prevederilor <>Legii nr. 82/1991 , republicatã.
10. În documentele justificative şi în cele contabile nu sunt admise ştersãturi, modificãri sau alte asemenea procedee, precum şi lãsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise în acestea sau file lipsã.
Erorile se corecteazã prin tãierea cu o linie a textului sau a cifrei greşite, pentru ca acestea sã poatã fi citite, iar deasupra lor se scrie textul sau cifra corectã.
Corectarea se face în toate exemplarele documentului şi se confirmã prin semnãtura persoanei care a întocmit/corectat documentul justificativ, menţionându-se şi data efectuãrii corecturii.
11. În cazul documentelor justificative la care nu se admit corecturi, cum sunt cele pe baza cãrora se primeşte, se elibereazã sau se justificã numerarul, ori al altor documente pentru care normele de utilizare prevãd asemenea restricţii, documentul întocmit greşit se anuleazã şi rãmâne în carnetul respectiv.
La corectarea documentului justificativ în care se consemneazã operaţii de predare-primire a valorilor materiale şi a mijloacelor fixe este necesarã confirmarea, prin semnãturã, atât a predãtorului, cât şi a primitorului.
12. În cazul completãrii documentelor prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automatã a datelor, corecturile sunt admise numai înainte de prelucrarea acestora, menţionându-se data rectificãrii şi semnãtura celui care a fãcut modificarea. Documentele prezentate în listele de erori, anulãri sau completãri (pe baza cãrora se fac modificãri în fişiere sau în baza de date a unitãţii) trebuie sã fie semnate de persoanele împuternicite de conducerea unitãţii.
13. În cazul în care prelucrarea documentelor justificative se face de cãtre un terţ (persoanã fizicã sau juridicã), în relaţiile dintre terţi şi unitãţile beneficiare este necesar ca pentru efectuarea corespunzãtoare a înregistrãrilor în contabilitate sã se respecte urmãtoarele reguli:
- documentele justificative sã fie întocmite corect şi la timp de cãtre unitãţile beneficiare, acestea rãspunzând de realitatea datelor înscrise în documentele respective;
- documentele contabile, întocmite de terţi pe baza documentelor justificative, trebuie predate unitãţilor beneficiare la termenele stabilite prin contractele sau convenţiile civile încheiate, terţii rãspunzând de corectitudinea prelucrãrii datelor;
- în condiţiile în care prestatorul de servicii de prelucrare a documentelor nu este persoanã fizicã sau juridicã autorizatã potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, republicatã, unitãţile beneficiare trebuie sã efectueze verificarea documentelor contabile obţinute de la terţi, în sensul cuprinderii tuturor documentelor justificative predate pentru prelucrare, al respectãrii corespondenţei conturilor şi exactitãţii sumelor înregistrate.
14. În vederea înregistrãrii în jurnale, fişe şi în celelalte documente contabile a operaţiunilor economico-financiare consemnate în documentele justificative, potrivit formelor de înregistrare în contabilitate utilizate de unitãţi, se poate face contarea documentelor justificative, indicându-se simbolurile conturilor sintetice şi analitice, debitoare şi creditoare, în conformitate cu planul de conturi general aplicabil.
Înregistrãrile în contabilitatea sinteticã şi analiticã se fac pe bazã de documente justificative, fie document cu document, fie pe baza unui centralizator în care sunt înscrise mai multe documente justificative al cãror conţinut se referã la operaţiuni de aceeaşi naturã şi perioadã.
În cazul operaţiunilor contabile pentru care nu se întocmesc documente justificative, înregistrãrile în contabilitate se fac pe bazã de note de contabilitate care au la bazã note justificative sau note de calcul, dupã caz.
În cazul stornãrilor, pe documentul iniţial se menţioneazã numãrul şi data notei de contabilitate prin care s-a efectuat stornarea operaţiunii, iar în nota de contabilitate de stornare se menţioneazã documentul, data şi numãrul de ordine ale operaţiunii care face obiectul stornãrii.
Corectarea înregistrãrilor fãcute în contabilitate se face numai pe baza notelor de contabilitate întocmite în acest scop.
Înregistrãrile în contabilitate se fac cronologic, prin respectarea succesiunii documentelor dupã data de întocmire sau de intrare a acestora în unitate şi sistematic, în conturi sintetice şi analitice, în conformitate cu regulile stabilite pentru fiecare formã de înregistrare în contabilitate.
Înregistrãrile în contabilitate se pot face manual sau utilizându-se sistemele informatice de prelucrare automatã a datelor.
15. Factura se întocmeşte şi se utilizeazã în conformitate cu prevederile Codului fiscal.
Pentru livrãrile de bunuri sau prestãrile de servicii pentru care persoanele impozabile sunt scutite fãrã drept de deducere a taxei pe valoarea adãugatã şi nu sunt obligate sã întocmeascã facturi, în conformitate cu prevederile Codului fiscal şi ale normelor metodologice de aplicare a acestuia, operaţiunile economice se înregistreazã în baza contractelor încheiate între pãrţi şi a documentelor financiar-contabile sau bancare care sã ateste acele operaţiuni, cum sunt: aviz de însoţire a mãrfii, chitanţã, dispoziţie de platã/încasare, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc., dupã caz.
16. Registrele de contabilitate şi formularele financiar-contabile pot fi adaptate în funcţie de specificul şi necesitãţile persoanelor prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, cu condiţia respectãrii conţinutului de informaţii şi a normelor de întocmire şi utilizare a acestora. Acestea pot fi pretipãrite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automatã a datelor.
Numãrul de exemplare al formularelor financiar-contabile poate fi diferit de cel prevãzut în prezentele norme metodologice, în condiţiile în care procedurile proprii privind organizarea şi conducerea contabilitãţii impun acest lucru.
În situaţia în care activitatea de întocmire a documentelor justificative şi financiar-contabile este încredinţatã în baza unui contract de prestãri de servicii unor persoane fizice sau juridice, normele proprii interne de întocmire şi utilizare a formularelor respective se adapteazã în mod corespunzãtor, fiind obligatoriu sã se prevadã în contract clauze referitoare la întocmirea şi utilizarea formularelor în aceste condiţii.
Se pot stabili norme proprii de întocmire şi utilizare a formularelor financiar-contabile, cu condiţia ca acestea sã nu contravinã reglementãrilor legale în vigoare.
Neîntocmirea, întocmirea eronatã şi/sau neutilizarea documentelor justificative şi financiar-contabile, conform prevederilor prezentelor norme metodologice, se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor legale.
17. Persoanele prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, vor asigura un regim intern de numerotare a formularelor financiar-contabile, astfel:
- persoanele care rãspund de organizarea şi conducerea contabilitãţii vor desemna, prin decizie internã scrisã, o persoanã sau mai multe, dupã caz, care sã aibã atribuţii privind alocarea şi gestionarea numerelor aferente;
- fiecare formular va avea un numãr de ordine sau o serie, dupã caz, numãr sau serie ce trebuie sã fie secvenţial(ã), stabilit(ã) de societate. În alocarea numerelor se va ţine cont de structura organizatoricã, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.;
- persoanele prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, vor emite proceduri proprii de stabilire şi/sau alocare de numere ori serii, dupã caz, prin care se va menţiona, pentru fiecare exerciţiu financiar, care este numãrul sau seria de la care se emite primul document.

B. Registrele de contabilitate

18. Potrivit prevederilor <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-1-1), Registrul-inventar (cod 14-l-2) şi Cartea mare (cod 14-1-3).
Registrele de contabilitate se utilizeazã în strictã concordanţã cu destinaţia acestora şi se prezintã în mod ordonat şi astfel completate încât sã permitã în orice moment identificarea şi controlul operaţiunilor contabile efectuate.
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub formã de registru, foi volante sau listãri informatice, dupã caz.
Numerotarea paginilor registrelor se va face în ordine crescãtoare, iar volumele se vor numerota în ordinea completãrii lor.
19. Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu în care se înregistreazã cronologic toate operaţiunile economico-financiare.
Operaţiunile de aceeaşi naturã, realizate în acelaşi loc de activitate (atelier, secţie etc.), pot fi recapitulate într-un document centralizator, denumit jurnal auxiliar, care stã la baza înregistrãrii în Registrul-jurnal.
Unitãţile pot utiliza jurnale auxiliare pentru: operaţiunile de casã şi bancã, decontãrile cu furnizorii, situaţia încasãrii-achitãrii facturilor etc.
Orice înregistrare în Registrul-jurnal trebuie sã cuprindã elemente cu privire la: felul, numãrul şi data documentului justificativ, explicaţii privind operaţiunile respective şi conturile sintetice debitoare şi creditoare în care s-au înregistrat sumele corespunzãtoare operaţiunilor efectuate.
Unitãţile care utilizeazã jurnale auxiliare pot înregistra în Registrul-jurnal sumele centralizate pe conturi, preluate din aceste jurnale.
Editarea Registrului-jurnal se efectueazã la cererea organelor de control sau în funcţie de necesitãţile proprii.
20. Persoanele fizice care desfãşoarã activitãţi independente şi conduc contabilitatea în partidã simplã, în conformitate cu prevederile legale, întocmesc Registrul jurnal de încasãri şi plãţi (cod 14-1-1/b), precum şi alte documente de evidenţã prevãzute de legislaţia în domeniu.
21. Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu în care se înregistreazã toate elementele de activ şi de pasiv, grupate în funcţie de natura lor, inventariate de unitate, potrivit legii.
Registrul-inventar se întocmeşte la înfiinţarea unitãţii, cel puţin o datã pe an pe parcursul funcţionãrii unitãţii, cu ocazia fuziunii, divizãrii sau încetãrii activitãţii, precum şi în alte situaţii prevãzute de lege, pe bazã de inventar faptic.
În acest registru se înscriu, într-o formã recapitulativã, elementele inventariate dupã natura lor, suficient de detaliate pentru a putea justifica conţinutul fiecãrui post al bilanţului.
Registrul-inventar se completeazã pe baza inventarierii faptice a fiecãrui cont de activ şi de pasiv. Elementele de activ şi de pasiv înscrise în Registrul-inventar au la bazã listele de inventariere sau alte documente care justificã conţinutul acestora la sfârşitul exerciţiului financiar.
În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului, în Registrul-inventar se înregistreazã soldurile existente la data inventarierii, la care se adaugã rulajele intrãrilor şi se scad rulajele ieşirilor de la data inventarierii pânã la data încheierii exerciţiului financiar.
22. Pe baza Registrului-inventar şi a balanţei de verificare de la 31 decembrie se întocmeşte bilanţul care face parte din situaţiile financiare anuale, ale cãrui posturi, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, şi ale reglementãrilor contabile aplicabile, trebuie sã corespundã cu datele înscrise în contabilitate, puse de acord cu situaţia realã a elementelor de activ şi de pasiv stabilitã pe baza inventarului.
23. Cartea mare (cod 14-1-3) este un registru contabil obligatoriu în care se înregistreazã lunar şi sistematic, prin regruparea conturilor, mişcarea şi existenţa tuturor elementelor de activ şi de pasiv, la un moment dat. Acesta este un document contabil de sintezã şi sistematizare şi conţine simbolul contului debitor şi al conturilor creditoare corespondente, rulajul debitor şi creditor, precum şi soldul contului. Registrul Cartea mare poate conţine câte o filã pentru fiecare cont sintetic utilizat de unitate. Cartea mare stã la baza întocmirii balanţei de verificare.
Registrul Cartea mare poate fi înlocuit cu Fişa de cont pentru operaţiuni diverse.
Editarea Cãrţii mari se efectueazã la cererea organelor de control sau în funcţie de necesitãţile proprii.
24. Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi Registrul Cartea mare se pãstreazã în unitate timp de 10 ani de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul cãruia au fost întocmite, iar în caz de pierdere, sustragere sau distrugere, trebuie reconstituite în termen de maximum 30 de zile de la constatare.
Persoanele fizice care utilizeazã tehnica de calcul trebuie sã asigure listarea acestora în orice moment pe parcursul celor 10 ani de pãstrare.
Persoanele prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, care utilizeazã, potrivit legii, registre şi formulare specifice privind activitatea financiarã şi contabilã, reglementate prin actele normative în vigoare, procedeazã la înscrierea datelor în aceste registre şi formulare potrivit normelor specifice, prezentate în actele normative respective, precum şi prezentelor norme metodologice privind documentele justificative şi financiar-contabile.

C. Formele de înregistrare în contabilitate

25. Formele de înregistrare în contabilitate reprezintã sistemul de registre, formulare şi documente contabile corelate între ele, care servesc la înregistrarea cronologicã şi sistematicã în contabilitate a operaţiunilor economico-financiare efectuate pe parcursul exerciţiului financiar.
26. Principalele forme de înregistrare în contabilitate a operaţiunilor economico-financiare în cazul unitãţilor care conduc contabilitatea în partidã dublã sunt: "pe jurnale", "maestru-şah" şi forma combinatã "maestru-şah cu jurnale".
27. În cadrul formei de înregistrare în contabilitate "pe jurnale", principalele registre şi formulare care se utilizeazã sunt:
- Registrul-jurnal (cod 14-1-1);
- Registrul-inventar (cod 14-1-2);
- Cartea mare (cod 14-1-3);
- jurnale auxiliare;
- Balanţa de verificare.
Registrul-jurnal (cod 14-1-1) se utilizeazã pentru înregistrarea cronologicã a tuturor operaţiunilor economico-financiare consemnate în documentele justificative. Pentru operaţiunile care nu au la bazã documente justificative se întocmeşte Nota de contabilitate (cod 14-6-2/A).
Notele de contabilitate se întocmesc pe bazã de note justificative sau note de calcul şi se înregistreazã în mod cronologic în Registrul-jurnal.
Unitãţile pot utiliza jurnale auxiliare pe feluri de operaţiuni, cum sunt:
1. Jurnal privind operaţiunile de casã şi bancã (cod 14-6-5);
2. Jurnal privind decontãrile cu furnizorii (cod 14-6-6);
3. Situaţia încasãrii-achitãrii facturilor (cod 14-6-7);
4. Jurnal privind consumurile şi alte ieşiri de stocuri (cod 14-6-8);
5. Jurnal privind salariile şi contribuţia pentru asigurãri sociale, protecţia socialã a şomerilor şi asigurãrile de sãnãtate (cod 14-6-10);
6. Jurnal privind operaţiuni diverse (cod 14-6-17).
Lunar sau la altã perioadã prevãzutã de lege, în fiecare jurnal auxiliar se stabilesc totalurile sumelor debitoare sau creditoare înregistrate în cursul lunii (perioadei), totaluri care se înscriu în Registrul-jurnal.
Contabilitatea analiticã se poate ţine fie direct pe aceste jurnale (pentru unele conturi), fie cu ajutorul altor formulare tipizate comune (fişa de cont analitic pentru valori materiale, fişa de cont pentru operaţiuni diverse etc.) sau specifice, folosite în acest scop.
Pentru unele conturi, pe lângã jurnalul privind operaţiunile de credit se întocmeşte şi situaţia privind operaţiunile de debit.
Înregistrãrile în jurnale se fac în mod cronologic în tot cursul lunii (perioadei) sau numai la sfârşitul lunii (perioadei), fie direct pe baza documentelor justificative, fie pe baza documentelor centralizatoare întocmite pentru operaţiunile aferente lunii (perioadei) respective, care sunt consemnate cronologic în acestea.
Cartea mare (cod 14-1-3) este documentul de sistematizare contabilã care cuprinde toate conturile sintetice şi reflectã existenţa şi mişcarea tuturor elementelor de activ şi de pasiv la un moment dat.
Cartea mare serveşte la stabilirea rulajelor lunare şi a soldurilor conturilor şi stã la baza întocmirii balanţei de verificare.
Pentru stabilirea rulajelor se preia în Cartea mare rulajul creditor din jurnalul contului respectiv, iar rulajul debitor se stabileşte prin totalizarea sumelor preluate din coloanele de conturi corespondente ale jurnalelor.
Soldul debitor sau creditor al fiecãrui cont se stabileşte în funcţie de rulajele debitoare şi creditoare ale contului respectiv, ţinându-se seama de soldul de la începutul anului, care se înscrie pe rândul destinat în acest scop.
Balanţa de verificare este documentul contabil utilizat pentru verificarea înregistrãrii corecte în contabilitate a operaţiunilor efectuate şi controlul concordanţei dintre contabilitatea sinteticã şi cea analiticã, precum şi principalul instrument pe baza cãruia se întocmesc raportãrile contabile stabilite potrivit legii.
Balanţa de verificare a conturilor sintetice, precum şi balanţele de verificare ale conturilor analitice se întocmesc cel puţin anual, la încheierea exerciţiului financiar sau la termenele de întocmire a raportãrilor contabile, la alte perioade prevãzute de actele normative în vigoare şi ori de câte ori se considerã necesar.
28. În cadrul formei de înregistrare "maestru-şah", principalele registre şi formulare care se utilizeazã sunt:
- Registrul-jurnal (cod 14-1-1);
- Registrul-inventar (cod 14-1-2);
- Cartea mare (şah - cod 14-1-3/a);
- Balanţa de verificare.
Registrul-jurnal (cod 14-1-1) se utilizeazã pentru înregistrarea cronologicã a tuturor operaţiunilor economico-financiare consemnate în documentele justificative, la fel ca în cazul formei de înregistrare "pe jurnale".
În vederea înregistrãrii în Registrul-jurnal, documentele justificative sunt supuse prelucrãrii contabile (sortare pe feluri de operaţiuni, verificare, evaluare, contare). Dacã pentru acelaşi fel de operaţiuni existã mai multe documente justificative, acestea se totalizeazã cu ajutorul documentelor cumulative întocmite fie pentru debitul, fie pentru creditul contului care reflectã asemenea operaţiuni.
Pentru operaţiunile care nu au la bazã documente justificative se întocmeşte Nota de contabilitate (cod 14-6-2A).
Cartea mare (şah - cod 14-1-3/a) este documentul de sistematizare a înregistrãrilor contabile în conturile sintetice.
Înregistrãrile în Cartea mare (şah) se fac pe baza documentelor justificative, a documentelor cumulative şi a notelor de contabilitate, cronologic, zilnic, lunar sau ori de câte ori este nevoie. Înregistrarea în acest document, deschis pentru fiecare cont sintetic, este precedatã de înregistrarea în Registrul-jurnal.
La sfârşitul lunii (perioadei), pentru fiecare cont sintetic din Cartea mare (şah) se stabilesc totaluri ale rulajului contului debitor sau creditor şi ale conturilor corespondente. Totalul sumelor conturilor corespondente trebuie sã fie egale cu rulajul debitor sau creditor al contului respectiv.
Contabilitatea analiticã se ţine cu ajutorul formularelor comune (fişa de cont pentru operaţiuni diverse, fişa de cont analitic pentru valori materiale) sau cu ajutorul formularelor specifice folosite în acest scop.
Balanţa de verificare se întocmeşte pe baza totalurilor preluate din Cartea mare (şah), respectiv din fişele deschise distinct pentru fiecare cont sintetic.
Pentru verificarea înregistrãrilor în contabilitatea analiticã se pot întocmi balanţe de verificare analitice. La instituţiile publice, balanţele de verificare sintetice se întocmesc lunar, iar balanţele de verificare analitice, cel mai târziu la sfârşitul trimestrului pentru care se întocmesc situaţiile financiare.
29. În cazul utilizãrii formei de înregistrare combinatã "maestru-şah cu jurnale", pe lângã fomularele menţionate la forma de înregistrare "maestru-şah" se utilizeazã jurnalele auxiliare specifice formei de înregistrare "pe jurnale".
În Cartea mare (şah), pentru fiecare cont sintetic, totalurile lunare stabilite în jurnal se înscriu atât în coloana destinatã rulajului debitor sau creditor, cât şi în coloanele conturilor corespondente.
La instituţiile publice şi persoanele juridice fãrã scop patrimonial se poate folosi forma de înregistrare în contabilitate "maestru-şah simplificat". În acest caz, contabilitatea sinteticã se ţine pe fişe de cont pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22 şi 14-6-22/a), deschise pentru fiecare cont sintetic în Cartea mare (şah), iar contabilitatea analiticã se ţine pe fişele menţionate la forma de înregistrare "maestru-şah".

D. Metodele de conducere a contabilitãţii analitice a bunurilor

30. Contabilitatea analiticã a bunurilor se poate ţine pe baza uneia dintre urmãtoarele metode: operativ-contabilã, cantitativ-valoricã, global-valoricã.
Metoda operativ-contabilã se poate aplica pentru contabilitatea analiticã a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, mãrfurilor şi ambalajelor.
Metoda cantitativ-valoricã se poate folosi pentru contabilitatea analiticã a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, mãrfurilor, animalelor şi ambalajelor.
Metoda global-valoricã se poate utiliza pentru contabilitatea analiticã a mãrfurilor şi ambalajelor din unitãţile de desfacere cu amãnuntul, rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare, materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protecţie în folosinţã, precum şi a altor categorii de bunuri.
31. Metoda operativ-contabilã constã în ţinerea, în cadrul fiecãrei gestiuni, a evidenţei cantitative a bunurilor, pe feluri, cu ajutorul fişelor de magazie. În contabilitate, aceastã metodã constã în ţinerea evidenţei valorice pe conturi de materiale, desfãşurate valoric pe gestiuni, iar în cadrul gestiunilor, pe grupe sau subgrupe de materiale, dupã caz.
Controlul exactitãţii înregistrãrilor din evidenţa gestiunilor şi din contabilitate se asigurã prin evaluarea stocurilor cantitative, transcrise din fişele de magazie în registrul stocurilor.
În metoda operativ-contabilã se pot folosi urmãtoarele formulare comune pe economie:
- Fişã de magazie (cod 14-3-8 şi 14-3-8/a, dupã caz);
- Fişã de cont pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22);
- Registrul stocurilor (cod 14-3-11 şi 14-3-11/a).
Fişele de magazie servesc pentru evidenţa cantitativã, pe feluri de stocuri, la locul de depozitare, iar în contabilitate, pentru controlul operaţiunilor înregistrate de gestionar sau persoana desemnatã, pentru preluarea în registrul stocurilor a cantitãţilor aflate în stoc, precum şi pentru calculul valorii bunurilor existente în stoc la sfârşitul lunii (perioadei), în scopul confruntãrii cu datele din contabilitatea sinteticã.
La gestiune, fişele de magazie se ţin în ordinea în care sunt înscrise materialele în registrul stocurilor. În aceste fişe cantitãţile se înregistreazã zilnic de gestionar sau persoana desemnatã, pe baza documentelor de intrare (facturã, aviz de însoţire a mãrfii, notã de recepţie şi constatare de diferenţe etc.) şi a documentelor de ieşire (bon de consum, fişã limitã de consum, aviz de însoţire a mãrfii, facturã, bon de transfer etc.), poziţie cu poziţie. De asemenea, în fişele de magazie se înscriu plusurile de la inventar pe coloana "Intrãri" şi minusurile de la inventar pe coloana "Ieşiri".
Erorile constatate în evidenţa gestiunilor se corecteazã în prezenţa persoanei care rãspunde de înregistrãrile efectuate în fişele de magazie, iar abaterile de la regulile de întocmire şi utilizare a documentelor se aduc la cunoştinţa conducãtorului compartimentului financiar-contabil sau a persoanei desemnate sã conducã contabilitatea, dupã caz, pentru stabilirea mãsurilor care se impun.
Semnãtura persoanei desemnate pentru evidenţa stocurilor în fişele de magazie constituie dovada verificãrii înregistrãrilor efectuate şi preluãrii documentelor de intrare şi de ieşire a materialelor.
În contabilitate, documentele privind mişcarea stocurilor se grupeazã pe gestiuni, surse de aprovizionare (de la furnizori, din prelucrare la terţi, consum intern etc.) şi, în cadrul acestora, pe conturi de materiale şi gestiuni, iar în cadrul gestiunilor, pe grupe sau subgrupe de materiale, dupã caz.
Intrãrile sau ieşirile de bunuri de natura stocurilor se înregistreazã în contabilitatea sinteticã şi analiticã, fie direct pe baza acestor documente, fie cu ajutorul unor situaţii întocmite zilnic sau la alte perioade stabilite de unitate prin centralizarea datelor din documentele privind mişcarea stocurilor.
Verificarea înregistrãrilor efectuate în conturile de stocuri şi fişele de magazie se face cu ajutorul Registrului stocurilor (cod 14-3-11 şi 14-3-11/a). În acest scop, în Registrul stocurilor, la sfârşitul fiecãrei luni (perioade), se înscriu pe feluri de stocuri, grupate pe magazii (depozite), conturi, grupe, eventual subgrupe, stocurile cantitative din fişele de magazie, se calculeazã valoarea cantitãţilor aflate în stoc pe baza preţurilor de înregistrare şi se totalizeazã valoarea acestora pe pagini ale Registrului stocurilor, pe subgrupe de materiale, grupe de stocuri, conturi şi magazii (depozite).
În cazul în care se constatã cã existã frecvente diferenţe între soldurile conturilor de stocuri din Registrul stocurilor şi cele din contabilitate, provenind din înregistrarea operaţiunilor, evaluarea cantitãţilor de stocuri din documentele de intrare şi de ieşire, prelucrarea acestora etc., diferenţele respective pot fi localizate printr-o nouã centralizare a intrãrilor şi ieşirilor valorice de materiale, pe grupe sau feluri de materiale, iar totalurile obţinute se confruntã cu datele din Registrul stocurilor.
32. Pentru produse finite şi produse reziduale, metoda operativ-contabilã se aplicã în acelaşi mod ca şi pentru stocuri de materii prime şi materiale consumabile. În acest caz, evidenţa cantitativã pe feluri de produse se ţine la magazie (depozit) cu ajutorul fişelor de magazie, iar evidenţa valoricã se ţine în contabilitate cu ajutorul contului sintetic de produse, desfãşurat în analitic pe gestiuni, în care înregistrãrile se fac pe baza datelor obţinute prin centralizarea zilnicã a documentelor de mişcare a produselor respective.
Verificarea înregistrãrilor la sfârşitul lunii (perioadei) se face, de asemenea, cu ajutorul registrului stocurilor în care se stabilesc soldurile pe feluri de produse şi pe total cont, prin transcrierea cantitãţilor în stoc din fişele de magazie şi evaluarea acestora pe baza preţurilor de înregistrare.
33. Metoda cantitativ-valoricã pentru materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar în depozit, semifabricate, produse finite, produse reziduale, mãrfuri, animale şi ambalaje constã în ţinerea evidenţei cantitative pe feluri de stocuri în cadrul fiecãrei gestiuni, iar în contabilitate a celei cantitativ-valorice. Conturile sintetice care reflectã stocurile de valori materiale se desfãşoarã în analitic pe gestiuni. Verificarea exactitãţii înregistrãrilor din evidenţa de la locurile de depozitare şi din contabilitate se efectueazã prin punctajul periodic dintre cantitãţile operate în fişele de magazie şi cele din fişele de cont analitic din contabilitate.
În metoda cantitativ-valoricã se pot folosi urmãtoarele formulare:
- Fişã de magazie (cod 14-3-8 şi 14-3-8/a, dupã caz);
- Fişã de cont pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22 şi 14-6-22/a);
- Balanţa analiticã a stocurilor (cod 14-6-30/c).
Evidenţa cantitativã a materialelor se ţine la gestiune cu ajutorul fişelor de magazie, care se ţin în ordinea fişelor de cont analitic din contabilitate. În fişele de magazie, înregistrãrile se fac zilnic, de cãtre gestionar sau de cãtre persoana desemnatã, pe baza documentelor de intrare şi de ieşire a materialelor. Dupã înregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe bazã de borderou. În contabilitate, documentele se înregistreazã în fişele de cont analitic pentru valori materiale şi se stabilesc stocurile şi soldurile, dupã ce în prealabil s-a verificat modul de emitere şi completare a documentelor privind mişcarea materialelor. De asemenea, pe baza aceloraşi documente, se întocmesc situaţiile centralizatoare privind intrãrile şi ieşirile de materiale, pentru înregistrare în contabilitatea sinteticã.
Controlul înregistrãrilor din conturile sintetice şi cele analitice ale stocurilor se asigurã cu ajutorul balanţei de verificare analitice, întocmitã separat pentru fiecare cont de stoc.
În vederea întocmirii balanţei de verificare este necesar sã se efectueze controlul asupra concordanţei stocurilor scriptice din fişele de magazie cu cele din fişele de cont analitic pentru valori materiale.
În cazul instituţiilor publice cu mai multe gestiuni distincte, precum şi în cazul instituţiilor care au subunitãţi cu una sau mai multe gestiuni, dar care nu au compartimente proprii de contabilitate, contabilitatea analiticã a stocurilor se poate asigura, în cadrul compartimentului financiar-contabil al instituţiei al cãrei conducãtor are calitatea de ordonator de credite, cu ajutorul Fişei de evidenţã a materialelor şi a materialelor de natura obiectelor de inventar pe locuri de folosinţã (cod 14-3-9).
34. Metoda cantitativ-valoricã pentru evidenţa analiticã a produselor finite şi produselor reziduale se aplicã în acelaşi mod ca şi pentru celelalte stocuri, cu urmãtoarele particularitãţi:
- atât intrãrile, cât şi ieşirile valorice pot fi înregistrate în fişele de cont analitic pentru stocuri numai lunar, prin înmulţirea cantitãţilor totale de produse finite şi produse reziduale cu preţurile unitare respective, fãrã a mai fi necesarã evaluarea cantitãţilor de produse în documente;
- pentru controlul înregistrãrilor din contabilitatea sinteticã şi cea analiticã a produselor finite, în locul balanţei de verificare se poate folosi Registrul stocurilor.
35. Metoda global-valoricã se aplicã pentru evidenţa mãrfurilor şi ambalajelor aflate în unitãţile de desfacere cu amãnuntul (magazine, restaurante, bufete etc.), folosindu-se formularul comun "Fişa de cont pentru operaţiuni diverse" (cod 14-6-22) şi raportul de gestiune, dupã caz.
Potrivit acestei metode, contabilitatea analiticã a mãrfurilor şi ambalajelor se ţine global-valoric, atât la gestiune, cât şi în contabilitate, iar verificarea concordanţei înregistrãrilor din evidenţa gestiunii şi din contabilitate se efectueazã numai valoric, la perioade stabilite de unitate.
Raportul de gestiune se completeazã pe baza documentelor de intrare şi de ieşire a mãrfurilor şi ambalajelor şi de depunere a numerarului din vânzare, iar în fişele valorice (ţinute pe gestiuni în cadrul conturilor de mãrfuri şi ambalaje din contabilitate) înregistrãrile se fac pe baza aceloraşi documente.
Soldurile valorice ale mãrfurilor şi ambalajelor aflate în gestiune se verificã pe baza raportului de gestiune predat la contabilitate sau cu ocazia inventarierii, dupã caz.
36. Metoda global-valoricã se foloseşte, de asemenea, pentru evidenţa rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor destinate ambalãrii, precum şi la alte categorii de bunuri. În acest caz, evidenţa cantitativã se poate ţine pe feluri de rechizite, imprimate, materiale pentru ambalare etc., la locurile de gestionare, cu ajutorul fişelor de magazie (cod 14-3-8 şi 14-3-8/a), care se completeazã de gestionar sau de cãtre persoana desemnatã.
Evidenţa valoricã a mişcãrilor se ţine în contabilitate, pe gestiuni, în cadrul contului de materiale consumabile, cu ajutorul fişelor de cont pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22 şi 14-6-22/a). Înregistrãrile în fişele de magazie se fac pe baza documentelor de intrare şi de ieşire a materialelor consumabile respective şi se preiau de cãtre contabilitatea stocurilor, în prealabil fãcându-se verificarea înregistrãrilor din fişele de magazie. Prin centralizarea datelor din documentele respective se asigurã înregistrarea acestora atât în fişele valorice pe gestiuni, cât şi în conturile sintetice de stocuri.
37. Pentru materialele de natura obiectelor de inventar în folosinţã se ţine numai evidenţa cantitativã cu ajutorul formularului Fişa de evidenţã a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinţã (cod 14-3-9).
În contabilitate, evidenţa valoricã se ţine cu ajutorul Fişei de cont pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22 şi 14-6-22/a), pe secţii (locuri de muncã, unitãţi etc.), în care înregistrãrile se fac valoric în funcţie de intrãri şi ieşiri (scoateri din uz).
În situaţia returnãrii obiectului de inventar uzat, operaţiunea înregistratã în Fişa de evidenţã a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinţã (cod 14-3-9) nu presupune înregistrarea unei intrãri în evidenţa magaziei (depozitului). Datele din procesele-verbale pentru scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (obiecte de inventar) se confruntã cu datele privind restituirile de obiecte de inventar uzate, consemnate în Fişa de evidenţã a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinţã (cod 14-3-9).
Controlul exactitãţii înregistrãrilor se efectueazã la perioadele stabilite de unitate şi cu ocazia inventarierilor, evaluându-se stocurile existente pe baza listelor de inventariere (cod 14-3-12, 14-3-12/a şi 14-3-12/b) şi confruntându-se soldul astfel obţinut cu soldul conturilor respective din contabilitate.
38. Contabilitatea analiticã a SDV-urilor speciale şi AMC-urilor se ţine la gestiunea de SDV-uri şi AMC-uri, cantitativ, pe persoanele sau comenzile pentru care sunt destinate, cu ajutorul Fişei de magazie (cod 14-3-8 şi 14-3-8/a), iar în contabilitate, global-valoric, la nivel de produs.
39. Contabilitatea stocurilor se ţine cantitativ şi valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent ori a inventarului intermitent.
40. Entitãţile care utilizeazã metoda inventarului intermitent efectueazã inventarierea fapticã a stocurilor în cursul perioadei, anual, trimestrial sau lunar, dupã caz, dar nu mai târziu de finele perioadei de raportare pentru care are de determinat obligaţii fiscale.
Metoda inventarului intermitent constã în faptul cã intrãrile de stocuri nu se înregistreazã prin conturile de stocuri, respectiv conturile din clasa 3, ci prin conturile de cheltuieli, respectiv conturile din clasa 6.
Stabilirea ieşirilor de stocuri în cursul perioadei are la bazã inventarierea fapticã a stocurilor la sfârşitul perioadei. Ieşirile de stocuri se determinã ca diferenţã între valoarea stocurilor iniţiale, la care se adaugã valoarea intrãrilor, şi valoarea stocurilor la sfârşitul perioadei stabilite pe baza inventarului, respectându-se relaţia E = Si + I - Sf,
unde: E - ieşiri; I - intrãri;
Si - stoc iniţial; Sf - stoc final.
La începutul exerciţiului, respectiv al perioadei, dupã caz, se anuleazã stocul existent ca o ieşire de stoc prin înregistrarea acestuia în clase de cheltuieli privind materiile prime, materialele etc.
articol contabil 6xx = 3xx.
La sfârşitul perioadei stocurile determinate în baza inventarierii efectuate, respectiv cele care nu au fost consumate în procesul de producţie sau vândute, dupã caz, se înregistreazã ca o intrare de stoc
articol contabil 3xx = 6xx.
Inventarierea stocurilor la sfârşitul perioadei se face în conformitate cu normele metodologice emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de activ şi pasiv.
În condiţiile în care comisiile de inventariere nu constatã existenţa de stocuri faptice, vor menţiona acest fapt în procesul-verbal al comisiei de inventariere.
La locul de depozitare sau de utilizare în procesul de producţie a stocurilor se ţine o evidenţã tehnicã operativã a stocurilor pe bazã de fişã de magazie sau alte documente stabilite de unitate, în conformitate cu procedurile proprii elaborate de conducerea acesteia.
Ieşirile de stocuri aferente unei perioade, înregistrate în contabilitatea financiarã, vor fi corelate cu cheltuielile evidenţiate în contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupã caz, în funcţie de consumurile tehnologice normate.
Inventarul intermitent nu se utilizeazã în comerţul cu amãnuntul în situaţia în care se aplicã metoda global-valoricã.
Perioada la care se efectueazã inventarierea fapticã a stocurilor se alege astfel încât sã poatã fi stabilite corect obligaţiile legale (contabile, fiscale etc).

E. Reconstituirea documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse

41. Pentru a putea fi înregistrate în contabilitate, operaţiunile economico-financiare trebuie sã fie justificate cu documente originale, întocmite sau reconstituite potrivit prezentelor norme metodologice.
Pentru acele situaţii în care prin alte reglementãri speciale se prevede cã formularul original trebuie sã fie pãstrat la altã unitate, atunci la înregistrarea în contabilitate este folositã copia documentului respectiv.
42. Orice persoanã care constatã pierderea, sustragerea sau distrugerea unor documente justificative sau contabile are obligaţia sã aducã la cunoştinţã, în scris, în termen de 24 de ore de la constatare, conducãtorului unitãţii (administratorului unitãţii, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionãrii unitãţii respective).
În termen de cel mult 3 zile de la primirea comunicãrii, conducãtorul unitãţii trebuie sã încheie un proces-verbal, care sã cuprindã:
- datele de identificare a documentului dispãrut;
- numele şi prenumele persoanei responsabile cu pãstrarea documentului;
- data şi împrejurãrile în care s-a constatat lipsa documentului respectiv.
Procesul-verbal se semneazã de cãtre:
- conducãtorul unitãţii;
- conducãtorul compartimentului financiar-contabil al unitãţii sau persoana împuternicitã sã îndeplineascã aceastã funcţie;
- persoana responsabilã cu pãstrarea documentului; şi
- şeful ierarhic al persoanei responsabile cu pãstrarea documentului, dupã caz.
Când dispariţia documentelor se datoreazã însuşi conducãtorului unitãţii, mãsurile prevãzute de prezentele norme metodologice se iau de cãtre ceilalţi membri ai consiliului de administraţie, dupã caz.
În condiţiile în care documentul pierdut a fost întocmit de cãtre unitate într-un singur exemplar, reconstituirea acestuia se face urmând aceleaşi proceduri prin care a fost întocmit documentul original, menţionându-se în antetul documentului cã este reconstituit, şi stã la baza înregistrãrilor în contabilitate.
43. Ori de câte ori pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor constituie infracţiune, se încunoştinţeazã imediat organele de urmãrire penalã.
44. Reconstituirea documentelor se face pe baza unui "dosar de reconstituire", întocmit separat pentru fiecare caz.
Dosarul de reconstituire trebuie sã conţinã toate lucrãrile efectuate în legãturã cu constatarea şi reconstituirea documentului dispãrut, şi anume:
- sesizarea scrisã a persoanei care a constatat dispariţia documentului;
- procesul-verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii;
- dovada sesizãrii organelor de urmãrire penalã sau dovada sancţionãrii disciplinare a persoanei vinovate, dupã caz;
- dispoziţia scrisã a conducãtorului unitãţii pentru reconstituirea documentului;
- o copie a documentului reconstituit.
45. În cazul în care documentul dispãrut a fost emis de altã unitate, reconstituirea se va face de unitatea emitentã, prin realizarea unei copii de pe documentul existent la unitatea emitentã. În acest caz, unitatea emitentã va trimite unitãţii solicitante, în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii, documentul reconstituit.
46. Documentele reconstituite vor purta în mod obligatoriu şi vizibil menţiunea "DUPLICAT", cu specificarea numãrului şi datei dispoziţiei pe baza cãreia s-a fãcut reconstituirea.
Documentele reconstituite conform prezentelor norme metodologice constituie baza legalã pentru efectuarea înregistrãrilor în contabilitate.
Nu se pot reconstitui documentele de cheltuieli nenominale (bonuri, bilete de cãlãtorie nenominale etc.) pierdute, sustrase sau distruse înainte de a fi înregistrate în contabilitate. În acest caz, vinovaţii de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor suportã paguba adusã unitãţii, salariaţilor sau altor unitãţi, sumele respective recuperându-se potrivit prevederilor legale.
47. În cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al facturii, emitentul trebuie sã emitã un duplicat al facturii pierdute, sustrase sau distruse.
Duplicatul poate fi:
- o facturã nouã, care sã cuprindã aceleaşi date ca şi factura iniţialã, şi pe care sã se menţioneze cã este duplicat şi cã înlocuieşte factura iniţialã; sau
- o fotocopie a facturii iniţiale, pe care sã se aplice ştampila societãţii şi sã se menţioneze cã este duplicat şi cã înlocuieşte factura iniţialã.
48. Pentru pagubele generate de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor se stabilesc rãspunderi materiale, care cuprind şi eventualele cheltuieli ocazionate de reconstituirea documentelor respective.
Gãsirea ulterioarã a documentelor originale, care au fost reconstituite, poate constitui motiv de revizuire a sancţiunilor aplicate, în condiţiile legii.
În cazul gãsirii ulterioare a originalului, documentul reconstituit se anuleazã pe baza unui proces-verbal, şi se pãstreazã împreunã cu procesul-verbal în dosarul de reconstituire.
49. Conducãtorii unitãţilor vor lua mãsuri pentru asigurarea înregistrãrii şi evidenţei curente a tuturor lucrãrilor întocmite, primite sau expediate, stabilirea şi evidenţa responsabililor de pãstrarea acestora, evidenţa tuturor reconstituirilor de documente, precum şi pentru pãstrarea dosarelor de reconstituire, pe toatã durata de pãstrare a documentului reconstituit.

F. Arhivarea şi pãstrarea registrelor şi a documentelor financiar-contabile

50. Persoanele prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, au obligaţia pãstrãrii în arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum şi a documentelor justificative care stau la baza înregistrãrii în contabilitate.
Pãstrarea registrelor şi a documentelor justificative şi contabile se face la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, dupã caz.
Registrele şi documentele justificative şi contabile se pot arhiva, în baza unor contracte de prestãri de servicii, cu titlu oneros, de cãtre alte persoane juridice române care dispun de condiţii corespunzãtoare. Şi în acest caz, rãspunderea privind arhivarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionãrii unitãţii beneficiare.
Unitatea care a încredinţat documentele spre arhivare, respectiv unitatea beneficiarã, va înştiinţa organul fiscal teritorial de care aparţine despre aceastã situaţie.
Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, persoanele juridice sunt obligate, la cerere, sã prezinte la domiciliul fiscal documentele solicitate.
Organele de control ale Ministerului Economiei şi Finanţelor pot interzice arhivarea registrelor, a documentelor justificative şi contabile şi în alte locaţii decât la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, dacã considerã cã acestea nu sunt pãstrate corespunzãtor.
51. Termenul de pãstrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pãstrare a registrelor şi a documentelor justificative şi contabile este de 10 ani cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul cãruia au fost întocmite, cu excepţia celor prevãzute la pct. 52, 53 şi 54.
52. Facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinãrii taxei pe valoarea adãugatã deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt şi persoanele parţial impozabile în conformitate cu prevederile Codului fiscal, se vor pãstra conform termenului prevãzut la <>art. 149 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
53. Documentele prevãzute în anexa nr. 4 se pot pãstra pe o perioadã de numai 5 ani dacã necesitãţile proprii ale unitãţii nu impun pãstrarea acestora pe o perioadã de timp mai mare.
54. Documentele financiar-contabile care atestã provenienţa unor bunuri cu duratã de viaţã mai mare de 10 ani se pãstreazã, de regulã, pe o perioadã de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.
55. În caz de încetare a activitãţii persoanelor prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 82/1991 , republicatã, documentele contabile se arhiveazã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau se predau la arhivele statului, în conformitate cu prevederile legale în materie, dupã caz.
56. Arhivarea documentelor justificative şi contabile se face în conformitate cu prevederile legale şi cu urmãtoarele reguli generale:
- documentele se grupeazã în dosare, numerotate, şnuruite şi parafate;
- gruparea documentelor în dosare se face cronologic şi sistematic, în cadrul fiecãrui exerciţiu financiar la care se referã acestea. În cazul fuziunii sau al lichidãrii societãţii, documentele aferente acestei perioade se arhiveazã separat;
- dosarele conţinând documente justificative şi contabile se pãstreazã în spaţii amenajate în acest scop, asigurate împotriva degradãrii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor;
- evidenţa documentelor la arhivã se ţine cu ajutorul Registrului de evidenţã, potrivit legii, în care sunt consemnate dosarele şi documentele intrate în arhivã, precum şi mişcarea acestora în decursul timpului.
57. Eliminarea din arhivã a documentelor al cãror termen legal de pãstrare a expirat se face de cãtre o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupã caz. În aceastã situaţie se întocmeşte un proces-verbal şi se consemneazã scãderea documentelor eliminate din Registrul de evidenţã al arhivei.

G. Criteriile minimale privind programele informatice utilizate în activitatea financiarã şi contabilã

58. Sistemul informatic de prelucrare automatã a datelor la nivelul fiecãrei unitãţi trebuie sã asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile, controlul şi pãstrarea acestora pe suporturi tehnice.
La elaborarea şi adaptarea programelor informatice vor fi avute în vedere urmãtoarele:
a) cuprinderea în procedurile de prelucrare a reglementãrilor în vigoare şi a posibilitãţii de actualizare a acestor proceduri, în funcţie de modificãrile intervenite în legislaţie;
b) cunoaşterea adecvatã a funcţiilor sistemului de prelucrare automatã a datelor de cãtre personalul implicat şi respectarea acestora;
c) gestionarea pachetelor de produse-program, asigurarea protecţiei lor împotriva accesului neautorizat, realizarea confidenţialitãţii datelor din sistemul informatic;
d) stabilirea tipului de suport pentru pãstrarea datelor de intrare, intermediare sau de ieşire;
e) soluţionarea eventualelor erori care pot sã aparã în funcţionarea sistemului informatic;
f) verificarea completã sau prin sondaj a modului de funcţionare a procedurilor de prelucrare prevãzute de sistemul informatic;
g) verificarea totalã sau prin sondaj a operaţiunilor economico-financiare înregistrate în contabilitate, astfel încât acestea sã fie efectuate în concordanţã strictã cu prevederile actelor normative care le reglementeazã;
h) verificarea prin teste de control a programului informatic utilizat.
59. Sistemele informatice de prelucrare automatã a datelor în domeniul financiar-contabil trebuie sã rãspundã la urmãtoarele criterii considerate minimale:
a) sã asigure concordanţa strictã a rezultatului prelucrãrilor informatice cu prevederile actelor normative care le reglementeazã;
b) sã precizeze tipul de suport care asigurã prelucrarea datelor în condiţii de siguranţã;
c) fiecare datã înregistratã în contabilitate trebuie sã se regãseascã în conţinutul unui document, la care sã poatã avea acces atât beneficiarii, cât şi organele de control;
d) sã asigure listele operaţiunilor efectuate în contabilitate pe bazã de documente justificative, care sã fie numerotate în ordine cronologicã, interzicându-se inserãri, intercalãri, precum şi orice eliminãri sau adãugãri ulterioare;
e) sã asigure reluarea automatã în calcul a soldurilor conturilor obţinute anterior;
f) sã asigure conservarea datelor pe o perioadã de timp care sã respecte prevederile <>Legii nr. 82/1991 , republicatã;
g) sã precizeze procedurile şi suportul magnetic extern de arhivare a produselor-program, a datelor introduse, a situaţiilor financiare sau a altor documente, cu posibilitatea de reintegrare în sistem a datelor arhivate;
h) sã nu permitã inserãri, modificãri sau eliminãri de date pentru o perioadã închisã;
i) sã asigure urmãtoarele elemente constitutive ale înregistrãrilor contabile:
- data efectuãrii înregistrãrii contabile a operaţiunii;
- jurnalul de origine în care se regãsesc înregistrãrile contabile;
- numãrul documentului justificativ sau contabil (atribuit de emitent);
j) sã asigure confidenţialitatea şi protecţia informaţiilor şi a programelor prin parole, cod de identificare pentru accesul la informaţii, copii de siguranţã pentru programe şi informaţii;
k) sã asigure listãri clare, inteligibile şi complete, care sã conţinã urmãtoarele elemente de identificare, în antet sau pe fiecare paginã, dupã caz:
- tipul documentului sau al situaţiei;
- denumirea unitãţii;
- perioada la care se referã informaţia;
- datarea listãrilor;
- paginarea cronologicã;
- precizarea programului informatic şi a versiunii utilizate;
l) sã asigure listarea ansamblului de situaţii financiare şi documente de sintezã necesare conducerii operative a unitãţii;
m) sã asigure respectarea conţinutului de informaţii prevãzut pentru formulare;
n) sã permitã, în orice moment, reconstituirea conţinutului conturilor, listelor şi informaţiilor supuse verificãrii; toate soldurile conturilor trebuie sã fie rezultatul unei liste de înregistrãri şi al unui sold anterior al acelui cont; fiecare înregistrare trebuie sã aibã la bazã elemente de identificare a datelor supuse prelucrãrii;
o) sã nu permitã:
- deschiderea a douã conturi cu acelaşi simbol;
- modificarea simbolului de cont în cazul în care au fost înregistrate date în acel cont;
- suprimarea unui cont în cursul exerciţiului financiar curent sau aferent exerciţiului financiar precedent, dacã acesta conţine înregistrãri sau sold;
- editarea a douã sau a mai multor documente de acelaşi tip, cu acelaşi numãr şi conţinut diferit de informaţii;
p) sã permitã suprimarea unui cont care nu are înregistrãri pe parcursul a cel puţin 2 ani (exerciţii financiare), în mod automat sau manual;
r) sã prevadã în documentaţia produsului informatic modul de organizare şi tipul sistemului de prelucrare:
- monopost sau multipost;
- monosocietate sau multisocietate;
- reţea de calculatoare;
- portabilitatea fişierelor de date;
s) sã precizeze tipul de organizare pentru culegerea datelor:
- preluãri pe loturi cu control ulterior;
- preluãri în timp real cu efectuarea controlului imediat;
- combinarea celor douã tipuri;
t) sã permitã culegerea unui numãr nelimitat de înregistrãri pentru operaţiunile contabile;
u) sã posede documentaţia tehnicã de utilizare a programelor informatice necesarã exploatãrii optime a acestora;
v) sã respecte reglementãrile în vigoare cu privire la securitatea datelor şi fiabilitatea sistemului informatic de prelucrare automatã a datelor.
60. Elaboratorii de programe informatice au obligaţia de a prevedea, prin contractele de livrare a programelor informatice, clauze privind întreţinerea şi adaptarea produselor livrate, precum şi clauze privind eliminarea posibilitãţilor de modificare a procedurilor de prelucrare automatã a datelor de cãtre utilizatori.
Unitãţile de informaticã sau persoanele care efectueazã lucrãri cu ajutorul sistemului informatic de prelucrare automatã a datelor poartã rãspunderea prelucrãrii cu exactitate a informaţiilor din documente, iar beneficiarii rãspund pentru exactitatea şi realitatea datelor pe care le transmit pentru prelucrare.
61. Utilizatorul trebuie:
- sã se asigure de perenitatea documentaţiei, a diferitelor versiuni ale produsului-program;
- sã organizeze arhivarea datelor, programelor sau produselor de prelucrare astfel încât informaţiile sã poatã fi reprocesate;
- sã deţinã la sediul sãu, pe perioadã neprescrisã, manualul de utilizare complet şi actualizat al fiecãrui produs-program utilizat.
62. Pe perioada neprescrisã se va organiza o gestiune a versiunilor, modificãrilor, corecturilor şi schimbãrilor de sistem informatic, produse-program şi sistem de calcul.
Dacã unitatea, în cursul acestei perioade, a schimbat sistemul de calcul, respectiv de prelucrare a datelor, trebuie sã se efectueze o reconciliere între datele arhivate şi versiunile noi ale produselor-program şi ale echipamentelor de calcul.
Arhivele pe suport magnetic trebuie "împrospãtate" periodic pentru a asigura accesibilitatea datelor.
63. Responsabilitãţile ce revin personalului unitãţii cu privire la utilizarea sistemului informatic de prelucrare automatã a datelor se stabilesc prin regulamente interne.

H. Condiţiile în care se pot întocmi, edita şi arhiva electronic documentele financiar-contabile

64. Din punct de vedere al bazei de date trebuie sã existe posibilitatea reconstituirii în orice moment a conţinutului documentelor financiar-contabile.
65. Documentele financiar-contabile, care se arhiveazã pe suport WORM (Write Once Read Many), trebuie sã fie semnate de persoana care le întocmeşte, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 455/2001 privind semnãtura electronicã.
66. Trebuie sã existe un plan de securitate al sistemului informatic, cuprinzând mãsurile tehnice şi organizatorice care sã asigure urmãtoarele cerinţe minimale:
a) confidenţialitatea şi integritatea comunicaţiilor;
b) confidenţialitatea şi nonrepudierea tranzacţiilor;
c) confidenţialitatea şi integritatea datelor;
d) restricţionarea, detectarea şi monitorizarea accesului în sistem;
e) restaurarea informaţiilor gestionate de sistem în cazul unor calamitãţi naturale, evenimente imprevizibile, prin:
- arhivarea datelor utilizând tehnologia WORM, care sã permitã inscripţionarea o singurã datã şi accesarea ori de câte ori este nevoie a informaţiilor stocate;
- înregistrarea datelor din documentele financiar-contabile în timp real, în alt sistem de calcul, cu aceleaşi caracteristici, care sã fie amplasat într-o altã locaţie.
67. Trebuie sã se asigure listarea tuturor documentelor financiar-contabile solicitate de organele de control.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016