Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 27 noiembrie 2002  de aplicare a   Legii nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 27 noiembrie 2002 de aplicare a Legii nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 915 din 16 decembrie 2002
CAP. 1
Reguli comune privind vânzarea spaţiilor comerciale sau a celor de prestãri de servicii

ART. 1
Primãrii comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv preşedinţii consiliilor judeţene, au obligaţia sa asigure spaţiul corespunzãtor şi logistica necesare desfãşurãrii activitãţii comisiilor pentru vânzarea spaţiilor comerciale sau a celor de prestãri de servicii, denumite în continuare comisii, pe toatã durata de funcţionare a acestora.
ART. 2
(1) Consiliile de administatie ale regiilor autonome de interes local, primãrii şi preşedinţii consiliilor judeţene vor întocmi lista spaţiilor comerciale sau a celor de prestãri de servicii proprietate privatã a statului, care se afla în administrarea consiliului local sau a consiliului judeţean, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local de sub autoritatea acestora, care urmeazã sa fie vândute potrivit legii, pe care o vor supune aprobãrii consiliului.
(2) Consiliile locale, consiliile judeţene sau, dupã caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor aproba lista prin hotãrâre adoptatã cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul consilierilor în funcţie.
(3) Dacã lista nu este întocmitã şi supusã aprobãrii consiliului în termenul legal, aceasta va fi întocmitã şi supusã aprobãrii prin grija viceprimarului sau, dupã caz, a unuia dintre viceprimari, respectiv a unuia dintre vicepreşedinţii consiliului judeţean, nominalizat de consiliu.
(4) În cazul municipiului Bucureşti, lista spaţiilor comerciale şi a celor de prestãri de servicii care se pun în vânzare se întocmeşte pe sectoare, prin grija primarului general al municipiului Bucureşti, şi se supune aprobãrii Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (2) şi cu avizul consiliilor locale ale sectoarelor, care pot propune completarea listei. Prevederile alin. (3) se aplica în mod corespunzãtor.
(5) Hotãrârile consiliilor locale, consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, privind aprobarea listei spaţiilor comerciale sau a celor de prestãri de servicii se afişeazã la sediul primãriei, al consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în termen de cel mult 3 zile de la adoptare şi se comunica de îndatã prefectului.
ART. 3
(1) Pentru fiecare spaţiu comercial sau de prestãri de servicii comisia aproba preţul minim de vânzare, care nu poate fi mai mic decât cel propus prin raportul de evaluare.
(2) Raportul de evaluare este elaborat de persoane fizice sau juridice autorizate potrivit legii, selectate prin licitaţie publica organizatã de comisie, în termen de 10 zile de la constituire. Anunţul de organizare a licitaţiei publice pentru selectarea evaluatorului se afişeazã la sediul primãriei, respectiv al consiliului judeţean, şi se publica în unul sau mai multe cotidiene locale. Comisia stabileşte prin vot dacã licitaţia va avea ca obiect selectarea unui evaluator pentru toate spaţiile aflate pe lista sau a mai multor evaluatori, pe grupe sau categorii de spaţii, dupã caz, în funcţie de destinaţia sau de amplasamentul acestora.
ART. 4
(1) Terenul aferent spaţiului comercial sau de prestãri de servicii se vinde o data cu acesta, dacã situaţia lui juridicã este clarificata şi dacã sunt îndeplinite celelalte condiţii legale. Stabilirea suprafeţei de teren care se vinde se face pe baza de acte oficiale, inclusiv pe baza documentaţiilor de urbanism legal aprobate. În contractele de vânzare-cumpãrare se vor prevedea clauze privitoare la drepturile reale şi la sarcinile care greveazã terenul în cauza şi care vor fi conservate.
(2) Spaţiile comerciale sau cele de prestãri de servicii, amplasate pe terenuri care nu se afla în proprietatea privatã a statului sau a unitãţii administrativ-teritoriale ori a regiilor autonome, se pot vinde condiţionat de existenta acordului scris al proprietarului terenului.
(3) Terenul aferent, a cãrui situaţie juridicã se clarifica dupã data vânzãrii spaţiului comercial sau a celui de prestãri de servicii, va fi vândut cumpãrãtorului spaţiului respectiv, la cererea acestuia, prin negociere directa, potrivit <>art. 13 alin. (3) din Legea nr. 550/2002 , denumita în continuare lege, cu excepţia terenurilor care sunt proprietate publica a statului sau a unitãţii administrativ-teritoriale.
ART. 5
(1) Terenul aferent spaţiului comercial sau de prestãri de servicii, aflat în proprietatea publica a statului sau a unitãţii administrativ-teritoriale, se atribuie direct cumpãrãtorului spaţiului printr-un contract de concesiune. Concesiunea se face fãrã întocmirea unui studiu de oportunitate sau caiet de sarcini şi fãrã nici o forma de publicitate, prin negociere directa între concedent şi concesionar.
(2) Cumpãrãtorul spaţiului este obligat sa prezinte concedentului documentaţia privind justificarea folosirii terenului, datele de identificare a acestuia şi alte date necesare pentru încheierea contractului de concesiune, solicitate de concedent.

CAP. 2
Reguli privind vânzarea spaţiilor comerciale sau a celor de prestãri de servicii prin negociere directa

ART. 6
(1) Vânzarea spaţiilor comerciale şi a celor de prestãri de servicii se face prin negociere directa cãtre comercianţi, respectiv prestatorii de servicii, persoane fizice sau juridice, care le folosesc efectiv la data intrãrii în vigoare a legii, în baza unui contract de:
a) închiriere;
b) concesiune;
c) locatie de gestiune;
d) asociere în participaţiune;
e) leasing.
(2) Dacã la data intrãrii în vigoare a legii titularul contractelor prevãzute la alin. (1) nu mai foloseşte în mod direct spaţiul care formeazã obiectul contractului, comisia poate hotãrî ca acesta sa fie vândut, la cerere, persoanei fizice sau juridice care îl foloseşte efectiv, dacã aceasta deţine acordul titularului dreptului de administrare sau, în cazul regiilor autonome, al proprietarului, ori sa fie scos la licitaţie publica.
(3) Nu se vand prin metoda negocierii directe spaţiile deţinute de persoanele fizice sau juridice care:
a) au înregistrat restante la plata chiriei, pe o perioada de cel puţin 6 luni consecutive pe durata derulãrii contractului;
b) nu au respectat clauzele contractuale, în sensul ca au subinchiriat spaţiul sau acesta a fost divizat şi s-au realizat asocieri cu alte persoane;
c) au obligaţii neachitate fata de stat, la data vânzãrii.
(4) Prevederile alin. (2) nu se aplica în cazul persoanelor care folosesc efectiv spaţiul, pe baza unei înţelegeri cu titularul contractelor prevãzute la alin. (1), fãrã acordul scris al titularului dreptului de administrare sau de proprietate.
ART. 7
(1) Pentru a beneficia de prevederile cap. III din lege, solicitantii trebuie sa depunã o cerere scrisã de cumpãrare la sediul vânzãtorului: consiliul local al comunei, oraşului, municipiului, sectorului municipiului Bucureşti, consiliul judeţean, regia autonomã, dupã caz, pe care o înainteazã comisiei în ordinea stricta a depunerii.
(2) Cererea se depune chiar dacã lista prevãzutã la art. 5 din lege nu a fost încã aprobatã. Cererea va fi înregistratã de îndatã, într-un registru special, iar depunatorului i se va comunica numãrul atribuit.
(3) Cererea va cuprinde datele necesare identificarii spaţiului şi solicitantului, suprafata şi destinaţia spaţiului, la aceasta anexându-se copii de pe actele în baza cãrora este deţinut spaţiul.
ART. 8
(1) Cererile sunt analizate de comisie, care va hotãrî şi va comunica rãspunsul în cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii. Cererile vor fi verificate de comisie, în mod obligatoriu, şi la fata locului.
(2) Dupã aprobarea cererii de cumpãrare se va proceda la stabilirea preţului prin negociere directa, pornindu-se de la preţul minim de vânzare, determinat potrivit art. 8 din lege.
(3) La stabilirea preţului va fi avutã în vedere şi dedusã, pe baza de acte justificative, valoarea investiţiilor efectuate de cumpãrãtor, indiferent de natura acestora, dacã sunt îndeplinite cerinţele art. 19 alin. (3) din lege.

CAP. 3
Reguli speciale privind vânzarea spaţiilor comerciale sau a celor de prestãri de servicii prin licitaţie publica cu strigare

ART. 9
(1) Ofertanţii participanţi la licitaţie, potrivit dispoziţiilor art. 22 din lege, sunt trecuţi pe o lista de ordine a depunerii ofertei.
(2) Ofertanţilor participanţi la licitaţie li se înmâneazã taloane cu numere de identificare, corespunzãtoare numãrului de ordine din lista prevãzutã la alin. (1).
(3) Preşedintele comisiei descrie spaţiul comercial sau pe cel de prestãri de servicii care se vinde, anunta preţul minim de vânzare stabilit potrivit raportului de evaluare, pasul de licitare de 5% din preţul de pornire, denumirea şi numãrul de ordine ale ofertanţilor, modul de desfãşurare a licitaţiei, potrivit art. 22 din lege, asigurându-se ca fiecare ofertant a înţeles procedura de desfãşurare.
ART. 10
(1) În cursul şedinţei de licitaţie ofertanţii au dreptul sa anunţe, prin strigare şi prin ridicarea talonului de participare, un preţ egal sau mai mare decât preţul anuntat de preşedintele comisiei.
(2) Dacã se oferã preţul de pornire al licitaţiei, preşedintele comisiei va creste preţul cu câte un pas de licitare pana când unul dintre ofertanţi accepta preţul astfel majorat şi nimeni nu oferã un preţ mai mare.
ART. 11
(1) Dacã nici unul dintre ofertanţi nu oferã preţul de pornire al licitaţiei, licitaţia va fi reluatã dupã publicarea unui nou anunţ de vânzare, în termen de 5 zile de la desfãşurarea primei licitaţii, dar nu mai mult de 7 zile înainte de data ţinerii celei de-a doua licitaţii.
(2) A doua licitaţie este valabilã dacã s-au prezentat cel puţin doi ofertanţi.
(3) În cazul în care, dupã repetarea procedurii prevãzute la art. 8, nici unul dintre ofertanţi nu oferã preţul de pornire al licitaţiei, preşedintele comisiei va scãdea preţul cu câte un pas de licitare pana când se înregistreazã prima oferta de cumpãrare de cel puţin 50% din preţul de pornire. Oferta se accepta dacã nimeni nu oferã un preţ mai mare.
(4) În cazul în care la a doua licitaţie nu se înregistreazã o oferta de cel puţin 50% din preţul minim de vânzare, comisia poate solicita participanţilor formularea de oferte de cumpãrare cu plata preţului în rate.

CAP. 4
Alte dispoziţii

ART. 12
(1) Preţul de vânzare se poate achitã integral sau în rate, în condiţiile prevãzute de art. 11 şi 12 din lege.
(2) Dacã un cumpãrãtor urmeazã sa cumpere doua sau mai multe spaţii comerciale situate în aceeaşi sau în mai multe unitãţi administrativ-teritoriale, acesta va putea beneficia de vânzare cu plata în rate doar pentru un singur spaţiu. În acest scop va semna o declaraţie pe propria rãspundere, din care sa rezulte ca nu a mai beneficiat de vânzarea cu plata în rate a unui alt spaţiu.
(3) Potrivit prevederilor alin. (6) al art. 11 din lege, interdicţia de a beneficia de cumpãrarea mai multor spaţii cu plata în rate nu se aplica în cazul cumpãrãrii de spaţii de producţie şi de prestãri de servicii.
ART. 13
Operaţiunile de negociere şi stabilire a preţului se consemneazã de cãtre comisie într-un procesverbal care se semneazã de toţi membrii acesteia şi se depune la sediul vânzãtorului, prin grija secretarului unitãţii administrativ-teritoriale.
ART. 14
Pe baza procesului-verbal întocmit de comisie se redacteazã de cãtre vânzãtor contractul de vanzarecumparare, care se semneazã, din partea acestuia, de preşedintele desemnat în acest scop, de primarul comunei, oraşului, municipiului ori al sectorului municipiului Bucureşti, sau de cãtre preşedintele consiliului de administraţie al regiei autonome, dupã caz, iar din partea cumpãrãtorului, de cãtre persoanele autorizate potrivit legii.
ART. 15
Cota de 15% din sumele obţinute din vânzarea spaţiilor comerciale şi a celor de prestãri de servicii, conform prevederilor art. 15 din lege, se vireazã la bugetul de stat, iar termenul de plata se stabileşte în funcţie de data încasãrii acestora, astfel:
a) dacã data încasãrii este cuprinsã în intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 inclusiv a lunii urmãtoare;
b) dacã data încasãrii este cuprinsã în intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 inclusiv a lunii urmãtoare.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 16
(1) Prefectii, preşedinţii consiliilor judeţene şi primãrii vor dispune mãsurile necesare pentru asigurarea respectãrii dispoziţiilor legii, ale prezentelor norme metodologice şi a celorlalte reglementãri legale în vigoare.
(2) Prefectii vor veghea ca lista aprobatã de consiliu potrivit art. 4 alin. (2) sa cuprindã toate spaţiile supuse vânzãrii şi vor verifica respectarea procedurilor şi a termenelor prevãzute de prezentele norme metodologice.
(3) Pe baza comunicãrilor lunare ale preşedinţilor consiliilor judeţene şi ale primarilor prefectii vor transmite Ministerului Administraţiei Publice informãri privind stadiul derulãrii procesului de vânzare a spaţiilor comerciale şi a celor de prestãri de servicii.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016