Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 26 ianuarie 2006  de aplicare a   Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 26 ianuarie 2006 de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 27 ianuarie 2006

CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor pentru eliberarea documentelor de cãlãtorie în strãinãtate emise de autoritãţile române, precum şi procedurile pentru îndeplinirea condiţiilor prevãzute de <>Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, necesare exercitãrii dreptului la libera circulaţie.
ART. 2
Circulaţia cetãţenilor români în strãinãtate este permisã în baza documentelor de cãlãtorie emise în condiţiile prezentelor norme metodologice, de autoritãţile competente române, precum şi în baza altor documente stabilite prin acordurile internaţionale la care România sau, dupã caz, Guvernul României este parte.

CAP. II
Documente de cãlãtorie în strãinãtate
SECŢIUNEA 1
Paşaportul diplomatic şi paşaportul de serviciu
ART. 3
(1) Paşaportul diplomatic şi paşaportul de serviciu sunt documentele de cãlãtorie care se elibereazã de Ministerul Afacerilor Externe, prin Direcţia Generalã Afaceri Consulare, la solicitarea instituţiilor sau autoritãţilor publice interesate ori, dupã caz, a organismelor interesate, în cazurile şi în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 248/2005 .
(2) Solicitãrile privind eliberarea paşapoartelor diplomatice sau de serviciu trebuie sã fie însoţite de note justificative în care se precizeazã scopul şi calitatea în care titularii urmeazã sã se deplaseze în strãinãtate, întocmite de instituţiile sau autoritãţile ori, dupã caz, de organismele interesate.
(3) Procedurile, documentele necesare şi termenele de eliberare a paşapoartelor diplomatice şi a paşapoartelor de serviciu se stabilesc în mod unitar prin instrucţiuni ale Ministerului Afacerilor Externe, care se comunicã instituţiilor, organismelor şi autoritãţilor interesate.

SECŢIUNEA a 2-a
Paşaportul simplu
ART. 4
(1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se depun la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor, în sistem de ghişeu unic, ori la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã titularii îşi au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple în regim de urgenţã se depun numai la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
ART. 5
Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se depun personal de cãtre solicitanţi, însoţite în mod obligatoriu de urmãtoarele documente:
a) cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, dupã caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie. Cartea de identitate provizorie poate fi acceptatã doar dacã este însoţitã de certificatul de naştere, în original şi în fotocopie;
b) dovada achitãrii taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului, precum şi, dupã caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţã, prevãzut de <>Legea nr. 248/2005 ;
c) paşaportul anterior, dacã acesta existã.
ART. 6
(1) În cazul în care, din motive obiective, solicitanţii nu se pot prezenta la serviciile publice comunitare, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se depun prin mandatar, însoţite de documentele prevãzute la art. 5, precum şi de urmãtoarele documente:
a) procurã specialã, autentificatã în ţarã de cãtre notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice ori de oficiile consulare ale României;
b) carte de identitate, carte de identitate provizorie sau, dupã caz, buletin de identitate al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie;
c) douã fotografii color identice ale titularului, cu dimensiunile de 35 x 45 mm. Fotografiile trebuie sã reprezinte fizionomia actualã a titularului şi sã fie realizate din faţã, pe un fond clar, neutru şi de o singurã culoare, astfel încât sã permitã identificarea conturului capului. Titularul nu trebuie sã aibã capul acoperit şi ochii închişi, iar expresia feţei acestuia trebuie sã reprezinte o stare comunã.
(2) În cazul procurilor speciale autentificate în strãinãtate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României, una dintre fotografii trebuie sã fie aplicatã pe procurã sau pe cerere, identitatea titularului fiind confirmatã de funcţionarul consular prin semnãturã şi ştampilã.
ART. 7
(1) Cererile care privesc eliberarea unui paşaport simplu pentru minor sau includerea acestuia în paşaportul ambilor pãrinţi ori, dupã caz, în paşaportul unuia dintre pãrinţi, în condiţiile <>Legii nr. 248/2005 , vor fi însoţite de urmãtoarele documente:
a) în cazul minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani:
(i) certificat de naştere, în original şi în fotocopie;
(ii) dupã caz, declaraţia unui pãrinte, prin care îşi exprimã acordul cu privire la includerea minorului în paşaportul celuilalt pãrinte, certificat de deces ori hotãrâre judecãtoreascã de încredinţare a minorului, rãmasã definitivã şi irevocabilã;
b) în cazul minorilor care au împlinit vârsta de 14 ani:
(i) carte de identitate, carte de identitate provizorie sau, dupã caz, buletin de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie. Cartea de identitate provizorie poate fi acceptatã doar dacã este însoţitã de certificatul de naştere, în original şi în fotocopie;
(ii) declaraţiile ambilor pãrinţi, a pãrintelui supravieţuitor, a pãrintelui cãruia minorul i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã sau a reprezentantului legal, care sã ateste acordul cu privire la eliberarea unui paşaport pentru minor;
(iii) certificat de deces, hotãrâre judecãtoreascã de încredinţare a minorului, rãmasã definitivã şi irevocabilã, în original şi în fotocopie, în cazul în care se prezintã doar declaraţia unuia dintre pãrinţi, în condiţiile prevãzute la pct. (ii);
c) carte de identitate, carte de identitate provizorie sau, dupã caz, buletin de identitate al pãrinţilor, al unuia dintre pãrinţi sau, dupã caz, al reprezentantului legal, aflate în termen de valabilitate, în original şi în fotocopie;
d) documente care atestã cã minorul se deplaseazã pentru studii sau concursuri oficiale în strãinãtate, avizate de o autoritate administrativã cu competenţe în domeniu, din care sã rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfãşura aceste studii ori concursuri, în situaţia prevãzutã la <>art. 17 alin. (3) din Legea nr. 248/2005 ;
e) documente privind situaţia medicalã a minorului, emise sau avizate de autoritãţile medicale române, în situaţia prevãzutã la <>art. 17 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 ;
f) dovada achitãrii taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului, precum şi, dupã caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţã;
g) paşaportul simplu al minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, dacã se solicitã anularea acestuia şi includerea minorului în paşaportul ambilor pãrinţi sau, dupã caz, în paşaportul unuia dintre pãrinţi.
(2) Declaraţiile prevãzute la alin. (1) pot fi date în faţa funcţionarului care primeşte cererea sau pot fi autentificate în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României. În cazul în care declaraţiile se dau în faţa autoritãţilor strãine, trebuie sã fie îndeplinite condiţiile de supralegalizare prevãzute de lege sau sã aibã aplicatã apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizãrii actelor oficiale strãine, adoptatã la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999 , aprobatã prin <>Legea nr. 52/2000 , cu modificãrile ulterioare. Certificatele de deces prevãzute la alin. (1) trebuie sã fie valabile şi cu putere doveditoare pe teritoriul României, în condiţiile legii.
(3) În cazul în care se solicitã emiterea paşaportului pentru minor sau includerea minorului în paşaportul unuia dintre pãrinţi, în condiţiile prevãzute la <>art. 17 alin. (6) din Legea nr. 248/2005 , pãrintele care formuleazã cererea sau, dupã caz, care formuleazã declaraţia ce atestã acordul cu privire la eliberarea paşaportului trebuie sã prezinte şi hotãrârea judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã, prin care instanţa a soluţionat neînţelegerile dintre pãrinţi cu privire la exprimarea acordului.
(4) Cererile care privesc eliberarea paşaportului simplu pentru minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani se formuleazã de cãtre ambii pãrinţi, de pãrintele supravieţuitor, de pãrintele cãruia i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã sau, dupã caz, de reprezentantul legal. Cererile pot fi formulate doar de unul dintre pãrinţi atunci când este împuternicit de cãtre celãlalt pãrinte prin procurã specialã autentificatã în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României, ori când existã acordul scris al acestuia, autentificat în aceleaşi condiţii.
(5) Atunci când din motive obiective nici unul dintre pãrinţi nu se poate prezenta la serviciile publice comunitare, cererile prevãzute la alin. (4) pot fi formulate de o persoanã împuternicitã de pãrinţi prin procurã specialã, autentificatã în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României.
(6) În cazul în care minorul care nu a împlinit vârsta de 14 ani nu este prezent la depunerea cererii, confirmarea fotografiei reprezentându-l pe acesta se face de cãtre pãrinţi, în faţa funcţionarului care primeşte cererea sau, dupã caz, potrivit procedurii stabilite la art. 6 alin. (2).
ART. 8
Cererile pentru eliberarea unui paşaport simplu, care privesc o persoanã care urmeazã sã se deplaseze în strãinãtate pentru a urma un tratament medical fãrã de care viaţa sau sãnãtatea îi este pusã în pericol, pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, însoţite de documentele prevãzute la art. 5-7, dupã caz, precum şi de documente privind situaţia medicalã a titularului, emise sau avizate de autoritãţile medicale române.
ART. 9
În strãinãtate, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se pot depune personal la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 5 lit. a) şi c) şi, dupã caz, ale art. 7 alin. (1) lit. a)-c) şi g).
ART. 10
(1) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple sau, dupã caz, pentru includerea minorului în paşaportul ambilor ori al unuia dintre pãrinţi vor fi acceptate numai dacã îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) au fost completate corespunzãtor, prin parcurgerea tuturor rubricilor;
b) datele înscrise corespund cu datele din documentele care însoţesc cererea;
c) sunt însoţite de toate documentele corespunzãtoare, dintre cele prevãzute la art. 5-8.
(2) Declaraţiile prevãzute la art. 7, dacã nu au fost date în alte condiţii, datele înscrise în cerere, precum şi documentele prezentate în fotocopie se certificã de cãtre funcţionarul care a primit cererea. În situaţia depunerii cererilor la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României în strãinãtate ori prin procurã specialã autentificatã de acestea, fotocopiile documentelor cerute potrivit art. 5 şi 7 se certificã de cãtre funcţionarul consular, caz în care cererea transmisã spre soluţionare autoritãţilor competente din ţarã va fi însoţitã numai de copiile documentelor astfel certificate.
(3) Documentele prezentate în original, cu excepţia procurii speciale şi a declaraţiei privind acordul pãrinţilor, se restituie solicitantului împreunã cu un tichet care conţine menţiuni privind data primirii cererii, numele şi prenumele solicitantului şi, dupã caz, numele şi prenumele persoanei pentru care se solicitã eliberarea paşaportului sau includerea în paşaport, precum şi data programatã pentru eliberarea acestuia.
ART. 11
(1) Competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple revine serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã teritorialã solicitanţii îşi au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa.
(2) În cazul prevãzut la art. 8, competenţa de soluţionare a cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple revine serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple la care au fost depuse cererile.
(3) În situaţia menţionatã la alin. (2), precum şi în cazul cererilor depuse la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãror razã teritorialã titularii îşi au reşedinţa, eliberarea paşapoartelor simple se va face numai dupã consultarea evidenţelor serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãrui razã teritorialã solicitanţii îşi au domiciliul. Dupã înmânarea paşaportului simplu, serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple emitente transmit cererea, împreunã cu toatã documentaţia care o însoţeşte, la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãrui razã teritorialã solicitanţii îşi au domiciliul.
ART. 12
(1) Autoritãţile competente sã soluţioneze cererile de eliberare a paşaportului simplu sau, dupã caz, de includere a minorilor în paşaportul simplu verificã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de <>Legea nr. 248/2005 , pe baza documentelor prezentate de solicitant, şi, în cazul în care nu rezultã impedimente, emit documentul sau/şi, dupã caz, efectueazã menţiunile corespunzãtoare în conţinutul acestuia.
(2) În cazul în care pe baza documentelor prezentate nu se poate stabili cu certitudine dacã datele de identitate ale titularului sunt reale, autoritãţile competente pot solicita suplimentar prezentarea oricãruia dintre urmãtoarele documente, dupã caz:
a) certificat de naştere;
b) certificat de cãsãtorie;
c) permis de conducere auto;
d) livret militar;
e) alte documente prevãzute cu fotografie, care pot servi acestui scop.
ART. 13
(1) Paşaportul se ridicã de cãtre titular sau, în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, de persoana care a formulat cererea, de la serviciile publice comunitare sau, dupã caz, de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în strãinãtate, la care au fost depuse cererile.
(2) În cazul în care, din motive obiective, titularul paşaportului sau, dupã caz, unul dintre pãrinţii minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani nu se poate deplasa la serviciile publice comunitare, paşaportul poate fi ridicat de persoana împuternicitã prin procurã specialã, autentificatã în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României.
(3) Paşapoartele care nu au fost ridicate de titulari de la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor la data programatã se pãstreazã pentru o perioadã de 60 de zile, dupã care se transmit la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple emitente, unde se pãstreazã pe întreaga perioadã de valabilitate a acestora şi de unde pot fi ridicate de cãtre titulari.
ART. 14
(1) Termenul în care se soluţioneazã cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple sau pentru includerea minorului în paşaportul ambilor pãrinţi ori, dupã caz, în paşaportul unuia dintre pãrinţi nu poate fi mai mare de 20 de zile lucrãtoare.
(2) În cazul cererilor depuse la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în strãinãtate, termenul pentru eliberarea paşaportului simplu nu poate fi mai mare de 90 de zile calendaristice de la data depunerii cererii.
(3) Termenul pentru soluţionarea cererilor depuse în condiţiile art. 4 alin. (2), cu plata corespunzãtoare a tarifului suplimentar prevãzut de lege, nu poate fi mai mare de 3 zile lucrãtoare.
(4) Termenele prevãzute la alin. (1) şi (3) se stabilesc de cãtre şeful serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, în funcţie de volumul cererilor care se primesc în perioada de timp respectivã, precum şi de capacitatea de emitere a documentelor, şi se afişeazã în spaţiile destinate depunerii cererilor, la loc vizibil, împreunã cu lista documentelor şi a procedurilor legale necesare pentru eliberarea paşapoartelor simple, respectiv pentru includerea minorilor în paşapoarte.
ART. 15
Împotriva deciziei de respingere a cererii, comunicatã în condiţiile prevãzute la <>art. 21 alin. (2) din Legea nr. 248/2005 , solicitantul poate adresa plângere prealabilã cãtre prefectul în a cãrui subordine se aflã serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple care a soluţionat cererea, în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 .

SECŢIUNEA a 3-a
Paşaportul simplu temporar
ART. 16
De la data stabilitã prin hotãrârea Guvernului prevãzutã la <>art. 7 alin. (3) din Legea nr. 248/2005 , cu modificãrile ulterioare, misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României elibereazã paşapoarte simple cu valabilitatea de un an, denumite în continuare paşapoarte simple temporare.
ART. 17
(1) Paşapoartele simple temporare se elibereazã de cãtre misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cetãţenilor români care nu mai posedã documente de cãlãtorie valabile şi care dovedesc necesitatea de a continua cãlãtoria în strãinãtate sau de a-şi reglementa şederea pe teritoriul unui stat, în cazul în care nu dispun de timpul necesar pentru a intra în posesia unui paşaport simplu.
(2) Pentru eliberarea paşaportului temporar, cererile vor fi însoţite de douã fotografii ale titularului, care trebuie sã respecte condiţiile stabilite la art. 6 alin. (1) lit. c), precum şi, dupã caz, de documentele prevãzute la:
a) art. 5 lit. a), atunci când este posibilã prezentarea lor;
b) art. 5 lit. b), cu excepţia tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţã;
c) art. 7 alin. (1) lit. a)-c).
(3) În situaţia în care solicitantul nu posedã documente eliberate de autoritãţile române care sã îi ateste identitatea, valabile sau expirate, acesta poate prezenta orice documente oficiale care conţin datele sale de identitate ori care pot servi identificãrii sale.
(4) În scopul efectuãrii verificãrilor necesare pentru stabilirea identitãţii persoanei pentru care se solicitã eliberarea paşaportului simplu temporar, precum şi pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor necesare soluţionãrii cererilor pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare, Direcţia Generalã Afaceri Consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe încheie protocol de colaborare cu Direcţia Generalã de Paşapoarte, Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor şi Centrul Naţional pentru Administrarea Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(5) Paşaportul simplu temporar se elibereazã o singurã datã. În cazul în care titularul intenţioneazã sã îşi continue cãlãtoria sau şederea în strãinãtate şi dupã data expirãrii valabilitãţii paşaportului simplu temporar, acesta trebuie sã solicite eliberarea unui paşaport simplu sau, dupã caz, a unui titlu de cãlãtorie înainte de aceastã datã.
(6) În situaţia prevãzutã la alin. (3), dacã pe baza verificãrilor prevãzute la alin. (4) nu se poate stabili cu certitudine identitatea solicitantului, acestuia i se elibereazã un titlu de cãlãtorie şi este îndrumat sã se deplaseze în România pentru clarificarea situaţiei.
(7) Eliberarea unui paşaport simplu temporar se comunicã de îndatã la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple pe a cãrui razã solicitanţii îşi au domiciliul sau, dupã caz, au avut ultimul domiciliu.
ART. 18
Paşaportul simplu temporar se anuleazã de cãtre autoritãţile competente potrivit legii sã elibereze paşaportul simplu, odatã cu eliberarea acestuia, şi se restituie titularului.

SECŢIUNEA a 4-a
Titlul de cãlãtorie
ART. 19
(1) Titlul de cãlãtorie este documentul care se elibereazã de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetãţenilor români aflaţi în strãinãtate, care nu mai posedã document de cãlãtorie valabil, pentru ca titularul sã îşi poatã continua cãlãtoria, reglementa şederea pe teritoriul unui stat ori pentru a se întoarce în ţarã. De la data stabilitã potrivit <>art. 7 alin. (3) din Legea nr. 248/2005 , cu modificãrile ulterioare, titlul de cãlãtorie se elibereazã numai pentru ca titularul sã se întoarcã în ţarã.
(2) La depunerea cererilor pentru eliberarea unui paşaport simplu, solicitanţii predau titlul de cãlãtorie expirat.

SECŢIUNEA a 5-a
Pierderea, furtul şi distrugerea documentelor de cãlãtorie
ART. 20
(1) Soluţionarea cererilor pentru eliberarea unor noi documente de cãlãtorie în cazul pierderii sau furtului documentelor de cãlãtorie este condiţionatã de prezentarea unei adeverinţe care sã ateste declararea evenimentului, în condiţiile prevãzute de <>art. 25 din Legea nr. 248/2005 . În cazul declarãrii furtului paşaportului simplu la cea mai apropiatã unitate de poliţie din strãinãtate, adeverinţa va fi însoţitã şi de o traducere a acesteia, efectuatã de un traducãtor autorizat.
(2) Obligaţia declarãrii pierderii poate fi realizatã, în cazul paşaportului simplu, şi cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea unui nou paşaport, situaţie în care titularul va declara pe propria rãspundere împrejurãrile producerii evenimentului.
(3) În cazul distrugerii paşaportului simplu, soluţionarea cererii pentru eliberarea unui nou paşaport este condiţionatã de prezentarea paşaportului distrus sau a fragmentelor din acesta, cu condiţia ca acestea sã cuprindã elemente de conţinut care sã facã posibilã identificarea documentului.
(4) În situaţia în care, cu ocazia solicitãrii eliberãrii unui nou document de cãlãtorie, se constatã pierderea sau distrugerea documentului de cãlãtorie valabil de cel puţin douã ori într-un interval de 3 ani, la înmânarea documentului de cãlãtorie se întocmeşte proces-verbal de constatare a contravenţiei prevãzute la <>art. 46 lit. n) din Legea nr. 248/2005 .

CAP. III
Exercitarea dreptului la libera circulaţie în strãinãtate
SECŢIUNEA 1
Aplicarea condiţiilor cu privire la exercitarea dreptului la libera circulaţie în strãinãtate de cãtre cetãţenii români
ART. 21
(1) Pe baza comunicãrilor efectuate de autoritãţile competente române, cu privire la instituirea, în condiţiile legii, a mãsurii restrângerii dreptului la libera circulaţie, organele poliţiei de frontierã permit ieşirea din România a cetãţenilor români împotriva cãrora a fost dispusã aceastã mãsurã numai dacã se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) declarã în scris, pe propria rãspundere, cã nu vor cãlãtori în statul/statele cu privire la care s-a instituit mãsura;
b) prezintã documente de transport care indicã o altã destinaţie decât statul/statele cu privire la care s-a instituit mãsura;
c) punctul de trecere a frontierei în care se prezintã nu este unul situat la frontiera comunã cu statul cu privire la care s-a instituit aceastã mãsurã.
(2) Mãsura prevãzutã la alin. (1) nu se aplicã cetãţenilor români împotriva cãrora s-a dispus restrângerea dreptului la libera circulaţie, dacã se legitimeazã în punctul de trecere a frontierei cu paşaport diplomatic sau de serviciu, în condiţiile <>art. 28 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 .
(3) Cetãţeanului român împotriva cãruia a fost dispusã mãsura suspendãrii dreptului la libera circulaţie i se permite ieşirea din România în condiţiile alin. (1), dacã prezintã, în original şi în fotocopie, hotãrârea instanţei de judecatã, rãmasã definitivã şi irevocabilã, prin care s-au dispus suspendarea temporarã a executãrii mãsurii suspendãrii dreptului la libera circulaţie şi înlocuirea acestei mãsuri, pentru o perioadã limitatã de timp, cu mãsura restrângerii dreptului la libera circulaţie, în condiţiile <>art. 44 din Legea nr. 248/2005 .
(4) În situaţiile prevãzute la alin. (1) şi (3) organele poliţiei de frontierã care au permis ieşirea din România vor aduce la cunoştinţã cetãţeanului cã nerespectarea obligaţiei de a nu cãlãtori în statul/statele cu privire la care s-a instituit mãsura restrângerii dreptului la libera circulaţie sau cã şederea în statul/statele în care persoana poate cãlãtori, peste perioada dispusã de instanţã, poate determina:
a) dispunerea instituirii mãsurii suspendãrii dreptului la libera circulaţie pentru o perioadã de pânã la 3 ani, în conformitate cu <>art. 42 alin. (1) din Legea nr. 248/2005 ;
b) majorarea pânã la 5 ani a perioadei pentru care se poate suspenda acest drept, în cazul returnãrii în baza unui acord de readmisie din statul pentru care i-a fost restrâns dreptul la libera circulaţie în strãinãtate, în conformitate cu art. 42 alin. (2) din Legea nr. 248/2002.
ART. 22
(1) Atunci când intervine decesul soţului sau al unei rude de pânã la gradul al IV-lea inclusiv, aflatã în strãinãtate, ori în alte situaţii determinate de motive obiective, instanţa poate decide suspendarea, pentru o perioadã limitatã, a executãrii mãsurii restrângerii exercitãrii dreptului la libera circulaţie.
(2) La prezentarea hotãrârii judecãtoreşti pronunţate în condiţiile alin. (1), organele poliţiei de frontierã permit ieşirea din ţarã chiar dacã persoana în cauzã nu se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 21 alin. (1).
ART. 23
(1) În vederea îndeplinirii obligaţiei prevãzute la <>art. 29 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 , Direcţia Generalã de Paşapoarte poate elibera, la cerere, cu achitarea taxelor prevãzute de lege, adeverinţe pentru:
a) transcrierea certificatelor de naştere şi cãsãtorie în registrul de stare civilã român, pentru persoane cetãţeni români nãscuţi în strãinãtate;
b) obţinerea paşapoartelor româneşti în cazul persoanelor plecate definitiv din România, care nu mai deţin paşapoarte româneşti valabile;
c) înscrierea menţiunilor de schimbare a numelui în registrul de stare civilã român;
d) depunerea cererilor de dobândire/redobândire sau renunţare la cetãţenia românã la comisia care funcţioneazã pe lângã Ministerul Justiţiei;
e) stabilirea/restabilirea domiciliului în România, în situaţia în care solicitantul nu mai deţine paşaport valabil.
(2) În adeverinţele prevãzute la alin. (1) se înscriu datele deţinute în evidenţele Ministerului Administraţiei şi Internelor privind evidenţa persoanelor, referitoare la solicitant, ascendenţii şi descendenţii acestora, care servesc scopurilor pentru care acestea se întocmesc/se elibereazã.
ART. 24
(1) Cetãţenilor români minori li se permite ieşirea din ţarã numai însoţiţi de o persoanã fizicã majorã, dacã sunt prezentate în situaţiile prevãzute de <>art. 30 din Legea nr. 248/2005 , dupã caz, urmãtoarele documente:
a) declaraţia celuilalt pãrinte din care rezultã acordul acestuia cu privire la efectuarea cãlãtoriei respective în statul sau în statele de destinaţie, precum şi cu privire la perioada acesteia;
b) documente doveditoare ale decesului celuilalt soţ, precum:
(i) certificat de deces valabil şi cu putere doveditoare pe teritoriul României, în condiţiile legii;
(ii) hotãrâre judecãtoreascã de declarare a morţii, rãmasã definitivã, dacã nu a existat timpul necesar pentru eliberarea certificatului de deces;
(iii) comunicare oficialã primitã prin intermediul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare ale României în strãinãtate, dacã nu a existat timpul necesar pentru eliberarea unor certificate de stare civilã;
c) hotãrâre judecãtoreascã de încredinţare a minorului, rãmasã definitivã şi irevocabilã;
d) declaraţia ambilor pãrinţi sau, dupã caz, a pãrintelui cãruia minorul i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã, a pãrintelui supravieţuitor ori a reprezentantului sãu legal, care sã cuprindã acordul acestora cu privire la efectuarea cãlãtoriei respective de cãtre minor în statul sau în statele de destinaţie, la perioada în care urmeazã sã se desfãşoare cãlãtoria, precum şi datele de identitate ale însoţitorului;
e) cu privire la însoţitorul împuternicit de pãrinţi sau, dupã caz, de reprezentantul legal, certificat de cazier judiciar şi, dupã caz, documente din care sã rezulte calitatea de persoanã desemnatã din cadrul unei societãţi comerciale autorizate, în condiţiile legii, sã desfãşoare activitãţi de transport internaţional de persoane;
f) documente doveditoare ale situaţiei medicale a minorului, emise sau avizate de autoritãţile medicale române, din care sã rezulte perioada şi statul ori statele în care urmeazã sã se acorde tratament medical, dacã sunt cerute de <>Legea nr. 248/2005 ;
g) documente doveditoare privind participarea minorului la studii sau concursuri în strãinãtate, avizate de o autoritate administrativã cu competenţe în domeniu, dacã sunt cerute de <>Legea nr. 248/2005 .
(2) Declaraţiile prevãzute la alin. (1), redactate în douã exemplare, şi certificatul prevãzut la alin. (1) lit. b) pct. (i), însoţite de o fotocopie a acestora, trebuie sã fie autentificate în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, dacã au fost date în faţa autoritãţilor strãine, sã îndeplineascã condiţiile de supralegalizare prevãzute de lege sau sã aibã aplicatã apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizãrii actelor oficiale strãine, adoptatã la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999 , aprobatã prin <>Legea nr. 52/2000 , cu modificãrile ulterioare, şi, dupã caz, sã fie însoţite de traduceri legalizate.
ART. 25
Declaraţia datã în condiţiile art. 21 alin. (1) lit. a) şi certificatul de cazier judiciar, precum şi oricare dintre documentele care au contribuit la aprecierea îndeplinirii condiţiilor exercitãrii dreptului la libera circulaţie se pãstreazã, în copie, de cãtre organele poliţiei de frontierã din punctul de trecere a frontierei prin care s-a efectuat ieşirea din ţarã.
ART. 26
(1) În vederea punerii în executare a mãsurilor de limitare a exercitãrii dreptului la libera circulaţie în strãinãtate, comunicate de instanţe în condiţiile legii, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã procedeazã la instituirea consemnului în sistemul de evidenţã a traficului la frontiera de stat, cu privire la persoana împotriva cãreia a fost instituitã mãsura, perioada şi, dupã caz, statul/statele pentru care se aplicã. Ridicarea consemnului se face în baza hotãrârii instanţei, rãmasã definitivã şi irevocabilã, prin care s-a dispus încetarea mãsurii sau, dupã caz, la expirarea perioadei pentru care a fost dispusã mãsura.
(2) Consemnul instituit cu privire la cetãţeanul român împotriva cãruia s-a dispus suspendarea dreptului la libera circulaţie se înlocuieşte temporar, pe perioada stabilitã prin hotãrârea definitivã şi irevocabilã, prin care s-au dispus suspendarea temporarã a executãrii mãsurii suspendãrii dreptului la libera circulaţie şi înlocuirea, pentru o perioadã limitatã de timp, cu mãsura restrângerii dreptului la libera circulaţie. În acest caz, consemnul nominal va conţine referiri la perioada şi statul/statele în care persoana nu poate cãlãtori.
ART. 27
În vederea punerii în executare a mãsurii suspendãrii dreptului la libera circulaţie în strãinãtate, Direcţia Generalã de Paşapoarte are obligaţia de a comunica mãsura la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple de la domiciliul cetãţeanului român împotriva cãruia a fost dispusã mãsura, care, pentru perioada stabilitã de instanţã în condiţiile <>Legii nr. 248/2005 , va refuza temporar eliberarea documentului de cãlãtorie, iar dacã a fost eliberat, va întreprinde demersuri pentru a-l retrage.

SECŢIUNEA a 2-a
Stabilirea domiciliului în strãinãtate
ART. 28
(1) Cetãţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în strãinãtate poate depune cerere pentru aplicarea în paşaportul simplu a menţiunii privind stabilirea domiciliului într-un anumit stat sau pentru eliberarea unui paşaport simplu, cu menţionarea statului de domiciliu.
(2) Cererile prevãzute la alin. (1) se depun personal, în strãinãtate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României, iar în ţarã, la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor ori la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, pe a cãror razã a avut ultimul domiciliu sau, dupã caz, reşedinţa, sau la sediul Direcţiei Generale de Paşapoarte, însoţite de urmãtoarele documente:
a) paşaportul simplu, precum şi fotocopia filei informatizate şi, dupã caz, a filelor în care sunt aplicate menţiuni cu privire la dobândirea dreptului de şedere pe teritoriul acelui stat;
b) dovada achitãrii taxelor şi tarifelor de emitere a paşaportului precum şi, dupã caz, a tarifului suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu în regim de urgenţã sau aplicarea menţiunii în paşaportul simplu în regim de urgenţã;
c) certificate de stare civilã, în original şi fotocopie;
d) documente eliberate de autoritãţile statului de domiciliu, în original şi fotocopie, împreunã cu traducerea în limba românã, din care sã rezulte una dintre urmãtoarele situaţii:
(i) a dobândit un drept de şedere pentru o perioadã de cel puţin un an sau, dupã caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de şedere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
(ii) a dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv, în scopul reunificãrii familiale cu o persoanã care domiciliazã pe teritoriul acelui stat;
(iii) a dobândit un drept de lungã şedere sau, dupã caz, un drept de şedere permanentã pe teritoriul statului respectiv;
(iv) a dobândit cetãţenia statului respectiv;
e) douã fotografii color recente identice, cu dimensiunile de 35 x 45 mm. Dispoziţiile art. 6 alin. (1) lit. c), referitoare la forma şi conţinutul fotografiilor, se aplicã în mod corespunzãtor.
(3) În cazul în care, din motive obiective, solicitanţii nu se pot prezenta la serviciile publice comunitare, cererile se depun prin mandatar, însoţite de documentele prevãzute la alin. (2), precum şi de cele prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b).
ART. 29
(1) Domiciliul cetãţeanului român minor se stabileşte de drept, în condiţiile legii, în statul în care au domiciliul ambii pãrinţi sau, dupã caz, doar unul dintre pãrinţi, dacã existã acordul expres al celuilalt pãrinte.
(2) Dovada domiciliului în strãinãtate pentru minorul prevãzut la alin. (1) se poate face fie cu propriul paşaport în care este menţionat statul de domiciliu, fie cu paşapoartele ambilor pãrinţi, în cazul în care aceştia au domiciliul în acelaşi stat, sau, dupã caz, cu paşaportul unuia dintre pãrinţi şi declaraţia celuilalt pãrinte, prin care îşi exprimã acordul cu privire la domiciliu, datã în faţa funcţionarului care primeşte cererea sau autentificatã în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, dacã a fost datã în faţa autoritãţilor strãine, sã îndeplineascã condiţiile de supralegalizare prevãzute de lege sau sã aibã aplicatã apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizãrii actelor oficiale strãine, adoptatã la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999 , aprobatã prin <>Legea nr. 52/2000 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 30
(1) Certificatele de stare civilã eliberate de autoritãţile strãine, prezentate în condiţiile art. 28, pot fi acceptate numai dupã efectuarea transcrierii în registrele de stare civilã române.
(2) În cazul cererilor depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României în strãinãtate, fotocopiile documentelor prezentate în condiţiile art. 28 se certificã de cãtre funcţionarul consular. Dispoziţiile art. 10 alin. (3), referitoare la restituirea documentelor originale, se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. 31
(1) Cererile primite în condiţiile art. 28 se soluţioneazã, dupã caz, de cãtre serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau de cãtre Direcţia Generalã de Paşapoarte.
(2) În vederea soluţionãrii cererilor depuse în strãinãtate, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României transmit cererile formulate în condiţiile art. 28, însoţite de fotocopiile documentelor certificate de funcţionarul consular, precum şi de celelalte documente prezentate, la Direcţia Generalã de Paşapoarte.
ART. 32
(1) Paşaportul simplu în care a fost aplicatã menţiunea privind stabilirea domiciliului în strãinãtate se ridicã personal de cãtre titular de la autoritãţile competente la care au fost depuse cererile. În cazul în care, din motive obiective, titularul paşaportului nu se poate deplasa la serviciile publice comunitare, paşaportul poate fi ridicat de persoana împuternicitã prin procurã specialã, autentificatã în ţarã de notarul public, iar în strãinãtate de misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României.
(2) Înmânarea cãtre solicitant a paşaportului simplu în care a fost aplicatã menţiunea privind stabilirea domiciliului în strãinãtate, cu aplicarea corespunzãtoare a dispoziţiilor referitoare la termenele de soluţionare prevãzute la art. 14, se face concomitent cu predarea urmãtoarelor documente ale titularului:
a) actul de identitate eliberat de autoritãţile române competente;
b) paşaportul anterior, dacã este cazul.
ART. 33
(1) Cetãţeanul român care are domiciliul în strãinãtate îşi poate stabili oricând, în mod liber, domiciliul în România.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), cererea pentru eliberarea cãrţii de identitate se adreseazã serviciului public comunitar pentru evidenţa persoanelor pe raza cãruia locuieşte, concomitent cu cererea pentru aplicarea în paşaport a menţiunii privind stabilirea domiciliului în România ori pentru anularea menţiunii privind domiciliul în strãinãtate sau a paşaportului.

CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 34
(1) Modelul cererilor pentru eliberarea documentelor de cãlãtorie sau pentru includerea minorului în documentele de cãlãtorie ale pãrinţilor, al cererilor formulate de pãrinţi pentru eliberarea paşaportului individual minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, precum şi modelul declaraţiei privind acordul celuilalt pãrinte cu privire la eliberarea unui paşaport pentru minor se stabilesc prin dispoziţia Direcţiei Generale de Paşapoarte, iar modelul declaraţiei pe propria rãspundere, prezentatã în punctul de trecere a frontierei, precum şi modelul declaraţiei privind acordul pãrinţilor pentru ieşirea din ţarã a minorului însoţit de o persoanã fizicã majorã se stabilesc prin dispoziţia Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016