Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ART. 1 Planul de servicii se întocmeşte în urmãtoarele situaţii: a) pentru prevenirea separãrii copilului de pãrinţii sãi, inclusiv prevenirea abuzului, neglijãrii şi exploatãrii copilului, a exploatãrii economice şi traficului cu copii; b) pentru prevenirea separãrii copilului de pãrinţii sãi în situaţii de abuz, neglijare sau exploatare a copilului, inclusiv de exploatare economicã şi trafic cu copii; c) pentru prevenirea separãrii copilului cu dizabilitãţi de pãrinţii sãi, în cazul în care aceştia se adreseazã comisiei pentru protecţia copilului pentru încadrarea copilului într-un grad de handicap şi orientare şcolarã/profesionalã; d) pentru menţinerea legãturilor de familie dupã reintegrarea copilului în familie. ART. 2 Planul de servicii pentru prevenirea separãrii copilului de pãrinţii sãi, inclusiv prevenirea abuzului, neglijãrii şi exploatãrii copilului, a exploatãrii economice şi traficului cu copii se întocmeşte, dupã caz, de cãtre serviciul public de asistenţã socialã (SPAS) de la nivelul municipiilor şi oraşelor, de cãtre Direcţia generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului (DGASPC) de la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti sau de cãtre persoanele cu atribuţii de asistenţã socialã din aparatul propriu al consiliilor locale comunale din unitatea administrativ-teritorialã în care locuieşte familia cu copilul. ART. 3 (1) SPAS sau, dupã caz, DGASPC desemneazã responsabili de caz din cadrul propriei instituţii sau din cadrul organismului privat autorizat (OPA), cu precãdere din cadrul instituţiei/organismului care a început instrumentarea cazului. (2) Persoanele desemnate ca responsabil de caz trebuie sã îndeplineascã condiţiile de studii prevãzute de standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului. (3) Dacã personalul SPAS de la nivelul municipiilor şi oraşelor sau persoanele cu atribuţii de asistenţã socialã din aparatul propriu al consiliilor locale comunale nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (2), atunci DGASPC din judeţul respectiv va desemna responsabili de caz din cadrul altor furnizori de servicii acreditaţi conform legii. (4) Responsabilii de caz trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute de standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului. ART. 4 Identificarea cazurilor se realizeazã în urma solicitãrii directe a copilului, a familiei/reprezentantului legal al copilului, a referirii cazului din partea altor specialişti sau instituţii/organizaţii care interacţioneazã cu copilul ori prin autosesizare. ART. 5 (1) Planul de servicii pentru prevenirea separãrii copilului de pãrinţii sãi în situaţii de abuz, neglijare sau exploatare a copilului, inclusiv de exploatare economicã şi trafic cu copii, se întocmeşte de cãtre DGASPC de la nivelul judeţului sau al sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui razã teritorialã domiciliazã copilul împreunã cu familia sa. (2) DGASPC desemneazã responsabili de caz din propria instituţie sau din cadrul OPA, cu precãdere din cadrul acelei instituţii/acelui organism care a început instrumentarea cazului. ART. 6 În situaţia prevãzutã la art. 5 identificarea cazurilor se realizeazã în urma semnalãrii la telefonul copilului a solicitãrii directe a copilului sau a referirii cazului din partea altor specialişti ori instituţii/organizaţii care interacţioneazã cu copilul. ART. 7 (1) Planul de servicii pentru prevenirea separãrii copilului cu dizabilitãţi de pãrinţii sãi, în cazul în care aceştia se adreseazã comisiei pentru protecţia copilului în vederea încadrãrii copilului într-un grad de handicap şi orientare şcolarã/profesionalã, se întocmeşte de cãtre DGASPC de la nivelul judeţului sau al sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui razã teritorialã domiciliazã copilul împreunã cu familia sa. (2) DGASPC desemneazã responsabili de caz din cadrul serviciului de evaluare complexã, cu respectarea prevederilor Ordinului secretarului de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetãrii, al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 18/3.989/416/142/2003 pentru aprobarea ghidului metodologic privind evaluarea copilului cu dizabilitãţi şi încadrarea într-un grad de handicap, precum şi criteriile de orientare şcolarã şi normele metodologice de aplicare a acestora. ART. 8 Planul de servicii pentru menţinerea legãturilor de familie dupã reintegrarea copilului în familie se întocmeşte de cãtre DGASPC sau OPA care a instrumentat cazul, în colaborare cu SPAS sau, dupã caz, cu persoanele cu atribuţii de asistenţã socialã din aparatul propriu al consiliilor locale comunale din unitatea administrativ-teritorialã în care locuieşte familia cu copilul. ART. 9 (1) În vederea întocmirii, implementãrii şi monitorizãrii planului de servicii, responsabilul de caz, împreunã cu specialiştii a cãror intervenţie este consideratã necesarã, are obligaţia de a asigura evaluarea iniţialã a copilului şi familiei sale, evaluarea detaliatã a situaţiei copilului în context sociofamilial şi cultural, precum şi evaluarea periodicã a cazului conform legislaţiei în vigoare. (2) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (1), responsabilul de caz şi specialiştii implicaţi în rezolvarea cazului aplicã metoda managementului de caz, în conformitate cu standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului. ART. 10 (1) În funcţie de nevoile şi de particularitãţile copilului, evaluarea detaliatã a situaţiei copilului în context sociofamilial presupune aspecte de ordin: - social; - psihologic; - medical; - educaţional; - juridic. (2) Instrumentele utilizate pot fi cu aplicabilitate generalã (de exemplu, ancheta socialã) sau instrumente specifice adaptate nevoilor individuale ale copilului. Se recomandã ca, în situaţiile specifice, care presupun o intervenţie interinstituţionalã (de exemplu, evaluarea copilului cu dizabilitãţi, a copilului abuzat, neglijat şi exploatat), sã se utilizeze câte un set de instrumente agreat de toate instituţiile partenere şi avizat de directorul general al DGASPC. ART. 11 (1) Responsabilul de caz are obligaţia de a completa fişa de monitorizare a situaţiei copilului, care se centralizeazã la nivelul DGASPC pentru crearea unei baze de date la nivelul judeţului sau sectorului municipiului Bucureşti. (2) În cazul în care responsabilul de caz este angajat al unui OPA, acesta trebuie sã comunice permanent cu instituţia care l-a desemnat şi sã transmitã în mod periodic cel puţin trimestrial şi ori de câte ori este necesar urmãtoarele documente: rapoarte de reevaluare a situaţiei copilului şi, dupã caz, planul revizuit de servicii. ART. 13 (1) Dupã încheierea perioadei de acordare a serviciilor pe baza planului de servicii, responsabilul de caz are obligaţia de a monitoriza situaţia copilului şi a familiei sale pe o perioadã de cel puţin 3 luni. (2) În situaţia prevãzutã la art. 3 alin. (3), responsabilul de caz are obligaţia de a transmite DGASPC copii de pe rapoartele de monitorizare postservicii. ART. 14 (1) Cerinţele minime referitoare la conţinutul planului de servicii sunt menţionate în anexa la prezentele norme metodologice, care face parte integrantã din acestea. (2) Prestaţiile, serviciile şi intervenţiile cuprinse în planul de servicii se adreseazã atât copilului, cât şi familiei/reprezentantului legal şi persoanelor importante pentru copil. (3) Planul de servicii ţine cont de vârsta, sexul, potenţialul de dezvoltare, personalitatea, etnia, cultura, religia, tipul de dizabilitate şi/sau gradul de handicap al copilului şi orice alte elemente relevante pentru situaţia copilului. ART. 15 Furnizarea prestaţiilor, serviciilor şi intervenţiilor cuprinse în planul de servicii se face în baza unui contract cu familia/reprezentantul legal încheiat cu responsabilul de caz. ART. 16 DGASPC are obligaţia de a aduce la cunoştinţã autoritãţilor locale şi OPA de pe raza unitãţii administrativ-teritoriale corespunzãtoare conţinutul prezentelor norme metodologice. ANEXĂ
──────
la normele metodologice
────────────────────────
Judeţul ......................................................
Serviciul public de asistenţã socialã ........................
sau
Primãria .....................................................
sau
Organismul privat autorizat ..................................
sau
Sectorul .....................................................
Direcţia generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului
PLAN DE SERVICII
Numele şi prenumele copilului .................................
CNP ...........................................................
Mama ..........................................................
Tata ..........................................................
Alt reprezentant legal al copilului ...........................
Domiciliul ....................................................
Data realizãrii/revizuirii planului de servicii ...............
Dosarul nr. ...................................................
Motivul întocmirii/revizuirii planului de servicii ............
Managerul de caz/responsabilul de caz .........................
Membrii echipei şi instituţia din care provin .................
Prestaţii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tipul Cuantumul Autoritatea localã Data Perioada
responsabilã de începere de acordare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Servicii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Instituţia Obiective Data Perioada Responsabilul
Tipul responsabilã generale de începere de desfãşurare de caz/persoana
responsabilã
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 3 4 5 6
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Protecţia ───────────────────────────────────────────────────────────────────
copilului ───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Educaţie ───────────────────────────────────────────────────────────────────
formalã şi ───────────────────────────────────────────────────────────────────
nonformalã/───────────────────────────────────────────────────────────────────
informalã ───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Sãnãtate ───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reabilitare───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Altele ───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Intervenţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Instituţia Obiective Data Perioada Responsabilul
Tipul responsabilã generale de începere de desfãşurare de caz/persoana
responsabilã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Managerul de caz, Membrii echipei, Şef serviciu, Directorul instituţiei responsabile, (când managerul de caz este de la OPA) sau Responsabilul de caz, Membrii echipei, Şef serviciu, Managerul de caz, Directorul instituţiei responsabile, (când managerul de caz este de la OPA) ______________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.