Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 25 aprilie 2001  privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 25 aprilie 2001 privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 232 din 7 mai 2001


ART. 1
Asistentul personal al persoanei cu handicap, denumit în continuare asistent personal, este persoana care supravegheazã, acorda asistenta şi îngrijire copilului sau adultului cu handicap grav, pe baza programului individual de recuperare şi integrare socialã a persoanei cu handicap, elaborat de comisiile de expertiza medicalã pentru adultii cu handicap şi, respectiv, de comisiile de expertiza medicalã a copilului cu handicap, potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (3)-(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
Poate fi incadrata cu contract individual de munca în funcţia de asistent personal persoana care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) are varsta minima de 18 ani împliniţi;
b) nu a fost condamnata pentru sãvârşirea unei infracţiuni care ar face-o incompatibilã cu exercitarea funcţiei de asistent personal;
c) are capacitate deplina de exerciţiu;
d) are o stare de sãnãtate corespunzãtoare, atestata de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
e) a absolvit cel puţin cursurile învãţãmântului general obligatoriu, cu excepţia rudelor şi afinilor pana la gradul al IV-lea inclusiv ale persoanei cu handicap grav, precum şi a soţului sau sotiei, dupã caz; în situaţii excepţionale, la propunerea asistentului social din cadrul aparatului propriu al consiliului local în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana care urmeazã sa îndeplineascã funcţia de asistent personal, secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate aproba derogarea de la îndeplinirea condiţiilor de studii şi în cazul altor persoane decât cele menţionate mai sus;
f) semneazã un angajament, ca act adiţional la contractul individual de munca, prin care îşi asuma rãspunderea de a realiza integral programul individual de recuperare şi integrare socialã a persoanei cu handicap grav, în cazul existenţei unui astfel de program.
ART. 3
(1) Asistentul personal are dreptul, pentru activitatea desfasurata pe baza contractului individual de munca, la un salariu lunar, stabilit potrivit dispoziţiilor legale privind salarizarea asistentului social debutant cu studii medii din unitãţile de asistenta socialã din sectorul bugetar, altele decât cele clinice, precum şi la transport gratuit, potrivit legii.
(2) Asistentul personal are dreptul la un program de lucru care sa nu depãşeascã în medie 8 ore pe zi şi 40 de ore pe saptamana.
(3) Asistentul personal beneficiazã de concediu anual de odihna plãtit, de asigurãri sociale de stat şi de sãnãtate, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile personalului încadrat cu contract individual de munca.
ART. 4
Asistentul personal are urmãtoarele obligaţii:
a) sa participe la instructajul anual privind asistenta specifica, organizat de primãria în a carei raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav, în colaborare cu personalul specializat din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap;
b) sa presteze pentru persoana cu handicap grav toate activitãţile şi serviciile prevãzute în contractul individual de munca, în fişa postului şi în programul individual de recuperare şi de integrare socialã a persoanei cu handicap grav, în cazul existenţei unui astfel de program;
c) sa trateze cu respect, buna-credinţa şi înţelegere persoana cu handicap grav şi sa nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea de incapacitate în care se afla aceasta;
d) sa sesizeze angajatorul şi inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenitã în starea fizica, psihicã sau socialã a persoanei cu handicap grav, de natura sa modifice acordarea drepturilor prevãzute de lege;
e) sa întocmeascã semestrial un raport de activitate, avizat de asistentul social din cadrul aparatului propriu al consiliului local în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav sau, dupã caz, de persoana desemnatã de angajator, care va cuprinde date privind evoluţia persoanei cu handicap grav în raport cu obiectivele programului individual de recuperare şi integrare socialã, în cazul existenţei unui astfel de program. Raportul va fi adus la cunostinta persoanei cu handicap grav, sub semnatura acesteia sau, dupã caz, a reprezentantului legal.
ART. 5
(1) Contractul individual de munca al asistentului personal se încheie cu primarul localitãţii de domiciliu sau, dupã caz, de resedinta, stabilitã potrivit legii, a persoanei cu handicap grav, pe baza hotãrârii consiliului local.
(2) Contractul individual de munca se întocmeşte în 3 exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantã, iar cel de-al treilea exemplar se transmite inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap, în termen de 5 zile de la încheierea acestuia. Dosarul de angajare va cuprinde:
a) cererea de angajare;
b) copie de pe actul de identitate al persoanei care solicita angajarea;
c) carnetul de munca; dacã solicitantul nu a mai lucrat, va da o declaraţie pe propria rãspundere în care sa specifice aceasta situaţie;
d) copie de pe actele de studii şi de pe actele de stare civilã;
e) talonul de control medical eliberat de medicul de familie sau de unitatea sanitarã la care a efectuat examenele medicale de specialitate;
f) cazierul judiciar;
g) copie de pe certificatul de persoana cu handicap al persoanei cu handicap grav care necesita asistent personal, vizata de funcţionarul însãrcinat cu primirea dosarului;
h) raportul de ancheta socialã întocmit de asistentul social din cadrul aparatului propriu al consiliului local în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana care solicita angajarea sau de o alta persoana desemnatã de angajator, care va cuprinde şi menţiuni cu privire la conduita morala a persoanei care solicita angajarea;
i) acordul scris al familiei sau al susţinãtorilor legali, în cazul persoanelor cu handicap grav fãrã discernãmânt.
(3) Contractul individual de munca se încheie pe durata determinata, în funcţie de valabilitatea certificatului de persoana cu handicap, dar nu mai mult de un an, cu posibilitatea prelungirii. Pentru asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav, al cãror certificat de persoana cu handicap are valabilitate permanenta, contractul individual de munca se încheie pe durata nedeterminatã.
(4) Contractul individual de munca al asistentului personal înceteazã în situaţia în care acesta refuza sa se prezinte la instructajul prevãzut la art. 4 lit. a), precum şi în cazurile prevãzute de Codul muncii.
(5) Contractul individual de munca se suspenda pe perioada în care asistentul personal nu are în îngrijire persoana cu handicap grav, precum şi în alte cazuri prevãzute de lege.
(6) Pe baza recomandãrilor rezultate din ancheta socialã angajatorul poate sa angajeze un asistent personal care sa presteze activitatea la doua persoane cu handicap grav, când acestea fac parte din aceeaşi familie şi au acelaşi domiciliu sau resedinta, pe baza aceluiaşi contract individual de munca, cu respectarea duratei normale a programului zilnic de lucru, stabilitã potrivit legii.
ART. 6
(1) În bugetul local vor fi prevãzute sumele necesare din care se suporta salarizarea şi transportul asistentilor personali, potrivit legii.
(2) Anual, la propunerea primarului, consiliul local va aproba numãrul asistentilor personali.
(3) Compartimentul de autoritate tutelara şi protecţie socialã din cadrul consiliului local controleazã periodic activitatea asistentilor personali şi prezintã semestrial un raport consiliului local.
ART. 7
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale care nu dispun de resursele financiare necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav pot primi în completare sumele necesare, prin transfer de la Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, în limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinaţie.
(2) Transferul sumelor prevãzute la alin. (1) se stabileşte pe baza de convenţie încheiatã între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, şi autoritãţile administraţiei publice locale respective. Modelul convenţiei este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.
ART. 8
(1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzãtoare de cãtre asistentul personal a obligaţiilor prevãzute de dispoziţiile legale în sarcina acestuia, precum şi a celor prevãzute în contractul individual de munca atrage rãspunderea juridicã a acestuia în condiţiile legii.
(2) În situaţia în care asistentul social din aparatul propriu al consiliului local în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav sau o alta persoana desemnatã de angajator constata ca asistentul personal a sãvârşit fapte prevãzute de legea penalã aceasta are obligaţia de a sesiza de îndatã organele de cercetare penalã competente, potrivit legii.

ANEXA 1


────────
la normele metodologice
────────────────────────

CONVENŢIE
încheiatã astãzi .................
între:
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ............., cu sediul în .................., telefon/fax ........, codul fiscal nr. ........, cont nr. .............., deschis la ........, reprezentat de ......................,
şi
Consiliul Local ........., cu sediul în .........., telefon/fax ....., codul fiscal nr. ....., cont nr. ....., deschis la ....., reprezentat de ...........

CAP. 1
Obiectul convenţiei

ART. 1
Prezenta convenţie are ca obiect asocierea pãrţilor menţionate în vederea asigurãrii sumelor necesare pentru plata drepturilor asistentilor personali.
ART. 2
Consiliul Local .............., reprezentat de ............, aloca în anul ....... suma de ......... lei din bugetul local pentru asigurarea plãţilor reprezentând drepturile asistentilor personali.
ART. 3
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ......., reprezentat de ..........., aloca consiliului local în anul ....... suma de ........... lei în limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinaţie, în completarea sumelor alocate potrivit art. 2, pentru asigurarea plãţilor reprezentând drepturile asistentilor personali.

CAP. 2
Drepturile şi obligaţiile pãrţilor

A. Drepturile şi obligaţiile consiliului local
ART. 4
Consiliul Local .......... are urmãtoarele obligaţii:
1. sa prevadã în bugetul local sumele prevãzute la art. 2 din prezenta convenţie;
2. sa plãteascã la începutul fiecãrei luni, din contul nr. ........, deschis la ..........., drepturile asistentilor personali ai persoanelor cu handicap pentru luna anterioarã.
ART. 5
Consiliul local are dreptul sa verifice modul de gestionare a sumelor alocate de la bugetul local.
B. Drepturile şi obligaţiile Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
ART. 6
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ......, are urmãtoarele obligaţii:
1. sa aloce lunar sumele stabilite la art. 3 din prezenta convenţie;
2. sa acorde asistenta tehnica de specialitate în desfãşurarea şi realizarea programelor de servicii sociale .............. .
ART. 7
Plata sumelor se realizeazã prin virament bancar din contul Inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap din ......... nr. ........... în contul Consiliului Local .......... nr. ...... .
ART. 8
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap are dreptul sa coordoneze şi sa controleze gestionarea sumelor alocate.

CAP. 3
Încetarea convenţiei

ART. 9. - Convenţia înceteazã în urmãtoarele cazuri:
1. una dintre pãrţi nu aloca la termen sumele stabilite;
2. sumele nu au fost utilizate în scopul pentru care au fost alocate;
3. nu au fost prezentate la termenul stabilit rapoartele financiar-contabile privind modul de utilizare a fondurilor alocate;
4. este împiedicatã verificarea actelor financiar-contabile;
5. prin acordul scris al pãrţilor.

CAP. 4
Clauze speciale

ART. 10
Modificarea prezentei convenţii se poate face cu acordul pãrţilor, prin act adiţional.
ART. 11
Convenţia se încheie pe o perioada de 3 luni sau un an, cu posibilitatea prelungirii, dacã nici una dintre pãrţi nu o denunta în scris cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirãrii.
ART. 12
Toate neînţelegerile apãrute între pãrţi în legatura cu interpretarea şi executarea prezentei convenţii se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti competente, potrivit legii.
ART. 13
Prezenta convenţie s-a încheiat în 3 (trei) exemplare.

Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap
...................................................
(reprezentant)

Consiliul Local ...........
...........................
(reprezentant)

Vizat
────────
Contabil-şef,


──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016