Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 24 iunie 2005  pentru aparatul de control financiar al statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 24 iunie 2005 pentru aparatul de control financiar al statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 604 din 13 iulie 2005
I. Programarea şi organizarea activitãţii de control financiar al statului

1. Activitatea de control financiar al statului se exercitã prin Direcţia de control financiar şi structurile subordonate aparţinând direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, a municipiului Bucureşti şi Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã. Aceasta se desfãşoarã în baza unor programe anuale, trimestriale şi lunare, aprobate de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.
2. Proiectul programului de activitate pentru întregul aparat de control financiar al statului din Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã se întocmeşte de Direcţia de control financiar, pânã la data de 15 a penultimei luni din trimestru, pentru trimestrul urmãtor, pe baza sarcinilor primite de la conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, a propunerilor primite de la direcţiile din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi Ministerului Finanţelor Publice şi de la structurile de control teritoriale.
3. Structurile de control din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili şi direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale, pe baza sarcinilor ce le revin din programul aprobat, vor întocmi propriile programe de activitate, pe care le vor transmite Direcţiei de control financiar din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, pânã la data de 20 a ultimei luni din trimestru pentru trimestrul urmãtor.
Toate acţiunile de control care nu se regãsesc în programul aprobat de conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã se vor înscrie separat la "alte acţiuni", menţionându-se natura acţiunii şi cine a aprobat-o.
4. Selectarea agenţilor economici la care se va efectua controlul financiar şi stabilirea duratei acestuia se vor face cu respectarea strictã a prevederilor <>art. 10 şi 11 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Gãrzii financiare, cu modificãrile ulterioare, de cãtre organul financiar competent.
În scopul întãririi disciplinei economico-financiare la agenţii economici la care statul, direct sau printr-o instituţie ori autoritate publicã, are calitatea de acţionar, în urma analizelor lunare efectuate pe baza raportãrilor primite, Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã poate dispune, ori de câte ori este cazul, efectuarea unor acţiuni de control financiar.
5. Procedura de selectare a agenţilor economici va ţine cont, în principal, de:
a) importanţa agentului economic (strategicã, naţionalã, regionalã, localã);
b) situaţia economico-financiarã a agenţilor economici (pierderi, arierate);
c) facilitãţi acordate (ajutor de stat, credite interne şi externe cu garanţia statului, fonduri comunitare, fonduri de cofinanţare etc.);
d) programe de restructurare a activitãţii economice.
6. La agenţii economici la care statul, direct sau printr-o instituţie ori autoritate publicã, are calitatea de acţionar, de regulã, controlul financiar precedã inspecţia fiscalã.
7. În scopul evitãrii controalelor paralele sau repetate, al depãşirii duratei verificãrii şi creşterii eficienţei economice a activitãţii de control, fiecare direcţie va ţine o evidenţã strictã a acţiunilor de control financiar pentru fiecare agent economic la care statul, direct sau printr-o instituţie ori autoritate publicã, are calitatea de acţionar.
8. În condiţiile în care în efectuarea controlului financiar nu se pot respecta termenele stabilite prin program, conducãtorul direcţiei va analiza condiţiile concrete şi va putea dispune prelungirea duratei acţiunii fãrã a influenţa realizarea celorlalte acţiuni prevãzute în programul de activitate şi fãrã depãşirea duratei maxime prevãzute de lege.
9. Activitatea de pregãtire profesionalã continuã a întregului aparat din centralã şi teritoriu asupra reglementãrilor bugetare, financiar-contabile, fiscale, precum şi de pregãtire a activitãţii de control financiar pe baza tematicilor şi obiectivelor de control se desfãşoarã la sediu, la începutul fiecãrei luni, potrivit programului de activitate şi în conformitate cu prevederile legii privind statutul funcţionarilor publici.
10. Înaintea desfãşurãrii controlului financiar, organul de control financiar are obligaţia sã înştiinţeze agentul economic în legãturã cu acţiunea care urmeazã sã se desfãşoare prin transmiterea unui aviz de control.
Avizul de control va cuprinde temeiul juridic şi data de începere a controlului financiar, potrivit anexei nr. 1.
Agentul economic are posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a controlului financiar, o singurã datã, pentru motive justificate.
11. Avizul de control se comunicã agentului economic, în scris, înainte de începerea controlului financiar, astfel:
a) cu 30 de zile, pentru agenţii economici care fac parte din categoria marilor contribuabili;
b) cu 15 zile, pentru ceilalţi agenţi economici.
12. Comunicarea avizului de control nu este necesarã:
a) pentru soluţionarea unor cereri ale agentului economic;
b) în cazul unor acţiuni îndeplinite ca urmare a solicitãrii unor autoritãţi publice, potrivit legii;
c) în cazul acceptãrii voluntare de cãtre agentul economic.
13. Controlul financiar se efectueazã la regii autonome, societãţi naţionale, companii naţionale, societãţi comerciale la care statul, direct sau printr-o instituţie ori autoritate publicã, are calitatea de acţionar şi la alţi agenţi economici în legãturã cu îndeplinirea obligaţiilor financiare şi fiscale faţã de stat.
La începerea controlului financiar, organul de control financiar este obligat sã prezinte agentului economic legitimaţia de control şi ordinul de serviciu semnat de conducãtorul organului de control. Începerea controlului financiar trebuie consemnatã în registrul unic de control.
Controlul financiar se desfãşoarã, de regulã, în spaţiile de lucru ale agentului economic, care trebuie sã punã la dispoziţie un spaţiu adecvat, precum şi logistica necesarã desfãşurãrii controlului.
Organul de control financiar are dreptul sã inspecteze locurile în care se desfãşoarã activitatea, în prezenţa agentului economic sau a unei persoane desemnate de acesta.
14. În executarea atribuţiilor prevãzute în <>art. 5 din Legea nr. 30/1991 , cu modificãrile ulterioare, principalele obiective ale controlului financiar sunt:
a) modul de respectare a disciplinei economico-financiare şi de realizare a prevederilor din bugetul de venituri şi cheltuieli;
b) modul de administrare şi gestionare a mijloacelor materiale şi a fondurilor financiare de cãtre regiile autonome, societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale la care statul, direct sau printr-o instituţie ori autoritate publicã, are calitatea de acţionar;
c) modul de utilizare a ajutorului de stat (subvenţii, alocaţii, credite cu garanţia statului, fonduri, facilitãţi etc.), potrivit destinaţiei prevãzute de lege;
d) exactitatea şi realitatea înregistrãrilor în evidenţe, stabilirea corectã şi îndeplinirea integralã a obligaţiilor financiare şi fiscale faţã de stat;
e) calitatea managementului.
15. La finalizarea controlului financiar, se va solicita reprezentantului agentului economic o declaraţie scrisã, pe propria rãspundere, din care sã rezulte cã au fost puse la dispoziţie toate documentele şi informaţiile solicitate. În declaraţie se va menţiona şi dacã au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de agentul economic.

II. Întocmirea actelor de control

16. Organele de control financiar întocmesc, de regulã, urmãtoarele acte de control:
a) proces-verbal de control financiar;
b) proces-verbal intermediar;
c) proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor;
d) notã de constatare;
e) notã unilateralã;
f) notã de prezentare;
g) raport de inspecţie fiscalã.

Proces-verbal de control financiar

17. Procesul-verbal de control financiar este un act bilateral care se semneazã de cãtre organul de control financiar şi de reprezentantul legal al agentului economic. Conţinutul orientativ al procesului-verbal de control financiar este prezentat în anexa nr. 2. Constatãrile ce se înscriu în procesul-verbal de control financiar trebuie sã fie precise, bazate pe date şi documente expuse clar, eliminându-se orice elemente şi descrieri personale, inutile şi neconcludente, care încarcã nejustificat conţinutul procesului-verbal de control financiar. La procesul-verbal de control financiar se vor anexa situaţii, tabele, documente, acte, note explicative, necesare susţinerii constatãrilor.
Neregulile constatate se vor consemna în procesul-verbal de control financiar în mod obligatoriu, cu precizarea concretã a actelor normative încãlcate (articol, alineat) şi cu determinarea exactã a influenţelor financiare, bugetare şi gestionare nefavorabile.
Pentru fiecare abatere înscrisã în procesul-verbal de control financiar se vor nominaliza persoanele care nu au respectat prevederile legale şi funcţiile acestora.
Pentru fiecare abatere constatatã prin procesul-verbal de control financiar se vor înscrie mãsurile luate operativ în timpul controlului financiar, cu menţiunea documentelor pe baza cãrora s-au materializat, sau mãsurile dispuse în sarcina agentului economic, cu indicarea termenului de raportare a îndeplinirii acestora.
18. Organele de control financiar pot solicita note explicative reprezentantului sau oricãrui angajat al agentului economic, care sã contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea agentului economic, ce pot influenţa procesul-verbal de control financiar.
19. Notele explicative se întocmesc potrivit modelului prezentat în anexa nr. 3 şi se iau în orice etapã a controlului financiar pentru clarificarea şi definitivarea constatãrilor privind nerespectarea prevederilor actelor normative. Întrebãrile vor fi formulate în mod clar, concis şi concret, pentru a da posibilitatea unor rãspunsuri la obiect.
În cazul în care persoana în cauzã refuzã sã rãspundã la întrebãri, organele de control financiar vor transmite întrebãrile printr-o adresã scrisã, înregistratã la agentul economic, stabilind un termen util de cel puţin 5 zile lucrãtoare pentru formularea rãspunsului.
Refuzul de a rãspunde la întrebãri va fi consemnat în procesul-verbal de control financiar şi se vor aplica sancţiunile prevãzute de lege.
20. Pentru constatãrile privind sãvârşirea unor fapte care ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevãzute de legea penalã, organul de control întocmeşte un proces-verbal de control financiar separat, care va fi înaintat organelor abilitate prin lege pentru efectuarea cercetãrilor. În cazul în care cel supus controlului refuzã sã semneze procesul-verbal de control financiar, organul de control financiar va consemna despre aceasta în procesul-verbal de control financiar.
21. Agentul economic va fi informat pe parcursul desfãşurãrii controlului financiar asupra constatãrilor rezultate din control.
La încheierea controlului financiar, organul de control financiar va prezenta agentului economic constatãrile şi consecinţele, acordându-i acestuia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, cu excepţia cazului în care agentul economic renunţã la acest drept.
Dupã analizarea punctului de vedere prezentat de agentul economic, organul de control financiar va proceda la definitivarea actului de control.
22. Procesul-verbal de control financiar se va comunica agentului economic şi, dupã semnarea de cãtre reprezentantul sãu legal, se va înregistra la registratura acestuia. Data comunicãrii se va considera data înregistrãrii la agentul economic.
Procesul-verbal de control financiar va fi înregistrat la registratura organului de control financiar, în termen de 3 zile de la încheierea controlului financiar.
În cazul în care reprezentantul legal al agentului economic refuzã sau tergiverseazã semnarea, procesul-verbal de control financiar va fi comunicat printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire sau/şi prin alte mijloace, cum ar fi fax sau e-mail, dacã se asigurã transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia. Data primirii de cãtre agentul economic a scrisorii, a faxului sau a e-mailului se considerã ca fiind data comunicãrii procesului-verbal de control financiar.
23. Dupã finalizarea controlului financiar se va întocmi formularul "Dispoziţie obligatorie", potrivit modelului prezentat în anexa nr. 4. Dispoziţia obligatorie se transmite la sediul agentului economic controlat şi cuprinde mãsurile stabilite în sarcina acestuia şi termenele pânã la care acesta este obligat sã comunice organului de control financiar modul de ducere la îndeplinire.
Dispoziţia obligatorie se întocmeşte de cãtre organul de control financiar, se avizeazã de şeful de serviciu şi se aprobã de conducãtorul activitãţii de control financiar.
Agentul economic are obligaţia sã îndeplineascã mãsurile dispuse prin procesul-verbal de control financiar, în termenele şi condiţiile stabilite de cãtre organele de control financiar, în caz contrar aplicându-se sancţiunile prevãzute de lege.
24. Organul de control financiar poate îndrepta erorile materiale din cuprinsul procesului-verbal de control financiar din oficiu sau la cererea agentului economic, astfel:
a) Dacã îndreptarea erorii materiale se face prin adãugãri sau ştersãturi operate în cuprinsul procesului-verbal de control financiar, acestea vor fi semnate şi ştampilate de organul de control, în caz contrar nefiind luate în considerare. Îndreptarea erorii materiale va fi operatã pe toate exemplarele originale ale procesului-verbal de control financiar. Dupã efectuarea îndreptãrii erorii materiale, organul de control financiar are obligaţia de a comunica agentului economic de îndatã operaţiunea efectuatã.
b) În cazul în care îndreptarea erorii materiale nu se poate efectua direct pe actul de control, se emite un nou proces-verbal de control financiar, care, de asemenea, va fi comunicat agentului economic.

Procesul-verbal intermediar

25. Procesul-verbal intermediar este un act bilateral, care se semneazã de cãtre organul de control financiar şi de reprezentantul legal al agentului economic. Acesta se întocmeşte la unitãţile subordonate agentului economic, are structura procesului-verbal de control financiar şi nu poate fi atacat pe cale administrativã sau judecãtoreascã.
Procesul-verbal intermediar este anexa la procesul-verbal de control financiar care se întocmeşte la agentul economic.
Constatãrile din procesul-verbal intermediar se vor analiza şi se vor prelua în procesul-verbal de control financiar, în funcţie de prevederile legale, de realitatea constatãrilor şi de respectarea procedurilor specifice de control.

Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

26. Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se încheie pentru acele fapte ale cãror constatare şi sancţionare sunt de competenţa organelor de control financiar, în condiţiile legii şi în conformitate cu procedura stabilitã prin legislaţia în vigoare privind regimul juridic al contravenţiilor.

Nota de constatare

27. Nota de constatare se întocmeşte atunci când în cursul controlului financiar se fac constatãri a cãror reconstituire ulterioarã nu este întotdeauna posibilã sau care nu pot fi dovedite şi în alte situaţii apreciate de organele de control financiar.
În nota de constatare se consemneazã situaţiile de fapt, precum şi mãsurile luate operativ pentru remedierea deficienţelor constatate. În situaţii mai deosebite este indicatã folosirea martorilor la stabilirea realitãţii faptelor constatate.
Nota de constatare se semneazã de organul de control financiar, de cãtre reprezentantul legal al agentului economic şi de persoanele la care se referã constatarea, precum şi de martori, dupã caz. Nota de constatare este anexã la procesul-verbal de control financiar.

Nota unilateralã

28. Nota unilateralã se întocmeşte în cazurile în care, în urma controlului financiar, nu s-au constatat abateri ori acestea, prin volumul şi importanţa lor, nu justificã întocmirea de procese-verbale de control financiar.
În nota unilateralã organele de control financiar vor arãta, concret, ce anume documente au controlat şi constatãrile fãcute.

Nota de prezentare

29. La actele de control încheiate se anexeazã notele de prezentare care vor cuprinde, în principal, urmãtoarele:
a) organele sau persoanele, dupã caz, în afara agentului economic controlat, care au dat dispoziţii ce au determinat abaterile respective;
b) problemele care necesitã control financiar în continuare şi/sau extinderea controlului la alţi agenţi economici, fãcându-se propunerile corespunzãtoare;
c) mãsurile ce mai trebuie luate în continuare de agentul economic controlat şi de organul care a dispus controlul financiar;
d) propuneri de aplicare a unor sancţiuni disciplinare, de imputare sau de transmitere organelor abilitate prin lege pentru efectuarea cercetãrilor, dupã caz;
e) propuneri de modificare, completare, actualizare a cadrului normativ în domeniul supus controlului financiar.
În cazul în care organul de control financiar nu are nimic de arãtat sau de propus faţã de cele cuprinse în actul de control, nu se mai întocmeşte nota de prezentare.

Raportul de inspecţie fiscalã

30. Potrivit prevederilor <>art. 5 din Legea nr. 30/1991 , cu modificãrile ulterioare, organele de control financiar au obligaţia sã verifice exactitatea şi realitatea înregistrãrilor în evidenţele prevãzute de lege, urmãrind stabilirea corectã şi achitarea integralã a obligaţiilor financiare şi fiscale faţã de stat.
Constatãrile de naturã financiarã, bugetarã şi gestionarã se consemneazã în procesul-verbal de control financiar.
Constatãrile fiscale se consemneazã în raportul de inspecţie fiscalã şi în alte acte administrative fiscale, dupã caz, cu respectarea prevederilor Codului de procedurã fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

III. Soluţionarea plângerilor

31. Împotriva procesului-verbal de control financiar se poate formula plângere prealabilã în condiţiile <>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 .
32. Plângerea prealabilã formulatã împotriva procesului-verbal de control financiar, în condiţiile prezentelor norme metodologice, este calea administrativã de atac prin care se solicitã autoritãţii publice emitente reexaminarea procesului-verbal de control financiar, în sensul revocãrii acestuia.
33. Plângerea prealabilã se formuleazã în scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul plângerii;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiazã;
e) semnãtura şi ştampila contestatorului.
Contestatorul poate depune în dovedirea plângerilor formulate acte care nu au fost avute în vedere de organul de control financiar.
Plângerea prealabilã nu poate avea ca obiect alte sume şi mãsuri decât cele stabilite prin actul atacat.
34. Plângerea prealabilã se depune la direcţia din care face parte organul de control financiar al cãrui act este atacat, în termenele prevãzute la <>art. 7 din Legea nr. 554/2004 .
În cazul în care plângerea prealabilã este depusã la un organ necompetent din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, aceasta va fi înaintatã, în termen de 5 zile de la data primirii, organului emitent al actului atacat.
Plângerea prealabilã formulatã împotriva procesului-verbal de control financiar se soluţioneazã de cãtre direcţia din care face parte organul de control financiar al cãrui act este atacat, printr-un compartiment special constituit.
35. Plângerea prealabilã poate fi retrasã de contestator pânã la soluţionarea acesteia. Organul de soluţionare competent va comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângere.
Prin retragerea plângerii prealabile nu se pierde dreptul de a se înainta o nouã plângere în interiorul termenului general de depunere a acesteia.
36. În soluţionarea plângerii prealabile, organul competent se pronunţã prin decizie.
Decizia în soluţionarea plângerii prealabile este definitivã în sistemul cãilor administrative de atac.
37. Decizia se emite în formã scrisã şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul.
a) Preambulul cuprinde: denumirea organului de control învestit cu soluţionarea, numele sau denumirea contestatorului, sediul social al acestuia, numãrul de înregistrare a plângerii prealabile la organul de soluţionare competent şi obiectul cauzei.
b) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de control competent în emiterea deciziei.
c) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţatã, calea de atac, termenul în care aceasta poate fi exercitatã şi instanţa competentã.
Decizia se semneazã de cãtre conducãtorul direcţiei din care face parte organul de control financiar al cãrui act a fost atacat.
38. În soluţionarea plângerii prealabile organul de control competent va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii procesului-verbal de control financiar. Analiza plângerii prealabile se face în raport de susţinerile pãrţilor, de dispoziţiile legale invocate de acestea şi de documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele sesizãrii.
Organul de soluţionare competent pentru lãmurirea cauzei poate solicita punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din minister sau al altor instituţii şi autoritãţi.
Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate crea o situaţie mai grea contestatorului în propria cale de atac.
39. Prin decizie plângerea prealabilã va putea fi admisã, în totalitate sau în parte, ori respinsã.
În cazul admiterii plângerii se decide, dupã caz, anularea totalã sau parţialã a actului atacat.
40. Dacã organul de soluţionare competent constatã neîndeplinirea unei condiţii procedurale, plângerea prealabilã va fi respinsã fãrã a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
Plângerea prealabilã nu poate fi respinsã dacã poartã o denumire greşitã.
41. Decizia se comunicã contestatorului, precum şi organului emitent al actului atacat.
Deciziile emise în soluţionarea plângerilor prealabile pot fi atacate la instanţa judecãtoreascã de contencios administrativ competentã.

IV. Evidenţa, urmãrirea şi raportarea rezultatelor activitãţii de control financiar

42. Compartimentele de lucru din direcţia de control financiar şi structurile subordonate din cadrul direcţiilor generale din teritoriu vor asigura, ori de câte ori este necesar, urmãrirea la agenţii economici controlaţi a aplicãrii mãsurilor stabilite în timpul controlului sau a celor transmise prin documentele de valorificare.
43. Pentru fiecare proces-verbal de control financiar se va întocmi fişa rezultatelor controlului, conform modelului prezentat în anexa nr. 5. În fişã se vor înscrie constatãrile proprii ale echipei de control.
44. Datele din fişa rezultatelor controlului se vor organiza în evidenţe informatizate. Aceste evidenţe vor servi la aprecierea activitãţii desfãşurate de organele de control financiar, a calitãţii activitãţii aparatului de control şi îmbunãtãţirii managementului controlului.
45. Structurile subordonate din cadrul direcţiilor generale din teritoriu vor raporta Direcţiei de control financiar controalele efectuate şi rezultatele acestora, dupã cum urmeazã:
a) la termenele fixate, prin program sau tematicã, ori în termen de 5 zile de la finalizarea controlului financiar;
b) în termen de 10 zile de la încheierea trimestrului, Raportul privind modul de realizare a programului de control pe trimestrul încheiat.
46. Direcţia de control financiar va prezenta conducerii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã raportul anual asupra activitãţii aparatului de control din centralã şi din teritoriu.

ANEXA 1


────────
la normele metodologice
────────────────────────

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia de control financiar
Nr. ......................................

AVIZ DE CONTROL FINANCIAR
Denumirea agentului economic: .........................................
Codul de identificare fiscalã: ........................................
Sediul social: ........................................................
Domnului/Doamnei preşedinte al consiliului de administraţie/director general

Vã facem cunoscut cã, începând cu data de ............, veţi face obiectul unui control financiar, având ca obiective:
- execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
- administrarea şi gestionarea resurselor materiale şi financiare;
- respectarea disciplinei financiar-contabile şi fiscale în conformitate cu reglementãrile în domeniu;
- verificarea modului de organizare şi conducere a evidenţei financiare şi contabile;
- calitatea activitãţii manageriale.
Vã rugãm sã luaţi mãsurile necesare pentru a pune la dispoziţie organelor de control financiar toate documentele financiare, contabile şi fiscale şi alte elemente justificative relevante şi pentru a asigura toate condiţiile necesare bunei desfãşurãri a controlului financiar, potrivit prevederilor <>art. 8 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Gãrzii financiare, cu modificãrile ulterioare.
În mãsura în care contabilitatea dumneavoastrã este informatizatã, urmeazã sã asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi documentelor arhivate în format electronic, precum şi aplicaţiile informatice cu ajutorul cãrora s-au întocmit.
Pe parcursul controlului financiar aveţi dreptul de a beneficia de asistenţã de specialitate şi/sau juridicã.
Controlul financiar se va desfãşura cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 30/1991 , cu modificãrile ulterioare, ale Codului fiscal, ale Codului de procedurã fiscalã şi ale altor reglementãri legale în materie.
Menţionãm cã aveţi posibilitatea de a solicita o singurã datã amânarea datei de începere a controlului financiar pentru motive justificate.
Prezentul aviz de control financiar a fost emis în baza <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 889/2005 .

Conducãtorul activitãţii de control financiar,
...............................................
(funcţia, numele, prenumele, semnãtura, ştampila)

Persoana de contact: ............ Telefon: .................

ANEXA 2
────────
la normele metodologice
────────────────────────

PROCES - VERBAL DE CONTROL FINANCIAR
încheiat la data de ...............

Procesul-verbal de control financiar se întocmeşte de echipa de control financiar pentru consemnarea aspectelor constatate ca urmare a verificãrii obiectivelor stabilite prin tematica de control şi dispunerea de mãsuri pentru remedierea deficienţelor semnalate.

CAPITOLUL 1
Date privind controlul financiar

Prezentarea organelor de control financiar care efectueazã verificarea şi care întocmesc procesul-verbal de control financiar, precizându-se, pentru fiecare, numele şi prenumele, funcţia, numãrul legitimaţiei, direcţia din care face parte şi numãrul/data ordinului de serviciu
De asemenea, se vor preciza:
- temeiul legal al efectuãrii controlului financiar;
- numãrul şi data transmiterii avizului de control. În cazul în care data începerii controlului financiar a fost amânatã, se vor specifica numãrul şi data acordului, precum şi noul termen aprobat;
- numãrul de înregistrare şi data începerii controlului financiar înscrisã în Registrul unic de control;
- perioada supusã verificãrii;
- perioada în care s-a desfãşurat controlul financiar, precum şi locul de desfãşurare;
- definirea obiectivului controlului financiar în corelaţie cu tematica înscrisã în ordinul de serviciu.

CAPITOLUL 2
Date privind agentul economic

2.1. Datele de identificare a agentului economic: denumirea, sediul social, numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, codul de identificare fiscalã, data de la care a devenit plãtitor de T.V.A. - prin opţiune sau prin depãşirea plafonului legal, codul CAEN (activitatea principalã desfãşuratã), forma de proprietate
2.2. Mãrimea capitalului social şi modificãrile intervenite în structura acestuia, acţionari (cu pondere semnificativã în capitalul social)
2.3. Date generale privind programele şi strategiile specifice sectorului de activitate al agentului economic
2.4. Titluri de participare deţinute la alte societãţi, pe termen lung sau speculative
2.5. Obiectul de activitate
2.6. Prezentarea tuturor conturilor bancare în comparaţie cu cele cuprinse în declaraţiile depuse la Administraţia Finanţelor Publice
2.7. Verificarea evidenţei documentelor cu regim special, cu prezentarea actelor cu care au fost achiziţionate: plaja de numere pentru facturile achiziţionate, facturile utilizate, alte documente cu regim special, documente cu regim special anulate, stocul celor rãmase
2.8. Prezentarea subunitãţilor contribuabilului cu precizãri specifice, dacã este cazul, pentru cele care prezintã un interes deosebit (declararea punctelor de lucru, respectarea regimului autorizãrilor, antrepozit fiscal, utilizator final)
2.9. Persoanele care asigurã conducerea activitãţii agentului economic verificat
2.10. Modul de ducere la îndeplinire a mãsurilor dispuse prin actele de control anterioare.

CAPITOLUL 3
Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli

3.1. Rezultatele financiare obţinute în perioada controlatã:
- analiza execuţiei bugetelor de venituri şi cheltuieli, în structurã (gradul de realizare a veniturilor, de efectuare a cheltuielilor şi obţinerea rezultatelor, gradul de realizare a principalilor indicatori economico-financiari, cauzele nerealizãrilor sau depãşirilor, responsabilitãţi, concluzii etc.).
3.2. Modul de fundamentare şi realizare a veniturilor şi cheltuielilor:
- analiza comparativã, în dinamicã, a evoluţiei cheltuielilor, veniturilor, rezultatelor şi principalilor indicatori economico-financiari, în preţuri curente şi comparabile, determinarea trendului eficienţei activitãţii economice desfãşurate;
- analiza criticã a cheltuielilor efectuate, a încadrãrii acestora în prevederile legale, a necesitãţii, realitãţii, legalitãţii şi oportunitãţii angajãrii lor, influenţele deficienţelor constatate asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum şi asupra principiului fidelitãţii situaţiilor de sintezã şi raportare;
- analiza modului de realizare a veniturilor şi înregistrarea corectã şi în totalitate a acestora în contabilitate, în perioada la care se referã, influenţele deficienţelor constatate asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum şi asupra principiului fidelitãţii situaţiilor de sintezã şi raportare;
- corelarea datelor înscrise în bugetul de venituri şi cheltuieli cu cele prevãzute în programele şi strategiile specifice sectorului de activitate al agentului economic.

CAPITOLUL 4
Administrarea şi gestionarea resurselor materiale şi financiare

4.1. Modul de gestionare a bunurilor din domeniul public şi privat al statului, aflate în administrarea agentului economic. În acest sens se vor urmãri:
- efectuarea inventarierii anuale a bunurilor din domeniul public al statului, aflate în administrarea agentului economic;
- verificarea listelor de inventariere pentru bunurile depreciate, inutilizabile, deteriorate sau greu vandabile, comenzi în curs, precum şi creanţele şi obligaţiile incerte sau în litigiu;
- modul de evidenţiere, legalitatea mişcãrilor şi transferurilor, înregistrarea în contabilitate a bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al statului;
- conservarea şi întreţinerea bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al statului.
4.2. Modul de gestionare a patrimoniului propriu al agenţilor economici:
- inventarierea anualã a elementelor de activ şi pasiv, precum şi a bunurilor deţinute cu orice titlu aparţinând altor persoane juridice şi fizice conform reglementãrilor legale;
- stabilirea rezultatelor inventarierii, modul de verificare şi înregistrare a acestora în contabilitate.
4.3. Respectarea modului de utilizare a subvenţiilor, alocaţiilor şi transferurilor acordate de la bugetul general consolidat al statului. În acest sens se vor urmãri:
- verificarea notelor de fundamentare privind solicitarea alocaţiilor şi subvenţiilor;
- verificarea şi avizarea transferurilor şi subvenţiilor acordate de la bugetul general consolidat al statului în baza actelor normative date în aplicarea legii bugetare anuale şi altor acte normative;
- verificarea modului de utilizare a sumelor reprezentând transferuri şi subvenţii acordate de la bugetul general consolidat al statului.
4.4. Respectarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice:
- verificarea încadrãrii achiziţiilor în programul anual de investiţii;
- legat de respectarea procedurii de achiziţii publice, se vor verifica: anunţul/invitaţia de participare la procedura de achiziţii, documentarea pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, actul de numire a comisiei de evaluare a ofertelor prezentate şi hotãrârea comisiei privind oferta câştigãtoare.
4.5. Modul de utilizare a creditelor interne sau externe cu garanţia statului:
- existenţa scrisorilor de garanţie emise de stat privind împrumuturile externe contractate de agenţii economici, concordanţa scrisorii de garanţie cu acordul de împrumut extern;
- verificarea convenţiilor de garanţie încheiate între Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de garant, şi beneficiarul scrisorii de garanţie, respectiv rambursarea ratelor scadente, comisionul de risc şi dobânzile aferente împrumuturilor garantate de stat;
- modul de constituire şi rambursare a ratelor scadente, a comisionului de risc şi a dobânzilor aferente împrumuturilor cu garanţia statului;
- modul de respectare a utilizãrii creditelor obţinute cu garanţia statului, conform destinaţiilor prevãzute în actele normative.
4.6. Modul de realizare şi evidenţiere a veniturilor totale. În acest sens se vor urmãri:
- modul de derulare a contractelor economice încheiate cu partenerii interni şi externi, de respectare a prevederilor contractuale;
- modul de fundamentare a preţurilor şi tarifelor;
- modul de respectare a legalitãţii şi eficienţei eventualelor asocieri cu terţe persoane, urmãrindu-se dacã au fost cazuri de achiziţionãri prin intermediari (societãţi comerciale cu capital privat), precum şi dacã au fost efectuate plãţi cu anticipaţie la aprovizionãrile cu mãrfuri, executãri de lucrãri sau prestãri de servicii;
- nivelul chiriilor percepute şi încasate, stadiul de încasare a contractelor de închiriere cãtre terţi a mijloacelor fixe şi a activelor din patrimoniul agentului economic (cauzele încasãrii cu întârziere faţã de scadenţe, responsabilitãţi etc.);
- verificarea contului de "venituri realizate în avans", în sensul realitãţii conţinutului sãu.
4.7. Modul de utilizare a resurselor financiare. În acest sens se va urmãri modul de respectare a legalitãţii, realitãţii, oportunitãţii şi eficienţei urmãtoarelor categorii de cheltuieli:
- cheltuieli de deplasare în ţarã şi în strãinãtate a angajaţilor agentului economic, inclusiv cu mijloacele de transport proprii;
- cheltuieli de protocol, reclamã şi publicitate, cheltuieli cu sponsorizarea şi încadrarea acestora în limitele de deductibilitate fiscalã prevãzute de lege;
- cheltuieli cu provizioanele şi verificarea modului de constituire a acestora, urmãrindu-se dacã sunt deductibile din punct de vedere fiscal;
- cheltuieli aferente ieşirilor din vânzare/casare/lipsa imobilizãrilor, respectiv a celor privind consumul diferitelor elemente de stocuri, existenţa documentelor primare care atestã aceste operaţiuni şi urmãrirea deductibilitãţii acestora;
- cheltuieli cu redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii;
- cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile;
- cheltuieli privind asigurãrile şi protecţia socialã;
- cheltuieli cu serviciile bancare, dobânzile bancare;
- cheltuieli cu sconturile acordate;
- cheltuieli cu diferenţele de curs valutar;
- cheltuieli cu achiziţia autoturismelor de lux, case de vacanţã.

CAPITOLUL 5
Respectarea disciplinei financiar-contabile

5.1. Organizarea şi exercitarea controlului financiar propriu al agentului economic:
- modul de organizare şi exercitare a controlului financiar preventiv, atât în faza de contractare, cât şi în faza de platã, în conformitate cu reglementãrile legale;
- modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune (structuri, planuri de verificare, respectarea planurilor de verificare, frecvenţã, obiective, mod de exercitare, rezultate, valorificare, mãsuri, deficienţe, implicaţii financiare etc.);
- modul de organizare şi exercitare a auditului intern.
5.2. Organizarea şi conducerea contabilitãţii financiare:
- modul de înregistrare cronologicã şi sistematicã în contabilitate a tuturor documentelor justificative privind bunurile mobile şi imobile, disponibilitãţile bãneşti, titlurile de valoare, drepturile şi obligaţiile, precum şi modificãrile intervenite în urma operaţiunilor patrimoniale efectuate;
- conducerea la zi şi în forma prevãzutã de lege a registrelor de contabilitate obligatorii;
- verificarea corelaţiilor dintre datele înscrise în registrele de contabilitate şi datele înscrise în documentele centralizatoare şi de sintezã;
- modul de utilizare a conturilor, în sensul respectãrii conţinutului şi funcţionalitãţii acestora, aşa cum este prevãzut în normele de aplicare a planului contabil general (se va avea în vedere modul de înregistrare în ceea ce priveşte corespondenţa dintre natura operaţiilor economice şi conţinutul conturilor contabile, cu implicaţii asupra reflectãrii în mod fidel în situaţiile financiare şi fiscale ale agentului economic);
- înregistrarea operaţiunilor în contabilitate pe bazã de documente, care au calitatea de documente justificative, conform <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- modul de gestionare şi utilizare a formularelor cu regim special, conform prevederilor legale;
- modul de efectuare a operaţiunilor de reevaluare a imobilizãrilor corporale, în conformitate cu prevederile legale.
5.3. Organizarea şi conducerea contabilitãţii de gestiune:
- modul de fundamentare a cheltuielilor care reflectã consumuri (norme de consum, realitatea pierderilor, deprecieri, modificãri de stocuri);
- înregistrarea operaţiilor privind colectarea şi repartizarea cheltuielilor pe destinaţii, respectiv pe activitãţi, secţii, faze de fabricaţie, centre de costuri, centre de profit, dupã caz, precum şi calculul costului de achiziţie, de producţie, de prelucrare a bunurilor intrate, obţinute, lucrãrilor executate, serviciilor prestate, producţiei în curs de execuţie, imobilizãrilor în curs etc.
5.4. Întocmirea situaţiilor financiare şi contabile:
- modul de întocmire a situaţiilor financiare şi contabile în conformitate cu prevederile legale.
5.5. Constituirea garanţiilor gestionare:
- constituirea garanţiilor gestionare potrivit reglementãrilor în vigoare şi actualizarea periodicã a acestora;
- constituirea şi depunerea garanţiilor la numirea administratorilor şi a cenzorilor conform prevederilor legale.
5.6. Respectarea disciplinei de casã:
- justificarea avansurilor în termenul legal, pentru cheltuielile de aprovizionare cu mãrfuri şi pentru alte plãţi care se fac în localitatea în care agentul economic are sediul;
- justificarea avansurilor în termenul legal, pentru cheltuielile de protocol sau pentru organizarea de conferinţe, simpozioane şi alte asemenea acţiuni, în limitele aprobate de conducãtorul agentului economic;
- justificarea avansurilor în termenul legal pentru cheltuielile de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, diurnei, indemnizaţiei şi cazãrii pe timpul deplasãrii.

CAPITOLUL 6
Calitatea managementului

- Modul de îndeplinire a criteriilor de performanţã;
- realizarea obiectivelor prevãzute în programele şi strategiile multianuale.

CAPITOLUL 7
Concluzii şi mãsuri finale

- Sinteza principalelor deficienţe în administrarea şi gestionarea resurselor materiale şi financiare;
- sinteza principalelor deficienţe în aplicarea reglementãrilor financiare, contabile şi fiscale.
La terminarea controlului financiar au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţie organelor de control, cu excepţia celor reţinute, pentru care s-a întocmit proces-verbal de ridicare de înscrisuri.
Asupra modului de ducere la îndeplinire a mãsurilor dispuse prin prezentul proces-verbal de control financiar veţi comunica la Direcţia de control financiar sau la structura de control financiar din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice teritoriale, dupã caz, pânã la data de ..... .
Prezentul proces-verbal de control financiar s-a întocmit în 3 (trei) exemplare, înregistrate în Registrul unic de control sub nr. ....., din care un exemplar a fost lãsat agentului economic, iar douã exemplare au fost luate de organele de control financiar.
Împotriva procesului-verbal de control financiar se poate depune plângere prealabilã la organul emitent, în termenele prevãzute la <>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 .

ANEXA 3
────────
la normele metodologice
────────────────────────

NOTĂ EXPLICATIVĂ





Subsemnatul/Subsemnata ......, având calitatea de ...... la ........,
de la data de ..../..../...., domiciliat/domiciliatã în ............,
judeţul/sectorul ..... bd./str. ...... nr. ....., bl. ....., sc. ...,
et. ..., ap. ...., telefon ...., legitimat cu B.I./C.I./Paşaport
seria ....., nr. ...., eliberat de ....... la data de ..../.../...,
CNP ....., la întrebãrile puse de ........, având funcţia de ......
în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Agenţia Naţionalã de
Administrare Fiscalã - Direcţia (generalã) ...... în baza art. 8 din
<>Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului
financiar şi a Gãrzii financiare, cu modificãrile ulterioare, dau
urmãtoarele explicaţii:
1. Întrebare: ...................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
1. Rãspuns: .....................................................
.................................................................
.................................................................
2. Întrebare: ...................................................
.................................................................
.................................................................
2. Rãspuns: .....................................................
.................................................................
.................................................................
3. Dacã mai aveţi ceva de adãugat?
.................................................................
.................................................................
.................................................................

Data şi semnãtura
....................

Datã în faţa noastrã.
Echipa de control
................................................
................................................
................................................
(numele, prenumele, nr. legitimaţiei, semnãtura)



ANEXA 4


────────
la normele metodologice
────────────────────────

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia de control financiar
Nr. de înregistrare ........./............

DISPOZIŢIE OBLIGATORIE
Agentul economic verificat: ..................................
- sediul social ..............................................
- codul de identificare fiscalã ..............................
- nr. de înregistrare la registrul comerţului ................
În baza <>art. 7 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Gãrzii financiare, cu modificãrile ulterioare,

DISPUN:
I. (mãsuri pentru înlãturarea şi prevenirea neregulilor constatate în activitatea financiar-contabilã);
II. (mãsuri privind suspendarea unor dispoziţii care nu sunt în concordanţã cu reglementãrile financiar-contabile în vigoare);
III. (alte mãsuri care se impun, în funcţie de abaterile consemnate în procesele-verbale de control financiar).





───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Aprobat, Avizat, Întocmit,
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Conducãtorul activitãţii Şef serviciu (birou) Organ de control financiar
de control financiar coordonator
(funcţia)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numele şi prenumele Numele şi prenumele Numele şi prenumele
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Semnãtura şi ştampila Semnãtura Semnãtura
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA 5


────────
la normele metodologice
────────────────────────

FIŞA REZULTATELOR CONTROLULUI
1. Echipa de control ...............................................
2. Agentul economic verificat: .....................................
- sediul social .................................................
- codul de identificare fiscalã .................................
- nr. de înregistrare la registrul comerţului ...................
3. Denumirea acţiunii:
4. Data: - începerii acţiunii;
- terminãrii acţiunii.
5. Nr. zile/om utilizate:
6. Perioada cuprinsã în control:
7. Contravenţii aplicate:
- numãr;
- valoare.
8. Amenzi încasate:
- numãr;
- valoare.
9. Valori confiscate:
10. Imputaţii:
- numãr;
- valoare.
11. Acte înaintate organelor abilitate prin lege pentru efectuarea cercetãrilor:
- numãr;
- valoare.
12. Diferenţe în gestiune:
13. Alte rezultate:
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016