Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 24 iunie 1999  de aplicare a   Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 24 iunie 1999 de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 327 din 9 iulie 1999

CAP. 1
Declararea şi preluarea bunurilor trecute în proprietatea privatã a statului

ART. 1
(1) Deţinãtorii de bunuri, persoane fizice sau juridice, dupã caz, au obligaţia sa declare bunurile intrate în proprietatea privatã a statului şi sa le predea direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti în termen de 10 zile de la data primirii documentului care constituie titlu de proprietate a statului asupra acestora.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) bunurile prevãzute la <>art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 .
(3) Deţinãtorii bunurilor care au trecut în proprietatea privatã a statului, persoane fizice sau juridice, dupã caz, au obligaţia sa inventarieze bunurile respective, luând în acelaşi timp şi mãsurile de pãstrare şi de conservare corespunzãtoare a acestora, pana la predarea lor efectivã spre valorificare direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
ART. 2
(1) Declararea bunurilor se va realiza, în forma scrisã, la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(2) Declararea bunurilor şi preluarea acestora se va consemna într-un proces-verbal de predare-preluare care va cuprinde toate datele de identificare a acestora, dupã caz:
- numãrul curent;
- denumirea bunului, felul şi natura fiecãrui bun, descrierea amãnunţitã;
- unitatea de mãsura;
- cantitatea;
- provenienta - din import sau indigen;
- marca, seria, anul de fabricaţie;
- starea fizica - bun nou sau utilizat, complet sau incomplet -, cu menţionarea componentelor care lipsesc;
- baza legalã de trecere în proprietatea privatã a statului - numai pentru bunurile prevãzute la <>art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 ;
- numele şi prenumele gestionarului.
(3) Procesul-verbal de predare-preluare se întocmeşte în doua exemplare, dintre care un exemplar rãmâne la deţinãtorul bunurilor, iar celãlalt exemplar se preda direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în calitate de primitor al bunurilor respective.
(4) Bunurile prevãzute la <>art. 6 alin. (3) şi (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 se declara, de îndatã, direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti pentru a fi vândute, de îndatã şi numai dupã obţinerea avizului de calitate, persoanelor juridice specializate sau persoanelor fizice autorizate sa comercializeze aceste bunuri cãtre populaţie.

CAP. 2
Evaluarea şi valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului

A. Atestarea calitãţii bunurilor

ART. 3
(1) Bunurile de consum alimentar cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului, pierd din greutate sau din valoare şi care au pe ambalaj inscripţionat termenul de valabilitate vor fi supuse valorificãrii fãrã a fi necesar buletinul de analiza. Aceeaşi procedura de valorificare se aplica şi în cazul animalelor şi pasarilor vii.
(2) În situaţia în care pentru aceste bunuri exista incertitudini din partea comisiei de evaluare privind calitatea sau termenul de valabilitate a acestora, se va obţine certificatul constatator - buletinul de analiza - prin care sa se ateste ca acestea sunt apte pentru a fi comercializate.
(3) Pentru bunurile pe al cãror ambalaj nu este înscris termenul de valabilitate se va obţine certificatul constatator - buletinul de analiza - prin care se atesta ca acestea sunt apte pentru a fi comercializate.
(4) Pentru bunurile prevãzute la alin. (1) certificatul constatator - buletinul de analiza - se va emite de îndatã de cãtre instituţiile care deţin laboratoare de specialitate şi care sunt autorizate în acest sens.
ART. 4
Instituţiile abilitate prin lege sa ateste calitatea mãrfurilor în vederea comercializãrii sunt obligate sa emita certificatul constatator în termen de maximum 30 de zile de la data solicitãrii acestuia de cãtre organul de valorificare, cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (4).

B. Evaluarea bunurilor

ART. 5
(1) Dupã preluarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului comisia de evaluare va proceda la evaluarea acestora în maximum 15 zile.
(2) Rezultatele evaluãrii vor fi consemnate într-un proces-verbal de evaluare, întocmit de comisia de evaluare în 3 exemplare, semnat de membrii acesteia şi avizat de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(3) Activitatea de ansamblu a comisiei de evaluare este coordonata de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, care va soluţiona şi eventualele probleme divergenţe care ar putea aparea pe parcurs între membrii comisiei.
(4) Secretarul comisiei de evaluare se va ocupa şi de problemele organizatorice aferente bunei desfasurari a activitãţii comisiei.
(5) Comisia de evaluare se va întruni lunar sau ori de câte ori va fi necesar, astfel încât activitatea de valorificare sa se desfãşoare normal.
(6) Prezenta membrilor comisiei de evaluare este obligatorie, iar dacã un membru este absent, inlocuitorul acestuia este numit prin decizie a directorului general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
ART. 6
La evaluarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului comisia de evaluare va avea în vedere nivelul preţurilor pentru stadiul corespunzãtor de comercializare din zona în care are loc aceasta, pentru produse identice sau similare, din care se deduc comisionul sau adaosul comercial şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã comisionului sau adaosului comercial şi care se corecteaza, dupã caz, în funcţie de urmãtoarele criterii:
- gradul de uzura fizica şi morala a bunurilor respective;
- utilitatea bunurilor pentru potentialii cumpãrãtori;
- cantitatea (volumul) bunurilor respective.
ART. 7
(1) Pentru buna desfãşurare a activitãţii de evaluare, prin decizie a directorului general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti pot fi numite subcomisii ale comisiei de evaluare, care sa asigure informaţii scrise privind preţurile stadiului corespunzãtor de comercializare, în vederea evaluãrii bunurilor.
(2) În situaţii justificate, în funcţie de natura bunurilor, comisia de evaluare poate apela la serviciile unor evaluatori specializaţi.
(3) Membrii comisiei de evaluare vor primi o indemnizaţie lunarã de 250.000 lei/persoana pentru activitatea desfasurata în luna respectiva.
(4) Membrii comisiei de evaluare a bunurilor nu pot face parte din comisia de licitaţie.
ART. 8
Bunurile de consum alimentar cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului, pierd din greutate sau din valoare, inclusiv animalele şi pasarile vii, precum şi bunurile al cãror termen de garanţie expira înainte de data rãmânerii definitive a hotãrârii ce se va pronunţa în litigiul al cãrui obiect îi constituie legalitatea procesului-verbal de confiscare vor fi valorificate de cãtre persoanele juridice specializate sau de persoanele fizice autorizate sa comercializeze aceste bunuri cãtre populaţie, la preţurile stadiului corespunzãtor de comercializare din zona în care are loc aceasta.
ART. 9
În cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate prin magazinele proprii sau în regim de consignaţie în termen de 60 de zile de la data punerii în vânzare, comisia de evaluare va proceda la reducerea preţurilor stabilite iniţial cu maximum 50% .
ART. 10
(1) În cazul bunurilor devenite proprietate de stat, potrivit legii, şi care intra sub incidenta <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, se va proceda dupã cum urmeazã:
- dacã bunurile devenite proprietate de stat au fost produse licit, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 8/1996 , realizate în baza unor contracte cu titularii de drepturi de autor sau de drepturi conexe ori cu organismele de gestiune colectivã pentru drepturile de autor şi drepturile conexe, acestea urmeazã regimul normal de valorificare;
- dacã bunurile devenite proprietate de stat au fost produse ilicit, cu încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 8/1996 , acestea vor fi predate organelor abilitate prin lege.
(2) În ceea ce priveşte constatarea caracterului de produs licit sau ilicit al unor bunuri devenite proprietate de stat, astfel cum rezulta din aplicarea prevederilor <>Legii nr. 8/1996 , aceasta se face prin expertizarea la locul de deţinere a bunurilor de cãtre delegaţii specialişti ai organismelor de gestiune colectivã pentru drepturile conexe.

C. Valorificarea bunurilor

ART. 11
Bunurile care au intrat în proprietatea privatã a statului se valorifica prin:
a) magazine proprii care aparţin organului de valorificare, acolo unde volumul bunurilor ce urmeazã a fi vândute asigura continuitate în funcţionarea acestora.
Vânzarea bunurilor în magazine proprii se poate face în sistem comercial en detail şi angro, la valoarea stabilitã de cãtre comisia de evaluare.
Vânzarea bunurilor în sistem angro se poate face cu plata integrala sau eşalonat pe o perioada de maximum 12 luni şi pentru bunuri în valoare totalã de peste 10 milioane lei;
b) licitaţie publica, pentru bunurile de folosinta îndelungatã, prevãzute în anexa nr. 1.
Valoarea de pornire a licitaţiei este valoarea stabilitã de cãtre comisia de evaluare.
Lista cuprinzând bunurile de folosinta îndelungatã va fi actualizatã periodic de cãtre Ministerul Finanţelor prin ordin al ministrului.
În vederea organizãrii licitaţiei se vor publica în presa anunţuri de vânzare care trebuie sa cuprindã infomatiile privind organizarea licitaţiei.
Lista cuprinzând bunurile care fac obiectul licitaţiei va fi afişatã la sediul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, iar informaţiile necesare vor fi puse la dispoziţie celor interesaţi de birourile de valorificare din cadrul acestora.
Publicarea anunţului de vânzare se va face în cel mult 5 zile de la data evaluãrii.
Data licitaţiei se va stabili în termen de cel puţin 5 zile de la publicarea anunţului de vânzare.
Licitaţia se va desfasura în prezenta unei comisii formate din 3 membri desemnaţi prin decizie a directorului general al organului de valorificare.
Comisia de licitaţie va verifica garanţia depusa de participanţii la licitaţie, care nu poate fi mai mica de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei, întocmind lista cuprinzând persoanele acceptate la licitaţie.
Licitaţia se va desfasura în locul şi la ora indicate în anunţul de vânzare, dacã sunt cel puţin 2 ofertanţi.
În situaţia în care nu se prezintã 2 ofertanţi, licitaţia nu va mai avea loc, încheindu-se un proces-verbal de constatare.
În situaţia în care nu se obţine valoarea de pornire a licitaţiei, va avea loc o noua licitaţie.
Reluarea licitaţiei se va stabili de cãtre biroul de valorificari din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în termen de maximum 30 de zile de la data primei licitaţii, cu respectarea procedurii stabilite iniţial.
Dacã la a doua licitaţie se prezintã un singur ofertant şi acesta îndeplineşte condiţiile de participare, el este admis şi va avea loc negocierea valorii de achiziţie a bunurilor, care nu poate fi sub valoarea de pornire a licitaţiei.
În situaţia în care, în urma celor doua licitaţii, nu se obţine valoarea de pornire a licitaţiei, în termen de 60 de zile de la data primei licitaţii comisia de evaluare va proceda la o reducere a acestei valori cu maximum 50% . În termen de 30 de zile de la data reducerii valorii iniţiale se va organiza o noua licitaţie, cu respectarea procedurii iniţiale, care se poate desfasura şi cu participarea unui singur ofertant.
Pasul de licitare nu poate fi mai mic de 5% şi mai mare de maximum 20% din valoarea de pornire a licitaţiei;
c) în regim de consignaţie, precum şi prin societãţi comerciale tip consignaţie, pe baza principiului licitarii comisionului în cadrul limitei de maximum 20% din valoarea bunurilor.
La stabilirea comisionului comisia de licitaţie va avea în vedere urmãtoarele criterii, dupã caz:
- volumul de marfa care poate fi preluat pentru valorificare;
- vadul comercial al comisionarului;
- dotarea materialã;
- cuantumul garanţiei bãneşti ce va fi depusa, dupã adjudecarea licitaţiei, pentru perioada aferentã vânzãrii, respectiv 90 de zile;
- respectarea obligaţiilor privind plata contravalorii bunurilor sau plata în avans.
Din valoarea determinata de comisia de evaluare comisionarul va retine comisionul adjudecat, iar diferenţa se face venit la bugetul de stat.
ART. 12
Societatea comercialã care preia spre vânzare bunuri în regim de consignaţie va desface bunurile respective la preţul stabilit de comisia de evaluare, la care se adauga T.V.A. aferentã comisionului. Plata contravalorii bunurilor vândute se va face pe mãsura vânzãrii din 3 în 3 zile lucrãtoare sau integral.
ART. 13
Dacã în termen de 30 de zile de la reducerea preţului de vânzare al bunurilor acestea nu se valorifica prin modalitãţile prevãzute la <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , se va proceda la:
- atribuirea gratuita în condiţiile <>art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 ;
- valorificarea prin unitãţile de colectare şi valorificare a deşeurilor;
- dezmembrarea bunurilor şi valorificarea sau distrugerea componentelor rezultate, inclusiv a ambalajelor;
- distrugerea bunurilor.

CAP. 3
Atribuirea, cu titlu gratuit, a unor categorii de bunuri intrate în proprietatea privatã a statului

ART. 14
Ministerul Finanţelor poate transmite, cu titlu gratuit, unele bunuri intrate în proprietatea privatã a statului unor persoane fizice sau juridice, astfel:
a) Secretariatului General al Guvernului - autovehicule, ambarcatiuni şi motoare atasabile acestora.
Repartizarea acestor bunuri se face de cãtre o comisie interministeriala care va funcţiona pe lângã Secretariatul General al Guvernului, constituitã prin decizie a primului-ministru, formatã din reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Finanţelor, Ministerului Industriei şi Comerţului, Ministerului de Interne, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului Justiţiei, Ministerului Transporturilor, Direcţiei Generale a Vamilor şi ai Departamentului pentru Administraţie Publica Localã.
Transmiterea cu titlu gratuit a acestor bunuri se face prin comunicare periodicã Secretariatului General al Guvernului, pe baza datelor centralizate de la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti şi de la Direcţia Generalã a Vamilor.
Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti şi Direcţia Generalã a Vamilor au obligaţia de a comunica lunar Ministerului Finanţelor situaţia nominalã privind autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, care au intrat, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, pana la data de 5 a lunii urmãtoare celei în care s-au înregistrat asemenea bunuri, conform anexei nr. 2.
Înscrierea în situaţia lunarã, înaintatã Ministerului Finanţelor, trebuie sa cuprindã numai autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, care au o situaţie clara din punct de vedere juridic, în sensul ca au intrat definitiv în proprietatea privatã a statului. Totodatã, situaţiile lunare vor cuprinde doar autovehiculele care sunt în stare de funcţionare şi corespund din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice sau care au un grad de uzura fizica mai mic de 70% şi pot fi aduse în stare de funcţionare în urma unor reparaţii.
Comisia interministeriala analizeazã cererile de atribuire gratuita a maşinilor, ambarcatiunilor şi motoarelor atasabile acestora şi le repartizeazã în administrarea ministerelor, autoritãţilor publice centrale şi locale, în limita normativelor de dotare a acestora.
Secretariatul General al Guvernului va comunica Ministerului Finanţelor, dupã fiecare şedinţa, situaţia privind autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, care au fost atribuite gratuit, precum şi situaţia celor neatribuite gratuit.
Predarea autovehiculelor instituţiilor cãrora le-au fost atribuite şi valorificarea celor neatribuite de cãtre organul de valorificare se vor efectua pe baza comunicãrii exprese a Ministerului Finanţelor.
Pentru autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, neatribuite gratuit, Secretariatul General al Guvernului va comunica Ministerului Finanţelor dacã bunurile respective rãmân la dispoziţia sa sau dacã acestea pot fi valorificate de cãtre Ministerul Finanţelor în condiţiile prezentelor norme metodologice.
Datele tehnice care trebuie comunicate Ministerului Finanţelor pentru autovehicule, ambarcatiuni şi motoare atasabile acestora sunt prezentate în anexa nr. 2. Autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, care nu îndeplinesc condiţiile pentru a fi atribuite Secretariatului General al Guvernului, se valorifica în condiţiile prezentelor norme metodologice de cãtre organul de valorificare;
b) creselor, gradinitelor, cãminelor de copii, de bãtrâni, azilurilor, spitalelor, şcolilor, instituţiilor de cult, persoanelor cu handicap, precum şi persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma calamitãţilor naturale. În vederea atribuirii cu titlu gratuit, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti consulta organele administraţiei publice locale sau judeţene ori serviciile ministeriale descentralizate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, în scopul preluãrii cu titlu gratuit a bunurilor oferite.
În situaţia acceptãrii bunurilor direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, la propunerea comisiei de evaluare, pot atribui gratuit bunuri în valoare de pana la 10 milioane lei/beneficiar.
Se pot atribui bunuri cu titlu gratuit categoriilor de beneficiari mentionati la <>art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 şi în situaţia în care comisia de evaluare constata ca valorificarea acestora nu poate fi facuta în cadrul termenului de valabilitate.
În aceasta situaţie atribuirea cu titlu gratuit a bunurilor se va face cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate.
Pentru bunurile ce vor fi atribuite cu titlu gratuit, în valoare de peste de 10 milioane lei/beneficiar, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti vor inainta Ministerului Finanţelor propuneri concrete şi motivate, care vor cuprinde: beneficiarul bunurilor, lista cuprinzând bunurile atât cantitativ, cat şi valoric;
c) persoanelor juridice care pot face dovada ca au calitatea de destinatar al materialelor cu caracter documentar, informaţional, educativ, ştiinţific etc.
Persoanele juridice menţionate mai sus vor inainta în acest sens Ministerului Finanţelor o solicitare însoţitã de un act doveditor, din care sa rezulte caracterul bunurilor şi calitatea de destinatar iniţial al acestora;
d) persoanelor juridice care au calitatea de destinatar pentru bunurile care nu pot fi valorificate în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 128/1998 . Atribuirea cu titlu gratuit a acestora se face pe baza de hotãrâre a Guvernului, initiata de Ministerul Finanţelor. Pentru iniţierea hotãrârii Guvernului, persoana juridicã respectiva va prezenta Ministerului Finanţelor o documentaţie din care sa rezulte ca aceasta este utilizator unic al bunurilor respective.

CAP. 4
Competentele şi obligaţiile organelor de valorificare

ART. 15
(1) Organele de valorificare au urmãtoarele competente şi obligaţii:
- propun Ministerului Finanţelor transmiterea, cu titlu gratuit, a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, conform <>art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , pentru valori mai mari de 10 milioane lei/beneficiar;
- restituie bunurile sau sumele încasate greşit ori fãrã baza legalã, la nivelul valorii recuperate în urma valorificãrii bunurilor sau la nivelul valorii stabilite de comisia de evaluare, în cazul bunurilor care au fost transmise cu titlu gratuit, în baza procesului-verbal de predare-preluare;
- restituie sumele obţinute din valorificarea bunurilor prevãzute la <>art. 6 alin. (3) şi (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 la nivelul actualizat al preţurilor, în funcţie de preţul de evaluare iniţial;
- verifica dacã sumele realizate din valorificarea bunurilor se vãrsa în termen la bugetul de stat; în caz contrar se iau mãsuri de virare a sumelor respective;
- controleazã dacã instituţiile publice, persoanele juridice sau fizice care au preluat spre valorificare bunuri intrate în proprietatea privatã a statului le pãstreazã în bune condiţii;
- raporteazã lunar Ministerului Finanţelor situaţia privind autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, intrate în proprietatea privatã a statului, conform anexei nr. 2;
- raporteazã trimestrial Ministerului Finanţelor situaţia generalã privind bunurile intrate în proprietatea privatã a statului, conform anexei nr. 3, pana la data de 20 a lunii urmãtoare încheierii trimestrului;
- ţin evidenta bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului şi a sumelor obţinute din valorificarea acestora potrivit normelor legale în vigoare;
- organizeazã evidenta stricta a proceselor-verbale de predare-preluare prin înregistrarea în evidenta lucrãrilor curente şi indosarierea acestora pe deţinãtorii de la care s-au primit bunurile şi pe persoanele fizice sau juridice prin care se face valorificarea.
(2) În mod separat se înregistreazã, se evidenţiazã şi se indosariaza procesele-verbale întocmite de comisia de evaluare.
(3) La procesele-verbale de predare-preluare şi la procesele-verbale de evaluare se vor anexa şi pãstra toate actele referitoare la documentul în cauza.

CAP. 5
Obligaţiile persoanelor juridice sau fizice care primesc spre valorificare bunuri intrate în proprietatea privatã a statului

ART. 16
Persoanele juridice sau fizice care primesc spre valorificare bunuri intrate în proprietatea privatã a statului au urmãtoarele obligaţii:
- sa trimitã reprezentantul lor pentru a prelua bunurile ori de câte ori sunt înştiinţate de organele de valorificare;
- sa semneze de primirea bunurilor procesul-verbal de predare-preluare, aplicând şi ştampila unitãţii, dupã caz;
- sa înregistreze în evidentele proprii bunurile respective în ziua primirii;
- sa organizeze evidenta bunurilor primite pe fiecare proces-verbal de predare-preluare;
- sa menţioneze în documentul de plata numãrul procesului-verbal de predare-preluare;
- sa asigure conservarea bunurilor în cele mai bune condiţii, având grija sa nu fie înlocuite pana la vânzare cu altele de calitate inferioarã şi sa nu se altereze sau sa se deterioreze din cauza condiţiilor de întreţinere necorespunzãtoare;
- sa expuna în permanenta bunurile respective spre vânzare şi sa ia cele mai eficiente mãsuri pentru ca aceste bunuri sa fie vândute în cel mai scurt timp;
- sa vireze la bugetul de stat, în termen de 3 zile de la încasare, sumele obţinute din vânzarea bunurilor respective.

CAP. 6
Procedura de distrugere a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului

ART. 17
(1) Bunurile intrate în proprietatea privatã a statului, care nu îndeplinesc condiţiile de comercializare, precum şi cele care nu au putut fi valorificate, inclusiv componentele rezultate prin dezmembrare, transmise cu titlu gratuit sau predate unitãţilor de colectare şi de valorificare a deşeurilor, vor fi distruse sub supravegherea comisiei de distrugere.
(2) De asemenea, vor fi distruse şi bunurile pentru care volumul acestora (cantitativ şi/sau valoric) nu justifica angajarea cheltuielilor în vederea valorificãrii (analiza de laborator, timbre, marcare).
ART. 18
(1) Comisia de distrugere stabileşte, în funcţie de natura bunurilor respective, locul unde urmeazã a fi distruse acestea, putându-se apela şi la serviciile unor unitãţi specializate în acest gen de activitate.
(2) Dupã distrugerea bunurilor, comisia de distrugere va încheia un proces-verbal de distrugere, în 3 exemplare semnate de toţi membrii comisiei, precum şi de unitatea specializatã, dupã caz.
(3) Data întrunirii comisiei de distrugere se stabileşte prin decizie a directorului general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(4) Prezenta tuturor membrilor comisiei de distrugere la operaţiunea de distrugere este obligatorie, iar dacã un membru este absent, inlocuitorul acestuia este numit prin decizie a directorului general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(5) Procesul-verbal de distrugere va fi avizat de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(6) În funcţie de importanta operaţiunii de distrugere se pot efectua înregistrãri video fie cu posibilitãţi proprii, fie cu invitarea posturilor locale de televiziune.
(7) Membrii comisiei de distrugere vor primi o indemnizaţie lunarã de 150.000 lei/persoana pentru activitatea desfasurata în luna respectiva.

CAP. 7
Veniturile încasate şi cheltuielile aferente bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului

ART. 19
Veniturile încasate din valorificarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, din care se deduc cheltuielile de deplasare şi de cazare care vor fi plãtite membrilor comisiei de distrugere, precum şi cheltuielile necesare pentru depozitarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului în condiţiile prevederilor art. 8 alin. (1) şi ale <>art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 se fac venit la bugetul de stat şi se vireazã în contul de valorificare nr. 20220112.
ART. 20
Cheltuielile efectuate în vederea valorificãrii bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului se acoperã din bugetul Ministerului Finanţelor, respectiv de la cap. 72 "Alte acţiuni", subcap. 50 "Alte cheltuieli", alin. 30.07 "Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţiile legale".
ART. 21
(1) În categoria cheltuielilor prevãzute la art. 20 se cuprind cheltuielile privind sortarea, conservarea, manipularea, transportarea, expertizarea, licitaţiile, publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, restituirea sumelor încasate greşit sau fãrã baza legalã, precum şi alte cheltuieli legate de activitatea de evaluare şi de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, inclusiv indemnizaţiile membrilor comisiei de evaluare şi de distrugere.
(2) În categoria acestor cheltuieli se cuprind şi cele efectuate de deţinãtor cu bunurile confiscate pana la intrarea acestora în proprietatea privatã a statului, în situaţia în care deţinãtorul este şi organ de valorificare.

CAP. 8
Preluarea, evaluarea, utilizarea, valorificarea, casarea sau distrugerea, dupã caz, a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, cuprinse în <>art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998

ART. 22
(1) Deţinãtorii bunurilor prevãzute la <>art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 vor proceda la inventarierea acestora şi vor lua mãsuri de pãstrare şi de conservare corespunzãtoare pana la predarea lor efectivã organelor specializate ale statului.
(2) Predarea-primirea bunurilor prevãzute la alin. (1) se va face de îndatã, în baza unui proces-verbal, încheiat în doua exemplare, dintre care unul se pãstreazã de cãtre deţinãtor, iar celãlalt se preda organului specializat al statului.
ART. 23
Medicamentele şi aparatura medicalã se vor pune la dispoziţie Ministerului Sãnãtãţii, care va stabili prin ordin al ministrului modul de preluare, evaluare, transmiterea cu titlu gratuit, valorificarea, iar, dupã caz, casarea sau distrugerea acestor bunuri.
ART. 24
(1) Produsele şi substantele toxice se predau gratuit unitãţilor specializate ale ministerelor cu atribuţii şi raspunderi legale privind regimul acestor bunuri sau, dupã caz, agenţilor economici autorizaţi prin lege sa desfãşoare activitate cu astfel de substanţe şi produse.
(2) Produsele şi substantele toxice care nu îndeplinesc condiţiile de calitate pentru a fi utilizate sau valorificate sunt distruse în mod obligatoriu de comisiile numite de şefii unitãţilor specializate ale ministerelor sau, dupã caz, de directorii agenţilor economici care le-au preluat.
(3) Din comisiile de distrugere va face parte, în mod obligatoriu, şi câte un reprezentant al inspectoratului de poliţie judeţean sau al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi al agenţiei locale de protecţie a mediului.
ART. 25
Materialele nucleare şi radioactive se predau imediat, cu titlu gratuit, unitãţilor specializate, stabilite de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
ART. 26
(1) Bunurile, documentele sau valorile susceptibile sa facã parte din patrimoniul cultural naţional sau care prezintã valoare documentara, ştiinţificã, artisticã sau muzeistica vor fi predate de îndatã, cu titlu gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate instituţiilor specializate, potrivit avizului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(2) Cãrţile, publicaţiile şi alte bunuri culturale de aceasta natura, cu excepţia celor menţionate la alin. (1), vor fi predate de îndatã, cu titlul gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate bibliotecilor publice.
ART. 27
(1) Documentele susceptibile sa facã parte din Fondul Arhivistic Naţional al României vor fi predate de îndatã, cu titlu gratuit, Direcţiei Generale a Arhivelor Naţionale sau direcţiilor judeţene ori a municipiului Bucureşti, dupã caz.
(2) Aprecierea apartenentei documentelor menţionate la alin. (1) la Fondul Arhivistic Naţional al României se va realiza, în condiţiile <>Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 , de cãtre reprezentanţii Arhivelor Naţionale, la solicitarea deţinãtorilor acestor documente.
(3) Documentele menţionate la alin. (1), care nu fac parte din Fondul Arhivistic Naţional al României, se vor transmite de Arhivele Naţionale unitãţilor de profil.
(4) Predarea documentelor prevãzute la alin. (1) se va realiza în baza unui proces-verbal de predare-primire care va cuprinde:
- numãrul curent din registrul de evidenta al deţinãtorului, în care au fost înscrise documentele;
- provenienta documentelor - cu trimitere la actele întocmite cu acea ocazie;
- descrierea amãnunţitã a documentelor, realizatã de cãtre reprezentantul Arhivelor Naţionale, care se poate constitui ca inventar anexat la procesul-verbal;
- baza legalã de trecere a documentelor în proprietatea privatã a statului.
(5) Procesul-verbal se întocmeşte în doua exemplare, dintre care unul rãmâne la deţinãtorul documentelor, iar celãlalt se preda unitãţii din structura Arhivelor Naţionale, care îl primeşte, fiind semnat şi parafat pe toate filele.
ART. 28
Metalele preţioase, pietrele preţioase şi semipretioase, bijuteriile din aceste materiale şi mijloacele de plata în valuta liber convertibilã, ridicate în vederea confiscãrii, şi cele intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, se depun de cãtre deţinãtorii acestora, în termen de 48 de ore, la Banca Nationala a României.
ART. 29
Valorificarea bunurilor din metale preţioase, pietre preţioase şi semipretioase, a bijuteriilor din aceste materiale şi a mijloacelor de plata în valuta liber convertibilã, intrate în proprietatea privatã a statului, preluate de Banca Nationala a României, se realizeazã prin virarea la bugetul de stat a contravalorii în lei a metalului fin, a pietrelor preţioase şi semipretioase şi a mijloacelor de plata în valuta, calculatã la preţul de evidenta al bãncii în vigoare la data decontãrii, dupã deducerea cheltuielilor efectuate de aceasta în vederea valorificãrii.
ART. 30
(1) Procedura de recepţie, expertizare, pãstrare, valorificare şi de restituire a metalelor preţioase, pietrelor preţioase şi semipretioase, bijuteriilor din aceste materiale şi a mijloacelor de plata în valuta se efectueazã potrivit normelor de lucru ale Bãncii Naţionale a României.
(2) Mijloacele de plata în lei se depun în termen de 48 de ore la trezoreriile statului, iar în situaţia în care acestea nu sunt înfiinţate, la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. în contul bugetului de stat.
ART. 31
(1) Armele de foc, munitiile, materiile explozive şi bunurile cu specific militar, legal confiscate sau intrate potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, se predau imediat, cu titlu gratuit, inspectoratelor de poliţie judeţene şi Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, fie pentru completarea dotãrii unitãţilor Ministerului de Interne - prin organele centrale de planificare a inzestrarii sau a instituţiilor publice asigurate gratuit cu arme de foc şi muniţii de cãtre Ministerul de Interne - prin Inspectoratul General al Poliţiei, fie, dupã caz, pentru valorificare, potrivit legii, prin unitãţile autorizate sa le comercializeze ori pentru casare.
(2) Se predau Ministerului Apãrãrii Naţionale numai armele militare şi munitiile aferente acestora, materiile explozive şi bunurile cu specific militar care fac obiectul inzestrarii exclusive a unitãţilor din structura acestui minister.
(3) Materiile explozive care nu fac obiectul atribuirii, cu titlu gratuit, Ministerului de Interne sau Ministerului Apãrãrii Naţionale vor fi predate agenţilor economici autorizaţi sa desfãşoare activitãţi cu astfel de bunuri, în vederea utilizãrii, valorificãrii sau distrugerii conform legii.
(4) Armele de vanatoare, de tir, cu gaze nocive, iritante sau de neutralizare, armele de recuzita, munitiile acestora şi armele de panoplie, care nu fac obiectul dotãrii sau casãrii, se valorifica prin unitãţile autorizate sa le comercializeze, dupã evaluare, conform legii.
(5) Evaluarea bunurilor menţionate la alin. (4) se efectueazã de comisii numite prin ordin al şefului inspectoratului de poliţie judeţean sau al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, din care face parte şi un reprezentant al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
(6) Armele care prezintã valoare istorica, documentara, ştiinţificã, artisticã sau muzeistica se predau gratuit de cãtre unitãţile de poliţie care le-au preluat instituţiilor muzeale specializate, potrivit avizului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(7) Normele metodologice privind evidenta, evaluarea în vederea valorificãrii, asigurarea dotãrii cu armament şi muniţii a persoanelor fizice şi instituţiilor publice, precum şi destinaţia armamentului, muniţiilor şi materialelor explozive, provenite din confiscari sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, vor fi aprobate prin ordin al ministrului de interne, emis în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
(8) În cazurile în care organele Ministerului de Interne identifica ori sunt sesizate despre existenta unor materii explozive, dispozitive cu incarcatura exploziva - bombe, mine, grenade, proiectile şi altele - sau mijloace de iniţiere a acestora, pot solicita sprijinul organelor de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale pentru executare, dupã caz, a operaţiunilor de ridicare, de transport sau de distrugere a acestor materiale, conform dispoziţiilor legale.

CAP. 9
Dispoziţii finale

ART. 32
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
-------
la normele metodologice
------------------------

LISTA
cuprinzând bunurile de folosinta îndelungatã care se valorifica prin licitaţie publica

1. Autovehiculele cu tracţiune mecanicã de producţie indigena şi din import, cu orice marca şi indiferent de anul de fabricaţie, care nu au fost atribuite cu titlu gratuit în condiţiile <>art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
2. Televizoare color din producţie indigena şi din import, indiferent de marca şi de anul de fabricaţie
3. Aparate video de înregistrat, de reproducere sau de filmat
4. Combine muzicale, radiocasetofoane şi staţii de amplificare
5. Frigidere, congelatoare, maşini de spãlat
6. Sobe de încãlzit, din producţie indigena sau din import
7. Tractoare şi maşini agricole
8. Maşini de tricotat şi de cusut pentru croitorie, blanarie şi cizmarie
9. Aparate electrice de preparat inghetata
10. Camere de filmat
11. Maşini şi aparate de tipãrit
12. Calculatoare, monitoare electrice, unitãţi centrale şi periferice pentru prelucrarea automatã a datelor
13. Aparate pentru jocuri de noroc, mecanice sau electronice
14. Aparate de multiplicat
15. Aparate electrocasnice
16. Nave şi aeronave.


ANEXA 2
-------
la normele metodologice
------------------------




Autovehicule


|N| Locul | |Capacitatea| |Numãrul| | |Valoa- |Alte | O |
|r|unde se| |cilindrica | | de | | | rea |elemente | b |
|.| afla |Marca|a motorului| | kilo- |Carbu-| |stabi- |specifice | s |
| |autove-| | (cmc) | | metri |rantul| |lita de|autovehi- | e |
|c|hiculul| | | | inre- |folo- | |comisia| culului | r |
|r| | | |Anul| gis- |sit | | de |(SS - seria| v |
|t| tipul | | | de | trati | |Gradul|evalua-|sasiului, | a |
|.|autove-| | |fa- |la bord| | de | re |SM - seria | t |
| |hiculu-| | |bri-| | |uzura | |motorului, | i |
| | lui | | |ca- | | | | |SC - seria | i |
| | | | |tie | | | | |caroseriei,| |
| | | | | | | | | |culoarea | |
| | | | | | | | | |etc.) | |
|-|-------|-----|-----------|----|-------|------|------|-------|-----------|---|
|1| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11|
|-|-------|-----|-----------|----|-------|------|------|-------|-----------|---|
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | |
------------------------------------------------------------------------------


Motoare atasabile ambarcatiunilor

-----------------------------------------------------------------------------
| Nr.| Denumirea | CP | Seria |Gradul|Starea tehnica| Valoarea | |
|crt.| motorului | |motorului| de |conform fisei | | Observaţii |
| | | | |uzura | tehnice | | |
|----|-----------|----|---------|------|--------------|----------|------------|
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------------

Ambarcatiuni

----------------------------------------------------------------------------
| Nr.| Locul |Numãrul|Lungi-|Lati-|Inal-|Crevace |Gradul|Valoarea| |
|crt.| şi | de | mea | mea |timea|(bucãţi)| de | |Observaţii |
| | tipul |bucãţi | (m) | (m) | (m) | | uzura| | |
| |ambar- | | | | | | | | |
| |catiu- | | | | | | | | |
| | nii | | | | | | | | |
|----|-------|-------|------|-----|-----|--------|------|--------|-----------|
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | |
----------------------------------------------------------------------------




ANEXA 3
-------
la normele metodologice
------------------------





Judeţul ______________|_|_|

Trimestrul _____________|_|



| Bunuri legal |Sol-| În- | Valorificari, |Sold|
| confiscate |dul |trari|------------------------------------------| |
|-------------------| | |TOTAL| din care: | la |
| |C| la | în | |------------------------------------| |
| |o| | | |prin|prin| |atri-|res-| r |prin|sfar|
| |d| în-|cur- | | | | în |buiri|ti- | e | |şi- |
| |u| ce-|sul | |ma- |li- | | |tu- | d |dis-|tul |
| Denumirea |l| pu-| | |ga- |ci- |regim | gra-|iri | u |tru-| |
| | | tul|tri- | |zine|ta- | |tuite| | c |gere|tri-|
| | | |mes- | | |tie | de | | | e | |mes-|
| | |tri-|tru- | |pro-| | | | | r | |tru-|
| | |mes-|lui | |prii|pu- |consig| | | i | |lui |
| | |tru-| | | |bli-|natie | | | | | |
| | |lui | | | |ca | | | | de| | |
| | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | p | | |
| | | | | | | | | | | r | | |
| | | | | | | | | | | e | | |
| | | | | | | | | | | t | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----|
| 0 |1| 2 | 3 |4=5+ | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10| 11 |12=2|
| | | | |...11| | | | | | | |+3-4|
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----|
| a) Produse | | | | | | | | | | | | |
|alimentare | | | | | | | | | | | | |
|(inclusiv | | | | | | | | | | | | |
|bãuturi | | | | | | | | | | | | |
|alcoolice | | | | | | | | | | | | |
|şi tigari) |1| | | | | | | | | | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----| | b) Aparatura | | | | | | | | | | | | |
|electronica | | | | | | | | | | | | |
|(casetofoane, | | | | | | | | | | | | |
|video, fax, | | | | | | | | | | | | |
|televizoare | | | | | | | | | | | | |
|etc.) |2| | | | | | | | | | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----|
| c) Bunuri | | | | | | | | | | | | |
|de uz casnic | | | | | | | | | | | | |
|(frigidere, | | | | | | | | | | | | |
|congelatoare, | | | | | | | | | | | | |
|aspiratoare, | | | | | | | | | | | | |
|cuptoare cu | | | | | | | | | | | | |
|microunde, | | | | | | | | | | | | |
|maşini de | | | | | | | | | | | | |
|spãlat etc.) |3| | | | | | | | | | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----| | d) Confecţii | | | | | | | | | | | | |
| şi | | | | | | | | | | | | |
|incaltaminte |4| | | | | | | | | | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----|
|e) Autovehicule, | | | | | | | | | | | | |
|ambarcatiuni şi | | | | | | | | | | | | |
|motoare atasabile| | | | | | | | | | | | |
|acestora |5| | | | | | | | | | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----|
| din care: | | | | | | | | | | | | |
|- autovehicule |6| | | | | | | | | | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----|
|f) Alte bunuri*) |7| | | | | | | | | | | |
|-----------------|-|----|-----|-----|----|----|------|-----|----|---|----|----|
| TOTAL |8| | | | | | | | | | | |
------------------------------------------------------------------------------

*) Se vor nominaliza bunurile cu pondere semnificativã.



NOTA:
O data cu anexa se va prezenta şi o informare privind urmãtoarele aspecte: modul de funcţionare a comisiilor de evaluare a bunurilor; vãrsarea în termen la bugetul de stat a sumelor datorate; penalizãri de întârziere, calculate pentru nevãrsarea în termen a sumelor la bugetul de stat; nivelul comisioanelor negociate cu societãţile tip consignaţie pentru valorificarea bunurilor, alte aspecte semnificative privind acţiunea de valorificare etc.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016