Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 24 decembrie 2002  privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 24 decembrie 2002 privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 37 din 23 ianuarie 2003
În baza prevederilor <>art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, ale <>art. 17 alin. (2) din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, şi ale <>art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern şi controlul financiar preventiv, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 301/2002 , cu modificãrile ulterioare, instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modul de finanţare a cheltuielilor, au obligaţia sa respecte procedurile privind parcurgerea celor 4 faze ale execuţiei bugetare a cheltuielilor, respectiv angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor, precum şi sa organizeze, sa conducã evidenta şi sa raporteze angajamentele bugetare şi legale începând cu anul bugetar 2003.
În vederea respectãrii prevederilor menţionate mai sus au fost elaborate prezentele norme metodologice care au ca obiect stabilirea procedurilor, a persoanelor implicate şi a documentelor privind execuţia cheltuielilor care se efectueazã din fonduri publice.
Execuţia bugetarã se bazeazã pe principiul separarii atribuţiilor persoanelor care au calitatea de ordonator de credite de atribuţiile persoanelor care au calitatea de contabil.
Ordonatorii de credite ai bugetelor prevãzute la <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 sunt autorizaţi sa angajeze, sa lichideze şi sa ordonanteze cheltuieli pe parcursul exerciţiului bugetar, în limita creditelor bugetare aprobate, iar plata cheltuielilor se efectueazã de persoanele autorizate care, potrivit legii, poarta denumirea generica de contabil.
Operaţiunile specifice angajãrii, lichidãrii şi ordonanţãrii cheltuielilor sunt în competenta ordonatorilor de credite şi se efectueazã pe baza propunerilor compartimentelor de specialitate ale instituţiei publice.
Ordonatorii de credite pot delega aceasta calitate inlocuitorilor de drept, secretarilor generali sau altor persoane împuternicite în acest scop.
Actele de delegare a atribuţiilor desemneazã persoanele din cadrul instituţiilor publice împuternicite sa semneze pentru şi în numele ordonatorilor de credite.
În actul de delegare trebuie sa se specifice limitele şi condiţiile delegarii, respectiv atribuţiile persoanelor delegate sa semneze documentele de angajare, lichidare şi ordonantare a cheltuielilor, precum şi subdiviziunile clasificatiei bugetului aprobat pentru care au fost împuternicite sa efectueze aceste operaţiuni şi termenul de valabilitate a împuternicirii.
Actele de delegare, însoţite de specimenele de semnãturi ale persoanelor care au fost împuternicite, trebuie comunicate:
- persoanelor împuternicite;
- conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil) care nu poate efectua nici o plata ordonantata de o persoana care nu a fost imputernicita în acest sens;
- persoanei împuternicite sa exercite controlul financiar preventiv.
De asemenea, actele de încetare a delegarii se comunica persoanelor menţionate mai sus.

1. Angajarea cheltuielilor
Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin bugetele prevãzute la <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 , în cadrul cãrora se angajeazã, se ordonanţeazã şi se efectueazã plati, reprezintã limite maxime care nu pot fi depasite.
Pentru acţiunile multianuale se înscriu distinct în buget creditele de angajament şi creditele bugetare.
Pentru acţiunile multianuale ordonatorii de credite încheie angajamente legale în limita creditelor de angajament aprobate în buget pentru exerciţiul bugetar respectiv.
Cheltuielile de investiţii se angajeazã individual în cadrul angajamentelor multianuale care reprezintã limita superioarã de angajare.
Toate angajamentele legale din care rezulta o cheltuiala pentru investiţii publice sau alte cheltuieli asimilate investiţiilor, cofinantate de o instituţie internationala, se vor efectua în conformitate cu prevederile acordului de finanţare.
Creditele bugetare aferente acţiunilor multianuale reprezintã limita superioarã a cheltuielilor care urmeazã a fi ordonanţate şi plãtite în cursul exerciţiului bugetar. Plãţile respective sunt aferente angajamentelor legale efectuate în limita creditelor de angajament aprobate în exerciţiul bugetar curent sau în exerciţiile bugetare anterioare.
Angajarea cheltuielilor bugetare, altele decât cele care privesc acţiuni multianuale, se face numai în limita creditelor bugetare aprobate.
Ordonatorii de credite au obligaţia de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor şi potrivit destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea instituţiilor publice şi cu respectarea dispoziţiilor legale.
Angajarea oricãrei cheltuieli din fonduri publice îmbracã doua forme de angajamente:
a) Angajamentul legal - faza în procesul execuţiei bugetare reprezentând orice act juridic din care rezulta sau ar putea rezulta o obligaţie pe seama fondurilor publice.
Angajamentul legal trebuie sa se prezinte sub forma scrisã şi sa fie semnat de ordonatorul de credite. Angajamentul legal ia forma unui contract de achiziţie publica, comanda, convenţie, contract de munca, acte de control, acord de împrumut etc.
În toate actele juridice prin care se contracteazã o datorie a statului rezultatã din contractarea unor împrumuturi interne sau externe sau o datorie rezultatã dintr-un contract, comanda etc. trebuie sa se facã menţiuni cu privire la instituţia care are prevãzute în buget creditele aferente angajamentului respectiv şi subdiviziunea bugetarã la care sunt prevãzute acestea şi de la care urmeazã sa se facã plata. Sarcina înscrierii datelor respective revine compartimentelor de specialitate care elaboreazã proiectele angajamentelor legale.
Înainte de a angaja şi a utiliza creditele bugetare, respectiv înainte de a lua orice mãsura care ar produce o cheltuiala, ordonatorii de credite trebuie sa se asigure ca mãsura luatã respecta principiile unei bune gestiuni financiare, ale unui management financiar sanatos, în special ale economiei şi eficientei cheltuielilor.
În acest scop utilizarea creditelor bugetare trebuie sa fie precedatã de o evaluare care sa asigure faptul ca rezultatele obţinute sunt corespunzãtoare resurselor utilizate.
Proiectele angajamentelor legale reprezintã decizii de principiu luate de ordonatorii de credite, care implica o obligaţie de efectuare a unei cheltuieli fata de terţe persoane.
Aceste proiecte de angajamente legale nu pot fi aprobate de cãtre ordonatorul de credite decât dacã au primit în prealabil viza de control financiar preventiv în condiţiile legii.
Angajarea şi ordonanţarea cheltuielilor se efectueazã numai cu viza prealabilã de control financiar preventiv propriu, potrivit dispoziţiilor legale.
La instituţiile publice la care operaţiunile sunt supuse controlului financiar preventiv delegat angajarea şi ordonanţarea cheltuielilor se efectueazã şi cu viza prealabilã a controlorului delegat, conform legislaţiei în vigoare.
Proiectul de angajament legal se prezintã pentru viza de control financiar preventiv împreunã cu o propunere de angajare a unei cheltuieli, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Angajarea cheltuielilor se efectueazã în tot cursul exerciţiului bugetar, astfel încât sa existe certitudinea ca bunurile şi serviciile care fac obiectul angajamentelor vor fi livrate, respectiv prestate, şi se vor plati în exerciţiul bugetar respectiv.
Ordonatorii de credite nu pot angaja cheltuieli într-o perioada în care se ştie ca bunul, lucrarea sau serviciul nu va putea fi executat, receptionat şi plãtit pana la data de 31 decembrie a exerciţiului bugetar curent, respectiv ultima zi de plata prevãzutã în Programul calendaristic pentru derularea principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiului bugetar, cu excepţia acţiunilor multianuale.
În situaţia în care, din motive obiective, angajamentele legale de cheltuieli nu pot fi plãtite pana la finele anului, acestea se vor plati din creditele bugetare ale exerciţiului bugetar urmãtor.
Ordonatorilor de credite li se interzice sa ia cu buna ştiinţa mãsuri care au ca obiect angajarea de cheltuieli peste sumele aprobate în buget, la partea de cheltuieli, cu excepţia angajamentelor multianuale efectuate în condiţiile legii.
Ordonatorii de credite nu pot încheia nici un angajament legal cu terţe persoane fãrã viza de control financiar preventiv decât în condiţiile autorizate de lege.
Dupã semnarea angajamentului legal de cãtre ordonatorul de credite acesta se transmite compartimentului de contabilitate pentru înregistrare în evidenta cheltuielilor angajate.
b) Angajamentul bugetar - orice act prin care o autoritate competenta, potrivit legii, afecteazã fonduri publice unor anumite destinaţii, în limita creditelor bugetare aprobate.
În aplicarea principiului anualitatii, potrivit cãruia "plãţile efectuate în cursul unui an bugetar în contul unui buget aparţin exerciţiului corespunzãtor de execuţie a bugetului respectiv", şi a prevederilor legale, potrivit cãrora pentru a efectua o plata este obligatorie parcurgerea prealabilã a celor trei faze, respectiv angajarea, lichidarea, ordonanţarea, se impune punerea în rezerva a creditelor bugetare angajate, astfel încât toate angajamentele legale încheiate în cursul unui exerciţiu bugetar sau în exerciţiile precedente de ordonatorul de credite sau de alte persoane împuternicite sa poatã fi plãtite în cursul exerciţiului bugetar respectiv, în limita creditelor bugetare aprobate.
În vederea respectãrii acestei cerinţe, angajamentul bugetar prin care au fost rezervate fonduri publice unei anumite destinaţii, în limita creditelor bugetare aprobate, preceda angajamentul legal.
Este interzis ordonatorilor de credite aprobarea unor angajamente legale fãrã asigurarea ca au fost rezervate şi fondurile publice necesare plãţii acestora în exerciţiul bugetar, cu excepţia acţiunilor multianuale.
Valoarea angajamenelor legale nu poate depãşi valoarea angajamentelor bugetare şi, respectiv, a creditelor bugetare aprobate, cu excepţia angajamentelor legale aferente acţiunilor multianuale care nu pot depãşi creditele de angajament aprobate în buget.
Angajarea cheltuielilor trebuie sa se facã întotdeauna în limita disponibilului de credite bugetare şi, respectiv, în limita disponibilului de credite de angajament pentru acţiuni multianuale.
În scopul garantarii acestei reguli, angajamentele legale, respectiv toate actele prin care statul sau unitãţile administrativ-teritoriale contracteazã o datorie fata de terţii creditori, sunt precedate de angajamente bugetare, respectiv de rezervarea creditelor necesare plãţii angajamentelor legale.
Angajamentele bugetare pot fi:
b1) angajamente bugetare individuale;
b2) angajamente bugetare globale.
b1) Angajamentul bugetar individual este un angajament specific unei anumite operaţiuni noi care urmeazã sa se efectueze.
Angajamentul bugetar individual se prezintã la viza persoanei împuternicite sa exercite controlul financiar preventiv în acelaşi timp cu proiectul angajamentului legal individual.
b2) Pentru cheltuieli curente de natura administrativã, ce se efectueazã în mod repetat pe parcursul aceluiaşi exerciţiu bugetar, se pot întocmi propuneri de angajamente legale provizorii, materializate în bugete previzionale, care se înainteazã pentru viza de control financiar preventiv împreunã cu angajamentele bugetare globale.
Angajamentul bugetar global este un angajament bugetar aferent angajamentului legal provizoriu care priveşte cheltuielile curente de funcţionare de natura administrativã, cum ar fi:
- cheltuieli de deplasare;
- cheltuieli de protocol;
- cheltuieli de întreţinere şi gospodãrie (încãlzit, iluminat, apa, canal, salubritate, posta, telefon, radio, furnituri de birou etc.);
- cheltuieli cu asigurãrile;
- cheltuieli cu chiriile;
- cheltuieli cu abonamentele la reviste, buletine lunare etc.
Modelul angajamentului bugetar este prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
În cazul angajamentelor legale provizorii ordonatorul de credite verifica faptul ca angajamentele legale individuale încheiate sa nu depãşeascã valoarea angajamentelor provizorii care au fost emise anterior.
Angajamentele legale individuale aprobate pana la finele anului, acoperite de aceste angajamente legale provizorii, nu trebuie înaintate pentru viza de control financiar preventiv.
Angajamentele legale individuale care depãşesc valoarea angajamentelor legale provizorii se supun vizei de control financiar preventiv.
Angajamentele bugetare se realizeazã prin emiterea unui document scris privind angajamentul bugetar individual şi angajamentul bugetar global, prin care se certifica existenta unor credite bugetare disponibile şi se pun în rezerva (se blocheaza) creditele aferente unei cheltuieli, potrivit destinaţiei prevãzute în buget.
Propunerile de angajamente se înainteazã din timp persoanei împuternicite cu exercitarea controlului financiar preventiv, pentru a da posibilitate acesteia sa îşi exercite atribuţiile conform legii.
Propunerile de angajare a cheltuielilor trebuie însoţite de toate documentele justificative aferente şi, dacã este cazul, de orice alte documente şi informaţii solicitate de cãtre persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv.
La finele anului persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv analizeazã modul de realizare a cheltuielilor care au fãcut obiectul angajamentelor bugetare globale, precum şi dacã totalul angajamentelor legale individuale aferente acestora este la nivelul angajamentelor legale provizorii.
În cazul în care nu exista diferenţe semnificative între cheltuielile previzionate şi cele definitive, persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv avizeazã angajamentul bugetar global care devine definitiv.
Dacã persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv constata diferenţe semnificative, atunci poate hotãrî asupra includerii în viitor a cheltuielilor de natura celor care au fãcut obiectul angajamentelor bugetare globale în categoria angajamentelor bugetare individuale.
Avizarea consta în semnarea de cãtre persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv sau inlocuitorul de drept al acesteia a propunerii de angajare a unei cheltuieli şi a angajamentului bugetar, care vor fi stampilate şi datate.
Avizarea proiectelor de angajamente legale se poate face dupã îndeplinirea urmãtoarelor condiţii:
a) proiectul de angajament legal a fost prezentat în conformitate cu prezentele norme metodologice;
b) existenta creditelor bugetare disponibile la subdiviziunea corespunzãtoare din bugetul aprobat;
c) proiectul de angajament legal se încadreazã în limitele angajamentului bugetar, stabilite potrivit legii;
d) proiectul de angajament legal respecta toate prevederile legale care îi sunt aplicabile, în vigoare la data efectuãrii sale (controlul de legalitate);
e) proiectul de angajament legal respecta sub toate aspectele ansamblul principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile categoriei de cheltuieli din care fac parte (controlul de regularitate).
Persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv poate sa refuze acordarea vizei dacã considera ca nu sunt îndeplinite condiţiile menţionate mai sus.
Dupã avizarea angajamentului bugetar individual sau global, dupã caz, de cãtre persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv, acesta se semneazã de ordonatorul de credite şi se transmite compartimentului de contabilitate pentru înregistrare în evidenta cheltuielilor angajate.
Creditele bugetare neangajate, precum şi creditele bugetare angajate şi neutilizate pana la finele exerciţiului bugetar sunt anulate de drept.
Orice cheltuiala angajata şi neplatita pana la data de 31 decembrie a exerciţiului bugetar curent se va plati în contul bugetului pe anul urmãtor din creditele bugetare aprobate în acest scop.
Aceasta cheltuiala trebuie sa se raporteze la finele anului curent pe baza datelor din contabilitatea cheltuielilor angajate.
În angajamentele legale individuale şi cele provizorii, precum şi în angajamentele bugetare individuale sau globale se precizeazã subdiviziunile bugetul aprobat.
Salariile personalului cuprins în statele de funcţii anexate bugetului aprobat şi obligaţiile aferente acestora, pensiile şi ajutoarele sociale stabilite conform legilor în vigoare, precum şi cheltuielile cu dobânzile şi alte cheltuieli aferente datoriei publice se considera angajamente legale şi bugetare de la data de 1 ianuarie a fiecãrui an cu intreaga suma a creditelor bugetare aprobate.
În situaţia în care se impune majorarea sau diminuarea unor angajamente legale, este necesarã elaborarea unor propuneri de modificare a angajamentelor legale şi bugetare iniţiale, însoţite de memorii justificative.

2. Lichidarea cheltuielilor
Este faza în procesul execuţiei bugetare în care se verifica existenta angajamentelor, se determina sau se verifica realitatea sumei datorate, se verifica condiţiile de exigibilitate ale angajamentului legal pe baza documentelor justificative care sa ateste operaţiunile respective.
Verificarea existenţei obligaţiei de plata se realizeazã prin verificarea documentelor justificative din care sa rezulte pretenţia creditorului, precum şi realitatea "serviciului efectuat" (bunurile au fost livrate, lucrãrile executate şi serviciile prestate sau, dupã caz, existenta unui titlu care sa justifice plata: titlu executoriu, acord de împrumut, acord de grant etc.).
Salariile şi indemnizaţiile vor fi lichidate în baza statelor de plata colective, întocmite de compartimentul de specialitate, cu excepţia cazurilor în care este necesarã lichidarea individualã.
Documentele care atesta bunurile livrate, lucrãrile executate şi serviciile prestate sunt Factura fiscalã (cod 14-4-10/A) sau Factura (cod 14-4-10/aA) cuprinse în anexa nr. 1A "Catalogul formularelor tipizate, comune pe economie, cu regim special de tipãrire, inseriere şi numerotare, privind activitatea financiarã şi contabila" la <>Hotãrârea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiarã şi contabila şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, sau alte formulare ori documente cu regim special, aprobate potrivit legii.
Determinarea sau verificarea existenţei sumei datorate creditorului se efectueazã de cãtre persoana imputernicita de ordonatorul de credite, pe baza datelor înscrise în factura şi a documentelor întocmite de comisia de recepţie constituitã potrivit legii (Proces-verbal de recepţie - cod 14-2-5, în cazul mijloacelor fixe, Nota de recepţie şi constatare de diferenţe - cod 14-3-1A, în cazul bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe).
Documentele care atesta bunurile livrate, lucrãrile executate şi serviciile prestate sau din care reies obligaţii de plata certe se vizeazã pentru "Bun de plata" de ordonatorul de credite sau de persoana delegatã cu aceste atribuţii, prin care se confirma ca:
- bunurile furnizate au fost recepţionate, cu specificarea datei şi a locului primirii;
- lucrãrile au fost executate şi serviciile prestate;
- bunurile furnizate au fost înregistrate în gestiune şi în contabilitate, cu specificarea gestiunii şi a notei contabile de înregistrare;
- condiţiile cu privire la legalitatea efectuãrii rambursarilor de rate sau a plãţilor de dobânzi la credite ori împrumuturi contractate/garantate sunt îndeplinite;
- alte condiţii prevãzute de lege sunt îndeplinite.
Prin acordarea semnãturii şi menţiunii "Bun de plata" pe factura, se atesta ca serviciul a fost efectuat corespunzãtor de cãtre furnizor şi ca toate poziţiile din factura au fost verificate.
Condiţiile de exigibilitate a obligaţiei se verifica pe baza datelor cuprinse în angajamentele legale, care trebuie sa cuprindã şi date cu privire la termenele de plata a obligaţiei.
Persoana imputernicita sa efectueze lichidarea cheltuielilor verifica personal documentele justificative şi confirma pe propria rãspundere ca aceasta verificare a fost realizatã.
Documentele care atesta parcurgerea fazei de lichidare a cheltuielilor stau la baza înregistrãrii în contabilitatea patrimonialã a instituţiei publice pentru reflectarea serviciului efectuat şi a obligaţiei de plata fata de terţii creditori.

3. Ordonanţarea cheltuielilor
Este faza în procesul execuţiei bugetare în care se confirma ca livrãrile de bunuri au fost efectuate sau alte creanţe au fost verificate şi ca plata poate fi realizatã. Persoana desemnatã de ordonatorul de credite confirma ca exista o obligaţie certa şi o suma datoratã, exigibilã la o anumitã data, şi în acest caz ordonatorul de credite bugetare poate emite "Ordonanţarea de plata" pentru efectuarea plãţii.
Ordonanţarea de plata este documentul intern prin care ordonatorul de credite da dispoziţie conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil) sa întocmeascã instrumentele de plata a cheltuielilor.
Modelul formularului "Ordonantare de plata" este prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
Ordonanţarea de plata trebuie sa conţinã date cu privire la:
- exerciţiul bugetar în care se înregistreazã plata;
- subdiviziunea bugetarã la care se înregistreazã plata;
- suma de plata (în cifre şi litere) exprimatã în moneda nationala sau în moneda strãinã, dupã caz;
- datele de identificare a beneficiarului plãţii;
- natura cheltuielilor;
- modalitatea de plata.
Ordonanţarea de plata este datatã şi semnatã de ordonatorul de credite sau de persoana delegatã cu aceste atribuţii.
Ordonanţarea de plata va fi însoţitã de documentele justificative în original şi va purta viza persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate, care sa confirme corectitudinea sumelor de plata, livrarea şi receptionarea bunurilor, executarea lucrãrilor şi prestarea serviciilor, existenta unui alt titlu care sa justifice plata, precum şi, dupã caz, înregistrarea bunurilor în gestiunea instituţiei şi în contabilitatea acesteia.
Facturile în original sau alte documente întocmite în vederea plãţii cheltuielilor vor purta obligatoriu numãrul, data notei contabile şi semnatura persoanei care a înregistrat în contabilitate lichidarea cheltuielilor.
În cazuri excepţionale, când nu este posibila prezentarea documentelor justificative în original, vor fi acceptate şi copii ale documentelor justificative, certificate pentru conformitatea cu originalul de cãtre ordonatorul de credite sau de persoana delegatã cu aceste atribuţii.
În situaţia în care, în conformitate cu prevederile contractuale, urmeazã sa se efectueze plata în rate a bunurilor livrate, lucrãrilor executate şi a serviciilor prestate, se vor avea în vedere urmãtoarele:
- prima ordonantare de plata va fi însoţitã de documentele justificative care dovedesc obligaţia cãtre creditor pentru plata ratei respective;
- ordonantarile de plata ulterioare vor face referire la documentele justificative deja transmise conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil).
La emiterea ordonanţãrii de plata finale ordonatorul de credite confirma ca operaţiunea s-a finalizat.
Înainte de a fi transmisã compartimentului financiar (financiar-contabil) pentru plata ordonanţarea de plata se transmite pentru avizare persoanei împuternicite sa exercite controlul financiar preventiv.
Scopul acestei avizari este de a stabili ca:
- ordonanţarea de plata a fost emisã corect;
- ordonanţarea de plata corespunde cu cheltuielile angajate şi suma respectiva este exactã;
- cheltuiala este înscrisã la subdiviziunea corespunzãtoare din bugetul aprobat;
- exista credite bugetare disponibile;
- documentele justificative sunt în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
- numele şi datele de identificare ale creditorului sunt corecte.
În cazul în care ordonanţarea de plata nu se avizeazã, se aplica prevederile pct. 1 "Angajarea cheltuielilor".
Nici o ordonantare de plata nu poate fi prezentatã spre semnare ordonatorului de credite decât dupã ce persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv a acordat viza.
Persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv se asigura ca ordonantarile supuse vizei se referã la angajamente de cheltuieli deja vizate şi ca sunt îndeplinite condiţiile de lichidare a angajamentelor.
Ordonantarile de plata nevizate de persoana imputernicita sa exercite control financiar preventiv sunt nule şi fãrã valoare pentru conducãtorul compartimentului financiar (financiar-contabil) care urmeazã sa facã plata, dacã nu sunt autorizate în condiţiile prevãzute de lege.
Dupã aprobare ordonanţarea de plata împreunã cu toate documentele justificative în original se înainteazã conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil) pentru plata.
Primele trei faze ale procesului execuţiei bugetare a cheltuielilor se realizeazã în cadrul instituţiei publice, rãspunderea pentru angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor revenindu-i ordonatorului de credite bugetare sau persoanelor împuternicite sa exercite aceasta calitate prin delegare, potrivit legii.

4. Plata cheltuielilor
Plata cheltuielilor este faza finala a execuţiei bugetare prin care instituţia publica este eliberata de obligaţiile sale fata de terţii-creditori.
Plata cheltuielilor se efectueazã de persoanele autorizate care, potrivit legii, poarta denumirea generica de contabil, în limita creditelor bugetare şi destinaţiilor aprobate în condiţiile dispoziţiilor legale, prin unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica la care îşi au conturile deschise, cu excepţia plãţilor în valuta, care se efectueazã prin bãnci, sau a altor plati prevãzute de lege sa se efectueze prin bãnci.
Plata cheltuielilor este asigurata de şeful compartimentului financiar (financiar-contabil) în limita creditelor bugetare deschise şi neutilizate sau a disponibilitãţilor aflate în conturi, dupã caz.
În cazul instituţiilor publice care nu au în structura lor un compartiment financiar sau financiar-contabil, plata cheltuielilor se va efectua de cãtre persoana desemnatã de ordonatorul de credite sa îndeplineascã aceasta atribuţie în cadrul instituţiei publice.
Instrumentele de plata utilizate de instituţiile publice, respectiv cecul de numerar şi ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT), se semneazã de doua persoane autorizate în acest sens, dintre care prima semnatura este cea a conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil), iar a doua, a persoanei cu atribuţii în efectuarea plãţii.
Plata se efectueazã de conducãtorul compartimentului financiar (financiar-contabil) numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
- cheltuielile care urmeazã sa fie plãtite au fost angajate, lichidate şi ordonanţate;
- exista credite bugetare deschise/repartizate sau disponibilitati în conturi de disponibil;
- subdiviziunea bugetului aprobat de la care se efectueazã plata este cea corecta şi corespunde naturii cheltuielilor respective;
- exista toate documentele justificative care sa justifice plata;
- semnãturile de pe documentele justificative aparţin ordonatorului de credite sau persoanelor desemnate de acesta sa exercite atribuţii ce decurg din procesul executãrii cheltuielilor bugetare, potrivit legii;
- beneficiarul sumelor este cel îndreptãţit potrivit documentelor care atesta serviciul efectuat;
- suma datoratã beneficiarului este corecta;
- documentele de angajare şi ordonantare au primit viza de control financiar preventiv;
- documentele sunt întocmite cu toate datele cerute de formular;
- alte condiţii prevãzute de lege.
Nu se poate efectua plata:
- în cazul în care nu exista credite bugetare deschise şi/sau repartizate ori disponibilitãţile sunt insuficiente;
- când nu exista confirmarea serviciului efectuat şi documentele nu sunt vizate pentru "Bun de plata";
- când beneficiarul nu este cel fata de care instituţia are obligaţii;
- când nu exista viza de control financiar preventiv pe ordonanţarea de plata şi nici autorizarea prevãzutã de lege.
În cazul constatãrii unei erori în legatura cu plata ce urmeazã sa fie efectuatã, conducãtorul compartimentului financiar (financiar-contabil) suspenda plata.
Motivele deciziei de suspendare a plãţii se prezintã într-o declaraţie scrisã care se trimite ordonatorului de credite şi, spre informare, persoanei împuternicite sa exercite controlul financiar preventiv.
Ordonatorul de credite poate solicita în scris şi pe propria rãspundere efectuarea plãţilor.
În vederea efectuãrii cheltuielilor, instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica la care au conturile deschise bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat şi repartizat pe trimestre, pe modelele elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
Pentru efectuarea cheltuielilor de capital instituţiile publice vor prezenta unitãţilor de trezorerie şi contabilitate publica şi programul de investiţii aprobat în condiţiile legii.
Creditele bugetare aprobate în buget vor putea fi utilizate la cererea ordonatorilor de credite numai dupã deschiderea de credite de cãtre ordonatorii principali de credite, repartizarea creditelor bugetare pentru bugetul propriu şi pentru ordonatorii de credite secundari sau terţiari, dupã caz, şi/sau alimentarea cu fonduri a conturilor deschise pe seama acestora.
Deschiderea conturilor de cheltuieli şi de disponibilitati de cãtre instituţiile publice se efectueazã potrivit normelor privind organizarea şi funcţionarea trezoreriilor statului.
Dreptul de administrare şi dispoziţie asupra conturilor de cheltuieli bugetare sau de disponibil, deschise la unitãţile de trezorerie şi contabilitate publica şi bãnci, se va exercita în mod exclusiv de cãtre instituţiile publice pe seama cãrora au fost deschise, prin persoanele special împuternicite în acest sens, dupã comunicarea cãtre trezorerie sau banca a împuternicirilor şi a fişelor cu specimenele de semnãturi ale persoanelor abilitate sa efectueze plata, împreunã cu amprenta ştampilei.
Ordinele de plata se emit pe numele fiecãrui creditor. Acestea vor fi datate şi vor avea înscrise în spaţiul rezervat obiectul plãţii şi subdiviziunea bugetului aprobat de la care se face plata.
Ordinele de plata se înscriu într-un registru distinct, vor purta un numãr de ordine unic, începând cu numãrul 1 în ordine crescatoare pentru fiecare ordonator de credite şi pentru fiecare exerciţiu bugetar.
Un ordin de plata nu poate cuprinde plati referitoare la mai multe subdiviziuni ale bugetului aprobat.
Ordinele de plata se emit pe baza documentelor justificative din care sa reiasã ca urmeazã sa se achite integral sau parţial o datorie contractatã şi justificatã.
Se excepteazã de la aceasta regula ordinele de plata ce se emit pentru plata de avansuri.
Acţiunile şi categoriile de cheltuieli pentru care se pot acorda plati în avans din fonduri publice sunt cele stabilite prin hotãrâri ale Guvernului.
Sumele reprezentând plati în avans nejustificate prin bunuri livrate, lucrãri executate şi servicii prestate pana la sfârşitul anului se recupereazã de cãtre instituţia publica care a acordat avansurile şi se vor restitui bugetului din care au fost acordate, cu perceperea dobânzilor şi penalitatilor de întârziere aferente, potrivit legii.
Din conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitati, dupã caz, instituţiile publice pot ridica, pe baza de cecuri pentru ridicare de numerar, numerarul pentru efectuarea plãţilor de salarii, premii, deplasãri, precum şi pentru alte cheltuieli care nu se pot efectua prin virament, cum ar fi: drepturi cu caracter social, burse pentru elevi şi studenţi, ajutoare etc.
În fila de cec se menţioneazã şi natura cheltuielilor care urmeazã sa se efectueze din numerarul ridicat.
Instituţiile publice vor lua mãsurile necesare pentru reducerea la maximum a plãţilor în numerar, efectuand prin casieria proprie numai acele cheltuieli de volum redus care nu se justifica a fi efectuate prin virament.
Sumele ridicate în numerar se pãstreazã în casieria instituţiei publice în condiţii de siguranta.
În vederea efectuãrii de plati în numerar pentru deplasãri sau achiziţionarea de bunuri, executarea de lucrãri sau prestarea de servicii se pot acorda avansuri în numerar persoanelor desemnate pe baza "Dispoziţiei de plata - încasare cãtre casierie" (cod 14-4-4), semnatã de conducãtorul compartimentului financiar (financiar-contabil) şi de persoanele cu atribuţii în efectuarea plãţilor în numerar. Justificarea avansurilor în numerar se efectueazã în baza documentelor justificative eliberate de agenţii economici sau de persoane fizice autorizate, respectiv facturi fiscale (cod 14-4-10/A), facturi (cod 14-4-10/aA), chitanţe (cod 14-4-1), bon de comanda-chitanţa (cod 14-4-11) sau alte formulare ori documente privind activitatea financiarã şi contabila cu regim special, aprobate potrivit legii.

5. Organizarea, evidenta şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale
Instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modul de finanţare a cheltuielilor, au obligaţia sa organizeze evidenta angajamentelor bugetare şi legale.
Evidenta angajamentelor bugetare şi legale este ţinuta de compartimentul de contabilitate, iar persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv va supraveghea organizarea şi ţinerea evidentei, actualizarea şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale.
Scopul organizãrii evidentei angajamentelor bugetare este de a furniza informaţii în orice moment şi pentru fiecare subdiviziune a bugetului aprobat pentru exerciţiul bugetar curent cu privire la creditele bugetare consumate prin angajare şi prin comparatie sa se determine creditele bugetare disponibile care pot fi angajate în viitor.
Scopul organizãrii evidentei angajamentelor legale este de a furniza informaţii în orice moment şi pentru fiecare subdiviziune a bugetului aprobat pentru exerciţiul bugetar curent cu privire la angajamentele legale anuale sau multianuale aprobate de ordonatorul de credite.
Evidenta angajamentelor bugetare şi legale este ţinuta concomitent de compartimentul de contabilitate şi de persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv.
În acest scop, printr-un act de decizie administrativã se vor desemna persoana (persoanele) şi înlocuitorii acesteia care vor avea atribuţii pe linia organizãrii şi conducerii evidentei angajamentelor bugetare şi legale.
Principalele atribuţii ale acestora privesc:
a) evidenta creditelor bugetare aprobate în exerciţiul bugetar curent, precum şi a modificãrilor intervenite pe parcursul exerciţiului bugetar curent cu ajutorul contului 940 "Credite bugetare aprobate";
b) evidenta angajamentelor bugetare cu ajutorul contului 950 "Angajamente bugetare";
c) compararea datelor din conturile 940 "Credite bugetare aprobate" şi 950 "Angajamente bugetare" şi determinarea creditelor bugetare disponibile care pot fi angajate;
d) evidenta angajamentelor legale cu ajutorul contului 960 "Angajamente legale";
e) la finele lunii, reevaluarea angajamentelor legale exprimate în alte monede decât moneda nationala, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României, valabil pentru ultima zi lucrãtoare a lunii.
Cu diferenţele din reevaluare se majoreazã sau se diminueazã, dupã caz, valoarea angajamentelor bugetare şi legale din conturile 950 "Angajamente bugetare" şi 960 "Angajamente legale";
f) la finele anului, înregistrarea în creditul contului 960 "Angajamente legale" a totalului plãţilor efectuate în cursul anului în contul angajamentelor legale încheiate. Datele se preiau din conturile 700 "Finanţarea bugetarã privind anul curent", 120 "Disponibil al instituţiei publice finanţate din venituri proprii", 119 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specialã şi de redistribuire" etc.
Procedura de înregistrare în contabilitate a cheltuielilor bugetare trebuie sa dea posibilitatea de a asigura pentru fiecare subdiviziune a bugetului aprobat în exerciţiul bugetar curent informaţii cu privire la:
a) creditele bugetare disponibile;
b) angajamentele legale;
c) plãţile efectuate în baza angajamentelor legale la un moment dat;
d) soldul angajamentelor legale care mai trebuie plãtite la finele anului;
e) datele necesare întocmirii "Situaţiei privind execuţia cheltuielilor bugetare angajate la finele trimestrului", potrivit modelului prezentat în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice, situaţie care este parte componenta din structura "Situaţiilor financiare" trimestriale şi anuale ale instituţiilor publice.
Situaţia privind execuţia cheltuielilor angajate la finele trimestrului va fi însoţitã de un raport explicativ privind toate informaţiile utile cu privire la angajamentele efectuate în cursul exerciţiului bugetar.
Având în vedere ca valorile la care se referã creditele bugetare, angajamentele bugetare şi legale nu constituie elemente patrimoniale, acestea se evidenţiazã în contabilitate în conturi în afarã bilanţului, utilizându-se metoda de înregistrare în partida simpla; înregistrãrile se fac în debitul şi creditul unui singur cont, fãrã utilizarea de conturi corespondente. Conturile de ordine şi evidenta 940 "Credite bugetare aprobate", 950 "Angajamente bugetare" şi 960 "Angajamente legale" au urmãtoarea funcţiune:

Contul 940 "Credite bugetare aprobate"

Cu ajutorul acestui cont instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modul de finanţare a cheltuielilor, ţin evidenta creditelor aprobate pentru efectuarea cheltuielilor aprobate prin buget.
Contabilitatea analitica a creditelor aprobate se tine pe titluri, articole şi alineate în cadrul fiecãrui subcapitol sau capitol al bugetului aprobat.
În debitul contului se înregistreazã la începutul exerciţiului bugetar creditele bugetare aprobate, cu defalcarea pe trimestre, precum şi suplimentarile efectuate în cursul exerciţiului bugetar, care majoreazã creditele bugetare aprobate.
În creditul contului se înregistreazã diminuarile de credite efectuate în cursul exerciţiului bugetar, care micşoreazã creditele bugetare aprobate.
Soldul contului reprezintã totalul creditelor bugetare aprobate la un moment dat.

Contul 950 "Angajamente bugetare"

Cu ajutorul acestui cont instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modul de finanţare a cheltuielilor, ţin evidenta angajamentelor bugetare, respectiv a sumelor rezervate în vederea efectuãrii unor cheltuieli bugetare, în limita creditelor bugetare aprobate.
Contabilitatea analitica a angajamentelor bugetare se tine pe titluri, articole şi alineate în cadrul fiecãrui subcapitol sau capitol al bugetului aprobat.
În debitul contului se înregistreazã angajamentele bugetare, precum şi suplimentarile efectuate în cursul exerciţiului bugetar, care majoreazã angajamentele bugetare iniţiale.
În creditul contului se înregistreazã diminuarile de angajamente bugetare efectuate în cursul exerciţiului bugetar, care micşoreazã angajamentele bugetare iniţiale.
Soldul contului reprezintã totalul angajamentelor bugetare la un moment dat.
Soldurile conturilor 940 "Credite bugetare aprobate" şi 950 "Angajamente bugetare" la finele exerciţiului bugetar nu se redeschid în anul urmãtor.
La începutul fiecãrui exerciţiu bugetar, în debitul contului 950 "Angajamente bugetare" se preia soldul contului 960 "Angajamente legale" de la finele exerciţiului bugetar anterior.
Fac excepţie angajamentele legale neplãtite aferente acţiunilor multianuale, pentru care în debitul contului 950 "Angajamente bugetare" se preiau numai angajamentele legale neplãtite pentru care exista credite aprobate în exerciţiul bugetar curent.

Contul 960 "Angajamente legale"

Cu ajutorul acestui cont instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modul de finanţare a cheltuielilor, ţin evidenta angajamentelor legale, aprobate de ordonatorul de credite în limita creditelor bugetare aprobate.
Contabilitatea analitica a angajamentelor legale se tine pe titluri, articole şi alineate în cadrul fiecãrui subcapitol sau capitol al bugetului aprobat.
În debitul contului se înregistreazã angajamentele legale, precum şi suplimentarile efectuate în cursul exerciţiului bugetar, care majoreazã angajamentele legale iniţiale.
În creditul contului, în cursul anului se înregistreazã diminuarile de angajamente legale care micşoreazã angajamentele legale iniţiale, iar la finele anului, totalul plãţilor efectuate în contul angajamentelor legale.
Soldul contului la finele lunii reprezintã totalul angajamentelor legale, iar la finele anului, totalul angajamentelor rãmase neachitate.
La finele anului 2002 instituţiile publice au obligaţia inventarierii angajamentelor legale aprobate în cursul anului 2002 sau în anii precedenti şi neachitate pana la finele anului 2002 şi evidenţierii acestora în debitul contului 950 "Angajamente bugetare" şi în debitul contului 960 "Angajamente legale", precum şi a asigurãrii, începând cu exerciţiul bugetar al anului 2003, a parcurgerii etapelor de lichidare, ordonantare şi plata, conform prezentelor norme metodologice.
Ordonatorii de credite, indiferent de sistemul de finanţare din structura administraţiei publice locale, au obligaţia sa aplice prezentele norme metodologice, în condiţiile prevederilor <>Legii nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În scopul aplicãrii în bune condiţii a prevederilor prezentelor norme metodologice, ordonatorii de credite vor stabili prin norme proprii documentele, circuitul acestora şi persoanele împuternicite sa efectueze operaţiunile legate de angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor, precum şi organizarea, evidenta şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale.




ANEXA 1


la normele metodologice
-----------------------

MINISTERUL (INSTITUŢIA)
.......................
.......................

Data emiterii ........................
Compartimentul de specialitate .......
......................................
Nr. .................................



┌─────────────────────────────────────────────────┐
│ PROPUNERE DE ANGAJARE A UNEI CHELTUIELI │
└─────────────────────────────────────────────────┘


Scopul: .............
Beneficiar: .........

Calculul disponibilului de credite bugetare

- lei -
┌─────────────┬────────┬────────┬──────────┬────────────────────┬──────────────┐
│Subdiviziunea│Credite │Credite │Disponibil│ Suma angajata │Disponibil de │
│clasificatiei│bugetare│bugetare│de credite├──────────┬─────┬───┤credite rãmas │
│bugetului │aprobate│angajate│ce mai │valuta │curs │lei│de angajat │
│aprobat │(ct.940)│(ct.950)│poate fi ├─────┬────┤valu-│ │ │
│cap. ....... │ │ │angajat │felul│suma│tar │ │ │
│subcap. .... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│titlu ...... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│art. ....... │ │ │ │ │ │ │ │ │
│alin. ...... │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────────┼────────┼──────────┼─────┼────┼─────┼───┼──────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │3=col. 1-2│ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │8=col. 3-7 │
├─────────────┼────────┼────────┼──────────┼─────┼────┼─────┼───┼──────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ........ │ ...... │ ...... │ ........ │ ... │... │ ... │...│ ............ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────┴────────┴────────┴──────────┴─────┴────┴─────┴───┴──────────────┘

TOTAL ...........

┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ │ │
│ Compartimentul Compartimentul │ Control financiar preventiv │
│ de specialitate de contabilitate*)│ ──────────────────────────── │
│ │ │
│ │ │
│ │ CFPP CFPD │
│ │ ──── ──── │
│ │ │
│ Data ........ Data ....... │ Data ...... Data ........ │
│ │ │
│ │ Viza Viza │
│ │ │
│ Semnatura ..... Semnatura ....... │ Semnatura ..... Semnatura ..... │
│ │ │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘


Ordonator de credite,

Data:
Semnatura:


*) = rãspunde de datele înscrise în col. 1, 2 şi 3
CFPP = control financiar preventiv propriu
CFPD = control financiar preventiv delegat






ANEXA 2


la normele metodologice
------------------------

MINISTERUL (INSTITUŢIA)
.......................
.......................

Data emiterii ........................
Compartimentul de specialitate .......
......................................
Nr. .................................



┌─────────────────────────────────────────────────┐
│ ANGAJAMENT BUGETAR INDIVIDUAL / GLOBAL │
└─────────────────────────────────────────────────┘

Beneficiar: ............


- lei -
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Înregistrarea bugetarã Suma │
│ ─────────────────────── ──── │
│ │
│ cap. ... subcap. ... titlu ... art. ... alin . ... ........ │
│ │
│ Suma totalã ........ │
│ │
│ Tipul angajamentului: individual (global) ................ │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Spaţiu rezervat CFPP Data: │
│ ──────────────────── │
│ - Viza Semnatura: │
│ - Refuz de viza │
│ - Înregistrare individualã Nr. ... Data ..... │
│ │
│ │
│ Spaţiu rezervat CFPD Data: │
│ ──────────────────── │
│ - Viza │
│ - Intenţia de refuz de viza Semnatura: │
│ - Refuz de viza │
│ - Înregistrare individualã Nr. ... Data ..... │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


Ordonator de credite,

Data:
Semnatura:






ANEXA 3


la normele metodologice
-----------------------

MINISTERUL (INSTITUŢIA)
.......................
.......................

Data emiterii .........
Compartimentul de specialitate .....
....................................
Nr. ................................




┌──────────────────────────────┐
│ ORDONANTARE DE PLATA │
└──────────────────────────────┘



Natura cheltuielii .......................
Lista documentelor justificative
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Nr/data angajamentului legal ........................
Modul de plata (virament/numerar) ....................
Lei/Valuta ...........................................
Suma datoratã beneficiarului .........................
Avansuri acordate şi reţinute beneficiarului .........
Suma de plata (lei) ..................................

┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Suma de plata (valuta) │
│ - felul valutei ................ │
│ - suma în valuta ............... │
│ - cursul valutar ............... │
│ - suma în lei .................. │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Calculul disponibilului din contul de angajamente bugetare

- lei -
┌──────────────────┬──────────────────┬───────────────────┬──────────────────┐
│ Subdiviziunea │ Disponibil │ Suma de plata │ Disponibil dupã │
│ clasificatiei │înaintea efectua- │ │efectuarea plãţii │
│ bugetare │rii plãţii │ │ │
│Cap. ... subcap ..│ (ct.950) │ │ │
│titlu ... art. ...│ │ │ │
│alin. .... │ │ │ │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 = col. 1-2 │
├──────────────────┼──────────────────┼───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │
└──────────────────┴──────────────────┴───────────────────┴──────────────────┘

Numele şi adresa Numãrul de
beneficiarului cont .............
................... Trezoreria
................... (Banca) ..........
................... Cod ..............

┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│ │ │
│ Compartimentul Compartimentul │ Control financiar preventiv │
│ de specialitate de contabilitate*)│ ──────────────────────────── │
│ │ │
│ │ CFPP CFPD │
│ │ ──── ──── │
│ │ │
│ Data ........ Data ....... │ Data ...... Data ........ │
│ │ │
│ │ Viza Viza │
│ │ │
│ Semnatura ..... Semnatura ....... │ Semnatura ..... Semnatura ..... │
│ │ │
│ │ │
└──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘


*) = rãspunde de datele înscrise în col. 1


Ordonator de credite,

Data:
Semnatura:






ANEXA 4


la normele metodologice
-----------------------

MINISTERUL (INSTITUŢIA)
........................
........................


SITUAŢIA PRIVIND EXECUŢIA CHELTUIELILOR BUGETARE ANGAJATE
la finele trimestrului .........../........


- mii lei -


┌─────────────┬────────┬────────┬────────┬─────────────────────┬───────┬───────┐
│Subdiviziunea│Credite │Angaja- │Credite │ Angajamente legale │Plati │Angaja-│
│clasificatiei│bugetare│mente │bugetare├─────┬───────────────┤aferen-│mente │
│bugetului │aprobate│bugetare│disponi-│TOTAL│ din care: │te an- │legale │
│aprobat │(ct.940)│(ct.950)│bile │(ct. ├───────┬───────┤gaja- │de pla-│
│(cap. ...../ │ │ │ │960) │Sold la│Angaja-│mente- │tit │
│titlu ......)│ │ │ │ │incepu-│mente │lor │ │
│ │ │ │ │ │tul │curente│legale │ │
│ │ │ │ │ │anului │ │(din │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ct.700,│ │
│ │ │ │ │ │ │ │120,119│ │
│ │ │ │ │ │ │ │etc.) │ │
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │3=(col. │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │8=(col.│
│ │ │ │ 1-2) │ │ │ │ │ 4-7) │
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
├─────────────┼────────┼────────┼────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
└─────────────┴────────┴────────┴────────┴─────┴───────┴───────┴───────┴───────┘


Ordonator de credite, Conducãtorul compartimentului
financiar-contabil,



-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016