Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 23 ianuarie 2003  privind clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor chimice periculoase    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 23 ianuarie 2003 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor chimice periculoase

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 25 februarie 2003
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Normele metodologice privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea preparatelor chimice periculoase, denumite în continuare norme metodologice, se aplica preparatelor chimice care conţin cel puţin o substanta chimica periculoasa în sensul prevederilor <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 , şi sunt considerate periculoase în sensul prevederilor art. 4, 5 sau 6 din prezentele norme metodologice.
(2) Prevederile cuprinse:
a) la art. 7 şi 8;
b) la art. 9 şi 10 şi definite în anexa nr. 3; şi
c) la art. 16, 17 şi 18
se aplica şi preparatelor chimice care nu sunt considerate periculoase în sensul prevederilor art. 4, 5 sau 6, dar care pot prezenta totuşi un anumit pericol.

CAP. 2
Clasificarea şi etichetarea preparatelor chimice periculoase

ART. 2
Clasificarea şi etichetarea preparatelor chimice periculoase se realizeazã conform criteriilor prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase, cu excepţia cazului în care se aplica criteriile prevãzute la art. 4, 5, 6, 9 sau 10 din prezentele norme metodologice.

CAP. 3
Determinarea proprietãţilor periculoase ale preparatelor chimice periculoase

ART. 3
(1) Evaluarea pericolelor preparatelor chimice periculoase se bazeazã pe determinarea urmãtoarelor proprietãţi ale acestora:
a) fizico-chimice;
b) care afecteazã sãnãtatea;
c) care afecteazã mediul.
(2) Proprietãţile prevãzute la alin. (1) trebuie sa fie evaluate în conformitate cu prevederile art. 4, 5 şi 6.
(3) Incercarile de laborator trebuie efectuate pe preparatele chimice periculoase, în forma în care acestea sunt introduse pe piata.
(4) La determinarea proprietãţilor periculoase ale preparatelor chimice periculoase, în conformitate cu prevederile art. 4, 5 şi 6, trebuie sa fie luate în considerare toate substantele chimice periculoase în sensul prevederilor <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 .
(5) Substantele chimice prevãzute la alin. (4), clasificate ca periculoase pe baza efectelor asupra sãnãtãţii şi/sau mediului - fie ca sunt prezente sub forma de impuritati, fie de aditivi -, conţinute în preparatele chimice periculoase, trebuie sa fie luate în considerare atunci când concentratia lor este egala sau superioarã celei din tabelul de mai jos, dacã nu sunt prevãzute valori inferioare în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 , în secţiunea B a anexei nr. 1 sau în secţiunea B a anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice.


─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria de pericol a substanţei Valoarea concentratiei de referinta
────────────────────────────────────────
Preparate chimice Alte preparate
periculoase gazoase, chimice periculoase,
% volum% greutate
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Foarte toxic ≥ 0,02 ≥ 0,1
Toxic ≥ 0,02 ≥ 0,1
Cancerigen ≥ 0,02 ≥ 0,1
Categoria 1 sau 2
Mutagen ≥ 0,02 ≥ 0,1
Categoria 1 sau 2
Toxic pentru reproducere ≥ 0,02 ≥ 0,1
Categoria 1 sau 2
Nociv ≥ 0,2 ≥ 1
Corosiv ≥ 0,02 ≥ 1
Iritant ≥ 0,2 ≥ 1
Sensibilizant ≥ 0,2 ≥ 1
Cancerigen ≥ 0,2 ≥ 1
Categoria 3
Mutagen ≥ 0,2 ≥ 1
Categoria 3
Toxic pentru reproducere ≥ 0,2 ≥ 1
Categoria 3
Periculos pentru mediu N ≥ 0,1
Periculos pentru stratul de ozon ≥ 0,1 ≥ 0,1
Periculos pentru mediu ≥ 1
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



(6) Prevederile alin. (5) nu se aplica preparatelor chimice periculoase prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 4
(1) Pericolele care decurg din proprietãţile fizico-chimice ale preparatelor chimice periculoase sunt evaluate prin determinarea, conform metodelor prevãzute în secţiunea A a anexei nr. 3 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 , a proprietãţilor fizico-chimice ale preparatelor chimice periculoase necesare pentru clasificarea şi etichetarea în conformitate cu criteriile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 .
(2) Prin derogare de la alin. (1), nu este necesarã determinarea proprietãţilor explozive, oxidante, extrem de inflamabile, foarte inflamabile sau inflamabile ale unui preparat chimic periculos, cu condiţia ca:
a) nici un component sa nu prezinte astfel de proprietãţi şi ca, pe baza informaţiilor de care dispune producãtorul, sa existe o probabilitate minima ca preparatul chimic periculos sa prezinte riscuri de aceasta natura;
b) în caz de modificare a compoziţiei unui preparat chimic periculos cu compoziţie cunoscutã, sa existe argumente ştiinţifice prin care sa se demonstreze ca o noua evaluare a pericolelor nu ar determina schimbarea clasificarii;
c) sa fie introduse pe piata sub forma de aerosoli, conform prevederilor <>Ordinului ministrului industriei şi resurselor nr. 595/2002 privind aprobarea Reglementãrilor tehnice cu privire la recipiente pulverizatoare de aerosoli, RT 75/324.
(3) Pentru cazurile în care metodele prevãzute în secţiunea A a anexei nr. 3 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 nu sunt adecvate, se aplica urmãtoarele metode alternative de calcul:
a) Preparate chimice periculoase, altele decât cele gazoase:
● metoda de determinare a proprietãţilor oxidante ale preparatelor chimice periculoase care conţin peroxizi organici, conform prevederilor pct. 2.2.2.1 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 .
b) Preparate chimice periculoase gazoase:
(i) metoda de determinare a proprietãţilor oxidante, conform prevederilor pct. 9.1.1.2 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 ;
(ii) metoda de determinare a proprietãţilor inflamabile, conform prevederilor pct. 9.1.1.1 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 .
ART. 5
(1) Evaluarea pericolelor pentru sãnãtate ale preparatelor chimice periculoase se realizeazã dupã una sau mai multe dintre urmãtoarele proceduri:
a) prin metoda conventionala prevãzutã în anexa nr. 1;
b) prin determinarea, conform metodelor prevãzute în secţiunea B a anexei nr. 3 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 , a proprietãţilor toxicologice ale preparatului chimic periculos, care sunt necesare pentru clasificarea în conformitate cu criteriile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 .
(2) Atunci când persoana responsabilã de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos aduce dovezi ştiinţific fundamentate, potrivit cãrora proprietãţile toxicologice ale preparatului chimic periculos nu pot fi corect determinate prin metoda prevãzutã la alin. (1) lit. a) sau pornind de la rezultatele disponibile ale testelor efectuate pe animale, se pot aplica metodele prevãzute la alin. (1) lit. b), cu condiţia ca acestea sa fie justificate sau autorizate conform prevederilor <>art. 9 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 37/2002 pentru protecţia animalelor utilizate în scopuri ştiinţifice sau în alte scopuri experimentale, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 471/2002 . În cazul în care, pentru obţinerea de noi date, o proprietate toxicologica este stabilitã prin metodele prevãzute la alin. (1) lit. b), testul va fi efectuat în conformitate cu principiile bunei practici de laborator, prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea Principiilor de buna practica de laborator, precum şi inspecţia şi verificarea respectãrii acestora în cazul testarilor efectuate asupra substanţelor chimice.
(3) Preparatul chimic periculos poate fi clasificat avându-se în vedere şi urmãtoarele elemente:
a) efectele preparatului chimic periculos asupra omului, în cazul în care se poate demonstra prin studii epidemiologice, prin studii de caz ştiinţific fundamentate, conform prevederilor anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 , sau prin experienta practica fundamentatã statistic ca efectele toxicologice asupra omului se deosebesc de cele evidentiate la aplicarea metodelor prevãzute la alin. (1);
b) efectele de tipul sinergismului ale preparatului chimic periculos, în cazul în care se poate demonstra ca din cauza acestor efecte o evaluare conventionala ar putea subestima pericolul toxicologic al preparatului chimic periculos;
c) efectele de tipul antagonismului ale preparatului chimic periculos, în cazul în care se poate demonstra ca din cauza acestor efecte o evaluare conventionala ar putea subestima pericolul toxicologic al preparatului chimic periculos.
(4) Conform prevederilor alin. (3), în cazul în care o proprietate toxicologica s-a stabilit pe baza ambelor metode prevãzute la alin. (1), pentru clasificarea preparatului chimic periculos se folosesc rezultatele obţinute prin metodele prevãzute la alin. (1) lit. b), cu excepţia cazurilor în care este vorba despre efecte cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, pentru care se aplica numai metoda prevãzutã la alin. (1) lit. a). Orice proprietate toxicologica a preparatului chimic periculos care nu a fost evaluatã prin metodele prevãzute la alin. (1) lit. b) trebuie sa fie evaluatã prin metoda prevãzutã la alin. (1) lit. a).
(5) Pentru preparatele chimice periculoase cu compoziţie cunoscutã, clasificate în conformitate cu metodele prevãzute la alin. (1) lit. b), se va face o noua evaluare a pericolului pentru sãnãtate prin metodele prevãzute la alin. (1) lit. a) sau b), atunci când:
a) producãtorul modifica compozitia prin modificarea concentratiei iniţiale, exprimatã în procente de greutate sau de volum, a unuia sau mai multor componenţi periculosi, în conformitate cu tabelul urmãtor:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Limitele Variatia admisã
de concentraţie iniţialã pentru concentratia iniţialã
a componentului a componentului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
concentraţie = 2,5% ± 30%
2,5% < concentraţie = 10% ± 20%
10% < concentraţie = 25% ± 10%
25% < concentraţie = 100% ± 5%
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


b) producãtorul modifica compozitia preparatului chimic periculos, inlocuind sau adaugand unul sau mai mulţi componenţi care pot fi sau nu periculosi în sensul prevederilor <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 . Aceasta noua evaluare este aplicabilã, cu excepţia cazurilor în care exista argumente ştiinţific fundamentate care arata ca o reevaluare a pericolului nu determina schimbarea clasificarii.
ART. 6
(1) Evaluarea pericolelor pentru mediu ale preparatelor chimice periculoase se realizeazã prin una sau mai multe dintre urmãtoarele proceduri:
a) prin metoda conventionala de calcul prevãzutã în anexa nr. 2;
b) prin determinarea proprietãţilor periculoase pentru mediu ale preparatului chimic periculos, necesare pentru clasificarea în conformitate cu criteriile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 . Determinarea acestor proprietãţi se realizeazã în conformitate cu metodele prevãzute în secţiunea C a anexei nr. 3 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 . Condiţiile de aplicare a metodelor de testare sunt cele prevãzute în secţiunea C a anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice.
(2) Atunci când proprietatea ecotoxicologica se stabileşte pe baza metodelor prevãzute la alin. (1) lit. b), în vederea obţinerii de noi date, testarile se efectueazã în conformitate cu principiile bunei practici de laborator, prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 63/2002 , şi cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 37/2002 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 471/2002 . Atunci când pericolele pentru mediu au fost evaluate dupã ambele proceduri prevãzute la alin. (1), la clasificarea preparatului chimic periculos se folosesc rezultatele obţinute prin metodele prevãzute la alin. (1) lit. b).
(3) Pentru preparatele chimice periculoase cu compoziţie cunoscutã, clasificate în conformitate cu metodele prevãzute la alin. (1) lit. b), se efectueazã o noua evaluare a pericolului pentru mediu prin metoda prevãzutã la alin. (1) lit. a) sau conform celor prevãzute la alin. (1) lit. b), atunci când:
a) producãtorul schimba compozitia prin modificarea concentratiei iniţiale, exprimatã în procente de greutate sau de volum, a unuia sau mai multor componenţi periculosi, în conformitate cu datele din urmãtorul tabel:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Limitele Variatia admisã
de concentraţie iniţialã pentru concentratia iniţialã
a componentului a componentului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
concentraţie ≤ 2,5% ± 30%
2,5% < concentraţie ≤ 10% ± 20%
10% < concentraţie ≤ 25% ± 10%
25% < concentraţie ≤ 100% ± 5%
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────


b) producãtorul modifica compozitia preparatului chimic periculos, inlocuind sau adaugand unul sau mai mulţi componenţi care pot fi sau nu periculosi în sensul prevederilor <>art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 . Aceasta noua evaluare este aplicabilã, cu excepţia cazurilor în care exista argumente ştiinţific fundamentate care arata ca o reevaluare a pericolului nu determina schimbarea clasificarii.

CAP. 4
Ambalarea preparatelor chimice periculoase

ART. 7
(1) Introducerea pe piata a preparatelor chimice periculoase prevãzute la art. 1 şi 8 este permisã numai dacã sunt respectate cerinţele pentru ambalaje, prevãzute la <>art. 14 lit. a), b), c) şi d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 .
(2) Introducerea pe piata a recipientelor care conţin preparate chimice periculoase în sensul art. 1 şi 8, comercializate sau puse la dispoziţia publicului, este permisã numai dacã sunt respectate cerinţele pentru ambalaje, prevãzute la <>art. 15 lit. b) şi c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 .
(3) Se considera ca ambalajele preparatelor chimice periculoase corespund cerinţelor prevãzute la <>art. 14 lit. a), b) şi c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 , dacã acestea satisfac cerinţele prevãzute pentru transportul mãrfurilor periculoase pe calea feratã, pe cai rutiere, pe cai navigabile interne, pe mare sau pe calea aerului.
ART. 8
(1) Indiferent de capacitate, recipientele care conţin preparate chimice periculoase comercializate sau puse la dispoziţia publicului trebuie prevãzute cu un sistem de închidere de securitate pentru copii, în cazurile în care:
a) preparatele chimice periculoase sunt etichetate ca foarte toxice, toxice sau corosive, conform prevederilor art. 10 şi condiţiilor prevãzute la art. 5;
b) preparatele chimice periculoase prezintã un pericol în caz de inhalare [X(n), R 65] şi sunt clasificate şi etichetate conform prevederilor pct. 3.2.3 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 , cu excepţia preparatelor chimice periculoase introduse pe piata sub forma de aerosoli sau într-un recipient prevãzut cu un sistem de pulverizare sigilat;
c) preparatele chimice periculoase conţin cel puţin una dintre substantele enumerate mai jos, prezente într-o concentraţie egala sau superioarã concentratiei maxime individuale menţionate în tabelul urmãtor:


┌─────┬─────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┐
│Nr. │ Identificarea substanţei │Concentratia │
│crt. ├────────────────┬─────────────────┬──────────────────────┤ maxima │
│ │ Nr. CAS │ Denumire │ Nr. IESCE │ │
├─────┼────────────────┼─────────────────┼──────────────────────┼─────────────┤
│ 1. │ 67-56-1 │ Metanol │ 2006596 │ ≥ 3% │
│ 2. │ 75-09-2 │ Diclormetan │ 2008389 │ ≥ 1% │
└─────┴────────────────┴─────────────────┴──────────────────────┴─────────────┘


(2) Indiferent de capacitate, recipientele care conţin preparate chimice periculoase comercializate sau puse la dispoziţia publicului şi etichetate ca foarte toxice, toxice, corosive, nocive, extrem de inflamabile sau foarte inflamabile, conform prevederilor art. 10 şi condiţiilor stipulate în art. 4 şi 5, vor fi prevãzute cu un însemn tactil de avertizare a pericolului.
(3) Prevederea alin. (2) nu se aplica aerosolilor clasificati şi etichetati numai ca extrem de inflamabili sau foarte inflamabili.

CAP. 5
Etichetarea preparatelor chimice periculoase

ART. 9
(1) Preparatele chimice periculoase în sensul art. 1 alin. (1) pot fi introduse pe piata numai dacã eticheta ambalajului satisface cerinţele prezentului articol şi corespunde prevederilor secţiunilor A şi B ale anexei nr. 3.
(2) Preparatele chimice în sensul art. 1 alin. (2), definite în secţiunile B şi C ale anexei nr. 3, pot fi introduse pe piata numai dacã pe eticheta ambalajului sunt înscrise urmãtoarele indicaţii lizibile, care nu pot fi şterse:
a) denumirea comercialã a preparatului chimic periculos sau denumirea prin care furnizorul identifica preparatul chimic periculos;
b) numele, adresa completa şi numãrul de telefon ale persoanei cu sediul în România, responsabilã de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos;
c) datele specifice prevãzute în secţiunile B şi C ale anexei nr. 3.
ART. 10
(1) Pe toate etichetele ambalajelor trebuie sa fie înscrise urmãtoarele indicaţii lizibile, care nu pot fi şterse:
a) denumirea comercialã a preparatului chimic periculos sau denumirea prin care furnizorul identifica preparatul chimic periculos;
b) numele, adresa completa şi numãrul de telefon ale persoanei cu sediul în România, responsabilã de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos;
c) denumirea chimica a substanţei sau substanţelor chimice periculoase prezente în preparatul chimic periculos;
d) simbolurile de pericol şi indicaţiile de pericol;
e) fraze de risc - fraze R;
f) fraze de prudenta - fraze S;
g) cantitatea nominalã - masa nominalã sau volumul nominal - a conţinutului în cazul preparatelor comercializate sau puse la dispoziţia publicului.
(2) Înscrierea pe eticheta preparatului chimic periculos a denumirii chimice a substanţei sau substanţelor chimice periculoase prezente în acesta se realizeazã în conformitate cu urmãtoarele cerinţe:
a) pentru preparatele chimice periculoase, clasificate T^+, T, X(n) în conformitate cu prevederile art. 5, se iau în considerare numai substantele T^+, T, X(n) prezente în concentratii egale sau mai mari decât limita inferioarã - limita X(n) -, prevãzute pentru fiecare dintre ele în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 sau în secţiunea B a anexei nr. 1;
b) pentru preparatele chimice periculoase, clasificate C conform procedurilor prevãzute la art. 5, se iau în considerare numai substantele C prezente în concentratii egale sau mai mari decât limita inferioarã - limita X(1) -, prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 sau în secţiunea B a anexei nr. 1;
c) denumirile substanţelor chimice periculoase care au determinat clasificarea preparatului chimic periculos în una sau mai multe dintre urmãtoarele categorii de pericol:
(i) cancerigen, categoria 1, 2 sau 3;
(ii) mutagen, categoria 1, 2 sau 3;
(iii) toxic pentru reproducere, categoria 1, 2 sau 3;
(iv) foarte toxic, toxic sau nociv, în funcţie de efectele neletale în urma unei singure expuneri;
(v) toxic sau nociv, în funcţie de efectele grave în urma expunerii repetate sau prelungite;
(vi) sensibilizant.
Substanta chimica periculoasa trebuie sa figureze sub una dintre denumirile prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 sau într-un nomenclator chimic recunoscut pe plan internaţional, dacã nu figureazã încã în aceasta anexa;
d) ca urmare a prevederilor lit. a), b) şi c), nu este necesarã menţionarea pe eticheta a denumirii substanţelor chimice periculoase care au determinat clasificarea preparatului chimic periculos în una sau mai multe dintre urmãtoarele categorii de pericol:
(i) exploziv;
(ii) oxidant;
(iii) extrem de inflamabil;
(iv) foarte inflamabil;
(v) inflamabil;
(vi) iritant;
(vii) periculos pentru mediu,
cu excepţia cazurilor în care substanta sau substantele chimice periculoase trebuie menţionate pe baza prevederilor lit. a), b) sau c);
e) ca regula, pentru preparatele chimice periculoase un numãr de maximum 4 denumiri de substanţe chimice este suficient pentru identificarea substanţelor chimice periculoase prioritar responsabile de pericole majore pentru sãnãtate, care au determinat clasificarea şi alegerea frazelor de risc adecvate, sau, dupã caz, pot fi necesare mai mult de 4 denumiri chimice ale substanţelor chimice periculoase din componenta preparatului chimic periculos.
(3) Etichetarea preparatelor chimice periculoase cu simbolurile de pericol şi cu indicaţiile de pericol prevãzute la alin. (1) lit. d), pe care le prezintã folosirea acestora, se efectueazã în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 şi 4 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 şi este aplicatã în funcţie de rezultatele evaluãrii pericolelor efectuate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) şi ale anexelor nr. 1 şi 2. În cazul în care se impune atribuirea a mai mult de un simbol de pericol pentru un preparat chimic periculos, obligaţia de a aplica:
a) simbolul T determina ca folosirea simbolurilor C şi X sa fie opţionalã, dacã nu exista prevederi contrare în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 ;
b) simbolul C determina ca folosirea simbolului X sa fie opţionalã;
c) simbolul E determina ca folosirea simbolurilor F şi O sa fie opţionalã;
d) simbolul X(n) determina ca folosirea simbolului X(i) sa fie opţionalã.
Simbolul sau simbolurile sunt tipãrite cu negru, pe fond portocaliu-galben.
(4) Etichetarea preparatelor chimice periculoase cu frazele de risc - fraze R - prevãzute la alin. (1) lit. e) se efectueazã în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 şi 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 . Frazele R se atribuie în funcţie de rezultatele evaluãrii pericolelor efectuate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) şi ale anexelor nr. 1 şi 2. Ca regula, pentru preparatele chimice periculoase un numãr de maximum 6 fraze R este suficient pentru descrierea riscurilor; în acest scop combinatiile de fraze prevãzute în anexa nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 sunt considerate fraze unice. În cazul în care preparatul chimic periculos se încadreazã simultan în mai multe categorii de pericol, frazele-tip trebuie sa acopere totalitatea riscurilor principale prezentate de preparat. În anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 6 fraze R. Frazele standard "extrem de inflamabil" sau "foarte inflamabil" pot sa nu fie utilizate în cazul în care reiau o indicaţie de pericol folositã ca urmare a aplicãrii prevederilor alin. (3).
(5) Etichetarea preparatelor chimice periculoase cu frazele de prudenta - fraze S - prevãzute la alin. (1) lit. f) se efectueazã în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 şi 6 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 . Frazele S se atribuie în funcţie de rezultatele evaluãrii pericolelor efectuate în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) şi ale anexelor nr. 1 şi 2. Ca regula, pentru preparatele chimice periculoase un numãr de maximum 6 fraze S este suficient pentru formularea celor mai adecvate recomandãri de prudenta; în acest scop combinatiile de fraze prevãzute în anexa nr. 6 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 sunt considerate fraze unice. În anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 6 fraze S. În cazul în care inscriptionarea pe eticheta sau pe ambalaj este imposibila din punct de vedere practic, ambalajul va fi însoţit de un prospect cu recomandãri de prudenta privind utilizarea preparatului chimic periculos.
ART. 11
În cazul în care conţinutul ambalajului nu depãşeşte 125 mililitri:
a) pentru preparatele chimice periculoase clasificate ca foarte inflamabile, oxidante, iritante, cu excepţia celor încadrate la fraza de risc R 41 sau periculoase pentru mediu şi încadrate la simbolul N, etichetarea cu fraze de risc R sau fraze de prudenta S nu este necesarã;
b) pentru preparatele chimice periculoase clasificate ca inflamabile sau periculoase pentru mediu şi neincadrate la simbolul N, pe eticheta acestora sunt înscrise frazele de risc R, nefiind necesarã etichetarea cu fraze de prudenta S.
ART. 12
Indicaţiile de tipul "netoxic", "nenociv", "nepoluant", "ecologic" sau orice alte indicaţii care urmãresc sa demonstreze caracterul nepericulos al preparatului chimic sau susceptibil de a determina o subestimare a pericolelor acestuia nu pot fi înscrise pe ambalajul sau eticheta preparatelor chimice periculoase reglementate de prezentele norme metodologice.
ART. 13
(1) Aplicarea cerinţelor de etichetare pentru preparatele chimice periculoase se realizeazã dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care indicaţiile prevãzute la art. 10 se gãsesc pe eticheta, aceasta se fixeazã ferm pe una sau mai multe fete ale ambalajului, astfel încât textul etichetei sa poatã fi citit pe direcţie orizontala când ambalajul este aşezat în poziţie normalã. Dimensiunile etichetei sunt cele prevãzute la pct. 7.7 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 , iar eticheta este dimensionata în asa fel încât sa cuprindã numai informaţiile prevãzute în prezentele norme metodologice şi, dacã este nevoie, orice alte indicaţii suplimentare privind sãnãtatea sau securitatea;
b) în cazul în care informaţiile prevãzute la art. 10 sunt înscrise clar pe ambalajul propriu-zis, conform prevederilor lit. a), eticheta nu mai este necesarã;
c) culoarea şi modul de prezentare ale etichetei sau, în cazul prevãzut la lit. b), ale ambalajului trebuie sa fie astfel realizate încât simbolul de pericol şi fondul acestuia sa fie distinse clar;
d) informaţiile înscrise pe eticheta conform prevederilor art. 10 trebuie sa se distinga clar pe fondul acesteia şi sa aibã o dimensiune şi o spatiere suficiente pentru a putea fi citite cu usurinta.
Prevederile specifice pentru prezentarea şi formatul acestor informaţii sunt prevãzute în anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 .
(2) În sensul prezentelor norme metodologice, cerinţele de etichetare sunt considerate ca fiind îndeplinite:
a) în cazul unui ambalaj exterior care cuprinde unul sau mai multe ambalaje interioare, dacã ambalajul exterior este etichetat în conformitate cu normele internaţionale pentru transportul mãrfurilor periculoase şi dacã ambalajul sau ambalajele interioare sunt etichetate conform prezentelor norme metodologice;
b) în cazul unui ambalaj unic:
(i) dacã acesta este etichetat în conformitate cu normele internaţionale pentru transportul mãrfurilor periculoase şi cu prevederile art. 9 alin. (2) şi ale art. 10 alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (2), (4) şi (5); pentru preparatele chimice periculoase clasificate conform prevederilor art. 6 se aplica şi prevederile art. 10 alin. (3) pentru proprietatea respectiva, atunci când aceasta nu a fost menţionatã ca atare pe eticheta; sau
(ii) dacã este cazul, pentru tipuri speciale de ambalaj, ca de exemplu buteliile mobile de gaz, dacã sunt respectate prevederile anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 490/2002 .

CAP. 6
Exceptari de la cerinţele de etichetare şi ambalare ale preparatelor chimice periculoase

ART. 14
(1) Prevederile art. 7, 9, 10, 11, 12 şi 13 nu se aplica anumitor preparate chimice considerate periculoase în sensul prevederilor art. 4, 5 sau 6, care, în forma în care sunt introduse pe piata, nu prezintã vreun risc din punct de vedere al proprietãţilor fizico-chimice şi nici risc pentru sãnãtate sau pentru mediu.
(2) Etichetarea prevãzutã la art. 9, 10, 11 şi 12 poate fi efectuatã într-un alt mod adecvat, în cazul ambalajelor care sunt fie prea mici, fie nepotrivite pentru o etichetare în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) lit. a) şi b).
(3) Prin derogare de la prevederile art. 9, 10, 11, 12 şi 13, ambalajele preparatelor chimice periculoase care sunt clasificate ca nocive, extrem de inflamabile, foarte inflamabile, inflamabile, iritante sau oxidante pot sa nu fie etichetate sau sa fie etichetate într-un alt mod adecvat, în cazul în care ambalajele conţin cantitãţi atât de mici încât nu prezintã nici un pericol pentru persoanele care manipuleaza aceste preparate chimice periculoase sau pentru alte persoane.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 9, 10, 11, 12 şi 13, ambalajele preparatelor chimice periculoase clasificate în conformitate cu prevederile art. 6 pot sa nu fie etichetate sau sa fie etichetate într-un alt mod adecvat, în cazul în care cantitãţile pe care le conţin sunt atât de mici încât nu prezintã nici un pericol pentru mediu.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 9, 10, 11, 12 şi 13, ambalajele preparatelor chimice periculoase care nu sunt prevãzute la alin. (3) sau (4) pot fi etichetate într-un alt mod adecvat, în cazul în care ambalajele sunt prea mici pentru a permite etichetarea prevãzutã la art. 9, 10 şi 11 şi nu prezintã nici un pericol pentru persoanele care manipuleaza aceste preparate chimice periculoase sau pentru alte persoane.
(6) În cazul în care se aplica prevederile alin. (2), (3), (4) şi (5), nu este permisã utilizarea de simboluri, indicaţii de pericol, fraze R sau fraze S, altele decât cele prevãzute în prezentele norme metodologice.

CAP. 7
Vânzarea la distanta

ART. 15
(1) Orice forma de publicitate pentru un preparat chimic periculos, care permite potenţialului cumpãrãtor sa încheie un contract de cumpãrare a unui preparat chimic periculos fãrã a avea posibilitatea de a cunoaşte informaţiile incluse pe eticheta acestuia, trebuie sa menţioneze categoria sau categoriile de pericol indicate pe eticheta preparatului chimic periculos.
(2) Pentru respectarea cerinţelor prevãzute la alin. (1) pãrţile contractante au în vedere prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta.

CAP. 8
Fişa tehnica de securitate

ART. 16
(1) Persoana responsabilã de introducerea pe piata a substanţei sau preparatului chimic periculos furnizeazã utilizatorului profesional al substanţei sau prepârâtului chimic periculos o fişa tehnica de securitate care conţine informaţiile prevãzute la art. 18 şi în anexa nr. 5, dacã substanta sau preparatul chimic este clasificat ca periculos conform <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 451/2001 .
(2) Persoana responsabilã de introducerea pe piata a unui preparat chimic periculos furnizeazã, la cererea unui utilizator profesional, o fişa tehnica de securitate care conţine informaţiile corespunzãtoare pentru preparatele chimice care nu sunt clasificate ca periculoase în sensul art. 4, 5 şi 6, dar care conţin într-o concentraţie individualã mai mare sau egala cu 1% în greutate, pentru preparatele chimice care nu sunt în stare gazoasa, şi mai mare sau egala cu 0,2% în volum, pentru preparatele chimice gazoase, cel puţin:
a) o substanta care prezintã pericole pentru sãnãtate ori pentru mediu; sau
b) o substanta pentru care exista o valoare limita a concentratiei admise pentru expunerea la locurile de munca.
(3) Informaţiile din fişa tehnica de securitate sunt destinate în principal folosirii de cãtre utilizatorii profesionali şi trebuie sa permitã acestora sa ia mãsurile necesare pentru protecţia sãnãtãţii, a securitãţii şi a mediului la locul de munca.
(4) Fişa tehnica de securitate poate fi furnizatã pe hârtie sau pe suport electronic, cu condiţia ca destinatarul sa dispunã de aparatura necesarã receptionarii.
(5) Informaţiile din fişa tehnica de securitate se furnizeazã gratuit, cel mai târziu când substanta sau preparatul chimic periculos este livrat prima data şi apoi dupã fiecare revizie datoratã apariţiei oricãrei informaţii noi, semnificative, privind securitatea şi protecţia sãnãtãţii şi a mediului. Noua versiune datatã, identificata ca "Revizie:... (data)", se furnizeazã gratuit tuturor foştilor utilizatori care au primit substanta sau preparatul în ultimele 12 luni dinaintea reviziei.
(6) Nu este necesarã întocmirea fişelor tehnice de securitate în cazul în care preparatele chimice periculoase comercializate sau puse la dispoziţia publicului sunt însoţite de suficiente informaţii care sa permitã utilizatorilor sa ia mãsurile necesare cu privire la protecţia sãnãtãţii şi la securitate. Cu toate acestea, dacã utilizatorii profesionali solicita fişa tehnica de securitate, acest document trebuie furnizat.
ART. 17
Fişa tehnica de securitate se întocmeşte în limba romana.
ART. 18
(1) Fişa tehnica de securitate este structuratã pe urmãtoarele capitole:
a) Identificarea substanţei/preparatului chimic periculos şi a firmei/întreprinderii;
b) Compozitia/informaţii despre ingrediente;
c) Identificarea pericolelor substanţei/preparatului chimic periculos;
d) Mãsuri de prim ajutor;
e) Mãsuri de combatere a incendiilor;
f) Mãsuri impotriva pierderilor accidentale;
g) Manipulare şi depozitare;
h) Controlul expunerii/protecţie personalã;
i) Proprietãţi fizico-chimice ale substanţei/preparatului chimic periculos;
j) Stabilitate şi reactivitate;
k) Informaţii toxicologice;
l) Informaţii ecologice;
m) Mãsuri privind evacuarea substanţei/preparatului chimic periculos;
n) Informaţii despre transport;
o) Informaţii privind reglementãrile specifice aplicabile;
p) Alte informaţii.
(2) Sarcina de a furniza informaţiile astfel prevãzute revine persoanei responsabile de introducerea pe piata a substanţei sau preparatului chimic periculos. Fişa tehnica de securitate se dateazã.

CAP. 9
Confidenţialitatea denumirilor chimice

ART. 19
(1) Menţionarea pe eticheta sau în cadrul fisei tehnice de securitate a substanţelor chimice periculoase prezente în preparatele chimice periculoase şi clasificate exclusiv ca:
a) iritanta, cu excepţia celor încadrate la fraza de risc R 41, sau iritanta în combinatie cu una sau mai multe dintre celelalte proprietãţi prevãzute la art. 10 alin. (2) lit. d); sau
b) nociva sau nociva în combinatie cu una sau mai multe dintre proprietãţile prevãzute la art. 10 alin. (2) lit. d), care prezintã ele însele efecte letale acute,
poate fi consideratã de persoana responsabilã de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos confidenţialã, în sensul ca divulgarea acestora poate prejudicia dreptul sau de proprietate intelectualã.
(2) Persoana responsabilã de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos este responsabilã de demonstrarea eventualului prejudiciu adus confidenţialitãţii denumirilor chimice ale substanţelor chimice periculoase prevãzute la alin. (1).
(3) În cazul în care persoana responsabilã de introducerea pe piata pentru prima data a preparatului chimic periculos doreşte sa se prevaleze de acest drept la confidenţialitate, aceasta prezintã o cerere de confidenţialitate cãtre Agenţia Nationala pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase - ANSPCP, în care solicita ca referirile la substanta chimica periculoasa prevãzutã la alin. (1), incluse pe eticheta, sa fie redate cu ajutorul unei denumiri care identifica cele mai importante grupe chimice functionale sau al unei denumiri alternative.
(4) Cererea de confidenţialitate este întocmitã conform prevederilor anexei nr. 4 şi conţine informaţiile incluse în formularul din secţiunea A a aceleiaşi anexe.
(5) ANSPCP poate solicita persoanei responsabile de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos furnizarea de informaţii suplimentare, dacã acestea sunt necesare pentru evaluarea valabilitãţii cererii de confidenţialitate.
(6) În termen de 30 de zile ANSPCP informeazã solicitantul asupra deciziei privind cererea de confidenţialitate.
(7) În cazul în care cererea de confidenţialitate a fost acceptatã de cãtre ANSPCP, persoana responsabilã de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos transmite o copie a acesteia autoritãţilor competente ale fiecãrui stat membru al Uniunii Europene în care doreşte sa comercializeze preparatul chimic periculos.

CAP. 10
Atribuţii şi raspunderi

ART. 20
(1) ANSPCP este autoritatea competenta pentru primirea informaţiilor, inclusiv compozitia chimica, legate de preparatele chimice introduse pe piata şi considerate periculoase pe baza proprietãţilor care afecteazã sãnãtatea sau a proprietãţilor fizico-chimice ale acestora.
(2) Pentru a asigura respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice ANSPCP poate solicita persoanei responsabile de introducerea pe piata a preparatului chimic periculos informaţii privind compozitia acestuia şi orice alte informaţii utile în acest sens.
(3) ANSPCP asigura confidenţialitatea informaţiilor primite şi utilizarea acestora numai pentru a rãspunde solicitãrilor de ordin medical pentru stabilirea de mãsuri preventive şi curative, cu precãdere în caz de urgenta.
ART. 21
Autoritãţile publice centrale pot reglementa cerinţele specifice de protecţie a sãnãtãţii şi securitãţii la locul de munca a persoanelor, în timpul utilizãrii preparatelor chimice periculoase. Respectivele reglementãri nu pot aduce modificãri care contravin prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 22
Introducerea pe piata a preparatelor chimice periculoase care sunt conforme prezentelor norme metodologice nu poate fi interzisã, restrictionata sau împiedicatã de cãtre ANSPCP.

CAP. 11
Dispoziţii finale

ART. 23
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice şi se procura de la Agenţia Nationala pentru Substanţe şi Preparate Chimice Periculoase.

---------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016