Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 22 aprilie 1999  pentru aplicarea   Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 22 aprilie 1999 pentru aplicarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: MINISTERUL JUSTITIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 380 din 10 august 1999

ART. 1
Taxele judiciare de timbru reprezintã plata serviciilor prestate de cãtre instanţele judecãtoreşti, Ministerul Justiţiei şi Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
ART. 2
Acţiunile şi cererile se împart, din punct de vedere al taxelor judiciare de timbru, în urmãtoarele categorii:
A. acţiuni şi cereri evaluabile în bani;
B. acţiuni şi cereri neevaluabile în bani;
C. acţiuni şi cereri pentru care legea stabileşte un regim distinct de taxare, dupã cum urmeazã:
a) cereri pentru acordarea personalitãţii juridice, pentru autorizarea functionarii şi pentru înregistrarea unor persoane juridice;
b) cereri în domeniul drepturilor de autor şi de inventator;
c) cereri neevaluabile în bani, în materie comercialã;
d) acţiuni şi cereri referitoare la raporturile de familie;
e) cereri formulate potrivit Legii notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995;
f) acţiunile şi cererile prevãzute de <>Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor privitoare la cãrţile funciare şi de <>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , altele decât cererile de efectuare a operaţiunilor de publicitate;
g) cereri pentru exercitarea cãilor ordinare de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti;
h) cereri în vederea declarãrii recursului în anulare în cauze civile, adresate Ministerului Justiţiei sau Parchetului de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie;
i) alte acţiuni şi cereri pentru care, prin legi speciale, se prevede un regim special de taxare;
j) cereri pentru transcrierea (întabularea) instrainarilor de imobile, pe baza de acte sub semnatura privatã, şi ordonanţelor de adjudecare;
k) cereri pentru transcrierea (întabularea) dreptului de proprietate asupra activelor imobiliare vândute de cãtre societãţile comerciale cu capital de stat şi de fostele cooperative agricole de producţie;
l) înscrierea drepturilor reale de garanţie (gaj, ipoteca, privilegii, fidejusiuni reale);
m) cereri pentru alte transcrieri, înscrieri sau notari în registrele de publicitate a situaţiei juridice a imobilelor, inclusiv radierea drepturilor reale de garanţie;
n) cereri pentru eliberarea de copii de pe înscrisurile aflate la dosar.
ART. 3
(1) Sunt plãtitori ai taxelor judiciare de timbru toate persoanele fizice şi persoanele juridice.
(2) Taxa judiciarã de timbru, plãtitã la introducerea acţiunii sau a cererii ori pe parcursul procesului, se suporta de cãtre partea cãzutã în pretenţii, potrivit Codului de procedura civilã.
(3) În cazul în care partea care a introdus acţiunea sau cererea a fost scutitã, total sau parţial, de taxa judiciarã de timbru, instanta de judecata nu poate obliga partea cãzutã în pretenţii la plata sumei pentru care s-a acordat scutirea.
ART. 4
(1) Taxele judiciare de timbru sunt de trei feluri: fixe (exprimate în sume absolute), proporţionale şi pe transe (exprimate în procente).
(2) Taxele în suma fixa se aplica acţiunilor şi cererilor neevaluabile în bani, precum şi celor evaluabile în bani, pentru care prin lege s-a stabilit o taxa în suma fixa.
(3) Taxele proporţionale, ca şi cele pe transe se aplica acţiunilor şi cererilor evaluabile în bani şi se calculeazã la valoarea supusã taxarii.
ART. 5
(1) Se considera acţiuni şi cereri evaluabile în bani cele al cãror obiect este un drept patrimonial ce poate fi evaluat în bani.
(2) Valoarea la care se calculeazã taxele judiciare de timbru este cea prevãzutã în acţiune sau în cerere. Dacã aceasta valoare este contestatã sau apreciatã de instanţe ca vadit derizorie, evaluarea se face pe cale de expertiza, dispusã din oficiu sau la cererea oricãrei pãrţi, taxa calculandu-se la valoarea rezultatã din expertiza.
(3) Instanţele nu vor primi (inregistra) acţiunile şi cererile în care drepturile patrimoniale evaluate în valuta nu sunt precizate şi în lei.
ART. 6
(1) Sunt considerate evaluabile în bani şi urmãtoarele cereri:
a) cererea pentru constatarea dobândirii unui drept real;
b) cererea pentru restituirea prestaţiilor efectuate în temeiul unui act juridic pentru care s-a cerut constatarea nulitãţii, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau revocarea.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. b) capatul principal de cerere va fi supus taxei judiciare de timbru prevãzute la <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 .
ART. 7
În aplicarea dispoziţiilor prevãzute la <>art. 3 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 146/1997 , prin titularul cererii se înţelege partea care contesta bunurile de împãrţit, valoarea acestora sau drepturile ori mãrimea drepturilor coproprietarilor în cadrul cererilor pentru stabilirea calitãţii de moştenitor, a masei succesorale, cererilor de raport, cererilor de reducţiune a liberalitãţilor şi cererilor de partaj.
ART. 8
Sunt supuse taxei prevãzute la <>art. 13 din Legea nr. 146/1997 cererile care au ca obiect drepturi nepatrimoniale, care nu beneficiazã de scutire de taxe judiciare de timbru şi pentru care nu s-a prevãzut o alta taxa.
ART. 9
(1) Cererile introduse la instanţele judecãtoreşti, prin care se solicita pronunţarea unei hotãrâri judecãtoreşti care tine loc de act autentic de înstrãinare a unor bunuri imobile, se taxeaza corespunzãtor taxei de timbru pentru autentificarea actului prevãzute la <>cap. I pct. 1 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarialã, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 122/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Dispoziţiile <>art. 9 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 10
(1) Se taxeaza dupã regulile aplicabile cererii sau acţiunii principale: cererile reconventionale, cererile de intervenţie şi de chemare în garanţie.
(2) Cererile reconventionale, cererile de intervenţie şi de chemare în garanţie ce apar în urma unei acţiuni care are ca obiect drepturi evaluabile în bani sunt supuse taxei judiciare de timbru calculate la valoarea ce se pretinde prin aceste cereri.
ART. 11
Când o acţiune are mai multe capete de cerere, cu finalitate diferita, dintre care unele evaluabile şi altele neevaluabile în bani, taxa judiciarã de timbru se datoreazã distinct pentru fiecare capãt de cerere, dupã natura lui, cu excepţia cazurilor în care, prin lege, se prevede altfel.
ART. 12
În cazul cererilor sau al acţiunilor introduse în comun de mai multe persoane pentru acelaşi obiect ori când obiectul este un drept sau o obligaţie comuna, taxa judiciarã de timbru se datoreazã în solidar.
ART. 13
Nu se timbreazã cererile depuse în cursul judecaţii şi care nu modifica valoarea taxabila sau caracterul cererii iniţiale, ca de exemplu: cererea cu care se depune lista de martori, cererea pentru precizarea domiciliului ales sau pentru schimbarea domiciliului, cererea pentru depunerea recipiselor de consemnare şi a chitantelor de plata a sumelor ce reprezintã onorarii pentru experţi, pensii de întreţinere şi altele.
ART. 14
De asemenea, nu se timbreazã: cererile de îndreptare a erorilor materiale, tranzacţiile intervenite între pãrţi în cursul procesului civil, cererile accesorii privind cheltuielile de judecata, precum şi cererile pentru exercitarea cãilor de atac în astfel de situaţii.
ART. 15
(1) Acţiunea posesorie şi cererile care au ca obiect servituţi se timbreazã, conform <>art. 3 lit. j) din Legea nr. 146/1997 , cu 50.000 lei.
(2) În cazul în care prin aceeaşi acţiune se cer şi daune pentru lipsa de folosinta şi pentru degradare, aceasta cerere se timbreazã separat, la valoare.
ART. 16
(1) Cererile pentru repunerea pe rol a procesului a cãrui judecare a fost suspendatã datoritã pãrţilor se timbreazã cu 50% din taxa judiciarã de timbru pentru cererea sau acţiunea respectiva.
(2) În cazurile în care suspendarea nu este datoratã pãrţilor, pe cererea de repunere pe rol se va preciza temeiul suspendãrii şi se va face menţiunea: "Cerere exceptatã de la plata taxei judiciare de timbru".
ART. 17
(1) Cererile pentru eliberarea de cãtre instanţele judecãtoreşti de copii de pe hotãrârile judecãtoreşti, cu menţiunea ca sunt definitive şi irevocabile, prin care se stabilesc calitatea de moştenitor, masa succesoralã, cotele şi bunurile ce revin fiecãrui moştenitor, dacã nu s-a plãtit taxa de timbru pentru efectuarea procedurii succesorale notariale, se taxeaza potrivit <>cap. I pct. 20 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 122/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Dupã plata taxelor succesorale eliberarea de noi copii de pe hotãrârile judecãtoreşti prevãzute la alin. (1) se taxeaza cu 5.000 lei.
ART. 18
Cererile pentru exercitarea cãilor ordinare de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti sunt supuse taxei judiciare de timbru, conform distincţiilor prevãzute la <>art. 11 din Legea nr. 146/1997 .
ART. 19
(1) În cazul transcrierii (intabulãrii) hotãrârii judecãtoreşti prin care se constata simulatia actului de vânzare-cumpãrare imobiliarã, care anterior a fost transcris (intabulat) în forma aparenta, se va radia transcrierea (întabularea) anterioarã şi se va efectua o noua transcriere (intabulare) pe numele cumparatorilor reali.
(2) Pentru transcrierea (întabularea) unor astfel de hotãrâri se percepe taxa judiciarã de timbru calculatã la valoare.
ART. 20
Eliberarea certificatelor de sarcini în urma cercetãrii registrelor de transcripţiuni şi inscriptiuni şi, dupã caz, a extraselor sau copiilor de carte funciarã se taxeaza cu 5.000 lei pentru fiecare exemplar.
ART. 21
Constatarea nulitãţii, anularea, rezoluţiunea, rezilierea sau revocarea unui act de înstrãinare care a fost transcris (intabulat) nu indreptateste la restituirea taxelor percepute, cu excepţia celor percepute pentru transcrierea ordonanţei de adjudecare, în cazul încasãrii acesteia prin recurare.
ART. 22
(1) Notãrile sau înscrierile multiple ce apar într-un singur act se supun taxarii separat, dupã natura fiecãruia.
(2) Dacã dintr-un act rezulta cumpãrarea unui bun imobil şi transmisiunea de cãtre cumpãrãtor a uzufructului unei alte persoane, taxa judiciarã de timbru se datoreazã atât pentru transcrierea transmisiunii proprietãţii, cat şi pentru constituirea uzufructului.
(3) Taxele judiciare de timbru se datoreazã de cãtre fiecare titular de drepturi distincte, inclusiv în cazul în care se face o singura cerere de transcriere (intabulare sau notare).
ART. 23
(1) Scutirile de taxe judiciare de timbru aferente acţiunilor şi cererilor în justiţie se împart în doua categorii, şi anume:
a) scutiri care privesc acţiunile sau cererile având un anume obiect şi care se aplica tuturor pãrţilor din proces, însã numai în ceea ce priveşte obiectul scutit;
b) scutiri care privesc anumite persoane şi de care beneficiazã numai persoanele respective. Cererile şi acţiunile formulate de celelalte pãrţi procesuale se timbreazã potrivit legii.
(2) În cazurile în care în desfãşurarea procesului se modifica acţiunile sau cererile şi apar noi capete de cerere sau un alt obiect care nu intra în scutire, se percep taxele corespunzãtoare.
ART. 24
Sunt scutite de taxele judiciare de timbru, potrivit legii, acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la:
a) încheierea, executarea şi încetarea contractului individual de munca, orice drepturi ce decurg din raporturi de munca, stabilirea impozitului pe salarii, drepturile decurgând din executarea contractelor colective de munca şi cele privind soluţionarea conflictelor colective de munca, precum şi executarea hotãrârilor pronunţate în aceste litigii;
b) plata muncii membrilor cooperativelor de producţie mestesugareasca, de producţie mixtã agricolã-mestesugareasca, de invalizi şi de prestãri de servicii;
c) obligaţiile legale şi contractuale de întreţinere;
d) stabilirea şi plata pensiilor, precum şi a altor drepturi prevãzute în sistemele de asigurãri sociale;
e) stabilirea şi plata ajutorului de şomaj, ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin, a ajutorului social, a alocaţiei de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor cu handicap şi a altor forme de protecţie socialã prevãzute de lege;
f) restituirea de cãtre persoanele fizice şi juridice care folosesc personal salariat a sumelor acordate de organul de asigurare cu titlu de pensii şi ajutoare sociale celor accidentati în munca;
g) stabilirea şi acordarea despãgubirilor decurgând din condamnarea sau din luarea unei mãsuri preventive pe nedrept;
h) adopţie, constatarea abandonului, ocrotirea minorilor, tutela, curatela, interdicţie judecãtoreascã, asistenta bolnavilor psihic periculosi, precum şi la exercitarea de cãtre autoritatea tutelara a atribuţiilor ce îi revin;
i) sancţionarea contravenientilor;
j) protecţia consumatorilor, atunci când persoanele fizice şi asociaţiile pentru protecţia consumatorilor au calitatea de reclamant impotriva agenţilor economici care au prejudiciat drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor;
k) stabilirea drepturilor persoanelor fizice actionare la societãţile comerciale agricole pe acţiuni;
l) valorificarea drepturilor Societãţii Naţionale de Cruce Roşie;
m) amenzile de orice fel;
n) exercitarea drepturilor electorale;
o) cauzele penale, inclusiv despãgubirile civile pentru daunele materiale şi morale decurgând din acestea, formulate cu prilejul soluţionãrii dosarului penal sau prin acţiune civilã separatã, introdusã la instanta civilã potrivit dispoziţiilor art. 19 şi 20 din Codul de procedura penalã sau ca urmare a amnistiei intervenite în cursul procesului penal;
p) stabilirea şi acordarea de despãgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãţii sau reputaţiei unei persoane fizice;
r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum şi cererile accesorii şi incidente;
s) cererile pentru înregistrarea asociaţiilor de proprietari, de locatari sau mixte, adresate judecãtoriei, precum şi transcrierea titlurilor de proprietate sau, dupã caz, a contractelor de dobândire a apartamentelor din clãdirile cu mai multe locuinţe, în vederea constituirii asociaţiilor de proprietari, de locatari sau mixte;
s,) orice alte acţiuni, cereri sau acte de procedura pentru care se prevãd, prin legi speciale, scutiri de taxa judiciarã de timbru.
ART. 25
Sunt scutite de taxa judiciarã de timbru cererile, acţiunile şi cãile de atac formulate de prefect sau de primar pentru anularea actelor juridice fãcute sau emise cu încãlcarea prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 26
(1) De asemenea, sunt scutite de taxa judiciarã de timbru contestaţiile introduse impotriva hotãrârilor comisiilor constituite în temeiul <>art. 15 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
(2) Sunt scutite de taxa judiciarã de timbru cererile şi acţiunile, inclusiv cãile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputaţilor, Preşedinţia României, Guvernul României, Curtea Constituţionalã, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, Ministerul Public, de Ministerul Finanţelor şi unitãţile din subordinea acestuia, indiferent de obiectul acestora; cererile şi acţiunile, precum şi cãile de atac formulate de alte instituţii publice/de interes public, indiferent de calitatea procesuala a acestora, sunt scutite de taxa judiciarã de timbru atunci când au ca obiect venituri publice.
(3) În înţelesul <>Legii nr. 146/1997 , în categoria "venituri publice" se includ: veniturile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale, inclusiv ale bugetului Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetului trezoreriei statului, veniturile din rambursãri de credite externe şi din dobânzi şi comisioane derulate prin trezoreria statului, precum şi veniturile bugetelor instituţiilor publice/de interes public cu caracter autonom, provenite din sursele prevãzute în legile de aprobare a bugetelor.
ART. 27
(1) Ministerul Finanţelor poate acorda scutiri, reduceri, eşalonãri sau amânãri pentru plata taxelor judiciare de timbru, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.
(2) În baza <>art. 21 din Legea nr. 146/1997 , Ministerul Finanţelor poate acorda facilitãţile prevãzute la alin. (1), pentru:
a) cereri de înlesniri care privesc taxele aferente acţiunilor şi cererilor introduse în justiţie dupã data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 ;
b) cereri de înlesniri care privesc diferenţele de taxe judiciare de timbru - aferente acţiunilor şi cererilor introduse la instanţe înainte de data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 -, calculate şi stabilite potrivit noii legi, ca urmare a majorãrii pretenţiilor sau valorii taxabile dupã aceasta data.
(3) Aprobarea eşalonãrii sau a amânãrii la plata se face concomitent cu transmiterea adresei de debitare a taxelor judiciare de timbru organului fiscal în evidenta cãruia se afla debitorul şi care rãspunde de încasarea acesteia.
(4) Anularea debitului urmeazã regimul prevãzut pentru restituirea taxelor judiciare de timbru.
(5) Facilitãţile acordate de Ministerul Finanţelor se comunica direct persoanelor care le-au solicitat.
(6) Pentru a beneficia de scutirile sau înlesnirile acordate, petentii vor depune comunicarea, în original, la organul prestator al serviciului.
(7) Depunerea comunicãrii privind aprobarea scutirii sau a inlesnirii la plata echivaleaza cu îndeplinirea obligaţiei prevãzute la <>art. 20 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 .
ART. 28
(1) În cazul în care o instanta judecãtoreascã trimite spre judecare unei alte instanţe o acţiune sau o cerere pentru care s-a plãtit taxa judiciarã de timbru în cuantumul legal, nu se percepe o noua taxa.
(2) În cazul în care pãrţile solicita actualizarea pretenţiilor, în acţiunile şi în cererile trimise pentru rejudecare se vor percepe diferenţele de taxe fata de taxele plãtite la introducerea acţiunii.
ART. 29
(1) Determinarea cuantumului taxei judiciare de timbru se face, dupã caz, de cãtre instanta judecãtoreascã, de Ministerul Justiţiei sau de Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie.
(2) Prestatorul serviciului taxabil este obligat sa comunice în scris plãtitorului cuantumul taxei judiciare de timbru.
(3) Impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se poate face contestaţie potrivit dispoziţiilor aplicabile în materie fiscalã.
(4) Contestaţia se depune la instanta judecãtoreascã care a dispus încadrarea în tariful taxelor judiciare de timbru, în termen de 15 zile de la data comunicãrii cuantumului sumei datorate, şi va fi însoţitã de documentul de plata a taxei de timbru de 2% la suma contestatã.
(5) Instanta judecãtoreascã care a primit contestaţia va remite direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, în termen de 5 zile, dosarul contestaţiei, care va conţine, în mod obligatoriu, contestaţia petentei şi documentul de plata a taxei judiciare de timbru pentru contestaţie. Contestaţia se soluţioneazã, prin dispoziţie motivatã, de cãtre directorul general.
(6) În situaţia în care petenta este nemultumita de dispoziţia data, procedura de contestare este cea prevãzutã la <>art. 4, 5, 6, 7, 8 şi 9 din Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor.
ART. 30
(1) Sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie numai în cazurile prevãzute de lege.
(2) Taxele judiciare de timbru nu se restituie în cazul în care au fost legal plãtite, dar pãrţile renunţa la acţiunea sau la cererea introdusã, cu excepţiile prevãzute de lege.
(3) Cererea de restituire se adreseazã instanţei judecãtoreşti, Ministerului Justiţiei sau, dupã caz, parchetului la care s-a introdus acţiunea sau cererea, în termen de un an de la data naşterii dreptului la restituire.
(4) Instituţiile prevãzute la alin. (3), dupã avizarea cererii de restituire, o vor transmite organului fiscal în contul cãruia s-a virat taxa judiciarã de timbru, însoţitã de o comunicare din care sa rezulte identitatea documentului de plata, cuantumul sumei de restituit, condiţiile de fapt şi textul legal care indreptateste restituirea sumei.
(5) Organul fiscal, dupã analiza şi aprobare, cu respectarea normelor în vigoare, transmite trezoreriei statului cererea respectiva, pentru restituirea taxelor judiciare de timbru, care se efectueazã astfel:
a) în cazul persoanelor fizice, restituirea sumelor se efectueazã prin casieria trezoreriei statului, direct persoanei în cauza;
b) în cazul persoanelor juridice, suma se restituie prin trezoreria statului, cu ordin de plata, în contul beneficiarului indicat în cererea de restituire aprobatã, în condiţiile legii.
(6) Organele fiscale vor comunica modul de soluţionare a cererii şi/sau cuantumul sumei restituite, precum şi numãrul documentului de restituire a sumelor solicitate, dupã caz, la organul prestator al serviciului taxabil.
(7) Pe documentul de plata care rãmâne la prestatorul serviciului taxabil se va face menţiune cu privire la cuantumul sumei restituite şi la textul legal care indreptateste restituirea.
ART. 31
Taxele judiciare de timbru plãtite pentru cereri şi acţiuni anulate ca insuficient timbrate nu se restituie.
ART. 32
(1) Dovada achitãrii taxelor judiciare de timbru se depune la dosarul cauzei.
(2) Persoana care primeşte acţiunea sau cererea pentru care s-a plãtit taxa judiciarã de timbru, precum şi persoana care judeca dosarul sau presteazã serviciul solicitat au obligaţia sa verifice corectitudinea conturilor în care s-au depus ori s-au virat taxele judiciare de timbru.
ART. 33
În cazul în care, cu ocazia transcrierii (intabulãrii) prevãzute la <>art. 9 din Legea nr. 146/1997 , se constata fragmentarea valorilor, prin folosirea oricãror mijloace, în scopul de a se sustrage de la plata taxei judiciare de timbru, se refuza efectuarea operaţiunii, dacã nu se face dovada plãţii integrale.
ART. 34
Încadrarea în tariful taxelor judiciare de timbru de cãtre instanţele judecãtoreşti constituie o sarcina administrativã stabilitã de lege a acestor organe, în calitatea lor de prestatoare de servicii taxabile, şi nu constituie obiect al activitãţii lor de judecata.
ART. 35
(1) Taxele judiciare de timbru se datoreazã şi se plãtesc anticipat, adicã înainte de primirea (înregistrarea), efectuarea sau eliberarea actelor taxabile sau înainte de prestarea serviciilor.
(2) Instanţele judecãtoreşti - cu totul excepţional, pentru motivele menţionate în rezoluţie - pot retine cereri sau acţiuni netimbrate sau insuficient timbrate, obligând partea sa plãteascã taxele pana la primul termen de judecata.
(3) În cazul în care taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal, în momentul înregistrãrii acţiunii sau a cererii, ori dacã în cursul procesului apar elemente care determina o valoare mai mare, instanta judecãtoreascã va pune în vedere petentului sa achite suma datoratã pana la primul termen de judecata. Când se micşoreazã valoarea pretenţiilor formulate, dupã înregistrarea acţiunii sau a cererii, taxa judiciarã de timbru se percepe la valoarea iniţialã, fãrã a se tine seama de reducerea ulterioara.
(4) Când prin cerere se pretind şi majorãri de întârziere şi/sau dobânzi, cuantumul acestora, de la data la care încep sa curgã şi pana la data înregistrãrii cererii sau a completãrii ei, se cuprinde în valoarea taxabila a cererii.
(5) Neîndeplinirea obligaţiei de plata pana la termenul stabilit se sancţioneazã cu anularea acţiunii sau a cererii.
(6) Dacã, în momentul înregistrãrii, acţiunea sau cererea a fost taxatã corespunzãtor obiectului iniţial, dar a fost modificatã ulterior, ea nu va putea fi anulatã integral, ci va trebui soluţionatã în limitele în care taxa judiciarã de timbru a fost plãtitã.
ART. 36
(1) Instanţele judecãtoreşti au obligaţia de a incunostinta pãrţile, o data cu citarea, despre taxele judiciare de timbru ce trebuie achitate în cazurile în care acţiunile şi cererile au fost trimise prin posta.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), dacã acţiunile sau cererile nu cuprind datele sau documentaţia necesarã caracterizarii actului sau calculãrii taxelor sau dacã nu s-au anexat dovezile din care sa rezulte plata acestora, instanţele judecãtoreşti stabilesc termenul de judecata şi comunica pãrţilor, o data cu citarea, şi obligaţiile în legatura cu taxa judiciarã de timbru ce trebuie îndeplinite pana la termenul de judecata, sub sancţiunea anulãrii cererii sau acţiunii.
ART. 37
(1) În situaţia în care instanta judecãtoreascã investitã cu soluţionarea unei cai de atac ordinare sau extraordinare sau cu rejudecarea cauzei în fond constata ca, în faze procesuale anterioare, taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal ori nu s-a fãcut dovada acordãrii unei scutiri sau înlesniri la plata, va dispune obligarea partii la plata taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotãrârii constituind titlu executoriu. Executarea silitã a hotãrârii se va efectua prin executorii judecãtoreşti, potrivit legislaţiei privind executarea creanţelor bugetare.
(2) Organul prestator al serviciului, primind confirmarea debitului, considera taxa judiciarã de timbru plãtitã în mãsura în care suma debitata corespunde taxei legal datorate.
(3) Pentru cereri şi acţiuni în justiţie, data de la care curge termenul de prescripţie, în cazul sumelor datorate cu titlu de taxe judiciare de timbru, este momentul înregistrãrii acţiunii sau cererii.
ART. 38
(1) Taxele judiciare de timbru se plãtesc de cãtre persoanele fizice în numerar, în contul bugetului de stat, la unitãţile trezoreriei statului sau ale Casei de Economii şi Consemnaţiuni.
(2) Persoanele juridice plãtesc taxele judiciare de timbru în numerar sau prin virament, în contul bugetului de stat, la unitãţile trezoreriei statului în raza cãrora îşi au sediul fiscal.
ART. 39
Dovada plãţii taxelor judiciare de timbru o constituie copia de pe chitanţa de încasare în numerar, eliberata de unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni sau de trezoreriile statului sau, dupã caz, copia de pe ordinul de plata vizat de unitatea la care s-a fãcut plata, certificate pentru conformitate de organul prestator al serviciului.
ART. 40
(1) Preşedinţii instanţelor judecãtoreşti au obligaţia ţinerii unei evidente riguroase a taxelor judiciare de timbru, prin grefierul-şef, sau, dupã caz, primul-grefier, urmând ca datele sa fie comunicate trimestrial Ministerului Justiţiei.
(2) Obligaţia de organizare a evidentei şi de comunicare a datelor cãtre Ministerul Justiţiei revine, în mod corespunzãtor, notarilor publici şi avocaţilor pentru sumele provenind din taxele de timbru plãtite pentru activitatea notarialã, precum şi pentru cele provenind din impozitele încasate din onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici.
ART. 41
(1) Taxele judiciare de timbru, taxele de timbru pentru activitatea notarialã, impozitul pe onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici, cheltuielile avansate de stat pentru desfãşurarea proceselor penale suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces, precum şi amenzile judiciare se încaseazã în contul bugetului de stat astfel:
a) la unitãţile trezoreriilor statului se deschid conturile:
- 20.17.01.10 "Taxe judiciare de timbru";
- 20.17.01.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarialã";
- 20.08.01.04 "Impozit pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici";
- 20.17.01.15 "Amenzi judiciare";
- 20.17.01.16 "Venituri din recuperarea cheltuielilor judiciare avansate de stat";
b) în sectoarele 4 şi 5 din municipiul Bucureşti şi în judeţul Ilfov, unde nu funcţioneazã trezorerii ale statului, se deschid la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. din sectoarele 4 şi 5, pe seama administraţiilor financiare ale sectoarelor respective şi a Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, conturile bugetului de stat:
- 60.17.x.10 "Taxe judiciare de timbru";
- 60.17.x.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarialã";
- 60.08.x.04 "Impozit pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici";
- 60.17.x.15 "Amenzi judiciare";
- 60.17.x.16 "Venituri din recuperarea cheltuielilor judiciare avansate de stat".
(2) Încasarea în conturile bugetului de stat a taxelor judiciare de timbru, a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, a impozitului pe onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici, a cheltuielilor avansate de stat pentru desfãşurarea proceselor penale suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces, precum şi a amenzilor judiciare se efectueazã astfel:
a) persoanele fizice achitã în numerar taxele judiciare de timbru, precum şi taxele de timbru pentru activitatea notarialã, impozitul pe onorariile avocaţilor şi notarilor publici, cheltuielile avansate de stat pentru desfãşurarea proceselor penale suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces, precum şi amenzile judiciare, la unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni şi la casieriile trezoreriilor statului.
Sumele se depun la casieriile unitãţilor de trezorerie sau la cele ale Casei de Economii şi Consemnaţiuni, dupã caz, pe destinatiile conturilor prevãzute la alin. (1), şi anume: taxe judiciare de timbru, taxe de timbru pentru activitatea notarialã şi impozitul pe onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici, cheltuielile avansate de stat pentru desfãşurarea proceselor penale suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces, precum şi amenzile judiciare, cu înscrierea elementelor specifice taxei respective (numãrul dosarului, prestatorul serviciului etc.).
Încasarea se efectueazã pe baza de chitanţa, iar unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni înregistreazã în borderou, dupã caz, sumele încasate în conturile menţionate la alin. (1) lit. a) şi b).
Sumele încasate de cãtre unitãţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni sunt virate în contul trezoreriei statului sau al administraţiilor financiare (în sectoarele 4 şi 5 din municipiul Bucureşti) şi al Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, dupã caz, la aceleaşi termene la care se vireazã şi celelalte venituri bugetare încasate, conform convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor;
b) persoanele juridice achitã taxele judiciare de timbru sau, dupã caz, celelalte sume prevãzute la alin. (1), prin virare cu ordin de plata tip trezoreria statului, din conturile acestora deschise la bãncile comerciale în conturile bugetului de stat menţionate la alin. (1) lit. a) şi b).
(3) Ministerul Finanţelor va comunica lunar Ministerului Justiţiei situaţia pe conturi a încasãrii taxelor judiciare de timbru, a taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, a impozitului pe onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici, a cheltuielilor avansate de stat pentru desfãşurarea proceselor penale suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces, precum şi a amenzilor judiciare.
(4) Sumele realizate din încasarea taxelor judiciare de timbru, din taxele de timbru pentru activitatea notarialã, din impozitele încasate din onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici, din amenzile judiciare şi din recuperarea cheltuielilor judiciare avansate de stat, prevãzute la <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 146/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, constituie venituri la bugetul de stat şi se cuprind distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Justiţiei.
(5) În execuţie cheltuielile prevãzute la <>art. 25 din Legea nr. 146/1997 se efectueazã pe baza creditelor deschise pe seama ordonatorilor principali de credite din bugetul de stat, în limita prevederilor de cheltuieli şi a încasãrilor efective din bugetul de stat, în conturile menţionate la alin. (1).
(6) În cererile de deschidere a creditelor bugetare ordonatorii principali de credite vor mentiona ca sumele respective se acoperã din veniturile încasate la bugetul de stat din taxele judiciare de timbru, din taxele de timbru pentru activitatea notarialã şi din impozitul pe onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici, din cheltuielile avansate de stat pentru desfãşurarea proceselor penale suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces, precum şi din amenzile judiciare.
(7) Cheltuielile efectuate în condiţiile <>Legii nr. 146/1997 se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale ordonatorilor principali şi terţiari de credite, întocmite şi aprobate potrivit reglementãrilor în vigoare.
(8) Ministerul Finanţelor va pune la dispoziţie Ministerului Justiţiei, la sfârşitul fiecãrei luni, încasãrile provenind din veniturile menţionate la <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 146/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(9) Disponibilitãţile de la finele anului se vor reporta în anul urmãtor pentru a fi cheltuite cu aceeaşi destinaţie.
ART. 42
Debitele constând din cheltuieli avansate de stat şi suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces, precum şi din amenzi judiciare neîncasate în condiţiile art. 37 se executa silit prin executorii judecãtoreşti.
ART. 43
(1) Veniturile realizate din taxele judiciare de timbru şi din celelalte surse prevãzute la <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 146/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se vor folosi pentru funcţionarea judecãtoriilor, tribunalelor, curţilor de apel, Curţii Supreme de Justiţie şi a parchetelor de pe lângã aceste instanţe, a Ministerului Justiţiei, pentru cheltuielile de personal, pentru magistraţi, asimilaţii acestora, precum şi pentru celelalte categorii de personal, pentru cheltuielile gospodãreşti, cheltuielile de procedura, cheltuielile de reparaţii curente şi capitale, publicaţiile de specialitate, cheltuielile de capital în vederea construirii de sedii pentru instanţe şi parchete, dotãri, construirea şi achiziţionarea de locuinţe de serviciu.
(2) Repartizarea veniturilor din taxele judiciare de timbru şi din celelalte surse prevãzute la <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 146/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe beneficiari şi destinaţii de cheltuieli, se face prin ordin al ministrului justiţiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Ministerului Finanţelor.
(3) Defalcarea cheltuielilor pe categorii va fi cuprinsã distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli anual de cãtre fiecare ordonator principal de credite. În execuţie aceste cheltuieli vor fi evidentiate în mod distinct şi se vor raporta de cãtre fiecare ordonator principal de credite prin darea de seama contabila proprie.
(4) Cu sumele realizate peste prevederile bugetare la taxele judiciare de timbru pentru activitatea instanţelor, pentru activitatea notarialã, cu cele provenind din impozitul încasat pe onorariile avocaţilor şi ale notarilor publici, precum şi cu cele rezultate din cheltuielile avansate de stat pentru desfãşurarea proceselor penale suportate de pãrţi sau de alţi participanţi la proces şi din amenzile judiciare, stabilite în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 146/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se suplimenteaza prevederile la aceste venituri şi creditele bugetare aprobate Ministerului Justiţiei. În aceste cazuri Ministerul Finanţelor va efectua modificãrile corespunzãtoare în structura bugetului de venituri şi cheltuieli al fiecãrui ordonator de credite.
ART. 44
(1) Taxele judiciare de timbru, achitate sau transmise spre încasare înainte de intrarea în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 , rãmân valabile în situaţia în care eliberarea actului sau prestarea serviciului taxabil are loc dupã aceasta data.
(2) În situaţia în care acţiunea sau cererea a fost introdusã în justiţie anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 146/1997 , taxele judiciare de timbru se stabilesc în raport cu legea noua numai în cazul plusului de pretenţii solicitat ulterior intrãrii în vigoare a acesteia.

p. Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Gheorghe Mocuta,
secretar de stat

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016