Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 21 septembrie 2010  pentru desemnarea organismelor de certificare a echipamentelor pentru agrement    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 21 septembrie 2010 pentru desemnarea organismelor de certificare a echipamentelor pentru agrement

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 667 din 29 septembrie 2010
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc procedura pentru desemnarea organismelor de certificare care realizeazã evaluarea conformitãţii echipamentelor pentru agrement, denumite în continuare organisme, şi criteriile avute în vedere pentru desemnarea acestor organisme.
ART. 2
Poate fi organism desemnat în aplicarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 435/2010 privind regimul de introducere pe piaţã şi de exploatare a echipamentelor pentru agrement orice persoanã juridicã românã care dovedeşte cã respectã criteriile stabilite în anexa nr. 1 şi are competenţa de a realiza sarcini specifice de evaluare stabilite în aceastã hotãrâre.

CAP. II
Desemnarea organismelor

SECŢIUNEA 1
Solicitarea desemnãrii

ART. 3
(1) Organismul ce doreşte a realiza sarcini de evaluare în aplicarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 435/2010 solicitã Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA) sã fie evaluat şi desemnat.
(2) Evaluarea şi desemnarea organismului se fac numai pentru sarcini specifice şi pentru echipamentele prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 435/2010 .
(3) Solicitarea se realizeazã prin completarea şi transmiterea cãtre MECMA a unei cereri de evaluare în vederea desemnãrii, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 2, însoţitã de urmãtoarele documente, dupã caz:
a) certificatul de înregistrare la camera de comerţ şi industrie teritorialã sau orice act juridic echivalent privind înfiinţarea, în copie;
b) scurtã prezentare a activitãţii organismului, din care sã rezulte experienţa şi abilitãţile acestuia în domeniul în care se solicitã a fi desemnat şi/sau în domenii înrudite cu acest domeniu;
c) certificatul de acreditare în legãturã cu obiectul desemnãrii, în copie;
d) asigurarea de rãspundere civilã, în copie, pentru cazul în care rãspunderea nu revine statului prin lege;
e) documente ce cuprind mãsuri de asigurare a independenţei din punct de vedere organizatoric şi decizional faţã de pãrţile interesate în evaluare;
f) documente ce cuprind mãsuri de asigurare a independenţei financiare faţã de pãrţile interesate în evaluare;
g) scurtã descriere a tipurilor de echipamente pentru agrement pentru care organismul solicitã a efectua evaluarea conformitãţii;
h) procedurile şi instrucţiunile aplicate de organism pentru evaluarea echipamentelor pentru agrement;
i) lista personalului implicat în evaluarea echipamentelor pentru agrement, cu menţionarea calificãrilor profesionale şi a competenţelor în evaluare;
j) lista echipamentelor utilizate în scopul evaluãrii conformitãţii (deţinute în proprietate de organism şi/sau închiriate);
k) lista standardelor de referinţã pentru proiectarea şi execuţia echipamentelor pentru agrement;
l) lista specificaţiilor tehnice de referinţã, altele decât standardele, aplicabile la proiectarea şi execuţia echipamentelor;
m) descrierea procesului de evaluare şi selectare a subcontractanţilor care realizeazã activitãţi în legãturã cu sarcinile pentru care se solicitã desemnarea;
n) modelul contractului de subcontractare a activitãţilor, dacã este cazul.
(4) În situaţia în care solicitarea se formuleazã de cãtre un organism care şi-a dovedit, prin acreditare, competenţa de a certifica conformitatea echipamentelor pentru agrement şi este posesor al unui certificat de acreditare valabil în acest sens, documentele ce trebuie sã însoţeascã cererea de evaluare în vederea desemnãrii sunt cele prevãzute la alin. (3) lit. a)-d).
(5) În situaţia în care solicitarea se formuleazã de cãtre un organism care nu este acreditat pentru a certifica conformitatea echipamentelor pentru agrement, documentele ce trebuie sã însoţeascã cererea de evaluare în vederea desemnãrii sunt cele prevãzute la alin. (3) lit. a), b) şi d)-n).
(6) În cazul în care este necesar, MECMA poate solicita şi alte informaţii şi poate întreprinde orice alte mãsuri pentru luarea deciziei privind desemnarea.

SECŢIUNEA a 2-a
Evaluarea solicitãrii, acordarea, limitarea, suspendarea şi retragerea desemnãrii

ART. 4
MECMA evalueazã solicitarea prevãzutã la art. 3 prin verificarea respectãrii criteriilor stabilite în anexa nr. 1.
ART. 5
(1) MECMA desemneazã, prin ordin al ministrului, numai organisme care au dovedit conformitatea cu criteriile stabilite în anexa nr. 1 şi stabileşte sarcinile pe care acestea au demonstrat cã sunt capabile şi competente sã le realizeze.
(2) Organismele acreditate pentru certificarea conformitãţii echipamentelor pentru agrement se considerã cã respectã criteriile stabilite în anexa nr. 1.
(3) În cazuri motivate, desemnarea poate fi acordatã pentru o perioadã limitatã; în situaţia acordãrii desemnãrii pe termen limitat, MECMA va decide ulterior în ceea ce priveşte prelungirea, limitarea sau retragerea desemnãrii.
(4) Ordinul ministrului prevãzut la alin. (1) se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 6
(1) MECMA poate sã suspende, sã limiteze sau sã retragã desemnarea unui organism în cazul nerespectãrii criteriilor care au stat la baza desemnãrii sau în situaţia în care organismul solicitã acest lucru.
(2) Solicitarea organismului privind limitarea, suspendarea ori retragerea desemnãrii trebuie înaintatã autoritãţii competente cu minimum 3 luni înainte de încetarea activitãţii.
(3) În situaţia retragerii desemnãrii, organismul trebuie sã asigure predarea în mod corespunzãtor a documentelor şi înregistrãrilor în legãturã cu evaluãrile realizate ori în curs de realizare, din perioada în care a fost desemnat, cu acceptul clientului, cãtre MECMA.
(4) Decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea desemnãrii determinã actualizarea ordinului ministrului prevãzut la art. 5 alin. (1).
(5) Limitarea, suspendarea sau retragerea desemnãrii unui organism nu afecteazã certificatele de conformitate emise de cãtre acesta anterior datei la care s-a luat decizia privind limitarea, suspendarea ori retragerea desemnãrii, pânã când se poate dovedi ca acestea trebuie retrase.
ART. 7
Decizia privind retragerea desemnãrii se poate contesta de cãtre organism la instanţa judecãtoreascã competentã, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

SECŢIUNEA a 3-a
Supravegherea organismelor desemnate

ART. 8
(1) Organismele desemnate trebuie sã îndeplineascã în mod permanent criteriile şi condiţiile care au stat la baza deciziei privind desemnarea lor.
(2) Organismele desemnate trebuie sã facã cunoscute MECMA orice modificare ce se intenţioneazã a fi adusã, dupã caz, documentelor prevãzute la art. 3 alin. (3), precum şi orice altã mãsurã ce se doreşte a fi implementatã şi care ar putea afecta îndeplinirea cerinţelor şi respectarea condiţiilor în legãturã cu desemnarea, cu cel puţin 10 zile lucrãtoare înainte de punerea în aplicare a modificãrii. Organismele desemnate vor comunica totodatã şi data pentru punerea în aplicare a modificãrii.
(3) În situaţia în care modificãrile privesc documentele prevãzute la art. 3 alin. (3) lit. a), organismul desemnat va transmite MECMA şi copia de pe documentul actualizat.
(4) Organismele acreditate desemnate vor transmite MECMA raportul organismului naţional de acreditare referitor la impactul modificãrilor prevãzute la alin. (2) asupra acreditãrii.
ART. 9
(1) Supravegherea organismelor desemnate se realizeazã de cãtre MECMA ori, în cazul în care organismele desemnate sunt acreditate, de cãtre organismul naţional de acreditare, în conformitate cu procedura de supraveghere a acestuia.
(2) În cazul în care organismele desemnate sunt acreditate, acestea au obligaţia ca, în termen de 10 zile lucrãtoare de la data încheierii evaluãrii de supraveghere, sã informeze MECMA cu privire la:
a) rezultatul acestei evaluãri, prin transmiterea raportului complet încheiat de echipa de evaluare a organismului naţional de acreditare;
b) orice decizie luatã de organismul naţional de acreditare care determinã limitarea, suspendarea, retragerea, expirarea acreditãrii ori reînnoirea acesteia.
(3) În cazul în care organismele desemnate nu sunt acreditate, supravegherea acestora se realizeazã de cãtre MECMA conform programelor de supraveghere anualã, convenite cu organismele desemnate. Tematica programelor de supraveghere se stabileşte de cãtre MECMA.
ART. 10
(1) În cazul existenţei oricãrui dubiu privind respectarea cerinţelor care au stat la baza desemnãrii, la solicitarea MECMA, organismul desemnat va transmite MECMA toate informaţiile necesare pentru clarificarea situaţiei apãrute. Când este cazul, se va realiza de cãtre MECMA sau se va dispune organismului naţional de acreditare realizarea unei evaluãri de supraveghere neplanificatã a organismului desemnat în cauzã. Totodatã, MECMA poate întreprinde orice alte mãsuri necesare clarificãrii dubiului.
(2) Atunci când supravegherea prevãzutã la alin. (1) s-a realizat de cãtre organismul naţional de acreditare, acesta va transmite MECMA raportul şi concluziile referitoare la evaluarea de supraveghere neplanificatã, în termen de douã zile lucrãtoare de la finalizarea acesteia.
ART. 11
(1) În situaţia în care în cadrul procesului de supraveghere se constatã neconformitãţi în legãturã cu îndeplinirea cerinţelor prezentelor norme metodologice, organismul desemnat are obligaţia de a stabili un program pentru eliminarea neconformitãţilor, care se supune avizãrii MECMA.
(2) În funcţie de natura neconformitãţilor, MECMA poate decide ca pe o perioadã determinatã, pânã la eliminarea neconformitãţilor, activitatea organismului sã fie limitatã ori suspendatã.
ART. 12
Organismul desemnat trebuie sã permitã necondiţionat reprezentanţilor MECMA accesul la documente şi participarea la activitãţile care privesc evaluãrile ce se realizeazã de cãtre acesta în legãturã cu obiectul desemnãrii şi supravegherii, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 13
Organismul desemnat va transmite cu operativitate MECMA informaţiile privind deciziile sale de neacordare a certificãrii şi de retragere a certificatelor de conformitate.
ART. 14
Organismul desemnat va transmite MECMA, în fiecare an, anterior datei de 1 martie, un raport scris referitor la activitãţile desfãşurate în anul calendaristic anterior. Raportul anual va conţine informaţii privind:
a) documentele emise, refuzate sau retrase care sunt în legãturã cu sarcinile ce îi revin acestuia;
b) reclamaţiile înregistrate împotriva deciziilor sale, inclusiv informaţii privind modul de rezolvare a acestora;
c) dificultãţile întâmpinate în realizarea sarcinilor; mãsurile proprii întreprinse şi/sau pe care le propune pentru îmbunãtãţirea activitãţii;
d) activitãţile subcontractate, subcontractanţii; mãsurile întreprinse şi/sau pe care le propune pentru îmbunãtãţirea acestor activitãţi;
e) participarea la activitãţile de standardizare din domeniul în care a fost desemnat.

CAP. III
Dispoziţii finale

ART. 15
(1) Pentru evaluarea solicitãrii, acordarea, limitarea, suspendarea şi retragerea desemnãrii organismelor, la nivelul MECMA se constituie o comisie care îşi desfãşoarã activitatea în baza prevederilor prezentelor norme metodologice şi ale propriului regulament de organizare şi funcţionare.
(2) Componenţa comisiei, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale acesteia se aprobã prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.
(3) Comisia verificã documentele prevãzute la art. 3 alin. (3) şi ia decizia de acceptare sau de respingere a solicitãrii de desemnare ori, dupã caz, de limitare, suspendare sau retragere a desemnãrii; rezultatul motivat al deciziei se consemneazã într-un registru unic gestionat de comisie.
ART. 16
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
la normele metodologice


CRITERII
pentru desemnarea organismelor de certificare
a echipamentelor pentru agrement

1. Organismul de certificare desemnat, denumit în continuare organism, trebuie sã fie persoanã juridicã românã.
2. Organismul trebuie sã demonstreze independenţa organizatoricã şi financiarã faţã de persoanele interesate în evaluare.
3. Organismul trebuie sã demonstreze competenţa tehnicã şi integritatea personalului.
4. Organismul, directorul acestuia şi personalul responsabil pentru efectuarea încercãrilor şi evaluãrilor trebuie sã fie alţii decât proiectantul, constructorul, furnizorul, beneficiarul sau producãtorul de echipamente pentru agrement ori montatorul acestora şi nu trebuie sã fie reprezentanţi autorizaţi ai unuia dintre aceştia.
Organismul, directorul acestuia şi personalul responsabil pentru efectuarea încercãrilor nu pot sã se implice direct ori indirect în proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea echipamentelor pentru agrement ori în montarea acestora. Acest fapt nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtorul echipamentelor pentru agrement sau montatorul acestora şi organismul de certificare desemnat.
5. Organismul şi personalul acestuia trebuie sã efectueze încercãrile şi evaluarea cu un înalt grad de integritate profesionalã şi competenţã tehnicã şi trebuie sã fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, în special din partea persoanelor sau grupurilor de persoane care sunt interesate de rezultatul evaluãrii şi care ar putea sã influenţeze deciziile ori rezultatul evaluãrii.
6. Organismul trebuie sã aibã la dispoziţie personalul necesar şi sã dispunã de dotãrile necesare care sã îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor administrative şi tehnice legate de evaluare sau de supraveghere; de asemenea, trebuie sã aibã acces la echipamentele necesare pentru a efectua încercãri. În acest sens, organismul trebuie sã deţinã un laborator adecvat pentru realizarea încercãrilor sau sã subcontracteze efectuarea încercãrilor cãtre alte laboratoare.
Atunci când organismul subcontracteazã anumite activitãţi specializate, trebuie sã realizeze o evaluare a subcontractanţilor, pentru a se asigura cã sunt respectate condiţiile şi cerinţele aplicabile activitãţii ce se subcontracteazã. Responsabilitatea pentru rezultatele încercãrilor subcontractate revine organismului.
7. Personalul organismului responsabil pentru evaluare trebuie sã dovedeascã:
a) o bunã pregãtire tehnicã şi profesionalã;
b) cunoştinţe privind cerinţele aplicabile echipamentelor pentru agrement supuse încercãrilor şi experienţã pentru realizarea unor astfel de încercãri;
c) capacitatea de a întocmi certificate şi rapoarte pentru înregistrarea rezultatelor şi formularea concluziilor în legãturã cu evaluarea.
8. Organismul trebuie sã garanteze imparţialitatea personalului implicat în evaluare. Remunerarea personalului nu trebuie sã fie dependentã de numãrul încercãrilor/evaluãrilor efectuate sau de rezultatele acestora.
9. Organismul trebuie sã încheie o asigurare de rãspundere civilã pentru încercãrile efectuate, în conformitate cu legislaţia naţionalã în domeniu, dacã rãspunderea civilã nu este asumatã de cãtre stat.
10. Personalul organismului este obligat sã pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice sau a altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de autoritãţile competente ale statului.


ANEXA 2
la normele metodologice


Modelul cererii de evaluare a organismului în vederea desemnãrii

Cãtre Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri


CERERE
de evaluare a organismului în vederea desemnãrii

Nr. ............/...........


Persoana juridicã ........../(denumirea)/................, înregistratã la registrul comerţului cu nr. ............., cu sediul în ............................, str. ................................. nr. ........, judeţul/sectorul ........................., telefon/fax ....................................., reprezentatã legal prin director/manager ............../(numele şi prenumele)/................................, solicit, prin dl/dna ................................................................., identificat/identificatã prin act de identitate ........... seria ......... nr. ....................., eliberat de ............................................ la data de .............................., cod numeric personal ..................., în calitate de reprezentant delegat al persoanei juridice sus-menţionate, evaluarea în vederea desemnãrii, în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 435/2010 privind regimul de introducere pe piaţã şi de exploatare a echipamentelor pentru agrement.
Menţionez cã toate informaţiile furnizate sunt corecte.

Data ................... Semnãtura şi ştampila
(nume, prenume, funcţie)

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016