Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 20 decembrie 2002  privind finantarea, raportarea si controlul indicatorilor prevazuti in programele, respectiv in subprogramele de sanatate, in anul 2002    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 20 decembrie 2002 privind finantarea, raportarea si controlul indicatorilor prevazuti in programele, respectiv in subprogramele de sanatate, in anul 2002

EMITENT: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 148 din 7 martie 2003

I. Finanţarea programelor, respectiv a subprogramelor de sãnãtate
1. Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, în calitate de ordonatori principali de credite, proiecteazã, implementeaza, finanţeazã şi coordoneazã programe, respectiv subprograme de sãnãtate, în scopul realizãrii unor obiective de sãnãtate.
2. Implementarea consta în punerea în practica a activitãţilor necesare realizãrii scopului şi obiectivelor programului, respectiv ale subprogramului de sãnãtate, urmãrindu-se rezultatele obţinute, precum şi încadrarea în timpul şi în costurile aprobate.
3. Institutele medicale sau alte unitãţi sanitare desemnate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei pot coordona şi finanta subprograme sau acţiuni de sãnãtate.
4. Sumele alocate pentru subprogramele de sãnãtate se cuprind în bugetele de venituri şi cheltuieli ale unitãţilor sanitare, se aproba o data cu acestea şi se utilizeazã potrivit destinaţiilor stabilite. Ordonatorii secundari şi terţiari de credite evidenţiazã sumele alocate pe subdiviziunile clasificatiei bugetare atât în plan, cat şi în execuţie.
5. Din sumele aprobate în bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei pentru finanţarea programelor, respectiv a subprogramelor de sãnãtate, se pot efectua cheltuieli de personal, cheltuieli materiale şi servicii şi cheltuieli de capital, avându-se în vedere urmãtoarele precizãri:
a) În sumele prevãzute la subprogramele de sãnãtate care se executa prin unitãţi finanţate integral de la bugetul de stat de la titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" se cuprind medicamente şi materiale sanitare, materiale şi prestãri de servicii cu caracter funcţional, obiecte de inventar şi de mica valoare sau scurta durata şi echipament, reparaţii curente, reparaţii capitale, cãrţi şi publicaţii.
Cheltuielile de întreţinere şi gospodãrire ale unitãţilor sanitare sunt incluse în "Programul comunitar de sãnãtate publica".
Cheltuielile pentru inspectiile sanitare de stat sunt cuprinse în "Programul comunitar de sãnãtate publica" şi în "Programul de sãnãtate a copilului şi familiei".
b) Sumele aferente procurãrii vaccinurilor prin licitaţie la nivel naţional sunt cuprinse în "Programul comunitar de sãnãtate publica", subprogramul "Supravegherea şi controlul bolilor transmisibile", în bugetul Institutului de Sãnãtate Publica Bucureşti.
c) Cheltuielile aferente efectuãrii unor teste de diagnostic care nu pot fi fãcute în laboratoarele obişnuite şi a testelor de confirmare a diagnosticului sunt prevãzute în bugetul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie "Cantacuzino".
d) Laptele praf ce se acorda gratuit în cadrul Programului de sãnãtate a copilului şi familiei se achiziţioneazã şi se distribuie în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 321/2001 privind acordarea gratuita de lapte praf pentru copii cu varste cuprinse între 0-12 luni, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 27 iunie 2001, şi de Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al ministrului administraţiei publice nr. 449/410/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea gratuita de lapte praf pentru copii cu varste cuprinse între 0-12 luni care nu beneficiazã de lapte matern.
e) Finanţarea subprogramelor de sãnãtate de la titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" se face lunar pe total titlu, pe baza cererilor justificate ale ordonatorilor de credite, în raport cu gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior şi în limita bugetului aprobat.
f) Finanţarea subprogramelor de sãnãtate de la titlul 38 "Transferuri" se face lunar pe baza cererilor justificate ale ordonatorilor de credite şi în limita bugetului aprobat.
g) Din sumele aprobate subprogramelor de sãnãtate la titlul 38 "Transferuri", articolul 40, alineatul 44 "Programe de sãnãtate", realizate prin unitãţile sanitare finanţate din venituri extrabugetare, conform legii, se asigura cheltuielile de personal pentru personalul angajat pe durata determinata sau cu fracţiune de norma, potrivit <>art. 4 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 41/2002 privind derularea programelor finanţate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, în anul 2002, cheltuielile materiale şi servicii şi de capital (cu aprobarea direcţiei coordonatoare), cu obligaţia utilizãrii sumelor respective numai pentru realizarea subprogramelor de sãnãtate pentru care sunt responsabile. Ocuparea posturilor pe durata determinata, cu norma intreaga sau fracţiune de norma, se face cu aprobarea direcţiei de sãnãtate publica sau a Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, dupã caz.
h) Din veniturile proprii realizate de instituţiile sanitare publice se finanţeazã programe, respectiv subprograme de sãnãtate, în condiţiile legii.
6. În cadrul subprogramului "Reabilitarea serviciilor de urgenta prespitaliceasca" se cuprind şi cheltuielile aferente organizãrii transportului, în cazuri speciale şi cu aeronave, cu aprobarea Direcţiei generale asistenta medicalã şi programe.
7. Contraceptivele achiziţionate prin licitaţie la nivel naţional din fondurile alocate Programului de sãnãtate a copilului şi familiei se acorda fãrã plata, în condiţiile prevãzute la <>art. 6 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 41/2002 . Documentele justificative pe baza cãrora se acorda contraceptive fãrã plata sunt: carnetele de elev, de student şi de somer, adeverinte emise de consiliile locale, precum şi declaraţii pe propria rãspundere, dupã caz.
8. Înregistrarea în contabilitate şi circuitul documentelor în cazul unor achiziţii de medicamente, vaccinuri şi materiale sanitare pentru care achiziţia şi plata se fac centralizat sunt prezentate în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.
9. a) Finanţarea subprogramelor de sãnãtate din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate se efectueazã de casele de asigurãri de sãnãtate de la capitolul 62.16 "Servicii medicale şi medicamente" titlul 20 "Cheltuieli materiale şi servicii" articolul 25 "Cheltuieli materiale şi prestãri de servicii cu caracter medical", în cadrul bugetului aprobat.
b) Sumele alocate sunt destinate asigurãrii în spital şi în ambulatoriu a unor medicamente şi materiale sanitare specifice unor boli cu consecinţe grave asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei.
c) Sumele aferente fiecãrui subprogram de sãnãtate sunt stabilite de casele de asigurãri de sãnãtate în funcţie de numãrul de bolnavi şi de costul mediu/bolnav şi sunt cuprinse în contractele încheiate, distinct, potrivit modelului prezentat în anexa, cu unitãţile prestatoare de servicii medicale implicate, prevãzute în anexa nr. 2 la ordin.
d) Sumele destinate finanţãrii subprogramelor de sãnãtate cuprinse în contracte vor fi defalcate pentru procurarea medicamentelor sau a materialelor sanitare ce se acorda în spital şi, respectiv, în ambulatoriu, de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate în colaborare cu coordonatorii locali de programe de sãnãtate.
e) Medicamentele ce se acorda în ambulatoriu în cadrul subprogramelor de sãnãtate se asigura prin farmaciile aparţinând unitãţilor sanitare prin care se deruleazã subprogramul.
f) Unitatea prestatoare de servicii medicale prezintã caselor de asigurãri de sãnãtate, în primele 5 zile ale lunii în curs, decontul pentru luna precedenta, cuprinzând numãrul de bolnavi trataţi, costul mediu/bolnav, sumele achitate, conform copiei ordinului de plata (cu ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamentele şi/sau materialele sanitare specifice aprovizionate pentru luna precedenta, precum şi cererea justificativã însoţitã de copia de pe factura emisã de furnizor pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna în curs.
g) Casele de asigurãri de sãnãtate vor analiza indicatorii prezentaţi în decont şi gradul de utilizare a resurselor puse la dispoziţie anterior şi vor deconta, în limita sumei prevãzute în contract, în termen de 5 zile de la primire, contravaloarea facturii prezentate în copie de unitatea prestatoare de servicii medicale pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna curenta în cadrul subprogramelor de sãnãtate.
h) Neprezentarea documentelor prevãzute la lit. f) de cãtre unitãţile prestatoare de servicii medicale atrage sistarea finanţãrii.
i) Nerespectarea clauzelor contractuale în sensul utilizãrii fondurilor pentru alte destinaţii sau neraportarea indicatorilor stabiliţi atrage rezilierea contractului respectiv.
j) Situaţiile prevãzute la lit. h) şi i) vor fi aduse la cunostinta Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei de cãtre organele constatatoare, în termen de 48 de ore de la data constatãrii.
10. Sursele de finanţare a programelor, respectiv a subprogramelor de sãnãtate, pot fi completate, potrivit legii, cu donaţii şi sponsorizãri.
II. Raportarea indicatorilor din subprogramele de sãnãtate şi responsabilitãţile specifice în derularea acestora
11. a) Indicatorii fizici şi de eficienta prevãzuţi în subprogramele de sãnãtate finanţate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei se monitorizeazã pe baza evidentei tehnico-operative conduse la nivelul unitãţilor sanitare, al direcţiilor de sãnãtate publica judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. Indicatorii se transmit direcţiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei pentru centralizare, analiza şi luare de mãsuri şi vor sta la baza raportarilor trimestriale efectuate de acestea pe formularele anexa la Situaţia financiarã. Anual, pe baza acestor indicatori direcţiile coordonatoare din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei vor stabili indicatorii de rezultat.
b) Periodicitatea raportarii indicatorilor prevãzuţi în subprogramele de sãnãtate este trimestriala şi anuala pentru indicatorii fizici şi de eficienta şi anuala pentru indicatorii de rezultat, utilizându-se modalitãţile de raportare (suport hârtie, magnetic etc.) convenite cu direcţiile coordonatoare din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
c) Indicatorii fizici şi de eficienta corespunzatori subprogramelor de sãnãtate finanţate din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate se transmit caselor de asigurãri de sãnãtate şi Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate în vederea analizei acestora.
d) Casele de asigurãri de sãnãtate transmit lunar Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, o data cu raportarea contului de execuţie, sumele alocate de acestea pentru fiecare subprogram de sãnãtate, sumele utilizate de unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã aceste subprograme, precum şi indicatorii realizaţi, conform anexei nr. 3 la ordin.
12. Costul mediu/indicator fizic se calculeazã ca raport între suma alocata pentru acţiunea respectiva şi numãrul de indicatori fizici. În cazul în care au fost finanţate şi alte acţiuni pentru care nu au fost stabiliţi sau raportati indicatori fizici, acestea vor fi enumerate, indicandu-se costul total pe fiecare acţiune. Costul mediu/bolnav tratat şi costul mediu/cura (tip de terapie, şedinţa, intervenţie) se calculeazã ca raport între suma utilizata şi numãrul de bolnavi trataţi, respectiv numãrul de cure realizate (tip de terapie, şedinţa, intervenţie).
13. La finele anului, nivelul costurilor medii va sta la baza unor analize comparative atât cu nivelul indicatorilor prevãzut a se realiza, cat şi cu cel realizat.
14. Unitãţile sanitare care deruleazã subprograme de sãnãtate au obligaţia de a raporta, pana la data de 10 a lunii urmãtoare încheierii trimestrului, direcţiilor de sãnãtate publica sau Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, dupã caz, indicatorii fizici şi cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora. Dupã centralizare, direcţiile de sãnãtate publica transmit aceşti indicatori direcţiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, pana la data de 20 a primei luni din trimestrul urmãtor şi pana la 25 ianuarie 2003, pentru indicatorii ce se raporteazã anual.
15. În termen de 15 zile de la primirea datelor anuale, direcţiile coordonatoare de programe din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei centralizeazã şi analizeazã indicatorii raportati, pe judeţe, stabilind nivelul indicatorilor de rezultate, pe total program.
16. Rezultatele analizelor însoţite, dupã caz, de propuneri de imbunatatire a activitãţilor de elaborare, finanţare şi raportare a indicatorilor prevãzuţi în programele de sãnãtate vor fi prezentate conducerii Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei pana la data de 15 februarie 2003.
17. a) Unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã subprograme de sãnãtate finanţate de casele de asigurãri de sãnãtate transmit acestora raportari lunare privind sumele utilizate pe fiecare subprogram, precum şi indicatorii realizaţi, conform prevederilor pct. 10 lit. f). Indicatorii prevãzuţi în anexa nr. 3 la ordin se raporteazã pana la data de 10 a lunii urmãtoare celei pentru care se face raportarea.
b) Unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã subprograme de sãnãtate au obligaţia organizãrii evidentei nominale (sau pe cod numeric personal) a bolnavilor care beneficiazã de medicamente sau de materiale specifice prescrise în cadrul subprogramelor. Aceasta evidenta va fi pusã la dispoziţia caselor de asigurãri de sãnãtate trimestrial, pana la data de 15 a lunii urmãtoare încheierii trimestrului pentru care se face raportarea.
18. Lunar, direcţiile de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, care au repartizate sarcini privind programele de sãnãtate, analizeazã pe fiecare subprogram de sãnãtate şi pe judeţe sumele alocate şi gradul de utilizare a fondurilor la nivelul unitãţilor prestatoare de servicii medicale, precum şi indicatorii fizici şi de eficienta realizaţi.
19. Responsabilitãţile specifice în derularea programelor de sãnãtate revin:
a) Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, prin Direcţia generalã a bugetului, care asigura fondurile pentru finanţarea programelor, respectiv a subprogramelor de sãnãtate, de la bugetul de stat;
b) instituţiilor sanitare publice care asigura fondurile pentru finanţarea subprogramelor de sãnãtate din venituri proprii;
c) coordonatorilor nationali şi direcţiilor de sãnãtate publica, în calitate de coordonatori locali, care rãspund de utilizarea fondurilor aprobate pentru desfãşurarea programelor, respectiv a subprogramelor de sãnãtate, de organizarea activitãţilor specifice prin compartimentele de specialitate şi instituţiile cu rol în realizarea subprogramului, de raportarea, analiza şi controlul indicatorilor fizici, de eficienta şi de rezultate;
d) Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi caselor de asigurãri de sãnãtate, care rãspund de asigurarea, urmãrirea şi controlul utilizãrii fondurilor aprobate pentru derularea programelor de sãnãtate, de monitorizarea şi controlul indicatorilor fizici şi de eficienta şi de analiza indicatorilor;
e) medicilor din cadrul unitãţilor sanitare cu responsabilitãţi în realizarea subprogramului de sãnãtate, în calitate de coordonatori locali, care:
- rãspund de utilizarea fondurilor primite pentru efectuarea cheltuielilor;
- dispun mãsurile necesare aplicãrii metodologiei de program în vederea asigurãrii îndeplinirii obiectivelor prevãzute;
- rãspund de organizarea, de monitorizarea şi buna desfãşurare a activitãţilor medicale din cadrul subprogramului de sãnãtate;
- rãspund de raportarea la timp a datelor cãtre direcţiile de sãnãtate publica şi casele de asigurãri de sãnãtate;
- evalueaza impactul asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei cuprinse în subprogramele de sãnãtate;
f) contabilului-şef (directorului economic) al unitãţii sanitare, care rãspunde de modul de organizare a contabilitãţii, a evidentelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor potrivit destinaţiilor aprobate, cu respectarea legilor în vigoare, de exactitatea şi realitatea datelor raportate direcţiilor de sãnãtate publica şi caselor de asigurãri de sãnãtate.
III. Controlul raportarii indicatorilor prevãzuţi în programele, respectiv în subprogramele de sãnãtate
20. Indicatorii prevãzuţi în programele de sãnãtate aprobate prin bugetul de stat sunt supuşi controlului ce se efectueazã de organele abilitate.
21. Controlul raportarii indicatorilor din subprogramele de sãnãtate se realizeazã astfel:
a) Pentru subprogramele de sãnãtate finanţate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei controlul raportarii indicatorilor va fi efectuat trimestrial de cãtre coordonatorii locali, respectiv direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru instituţiile sanitare care deruleazã subprograme de sãnãtate, şi de cãtre coordonatorii nationali, direcţiile coordonatoare din minister, prin sondaj.
b) Pentru subprogramele de sãnãtate finanţate din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate controlul raportarii indicatorilor va fi efectuat de casele de asigurãri de sãnãtate, trimestrial, la unitãţile prestatoare de servicii medicale care deruleazã aceste subprograme.
22. Controlul indicatorilor din subprogramele de sãnãtate va urmãri, în principal, urmãtoarele:
a) încadrarea în bugetul aprobat, precum şi mãsura în care fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor stabilite şi au servit la realizarea obiectivelor propuse în programul sau în subprogramul de sãnãtate respectiv;
b) respectarea de cãtre persoanele implicate a responsabilitãţilor legate de derularea subprogramelor de sãnãtate;
c) realitatea indicatorilor raportati;
d) acuratetea şi validitatea datelor colectate;
e) eventuale obstacole sau disfunctionalitati în derularea programului sau a subprogramului de sãnãtate.
23. În urma fiecãrui control se va întocmi un raport care va fi discutat cu persoanele responsabile în derularea subprogramelor de sãnãtate respective, în vederea remedierii eventualelor disfunctionalitati, urmând ca, în termen de 30 de zile, sa se stabileascã rezultatele finale ale controlului. În cazul în care direcţia de sãnãtate publica sau casa de asigurãri de sãnãtate, dupã caz, identifica probleme ce nu pot fi soluţionate la nivel local, acestea vor fi transmise spre soluţionare direcţiilor coordonatoare din Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei sau Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
Pentru anul 2002 controlul anual se va efectua pana la data de 31 ianuarie 2003.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016