Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 18 aprilie 2003  privind mandatarea auditorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 18 aprilie 2003 privind mandatarea auditorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 312 din 9 mai 2003

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Termenii şi expresiile folosite în prezentele norme metodologice au înţelesul prevãzut la art. 2 din anexa nr. 1 la hotãrâre.
ART. 2
(1) Prezentele norme metodologice reglementeazã condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã persoanele fizice sau juridice, romane ori strãine, autorizate în conformitate cu reglementãrile în vigoare, pentru a fi mandatate de MLPTL sa efectueze auditul privind operarea în siguranta a navelor şi prevenirea poluarii navelor, conform cerinţelor Codului I.S.M. şi ale convenţiilor internaţionale aplicabile.
(2) Mandatarea se face pe baza de contract de mandat special, încheiat între respectivele persoane fizice sau juridice prevãzute la alin. (1) şi MLPTL.
ART. 3
Auditul se efectueazã pe baza de contract încheiat între auditor/echipa de auditori şi compania care a solicitat auditarea.
ART. 4
(1) În contractul încheiat între companie şi echipa de audit se va stipula persoana conducatoare a echipei. Acestei persoane trebuie sa i se confere prin contractul încheiat competenta în luarea hotãrârilor finale privind executarea auditului, formularea observaţiilor şi redactarea textului privind nonconformitatile constatate.
(2) În cazul în care, pentru efectuarea auditului, este necesarã o echipa formatã din mai mulţi auditori, aceştia rãspund solidar pentru asigurarea derulãrii procesului de auditare în conformitate cu Codul I.S.M., cu convenţiile internaţionale aplicabile şi cu normele metodologice emise de MLPTL.
(3) Conducatorului echipei de audit îi revin şi responsabilitãţile privind:
a) stabilirea planului auditului;
b) prezentarea raportului de audit.
ART. 5
În cazul în care compania angajeazã o persoana juridicã mandatata de MLPTL pentru efectuarea auditului, echipa de audit desemnatã de aceasta va trebui sa aibã nominalizat conducãtorul, precum şi membrii acesteia.
ART. 6
Auditorii sunt rãspunzãtori pentru conformarea cu cerinţele necesare efectuãrii auditului, pentru asigurarea secretului privind documentele referitoare la certificare şi pentru asigurarea confidenţialitãţii informaţiilor.
ART. 7
Persoanele fizice sau juridice, romane şi strãine, care efectueazã activitatea de consultanţa pentru organizarea sistemului de management al siguranţei (SMS) în cadrul companiei, nu pot efectua auditul respectivei companii.
ART. 8
(1) Auditorii independenţi, persoane fizice sau juridice mandatate de MLPTL pentru efectuarea auditurilor, trebuie sa corespundã cerinţelor specifice prevãzute în prezentele norme metodologice.
(2) Auditul va fi efectuat numai de auditori independenţi, persoane fizice sau persoane juridice specializate şi autorizate, care au fost mandatate pe baza cererii acestora şi a îndeplinirii condiţiilor prevãzute în prezentele norme metodologice.
ART. 9
MLPTL trebuie sa se asigure, pe baza actelor doveditoare, ca exista independenta între auditorii mandatati şi personalul care furnizeazã serviciile de consultanţa pentru companie sau cei care sunt implicaţi în managementul companiei ori sunt acţionari la aceasta.

CAP. 2
Cerinţe privind competenta de baza a auditorilor independenţi care efectueazã audit pentru verificãrile anuale ale DOC sau pentru verificãrile intermediare/suplimentare ale SMC

ART. 10
Personalul care participa la verificarea conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. trebuie sa aibã o pregãtire minima, astfel:
a) sa fie absolvenţi de studii superioare cu o vechime în munca de minimum doi ani; sau
b) sa aibã o calificare într-o instituitie maritima şi experienta relevanta ca ofiţer maritim la bordul navelor.
ART. 11
(1) Pe lângã pregãtirea minima, personalul prevãzut la art. 10 trebuie sa fi urmat şi un curs de perfecţionare aprobat sau recunoscut de cãtre ANR, cu respectarea reglementãrilor specifice în vigoare, care sa le asigure competenta şi deprinderile necesare pentru verificarea conformitatii cu cerinţele Codului I.S.M. şi, în special, privind:
a) cunoaşterea şi înţelegerea Codului I.S.M.;
b) regulile şi reglementãrile obligatorii;
c) termenii de referinta pe care companiile trebuie sa le aibã în vedere, asa cum este prevãzut în Codul I.S.M.;
d) tehnici de efectuare a examinarilor, a sondajelor, a evaluãrilor şi a raportarilor;
e) aspecte tehnice şi operationale privind SMS;
f) cunoştinţe de baza privind transportul naval;
g) participarea la cel puţin un audit privind SMS.
(2) Cunoştinţele prevãzute la alin. (1) se dovedesc cu diplome sau certificate obţinute în urma unor examene scrise sau orale.

CAP. 3
Cerinţe privind competenta auditorilor pentru verificarea iniţialã şi verificarea pentru reinnoire

ART. 12
Pentru o evaluare corecta a îndeplinirii de cãtre o companie sau de o nava a cerinţelor Codului I.S.M. persoanele care urmeazã sa efectueze verificarea iniţialã sau verificãrile pentru reînnoirea DOC şi SMC trebuie sa aibã calitatea de auditor-şef şi sa facã dovada urmãtoarelor competente suplimentare necesare, fata de cele prevãzute la art. 9 şi 10, pentru:
a) a determina dacã elementele SMS se conformeazã sau nu cerinţelor Codului I.S.M.;
b) a determina eficienta SMS al companiei sau al navei, pentru a verifica conformitatea cu regulile şi reglementãrile aplicabile, asa cum au fost evidentiate de documentele inspectiilor statutare şi de clasificare;
c) a estima eficienta SMS în asigurarea conformitatii cu alte reguli şi reglementãri tehnice care nu sunt cuprinse în inspectiile statutare şi de clasificare şi de a avea posibilitatea verificãrii conformitatii cu aceste reguli şi reglementãri;
d) a evalua dacã au fost luate în considerare practicile recomandate de Organizaţie, MLPTL, societãţile de clasificare şi de alte organizaţii maritime.

CAP. 4
Cerinţe privind competenta auditorilor-şefi (lead auditor)

ART. 13
(1) Pentru a li se recunoaşte calitatea de auditor-şef, conform prevederilor art. 12, auditorii trebuie sa demonstreze participarea, în calitate de asistenţi sau membri ai echipei de audit, la cel puţin 5 audituri, efectuate conform cerinţelor Codului I.S.M., dintre care 3 trebuie sa fie audituri iniţiale sau pentru reînnoirea certificatelor, complete atât la companie, cat şi la bordul navelor.
(2) În cazul în care auditorul a efectuat 3 sau mai multe audituri conform standardelor internaţionale de asigurare a calitãţii ISO, acestea pot fi echivalate cu un numãr de maximum 3 audituri conform Codului I.S.M.

CAP. 5
Cerinţe privind competenta auditorilor pentru verificarea anuala, intermediara şi interimara

ART. 14
Persoanele care urmeazã sa efectueze verificarea anuala, intermediara şi interimara trebuie sa satisfacã cerinţele de baza pentru personalul care efectueazã verificãri şi sa facã dovada ca a participat la minimum doua verificãri anuale sau verificãri iniţiale. Aceste persoane trebuie sa primeascã instrucţiuni speciale necesare care sa le asigure competenta cerutã pentru determinarea eficientei SMS al companiei.

CAP. 6
Condiţii minime pentru mandatarea auditorilor

ART. 15
(1) Pentru încheierea contractului de mandat special persoanele fizice sau juridice prevãzute la art. 2 alin. (1) vor depune o cerere scrisã la MLPTL, însoţitã de documentele, certificatele şi de alte materiale relevante în susţinerea cererii. În cerere se va mentiona în mod expres tipul de activitate pentru care se solicita mandatarea, respectiv:
a) evaluarea SMS, implementat de companiile de navigaţie româneşti;
b) evaluarea SMS, organizat la bordul navelor care arboreaza pavilionul roman;
c) emiterea certificatului de management al siguranţei interimar pentru navele care arboreaza pavilionul roman, aflate la momentul auditarii în afarã graniţelor tarii, în baza mandatului acordat de cãtre ANR.
(2) Auditorii mandatati sunt obligaţi sa efectueze procesul de auditare conform cerinţelor Codului I.S.M., convenţiilor internaţionale aplicabile şi ale legislaţiei în vigoare.
(3) Aceasta obligaţie va fi înscrisã în contractul de mandat special care se încheie între MLPTL şi auditori. În contractul de mandat special va fi stipulat şi dreptul de control al MLPTL, exercitat prin ANR, asupra activitãţii auditorilor.
ART. 16
Contractul de mandat special încheiat între MLPTL şi auditor, la solicitarea auditorului, este valabil timp de 5 ani de la data încheierii, cu posibilitatea prelungirii acestuia, la cererea auditorului, depusa cu 30 de zile înainte de data expirãrii.
ART. 17
(1) Contractul de mandat special se va încheia cu respectarea legislaţiei în vigoare şi luându-se în considerare cerinţele prevãzute în Rezoluţia IMO A.739 (18) şi va conţine cel puţin prevederi referitoare la:
a) tipurile de activitãţi pentru care este valabil auditul în conformitate cu cerinţele Codului I.S.M.;
b) angajamentul de a nu se implica în managementul sau în administrarea companiilor de navigaţie ori a navelor;
c) respectarea condiţiilor prevãzute la art. 15 alin. (2);
d) efectuarea auditului cu personal propriu sau cu alţi auditori, în funcţie de situaţiile concrete.
(2) Auditorii mandatati îşi vor desfasura activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare, luând în considerare prevederile anexei la Rezoluţia Organizaţiei A.789 (19) privind activitãţile de supraveghere şi certificare specifice ale unei organizaţii recunoscute care acţioneazã în numele administraţiei.
(3) Pentru efectuarea auditurilor auditorii mandatati vor putea utiliza personal propriu, precum şi alţi auditori, în funcţie de fiecare situaţie concretã. Pentru efectuarea auditului iniţial al companiilor şi al navelor vor fi folisiti numai auditori proprii având statut de angajat permanent. Pentru efectuarea celorlalte tipuri de audit se vor putea folosi şi auditori care nu au statut de angajat permanent, dar se va avea întotdeauna în vedere respectarea cerinţelor înscrise la cap. II-V din prezentele norme metodologice.
ART. 18
Contractul de mandat special poate fi revocat de MLPTL în cazul în care se constata abateri grave ale auditorului de la prevederile contractului sau de la procedurile de auditare. Revocarea se face pe baza rapoartelor înaintate de ANR.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016