Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 17 august 1993  privind distribuirea si utilizarea, de catre agentii economici, a aparatelor de marcat electronice si a balantelor electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 17 august 1993 privind distribuirea si utilizarea, de catre agentii economici, a aparatelor de marcat electronice si a balantelor electronice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 217 din 3 septembrie 1993

1. a) Aparatul de marcat electronic (A.M.E.) este un calculator specializat in inregistrarea valorii tranzactiilor efectuate, vinzari sau servicii, intr-o forma adecvata specificului acestor tranzactii. De aceea, aparatul are variante specifice pentru:
- comertul cu amanuntul sau prestari de servicii;
- alimentatia publica;
- industria hoteliera;
- schimbul valutar.
Specializarea mentionata mai sus consta in aceea ca, fata de un calculator de uz general, A.M.E., indiferent de domeniul de utilizare, poseda:
- un afisaj dublu, pentru operator si pentru client, pe care apar valorile introduse, precum si operatiunile efectuate;
- o tastatura cu functii specifice operatiunilor de inregistrare a tranzactiilor incheiate;
- un sistem de imprimare, care asigura tiparirea bonului si a unei benzi de control, in care se inregistreaza toate tranzactiile efectuate. Sistemul de imprimare a benzii de control trebuie sa aiba un dispozitiv special pentru colectarea benzii tiparite sub forma de role de hirtie;
- posibilitatea tiparirii unui raport X, de vizualizare a totalurilor tranzactiilor efectuate, de la ultima golire a A.M.E. si pina in momentul raportului;
- posibilitatea de golire (stergere a registrelor interne) cu tiparirea in prealabil a unui raport Z, care contine totalurile inregistrate, in acel moment, in aparat;
- posibilitatea de calcul automat al valorii T.V.A. datorate ca urmare a tranzactiilor efectuate, pentru minimum doua niveluri de taxa;
- posibilitatea de calcul automat al valorilor totale supuse regimului de impozitare;
- posibilitatea de inregistrare separata a platilor facute din casa sau a sumelor introduse in casa, din alte surse decit din vinzari, cu evidentierea lor separata in raporturi;
- posibilitatea de corectare a valorilor introduse in timpul unei tranzactii, cu gestionarea separata a tuturor acestor valori;
- posibilitatea de anulare (VOID) a unei tranzactii gresit inregistrate, dar in regim special si cu totalizarea separata a tuturor acestor valori;
- un bloc de chei pentru stabilirea regimului de lucru si a drepturilor de acces la registrele interne ale aparatului.
b) Caracteristici tehnico-functionale minime
In tabelul care urmeaza sint prezentate caracteristicile tehnico-functionale minime obligatorii:



Nr. crt. Caracteristica Valoarea
-------------------------------------------------------------------------------
1. Afisaj casier DA
2. Afisaj client DA
3. Inaltime minima cifra afisaj 7 mm
4. Numar minim cifre:
- introducere de valori 7
- totalizare 8
- total general care nu se sterge 10
5. Imprimanta bon DA
6. Imprimanta registru DA
7. Inaltime minima cifra imprimanta 2,5 mm
8. Concordanta imprimarii bon/registru DA
9. Imposibilitatea imprimarii separate bon sau registru DA
10. Blocarea functionarii in absenta suportului pentru
imprimarea bonului sau registrului DA
11. Imposibilitatea stergerii sau modificarii numarului con-
secutiv de goliri si a totalului general DA
12. Imposibilitatea inregistrarii de valori care sa aiba ca
efect depasirea capacitatii registrelor interne, cu
exceptia totalului general DA
13. Imposibilitatea programarii aparatului in alte situatii
decit dupa golire DA
14. Semnalizarea oricarei secvente incorecte de tastare fara
blocarea aparatului sau perturbarea functionarii aparatului DA
15. Acumulator tampon care asigura pastrarea informatiilor, fara
alimentarea casei - minim 700 ORE
16. Numar minim de operatori 2
17. Informatii minime in bonul pentru client:
- denumire agent economic DA
- cod fiscal agent economic DA
- cod raion emitent DA
- cod/denumire produs DA
- incasari partiale si totale DA
- numarul curent al bonului DA
- data emiterii bonului DA
- taxa pe valoarea adaugata calculata la total bon DA
18. Informatiile minime in banca de control:
a) in regim de inregistrare:
- informatiile din bonul pentru client, cu exceptia denumirii
si a codului fiscal ale agentului economic DA
b) in regim de inchidere:
- totaluri incasari pe grupe DA
- total incasari DA
- total T.V.A. DA
- total corectii si anulari DA
- total sume introduse si scoase din sertar DA
- numarul bonurilor emise DA
- numarul progresiv al aducerilor la zero DA
- total general care nu se sterge DA

2. Sint aparate de marcat electronice, in sensul dispozitiilor art. 1 si 3 din hotarire, casele de marcat electronice si casele concentratoare.
Casele de marcat electronice sint aparate de marcat electronice care functioneaza autonom, chiar daca nu sint conectate la alte sisteme.
Casele concentratoare sint aparate de marcat electronice care, pe linga functiile caselor de marcat, pot accepta introducerea de date de la alte dispozitive (balante electronice, cititoare de coduri de bare, cititoare de carti de credit, alte case de marcat) sau pot fi conectate la sisteme de calcul de nivel superior.
3. Pe teritoriul Romaniei nu este permisa decit distribuirea si utilizarea de aparate de marcat electronice pentru care distribuitorul a obtinut, in prealabil, avizul de conformitate ce cerintele impuse de prezentele norme, din partea unui organism desemnat de Ministerul Comertului si Ministerul Industriilor. Distribuitorii de aparate de marcat electronice sint obligati sa insoteasca fiecare aparat vindut cu o copie autentificata cu stampila si semnatura proprie a avizului emis de organismul sus-mentionat.
Utilizatorii de astfel de aparate sint obligati sa pastreze in buna stare aceste avize si sa le prezinte, la cerere, organelor de control.
4. Agentii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice sint obligati sa conserve registrele de casa, emise de aceste aparate, pe timpul prevazut de legislatia in vigoare.
5. Balantele electronice, in sensul art. 3 din hotarire, sint balantele care permit afisarea simultana, pe dispozitivele electronice, a masei cintarite, a pretului unitar si a valorii totale corespunzatoare si care pot fi echipate sau nu cu dispozitiv de imprimare si emitere a bonului. Inregistrarea valorii marcate se face obligatoriu pe casa de marcat, in conditiile prezentei hotariri.
6. Balantele electronice trebuie sa asigure, pentru client, afisarea vizibila a masei produsului cintarit, in unitati de masa legale, a pretului unitar exprimat in lei/unitate de masa si a valorii totale in lei.
7. Distribuitorul de balante electronice este obligat, in conformitate cu prevederile legislatiei metrologice in vigoare, sa solicite Biroului Roman de Metrologie Legala aprobarea de model pentru fabricatia sau importul acestor mijloace de masurare.
8. Agentii economici care achizitioneaza balante electronice, fabricate in tara sau din import, au obligatia sa verifice existenta marcii metrologice de model, a marcii de verificare metrologica, precum si a buletinului de verificare in termen de valabilitate.
9. Agentii economici care detin si utilizeaza balante electronice au obligatia sa le exploateze corect, sa le declare la organele teritoriale ale Biroului Roman de Metrologie Legala pentru luarea in evidenta si sa solicite verificarea metrologica periodica la termenele scadente, conform normelor in vigoare, sau ori de cite ori au dubii cu privire la corectitudinea masuratorilor efectuate.
10. Distribuitorul de aparate de marcat electronice si balante cu afisaj electronic este obligat sa asigure service-ul in garantie si postgarantie, precum si materialele consumabile specifice, pe intreg teritoriul Romaniei, in conformitate cu durata de viata normata comunicata de producator pentru respectiva clasa de aparate.

------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016