Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 16 mai 2005  privind elaborarea planurilor de urgenta in caz de accidente in care sunt implicate substante periculoase    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 16 mai 2005 privind elaborarea planurilor de urgenta in caz de accidente in care sunt implicate substante periculoase

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 460 din 31 mai 2005
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Normele metodologice privind elaborarea planurilor de urgenţã în caz de accidente în care sunt implicate substanţe periculoase, denumite în continuare norme metodologice, se aplicã în cadrul obiectivelor care îndeplinesc condiţiile prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activitãţilor care prezintã pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, precum şi în cadrul agenţilor economici de stat sau privaţi care produc, prelucreazã, manipuleazã, depoziteazã şi utilizeazã substanţe toxice, inflamabile sau explozive, care pot produce poluãri, incendii, explozii, avarii ori accidente chimice cu impact asupra vieţii, proprietãţii şi factorilor de mediu atât pe amplasamentul obiectivului, cât şi în afara acestuia.
ART. 2
(1) Scopul elaborãrii prezentelor norme metodologice constã în stabilirea unei concepţii unitare de întocmire a planurilor de urgenţã atât la nivelul titularilor de activitãţi potenţial generatoare de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, cât şi la nivelul autoritãţilor publice locale care au responsabilitãţi de acţiune în astfel de situaţii.
(2) Prezentele norme metodologice vor asigura cadrul juridic, organizatoric şi funcţional în vederea planificãrii şi executãrii mãsurilor specifice, pentru activitãţile care prezintã pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase la obiectivele identificate de autoritãţile teritoriale de protecţie a mediului şi cele de protecţie civilã, conform reglementãrilor legale în vigoare.
(3) În sensul prezentului ordin, prin autoritatea centralã pentru protecţie civilã se înţelege Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã, iar prin autoritatea teritorialã pentru protecţie civilã se înţelege inspectoratul pentru situaţii de urgenţã judeţean sau Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţã al Municipiului Bucureşti.
ART. 3
În conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice se întocmesc urmãtoarele tipuri de planuri de urgenţã:
- plan de urgenţã internã;
- plan de urgenţã externã.
ART. 4
(1) Planurile de urgenţã prevãzute la art. 3 se adapteazã în funcţie de specificul fiecãrui obiectiv, de tipurile de accidente potenţiale, de felul şi de cantitãţile substanţelor periculoase, de organizarea administrativ-teritorialã şi de condiţiile de mediu.
(2) Principalele tipuri de evenimente în care sunt implicate substanţe periculoase, pentru care se întocmesc planuri de urgenţã, sunt:
- emisii de substanţe periculoase;
- avarii;
- accidente chimice majore;
- incendii;
- explozii.

CAP. II
Planul de urgenţã internã

ART. 5
(1) Planul de urgenţã internã se elaboreazã în scopul planificãrii mãsurilor specifice pentru reducerea riscului asupra sãnãtãţii angajaţilor, calitãţii factorilor de mediu şi integritãţii bunurilor materiale, în caz de evenimente în care sunt implicate substanţe periculoase, produse pe amplasamentul unor obiective - sursã de risc chimic, incendiu, explozii şi poluãri.
(2) Planul prevãzut la alin. (1) are la bazã identificarea riscurilor potenţiale specifice, precum şi procedurile de rãspuns în vederea asigurãrii:
- informãrii oportune a titularilor de activitãţi, angajaţilor, populaţiei şi autoritãţilor publice locale;
- pregãtirii personalului cu funcţii de decizie, a angajaţilor şi a forţelor de intervenţie;
- intervenţiei de urgenţã, în mod organizat şi într-o concepţie unitarã, pentru prevenirea, limitarea şi înlãturarea consecinţelor;
- refacerii şi reabilitãrii factorilor de mediu;
- reluãrii în condiţii normale a activitãţilor de producţie.
ART. 6
(1) Elaborarea planurilor de urgenţã internã se realizeazã de cãtre titularii de activitãţi cu pericol potenţial de producere a unor evenimente generate de substanţe periculoase, în cantitãţi egale sau mai mari decât cele prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 .
(2) Organul tehnic care coordoneazã elaborarea planului de urgenţã internã este compartimentul de protecţie civilã.
(3) Planul de urgenţã internã se întocmeşte în douã exemplare, dintre care un exemplar se pãstreazã la dispeceratul obiectivului sau la ofiţerul de serviciu, iar celãlalt exemplar, de cãtre inspectorul de protecţie civilã al obiectivului.
(4) Procesul de elaborare a planului de urgenţã internã se bazeazã pe informaţiile conţinute în raportul de securitate al obiectivului, elaborat potrivit <>art. 8 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 .
(5) Termenele de elaborare a planurilor de urgenţã internã sunt:
a) pentru obiectivele noi şi pentru obiectivele existente care suferã modificãri importante, înainte de începerea funcţionãrii acestora în noile condiţii;
b) pentru obiectivele existente, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
ART. 7
(1) Planul de urgenţã internã, aprobat de cãtre titularul activitãţii, se prezintã spre avizare autoritãţilor teritoriale pentru protecţie civilã, precum şi celorlalte autoritãţi abilitate, în funcţie de specificul obiectivului.
(2) Verificarea planurilor de urgenţã internã se efectueazã de cãtre personal atestat de autoritatea centralã de protecţie civilã, numit prin ordin de zi pe unitate.
(3) Avizul prevãzut la alin. (1) se elibereazã sub semnãtura şefului inspectoratului pentru situaţii de urgenţã judeţean.
ART. 8
(1) Planul de urgenţã internã se va distribui dupã cum urmeazã:
- douã exemplare originale - la titularul de activitate;
- o copie - la autoritatea teritorialã de protecţie civilã;
- o copie - la autoritatea teritorialã de protecţie a mediului.
(2) Extrase din planul de urgenţã internã se vor distribui autoritãţilor publice care l-au avizat, forţelor de intervenţie interne şi externe care au misiuni de acţiune pe amplasament, precum şi vecinilor ce pot fi afectaţi în cazul producerii unui accident.
(3) Responsabilitatea distribuirii planului de urgenţã internã revine inspectorului de protecţie civilã.
(4) Planul de urgenţã internã va cuprinde o listã de distribuţie a exemplarelor originale, copiilor şi extraselor.
ART. 9
(1) Responsabilitatea actualizãrii planului de urgenţã internã revine inspectorului de protecţie civilã al obiectivului, aceastã activitate realizându-se anual sau ori de câte ori apar modificãri, astfel:
- schimbarea unor persoane cu responsabilitãţi în schema generalã de rãspuns la urgenţe;
- schimbarea adreselor/numerelor de telefon, fax, telex etc.;
- modificãri în situaţiile cu necesarul de resurse umane şi materiale, cu acordul titularului de activitate;
- modificãri în programul de instruire-pregãtire.
(2) Revizuirea planului de urgenţã internã se realizeazã la intervale de cel mult 3 ani sau la solicitarea autoritãţilor teritoriale de protecţie civilã, pe baza modificãrilor produse în:
- caracteristicile surselor de risc;
- structura economicã a obiectivului;
- realizarea cooperãrii;
- concepţia aplicãrii planului.
(3) Dupã fiecare actualizare şi revizuire modificãrile sunt transmise prin grija inspectorului de protecţie civilã tuturor celor cãrora li s-a distribuit planul sau extrasul de pe acesta.
ART. 10
(1) Planul de urgenţã internã va fi testat şi evaluat prin exerciţii organizate de cãtre titularul activitãţii.
(2) Înainte de executarea exerciţiilor se asigurã actualizarea sau, dupã caz, revizuirea planului de urgenţã internã, precum şi antrenamente parţiale cu personalul de decizie şi cu forţele de intervenţie.
(3) Pregãtirea exerciţiilor şi antrenamentelor se executã pe baza unui grafic întocmit de inspectorul de protecţie civilã, avizat de compartimentele de specialitate ale obiectivului şi de autoritatea teritorialã de protecţie civilã şi aprobat de titularul activitãţii.
(4) Anual se va executa cel puţin câte un exerciţiu pentru fiecare tip de eveniment în care sunt implicate substanţe periculoase, precum incendiu, explozie, avarie, accident chimic, emisie de substanţe periculoase.
(5) Exerciţiile şi antrenamentele cu scenarii care presupun efecte în afara amplasamentului se vor organiza şi desfãşura cel puţin o datã la 3 ani.
(6) Evaluarea planului de urgenţã internã se realizeazã dupã executarea exerciţiilor prevãzute la alin. (1), pe baza concluziilor şi rapoartelor prezentate de personalul special angrenat în acest scop, câte un exemplar din raportul de evaluare fiind transmis autoritãţilor teritoriale de protecţie civilã şi celor de protecţie a mediului.
ART. 11
Structura-cadru a planului de urgenţã internã este prevãzutã în anexa nr. 1.

CAP. III
Planul de urgenţã externã

ART. 12
(1) Planul de urgenţã externã se elaboreazã în scopul planificãrii într-o concepţie unitarã a mãsurilor necesare pentru protecţia vieţii, proprietãţii şi a calitãţii factorilor de mediu din afara amplasamentelor obiectivelor, în caz de accident major, în care sunt implicate substanţe periculoase.
(2) Planul de urgenţã externã urmãreşte:
a) realizarea în timp scurt, în mod organizat şi într-o concepţie unitarã a mãsurilor şi acţiunilor de protecţie şi intervenţie în caz de accident major;
b) reducerea impactului asupra sãnãtãţii populaţiei din jurul amplasamentului asupra calitãţii factorilor de mediu şi integritãţii bunurilor materiale;
c) informarea şi alarmarea oportunã a populaţiei;
d) planificarea modalitãţilor de evacuare a populaţiei expuse riscului în situaţii de urgenţã;
e) stabilirea procedurilor de acţiune a forţelor de intervenţie din afara amplasamentului.
ART. 13
(1) Autoritãţile teritoriale pentru protecţie civilã elaboreazã planuri de urgenţã externã pentru fiecare obiectiv cu pericol potenţial de producere a unor evenimente generate de substanţe periculoase, în cantitãţi egale sau mai mari decât cele prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 .
(2) Planul de urgenţã externã se va elabora în douã exemplare, dintre care unul se va pãstra la titularul activitãţii, iar celãlalt la centrul operaţional al inspectoratului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã.
(3) În procesul de elaborare a planului de urgenţã externã autoritatea teritorialã de protecţie civilã va consulta autoritãţile administraţiei publice locale, structurile deconcentrate ale ministerelor cu responsabilitãţi de intervenţie la accidente majore, populaţia din zonele de risc, precum şi institutele de cercetare şi de învãţãmânt.
(4) Planul de urgenţã externã se elaboreazã ţinându-se seama de informaţiile cuprinse în raportul de securitate şi de reglementãrile legale privind prevenirea accidentelor majore.
(5) Termenele de elaborare a planului de urgenţã externã sunt:
a) pentru obiectivele noi şi pentru obiectivele existente care suferã modificãri importante, înainte de începerea funcţionãrii acestora;
b) pentru obiectivele existente, în termen de 9 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice.
ART. 14
(1) Planul de urgenţã externã se aprobã de prefect, dupã avizarea acestuia de cãtre autoritãţile teritoriale de poliţie, jandarmi, de protecţie a mediului, inspecţia muncii, sãnãtate publicã, precum şi de alte autoritãţi abilitate, dupã caz, potrivit specificului obiectivului.
(2) Aprobarea şi avizul prevãzute la alin. (1) se consemneazã, sub semnãturã, pe prima paginã a planului de urgenţã externã de cãtre şefii fiecãrei instituţii abilitate.
ART. 15
(1) Planul de urgenţã externã se va distribui dupã cum urmeazã:
a) un exemplar original se va pãstra în cadrul centrului operaţional al inspectoratului judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţã;
b) un exemplar original - la preşedintele comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţã;
c) o copie - la autoritatea centralã de protecţie civilã.
(2) Extrase din planul de urgenţã externã se vor distribui tuturor autoritãţilor publice locale de specialitate cu sarcini de intervenţie, precum şi autoritãţilor administraţiei publice locale dispuse în zonele de planificare la urgenţã.
(3) Responsabilitatea distribuirii planului de urgenţã externã revine autoritãţii teritoriale de protecţie civilã.
(4) Panul de urgenţã externã va cuprinde o listã de distribuţie a exemplarelor originale, copiilor şi extraselor.
ART. 16
(1) Planurile de urgenţã externã se actualizeazã, prin grija autoritãţii teritoriale de protecţie civilã, anual sau ori de câte ori apar modificãri în ceea ce priveşte:
a) componenţa schemei de organizare la urgenţã;
b) adresele, numerele de telefon, fax;
c) modificãrile în situaţiile cu necesarul de resurse umane şi materiale;
d) modificãrile în programul de instruire-pregãtire.
(2) Revizuirea planului de urgenţã externã se realizeazã la intervale de cel mult 3 ani, pe baza modificãrilor produse în:
- caracteristicile surselor de risc;
- realizarea cooperãrii;
- concepţia aplicãrii planului;
- structura aşezãrilor umane din zonele de risc.
(3) Dupã fiecare actualizare şi revizuire modificãrile sunt transmise, prin grija autoritãţii teritoriale pentru protecţie civilã, tuturor celor care sunt trecuţi pe lista de distribuţie a planului de urgenţã externã.
ART. 17
(1) Planul de urgenţã externã va fi testat şi evaluat prin exerciţii şi aplicaţii organizate de autoritãţile teritoriale pentru protecţie civilã, pe baza unui grafic aprobat de prefectul judeţului.
(2) Înainte de executarea exerciţiilor se asigurã actualizarea sau, dupã caz, revizuirea planului de urgenţã externã, precum şi antrenamente parţiale cu personalul de decizie şi cu forţele de intervenţie.
(3) Pentru asigurarea unei pregãtiri adecvate a personalului cu atribuţii de decizie şi de intervenţie vor fi organizate şi desfãşurate periodic mai multe tipuri de activitãţi, astfel:
- exerciţii de simulare în centrul operaţional pentru situaţii de urgenţã;
- exerciţii cu scenarii de urgenţã pe amplasament;
- exerciţii cu scenarii de urgenţã în afara amplasamentului;
- antrenamente de specialitate la salã şi în teren;
- aplicaţii de specialitate.
(4) Exerciţiile cu scenarii care presupun efecte în afara amplasamentului se vor organiza şi desfãşura cel puţin o datã la 3 ani şi vor fi, de regulã, corelate cu exerciţiile organizate de titularul activitãţii.
(5) Evaluarea planului de urgenţã externã se realizeazã dupã executarea exerciţiilor şi aplicaţiilor, pe baza concluziilor şi rapoartelor prezentate de personalul special angrenat în acest scop, un exemplar din raportul de evaluare fiind transmis la autoritatea centralã de protecţie civilã.
ART. 18
Structura-cadru a planului de urgenţã externã este prezentatã în anexa nr. 2.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 19
Autoritatea centralã de protecţie civilã va elabora, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, un regulament cu proceduri operaţionale specifice pentru organizarea şi conducerea activitãţilor de prevenire şi combatere a consecinţelor avariilor/accidentelor în care sunt implicate substanţele periculoase prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 .
ART. 20
Titularul de activitate este obligat sã furnizeze autoritãţilor teritoriale pentru protecţie civilã, în termenele prevãzute de reglementãrile legale în vigoare, toate informaţiile necesare pentru elaborarea planului de urgenţã externã.
ART. 21
Planurile de urgenţã internã şi externã se pun în aplicare imediat de cãtre titularul activitãţii şi, atunci când situaţia o impune, de cãtre autoritãţile teritoriale de protecţie civilã, în urmãtoarele situaţii:
a) când survine un accident major;
b) când survine un eveniment necontrolat care, prin natura sa, poate provoca un accident major.
ART. 22
Pentru neschimbare, pe fiecare filã a planurilor de urgenţã internã şi externã se aplicã ştampila instituţiei sau a agentului economic care l-a elaborat.
ART. 23
În vederea participãrii publicului la dezbaterea conţinutului planurilor de urgenţã internã şi externã, se vor organiza informãri prin intermediul mass-media, expuneri, conferinţe, dezbateri publice, pagini web şi altele asemenea.
ART. 24
Pentru întocmirea planurilor de urgenţã internã şi externã, precum şi a planurilor de protecţie şi intervenţie se pot angaja persoane fizice sau juridice atestate, în condiţiile legii.
ART. 25
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.

ANEXA 1
-------
la normele metodologice
------------------------


STRUCTURA-CADRU
a planului de urgenţã internã

1. Lista cu distribuţia planului
2. Evidenţa actualizãrilor şi revizuirilor
3. Cuprins
4. Generalitãţi
5. Informaţii despre obiectiv
6. Indentificarea şi clasificarea evenimentelor
7. Clasificarea urgenţelor
8. Notificarea, informarea şi alarmarea
9. Organizarea şi conducerea acţiunilor de intervenţie
10. Comunicaţiile
11. Logistica
12. Monitorizarea factorilor de mediu
13. Comunicarea cu mass-media şi informarea publicã
14. Verificarea planului


ANEXA 2
-------
la normele metodologice
-----------------------


STRUCTURA-CADRU
a planului de urgenţã externã

1. Lista cu distribuţia planului
2. Evidenţa actualizãrilor şi revizuirilor
3. Cuprins
4. Generalitãţi
5. Informaţii despre obiectiv
6. Cadru general
7. Organizarea centrului de coordonare a intervenţiei
a) Schema de organizare
b) Tabel cu încadrarea funcţiilor
8. Identificarea şi clasificarea evenimentelor
9. Clasificarea urgenţelor
10. Notificarea, informarea şi alarmarea
11. Declararea şi introducerea stãrii de alertã
12. Organizarea şi conducerea acţiunilor de intervenţie
a) Proceduri specifice pentru fiecare formaţiune de intervenţie
b) Tabel-sintezã al forţelor de intervenţie
c) Acţiuni pe termen lung
13. Comunicaţiile
14. Logistica
15. Monitorizarea factorilor de mediu
16. Încetarea stãrii de alertã
17. Comunicarea cu mass-media şi informarea publicã
18. Verificarea planului

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016