Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 16 mai 1992  privind vinzarea actiunilor societatilor comerciale care se privatizeaza inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de Stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 16 mai 1992 privind vinzarea actiunilor societatilor comerciale care se privatizeaza inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de Stat

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 121 din 5 iunie 1992

CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
Prezentele norme, elaborate in temeiul <>art. 64 lit. h) din Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991 , se aplica la vinzarea actiunilor societatilor comerciale cu capital de stat cuprinse in programul de privatizare initiat inainte de organizarea fondurilor, in baza <>art. 42 din Legea nr. 58/1991 si a "Criteriilor si procedurii pentru selectarea societatilor comerciale care se privatizeaza prin vinzarea de actiuni inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de Stat" nr. 1043/1991, emise de Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
ART. 2
Societatile comerciale selectate conform art. 1 vor putea realiza, numai cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii:
a) vinzarea de active;
b) fuziunea cu alte societati comerciale;
c) emiterea de noi actiuni;
d) dobindirea de actiuni sau parti sociale in alte societati comerciale;
e) transmiterea dreptului de folosinta prin inchirieri sau locatii de gestiune.
CAP. 2
Pregatirea societatii comerciale pentru privatizare
ART. 3
In vederea coordonarii programului de privatizare, se stabilesc responsabilii de proiect din partea Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii si consiliului de administratie al societatii comerciale selectate.
Atributiile si raspunderile responsabililor de proiect sint cuprinse in anexele nr. 1a. si nr. 1b. la prezentele norme.
ART. 4
Programul de privatizare pentru fiecare societate comerciala cuprinde, in principal, urmatoarele etape:
a) contractarea asistentei de specialitate necesare pentru privatizare;
b) analiza-diagnostic a societatii comerciale;
c) analiza detaliata a societatii comerciale in vederea evaluarii;
d) evaluarea societatii comerciale;
e) definirea obiectivelor privatizarii societatii comerciale;
f) selectarea procedurii sau procedurilor de vinzare a actiunilor;
g) intocmirea documentatiei de prezentare pentru potentialii investitori;
h) intocmirea planului de vinzare efectiva a actiunilor;
i) analiza si solutionarea eventualelor situatii incompatibile cu posibilitatile de vinzare.
ART. 5
Contractarea asistentei de specialitate se realizeaza:
a) de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, in cazul existentei unei surse externe de finantare nerambursabile;
b) de catre societatea comerciala, din fonduri proprii sau atrase de aceasta. In cazul asistentei de specialitate straine, contractarea se face cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, conform prevederilor <>art. 44 din Legea nr. 58/1991 si a "Procedurii de contractare cu firme straine a asistentei de specialitate inainte de organizarea fondurilor", stabilita de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
ART. 6
Societatile comerciale selectate pot incheia, in conditii de competitivitate, contracte de asistenta de specialitate in vederea intocmirii documentelor prevazute la art. 4 lit. b), c), d) si g), cu persoane fizice sau juridice, romane ori straine, organizate in acest scop si care au o pozitie independenta fata de societatea comerciala sau cumparator.
ART. 7
Analiza-diagnostic a societatii comerciale este o prezentare a starii actuale si potentiale a societatii din punct de vedere juridic, comercial, industrial, de personal, financiar-contabil, in vederea determinarii oportunitatii privatizarii societatii comerciale.
Structura-cadru a analizei-diagnostic este cuprinsa in anexele nr. 2 si nr. 3.
ART. 8
Analiza detaliata a societatii comerciale se realizeaza, conform anexei nr. 4, in scopul oferirii tuturor informatiilor necesare efectuarii evaluarii in conditii de piata si serveste la elaborarea documentatiei de prezentare catre potentialii investitori.
ART. 9
Evaluarea societatii comerciale are drept obiectiv stabilirea valorii de piata a acesteia, in vederea vinzarii.
Consiliul imputernicitilor statului autorizeaza intocmirea evaluarii.
Rezultatele evaluarii societatii comerciale vor fi prezentate intr-un raport de evaluare, intocmit conform anexei nr. 5.
ART. 10
Documentatia de prezentare a societatii comerciale reprezinta oferta de vinzare si cuprinde informatiile necesare oricarui investitor potential, interesat sa participe la privatizarea acesteia.
Structura-cadru a documentatiei de prezentare este cuprinsa in anexa nr. 6.
ART. 11
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, impreuna cu ministerele de resort, consiliile locale sau consiliile judetene, dupa caz, si societatea comerciala selectata stabilesc obiectivele privatizarii societatii comerciale respective.
Determinarea obiectivelor privatizarii unei societati comerciale are la baza urmatoarele:
a) necesarul de investitii pentru dezvoltarea societatii comerciale;
b) participarea capitalului strain la privatizarea societatii comerciale;
c) crearea unui actionariat de masa;
d) ritmul privatizarii;
e) impactul privatizarii societatii comerciale asupra sectorului din care face parte;
f) alte obiective specifice, in functie de natura societatii comerciale.
ART. 12
Selectarea procedurilor de privatizare in conformitate cu prevederile <>art. 46 din Legea nr. 58/1991 se efectueaza de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii impreuna cu ministerele de resort, consiliile locale sau consiliile judetene, dupa caz, Ministerul Economiei si Finantelor si societatea comerciala selectata, in functie de obiectivele stabilite si de posibilitatile de realizare a privatizarii.
ART. 13
Planul de vinzare efectiva a actiunilor se intocmeste de catre societatea comerciala impreuna cu Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, ministerul de resort, consiliile locale sau consiliile judetene, dupa caz, si cuprinde:
a) marimea pachetului de actiuni care se vinde;
b) selectarea categoriilor de investitori;
c) ordinea aplicarii procedurilor de vinzare a pachetului de actiuni;
d) derularea in timp a vinzarii efective a actiunilor;
e) eventualele proceduri alternative;
f) alte masuri necesare realizarii vinzarii actiunilor.
In functie de derularea planului de vinzare, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, impreuna cu societatea comerciala si autoritatile administrative prevazute la alin. 1, poate decide corectiile necesare.
ART. 14
In cazul aparitiei unor situatii care fac imposibila privatizarea societatii comerciale, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii analizeaza si decide, impreuna cu societatea comerciala si autoritatile administrative prevazute la art. 13, asupra solutiilor necesare, inclusiv intreruperea procesului de privatizare.
CAP. 3
Proceduri de vinzare a actiunilor societatilor comerciale
Sectiunea 1
Vinzarea actiunilor prin negociere directa
A. Aspecte generale
ART. 15
Vinzarea actiunilor prin negociere directa consta in vinzarea totala sau partiala a actiunilor unei societati comerciale catre o persoana sau un grup de persoane, fizice sau juridice, romane sau straine, in conditii specifice stabilite intre parti si la un pret care este determinat in urma negocierilor.
B. Documente necesare
ART. 16
Documentele care se intocmesc in diferite faze ale vinzarii prin negociere directa sint urmatoarele:
a) prezentarea generala a societatii comerciale, care se adreseaza unui numar mare de investitori potentiali in vederea testarii interesului acestora in legatura cu societatea comerciala.
Acest document cuprinde:
- o scurta descriere a societatii comerciale, inclusiv informatii financiare de baza;
- informatii privind sectorul din care aceasta face parte;
b) documentatia de prezentare a societatii comerciale se transmite, cu aprobarea Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, acelor investitori care au exprimat un interes real de a investi;
c) raportul de investigare este intocmit de reprezentantul cumparatorului potential - in cazul cind acesta solicita verificarea informatiilor cuprinse in documentatia de ofertare -, cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, numai dupa verificarea bonitatii;
d) proiectul contractului de vinzare-cumparare, care poate fi initiat de oricare dintre parti, reprezentind baza de negociere.
C. Etapele vinzarii prin negociere directa
ART. 17
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii verifica daca salariatii si conducerea societatii comerciale doresc:
a) sa participe la cumpararea actiunilor societatii comerciale in conditii de competitie cu posibili investitori din afara societatii, romani sau straini;
b) sa faca o oferta pentru cumpararea unui pachet majoritar sau total de actiuni ale societatii prin negociere directa, conform prevederilor art. 46 lit. b);
c) sa faca o oferta pentru cumpararea unui pachet minoritar de actiuni ale societatii intr-o etapa anterioara negocierii cu alti investitori potentiali, prevazuta expres in planul de vinzare;
d) nu doresc nici una dintre situatiile de mai sus.
Dupa verificare se intocmeste un protocol intre reprezentantul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii si reprezentantii desemnati ai salariatilor si conducerii societatii, din care sa rezulte concluziile verificarii.
ART. 18
In situatia prevazuta la art. 17 lit. a) si d), Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii procedeaza la identificarea investitorilor potentiali.
In situatia prevazuta la art. 17 lit. b), Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii procedeaza la negocierea pachetului majoritar de actiuni cu salariatii si conducerea societatii comerciale, dupa care identifica alti investitori potentiali pentru vinzarea actiunilor ramase.
In situatia prevazuta la art. 17 lit. c), dupa vinzarea pachetului minoritar de actiuni, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii identifica potentialii investitori pentru vinzarea actiunilor ramase.
ART. 19
Procedura de identificare a investitorilor potentiali presupune:
a) identificarea categoriei de investitori potentiali:
- romani sau straini;
- din acelasi domeniu de activitate sau din alte domenii de activitate;
b) identificarea metodei de contactare:
- direct, prin transmiterea unei scrisori insotite de documentul prevazut la art. 16 lit. a);
- prin publicitate in ziare nationale, locale, internationale, radio, televiziune.
ART. 20
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii contacteaza investitori potentiali dupa una din metodele prezentate la art. 19 lit. b) si solicita de la acestia informatii privind experienta in domeniu, precum si resursele financiare disponibile pentru a fi investite.
Pe baza raspunsurilor primite, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii intocmeste lista investitorilor potentiali selectati.
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii informeaza investitorii asupra inscrierii lor pe aceasta lista si obtine din partea acestora un angajament de confidentialitate, in forma scrisa, conform anexei nr. 7.
ART. 21
Dupa obtinerea angajamentului de confidentialitate, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii transmite investitorilor selectati documentatia de prezentare a societatii comerciale si solicita acestora propuneri privind:
a) dezvoltarea viitoare a societatii comerciale;
b) conducerea societatii comerciale si salariatii;
c) investitiile minime propuse a se efectua in societate;
d) modalitatea de plata si finantare.
ART. 22
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii analizeaza, impreuna cu societatea comerciala, Ministerul Economiei si Finantelor, ministerul de resort si consiliile locale sau consiliile judetene, dupa caz, propunerile primite si selecteaza investitorii ale caror oferte corespund obiectivelor privatizarii societatii comerciale respective.
Investitorilor selectati li se permite, la cererea acestora, efectuarea unor investigatii suplimentare in societatea comerciala.
ART. 23
In aceasta etapa, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, cu consultarea societatii comerciale si a autoritatilor administratiei publice prevazute la art. 22 alin. 1, decide daca se continua negocierea directa concomitent cu fiecare dintre investitori sau, in cazul in care conditiile oferite sint egale, se organizeaza o licitatie intre acestia, cu adjudecarea la cel mai mare pret, conform procedurii de licitatie in plic cu participanti preselectionati.
ART. 24
In faza preliminara semnarii contractului de vinzare-cumparare se incheie un protocol intre cumparator si presedintele Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, in baza autorizarii date de catre consiliul imputernicitilor statului al societatii comerciale respective, in numele vinzatorului.
Conditiile de vinzare cuprinse in protocol se prezinta salariatilor si conducerii societatii comerciale, pentru ca acestia sa-si poata exercita drepturile preferentiale, intr-o perioada de 5 zile, daca nu au beneficiat de prevederile art. 17 lit. c).
ART. 25
Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii verifica identitatea investitorilor pe baza urmatoarelor acte:
a) buletinul de identitate sau pasaportul, pentru persoane fizice;
b) certificatul de inmatriculare la Registrul Comertului sau alt document echivalent, pentru persoane juridice.
ART. 26
In vederea verificarii bonitatii investitorilor, Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii solicita:
a) declaratia ca nu are datorii si nu este urmarit in justitie, in cazul persoanelor fizice;
b) ultimul bilant, un alt raport financiar sau orice document de bonitate emis de banca in care isi are deschis contul principal, in cazul persoanelor juridice.
D. Incheierea contractului de vinzare-cumparare
ART. 27
Contractul de vinzare-cumparare se incheie in termen de 30 zile de la terminarea negocierilor.
Contractul de vinzare-cumparare se semneaza de catre cumparator si presedintele Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, in baza autorizarii date de consiliul imputernicitilor statului al societatii comerciale respective, in numele vinzatorului.
Principalele elemente ale contractului de vinzare-cumparare sint cuprinse in anexa nr. 8.
Sectiunea 2
Vinzarea actiunilor prin licitatie
A. Aspecte generale
ART. 28
Actiunile societatilor comerciale se pot vinde prin urmatoarele tipuri de licitatie publica:
a) licitatia cu strigare: actiunile sint vindute la pretul cel mai mare.
Licitatia cu strigare poate fi deschisa, pentru orice persoana fizica sau juridica, romana sau straina, sau limitata la participanti preselectionati;
b) licitatia prin plic inchis: actiunile sint vindute concurentului care a prezentat, in plic inchis, cea mai buna oferta.
Aceasta procedura poate fi deschisa sau cu participanti preselectionati.
ART. 29
Criteriile de preselectie sint stabilite de ministerele de resort, consiliile locale sau consiliile judetene, dupa caz, impreuna cu societatea comerciala si cu acordul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii.
B. Documente necesare
ART. 30
Documentatia de vinzare include:
a) informatiile referitoare la societatea comerciala, conform anexei nr. 6;
b) anuntul de vinzare prin licitatie prevazut de Normele metodologice privind vinzarea de active ale societatilor comerciale cu capital de stat, aprobate prin <>Hotarirea Guvernului nr. 634/1991 .
C. Etapele vinzarii prin licitatie
ART. 31
Publicitatea se realizeaza potrivit prevederilor din Normele metodologice privind vinzarea de active ale societatilor comerciale cu capital de stat, aprobate prin <>Hotarirea Guvernului nr. 634/1991 .
ART. 32
Stabilirea pretului de pornire a licitatiei se face pe baza evaluarii societatii comerciale, in conformitate cu art. 9.
ART. 33
Organizarea licitatiei se realizeaza cu respectarea prevederilor de la pct. 1-3 si 5-19 din anexa nr. 4 la Normele metodologice privind vinzarea de active ale societatilor comerciale cu capital de stat, aprobate prin <>Hotarirea Guvernului nr. 634/1991 .
D. Incheierea contractului de vinzare-cumparare
ART. 34
Momentul adjudecarii pachetului de actiuni care face obiectul licitatiei se considera, dupa caz:
a) data si ora incheierii procesului-verbal al sedintei de licitatie;
b) ora 24 a zilei incheierii procesului-verbal al sedintei de licitatie, in cazul in care salariatii si conducerea societatii comerciale, sau o asociatie a acestora, isi exercita drepturile preferentiale prevazute la <>art. 48 lit. b) din Legea nr. 58/1991 .
ART. 35
Contractul de vinzare-cumparare se incheie in termen de 15 zile din momentul adjudecarii pachetului de actiuni.
ART. 36
Plata pretului se face in termen de 5 zile de la data incheierii contractului sau in termenele uzuale pentru decontare bancara.
ART. 37
Registrele societatii vor fi completate la zi, pentru a se evidentia noul proprietar.
Sectiunea 3
Oferta publica de vinzare a actiunilor
A. Aspecte generale
ART. 38
Prin oferta publica de vinzare se intelege oferirea unor actiuni sau a tuturor actiunilor unei societati comerciale catre publicul larg - persoane fizice sau juridice, romane sau straine - la un pret predeterminat.
ART. 39
Informatiile privind societatea comerciala si conditiile de ofertare sint cuprinse in prospectul de vinzare, al carui continut-cadru este prezentat in anexa nr. 9.
Consiliul de administratie al societatii comerciale este raspunzator pentru exactitatea informatiilor cuprinse in prospect.
B. Etapele ofertei publice de vinzare a actiunilor
ART. 40
Cu 30 de zile inaintea datei inceperii subscriptiei, prin cel putin doua ziare de mare tiraj si un ziar local se vor anunta:
a) vinzarea actiunilor societatii comerciale prin oferta publica;
b) data si locul de unde poate fi procurat prospectul de vinzare;
c) locul si agentul care primeste si inregistreaza cererile de actiuni;
d) date sumare privind societatea comerciala.
Agentul care primeste si inregistreaza cererile de actiuni poate fi o banca sau o alta institutie desemnata in acest scop.
Publicitatea se poate realiza suplimentar si prin radio sau televiziune.
ART. 41
Societatea comerciala are obligatia sa puna la dispozitia celor interesati statutul societatii si alte documente la care se face referire in prospectul de vinzare.
ART. 42
Agentul centralizeaza cererile si aloca actiunile in conformitate cu procedura prevazuta in prospect.
ART. 43
Agentul elibereaza confirmarile privind acceptarea cererii solicitantilor si restituie sumele achitate la inregistrarea cererilor pentru cele respinse.
ART. 44
Daca actiunile societatii comerciale sint nominative, se inregistreaza noii actionari in registrul societatii.
Sectiunea 4
Vinzarea unui pachet majoritar de actiuni unei asociatii a salariatilor si conducerii societatii comerciale
A. Aspecte generale
ART. 45
Salariatii si conducerea societatii comerciale se constituie, in conditiile legii, intr-o asociatie in vederea cumpararii pachetului de actiuni ale societatii comerciale respective.
ART. 46
Vinzarea prevazuta la art. 45 are loc in urmatoarele situatii:
a) cind asociatia isi exercita drepturile preferentiale, conform prevederilor <>art. 48 alin. 1 lit. b) si alin. 2 din Legea nr. 58/1991 ;
b) cind asociatia face o oferta de cumparare integrala sau majoritara a actiunilor societatii comerciale respective, prin negociere directa.
B. Documente necesare
ART. 47
Documentele necesare sint:
a) cele prevazute la art. 16 si art. 30, in situatia in care asociatia isi exercita drepturile preferentiale;
b) in situatia de la art. 46 lit. b), asociatia prezinta un plan de afaceri pentru o perioada de 3-5 ani, conform modelului din anexa nr. 10.
C. Etapele vinzarii actiunilor
ART. 48
In situatia de la art. 47 lit. a), etapele vinzarii actiunilor sint cele prevazute in sectiunea 1, lit. C si, respectiv, sectiunea 2, lit. C din prezentul capitol.
In situatia prevazuta la art. 47 lit. b), negocierea intre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii si asociatie se realizeaza pe baza planului de afaceri prezentat de cumparator si a evaluarii societatii comerciale efectuate in conditiile art. 9.
D. Incheierea contractului de vinzare-cumparare
ART. 49
Procedura de incheiere a contractului de vinzare-cumparare este similara cu cea prevazuta la sectiunea 1, lit. D si sectiunea 2, lit. D din prezentul capitol.
CAP. 4
Obligatiile consiliului de administratie al societatii comerciale
ART. 50
Consiliul de administratie al societatii comerciale are urmatoarele obligatii:
a) sa prezinte toate documentele si informatiile necesare si sa coopereze in vederea realizarii privatizarii societatii comerciale, conform prevederilor legale;
b) sa sprijine investitorii potentiali in cunoasterea societatii pe durata derularii planului de privatizare.
Natura informatiilor oferite investitorilor potentiali si oportunitatea furnizarii acestor informatii se stabilesc de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii;
c) sa asigure functionalitatea societatii comerciale pe durata procesului de privatizare, prin:
- informarea periodica a salariatilor in legatura cu derularea programului de privatizare;
- respectarea contractelor incheiate.
CAP. 5
Sanctiuni
ART. 51
Constituie contraventii la prezentele norme urmatoarele fapte, daca nu sint savirsite in astfel de conditii incit, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
a) incalcarea prevederilor art. 2;
b) incheierea de contracte de asistenta de specialitate cu firme romane in domeniul privatizarii fara respectarea conditiilor de competitivitate;
c) nerespectarea conditiilor de publicitate prevazute in prezentele norme.
ART. 52
Contraventiile prevazute la art. 51 se sanctioneaza cu amenda de la 100 mii lei la 200 mii lei.
ART. 53
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit al Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii si al organelor de control financiar.
ART. 54
Contraventiilor prevazute la <>art. 51 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
ART. 55
Nesemnarea contractului de vinzare-cumparare de catre cumparator, in termenul prevazut de prezentele norme, conduce la pierderea garantiei de participare la licitatie si la plata daunelor cauzate, in situatia nesemnarii contractului.
CAP. 6
Dispozitii finale
ART. 56
Cheltuielile legate de privatizarea societatilor comerciale privind plata asistentei de specialitate, plata cheltuielilor de publicitate, precum si orice alte cheltuieli legate de derularea procesului de privatizare vor fi avansate de societatea comerciala in cauza.
Cheltuielile avansate de societatea comerciala in cauza vor fi rambursate de catre Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii din cota de 70% ce revine Fondului Proprietatii de Stat.
ART. 57
Anexele nr. 1-10 fac parte integranta din prezentele norme.

ANEXA 1a

ATRIBUTIILE SI RASPUNDERILE
responsabilului de proiect din Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii

1. In situatia in care societatea comerciala primeste asistenta de specialitate pentru privatizare din surse nerambursabile:
a) participa pe toata perioada derularii proiectului la analizele efectuate de consultant;
b) analizeaza rapoartele intocmite de consultant si face propuneri pentru imbunatatirea sau, dupa caz, modificarea concluziilor acestora;
c) informeaza conducerea Departamentului de Vinzare Actiuni din cadrul Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii in legatura cu derularea contractului de consultanta;
d) avizeaza transele de plati cuvenite consultantului, in conformitate cu conditiile stipulate in contract.
2. Intocmeste si supune aprobarii Colegiului Agentiei Nationale pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii rapoartele de evaluare, planul de privatizare a societatii si conditiile contractuale de vinzare-cumparare.
3. Urmareste indeplinirea planului de privatizare a societatii comerciale.
4. Informeaza investitorii potentiali in legatura cu procesul de privatizare a societatii comerciale si pune la dispozitia acestora informatiile necesare, in functie de modalitatea de vinzare a actiunilor aprobata.
5. Verifica indeplinirea tuturor procedurilor legate de incheierea contractelor, in functie de modalitatea de vinzare a actiunilor.
6. Pastreaza confidentialitatea informatiilor legate de desfasurarea procesului de privatizare.


ANEXA 1b
ATRIBUTIILE SI RASPUNDERILE
responsabilului de proiect din societatea comerciala

1. Coordoneaza pregatirea informatiilor necesare intocmirii documentatiei de prezentare a societatii comerciale.
2. Pune la dispozitia evaluatorilor informatiile necesare pentru evaluarea societatii comerciale.
3. Sprijina investitorii potentiali in cunoasterea societatii comerciale, pe masura derularii programului de privatizare.
4. Participa la derularea asistentei de specialitate pentru privatizarea societatii comerciale.
5. Informeaza periodic salariatii si conducerea societatii comerciale in legatura cu derularea programului de privatizare.
6. Verifica daca salariatii si conducerea societatii comerciale doresc sa cumpere actiuni ale acesteia.
7. Participa la intocmirea planului de afaceri, conform art. 47 lit. b).
8. Initiaza si intocmeste documentul de asociere a salariatilor si conducerii societatii comerciale.
9. Participa, ca reprezentant al societatii comerciale, la negocierile cu Agentia Nationala pentru Privatizare si Dezvoltarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii, pentru cumpararea de actiuni de catre salariati si conducerea societatii comerciale.

ANEXA 2
ANALIZA-DIAGNOSTIC
a societatii comerciale

1. Istoricul societatii comerciale
2. Verificarea aspectelor juridice legate de privatizarea societatii comerciale, conform anexei nr. 3
3. Diagnosticul comercial:
a) produse;
b) piata societatii comerciale;
c) clienti;
d) furnizori;
e) concurenta;
f) distribuire.
4. Productia:
a) procesul de fabricatie;
b) tehnologii;
c) calitate;
d) intretinere.
5. Necesitati de restructurare si investitii
6. Organizare, conducere si personal
7. Diagnosticul financiar pe baza:
a) bilantului;
b) contului de profit si pierderi;
c) estimarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru 3-5 ani.
8. Oportunitatea si avantajele privatizarii societatii comerciale.


ANEXA 3
ANALIZA-DIAGNOSTIC

Verificarea aspectelor juridice legate de privatizarea societatii comerciale
1. Actul de constituire si forma juridica:
- societate pe actiuni;
- societate cu raspundere limitata.
2. Statutul societatii comerciale
In cazul societatilor pe actiuni se verifica daca actiunile sint nominative sau la purtator.
3. Registrele societatii si evidentele contabile ale societatii comerciale
Se verifica registrele societatii si evidentele contabile ale societatii si se aduc la zi, daca este necesar.
Se verifica daca societatea a emis actiuni catre:
a) salariati;
b) alte persoane.
4. Terenul
Se clarifica aspectele privind dreptul de proprietate asupra terenului.
Se verifica daca societatea comerciala foloseste un teren pentru care nu are contract de inchiriere sau titlu de proprietate.
5. Alte drepturi de proprietate
Se verifica daca societatea comerciala detine titlul de proprietate asupra tuturor bunurilor din patrimoniu sau daca a inchiriat parti importante din patrimoniu.
Se verifica daca au fost facute toate inregistrarile necesare referitoare la marcile de fabrica, de comert, de servicii si brevetele de inventii.
6. Salariatii
Se verifica contractele individuale de munca ale salariatilor. Cu exceptia unor prevederi speciale, acestea nu sint afectate de transferul de proprietate.
Se verifica daca salariile, contributiile la fondul de pensii, de asigurari sociale sau pentru plata ajutorului de somaj sint platite la zi.
Se verifica daca exista revendicari ale salariatilor.
7. Situatia imprumuturilor
Se verifica:
a) daca societatea comerciala a facut imprumuturi:
- in caz afirmativ, daca acestea sint justificate si daca sint constituite garantii reale sau personale;
b) daca exista plati restante:
- in caz afirmativ, se verifica toate consecintele (imposibilitatea de plata acuta a datoriilor etc.).
8. Aspecte comerciale
Se verifica in detaliu contractele importante.
Se verifica daca exista prevederi speciale legate de transferul de proprietate.
Se verifica daca societatile comerciale au incheiate acorduri cu alte societati comerciale sau regii autonome sau daca incalca prevederile art. 36 din Legea nr. 15/1990 referitor la practici anticoncurentiale.
Se verifica eventualele probleme care cad sub incidenta prevederilor de mai sus in urma cumpararii de actiuni.
9. Licente
Se verifica:
a) daca societatile comerciale au nevoie de licente pentru derularea activitatii;
b) daca sint necesare precizari in cazul transferului de proprietate;
c) perioada de valabilitate a licentelor si conditiile de prelungire a acestora.
10. Litigii
Se verifica daca exista actiuni juridice in curs cu persoane fizice si cu persoane juridice.
11. Poluare
Se verifica daca sint depasite normele de poluare a aerului, apei sau solului.


ANEXA 4
ANALIZA DETALIATA A SOCIETATII COMERCIALE



1. Analiza produselor si a pietei
1.1. Produsele si serviciile:
a) descrierea generala a produselor societatii;
b) segmentarea activitatii societatii;
c) identificarea activitatilor pentru care societatea are exclusivitate;
d) analiza avantajelor comparative ale societatii comerciale;
e) analiza datelor privind cifra de afaceri si a pietelor de desfacere pe ultimii 3 ani.
1.2. Activitatea de export:
a) organizarea exportului;
b) obiectivele exportului.
1.3. Piata:
a) definirea pietei pe care actioneaza societatea;
b) marimea pietei si caracteristicile acesteia;
c) tendintele pe urmatorii 3-5 ani;
d) pozitia societatii pe piata;
e) evolutia reglementarilor din sectorul respectiv;
f) prognoza societatii pe grupe de produse;
g) grupele de produse cele mai profitabile.
1.4. Clientii:
a) definirea clientilor societatii;
b) punctul de vedere al cumparatorilor fata de produsele societatii, daca exista reclamatii asupra calitatii si termenelor;
c) analiza datelor privind clientii societatii pe ultimii 3 ani;
d) prognoza societatii in legatura cu clientii.
1.5. Organizarea distributiei
1.6. Promovarea produselor societatii comerciale
1.7. Concurenta:
a) concurentii;
b) analiza comparativa a pozitiei pe piata;
c) estimarea segmentelor de piata;
d) concurenti noi.
1.8. Situatia internationala a sectorului
1.9. Concluzii privind produsele si piata:
a) date istorice pe ultimii 3 ani;
b) prognoze pe urmatorii 3-5 ani;
c) sursele de informatii.
2. Analiza activitatii de productie
2.1. Descrierea infrastructurii:
a) amplasamentul societatii comerciale si al eventualelor sucursale sau filiale;
b) utilizarea suprafetelor;
c) cladirile;
d) caracteristicile cladirilor;
e) posibilitatea extinderii;
f) cai (mijloace) de acces;
g) evaluarea tehnica a cladirilor;
h) echipamente de productie si transport;
i) energie si utilitati.
2.2. Descrierea procesului productiv:
a) organizarea generala a productiei;
b) analiza fluxului de productie.
2.3. Efecte pozitive rezultate din ameliorarea sistemului de organizare si gestiune, precum si din efectuarea de noi investitii.
3. Analiza organizarii si managementului
4. Analiza financiara:
a) adaptarea datelor financiare pe ultimii 3 ani la standardele internationale;
b) analiza situatiei financiare;
c) analiza rentabilitatii;
d) prognoze financiare pe urmatorii 3-5 ani.
5. Analiza juridica:
a) structura juridica a societatii;
b) patrimoniul societatii.
5.1. Functiile comerciale ale societatii:
a) contracte;
b) garantarea produselor vindute;
c) modalitati de plata si garantii.
5.2. Licente
5.3. Aspecte sociale:
a) contractul colectiv de munca;
b) sindicatele;
c) regulamentul de organizare si functionare;
d) salarii;
e) cumulul de functii;
f) conflicte sociale.


ANEXA 5
RAPORT DE EVALUARE

Continut-cadru



1. Metodele de evaluare folosite
Se vor utiliza cel putin doua din urmatoarele metode:
a) metoda activului net actualizat;
b) metoda fluxurilor financiare actualizate;
c) metoda comparatiilor de piata;
e) metoda capitalizarii veniturilor.
2. Scenariile de evaluare utilizate in cadrul fiecarei metode de evaluare
3. Ipotezele tehnico-economice care stau la baza scenariilor de evaluare
4. Alte elemente pentru fiecare metoda de evaluare si fundamentarea acestora
5. Prezentarea calculelor aferente fiecarui scenariu
6. Rezultatele evaluarii
7. Specificarea surselor de informatii
8. Concluzii si recomandari.

ANEXA 6
DOCUMENTATIA DE PREZENTARE A SOCIETATII COMERCIALE

Structura-cadru

1. Rezumatul documentatiei de prezentare a societatii comerciale
2. Scurt istoric si descrierea societatii comerciale, precum si a sectorului din care face parte
3. Informatii despre piata societatii comerciale
4. Politica de marketing si de vinzari
5. Informatii despre activitatea de productie a societatii comerciale si despre furnizori
6. Organizare, conducere si personal
7. Sistemul financiar-contabil al societatii comerciale
8. Investitii:
a) realizate;
b) necesare.
9. Informatii referitoare la dreptul de proprietate:
a) teren;
b) cladiri;
c) alte elemente de patrimoniu.
10. Analiza avantajelor, punctelor slabe, oportunitatilor si riscurilor pentru societatea comerciala
11. Informatii financiare:
a) bilantul societatii comerciale;
b) contul de profit si pierderi;
c) prognoze pentru urmatorii 3-5 ani;
d) comentarii privind situatia financiara.
12. Cadrul economic si politic, oportunitatea investitiilor in Romania (pentru investitorii straini)
13. Lista principalilor masini si utilaje.


ANEXA 7
ANGAJAMENT DE CONFIDENTIALITATE

Model


Scrisoare de confidentialitate
Referitor: Informatii privind societatea comerciala
Catre: Vinzatorul .................................
Aceasta scrisoare de confidentialitate stabileste conditiile in care vinzatorul este de acord sa ne furnizeze anumite informatii confidentiale privind Societatea Comerciala ..........................
1. Acest angajament de confidentialitate acopera atit informatiile orale, cit si pe cele scrise comunicate noua despre Societatea Comerciala ................ de catre vinzator sau de cel care actioneaza in numele vinzatorului. Termenul de informatii in sensul prezentului angajament nu include urmatoarele:
a) informatii despre societatea comerciala, care sint facute publice prin alte canale decit cele folosite de noi;
b) informatii care sint in posesia dumneavoastra sau a societatii comerciale si care sint dezvaluite prin alte mijloace decit cele prin care ni le-ati dezvaluit noua;
c) informatii obtinute, dupa data prezentului angajament, de noi din terte surse.
2. Informatiile vor fi folosite numai in scopul fundamentarii deciziei noastre de a investi in Societatea Comerciala .................... .
3. Informatiile vor fi pastrate confidential de noi si nu vor fi dezvaluite unei alte parti fara acordul scris al vinzatorului.
4. Sintem de acord si ne angajam sa nu comunicam cu alte persoane, in afara de cele care au fost mentionate in mod expres de catre vinzator. Totodata, sintem de acord sa nu comunicam cu conducerea sau angajatii societatii comerciale, fara acordul prealabil al vinzatorului.
5. Nu vom realiza copii ale informatiilor fara acordul scris al vinzatorului. Daca un astfel de consimtamint va fi obtinut, se va comunica numarul de copii oferite, care vor fi numerotate.
6. Intelegem si sintem de acord ca, in situatia in care vinzatorul ne solicita in mod expres inapoierea informatiilor, sa le returnam fara intirziere.
7. Obligatia de confidentialitate este valabila pentru o perioada de 5 ani de la data acceptarii.
Semnata si acceptata in termenii de mai sus de ...................

Data ................




ANEXA 8
CONTRACT DE VINZARE-CUMPARARE

Elemente principale



1. Parti
2. Obligatiile partilor
3. Pretul si modalitatea de plata a pretului
4. Investitii in societatea comerciala
5. Executarea obligatiilor si sanctiuni
6. Garantii si compensatii
7. Protectia salariatilor
8. Clauze speciale.


ANEXA 9
PROSPECT DE VINZARE
Continut-cadru

1. Informatii generale privind oferta:
a) numele actionarului existent;
b) denumirea si sediul societatii comerciale si ale sucursalelor sau filialelor;
c) forma si obiectul societatii comerciale;
d) capitalul social subscris;
e) metoda de evaluare folosita la determinarea capitalului social;
f) numarul si valoarea nominala a actiunilor;
g) conditii generale pentru valabilitatea deliberarilor adunarii generale si modul de exercitare a drepturilor de vot;
h) durata societatii comerciale;
i) modul de distribuire a dividendelor.
2. Informatii referitoare la societatea comerciala:
a) istoricul societatii comerciale;
b) descrierea activitatii societatii comerciale;
c) detalii privind directorii si salariatii societatii comerciale;
d) informatii financiare pentru fiecare din ultimii ........ ani;
e) sediul, dimensiunea si vechimea principalelor obiective ce constituie proprietatea societatii comerciale;
f) detalii privind datoriile;
g) aspecte referitoare la fondurilor societatii comerciale;
h) investitii recente si previziuni; profiturile estimate pe 3-5 ani;
i) detalii privind experienta profesionala a directorilor;
j) un rezumat al contractelor importante;
k) detalii privind orice actiune cu aspect juridic indreptata impotriva societatii comerciale;
l) lista documentelor ce vor fi prezentate.
3. Formularul pentru redactarea cererii de actiuni
Acesta va contine urmatoarele informatii:
a) numele si prenumele autorului cererii;
b) domiciliul sau sediul autorului cererii;
c) numarul de actiuni pentru care se redacteaza cererea (cifre si litere);
d) data la care este prezentata cererea;
e) declaratia expresa, ca recunoaste si accepta prospectul de vinzare.
4. Conditiile ofertei:
a) numarul actiunilor oferite pentru vinzare si pretul de vinzare al acestora;
b) procedura de alocare a actiunilor in caz de subscriptie mai mare decit oferta;
c) modalitatea de plata a actiunilor;
d) numarul de actiuni rezervate salariatilor in conditiile prevazute la <>art. 48 lit. a) din Legea nr. 58/1991 , criteriile de alocare a actiunilor si modalitatile de plata pentru acestia.


ANEXA 10
PLAN DE AFACERI
Model

1. Sumar
2. Prezentarea societatii comerciale si a strategiei acesteia:
a) istoricul societatii comerciale, situatia generala prezenta si viitoare a acesteia;
b) strategia de dezvoltare a activitatii societatii comerciale.
3. Piata societatii comerciale:
a) identificarea si descrierea pietei societatii comerciale;
b) principalii clienti si concurenti ai societatii comerciale;
c) principalii furnizori ai societatii comerciale;
d) perspectivele pietei.
4. Produsele/serviciile societatii comerciale:
a) prezentare si descriere;
b) dezvoltarea produselor;
c) procesul de fabricatie;
d) controlul de calitate;
e) tehnologii, echipamente si investitii minime necesare.
5. Vinzare si marketing:
a) metode de vinzare;
b) canale de distributie.
6. Organizare, conducere si personal:
a) organizare (anexa);
b) conducerea societatii;
c) personal (calificat, sex, virsta, vechime in societatea comerciala).
7. Informatii financiare:
a) bilant;
b) contul de profit si pierderi;
e) prognoze financiare pentru 3-5 ani.
----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016