Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE*) din 16 ianuarie 2003  de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala primara    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE*) din 16 ianuarie 2003 de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala primara

EMITENT: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 78 bis din 6 februarie 2003
------------
*)Normele metodologice au fost aprobate prin <>Ordinul nr. 20/12/2003 publicat în Monitorul Oficial nr. 78 din 6 februarie 2003.


ANEXA 1

PACHETUL DE SERVICII MEDICALE

CAP. 1
PACHET DE SERVICII MEDICALE DE BAZA

A. Servicii profilactice:
1. Urmãrirea dezvoltãrii fizice şi psihomotorie a copilului prin examene de bilanţ:
a) la externarea din maternitate
b) la 1 luna
c) la 2 luni
d) la 4 luni
e) la 6 luni
f) la 9 luni
g) la 12 luni
h) la 15 luni
i) la 18 luni
2. Supravegherea etapizata pentru copiii cu varsta cuprinsã între 0 - 1 an, pe probleme de puericultura
3. Supravegherea gravidei, conform normelor metodologice emise de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei:
a) luarea în evidenta în primul trimestru;
b) supravegherea, lunar, din luna a 3-a pana în luna a 9-a;
c) urmãrirea lehuzei la ieşirea din maternitate şi la 4 sãptãmâni;
d) consiliere pre- şi posttestare pentru HIV a femeii gravide.
4. Control medical anual al copiilor de la 2 la 18 ani - examen de bilanţ
5. Control medical anual al asiguraţilor în varsta de peste 18 ani pentru prevenirea bolilor cu consecinţe majore în morbiditate şi mortalitate
Controlul medical cuprinde:
- consultatie (anamneza, examen obiectiv, diagnostic);
- recomandare pentru examene paraclinice de necesitate sau suspiciune (microradiografie pulmonara, RPR sau VDRL).
Controlul medical clinic este obligatoriu şi se efectueazã în conformitate cu programarea facuta de medicul de familie şi afişatã la cabinetul medical. În caz de imposibilitate a prezentãrii la data şi ora programata, pacientul trebuie sa informeze medicul de familie în vederea reprogramarii.
Pentru cadrele didactice programarea se face în luna anterioarã începerii anului şcolar.
6. Servicii de planificare familialã:
- consiliere de planificare familialã;
- indicarea unei metode contraceptive la persoanele fãrã risc.
7. Imunizari conform programului naţional de imunizari:
a) antituberculoasa - vaccin BCG;
b) revaccinare BCG, inclusiv pentru verificarea cicatricei post primo vaccinare;
c) testarea PPD;
d) antihepatita B;
e) antipoliomielitica VPO;
f) impotriva difteriei, tetanosului şi tusei convulsive - DTP (sau DT la cazurile la care vaccinarea DTP este contraindicata);
g) antirujeolica;
h) impotriva difteriei şi tetanosului - DT (revaccinare);
i) impotriva difteriei şi tetanosului la adulti - dT (revaccinare);
j) impotriva tetanosului - dT sau VTA;
k) alte vaccinari în caz de necesitate, impuse de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
8. Educaţie medico-sanitarã şi consiliere pentru prevenirea şi combaterea factorilor de risc cardiovascular, precum şi consilierea antidrog
9. Controale periodice pentru afectiunile care necesita dispensarizare conform normelor stabilite de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei şi recomandãrilor din partea medicilor de specialitate, precum şi activitãţi de prevenire a complicatiilor, recaderilor sau decompensarilor, conform unei programari efectuate de medicul de familie
B. Servicii medicale curative:
1. Consultatie (anamneza, examen obiectiv, diagnostic) în caz de boala sau accident. Se acorda gratuit, la solicitarea asiguratului, pana la 2 consultaţii pe luna, cu excepţia controalelor anuale şi periodice efectuate la solicitarea medicului de familie, care nu se includ în acest numãr.
2. Manevre de mica chirurgie şi tratament injectabil, dupã caz
3. Prescriere de tratament medical şi igienico-dietetic. Prescrierea medicamentelor cu sau fãrã contribuţie personalã din partea asiguratului se face ca o consecinta a actului medical propriu. Excepţie fac situaţiile în care pacientul urmeazã o schema de tratament stabilitã şi initiata de medicul de specialitate aflat în relatie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate, comunicatã prin scrisoare medicalã, iar prescrierea medicamentelor pentru aceste situaţii se face în concordanta cu schema de tratament recomandatã de medicul de specialitate.
4. Recomandare de investigaţii paraclinice pentru stabilirea diagnosticului, prin bilet de trimitere, ca o consecinta a actului medical propriu
5. Eliberare de bilet de trimitere cãtre alte specialitãţi, dupã caz, fie în sistem ambulatoriu (de preferinta), fie la spital, pentru cazurile care depãşesc competenta medicului de familie
6. Luarea în evidenta a bolnavului TBC confirmat de medicul de specialitate, urmãrirea şi aplicarea tratamentului strict supravegheat, pana la scoaterea din evidenta (acolo unde nu exista organizatã reţea de specialitate). Pentru persoanele care refuza aplicarea tratamentului medicii de familie vor apela la sprijinul organelor de poliţie şi al autoritãţilor publice locale.
7. Asistenta medicalã la domiciliu pentru:
a) copii în varsta de pana la 1 an aflaţi în tratament pentru afecţiuni acute grave ce nu permit deplasarea la cabinetul medical;
b) urgente medico-chirurgicale, pentru situaţiile care nu permit deplasarea la cabinetul medical;
c) asiguraţii de orice varsta cu insuficienta motorie a trenului inferior din orice cauza, insuficienta cardiaca clasa IV-NIHA, bolnavi în faza terminala, cu alte afecţiuni grave pentru care, la recomandarea printr-o scrisoare medicalã a medicului de specialitate, nu este permisã deplasarea (repaus absolut) şi care necesita monitorizare şi tratament.
C. Servicii de urgenta:
a) constatarea situaţiilor de urgenta (anamneza, examen clinic);
b) asistenta medicalã în urgente medico-chirurgicale, în limita competentei medicului de familie;
c) trimitere, pentru cazurile care depãşesc competenta medicului de familie, cãtre medicul de specialitate sau pentru internare în spital, dupã caz. Asiguraţii beneficiazã de aceste servicii, indiferent de medicul de familie pe lista cãruia sunt înscrişi.
Serviciile de urgenta se acorda în cabinetul medicului de familie, în cadrul programului de lucru stabilit, iar în afarã acestui program, în centre de permanenta. În localitãţile rurale în care nu sunt organizate centre de permanenta serviciile de urgenta se acorda de medicii de familie cu domiciliul în localitãţile respective. În situaţia în care în localitatea ruralã nu domiciliazã un medic de familie, serviciile de urgenta se acorda prin intermediul serviciilor medicale specializate.
D. Activitãţi de suport:
Eliberare de acte medicale: certificat de concediu medical, certificat de deces, inclusiv pentru persoanele care nu figureazã pe lista proprie, cu excepţia situaţiilor de suspiciune care necesita expertiza medico-legalã, certificat medical pentru îngrijirea copilului bolnav, conform prevederilor legale; adeverinte medicale pentru copii necesare înscrierii în colectivitãţi; scutiri medicale pentru copii în caz de îmbolnãviri; adeverinte medicale privind capacitatea copilului de a participa la orele de educaţie fizica, cu excepţia sportului de performanta; adeverinte medicale ca urmare a controlului medical anual al cadrelor didactice; adeverinte medicale solicitate de personalul sanitar pentru exercitarea profesiei.

CAP. 2
PACHET MINIMAL DE SERVICII MEDICALE

A. Servicii profilactice:
1. Supravegherea gravidei, conform normelor metodologice emise de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei:
a) luarea în evidenta în primul trimestru;
b) supraveghere, lunar, din luna a 3-a pana în luna a 9-a;
c) urmãrirea lehuzei la ieşirea din maternitate şi la 4 sãptãmâni. Medicul de familie care ia în evidenta gravida are obligaţia supravegherii acesteia pana la 4 sãptãmâni de la ieşirea din maternitate. Pentru a beneficia de serviciile menţionate anterior, gravida este obligatã sa se prezinte la acelaşi medic de familie care a luat-o în evidenta.
2. Servicii de planificare familialã:
a) consiliere de planificare familialã;
b) indicarea unei metode contraceptive la persoanele fãrã risc.
Casele de asigurãri de sãnãtate deconteazã un singur serviciu medical prevãzut la lit.a) şi b), la o perioada de minimum 3 luni.
B. Servicii de urgenta:
a) constatarea situaţiilor de urgenta;
b) asistenta medicalã în urgente medico-chirurgicale, în limita competentei;
c) trimitere, pentru cazurile care depãşesc competenta medicului de familie, cãtre medicul de specialitate sau pentru internare în spital, dupã caz.
Medicatia pentru cazurile de urgenta se asigura din trusa de urgenta.
Serviciile de urgenta se acorda în cabinetul medicului de familie, în cadrai programului de lucru stabilit, iar în afarã acestui program, în centre de permanenta. În localitãţile rurale în care nu sunt organizate centre de permanenta serviciile de urgenta se acorda de medicii de familie cu domiciliul în localitãţile respective. În situaţia în care în localitatea ruralã nu domiciliazã un medic de familie, serviciile de urgenta se acorda prin intermediul serviciilor medicale specializate.
C. Depistare de boli cu potenţial endemo-epidemic (examen obiectiv, diagnostic prezumtiv, trimiterea la spitalele de specialitate pentru confirmare şi tratament). Se acorda o singura consultatie per persoana pentru fiecare boala infectocontagioasa suspicionata.

ANEXA 2

MODALITĂŢILE DE PLATA
în asistenta medicalã primara pentru furnizarea
de servicii medicale prevãzute în pachetul de servicii
de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale

ART. 1
(1) Modalitãţile de plata în asistenta medicalã primara sunt: plata "per capita" prin tarif pe persoana asigurata, conform listei proprii de asiguraţi, şi plata prin tarif pe serviciu medical, pentru serviciile medicale prevãzute în pachetul de servicii de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale.
(2) Suma cuvenitã prin plata "per capita" se calculeazã prin înmulţirea numãrului de puncte rezultat în raport cu numãrul şi structura pe grupe de varsta a asiguraţilor înscrişi în lista medicului de familie, conform lit. a), ajustat în funcţie de condiţiile prevãzute la lit. b), cu valoarea stabilitã pentru un punct.
a) numãrul de puncte acordat în raport cu numãrul şi structura pe grupe de varsta a asiguraţilor se stabileşte astfel:
1. numãrul de puncte, acordat pe o persoana înscrisã în lista, în raport cu varsta asiguratului:



─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Grupa de varsta Sub 1 an 1-4 ani 5 - 59 de ani 60 de ani şi peste
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãr de
puncte/persoana/an 14,5 12 10 12,5
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────



La stabilirea numãrului de puncte în raport cu numãrul şi structura pe grupe de varsta a asiguraţilor înscrişi în lista proprie a medicului de familie, pentru persoanele care nu au împlinit varsta de pensionare şi care au fost pensionate din motive de boala, în locul punctajului aferent grupei de varsta în care acestea se încadreazã se acorda 12,5 puncte/persoana/an;
2. în situaţia în care în lista medicului de familie sunt înscrişi copii încredinţaţi sau dati în plasament, potrivit legii, unui serviciu public specializat ori unui organism privat autorizat, numãrul de puncte aferent acestora este:
- pentru grupa de varsta sub 1 an - 18,5 puncte
- pentru grupa de varsta 1 - 4 ani - 16 puncte
- pentru grupa de varsta 5 - 18 ani - 13 puncte.
În situaţia în care în lista medicului de familie sunt înscrise persoane instituţionalizate în centre de îngrijire şi asistenta care nu au medic încadrat, numãrul de puncte aferent acestora este de 14,5 puncte pentru grupa de varsta 60 de ani şi peste.
În acest sens medicii de familie depun la casa de asigurãri de sãnãtate, împreunã cu lista de asiguraţi, actele doveditoare pentru pensionãrii pe motiv de boala înscrişi pe lista proprie şi actele doveditoare care atesta calitatea de copil încredinţat sau dat în plasament şi de persoana institutionalizata;
3. la calculul numãrului lunar de puncte "per capita", conform art. 1 alin. (2), se iau în considerare asiguraţii înscrişi în lista medicului de familie, existenţi în ultima zi a lunii precedente.
Miscarea asiguraţilor dintr-o grupa de varsta în alta se face astfel: pentru asiguraţii din grupa de varsta 0 - 1 an trecerea în grupa de varsta urmãtoare se face în luna urmãtoare implinirii vârstei de 1 an; pentru asiguraţii din grupele de varsta 1 - 4 ani, 5 - 59 de ani, 60 şi peste 60 de ani înscrierea în grupele de varsta respective se face în funcţie de varsta împlinitã la data de 1 ianuarie a anului respectiv;
4. în situaţia în care numãrul total de puncte rezultat în raport cu numãrul de asiguraţi de pe lista fiecãrui medic de familie şi structura acestora pe grupe de varsta este mai mare de 25.000 de puncte/an, punctele ce depãşesc acest nivel se reduc cu 75%. Pentru cabinetele medicale individuale din rural, organizate conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã cu modificãrile ulterioare, care au un medic angajat cu contract individual de munca, reducerea numãrului total de puncte este de 75% pentru punctele ce depãşesc 37.000 de puncte pe an.
b) numãrul total de puncte rezultat potrivit lit. a) se recalculeazã în urmãtoarele situaţii:
1. în raport cu condiţiile în care se desfãşoarã activitatea majorarea este cu pana la 100%, pe baza criteriilor aprobate prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
Lista cuprinzând cabinetele medicale din asistenta medicalã primara, la care se aplica majorãrile de mai sus şi procentul de majorare corespunzãtor, se stabileşte anual de cãtre direcţiile de sãnãtate publica împreunã cu casele de asigurãri de sãnãtate;
2. în raport cu gradul profesional, valoarea de referinta a prestaţiei medicale este cea a medicului specialist. Pentru prestaţia medicului primar numãrul total de puncte se majoreazã cu 20%, iar pentru prestaţia medicului care nu a promovat un examen de specialitate se diminueazã cu 10%.
În situaţia în care titularul unui cabinet medical din mediul rural angajeazã un medic - situaţie în care se aplica prevederile art. 1 alin. (2) lit. a) pct. 4, - corecţia în raport cu gradul profesional al medicului titular se aplica la un numãr de puncte de pana la 25.000 inclusiv, iar în raport cu gradul profesional al medicului angajat, pentru punctele ce depãşesc acest nivel;
c) serviciile cuprinse la cap. I lit. A pct. 2, pct. 3 lit. d), pct. 4, 5, 6, 8 şi 9, lit. B pct. 1, 2, 3, 4 şi 5, lit. C şi D din anexa nr. 1 la ordin sunt plãtite "per capita".
(3) Suma cuvenitã pentru serviciile medicale cuprinse în pachetul de servicii de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale, pentru care plata se face prin tarif pe serviciu medical, se calculeazã prin înmulţirea numãrului de puncte pe serviciu medical cu valoarea stabilitã pentru un punct.
a) numãrul de puncte aferent serviciilor medicale acordate prin plata pe serviciu medical este:



───────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea serviciilor Numãrul
de puncte
───────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. serviciile prevãzute la cap. I lit. A pct. 1
lit. a) şi b) din anexa nr. 1 12
2. serviciile prevãzute la cap. I lit A pct. 1
lit. c) - g) din anexa nr. 1 8
3. serviciile prevãzute la cap. I lit. A pct. 1
lit. h) - i) din anexa nr. 1 6
4. serviciile prevãzute la cap. I lit A pct. 3
lit. a) din anexa nr. 1 10
5. serviciile prevãzute la cap. I lit. A pct. 3
lit. b) din anexa nr. 1 8/luna
6. serviciile prevãzute la cap. I lit A pct. 3
lit. c) din anexa nr. 1 8
7. serviciile prevãzute la cap. I lit A pct. 7 4/inoculare
lit. a) - k) din anexa nr. 1 sau doza
orala

Pentru imunizarile efectuate în colectivitãţi, acolo unde nu exista medic şcolar, acestea se efectueazã de cãtre medicii de familie desemnaţi de direcţiile de sãnãtate publica şi casele de asigurãri de sãnãtate. În acest caz se acorda medicului de familie 4 puncte pe inoculare sau doza orala, dacã imunizeaza un numãr de pana la 10 persoane inclusiv şi 2 puncte pe inoculare sau doza orala, pentru un numãr ce depãşeşte 10 persoane.
Pentru medicii de familie care vaccineaza, pentru fiecare tip de vaccin, peste 95% din totalul persoanelor eligibile catagrafiate, decontarea imunizarilor realizate peste acest nivel se face la punctaj dublu. La stabilirea procentului de persoane vaccinate se iau în considerare şi cele vaccinate în cadrul unitãţilor şcolare.

8. serviciile prevãzute la cap. I lit. B
pct. 6 din anexa nr. 1 40/luna
9. serviciile prevãzute la cap. II lit. A
pct. 1 lit a) din anexa nr. 1 10
10. serviciile prevãzute la cap. II lit. A
pct. 1 lit b) din anexa nr. 1 8/luna
11. serviciile prevãzute la cap. II lit. A
pct 1 lit. c) din anexa nr. 1 8
12. serviciile prevãzute la cap. II lit. A
pct. 2 din anexa nr. 1 4/solicitare
13. serviciile prevãzute la cap. II lit. B
din anexa nr. 1 6/solicitare
14. serviciile prevãzute la cap. II lit. C
din anexa nr. 1 10/caz confirmat
15. serviciile medicale prevãzute la Cap. I
lit. B pct.7 din anexa nr. 1 acordate
în cadrul programului de lucru stabilit
(maximum 4 deplasãri/zi) 10/solicitare
16. servicii medicale acordate de medicul de
familie din localitãţile rurale în care nu
sunt organizate centre de permanenta (în
afarã orelor de program):
a) între orele 20,00 - 8,00 20 puncte/
solicitare
b) pana la orele 20,00 15 puncte/
solicitare
17. Servicii medicale acordate în cadrul
centrelor de permanenta 20 puncte/ora
───────────────────────────────────────────────────────────────────────

b) plati suplimentare

1. bolnav TBC nou, descoperit activ de medicul
de familie, trimis şi confirmat de specialist 20/caz
3. depistare activa de cãtre medicul de familie
a bolilor cu transmitere sexualã: lues,
gonoree, HIV, chlamydia trachomatis, herpes
genital cu determinarea prezentei de herpes
simplex 2 şi includerea pacientelor în programul
de supraveghere oncologica pentru cancerul de col,
papilomatoza genitala cu determinarea serotipului
cu risc oncologic, cu confirmare de cãtre medicul
de specialitate 20/caz

c) la calculul numãrului lunar de puncte pe serviciu, conform alin. (3), se iau în considerare numãrul de puncte aferente serviciilor medicale acordate asiguraţilor înscrişi în lista medicului de familie, existenţi în luna curenta şi numãrul de puncte aferent serviciilor medicale acordate persoanelor care beneficiazã de serviciile medicale prevãzute în pachetul minimal de servicii medicale.
ART. 2
Acordarea serviciilor se face în urmãtoarele condiţii:
a) medicamentele prescrise trebuie sa fie în concordanta cu diagnosticul stabilit. Pentru medicamentele cu şi fãrã contribuţie personalã, prescripţia medicalã se completeazã în 3 exemplare, dintre care 1 exemplar rãmâne la medicul de familie;
b) investigaţiile paraclinice recomandate trebuie sa fie în concordanta cu diagnosticul prezumtiv, care se consemneazã în biletul de trimitere. Biletul de trimitere pentru investigaţiile paraclinice este formular tipizat şi se întocmeşte în 3 exemplare, dintre care un exemplar rãmâne la medicul de familie şi doua sunt înmânate asiguratului, pe care le depune la furnizorul de servicii medicale paraclinice;
c) în cazul depistarii unor cazuri de boli transmisibile trebuie sa se ia mãsuri de izolare şi raportare a cazurilor şi sa se acorde serviciile medicale necesare pentru preîntâmpinarea sau restrangerea unor endemii/epidemii, inclusiv supravegherea trimiterii la spital pentru bolile contagioase cu internare obligatorie. Pentru cazul în care se refuza internarea obligatorie, medicii vor apela la sprijinul organelor de poliţie şi al autoritãţilor publice locale.
În unitãţile de învãţãmânt în care nu exista medic şcolar sau în centrele de vaccinari, pentru acele vaccinuri care se livreaza în fiole cu mai multe doze individuale imunizarile se efectueazã de medicii de familie desemnaţi de direcţiile de sãnãtate publica şi de casele de asigurãri de sãnãtate, care rãspund atât de efectuarea inocularilor, cat şi de verificarea stãrii de sãnãtate a persoanelor care trebuie imunizate. Medicii care au efectuat imunizarile sunt obligaţi sa raporteze nominal caselor de asigurãri de sãnãtate şi direcţiilor de sãnãtate publica vaccinarile efectuate. Casele de asigurãri de sãnãtate sunt obligate sa informeze medicii de familie pe a cãror lista se regãsesc persoanele imunizate despre efectuarea acestor servicii medicale, pentru a fi trecute în registrul propriu de vaccinari şi în carnetul de vaccinari, dar fãrã a fi raportate ca activitate proprie.
ART. 3
(1) Pentru perioadele de absenta medicul de familie organizeazã preluarea activitãţii sale medicale de cãtre un alt medic de familie; în cazurile în care acesta este în imposibilitate de a organiza preluarea, casele de asigurãri de sãnãtate numesc un înlocuitor, cu avizul direcţiilor de sãnãtate publica. În ambele situaţii medicul înlocuitor trebuie sa aibã licenta de înlocuire temporarã. Licenta de înlocuire temporarã se acorda de consiliile judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, cu înştiinţarea casei de asigurãri de sãnãtate şi a direcţiei de sãnãtate publica. Pentru asigurarea condiţiilor în vederea preluãrii activitãţii unui medic de familie de cãtre alt medic, consiliile judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, pun la dispoziţie medicilor de familie listele cu medicii cu licenta de înlocuire, fãrã obligaţii contractuale, cum este şi cazul medicilor pensionari, care pot prelua activitatea în condiţiile legii.
(2) Perioadele de absenta a medicului de familie se referã la: incapacitate temporarã de munca, concediu de sarcina/lehuzie, concediu pentru creşterea şi îngrijirea copilului pana la 2 ani, vacanta pentru o perioada de maximum 30 de zile lucrãtoare pe an, studii medicale de specialitate, perioada cat ocupa funcţii de demnitate publica alese sau numite, perioada în care unul dintre soţi îl urmeazã pe celãlalt trimis în misiune permanenta în strãinãtate sau sa lucreze într-o organizaţie internationala în strãinãtate.
(3) Pentru perioade de absenta mai mici de 14 zile calendaristice înlocuirea medicului absent se poate face şi pe baza de reciprocitate între medici. În acest caz medicul înlocuitor îşi va prelungi programul de lucru în mod corespunzãtor, în funcţie de numãrul de servicii medicale solicitate de asiguraţii din lista proprie şi cei din lista medicului înlocuit. Situaţiile de înlocuire pe baza de reciprocitate vor fi comunicate caselor de asigurãri de sãnãtate şi afişate la cabinetul medical cu indicarea programului medicului înlocuitor.
(4) Suma cuvenitã prin plata "per capita" şi pe serviciu, aferentã perioadei de absenta, se vireazã de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate în contul titularului contractului sau în contul medicului înlocuitor, dupã caz, urmând ca în convenţia de înlocuire sa se stipuleze în mod obligatoriu condiţiile de plata a medicului înlocuitor.
(5) Medicul înlocuitor va îndeplini toate obligaţiile ce revin medicului înlocuit conform contractului de furnizare de servicii medicale încheiat de acesta cu casa de asigurãri de sãnãtate.
ART. 4
(1) Reprezentantul legal al cabinetului medical încheie o convenţie de înlocuire cu medicul înlocuitor pentru perioade de absenta mai mici de doua luni, avizatã de casa de asigurãri de sãnãtate, prin care se stabilesc condiţiile de înlocuire.
(2) Convenţia de înlocuire se încheie între casele de asigurãri de sãnãtate şi medicul înlocuitor agreat de medicul înlocuit, pentru perioade de absenta mai mari de 2 luni sau când medicul înlocuit se afla în imposibilitate de a încheia convenţie cu medicul înlocuitor.
(3) Convenţia de înlocuire devine anexa la contractul de furnizare de servicii medicale al reprezentantului legal al cabinetului medical.
ART. 5
(1) Medicul de familie poate angaja în cabinetul medical individual organizat conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale republicatã cu modificãrile ulterioare, medici pe baza de contract individual de munca, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. Medicii angajaţi nu au lista de asiguraţi proprie şi nu raporteazã activitate medicalã proprie; prescrierea medicamentelor cu sau fãrã contribuţie personalã se face folosindu-se formularul-tip cu ştampila cabinetului şi parafa medicului angajat. Intreaga activitate a cabinetului medical se desfãşoarã respectându-se contractul încheiat de reprezentantul legal al cabinetului medical cu casa de asigurãri de sãnãtate.
(2) Programul de activitate al medicului de familie care angajeazã medici, precum şi al medicilor angajaţi în condiţiile alin. (1) se stabileşte conform prevederilor art. 5 din Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 .
ART. 6
(1) Medicii de familie nou veniti într-o localitate, în cabinete medicale existente sau nou-înfiinţate, pe un post considerat a fi necesar de cãtre direcţia de sãnãtate publica şi casa de asigurãri de sãnãtate, încheie cu casa de asigurãri de sãnãtate o convenţie de furnizare de servicii medicale pe o perioada de 3 luni - perioada consideratã necesarã pentru înscrierea asiguraţilor în lista proprie -, în care se prevãd obligaţiile şi drepturile furnizorului de servicii medicale, potrivit anexei nr. 6 la ordin.
(2) În situaţia în care înainte de încheierea perioadei de 3 luni numãrul de asiguraţi înscrişi în lista proprie ajunge la nivelul minim necesar pentru încheierea unui contract de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã primara, medicii respectivi pot încheia un astfel de contract şi înainte de data de expirare a convenţiei.
(3) În cazul în care medicul care a încheiat o convenţie potrivit alin. (1) nu reuşeşte sa înscrie pe lista proprie, în termenul prevãzut, numãrul minim de asiguraţi, relaţia contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate înceteazã.
ART. 7
Fondul aferent asistenţei medicale primare are urmãtoarea structura:
1. 70% pentru plata "per capita" şi 30% pentru plata pe serviciu din fondul aferent asistenţei medicale primare, dupã ce s-au reţinut sumele ce rezulta potrivit pct. 2 şi sumele reprezentând indemnizaţiile de instalare;
2. suma destinatã cabinetelor medicale nou-înfiinţate sau deja existente, în care îşi desfãşoarã activitatea medicii de familie nou-veniti într-o localitate, pentru o perioada de maximum 3 luni, perioada pentru care medicul de familie are încheiatã o convenţie cu casa de asigurãri de sãnãtate este formatã din:
a) venitul medicului de familie nou-venit, stabilit potrivit prevederilor Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 ;
b) suma pentru cheltuielile de întreţinere şi funcţionare a cabinetului medical, inclusiv pentru cheltuielile de personal aferente personalului angajat, cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare pentru trusa de urgenta, egala cu de 1,5 ori venitul medicului respectiv, potrivit lit. a).
ART. 8
Pentru calculul trimestrial al valorilor definitive ale punctelor, fondul anual aferent asistenţei medicale primare se defalcheaza pe trimestre.
ART. 9
(1) Valoarea minima garantatã a punctului "per capita" este unica pe ţara, este valabilã pentru un an şi este în valoare de 9.565 lei.
(2) Valoarea unui punct "per capita" se regularizeazã trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmãtoare încheierii fiecãrui trimestru, în funcţie de fondul aferent pentru trimestrul respectiv, destinat pentru plata "per capita" a medicilor de familie şi de numãrul de puncte "per capita" efectiv realizat, conform art. 1 alin. (2) şi reprezintã valoarea definitiva a unui punct "per capita" unica pe ţara pentru trimestrul respectiv. Valoarea definitiva a unui punct "per capita" nu poate fi mai mica decât valoarea minima garantatã a unui punct "per capita".
(3) Valoarea minima garantatã a unui punct pentru plata pe serviciu este unica pe ţara, este valabilã pentru un an şi este în valoare de 6.050 lei.
(4) Valoarea unui punct pentru plata pe serviciu medical se regularizeazã trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmãtoare încheierii fiecãrui trimestru, în funcţie de fondul aferent pentru trimestrul respectiv, destinat pentru plata pe serviciu medical a medicilor de familie şi de numãrul de puncte pe serviciu medical efectiv realizat şi reprezintã valoarea definitiva a unui punct pe serviciu medical unica pe ţara pentru trimestrul respectiv. Valoarea definitiva a unui punct pe serviciu medical nu poate fi mai mica decât valoarea minima garantatã a unui punct pe serviciu medical.
(5) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia de a verifica lunar situaţiile în care cabinetele medicale au raportat un numãr de puncte "per capita" şi pe serviciu mai mare decât cel avut în vedere la stabilirea valorii minime garantate a unui punct "per capita" şi pe serviciu transmis de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi vor lua mãsurile corespunzãtoare.
ART. 10
(1) Suma cuvenitã lunar medicilor de familie se calculeazã prin totalizarea sumelor rezultate ca urmare a inmultirii numãrului de puncte "per capita" efectiv realizate şi a numãrului de puncte pe serviciu efectiv realizate cu valoarea minima garantatã pentru un punct "per capita", respectiv cu valoarea minima garantatã pentru un punct pe serviciu medical.
(2) Suma cuvenitã medicilor de familie pentru un trimestru se calculeazã prin totalizarea sumelor rezultate prin înmulţirea numãrului de puncte "per capita" şi a numãrului de puncte pe serviciu medical efectiv realizate în trimestrul respectiv cu valoarea definitiva a punctului "per capita", respectiv cu valoarea definitiva a punctului pe serviciu medical.
ART. 11
Lunar medicul de familie transmite caselor de asigurãri de sãnãtate, pana cel mai târziu la data de 3 a lunii urmãtoare, prin reprezentantul legal, intreaga activitate efectiv realizatã care se verifica de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate în vederea decontãrii. Nerespectarea termenului de raportare atrage dupã sine nedecontarea la termenele stabilite a serviciilor medicale prestate de medicul respectiv pentru perioada aferentã.
ART. 12
Asiguraţii care doresc sa îşi schimbe medicul de familie vor adresa o cerere medicului de familie la care doresc sa se înscrie, precizând numele medicului de la care pleacã. Medicul de familie primitor are obligaţia sa anunţe în scris, în maximum 15 zile, medicul de familie de la care a plecat asiguratul, precum şi casa de asigurãri de sãnãtate. Medicul de familie de la care pleacã asiguratul trebuie sa transfere fişa medicalã, prin posta, medicului primitor, în termen de 15 zile de la solicitare. Cabinetul medical de la care pleacã asiguratul pãstreazã minimum 1 an o copie dupã fişa medicalã a acestuia.
ART. 13
(1) Erorile de calcul constatate în cadrul unui trimestru se corecteaza la sfârşitul trimestrului, o data cu recalcularea drepturilor bãneşti cuvenite medicului de familie.
(2) Erorile de calcul constatate dupã expirarea unui trimestru se corecteaza pana la sfârşitul anului, astfel: suma corespunzãtoare numãrului de puncte plãtit eronat, în plus sau în minus fata de cel efectiv realizat, într-un trimestru anterior, se calculeazã în trimestrul în care s-a constatat eroarea, la valoarea definitiva a punctului "per capita" şi pe serviciu, stabilitã pentru trimestrul în care s-a produs eroarea, sumele respective afectand fondul pentru calculul valorii definitive a punctului pentru trimestrul în care s-a constatat eroarea şi implicit valoarea definitiva a punctului pentru trimestrul respectiv. În situaţia în care dupã încheierea anului financiar precedent se constata erori de calcul aferente acestuia, sumele plãtite în plus sau în minus se regularizeazã conform legii.
ART. 14
Persoanele din cabinetul medical beneficiazã de plata concediilor medicale şi de plata concediilor pentru creşterea copilului în varsta de pana la 2 ani, conform reglementãrilor în vigoare din legislaţia de asigurãri sociale. Persoanele încadrate cu contract individual de munca beneficiazã şi de plata concediilor de odihna şi a altor concedii ale salariaţilor, potrivit legii.
ART. 15
Reprezentantul legal al cabinetului medical are obligaţia de a angaja personal mediu sanitar şi poate angaja şi alte categorii de personal, în condiţiile prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 republicatã cu modificãrile ulterioare, achitand lunar toate contribuţiile prevãzute de lege pentru personalul angajat. Drepturile salariale ale personalului angajat se stabilesc prin negociere, cu respectarea nivelurilor minime ale funcţiilor şi gradelor/treptelor profesionale prevãzute de reglementãrile în vigoare privind sistemul de salarizare din sectorul sanitar bugetar. Medicul de familie are obligaţia sa stabileascã programul de lucru şi sarcinile de serviciu pentru aceste categorii de personal, atât la cabinetul medical, cat şi la domiciliul asiguraţilor.
ART. 16
În cadrul programului de lucru stabilit de medicul de familie personalul mediu sanitar acorda îngrijiri la domiciliu conform unui plan elaborat de medicul de familie direct sau la recomandarea medicului de specialitate care are asiguratul în îngrijire.
ART. 17
Casele de asigurãri de sãnãtate şi direcţiile de sãnãtate publica vor organiza trimestrial activitãţi de instruire a furnizorilor din asistenta medicalã primara, cu recomandarea ca furnizorii sa participe la aceste activitãţi.
ART. 18
(1) Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi casele de asigurãri de sãnãtate împreunã cu consiliile judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, vor efectua controlul furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã primara privind respectarea obligaţiilor contractuale, inclusiv respectarea criteriilor de calitate a serviciilor medicale furnizate.
(2) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, direcţiile de sãnãtate publica împreunã cu consiliile judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti, vor efectua controlul furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã primara privind respectarea obligaţiilor asumate de furnizori, prin care se asigura acces la serviciile medicale, precum şi modul în care sunt respectate prevederile legale în vigoare în domeniul sãnãtãţii şi vor informa casele de asigurãri de sãnãtate despre constatãrile efectuate.
(3) Controlul se efectueazã din proprie initiativa sau la sesizarea asiguraţilor ori a organelor administraţiei publice centrale sau locale.
ART. 19
În aplicarea art. 15 lit. g) din Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 , prin nerespectarea programului de lucru, se înţelege absenta nemotivatã de la programul de lucru afişat pentru activitatea desfasurata în cabinetul medical.
Absenta motivatã se ia în considerare în urmãtoarele situaţii: caz de boala, citaţii de la instanţele judecãtoreşti sau alte organe care au dreptul, potrivit legii, de a solicita prezenta la instituţiile respective, cu condiţia numirii unui înlocuitor pe baza de reciprocitate sau convenţie de înlocuire, ale cãrui numãr de telefon şi adresa vor fi afişate la cabinetul medical. Pentru aceste situaţii medicii de familie trebuie sa depunã la casa de asigurãri de sãnãtate copia documentelor justificative. Constatarea absentelor nemotivate de la programul de lucru afişat se face de organele prevãzute la art. 18, care întocmesc un proces-verbal, iar rezilierea contractului de furnizare de servicii medicale se va face odatã cu a treia constatare în decursul derulãrii contractului.
ART. 20
(1) În cazul în care se reziliazã contractul de furnizare de servicii medicale cu cabinete medicale în condiţiile prevãzute de Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 , toate documentele referitoare la persoanele asigurate (registrul de consultaţii, fişele medicale etc.) se depun, pe baza de proces-verbal, la casa de asigurãri de sãnãtate cu care acele cabinete au avut încheiat contract de furnizare de servicii medicale, cu asigurarea confidenţialitãţii documentelor transmise.
(2) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa transmitã fişele medicale ale asiguraţilor medicului de familie pe lista cãruia asiguraţii respectivi s-au înscris.

ANEXA 3

CONTRACT DE FURNIZARE
de servicii medicale în asistenta medicalã primara

1. Pãrţile contractante
Casa de asigurãri de sãnãtate .............., cu sediul în municipiul/oraşul ................., str. ................, nr. ......, judeţul/sectorul ................, tel/fax ................, reprezentatã prin director general ....................................,
şi
Cabinetul medical de asistenta medicalã primara .........., organizat astfel:
- cabinet individual ................................, cu sau fãrã punct sanitar ........., reprezentat prin medicul titular ..............
- cabinet asociat sau grupat ........................, cu sau fãrã punct sanitar ........., reprezentat prin medicul delegat ...........
- societate civilã medicalã ........................., cu sau fãrã punct sanitar ........., reprezentatã prin administratorul ..........
- cabinet care funcţioneazã în structura unei unitãţi sanitare aparţinând ministerelor cu reţele sanitare proprii ..............., cu sau fãrã punct sanitar ........., reprezentat prin ..............
- unitate medico-sanitarã cu personalitate juridicã, înfiinţatã potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã cu modificãrile ulterioare ................, reprezentatã prin .........., cu certificatul de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale nr. ..., autorizaţie sanitarã pentru cabinet nr. ..., autorizaţie sanitarã pentru punctul sanitar nr. ....., având sediul cabinetului medical în municipiul/oraşul/comuna ..............., str. .............., nr. ..., bl. .., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul .........., telefon ........., şi sediul punctului sanitar în comuna ............., str. ......., nr. ....., telefon ............., cont nr. ............., deschis la trezoreria statului, cod numeric personal al reprezentantului legal ......................, cod fiscal ............., copie dupã dovada asigurãrii de rãspundere civilã pentru activitatea medicalã pentru fiecare medic pe care îl reprezintã, certificatul de acreditare al unitãţii sanitare nr. ..........

II. Obiectul contractului

ART. 1 - Obiectul prezentului contract îl constituie furnizarea de servicii medicale în asistenta medicalã primara, conform Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002, şi normelor metodologice de aplicare a acestuia.

III. Servicii medicale furnizate

ART. 2 - Serviciile medicale furnizate în asistenta medicalã primara sunt cuprinse în pachetul de servicii de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale, prevãzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 20/12/2003 pentru probarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002.
ART. 3 - Furnizarea serviciilor medicale se face, pentru asiguraţii înscrişi pe lista proprie şi pentru persoanele care beneficiazã de serviciile medicale prevãzute în pachetul minimal de servicii medicale, de cãtre urmãtorii medici de familie:
1. ...................., având un numãr de ....... asiguraţi înscrişi pe lista proprie;
2. ...................., având un numãr de ....... asiguraţi înscrişi pe lista proprie;
3. ...................., având un numãr de ....... asiguraţi înscrişi pe lista proprie.

IV. Durata contractului

ART. 4 - Prezentul contract este valabil de la data încheierii pana la 31 decembrie 2003.
ART. 5 - Durata prezentului contract se poate prelungi prin acordul pãrţilor pe toatã durata de aplicabilitate a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002.

V. Obligaţiile pãrţilor

A. Obligaţiile casei de asigurãri de sãnãtate

ART. 6 - Casa de asigurãri de sãnãtate are urmãtoarele obligaţii:
a) sa încheie contracte numai cu furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara autorizaţi şi acreditaţi;
b) sa controleze activitatea furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã primara, conform contractelor încheiate cu aceştia;
c) sa verifice prescrierea medicamentelor şi recomandarea investigatiilor paraclinice de cãtre furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
d) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea serviciilor contractate şi prestate, pe baza facturii însoţite de desfasuratoarele privind activitatea realizatã;
e) sa comunice medicilor de familie, în vederea actualizãrii listelor proprii, persoanele care şi-au pierdut calitatea de asigurat sau pentru care nu s-a virat integral contribuţia de asigurãri pentru sãnãtate; sa nu solicite medicilor de familie documentele în baza cãrora se stabileşte calitatea de asigurat a persoanelor sau plata contribuţiei de asigurãri pentru sãnãtate a asiguraţilor înscrişi în lista proprie;
f) sa informeze permanent furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara asupra condiţiilor de contractare şi sa facã publice valorile definitive ale punctelor rezultate în urma regularizãrii trimestriale, atât prin afişare la sediul caselor de asigurãri de sãnãtate cat şi pe pagina electronica a acestora, începând cu ziua urmãtoare transmiterii acestora de cãtre Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate.

B. Obligaţiile furnizorului de servicii medicale

ART. 7 - Furnizorul de servicii medicale are urmãtoarele obligaţii:
a) sa acorde servicii de asistenta medicalã primara asiguraţilor înscrişi în lista proprie, indiferent de casa de asigurãri de sãnãtate unde se vireazã contribuţia la fondul de asigurãri de sãnãtate, respectând criteriile de calitate elaborate de organele abilitate prevãzute de lege. Serviciile medicale care se acorda de medicul de familie sunt cele prevãzute în pachetul de servicii de baza care se acorda în asistenta medicalã primara;
b) sa asigure în cadrul serviciilor furnizate potrivit pachetului de servicii de baza toate activitãţile care sunt cuprinse în baremul de activitãţi practice obligatorii din curricula de pregãtire în specialitatea de medicina de familie. De asemenea, are obligaţia de a interpreta investigaţiile necesare în afectiunile prevãzute în tematica pe aparate şi sisteme;
c) sa acorde serviciile medicale cuprinse în pachetul minimal de servicii medicale persoanelor care nu fac dovada calitãţii de asigurat sau plãţii contribuţiei la Fondul naţional unic de asigurãri sociale pentru sãnãtate, precum şi pentru categoriile de persoane care se asigura facultativ pentru sãnãtate, potrivit legii;
d) sa actualizeze lista proprie cuprinzând asiguraţii înscrişi, ori de câte ori apar modificãri în cuprinsul acesteia, în funcţie de miscarea lunarã a asiguraţilor şi sa comunice aceste modificãri caselor de asigurãri de sãnãtate precum şi sa actualizeze lista proprie în funcţie de comunicãrile transmise de casele de asigurãri de sãnãtate cu privire la asiguraţii care nu mai fac dovada calitãţii de asigurat şi plata contribuţiei la fondul naţional unic de asigurãri sociale pentru sãnãtate; sa comunice caselor de asigurãri de sãnãtate, datele de identificare a persoanelor cãrora li s-au acordat serviciile medicale prevãzute în pachetul minimal de servicii medicale;
e) sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa prescrie medicamentele prevãzute în Nomenclatorul de medicamente, conform reglementãrilor în vigoare. Medicamentele prescrise şi investigaţiile paraclinice recomandate trebuie sa fie în concordanta cu diagnosticul;
f) sa nu refuze acordarea asistenţei medicale în caz de urgenta medicalã, ori de câte ori se solicita aceste servicii medicale;
g) sa înscrie din oficiu copiii care nu au fost înscrişi pe lista unui medic de familie, odatã cu prima consultatie a copilului bolnav în localitatea de resedinta a acestuia. Nou-nascutul va fi înscris pe lista medicului de familie care a îngrijit gravida, dacã pãrinţii acestuia nu au alta opţiune;
h) sa înscrie pe lista proprie gravidele neînscrise pe lista unui medic de familie, care îndeplinesc condiţiile de persoana asigurata, la prima consultatie, în localitatea de resedinta a acestora sau la solicitarea sistemului de asistenta medicalã comunitara;
i) sa nu refuze înscrierea pe lista de asiguraţi a copiilor, la solicitarea mamei sau la anunţarea de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate cu care are încheiat contract de furnizare de servicii ori de primãrie, precum şi la solicitarea sistemului de asistenta medicalã comunitara sau a direcţiilor de protecţie a copilului, pentru copiii aflaţi în dificultate din centrele de plasament sau familii substitutive;
j) sa respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate şi a activitãţii desfãşurate la nivelul cabinetelor de medicina primara;
k) sa informeze asiguraţii despre serviciile oferite şi despre modul în care sunt furnizate;
l) sa respecte confidenţialitatea prestaţiei medicale;
m) sa factureze lunar, pana la data de 3 ale lunii urmãtoare în vederea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, activitatea realizatã conform contractului de furnizare de servicii medicale, fiind direct rãspunzãtor de corectitudinea datelor. Factura va fi însoţitã de desfasuratoarele privind activitãţile realizate. Nerespectarea termenelor de depunere a facturii pentru o perioada de maximum doua luni consecutive în cadrul unui trimestru conduce la mãsuri mergand pana la rezilierea contractului de furnizare de servicii medicale;
n) sa raporteze la casele de asigurãri de sãnãtate şi la direcţiile de sãnãtate publica datele necesare pentru urmãrirea desfãşurãrii activitãţii în asistenta medicalã primara, potrivit formularelor de raportare stabilite prin ordin comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al ministrului sãnãtãţii şi familiei şi care se pun la dispoziţie în mod gratuit;
o) sa respecte prevederile actelor normative privind raportarea bolilor şi efectuarea vaccinarilor;
p) sa respecte dreptul la libera alegere de cãtre asigurat a medicului şi dreptul asiguratului de a-şi schimba medicul de familie dupã expirarea a cel puţin 3 luni de la data înscrierii pe lista acestuia; în situaţia în care nu se respecta aceasta obligaţie, la sesizarea asiguratului casa de asigurãri de sãnãtate cu care furnizorul a încheiat contract de furnizare de servicii medicale va efectua actualizarea listei medicului de familie de la care asiguratul doreşte sa plece, prin eliminarea de pe lista a asiguratului;
q) sa solicite asiguraţilor, la înscrierea pe lista proprie, documentele justificative care atesta calitatea acestora de asigurat;
r) sa îşi stabileascã programul de activitate în funcţie de condiţiile specifice din zona, cu respectarea prevederilor Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 şi ale normelor metodologice de aplicare a acestuia;
s) sa furnizeze servicii medicale de urgenta în afarã programului de lucru şi sa participe la activitatea de asigurare a asistenţei medicale continue în centrele de permanenta, conform reglementãrilor din Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 ;
t) sa afiseze la loc vizibil la cabinetul medical pachetul de servicii de baza, pachetul minimal de servicii medicale şi obligaţiile sale ca furnizor de servicii medicale primare aflat în relatie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate;
u) sa anunţe casele de asigurãri de sãnãtate atunci când:
- i-a fost retrasã sau suspendatã autorizaţia de libera practica;
- i-a fost ridicatã autorizaţia sanitarã sau a expirat termenul de valabilitate a acesteia;
- i-a încetat acreditarea;
- a renunţat sau a pierdut calitatea de membru a Colegiului Medicilor din România;
- sa anunţe în scris în momentul înscrierii pe lista proprie a unui asigurat plecat de la un alt medic de familie, atât medicul de familie de la care a plecat asiguratul cat şi casa de asigurãri de sãnãtate, în maximum 15 zile; Medicul de familie de la care a plecat asiguratul transfera fişa medicalã a asiguratului, în maximum 15 zile lucrãtoare de la solicitare prin serviciul poştal şi pãstreazã minimum 1 an o copie de pe fişa medicalã a acestuia;
v) sa accepte controlul din partea serviciilor specializate ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, ale casei de asigurãri de sãnãtate cu care a încheiat contract, ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, ale direcţiei de sãnãtate publica, împreunã cu Colegiul Medicilor din România organizat la nivel naţional şi judeţean, precum şi altor organe abilitate de lege;
x) sa angajeze asistenţi medicali în vederea asigurãrii calitãţii actului medical;
y) sa stabileascã programul de lucru şi sarcinile de serviciu pentru personalul angajat;
z) sa organizeze preluarea activitãţii medicale de cãtre un alt medic de familie pentru perioadele de absenta.

VI. Modalitãţi de plata

ART. 8 - Modalitãţile de plata în asistenta medicalã primara sunt:
1. plata "per capita", prin tarif pe persoana asigurata;
2. tarif pe serviciu medical, cuantificat în puncte, pentru asiguraţii din lista proprie şi pentru persoanele care nu fac dovada calitãţii de asigurat sau plãţii contribuţiei la Fondul naţional unic de asigurãri sociale pentru sãnãtate, precum şi pentru categoriile de persoane care se asigura facultativ pentru sãnãtate, potrivit legii.
3. Plata "per capita" se face conform art. 1 alin. (2) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 20/12/2003 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 .
Valoarea minima garantatã a unui punct pentru plata "per capita" este unica pe ţara, de ........ lei. În condiţiile în care bugetul Fondului unic naţional de asigurãri sociale de sãnãtate este diminuat prin acte normative, se recalculeazã valoarea minima garantatã pentru un punct.
Clauze speciale - se completeazã pentru fiecare cabinet medical şi medic de familie din componenta cabinetului medical cu care s-a încheiat contractul:

a) Medic de familie
Nume .............. Prenume ............
Cod numeric personal ...................
Grad profesional .......................
Codul medicului ........................
Program de lucru .......................

Medic de familie angajat*)
Nume .............. Prenume ............
Cod numeric personal ...................
Grad profesional .......................
Codul medicului ........................
Program de lucru .......................


*) În cazul cabinetelor medicale individuale

1. Asistent medical
Nume ............, Prenume ...............
Cod numeric personal......................

2 .......................
.......................

b) Medic de familie
Nume .............. Prenume .............
Cod numeric personal ....................
Grad profesional ........................
Codul medicului .........................
Program de lucru ........................

Medic de familie angajat*)
Nume .............. Prenume ...............
Cod numeric personal ......................
Grad profesional ..........................
Codul medicului ...........................
Program de lucru ..........................

------------
*) În cazul cabinetelor medicale individuale

1. Asistent medical
Nume ............... Prenume ...................
Cod numeric personal ...........................

2 ................................
................................

c) ...............................
...............................
...............................

Numãrul de puncte calculat conform art. 1 alin. (2) lit. a) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 20/12/2003 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 , se ajusteaza în raport:
a) cu condiţiile în care îşi desfãşoarã activitatea medicul de familie, cu ............%;
b) cu gradul profesional:
1) al medicului de familie titular, pentru numãrul de puncte ce depãşeşte 25.000 puncte/an:
- primar +20%;
- fãrã grad profesional -10%;
2) al medicului de familie angajat în cabinetele medicale individuale din rural pentru numãrul de puncte ce depãşeşte 25.000 puncte/an:
- primar +20%;
- fãrã grad profesional -10%;
3.1. Plata pe serviciu medical pentru serviciile din pachetul de servicii de baza şi din pachetul minimal de servicii medicale se face conform art. 1 alin. (3) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 20/12/2003 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 .
3.2. Valoarea minima garantatã a unui punct pentru plata pe serviciu este unica pe ţara, de .......... lei.
ART. 9 - (1) Casele de asigurãri de sãnãtate au obligaţia sa deconteze în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la încheierea fiecãrei luni contravaloarea serviciilor medicale furnizate potrivit contractelor încheiate între furnizorii de servicii medicale primare şi casele de asigurãri de sãnãtate, la valoarea minima garantatã a punctului "per capita" şi pe serviciu medical.
(2) Pana la data de 30 a lunii urmãtoare trimestrului expirat se face decontarea drepturilor bãneşti ale medicilor de familie ca urmare a regularizarilor în funcţie de valoarea definitiva a punctului "per capita" şi a punctului pe serviciu medical.
(3) Valoarea definitiva a punctului "per capita" se diminueazã cu câte 10% pentru trimestrul în care se constata abuzuri sau prescrieri nejustificate de medicamente cu sau fãrã contribuţie din partea asiguratului şi/sau recomandãri de investigaţii paraclinice nejustificate, constatate în urma verificãrilor efectuate de casele de asigurãri de sãnãtate, direcţiile de sãnãtate publica şi consiliile judeţene ale Colegiului Medicilor din România, respectiv al municipiului Bucureşti.
(4) Neefectuarea, datoritã medicului de familie, conform planificarii, în proporţie de peste 20% pe trimestru, a controalelor obligatorii prevãzute la art. 11 alin. (1) din Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 , atrage diminuarea veniturilor aferente plãţii "per capita" pentru trimestrul respectiv cu 10%.

VII. Calitatea serviciilor

ART. 10 - Serviciile medicale furnizate în baza prezentului contract trebuie sa respecte criteriile de calitate elaborate de organele abilitate de lege.

VIII. Rãspunderea contractualã

ART. 11 - Pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale partea în culpa datoreazã celeilalte pãrţi daune-interese.
ART. 12 - În cazul în care termenele de plata prevãzute la art. 9 nu sunt respectate din vina caselor de asigurãri de sãnãtate, acestea sunt obligate la plata unor majorãri de întârziere egale cu majorãrile ce se aplica pentru întârzierea plãţii impozitelor cãtre stat.
ART. 13 - Furnizorul de servicii medicale garanteazã şi rãspunde de calitatea serviciilor medicale acordate asiguraţilor.

VIII. Clauza specialã

ART. 14 - Orice împrejurare independenta de vointa pãrţilor, intervenita dupã data semnãrii contractului şi care impiedica executarea acestuia, este consideratã ca forta majorã şi exonereaza de rãspundere partea care o invoca. Sunt considerate ca forta majorã, în sensul acestei clauze, împrejurãri ca: rãzboi, revoluţie, cutremur, marile inundatii, embargo.
Partea care invoca forta majorã trebuie sa anunţe cealaltã parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de forta majorã şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz.
Dacã nu procedeazã la anunţarea în termenele prevãzute mai sus a începerii şi încetãrii cazului de forta majorã, partea care îl invoca suporta toate daunele provocate celeilalte pãrţi prin neanuntarea în termen.
În cazul în care împrejurãrile care obliga la suspendarea executãrii prezentului contract se prelungesc pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.

IX. Contravenţii

ART. 15 - Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispoziţie organelor de control actele de evidenta a serviciilor furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã serviciile realizate conduce la amânarea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale prestate, pana în momentul efectuãrii urmatorului control

X. Încetarea contractului

ART. 16 - Contractul se reziliazã de plin drept, printr-o notificare scrisã a caselor de asigurãri de sãnãtate, în termen de 10 zile calendaristice de la data constatãrii, în urmãtoarele situaţii:
a) dacã medicul nu începe activitatea în termen de cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului de furnizare de servicii medicale;
b) dacã din motive imputabile furnizorului acesta îşi întrerupe activitatea pe o perioada mai mare de 3 luni;
c) ridicarea de cãtre organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare a furnizorului, expirarea termenului de valabilitate a acesteia sau încetarea acreditãrii furnizorului;
d) nerespectarea termenelor de raportare, în vederea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate, a activitãţii realizate conform prezentului contract, pe baza documentelor de raportare, pentru o perioada de maximum doua luni consecutive în cadrul unui trimestru;
e) în cazul în care numãrul de asiguraţi din lista proprie a unui medic de familie scade sub numãrul minim stabilit conform <>art. 2 alin.(3) din Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara;
f) ca urmare a aplicãrii de 3 ori a mãsurii de diminuare a valorii definitive a punctului "per capita" pentru abuzuri sau prescrieri nejustificate de medicamente şi/sau recomandãri nejustificate de investigaţii paraclinice;
g) în situaţia în care instituţiile abilitate pentru efectuarea controlului furnizorilor de servicii medicale primare, prevãzute la <>art. 8 din Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, constata nerespectarea programului de lucru stabilit de cãtre medicul de familie şi comunicat casei de asigurãri de sãnãtate şi direcţiei de sãnãtate publica.
ART. 17 - Contractul înceteazã cu data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii:
a) se muta cabinetul medical din teritoriul de funcţionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al cabinetului medical;
c) medicul renunţa sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor din România;
d) încetare prin faliment, dizolvare, lichidare, în cazul cabinetelor medicale organizate potrivit <>art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã cu modificãrile ulterioare;
e) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate;
f) acordul de vointa al pãrţilor;
g) denunţarea unilaterala a contractului de cãtre reprezentantul legal al cabinetului medical sau al casei de asigurãri de sãnãtate, printr-o notificare scrisã cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreşte încetarea contractului.
ART. 18 - Situaţiile prevãzute la art. 16 şi la art. 17 lit. b) - e) se constata de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate din oficiu, prin organele abilitate pentru efectuarea controlului sau la sesizarea oricãrei persoane interesate.
Situaţiile prevãzute la art. 17 lit. a) se notifica casei de asigurãri de sãnãtate, cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de la care se doreşte încetarea contractului.

XI. Corespondenta

ART. 19 - Corespondenta legatã de derularea prezentului contract se efectueazã în scris, prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul pãrţilor.
Fiecare parte contractantã este obligatã ca în termen de 3 zile din momentul în care intervin modificãri ale datelor ce figureazã în prezentul contract sa notifice celeilalte pãrţi contractante schimbarea survenitã.

XII. Modificarea contractului

ART. 20 - În condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intra în vigoare pe durata derulãrii prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzãtor.
ART. 21 - Valorile definitive ale punctului "per capita" şi pe serviciu sunt cele calculate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi nu sunt elemente de negociere între pãrţi.
ART. 22 - (1) Dacã o clauza a acestui contract ar fi declarata nulã, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de aceasta nulitate. Pãrţile convin ca orice clauza declarata nulã sa fie înlocuitã printr-o alta clauza care sa corespundã cat mai bine cu putinta spiritului contractului.
(2) Dacã expira termenul de valabilitate a autorizaţiei sanitare pe durata prezentului contract, toate celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de nulitate, cu condiţia reînnoirii autorizaţiei sanitare pe toatã durata de valabilitate a contractului.

XIII. Soluţionarea litigiilor

ART. 23 - (1) Litigiile nãscute în legatura cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori alte pretenţii decurgând din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabila.
(2) Litigiile nesolutionate conform alin. (1) sunt de competenta Comisiei centrale de arbitraj, care va soluţiona cauza potrivit legii.
ART. 24 - Hotãrârile Comisiei centrale de arbitraj pot fi atacate la instanţele judecãtoreşti competente.

XIV. Alte clauze .......................

Prezentul contract de furnizare a serviciilor medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate a fost încheiat astãzi ......, în doua exemplare a câte ...... pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte contractantã.

CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE FURNIZOR DE SERVICII
MEDICALE
Director general, Reprezentant legal,
Director adjunct economic,
Director adjunct relaţii contractuale,


Vizat
Oficiul juridic,

ANEXA 4

Vizat
CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE ............

CONVENŢIE DE ÎNLOCUIRE*)
(anexa la Contractul de furnizare de servicii medicale
din asistenta medicalã primara nr. .....) între reprezentantul
legal al cabinetului medical şi medicul înlocuitor

I. Pãrţile convenţiei de înlocuire:

Dr. ...(numele şi prenumele)................................
reprezentant legal al cabinetului medical ....................., cu sediul în municipiul/oraşul ..................., str. ................, nr. ..., bl. ..., sc. ..., etaj ..., ap. ..., judeţ/sector ............., telefon/fax ....................., cu contract de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã primara nr. ............ încheiat cu Casa de asigurãri de sãnãtate ..............., cont nr. ............, deschis la trezoreria statului, cod fiscal .............

Medicul înlocuit: ....(numele şi prenumele)................
şi
Dr. ...(numele şi prenumele)..........................
cu licenta de înlocuire ca medic de familie nr. ...........

II. Obiectul convenţiei
Preluarea activitãţii medicale a medicului de familie ............., conform contractului nr. ......, pentru o perioada de absenta de ......., de cãtre medicul de familie

III. Motivele absentei
1. incapacitate temporarã de munca în limita
a doua luni/an ........
2. vacanta pentru o perioada de maximum 30
de zile lucrãtoare/an ........
3. studii medicale de specialitate pentru o
perioada de maximum doua luni/an ........
4. perioada cat ocupa funcţii de demnitate
publica, alese sau numite, în limita a
doua luni/an ........

IV. Locul de desfãşurare a activitãţii
Serviciile medicale se acorda în cabinetul medical (al medicului înlocuit) ............

V. Obligaţiile medicului înlocuitor
Obligaţiile medicului înlocuitor sunt cele prevãzute în contractul încheiat între medicul de familie înlocuit şi casa de asigurãri de sãnãtate.

VI. Modalitatea de plata a medicului de familie înlocuitor
1. Venitul "per capita" şi pe serviciu pentru perioada de absenta se vireazã de Casa de asigurãri de sãnãtate ........... în contul titularului contractului nr. ........., acesta obligandu-se sa achite medicului înlocuitor ........ lei/luna.
2. Termenul de plata ...............
3. Documentul de plata .............

VII. Prezenta convenţie de înlocuire a fost încheiatã astãzi, ....... în 3 exemplare, dintre care un exemplar devine act adiţional la contractul nr. ...... al medicului înlocuit şi câte un exemplar revine pãrţilor semnatare.

Reprezentantul legal al Medicul înlocuitor,
cabinetului medical,

-----------
*) Convenţia de înlocuire se încheie pentru perioade de absenta în limita a doua luni/an.

ANEXA 5

CONVENŢIE DE ÎNLOCUIRE*)
anexa la Contractul de furnizare de servicii medicale
din asistenta medicalã primara nr. .... între casa de
asigurãri de sãnãtate şi medicul înlocuitor

I. Pãrţile convenţiei de înlocuire:
Casa de asigurãri de sãnãtate ........................, cu sediul în municipiul/oraşul ................., str. ............., nr. ..., judeţul/sectorul ..............., telefon/fax .........., reprezentatã prin director general......................
pentru
Medicul înlocuit: .....(numele şi prenumele)................

şi

Dr. ....(numele şi prenumele)..............................., cu licenta de înlocuire ca medic de familie nr. ......,

din cabinetul medical .............................. cu sediul în municipiul/oraşul ................., str. .........., nr. ...., bl. ...., sc. ...., etaj ..., ap. ...., judeţul/sectorul ................, telefon/fax .................., cu contract de furnizare de servicii medicale în asistenta medicalã primara nr. ......., încheiat cu Casa de Asigurãri de Sãnãtate ......................, cont nr. ........., deschis la trezoreria statului, cod fiscal ......... al cãrui reprezentant legal este: ...(numele şi prenumele)..........

II. Obiectul convenţiei

Preluarea activitãţii medicale a medicului de familie ............., conform contractului nr. ....., pentru o perioada de absenta de ......, de cãtre medicul de familie.................

III. Motivele absentei:

1. incapacitate temporarã de munca, care
depãşeşte doua luni/an .............
2. concediu de sarcina sau lehuzie .............
3. concediu pentru creşterea şi îngrijirea
copilului în varsta de pana la 2 ani .............
4. perioada cat ocupa funcţii de demnitate
publica alese sau numite, care
depãşeşte doua luni/an .............
5. perioada în care unul dintre soţi îl
urmeazã pe celãlalt trimis în misiune
permanenta în strãinãtate sau sa
lucreze într-o organizaţie
internationala în strãinãtate ............

IV. Locul de desfãşurare a activitãţii
Serviciile medicale se acorda în cabinetul medical (al medicului înlocuit) .............

V. Obligaţiile medicului înlocuitor
Obligaţiile medicului înlocuitor sunt cele prevãzute în contractul încheiat între medicul de familie înlocuit şi casa de asigurãri de sãnãtate.
Medicul înlocuitor are obligaţia fata de cabinetul medical al medicului înlocuit, de a suporta cheltuielile de administrare şi de personal care reveneau titularului cabinetului respectiv.

VI. Modalitatea de plata a medicului de familie înlocuitor
1. Veniturile "per capita" şi pe serviciu aferente perioadei de absenta se vireazã de casa de asigurãri de sãnãtate în contul medicului înlocuitor nr. ...... deschis la .................
2. Termenul de plata ...................
3. Documentul de plata .................

VII. Prezenta convenţie de înlocuire a fost încheiatã astãzi, ......, în doua exemplare, dintre care un exemplar devine act adiţional la contractul nr. ...... al medicului înlocuit şi un exemplar revine medicului înlocuitor.

CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Medicul înlocuitor,

Director general,

Director adjunct economic, De acord,
Reprezentant legal al
Director adjunct relaţii cabinetului medical**)
contractuale,

Vizat
Oficiul juridic

-------------
*) Convenţia de înlocuire se încheie pentru perioade de absenta mai mari de doua luni/an.
**) În cazul în care poate fi prezent, cu excepţia situaţiilor în care acesta se afla în imposibilitatea de a fi prezent.

ANEXA 6


CONVENŢIE DE FURNIZARE
de servicii medicale în asistenta medicalã primara

I. Pãrţile contractante
Casa de asigurãri de sãnãtate ........................., cu sediul în municipiul/oraşul .................., str. ................., nr. ....., Judeţul/sectorul..................., tel/fax..............., reprezentatã prin director general...................................,
şi
Unitatea sanitarã de asistenta medicalã primara .................., cu sau fãrã punct sanitar ................., reprezentat prin ............. cu certificatul de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale nr. ........., autorizaţie sanitarã pentru cabinet nr. ......, autorizaţie sanitarã pentru punctul sanitar nr. ............ având sediul cabinetului medical în municipiul/oraşul/comuna ................. str. ..........., nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul .........., telefon .........., şi sediul punctului sanitar în comuna .............., str. ................, nr. ....., telefon .........., cont nr. ........, deschis la trezoreria statului, cod numeric personal al reprezentantului legal ..................., cod fiscal ..............., copie dupã dovada asigurãrii de rãspundere civilã pentru activitatea medicalã pentru fiecare medic pe care îl reprezintã, certificatul de acreditare al unitãţii sanitare nr. .......

II. Obiectul convenţiei

ART. 1 - Obiectul prezentei convenţii îl constituie furnizarea de servicii medicale în asistenta medicalã primara, conform Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 şi normelor metodologice de aplicare a acestuia.

III. Servicii medicale furnizate

ART. 2 - Serviciile medicale furnizate în asistenta medicalã primara sunt cuprinse în pachetul de servicii de baza şi în pachetul minimal de servicii medicale, prevãzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 20/12/2003 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002.

IV. Durata convenţiei

ART. 3 - Prezenta convenţie este valabilã o perioada de 3 luni de la data încheierii.

V. Obligaţiile pãrţilor

B. Obligaţiile casei de asigurãri de sãnãtate
ART. 4 - Casa de asigurãri de sãnãtate are urmãtoarele obligaţii:
a) sa încheie convenţii numai cu furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara autorizaţi şi acreditaţi;
b) sa controleze activitatea furnizorilor de servicii medicale în asistenta medicalã primara, conform contractelor încheiate cu aceştia;
c) sa verifice prescrierea medicamentelor şi recomandarea investigatiilor paraclinice de cãtre furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
d) sa plãteascã venitul medicilor de familie nou-veniti într-o localitate, într-un cabinet medical nou-înfiinţat sau deja existent, venitul aferent activitãţii realizate;
e) sa informeze furnizorii de servicii medicale în asistenta medicalã primara asupra condiţiilor de încheiere a convenţiilor.
B. Obligaţiile furnizorului de servicii medicale
ART. 5 - Furnizorul de servicii medicale are urmãtoarele obligãrii:
a) sa acorde servicii de asistenta medicalã primara asiguraţilor înscrişi în lista proprie, respectând criteriile de calitate elaborate de organele abilitate prevãzute de lege. Serviciile medicale care se acorda de medicul de familie nou-venit într-o localitate sunt cele prevãzute în pachetul de servicii de baza care se acorda în asistenta medicalã primara;
b) sa asigure în cadrul serviciilor furnizate potrivit pachetului de servicii de baza toate activitãţile care sunt cuprinse în baremul de activitãţi practice obligatorii din curricula de pregãtire în specialitatea de medicina de familie. De asemenea, are obligaţia de a interpreta investigaţiile necesare în afectiunile prevãzute în tematica pe aparate şi sisteme;
c) sa acorde serviciile medicale cuprinse în pachetul minimal de servicii medicale persoanelor care nu fac dovada calitãţii de asigurat sau plãţii contribuţiei la fondul naţional unic de asigurãri sociale pentru sãnãtate, precum şi pentru categoriile de persoane care se asigura facultativ pentru sãnãtate, potrivit legii;
d) sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa prescrie medicamentele prevãzute în Nomenclatorul de medicamente, conform reglementãrilor în vigoare. Medicamentele prescrise şi investigaţiile paraclinice recomandate trebuie sa fie în concordanta cu diagnosticul;
e) sa nu refuze acordarea asistenţei medicale în caz de urgenta medicalã, ori de câte ori se solicita aceste servicii medicale;
f) sa înscrie din oficiu copiii care nu au fost înscrişi pe lista unui medic de familie odatã cu prima consultatie a copilului bolnav în localitatea de resedinta a acestuia. Nou-nascutul va fi înscris pe lista medicului de familie care a îngrijit gravida, dacã pãrinţii acestuia nu au alta opţiune.
g) sa înscrie pe lista proprie gravidele neînscrise pe lista unui medic de familie, care îndeplinesc condiţiile de persoana asigurata, la prima consultatie, în localitatea de resedinta a acestora sau la solicitarea sistemului de asistenta medicalã comunitara;
h) sa nu refuze înscrierea pe lista de asiguraţi a copiilor, la solicitarea mamei sau la anunţarea de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate cu care are încheiat contract de furnizare de servicii ori de primãrie, precum şi la solicitarea sistemului de asistenta medicalã comunitara sau a direcţiilor de protecţie a copilului, pentru copiii aflaţi în dificultate din centrele de plasament sau familii substitutive;
i) sa respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate şi a activitãţii desfãşurate la nivelul cabinetelor de medicina primara;
j) sa informeze asiguraţii despre serviciile oferite şi despre modul în care sunt furnizate;
k) sa respecte confidenţialitatea prestaţiei medicale;
l) sa respecte prevederile actelor normative privind raportarea bolilor şi efectuarea vaccinarilor;
m) sa solicite asiguraţilor, la înscrierea pe lista proprie, documentele justificative care atesta calitatea acestora de asigurat;
n) sa îşi stabileascã programul de activitate în funcţie de condiţiile specifice din zona, cu respectarea prevederilor Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, în asistenta medicalã primara aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 şi a normelor metodologice de aplicare a acestuia;
o) sa afiseze la loc vizibil la cabinetul medical pachetul de servicii de baza, pachetul minimal de servicii medicale şi obligaţiile sale ca furnizor de servicii medicale primare aflat în relatie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate;
p) sa anunţe casele de asigurãri de sãnãtate atunci când:
- i-a fost retrasã sau suspendatã autorizaţia de libera practica;
- i-a fost ridicatã autorizaţia sanitarã sau a expirat termenul de valabilitate a acesteia;
- i-a încetat acreditarea;
- a renunţat sau a pierdut calitatea de membru a Colegiului Medicilor din România.
- sa anunţe în scris în momentul înscrierii pe lista proprie a unui asigurat plecat de la un alt medic de familie, atât medicul de familie de la care a plecat asiguratul cat şi casa de asigurãri de sãnãtate, în maximum 15 zile; Medicul de familie de la care a plecat asiguratul transfera fişa medicalã a asiguratului, în maximum 15 zile lucrãtoare de la solicitare prin serviciul poştal şi pãstreazã minimum 1 an o copie dupã fişa medicalã a acestuia.
r) sa accepte controlul din partea serviciilor specializate ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, ale casei de asigurãri de sãnãtate cu care a încheiat contract, ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, ale direcţiei de sãnãtate publica, împreunã cu Colegiul Medicilor din România organizat la nivel naţional şi judeţean, precum şi altor organe abilitate de lege;
s) sa organizeze preluarea activitãţii medicale de cãtre un alt medic de familie pentru perioadele de absenta;
t) sa elibereze certificate de concediu medical, certificate medicale pentru îngrijirea copilului bolnav, conform prevederilor legale în vigoare.

VI. Modalitãţi de plata
ART. 6 - Modalitãţile de plata în asistenta medicalã primara pentru medicii nou veniti sunt:
Pentru medicii nou-veniti într-o localitate, într-un cabinet nou înfiinţat sau deja existent se asigura:
a) un venit lunar echivalent cu media dintre salariul maxim şi cel minim prevãzute în sistemul sanitar bugetar pentru gradul profesional obţinut de medic, la care se aplica sporurile prevãzute în condiţiile stabilite în norme;
b) o suma necesarã pentru cheltuieli de administrare şi funcţionare a cabinetului medical, stabilite potrivit normelor.
c) o indemnizaţie de instalare egala cu doua salarii de baza la nivelul maxim prevãzut de lege pentru funcţia de medic specialist în sistemul sanitar bugetar, acordatã la cerere conform condiţiilor prevãzute în norme.

Clauze speciale - se completeazã pentru fiecare cabinet medical şi medic de familie nou venit în componenta cabinetului medical cu care s-a încheiat convenţia:

a) Medic de familie nou venit
Nume .............. Prenume ............
Cod numeric personal ...................
Grad profesional .......................
Codul medicului ........................
Program de lucru .......................
Venitul lunar aferent medicului de familie nou venit ............ lei
Sporul în condiţiile în care îşi desfãşoarã activitatea ........ %.
Suma lunarã aferentã cheltuielilor de administrare şi funcţionare a cabinetului medical în care îşi desfãşoarã activitatea medicul de familie nou-venit ........................ lei
Indemnizaţia de instalare pentru medicul de familie nou-venit ... lei.

b) Medic de familie nou venit
Nume .............. Prenume ............
Cod numeric personal ...................
Grad profesional .......................
Codul medicului ........................
Program de lucru .......................
Venitul lunar aferent medicului de familie nou venit .......... lei.
Sporul în condiţiile în care îşi desfãşoarã activitatea .......... %.
Suma lunarã aferentã cheltuielilor de administrare şi funcţionare a cabinetului medical în care îşi desfãşoarã activitatea medicul de familie nou-venit .......... lei.
Indemnizaţia de instalare pentru medicul de familie nou-venit ... lei.
c) .............................
.............................

VII. Calitatea serviciilor

ART. 7 - Serviciile medicale furnizate în baza prezentei convenţii trebuie sa respecte criteriile de calitate elaborate de organele abilitate de lege.

VIII. Rãspunderea contractualã

ART. 8 - Pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale partea în culpa datoreazã celeilalte pãrţi daune-interese.
ART. 9 - Furnizorul de servicii medicale garanteazã şi rãspunde de calitatea serviciilor medicale acordate asiguraţilor.

IX. Clauza specialã

ART. 10 - Orice împrejurare independenta de vointa pãrţilor, intervenita dupã data semnãrii convenţiei şi care impiedica executarea acestuia, este consideratã ca forta majorã şi exonereaza de rãspundere partea care o invoca. Sunt considerate ca forta majorã, în sensul acestei clauze, împrejurãri ca: rãzboi, revoluţie, cutremur, marile inundatii, embargo.
Partea care invoca forta majorã trebuie sa anunţe în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de forta majorã cealaltã parte şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz.
Dacã nu procedeazã la anunţarea în termenele prevãzute mai sus a începerii şi încetãrii cazului de forta majorã, partea care îl invoca suporta toate daunele provocate celeilalte pãrţi prin neanuntarea în termen.

X. Contravenţii

ART. 11 - Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispoziţie organelor de control actele de evidenta a serviciilor furnizate şi documentele în baza cãrora se deconteazã serviciile realizate conduce la amânarea decontãrii de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate a serviciilor medicale prestate, pana în momentul efectuãrii urmatorului control.

XI. Încetarea convenţiei

ART. 12 - Convenţia se reziliazã de plin drept, printr-o notificare scrisã a caselor de asigurãri de sãnãtate, în termen de 10 zile calendaristice de la data constatãrii, în urmãtoarele situaţii:
a) ridicarea de cãtre organele în drept a autorizaţiei sanitare de funcţionare a furnizorului, expirarea termenului de valabilitate a acesteia sau încetarea acreditãrii furnizorului;
b) în situaţia în care instituţiile abilitate pentru efectuarea controlului furnizorilor de servicii medicale primare, prevãzute la <>art. 8 din Hotãrârea Guvernului nr. 1512/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în asistenta medicalã primara, constata nerespectarea programului de lucru stabilit de cãtre medicul de familie şi comunicat caselor de asigurãri de sãnãtate şi direcţiilor de sãnãtate publica.
ART. 13 - Convenţia înceteazã cu data la care a intervenit una dintre urmãtoarele situaţii:
a) se muta cabinetul medical din teritoriul de funcţionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al cabinetului medical;
c) medicul renunţa sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor din România;
d) încetare prin faliment, dizolvare, lichidare, în cazul cabinetelor medicale organizate potrivit <>art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã cu modificãrile ulterioare;
e) încetarea definitiva a activitãţii casei de asigurãri de sãnãtate;
f) acordul de vointa al pãrţilor;
g) denunţarea unilaterala a convenţiei de cãtre reprezentantul legal al cabinetului medical sau al casei de asigurãri de sãnãtate printr-o notificare scrisã cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreşte încetarea contractului.
ART. 14 - Situaţiile prevãzute la art. 12 şi la art. 13 lit. b) - e) se constata de cãtre casa de asigurãri de sãnãtate din oficiu, prin organele sale abilitate sau la sesizarea oricãrei persoane interesate.
Situaţiile prevãzute la art. 13 lit. a) se notifica casei de asigurãri de sãnãtate cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de la care se doreşte încetarea ponventiei.

XII. Corespondenta

ART. 15 - Corespondenta legatã de derularea prezentei convenţii se efectueazã în scris, prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul pãrţilor.
Fiecare parte contractantã este obligatã ca în termen de 3 zile din momentul în care intervin modificãri ale datelor ce figureazã în prezentul contract sa notifice celeilalte pãrţi contractante schimbarea survenitã.

XIII. Modificarea convenţiei

ART. 16 - În condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intra în vigoare pe durata derulãrii prezentei convenţii, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzãtor.
ART. 17 - Dacã o clauza a acestei convenţii ar fi declarata nulã, celelalte prevederi ale convenţiei nu vor fi afectate de aceasta nulitate. Pãrţile convin ca orice clauza declarata nulã sa fie înlocuitã printr-o alta clauza care sa corespundã cat mai bine cu putinta spiritului convenţiei.
Dacã expira termenul de valabilitate a autorizaţiei sanitare pe durata prezentei convenţii, toate celelalte prevederi ale convenţiei nu vor fi afectate de nulitate, cu condiţia reînnoirii autorizaţiei sanitare pe toatã durata de valabilitate a convenţiei.

XIV. Soluţionarea litigiilor

ART. 18 - (1) Litigiile nãscute în legatura cu încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori alte pretenţii decurgând din prezenta convenţie vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabila.
(2) Litigiile nesolutionate conform alin. (1) sunt de competenta Comisiei centrale de arbitraj, care va soluţiona cauza potrivit legii.
ART. 19 - Hotãrârile Comisiei centrale de arbitraj pot fi atacate la instanţele judecãtoreşti competente.

XV. Alte clauze .................
.................................

Prezenta convenţie de furnizare a serviciilor medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate a fost încheiat astãzi, .............. în doua exemplare a câte ...... pagini fiecare, câte unul pentru fiecare parte contractantã.

CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE FURNIZOR DE SERVICII
MEDICALE
Director general, Reprezentant legal,

Director adjunct economic,

Director adjunct relaţii contractuale,


Vizat
Oficiul juridic


ANEXA 7

LISTA
criteriilor de calitate pentru activitatea desfasurata
la nivelul cabinetelor de medicina primara

1. Semnalizarea cabinetului în zona - firma
2. Autorizaţia sanitarã de funcţionare a cabinetului şi a punctelor de lucru
3. Acreditarea unitãţii sanitare care oferã servicii medicale
4. Programul de activitate afişat vizibil pentru toate categoriile de personal acreditate ce îşi desfãşoarã activitatea în cabinet şi respectarea acestuia. Pe perioada de absenta a medicului titular, sa fie afişat numele şi programul medicului înlocuitor.
5. Afişarea pachetului de servicii de baza şi a pachetului minimal de servicii furnizate de medicii de familie
6. Drepturile şi obligaţiile asiguraţilor - afişate vizibil
7. Sala de asteptare dotatã corespunzãtor: ambient adecvat, scaune/canapea, masa, materiale informative
8. Dotarea cabinetului cu aparatura şi mobilier, cel puţin în conformitate cu ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei în vigoare. Se vor aprecia dotãrile suplimentare cu aparatura şi mobilier, care denota preocuparea medicului de familie pentru îmbunãtãţirea actului medical şi creşterea satisfactiei pacientilor.
9. Dotarea aparatului de urgenta cel puţin în conformitate cu baremurile în vigoare şi în termen de valabilitate.
10. Obligativitatea prezentei la cabinet a actelor care notifica activitatea medicalã:
- evidenta asiguraţilor: lista de capitatie actualizatã;
- registre: de consultaţii, vaccinari, gravide, dispensarizati, tratamente, deplasãri la domiciliu;
- fise de consultaţii şi anexe: bilete de externare, scrisori medicale, plan de recuperare, fişa gravidei, fişa de examen de bilanţ;
- caiet de evidenta stupefiante, retete cu timbru sec
11. Medicul în timpul programului:
- comportament şi ţinuta în conformitate cu normele Codului de etica şi deontologie medicalã;
- consulta pacientul, stabileşte conduita: trimitere la investigaţii paraclinice, trimiteri la medicul de specialitate pentru diagnostic şi tratament;
- consemneazã diagnosticul, tratamentul, recomandãrile în registrele de evidenta primara şi în fişa de consultatie;
- elibereazã retete parafate şi semnate;
- elibereazã bilete de trimitere, concedii medicale, alte categorii de acte medicale, parafate şi semnate;
- respecta confidenţialitatea actelor medicale
12. Cadrul mediu sanitar în timpul programului:
- comportament şi ţinuta în conformitate cu normele Codului de etica şi deontologie medicalã;
- solicita actele de identificare: carte de identitate, carnet de asigurat;
- noteaza datele de identificare în registrul de consultaţii;
- identifica fişa de consultaţii;
- efectueazã tratamente, vaccinari, la indicaţia medicului;
- poate completa formulare medicale, dar numai la indicaţia şi sub stricta supraveghere a medicului, care va parafa şi va semna;
- poate acorda îngrijiri la domiciliu la recomandarea medicului de familie;
- respecta confidenţialitatea actelor medicale.

Nota:
Criteriile de calitate pentru actul medical vor fi stabilite de Colegiului Medicilor din România şi vor fi negociate cu Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate.
Controlul respectãrii criteriilor de calitate a serviciilor medicale va fi coordonat de Serviciul medical al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate împreunã cu comisiile de specialitate ale Colegiul Medicilor din România şi ale Ordinului Asistentilor Medicali din România

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016