Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 15 septembrie 2005  de aplicare a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, republicata*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 15 septembrie 2005 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, republicata*)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 931 din 19 octombrie 2005
*) Republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 797 din 1 septembrie 2005.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 1
(1) Imobilele care au aparţinut cultelor religioase din România şi au fost preluate în mod abuziv, cu sau fãrã titlu, de statul român, de organizaţiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, altele decât lãcaşele de cult, aflate în proprietatea statului, a unei persoane juridice de drept public sau în patrimoniul unei persoane juridice din cele prevãzute la art. 2, se retrocedeazã foştilor proprietari, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Regimul juridic al imobilelor care au destinaţia de lãcaş de cult va fi reglementat prin lege specialã.
(3) Sunt imobile, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, construcţiile existente în naturã, împreunã cu terenurile aferente lor, situate în intravilanul localitãţilor, cu oricare dintre destinaţiile avute la data preluãrii în mod abuziv, precum şi terenurile aflate la data preluãrii abuzive în intravilanul localitãţilor, nerestituite pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi**). Adãugirile aduse construcţiilor se preiau cu platã, numai dacã acestea nu depãşesc 50% din aria desfãşuratã actualã. În caz contrar, nu se va dispune retrocedarea, considerându-se imobil nou în raport cu cel preluat. Nu se includ în aceastã categorie lucrãrile de reparaţii curente, capitale, consolidãri, modificãri ale compartimentãrii iniţiale, îmbunãtãţiri funcţionale şi altele asemenea.
-----------
**) <>Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.

(4) În cazul în care terenul este ocupat parţial, persoana îndreptãţitã poate obţine restituirea în naturã a pãrţii de teren rãmase libere, pentru cea ocupatã de construcţii noi, pentru cea necesarã în vederea bunei utilizãri a acestora şi pentru cea afectatã unor amenajãri de utilitate publicã, mãsurile reparatorii stabilindu-se în echivalent. În cazul în care terenul este ocupat în totalitate, pentru acesta se vor stabili mãsuri reparatorii în echivalent. De asemenea, se retrocedeazã în naturã terenurile pe care s-au ridicat construcţii uşoare sau demontabile.
(5) Valoarea terenurilor care nu pot fi retrocedate în naturã se stabileşte potrivit valorii de circulaţie la momentul emiterii deciziei, stabilitã potrivit standardelor internaţionale de evaluare.
(6) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (4) în care nu se poate dispune retrocedarea în naturã, se vor acorda mãsuri reparatorii în echivalent potrivit legii speciale care va reglementa tipul şi procedura de acordare a despãgubirilor.
(7) În situaţia în care imobilul retrocedat prin decizia Comisiei speciale de retrocedare se aflã în domeniul public al statului sau al unei unitãţi administrativ-teritoriale, acesta urmeazã a fi scos din domeniul public, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în termen de 30 de zile de la data rãmânerii definitive a deciziei Comisiei speciale de retrocedare.
(8) Prin centru de cult se înţelege instituţia, cu sediul în România, care coordoneazã toate unitãţile locale ale unui cult religios. Prin centru eparhial se înţelege instituţia care are jurisdicţie asupra unui numãr de unitãţi locale de cult situate într-o anumitã zonã geograficã a ţãrii.
(9) În toate cazurile cererile de retrocedare a imobilelor prevãzute la alin. (1) se pot depune la Comisia specialã de retrocedare, prevãzutã de prezenta ordonanţã de urgenţã, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a acesteia. Dupã acest termen nu se mai pot formula cereri de restituire sau de retrocedare. Actele doveditoare ale drepturilor solicitate se pot depune în termenul util stabilit de comisie.
(10) În cazul în care imobilele retrocedate sunt afectate unor activitãţi de interes public din învãţãmânt sau sãnãtate, finanţate sau cofinanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, noul proprietar are obligaţia de a menţine afectaţiunea pe o perioadã de pânã la 5 ani de la data emiterii deciziei. În aceastã perioadã noul proprietar va fi beneficiarul unei chirii în cuantumul stabilit prin hotãrâre a Guvernului. În acest interval plata cheltuielilor de întreţinere aferente imobilului respectiv revine utilizatorilor.
(11) Odatã cu imobilele retrocedate în naturã se restituie şi bunurile mobile, dacã acestea au fost preluate împreunã cu imobilul respectiv şi dacã acestea mai existã la data depunerii cererii de retrocedare. Deţinãtorul actual al imobilului, la solicitarea şi în prezenţa reprezentantului cultului religios care a depus cererea de retrocedare, va proceda la efectuarea inventarului bunurilor mobile existente în imobil, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de retrocedare. În cazul nerespectãrii acestui termen se va urma procedura prevãzutã la <>art. 46 alin. (2)-(4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Norme metodologice:

1. Sunt considerate abuzive acele preluãri de proprietate, cu privire la imobile aparţinând cultelor religioase, care s-au produs în temeiul sau ca efect al unor acte normative ori administrative emise în intervalul 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, denumit în continuare perioada de referinţã, dacã nu s-au acordat despãgubiri juste şi echitabile în raport cu perioada preluãrii. În cazul în care s-au plãtit despãgubiri, dar acestea sunt considerate neîndestulãtoare, restituirea în naturã sau, dupã caz, acordarea despãgubirilor prevãzute de titlul VII din <>Legea nr. 247/2005 este condiţionatã de restituirea despãgubirilor primite sau de scãderea valorii acestora, dupã caz, în condiţiile stabilite prin acelaşi act normativ. În cazul în care în actul prin care s-a dispus preluarea imobilului se prevedea acordarea de despãgubiri şi acestea nu au fost acordate sau nu au fost încasate, persoana îndreptãţitã va depune o declaraţie pe propria rãspundere datã în formã autenticã, care sã ateste acest lucru.
2. Nu pot face obiectul retrocedãrii lãcaşele de cult, respectiv bisericile, mãnãstirile, sinagogile, moscheile, templele sau orice alte construcţii care sunt destinate oficierii de slujbe religioase, pânã la reglementarea regimului juridic al acestora prin lege specialã, potrivit <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã. Calificarea ca lãcaş de cult se face de cãtre Comisia specialã de retrocedare în urma analizei situaţiei fiecãrui caz.
3. Nu intrã sub incidenţa <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, imobilele care fac sau au fãcut obiectul restituirii potrivit altor legi cu caracter reparator, precum şi construcţiile demolate.
4. Nu fac obiectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, imobilele situate, în prezent sau la data preluãrii abuzive, în extravilanul localitãţilor, întrucât acestea fac obiectul legilor speciale de restituire din domeniul fondului funciar.
Dispoziţiile <>art. IV al titlului II din Legea nr. 247/2005 prevãd cã cererile de retrocedare având ca obiect terenuri situate în extravilanul localitãţilor la data preluãrii abuzive, precum şi construcţii de orice fel, situate în extravilanul localitãţilor, aparţinând exploataţiilor agricole şi care au fost trecute în proprietatea statului, construcţii de pe terenurile forestiere, care au fãcut parte din exploataţia forestierã la data trecerii în proprietatea statului, se vor înainta de cãtre Comisia specialã de retrocedare, în vederea soluţionãrii, în termen de 60 de zile, comisiilor comunale, orãşeneşti şi municipale constituite potrivit <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Termenul de 60 de zile curge de la data la care Comisia specialã de retrocedare primeşte situaţia juridicã din care reiese cã imobilul respectiv era sau este situat în extravilan.
Aceste prevederi vizeazã acele cereri de retrocedare formulate anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 247/2005 în termenul prevãzut de <>art. 1 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã.
Cererile noi având ca obiect imobile de natura celor prevãzute la <>art. IV din titlul II din Legea nr. 247/2005 , având în vedere faptul cã nu fac obiectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, vor fi depuse de cãtre persoanele care se pretind a fi îndreptãţite direct la entitãţile competente sã le soluţioneze potrivit legilor fondului funciar, cu respectarea procedurii şi a termenelor din acest domeniu.
Aceste cereri se vor înainta de cãtre Comisia specialã de retrocedare, în vederea soluţionãrii, în termen de 60 de zile, comisiilor constituite potrivit legilor fondului funciar. Termenul de 60 de zile curge de la data la care Comisia specialã de retrocedare primeşte situaţia juridicã din care sã reiasã incidenţa acestor dispoziţii.
5. Prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, au caracter de complinire în raport cu alte acte normative reparatorii speciale anterioare.
Ţinând seama cã legiuitorul a avut în vedere şi acele imobile care nu au fost încã restituite, prin formularea nerestituite cuprinsã la <>art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, rezultã cã domeniul de reglementare al ordonanţei are şi caracter de complinire în raport cu celelalte acte normative cu caracter reparatoriu din domeniul imobiliar, inclusiv din fondul funciar, în sensul cã domeniul de reglementare al acesteia acoperã şi acele terenuri aflate în intravilanul localitãţilor atât la data preluãrii abuzive, cât şi la data adoptãrii <>Legii nr. 247/2005 şi care nu au fost restituite integral persoanelor îndreptãţite. De asemenea, sintagma terenurile [...] nerestituite prevãzutã la <>art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, vizeazã şi situaţiile în care persoanele solicitante au beneficiat de prevederile actelor normative reparatorii speciale anterioare (reconstituirea dreptului de proprietate pe alte amplasamente). În aceste cazuri persoanele solicitante care au beneficiat de o reparaţie potrivit acestor acte normative nu mai beneficiazã de prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã. În aceste situaţii persoana îndreptãţitã va depune o declaraţie pe propria rãspundere datã în formã autenticã, din care sã reiasã cã nu a beneficiat de mãsurile reparatorii prevãzute de actele normative reparatorii speciale anterioare.
6. Prin imobil nou în raport cu cel preluat se înţelege acea construcţie cãreia, în raport cu forma iniţialã, i s-au adãugat corpuri de zidãrie sau volume din alte materiale, ce reprezintã peste 50% din aria desfãşuratã actualã (etajãri sau/şi adãugiri de corpuri noi pe orizontalã).
Nu este considerat imobil nou în raport cu cel preluat imobilul-construcţie cãruia i-au fost adãugate, pe orizontalã şi/sau pe verticalã, în raport cu forma iniţialã, corpuri suplimentare de sine stãtãtoare sau care pot fi utilizate distinct. În acest caz se va dispune retrocedarea în naturã a suprafeţei deţinute în proprietate de solicitant la data preluãrii abuzive.
În cazul imobilelor-construcţii la care s-au efectuat adãugiri ulterior preluãrii abuzive, dar care nu depãşesc 50% din aria desfãşuratã actualã, beneficiarul retrocedãrii va redobândi dreptul de proprietate asupra întregului imobil, cu obligaţia de a plãti fostului proprietar contravaloarea acestora. Astfel, prin decizia Comisiei speciale de retrocedare sau a unitãţii deţinãtoare prevãzute la <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, fostul deţinãtor va deveni titularul unui drept de creanţã în ceea ce priveşte contravaloarea adãugirilor. Valoarea adãugirilor se stabileşte printr-o expertizã extrajudiciarã efectuatã de beneficiarul retrocedãrii, la care va participa şi fostul deţinãtor. Litigiile se vor soluţiona potrivit dreptului comun.
7. Prin amenajãri de utilitate publicã se înţelege strãzi, parcãri, trotuare, spaţii verzi, parcuri, alei şi altele asemenea.
8. Se vor restitui în naturã terenurile pe care au fost amplasate construcţii uşoare sau demontabile (garaje, chioşcuri şi altele asemenea), chiar dacã amplasarea acestora a fost autorizatã (construcţiile care au acest regim se amplasau, potrivit legii, numai pe perioadã determinatã - autorizaţia era temporarã).
Prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 8/2004 privind prelungirea unor contracte de închiriere, aprobatã prin <>Legea nr. 219/2004 , se aplicã în mod corespunzãtor în cazul contractelor de închiriere privind garajele din proprietatea statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale.
9. Comisia specialã de retrocedare are plenitudine de competenţã în soluţionarea fazei administrative a cererilor de retrocedare, cu privire la calificarea preluãrilor ca fiind abuzive sau nu, la calificarea preluãrilor ca fiind cu titlu sau fãrã titlu.
10. Cererile de retrocedare au putut fi depuse la Comisia specialã de retrocedare pânã la data de 2 martie 2003 (termenul iniţial de 6 luni a fost prelungit cu 30 de zile prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 184/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 48/2004 , cu modificãrile ulterioare).
Prin <>art. II al titlului II din Legea nr. 247/2005 a fost acordat un nou termen de 6 luni pentru depunerea de noi cereri de retrocedare, calculat de la data intrãrii în vigoare a acesteia. Astfel, cererile de retrocedare, inclusiv cele care intrã sub incidenţa <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, pot fi depuse la Comisia specialã de retrocedare pânã la data de 25 ianuarie 2006.
11. Mãsurile reparatorii în echivalent se vor acorda potrivit titlului VII - Regimul stabilirii şi plãţii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv - din <>Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente.
12. Calificarea incidenţei prevederilor <>art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, revine Comisiei speciale de retrocedare. În aceastã perioadã noul proprietar va fi beneficiarul unei chirii stabilite potrivit <>Hotãrârii Guvernului nr. 244/2004 pentru stabilirea cuantumului chiriilor aferente imobilelor care fac obiectul prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România. În cazul în care, în cursul perioadei stabilite, dispare necesitatea menţinerii afectaţiunii de interes public, utilizatorul poate renunţa la beneficiul acordat, nemaifiind obligat la plata chiriei.
13. Prin sintagma acte doveditoare prevãzutã la <>art. 1 alin. (9) teza finalã din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, se înţelege:
a) orice înscrisuri care atestã dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului, la data preluãrii abuzive (act de vânzare-cumpãrare, tranzacţie, donaţie, extras de carte funciarã, act sub semnãturã privatã etc.);
b) orice acte juridice sau declaraţii care permit încadrarea preluãrii ca fiind abuzivã, cu titlu sau fãrã titlu;
c) orice acte care întemeiazã prezumţia existenţei dreptului de proprietate al solicitantului asupra imobilului, la data preluãrii abuzive (extras de carte funciarã, istoric de rol fiscal, procesul-verbal întocmit cu ocazia preluãrii, orice act emanând de la o autoritate din perioada de referinţã, care atestã direct sau indirect faptul cã bunul respectiv aparţinea solicitantului, pentru mediul rural - extras de pe registrul agricol, începuturi de dovadã scrisã, declaraţii de martori autentificate);
d) acte care permit recunoaşterea calitãţii de beneficiar al retrocedãrii (actul de înfiinţare, dovada continuãrii sau reluãrii activitãţii cultului religios);
e) expertize judiciare sau extrajudiciare de care solicitantul înţelege sã se prevaleze în susţinerea cererii sale;
f) orice acte sau înscrisuri pe care solicitantul înţelege sã le foloseascã în dovedirea cererii sale.
14. Se admit numai copii legalizate sau certificate de pe actele doveditoare referitoare la proprietate şi la calitatea de cult religios îndreptãţit la retrocedare.
15. Pentru anumite situaţii complexe Comisia specialã de retrocedare, în virtutea plenitudinii de competenţã, poate dispune elaborarea, de cãtre istorici şi/sau jurişti cu experienţã, de rapoarte şi informãri cu privire la evoluţia istoricã şi juridicã a preluãrii respective. De asemenea, Comisia specialã de retrocedare poate efectua audieri ale unor persoane avizate care pot furniza informaţii utile şi poate dispune deplasãri la locul situãrii imobilului ale unor specialişti şi întocmirea unor note de constatare. Actele întocmite cu ocazia efectuãrii acestor proceduri sunt considerate acte doveditoare pentru soluţionarea fazei administrative a retrocedãrii.
16. În cazul în care doi solicitanţi pretind a fi reprezentanţii aceluiaşi cult îndreptãţit la retrocedare, soluţionarea cererilor de retrocedare se va face numai dupã expirarea termenului prevãzut la <>art. 1 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã.
17. În situaţia prevãzutã la <>art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, obligaţia menţinerii afectaţiunii de interes public va subzista pânã la punerea în posesie, dar nu mai mult de 5 ani de la data emiterii deciziei.
18. Prin cheltuieli de întreţinere, în sensul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, se înţelege cheltuielile necesare şi utile pentru buna funcţionare a activitãţilor desfãşurate în imobilul respectiv şi de naturã a conserva aceeaşi stare a imobilului de la data emiterii deciziei de restituire pânã la punerea în posesie.
Efectuarea unor lucrãri de înlocuire sau de schimbare a reţelei de canalizare, a instalaţiei de alimentare cu apã, inclusiv obiectele sanitare, a instalaţiei de încãlzire centralã sau a sobelor de încãlzire, înlocuirea tâmplãriei de lemn uzate - uşi şi ferestre, repararea şarpantei, a învelitorii, a jgheaburilor şi burlanelor, precum şi retencuirea pereţilor interiori sau exteriori se pot face numai cu acordul noului proprietar.
19. În categoria bunurilor mobile, în sensul prevederilor <>art. 1 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, se includ utilajele, instalaţiile, dotãrile aferente, precum şi orice alte bunuri mobile existente în imobil la data preluãrii acestuia.
Restituirea acestora odatã cu imobilul solicitat se va face numai în mãsura în care acestea mai existã fizic la data depunerii cererii de retrocedare.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 2
(1) Imobilele - terenuri şi construcţii - preluate în mod abuziv, indiferent de destinaţie, care sunt deţinute la data intrãrii în vigoare a prezentei legi*) de o regie autonomã, o societate sau companie naţionalã, o societate comercialã la care statul sau o autoritate a administraţiei publice centrale sau locale este acţionar ori asociat majoritar, vor fi restituite solicitantului, în naturã, prin decizia organelor de conducere ale unitãţii deţinãtoare. Cota de participare a statului sau a autoritãţii administraţiei publice centrale sau locale se va diminua în mod corespunzãtor cu valoarea imobilului retrocedat, procedându-se la reducerea capitalului social şi la recalcularea patrimoniului.
-----------
*) <>Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.

(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) Comisia specialã de retrocedare va transmite cererea de retrocedare unitãţii deţinãtoare, care are obligaţia de a o soluţiona în termen de 60 de zile de la data completãrii dosarului.
(3) Prevederile alin. (3), (4), (5) şi (11) ale art. 1 se aplicã în mod corespunzãtor.
(4) Pentru situaţiile prevãzute la art. 1 alin. (4) în care nu se poate dispune retrocedarea în naturã, se vor acorda mãsurile reparatorii în echivalent prevãzute de legea specialã sau compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent de cãtre unitatea deţinãtoare prevãzutã la alin. (1), cu acordul persoanei îndreptãţite.
(5) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile şi în cazul în care statul sau o autoritate publicã centralã sau localã acţionar sau asociat minoritar al unitãţii care deţine imobilul, dacã valoarea acţiunilor sau pãrţilor sociale deţinute este mai mare sau egalã cu valoarea corespunzãtoare a imobilului a cãrui restituire în naturã este cerutã.
(6) Deciziile prevãzute la alin. (1) pot fi atacate la secţia civilã a tribunalului în a cãrui circumscripţie teritorialã se aflã sediul unitãţii deţinãtoare, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora.

Norme metodologice:

1. Pentru ipoteza prevãzutã la <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, unitãţile deţinãtoare ale imobilelor care fac obiectul acestei ordonanţe de urgenţã dispun de plenitudine de competenţã în ceea ce priveşte analizarea şi soluţionarea fazei administrative a cererilor de retrocedare depuse.
2. Unitatea deţinãtoare are obligaţia de a furniza Comisiei speciale de retrocedare structura acţionariatului şi a capitalului social, precum şi orice alte informaţii necesare pentru stabilirea incidenţei dispoziţiilor <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã.
3. Dupã primirea acestor date, în mãsura în care Comisia specialã de retrocedare constatã incidenţa <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, va transmite cererea de retrocedare împreunã cu întreaga documentaţie unitãţii deţinãtoare prevãzute la art. 2 alin. (1) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã, cãreia îi revine obligaţia de a o soluţiona în termen de 60 de zile de la data completãrii dosarului cu actele doveditoare prevãzute de aceastã ordonanţã de urgenţã.
În mãsura în care Comisia specialã de retrocedare constatã cã dispoziţiile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, nu sunt aplicabile (societatea a fost privatizatã integral sau cota de participare a statului ori a autoritãţii administraţiei publice centrale sau locale nu acoperã valoarea corespunzãtoare a imobilului a cãrui restituire în naturã este cerutã), va reţine spre soluţionare cererea de retrocedare, prevederile <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, fiind aplicabile.
4. Prevederile cuprinse în <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, au în vedere urmãtoarele situaţii:
- în aceste cazuri se aplicã, de asemenea, indisponibilizarea instituitã prin <>art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã;
- restituirea în naturã este obligatorie în cazul în care unitatea deţinãtoare este o regie autonomã, societate comercialã sau companie naţionalã la care statul sau o autoritate a administraţiei publice centrale ori locale este fie acţionar (S.A.), fie asociat (S.R.L.) majoritar;
- obligaţia de restituire în naturã intervine şi în cazul în care cota minoritarã de capital deţinutã de stat sau de o autoritate a administraţiei publice centrale ori locale acoperã valoarea imobilului a cãrui restituire este cerutã. În acest caz, elementul de referinţã este valoarea de înregistrare în activul patrimonial al unitãţii deţinãtoare;
- societãţile comerciale privatizate integral sau cele constituite din iniţiativã privatã, care au dobândit astfel de bunuri dupã privatizare sau, dupã caz, dupã înfiinţarea lor, nu au obligaţia restituirii în naturã dacã acestea au fost dobândite legal.
5. Retrocedarea în naturã se face în toate cazurile prin decizie motivatã a organelor de conducere a unitãţii deţinãtoare. Decizia va cuprinde detaliat motivele care au stat la baza fundamentãrii acesteia.
6. În cazul în care nu se poate dispune retrocedarea în naturã (construcţia a fost demolatã sau a fost transformatã astfel încât a devenit un imobil nou în raport cu cel preluat ori terenul este ocupat de construcţii noi edificate ulterior preluãrii abuzive) şi a fost reţinutã calitatea de persoanã îndreptãţitã, unitatea deţinãtoare, prin decizie, va proceda la acordarea urmãtoarelor mãsuri reparatorii în echivalent, astfel:
a) despãgubiri potrivit titlului VII - Regimul stabilirii şi plãţii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv - din <>Legea nr. 247/2005 . În acest sens unitatea deţinãtoare va transmite decizia conţinând propunerea de acordare a despãgubirilor, împreunã cu documentaţia aferentã, Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor, înfiinţatã potrivit actului normativ sus-menţionat. Cuantumul final al despãgubirilor va fi stabilit potrivit procedurii instituite prin titlul VII din <>Legea nr. 247/2005 ;
b) compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent de deţinãtor, cu acordul persoanei îndreptãţite.
Unitatea deţinãtoare va putea acorda în cadrul ofertei de compensare diverse bunuri (inclusiv acordarea unui alt imobil la schimb) sau servicii pe care aceasta le presteazã în cadrul obiectului sãu de activitate pânã la o valoare echivalentã cu a bunului imposibil de restituit. În cazul compensãrii cu bunuri sau servicii, decizia/dispoziţia de compensare va fi însoţitã de contractul de furnizare sau, dupã caz, de contractul de prestãri de servicii care urmeazã regimul contractual de drept comun.
7. Deciziile prevãzute la <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, pot fi atacate la secţia civilã a tribunalului în a cãrui circumscripţie teritorialã se aflã sediul unitãţii deţinãtoare, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 3
(1) În scopul verificãrii îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 1 se va constitui, prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Comisia specialã de retrocedare, care va fi formatã din:
a) un reprezentant din partea Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) un reprezentant din partea Ministerului Justiţiei;
c) un reprezentant din partea Cancelariei Primului-Ministru, respectiv preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor, care va avea calitatea de preşedinte al comisiei;
d) un reprezentant din partea Ministerului Finanţelor Publice;
e) un reprezentant din partea Secretariatului General al Guvernului - Departamentul pentru Relaţii Interetnice.
(2) Membrii Comisiei speciale de retrocedare vor fi nominalizaţi de conducãtorul autoritãţii din care aceştia fac parte. La lucrãrile Comisiei speciale de retrocedare va lua parte, cu statut de invitat, şi un reprezentant din partea cultului religios solicitant, pentru a susţine cererea.
(3) Atribuţiile şi regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei speciale de retrocedare vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(4) Secretariatul Comisiei speciale de retrocedare va fi asigurat de Cancelaria Primului-Ministru, prin Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor.
(5) Membrii Comisiei speciale de retrocedare, precum şi persoanele din cadrul Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor, care asigurã secretariatul tehnic al acesteia, beneficiazã de indemnizaţie de şedinţã reprezentând 50% din salariul de încadrare sau, dupã caz, din indemnizaţia lunarã; într-o lunã se poate acorda o singurã indemnizaţie, indiferent de numãrul şedinţelor de lucru.
(6) Comisia specialã de retrocedare sau, dupã caz, unitatea deţinãtoare prevãzutã la art. 2 va analiza documentaţia prezentatã de solicitanţi pentru fiecare imobil şi va dispune, prin decizie motivatã, retrocedarea imobilelor solicitate de cultele religioase, respingerea cererii de retrocedare, dacã se apreciazã cã aceasta nu este întemeiatã, sau va propune acordarea mãsurilor reparatorii în echivalent, în condiţiile stabilite prin legea specialã. În situaţia în care imobilul este înscris în Lista monumentelor istorice, în decizia de retrocedare se va menţiona cã proprietarul are drepturile şi obligaţiile prevãzute de lege.
(7) Deciziile Comisiei speciale de retrocedare vor putea fi atacate cu contestaţie la instanţa de contencios administrativ în a cãrei razã teritorialã este situat imobilul solicitat, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora. Hotãrârea pronunţatã de instanţa de contencios administrativ este supusã cãilor de atac potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 .
(8) Ministerele, prefecturile, primãriile, serviciile de cadastru şi birourile de carte funciarã, precum şi celelalte instituţii publice au obligaţia de a furniza, la cererea scrisã a Comisiei speciale de retrocedare şi/sau a solicitantului retrocedãrii, în termen de 30 de zile, informaţii privind situaţia juridicã a imobilelor care fac obiectul cererilor de restituire, în vederea fundamentãrii deciziilor.
(9) În cazul în care deţinãtorul bunului imobil solicitat nu este cunoscut, primãria în a cãrei razã teritorialã este situat imobilul solicitat, la cererea scrisã a Comisiei speciale de retrocedare, este obligatã sã identifice unitatea deţinãtoare şi sã comunice, în termen de 30 de zile, elementele de identificare a acesteia.

Norme metodologice:

1. Dacã odatã cu cererea de retrocedare s-au depus acte doveditoare şi solicitantul precizeazã în mod expres faptul cã nu mai are alte probe de administrat, Comisia specialã de retrocedare sau unitatea deţinãtoare prevãzutã la <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, va dispune prin decizie motivatã asupra cererii solicitantului, în termen de 60 de zile de la data depunerii acesteia.
2. În cazul în care se apreciazã cã documentaţia este incompletã şi este necesarã completarea acesteia, termenul de 60 de zile curge de la data depunerii actelor suplimentare solicitate de cãtre Comisia specialã de retrocedare ori de cãtre unitatea deţinãtoare prevãzutã la <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, sau, dupã caz, de la data la care solicitantul precizeazã în mod expres faptul cã nu mai are alte probe de administrat.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 4
(1) Cererile de retrocedare se depun, prin centrul eparhial sau, dupã caz, centrul de cult, la Comisia specialã de retrocedare.
(2) Pentru fiecare imobil solicitantul va pune la dispoziţie Comisiei speciale de retrocedare, în vederea stabilirii dreptului de proprietate asupra imobilelor, actele sau orice alte dovezi necesare pentru stabilirea calitãţii de fost proprietar, în condiţiile ce se vor stabili prin regulamentul prevãzut la art. 3 alin. (3).
(3) Pentru stabilirea dreptului de proprietate solicitantul poate depune începuturi de dovadã scrisã, declaraţii de martori autentificate, expertize extrajudiciare, precum şi orice acte care, coroborate, întemeiazã prezumţia existenţei dreptului de proprietate al acestuia asupra imobilului, la data preluãrii abuzive.
(4) În absenţa unor probe contrare, existenţa şi, dupã caz, întinderea dreptului de proprietate se prezumã a fi cea recunoscutã în actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus mãsura preluãrii abuzive sau s-a pus în executare mãsura preluãrii abuzive.
(5) În aplicarea prevederilor alin. (4) şi în absenţa unor probe contrare, persoana individualizatã în actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus sau, dupã caz, s-a pus în executare mãsura preluãrii abuzive este presupusã cã deţine imobilul sub nume de proprietar.

Norme metodologice:

1. Cererea de retrocedare se va face distinct pentru fiecare imobil solicitat şi va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
- denumirea şi sediul solicitantului, indicarea actului de înfiinţare sau de recunoaştere, dupã caz;
- datele de identificare şi puterile acordate reprezentantului solicitantului;
- datele de identificare a imobilului solicitat la retrocedare (construcţia şi terenul aferent);
- indicarea actelor doveditoare de care solicitantul înţelege sã se prevaleze în susţinerea cererii;
- indicarea adresei poştale certe la care urmeazã sã se facã comunicãrile oficiale.
2. Cererile de retrocedare se depun la Secretariatul tehnic al Comisiei speciale de retrocedare care funcţioneazã în cadrul Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor. Cererile de retrocedare pot fi depuse direct prin reprezentantul desemnat de solicitant, ocazie cu care se va elibera o dovadã scrisã în acest sens, sau pot fi transmise şi prin poştã, cu confirmare de primire. Documentul eliberat de secretariat sau, dupã caz, data poştei face deplina dovadã a depunerii cererii de retrocedare la acea datã.
3. Pentru stabilirea dreptului de proprietate persoana care se pretinde a fi îndreptãţitã poate depune actele enumerate la <>art. 4 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã. În acest caz depunerea unui singur act (declaraţie de martori, expertizã extrajudiciarã) nu este suficientã pentru întemeierea prezumţiei existenţei dreptului de proprietate al acesteia asupra imobilului, la data preluãrii abuzive, fiind necesarã coroborarea mai multor dovezi în acest sens.
4. Pentru facilitarea probei dreptului de proprietate s-au introdus la <>art. 4 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, douã prezumţii relative referitoare la existenţa şi întinderea dreptului de proprietate şi a titularului acestuia, prezumţii care pot fi rãsturnate prin proba contrarã de cãtre orice persoanã interesatã.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 5
(1) Dreptul de proprietate asupra imobilului solicitat se redobândeşte pe baza deciziei Comisiei speciale de retrocedare, a unitãţii deţinãtoare prevãzute la art. 2 sau a hotãrârii judecãtoreşti rãmase definitive, dupã caz.
(2) Dispoziţiile legale privind protecţia chiriaşilor, persoane fizice, se aplicã în mod corespunzãtor, fãrã a putea depãşi termenul de 5 ani prevãzut la art. 8 alin. (2).
(3) În cazul contractelor de locaţiune care au ca obiect spaţii cu altã destinaţie decât aceea de locuinţã noul proprietar se va subroga în drepturile fostului locator, cu renegocierea clauzelor privind chiria, pe o perioadã de maximum 5 ani potrivit dispoziţiile cuprinse la art. 8 alin. (2), dacã aceste contracte au fost încheiate cu respectarea legii.
(4) Litigiile legate de eventualele îmbunãtãţiri aduse imobilelor care se retrocedeazã în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã de cãtre foştii deţinãtori, precum şi cele legate de aplicarea alin. (3) vor fi soluţionate în condiţiile legii.
(5) Mãsurile reparatorii în echivalent se vor acorda potrivit legii speciale care va reglementa tipul şi procedura de acordare a despãgubirilor.

Norme metodologice:

1. Prin îmbunãtãţiri aduse imobilelor care se retrocedeazã se înţelege acele lucrãri prin care s-au creat corpuri de clãdiri sau extinderi de clãdiri. Nu se includ în aceastã categorie lucrãrile de reparaţii curente, capitale, consolidãri, modificãri ale compartimentãrii iniţiale, îmbunãtãţiri funcţionale şi altele asemenea.
2. Prevederea <>art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, care face trimitere la dispoziţiile legale privind protecţia chiriaşilor, se referã la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 . Termenul de 5 ani la care face trimitere <>art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, începe sã curgã de la data creãrii noii situaţii juridice a imobilului retrocedat, respectiv de la data emiterii deciziei de retrocedare. Dacã prin procedura administrativã s-a retrocedat în naturã un imobil fãcând obiectul unui contract de închiriere, noul proprietar poate fie sã menţinã în vigoare respectivul contract de închiriere (subrogându-se în drepturile fostului locator), caz în care termenul de 5 ani curge de la data emiterii deciziei de retrocedare, fie poate solicita încheierea unui nou contract de închiriere, cu parcurgerea procedurii prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 , caz în care termenul noului contract de închiriere începe sã curgã de la aceeaşi datã (data emiterii deciziei de retrocedare).
3. În cazul acordãrii mãsurilor reparatorii în echivalent Comisia specialã de retrocedare sau, dupã caz, unitatea deţinãtoare, dupã ce va reţine calitatea de persoanã îndreptãţitã a solicitantului, va transmite decizia conţinând propunerea de acordare a despãgubirilor, împreunã cu documentaţia aferentã, Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despãgubirilor, înfiinţatã potrivit titlului VII din <>Legea nr. 247/2005 . Decizia Comisiei speciale de retrocedare sau a unitãţii deţinãtoare va conţine numai o propunere de acordare a despãgubirilor, cuantumul final al acestora urmând sã fie stabilit potrivit procedurii instituite prin titlul VII - Regimul stabilirii şi plãţii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv - din <>Legea nr. 247/2005 .

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 6
(1) În cazul în care imobilele ce fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã au fost înstrãinate legal dupã data de 22 decembrie 1989, titularii cererilor de retrocedare pot opta pentru acordarea mãsurilor reparatorii în echivalent potrivit art. 5 alin. (5).
(2) Actele juridice de înstrãinare a imobilelor care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã sunt lovite de nulitate absolutã dacã au fost încheiate cu încãlcarea dispoziţiilor imperative ale legilor în vigoare la data înstrãinãrii.
(3) În cazul acţiunilor formulate potrivit dispoziţiilor cuprinse la alin. (2) procedura de retrocedare începutã în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã este suspendatã pânã la soluţionarea acelor acţiuni prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã. Persoana îndreptãţitã va înştiinţa de îndatã Comisia specialã de retrocedare.
(4) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã sunt aplicabile şi în cazul acţiunilor în curs de judecatã, persoana îndreptãţitã putând alege calea acestei ordonanţe de urgenţã, renunţând la judecarea cauzei sau solicitând suspendarea cauzei.

Norme metodologice:

1. Prin <>art. III al titlului II din Legea nr. 247/2005 a fost acordat un nou termen de 6 luni, calculat de la data intrãrii în vigoare a acesteia (25 iulie 2005), pentru atacarea în instanţã a actelor juridice de înstrãinare a imobilelor care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţã, încheiate dupã data de 22 decembrie 1989 (prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 184/2002 a fost acordat un termen de 6 luni, care a expirat la data de 18 iunie 2003; ulterior, prin <>Legea nr. 48/2004 pentru aprobarea ordonanţei sus-menţionate, a fost acordat un nou termen de 6 luni, care a expirat la data de 28 septembrie 2004). Acesta este un termen special de prescripţie care înlãturã dreptul subiectiv la acţiune pentru anularea sau constatarea nulitãţii actelor juridice de înstrãinare, dupã împlinirea acestuia.
2. În situaţia reglementatã de <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, procedura administrativã va fi definitivatã dupã finalizarea procedurii judecãtoreşti prin hotãrâre definitivã şi irevocabilã şi în funcţie de soluţia instanţei, astfel:
a) în situaţia în care instanţa judecãtoreascã dispune anularea actului juridic de înstrãinare a imobilului şi restabilirea situaţiei anterioare, apreciind cã nu au fost respectate dispoziţiile imperative ale legilor în vigoare la data înstrãinãrii, Comisia specialã de retrocedare poate, în mãsura în care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã, sã dispunã retrocedarea imobilului solicitat;
b) în situaţia în care instanţa judecãtoreascã menţine actul juridic de înstrãinare, aprecind cã acesta a fost încheiat cu respectarea dispoziţiilor în vigoare la data înstrãinãrii, Comisia specialã de retrocedare poate, în mãsura în care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de lege, sã dispunã acordarea mãsurilor reparatorii în echivalent în conformitate cu dispoziţiile titlului VII - Regimul stabilirii şi plãţii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv - din <>Legea nr. 247/2005 .
3. Dacã persoana îndreptãţitã care a introdus o acţiune întemeiatã pe prevederile <>art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, nu a procedat la înştiinţarea de îndatã a Comisiei speciale de retrocedare, cu privire la aceastã situaţie, iar aceasta din urmã ia cunoştinţã pe alte cãi de aceastã situaţie, va suspenda soluţionarea cererii persoanei îndreptãţite, pentru acest motiv.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 7
(1) Sub sancţiunea nulitãţii absolute, pânã la soluţionarea procedurilor administrative şi, dupã caz, judiciare, prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, este interzisã înstrãinarea, schimbarea destinaţiei, ipotecarea sau grevarea sub orice formã a imobilelor pentru care au fost depuse cereri de retrocedare în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Solicitanţilor le revine obligaţia de a înştiinţa în scris deţinãtorul actual despre existenţa cererilor de retrocedare depuse în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.

Norme metodologice:

Interdicţia prevãzutã la alin. (1) al <>art. 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, subzistã pânã la finalizarea procedurii administrative şi, dupã caz, judiciare, prevãzute de aceeaşi ordonanţã de urgenţã. Nerespectarea acestei interdicţii atrage pe de o parte nulitatea absolutã a actelor juridice prevãzute la <>art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, iar pe de altã parte, rãspunderea contravenţionalã a instituţiei sau, dupã caz, a conducãtorului instituţiei cãreia îi incumbã respectarea acestor obligaţii.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 8
(1) Proprietarii care vor redobândi dreptul de proprietate asupra imobilelor în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã vor încheia cu deţinãtorii actuali ai acestor imobile un protocol de predare-preluare, în mod obligatoriu, în termen de 60 de zile de la data rãmânerii definitive a deciziei Comisiei speciale de retrocedare sau, dupã caz, a unitãţii deţinãtoare prevãzute la art. 2, termen dupã care, dacã protocolul nu a fost semnat, se va încheia în prezenţa executorului judecãtoresc un proces-verbal de constatare unilateralã a preluãrii imobilului.
(2) Proprietarii vor intra în posesia bunurilor imobile solicitate, în termen de cel mult 5 ani de la redobândirea dreptului de proprietate, în cazul imobilelor prevãzute la art. 1 alin. (10) şi la art. 5 alin. (2) şi (3).

Norme metodologice:

1. Protocolul încheiat în condiţiile <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, între proprietarul care a redobândit dreptul de proprietate şi deţinãtorii actuali ai acestor imobile va cuprinde şi datele referitoare la starea fizicã a imobilului, la instalaţiile existente în clãdiri, precum şi alte date de identificare referitoare la starea clãdirii.
Decizia Comisiei speciale de retrocedare rãmâne definitivã la momentul expirãrii termenului de 30 de zile prevãzut pentru atacarea în instanţã a acesteia sau, în cazul în care este urmatã procedura judecãtoreascã, la momentul rãmânerii definitive şi irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti prin care s-a respins contestaţia împotriva deciziei.
2. Restituirea în naturã a imobilelor preluate abuziv se face în starea în care se aflã acestea la data întocmirii protocolului şi libere de orice sarcini.
3. În cazul în care, potrivit <>art. 1 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, în cursul perioadei stabilite dispare necesitatea menţinerii afectaţiunii de interes public, utilizatorul poate renunţa la beneficiul acordat, înainte de expirarea termenului de 5 ani, procedând la preluarea imobilului, nemaifiind astfel obligat la plata chiriei.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 9
(1) Nerespectarea obligaţiilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã atrage rãspunderea contravenţionalã a instituţiei sau, dupã caz, a conducãtorului instituţiei cãreia îi incumbã respectarea acestor obligaţii.
(2) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 1 alin. (7);
b) nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 1 alin. (11);
c) nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 2 alin. (2) de cãtre unitatea deţinãtoare;
d) necomunicarea sau comunicarea în mod eronat a informaţiilor solicitate potrivit art. 3 alin. (8) şi (9);
e) nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 8 alin. (1);
f) încãlcarea interdicţiei de înstrãinare prevãzute la art. 7 alin. (1).
(3) Faptele prevãzute la alin. (2) lit. a)-e) se sancţioneazã cu amendã de la 500 lei (RON) la 5.000 lei (RON).
(4) Fapta prevãzutã la alin. (2) lit. f) se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON).
(5) Neîncheierea de cãtre deţinãtorul actual a protocolului de predare-preluare, potrivit art. 8 alin. (1), atrage obligaţia acestuia de a plãti noului proprietar o sumã, calculatã pe zi de întârziere, reprezentând contravaloarea lipsei de folosinţã a imobilului.

Norme metodologice:

1. Potrivit alin. (2) al <>art. 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea obligaţiei prevãzute la <>art. 1 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, privind scoaterea imobilului retrocedat din domeniul public al statului sau al unei unitãţi administrative a statului, potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în termen de 30 de zile de la data rãmânerii definitive a deciziei Comisiei speciale de retrocedare;
b) nerespectarea obligaţiei prevãzute la <>art. 1 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, privind efectuarea de cãtre deţinãtorul actual al imobilului, la solicitarea şi în prezenţa reprezentantului cultului religios care a depus cererea de retrocedare, a inventarului bunurilor mobile existente în imobil, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de retrocedare;
c) nerespectarea obligaţiei prevãzute la <>art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, de cãtre unitatea deţinãtoare privind soluţionarea cererii de retrocedare, în termen de 60 de zile de la data completãrii dosarului;
d) necomunicarea sau comunicarea în mod eronat a informaţiilor privind situaţia juridicã şi locativã a imobilelor care fac obiectul cererilor de retrocedare de cãtre instituţiile publice prevãzute la <>art. 3 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, precum şi nerespectarea de cãtre primãrii a obligaţiei prevãzute la art. 3 alin. (9) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã, privind identificarea unitãţii deţinãtoare şi comunicarea, în termen de 30 de zile, a elementelor de identificare a acesteia;
e) nerespectarea obligaţiei prevãzute la <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, privind încheierea de cãtre actualul deţinãtor al imobilului retrocedat a protocolului de predare-preluare, în mod obligatoriu, în termen de 60 de zile de la data rãmânerii definitive a deciziei Comisiei speciale de retrocedare sau, dupã caz, a unitãţii deţinãtoare prevãzute la art. 2 din aceeaşi ordonanţã de urgenţã;
f) înstrãinarea, schimbarea destinaţiei, ipotecarea sau grevarea sub orice formã a imobilelor pentru care au fost depuse cereri de retrocedare, pânã la soluţionarea procedurilor administrative şi, dupã caz, judiciare, prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã.
2. Fapta prevãzutã la <>art. 9 alin. (2) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, respectiv neîncheierea de cãtre deţinãtorul actual a protocolului de predare-preluare, potrivit art. 8 alin. (1) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã, atrage pe lângã rãspunderea contravenţionalã şi obligaţia acestuia de a plãti noului proprietar o sumã, calculatã pe zi de întârziere, reprezentând contravaloarea lipsei de folosinţã a imobilului.

Ordonanţa de urgenţã:
ART. 10
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 9 alin. (2) şi aplicarea sancţiunilor în ceea ce priveşte ministerele, prefecturile, unitãţile deţinãtoare prevãzute la art. 2 se fac de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, prin corpul de control al acesteia.
(2) În cazul autoritãţilor administraţiei publice locale situate pe raza teritorialã a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti, constatarea contravenţiilor revine prefectului judeţului, respectiv prefectului municipiului Bucureşti, iar aplicarea sancţiunilor revine Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor.
(3) Activitatea prefectului judeţului, respectiv a prefectului municipiului Bucureşti, prevãzutã la alin. (2), este supusã controlului Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor, prin corpul de control al acesteia. În mãsura în care acesta constatã neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzãtoare a acestor obligaţii, va propune ministrului administraţiei şi internelor mãsurile corespunzãtoare.

Norme metodologice:

1. În cazul prevãzut la <>art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 9 alin. (2) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã şi aplicarea sancţiunilor se vor face de cãtre persoane împuternicite în acest scop de cãtre preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor.
2. În situaţia prevãzutã la <>art. 10 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, agentul constatator, în speţã persoana împuternicitã în acest scop de cãtre prefect va constata, prin proces-verbal, contravenţiile prevãzute la art. 9 alin. (2) din aceeaşi ordonanţã de urgenţã. Procesul-verbal de constatare a contravenţiei se va trimite de îndatã Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor, care va aplica sancţiunea prin rezoluţie scrisã pe procesul-verbal.
3. Procesele-verbale de constatare a contravenţiilor se înregistreazã într-un registru special deschis şi ţinut de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor sau, dupã caz, de cãtre prefectul judeţului, respectiv prefectul municipiului Bucureşti.
4. Modelul procesului-verbal de constatare a contravenţiilor cuprinse la <>art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 94/2000 , republicatã, va fi stabilit prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor, cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ordonanţã de urgenţã:
ART. 11
Dispoziţiile art. 9 şi <>art. 10 se vor completa cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 12
Pentru aplicarea unitarã a prezentei ordonanţe de urgenţã Guvernul va emite norme metodologice în termen de 60 de zile de la data publicãrii legii de aprobare a acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 13
Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016