Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 14 noiembrie 2000  privind aplicarea pe teritoriul Romaniei a sistemului de tranzit comun pentru marfurile transportate pe calea ferata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 14 noiembrie 2000 privind aplicarea pe teritoriul Romaniei a sistemului de tranzit comun pentru marfurile transportate pe calea ferata

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 27 noiembrie 2000
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice cuprind dispoziţii în aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României pentru transportul mãrfurilor în tranzit, pe calea feratã, între doua birouri vamale de frontiera.
(2) Aceste norme metodologice introduc procedura de tranzit comun, oricare ar fi natura şi originea mãrfurilor.
(3) Formalitãţile aferente procedurii de tranzit comun sunt simplificate conform dispoziţiilor prezentelor norme metodologice, pentru transporturile de mãrfuri efectuate de Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A., denumita în continuare C.F.R. Marfa - S.A., sub acoperirea unei scrisori de trasura CIM sau a unui buletin de expediere TR.
ART. 2
(1) Pentru mãrfurile transportate pe calea feratã, încãrcate în vagoane, care circula în tranzit extern între doua birouri vamale de frontiera, scrisoarea de trasura CIM pe care autoritatea vamalã aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamalã de tranzit.
(2) Pentru transporturile de mãrfuri pe care C.F.R. Marfa - S.A. le efectueazã în trafic intercontainer, încãrcate în unitãţi de transport intermodal (UTI), buletinul de expediere TR pe care autoritatea vamalã aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamalã de tranzit.
(3) Ştampila "Tranzit vamal" cuprinde acelaşi text ca şi ştampila rotunda nr. 1, precum şi spaţii pentru înscrierea numãrului şi a datei sub care documentul de transport a fost înregistrat ca declaraţie vamalã de tranzit, denumirea biroului vamal de destinaţie şi seria sigiliilor aplicate. Documentul de transport se semneazã şi se stampileaza de lucrãtorul vamal care a efectuat verificarea şi înregistrarea tranzitului.
ART. 3
Documentul de transport pe care autoritatea vamalã a acordat liber de vama prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" constituie titlu executoriu pentru urmãrirea şi încasarea datoriei vamale, în conformitate cu prevederile art. 53 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
ART. 4
În aplicarea prezentelor norme metodologice, prin termenii de mai jos se înţelege:
a) tranzit comun - transportul mãrfurilor pe calea feratã sub supraveghere vamalã, în regim de tranzit vamal;
b) birou de plecare - biroul vamal de frontiera la care începe operaţiunea de tranzit;
c) birou de destinaţie - biroul vamal la care mãrfurile aflate în regim de tranzit comun trebuie prezentate în vederea încheierii operaţiunii;
d) document de transport - scrisoarea de trasura internationala CIM sau, dupã caz, buletinul de expediere TR;
f) principal obligat - societatea comercialã care îşi exprima vointa de a efectua o operaţiune de tranzit comun prin prezentarea la autoritatea vamalã a documentelor prevãzute în acest scop, devenind în acest caz titularul regimului de tranzit comun;
g) centrul contabil - biroul din cadrul C.F.R. Marfa - S.A. care are ca funcţii principale: primirea şi arhivarea documentelor de transport pentru operaţiunile de tranzit încheiate dupã o metoda care sa permitã autoritãţii vamale verificarea lor, urmãrirea derulãrii şi încheierii operaţiunilor de tranzit;
h) mijloc de transport - vagoane, containere şi alte unitãţi de transport (multimodal).
ART. 5
Birourile vamale de frontiera cu activitate feroviara sunt abilitate în calitate de birouri vamale de plecare şi de destinaţie.
ART. 6
(1) Birourile vamale de plecare şi de destinaţie îşi comunica reciproc toate informaţiile de care dispun în legatura cu punerea în aplicare a procedurii simplificate de tranzit.
(2) De asemenea, birourile vamale de plecare şi de destinaţie transmit Direcţiei Generale a Vamilor datele solicitate de aceasta.
ART. 7
(1) Dispoziţiile referitoare la procedura simplificata de tranzit comun se aplica cu respectarea prevederilor legislaţiei vamale naţionale în vigoare şi a reglementãrilor internaţionale la care România este parte semnatara.
(2) Aplicarea prezentelor norme metodologice se face cu respectarea interdictiilor sau restrictiilor de import, export sau tranzit al mãrfurilor, stabilite de autoritãţile competente şi justificate din ratiuni de securitate şi de moralitate publica, de protecţie a sãnãtãţii şi a vieţii persoanei, animalelor şi plantelor, de protecţie a bunurilor naţionale care au valoare artisticã, istorica sau arheologicã, sau de protejare a proprietãţii industriale ori comerciale.
ART. 8
(1) Pentru mãrfurile acceptate la transport, însoţite de documentul de transport, C.F.R. Marfa - S.A. devine principal obligat şi are urmãtoarele obligaţii:
a) sa prezinte mãrfurile, mijlocul de transport intact şi documentul de transport la biroul vamal de destinaţie în termenul de tranzit şi sa respecte mãsurile de identificare, inclusiv sigiliile aplicate;
b) sa respecte dispoziţiile referitoare la regimul de tranzit comun;
c) sa achite taxele vamale şi alte drepturi de import devenite exigibile, ca urmare a constatãrii unei nereguli comise pe parcursul sau în legatura cu o operaţiune de tranzit comun;
d) sa punã la dispoziţie autoritãţii vamale, la solicitarea acesteia sau ori de câte ori este nevoie, xerocopiile documentelor de transport. La cererea autoritãţii vamale va prezenta într-un termen de maximum 7 zile şi alte documente din care sa rezulte ca operaţiunile au fost încheiate.
ART. 9
Bunurile transportate pe calea feratã sunt exceptate de la garantarea datoriei vamale, în conformitate cu prevederile art. 349 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
ART. 10
(1) C.F.R. Marfa - S.A. va desemna persoanele responsabile cu activitatea de tranzit pe lângã fiecare birou vamal de frontiera.
(2) Lista cuprinzând persoanele responsabile cu activitatea de tranzit va fi transmisã Direcţiei Generale a Vamilor, care va informa birourile vamale.
(3) C.F.R. Marfa - S.A. va asigura pregãtirea şi examinarea periodicã a persoanelor desemnate în ceea ce priveşte normele legale care reglementeazã derularea procedurii de tranzit comun.
ART. 11
În cazul constatãrii unor abateri repetate, pe baza unor documente justificative, Direcţia Generalã a Vamilor poate solicita înlocuirea persoanelor responsabile cu activitatea de tranzit comun, desemnate de C.F.R. Marfa - S.A.
ART. 12
(1) Pentru transporturile efectuate în procedura de tranzit comun C.F.R. Marfa - S.A. va utiliza etichete prevãzute cu o pictograma, al carei model este prezentat în anexa la prezentele norme metodologice.
(2) Etichetele sunt aplicate atât pe documentul de transport, cat şi pe mijlocul de transport.
(3) Pana la confecţionarea acestei etichete, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2001, transporturile efectuate în procedura de tranzit comun vor fi acceptate fãrã eticheta prevãzutã cu pictograma.

CAP. 2
Procedura de tranzit comun

2.1. Formalitãţi la biroul vamal de plecare
ART. 13
Dupã prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi efectuarea controlului vamal al mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 , reprezentantul din statia de frontiera desemnat de C.F.R. Marfa - S.A. prezintã biroului vamal de plecare documentul de transport împreunã cu documentele specificate în rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR.
ART. 14
(1) Biroul vamal de plecare verifica existenta documentelor specificate în rubricile documentului de transport şi dacã pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (în rubrica G) sau, dupã caz, pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR a fost aplicatã ştampila de tranzit a caii ferate.
(2) Pentru mãrfurile prohibite sau restrictionate, al cãror tranzit prin ţara este condiţionat prin reglementãri specifice de prezentarea unor documente suplimentare (avize, licenţe), se verifica dacã acestea au fost anexate la documentul de transport. În caz contrar operaţiunea de tranzit nu va fi acceptatã pana la prezentarea documentelor în cauza.
ART. 15
Documentele de transport se înregistreazã în evidenta de cãtre biroul vamal de plecare, în registrul sumar, numãrul şi data înregistrãrii reprezentând numãrul şi data potrivit cãrora documentele de mai sus au cãpãtat valoare de declaraţie vamalã de tranzit comun.
ART. 16
(1) La biroul vamal de plecare, care acorda regimul de tranzit comun, se aplica ştampila "Tranzit vamal" pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (în rubrica G) sau, dupã caz, pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR (în rubrica 15).
(2) Ştampila "Tranzit vamal" va fi pusã la dispoziţie birourilor vamale cu activitate feroviara de cãtre Direcţia Generalã a Vamilor.
(3) Toate exemplarele documentelor de transport se restituie reprezentantului desemnat de C.F.R. Marfa - S.A., conform prevederilor Ordinului comun al directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor şi al directorului general al S.N.C.F.R. nr. 14.558/1998.
(4) Reprezentantul din statia de frontiera desemnat de C.F.R. Marfa - S.A. preda biroului vamal de plecare o xerocopie de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, de pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR, pe care a fost aplicatã ştampila "Tranzit vamal". Xerocopiile vor fi pãstrate de biroul vamal de plecare şi constituie documente de urmãrire a derulãrii operaţiunii de tranzit comun.
ART. 17
Termenul de tranzit în care mãrfurile trebuie sa fie prezentate la biroul vamal de destinaţie este de 20 de zile şi nu se menţioneazã pe documentul de transport.

2.2. Formalitãţi la biroul vamal de destinaţie
ART. 18
(1) Mãrfurile, documentul de transport şi doua xerocopii de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM, respectiv de pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR, se prezintã la biroul vamal de destinaţie în cadrul termenului de tranzit de 20 de zile.
(2) Biroul vamal de destinaţie le înregistreazã imediat în evidentele proprii, dupã prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi efectuarea controlului vamal al mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
(3) Dupã verificarea documentelor şi a mijlocului de transport biroul vamal de destinaţie înscrie pe versoul celor doua xerocopii ale documentului de transport, în dreapta ştampilei "Tranzit vamal", menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului efectuat, care pot fi:
a) atunci când totul este în regula: "conform";
b) atunci când au fost constatate diferenţe, dupã caz:
excedent ........., lipsa ......., natura mãrfurilor ........, încadrarea tarifara ......... .
ART. 19
Când biroul de destinaţie ia mãsuri cu privire la neregula constatatã, este obligat sa înscrie, pe lângã cele menţionate conform articolului precedent, urmãtoarele:
a) dacã este o neregula minora care nu are urmãri în ceea ce priveşte încasarea drepturilor de import, amenzilor sau a penalitatilor, se înscrie: "neregula minora";
b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi de import şi a altor alte taxe devenite exigibile, biroul vamal de destinaţie informeazã biroul vamal de plecare care va proceda potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 , şi, dupã caz, transmite acestuia actul constatator întocmit de C.F.R. Marfa - S.A. potrivit prevederilor art. 22 din regulament;
c) când mãrfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit şi când nerespectarea acestui termen se datoreazã unor situaţii bine justificate (prin prezentarea documentelor justificative vizate sau emise de C.F.R. Marfa - S.A., întocmite conform reglementãrilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului, admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc.), din care sa rezulte ca depãşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se considera "neregula minora";
d) când motivele pentru care mãrfurile au fost prezentate la biroul vamal de destinaţie dupã expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), nu se considera "neregula minora" şi se aplica prevederile reglementãrilor vamale în vigoare. La biroul vamal de destinaţie se vor înscrie numãrul şi data procesului-verbal de contravenţie.
ART. 20
(1) Dupã înscrierea mentiunilor referitoare la rezultatul controlului, pe versoul xerocopiilor documentului de transport lucrãtorul vamal înscrie data încheierii operaţiunii de tranzit, semneazã şi aplica ştampila personalã.
(2) Nici o menţiune nu va fi facuta de biroul vamal de destinaţie pe originalul documentului de transport. (3) Toate exemplarele documentului de transport împreunã cu cele doua xerocopii stampilate de biroul vamal de destinaţie se restituie reprezentantului desemnat de C.F.R. Marfa - S.A., conform prevederilor Ordinului comun al directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor şi al directorului general al S.N.C.F.R. nr. 14.558/1998:
a) o xerocopie de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, dupã caz, de pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR se transmite de cãtre statia feroviara de frontiera la Centrul contabil al C.F.R. Marfa - S.A.;
b) a doua xerocopie va fi arhivata de cãtre statia de frontiera şi va putea fi prezentatã autoritãţii vamale ca proba a corectitudinii derulãrii şi încheierii operaţiunii de tranzit.
(4) O data la 15 zile biroul vamal de destinaţie va confirma biroului vamal de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele documentelor de transport cu valoare de declaraţie vamalã de tranzit comun, prezentate la destinaţie.
ART. 21
(1) În cazuri temeinic justificate o operaţiune de tranzit comun poate fi încheiatã şi la un alt birou vamal de destinaţie decât cel menţionat în documentul de transport, acesta devenind în mod automat birou vamal de destinaţie.
(2) La documentul de transport vor fi anexate documentele justificative vizate sau emise de cãtre C.F.R. Marfa - S.A., întocmite conform reglementãrilor feroviare internaţionale, prevãzute la art. 19 lit. c), din care sa rezulte motivele prezentãrii la noul birou vamal de destinaţie.
(3) Noul birou vamal de destinaţie preia toate obligaţiile care îi revin în aceasta calitate şi procedeazã conform prevederilor art. 18-20.
(4) Pe versoul xerocopiilor documentului de transport, alãturi de menţiunile înscrise în urma controlului, urmate de ştampila şi data înregistrãrii operaţiunii, noul birou vamal de destinaţie va face menţiunea "Mãrfuri prezentate la biroul vamal ......".
ART. 22
Operaţiunea de tranzit comun se încheie atunci când mãrfurile şi documentele de transport corespunzãtoare sunt prezentate la biroul vamal de destinaţie şi înregistrate în evidenta de cãtre acesta.
ART. 23
Mãrfurile care figureazã pe un document de transport pot fi transbordate dintr-un mijloc de transport în altul, în conformitate cu prevederile secţiunii 1 a cap. X din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 .
ART. 24
În cazul în care pe parcursul derulãrii operaţiunii de tranzit apar evenimente provocate de cazuri fortuite sau de forta majorã se aplica prevederile cuprinse în reglementãrile vamale.

CAP. 3
Proceduri de cercetare şi control ulterior. Recuperarea creanţelor

ART. 25
(1) Periodic autoritatea vamalã va verifica modul de derulare şi de încheiere a operaţiunilor de tranzit comun la Centrul contabil al C.F.R. Marfa - S.A., potrivit normelor de control emise prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor.
(2) Centrul contabil va pune la dispoziţie autoritãţii vamale de control xerocopiile documentelor de transport depuse la birourile vamale de plecare în urma cu cel puţin 60 de zile.
(3) La cererea autoritãţii vamale Centrul contabil al C.F.R. Marfa - S.A. va pune la dispoziţie şi alte documente care probeazã modul de derulare şi de încheiere a operaţiunilor de tranzit comun. Prezentarea acestor documente se face în termen de cel mult 7 zile de la data solicitãrii.
ART. 26
În situaţia în care în termen de 30 de zile de la data emiterii tranzitului la Centrul contabil al C.F.R. Marfa - S.A nu a fost primitã xerocopia documentului de transport transmisã de statia de cale feratã potrivit art. 20, C.F.R. Marfa - S.A. are obligaţia de a începe cercetarea cu privire la derularea şi încheierea operaţiunii de tranzit. Declanşarea operaţiunii de cercetare este anunţatã la autoritatea vamalã de control. În termen de 90 de zile de la data emiterii tranzitului C.F.R. Marfa - S.A. va comunica autoritãţii vamale rezultatul definitiv al cercetãrii, prezentând documentele justificative, iar autoritatea vamalã de control va decide mãsurile necesare pentru finalizarea operaţiunii.


ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------

Modelul etichetelor prevãzute cu o pictograma necesare C.F.R. Marfa - S.A. în procedura de tranzit comun este publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 27 noiembrie 2000.

Culori: negru pe verde
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016