Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 13 august 2004  privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 13 august 2004 privind contractarea, finantarea, monitorizarea si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 776 din 25 august 2004

CAP. I
Cadru general
ART. 1
Prezentele norme metodologice sunt elaborate în baza prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
(1) Programele/proiectele de cercetaredezvoltare şi inovare şi acţiunile cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare se realizeazã pe bazã de contracte de finanţare.
(2) Contractul de finanţare este contractul pe care autoritatea contractantã îl încheie cu executantul serviciilor de conducere de programe sau de conducere/execuţie proiecte în condiţiile stabilite de cãtre autoritatea contractantã, care asigurã finanţarea integralã a activitãţilor necesare pentru realizarea contractului. Contractul de finanţare poate avea o duratã de mai mulţi ani calendaristici.
(3) Contractul de finanţare poate avea caracter de recurenţã, în baza cãruia oricare contractor poate sã încheie, la rândul sãu, alte contracte de finanţare, de aceastã datã având calitatea de autoritate contractantã pentru activitãţi pânã la nivel de execuţie, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
Condiţiile de finanţare şi modul de realizare a acţiunilor cuprinse în contractul de finanţare, rezultatele preconizate a se obţine, precum şi modul de monitorizare şi evaluare a acestora se stabilesc de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi se fac cunoscute potenţialilor executanţi înaintea derulãrii procedurilor de atribuire a contractului de finanţare.
ART. 4
Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul prezentelor norme metodologice sunt prevãzute în anexa la <>Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.

CAP. II
Atribuirea contractului de finanţare
ART. 5
Atribuirea contractului de finanţare pentru conducerea şi/sau execuţia de programe/proiecte de cercetare-dezvoltare şi inovare şi acţiuni se realizeazã de cãtre autoritatea contractantã sau, cu acordul acesteia, şi în baza caracterului de recurenţã al contractului de finanţare şi de cãtre un executant - contractor, desemnat în acest sens de cãtre autoritatea contractantã, prin contractul de finanţare de bazã încheiat cu acesta şi care astfel devine el însuşi autoritate contractantã.
ART. 6
Atribuirea unui contract de finanţare se realizeazã în sistem competiţional sau în mod direct, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 7
Atribuirea unui contract de finanţare în sistem competiţional, în cazul în care urmeazã a fi selectat un singur contractor, pentru procurarea serviciilor de conducere a programelor, serviciilor de conducere şi/sau de execuţie a unor proiecte de mare complexitate şi importanţã, precum şi pentru procurarea unor bunuri sau altor servicii se realizeazã pe baza termenilor de referinţã şi prin una dintre urmãtoarele categorii de proceduri de selectare:
a) licitaţie restrânsã, respectiv procedura care se desfãşoarã în douã etape distincte, conform prevederilor art. 22, şi prin care numai candidaţii selectaţi de cãtre autoritatea contractantã în prima etapã sunt invitaţi sã depunã oferte, pentru contracte a cãror valoare este mai mare decât echivalentul în lei a 40.000 euro.
Pentru atribuirea contractului de finanţare autoritatea contractantã adreseazã invitaţia de a depune oferte unui numãr de minimum 5 potenţiali contractori, care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevãzute la cap. III, pentru a se asigura o competiţie efectivã, dar în acelaşi timp pentru ca efortul de evaluare a ofertelor sã nu fie disproporţionat de mare în raport cu valoarea contractului de finanţare;
b) cerere de ofertã, respectiv procedura simplificatã prin care autoritatea contractantã solicitã, fãrã publicarea unui anunţ publicitar, oferte de la mai mulţi furnizori, executanţi sau prestatori, pentru contracte a cãror valoare echivalentã în lei este mai mare de 10.000 euro, dar nu mai mare de 40.000 euro.
Selectarea contractorului prin procedura de comparare de oferte este efectuatã prin compararea ofertelor depuse de cel puţin 3 potenţiali contractori desemnaţi de cãtre autoritatea contractantã, conform prevederilor art. 21-40.
ART. 8
Atribuirea unui contract de finanţare în sistem competiţional, în cazul în care urmeazã sã fie selectaţi mai mulţi contractori pentru procurarea serviciilor de conducere şi/sau de execuţie a mai multor proiecte de cercetaredezvoltare şi inovare se realizeazã prin evaluarea propunerilor de proiecte, conform prevederilor cap. V.
ART. 9
Atribuirea unui contract de finanţare în mod direct se realizeazã:
1. în cazul în care valoarea contractului de finanţare nu depãşeşte echivalentul în lei a 10.000 euro;
2. indiferent de valoarea contractului, în una dintre situaţiile urmãtoare de procurare din sursã unicã de furnizare a serviciilor solicitate:
a) serviciile pot fi furnizate doar de cãtre un singur ofertant care are drepturi exclusive asupra acestora, cum ar fi lucrãrile sub protecţia drepturilor de autor;
b) serviciile pot fi furnizate de câte un singur ofertant din motive de naturã tehnicã sau din motive legate de protecţia unui drept de exclusivitate asupra acestora;
c) programul/proiectul care urmeazã a fi contractat este într-un domeniu special şi poate fi condus doar de o anumitã instituţie, societate organizaţie etc.;
d) la licitaţia restrânsã repetatã a participat un singur ofertant, care a îndeplinit condiţiile de eligibilitate şi a cãrui ofertã corespunde cerinţelor formulate de cãtre autoritatea contractantã;
e) la evaluarea ofertelor s-a constatat cã o singurã ofertã corespunde cerinţelor formulate de cãtre autoritatea contractantã;
f) contractul de finanţare are ca obiect o extindere a unor servicii sau activitãţi aflate în derulare;
g) în cazul unor circumstanţe stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 10
În cazurile prevãzute la art. 9 contractul de finanţare poate fi atribuit în mod direct numai unui ofertant care satisface condiţiile de finanţare şi modul de realizare stabilite de cãtre autoritatea contractantã. Atribuirea contractului de finanţare se realizeazã prin procedura de negociere cu o singurã sursã de furnizare a serviciilor solicitate, dupã cum urmeazã:
a) transmiterea invitaţiei de participare la negociere, potenţialului contractor, însoţitã de un exemplar din materialul referitor la condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului de finanţare;
b) consultarea potenţialului contractor, negocierea inclusiv a preţului, precum şi stabilirea prevederilor finale privind conţinutul clauzelor contractuale;
c) încheierea contractului de finanţare.

CAP. III
Eligibilitatea potenţialilor contractori
ART. 11
Contractele de finanţare pot fi atribuite numai potenţialilor contractori care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevãzute în acest capitol.
ART. 12
Condiţiile referitoare la eligibilitatea potenţialilor contractori se aplicã cumulativ şi în egalã mãsurã tuturor potenţialilor contractori, subcontractori, precum şi tuturor potenţialilor contractori asociaţi la o ofertã comunã, indiferent de metoda de selectare.
ART. 13
Toate persoanele fizice sau juridice române, legal constituite ca potenţiali contractori, trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii de eligibilitate:
a) sã nu fie declarate, conform legii, în stare de incapacitate de platã;
b) plãţile/conturile sã nu fie blocate conform unei hotãrâri judecãtoreşti;
c) sã nu existe, în urma verificãrilor întreprinse de autoritatea contractantã, declaraţii inexacte cu privire la informaţiile solicitate de aceasta persoanei fizice sau reprezentantului persoanei juridice, în vederea selectãrii contractanţilor;
d) sã nu fi încãlcat prevederile unui alt contract de finanţare încheiat anterior cu o autoritate contractantã.
ART. 14
În cazul propunerilor de proiecte de cercetare-dezvoltare o condiţie suplimentarã de eligibilitate a potenţialilor contractori este:
a) pentru persoanele juridice, activitatea de cercetaredezvoltare sã fie prevãzutã în obiectul lor de activitate stabilit potrivit legii şi persoana juridicã respectivã sã fie atestatã pentru a desfãşura aceste activitãţi, potrivit legii;
b) pentru persoanele fizice, acestea trebuie sã fie autorizate, în condiţiile legii, sã desfãşoare activitate de cercetare-dezvoltare.
ART. 15
Alte condiţii de eligibilitate pot fi stabilite de cãtre autoritatea contractantã şi sunt cuprinse în pachetul de informaţii sau în termenii de referinţã, numai cu acordul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 16
Potenţialul contractor prezintã o declaraţie scrisã pe propria rãspundere şi, dacã i se cere, face dovada cãtre autoritatea contractantã cã îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 13.
ART. 17
Potenţialii contractori au obligaţia sã prezinte autoritãţii contractante documentele cerute de aceasta, în scopul de a face dovada îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate.
ART. 18
Evidenţa potenţialilor contractori se asigurã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, care înfiinţeazã în acest scop Registrul central al potenţialilor contractori.
ART. 19
Într-un anumit program/proiect nu pot fi contractori, subcontractori sau contractori asociaţi la o ofertã comunã/propunere de proiect comunã, sub sancţiunea nulitãţii contractului de finanţare, persoanele juridice şi fizice care au redactat condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului sau termenii de referinţã pentru acel program/proiect ori au participat în diverse etape la selectarea contractorilor pentru acel program/proiect.
ART. 20
Dupã semnarea contractului de finanţare contractorul nu poate angaja, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare de cãtre autoritatea contractantã, persoane juridice şi fizice care au redactat condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului/termenii de referinţã pentru programul/proiectul ce face obiectul contractului de finanţare respectiv ori au participat în diferite faze la selectarea contractorilor pentru acel program/proiect.

CAP. IV
Declanşarea şi desfãşurarea licitaţiei restrânse şi a cererilor de ofertã
ART. 21
Autoritatea contractantã declanşeazã procedura de licitaţie restrânsã prin elaborarea şi difuzarea unui anunţ public privind intenţia de a lansa competiţia, anunţ care se publicã în cel puţin douã publicaţii cotidiene de rãspândire naţionalã, precum şi prin pagina de Internet a autoritãţii contractante.
ART. 22
O datã cu anunţul public al intenţiei de lansare a competiţiei se solicitã şi exprimarea interesului potenţialilor contractori de a participa la aceasta, adresatã în scris autoritãţii contractante, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicãrii anunţului.
ART. 23
Anunţul public indicã, de asemenea, modalitatea prin care cei interesaţi pot consulta condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului, elaborate de cãtre autoritatea contractantã.
ART. 24
Documentaţia de participare la competiţie este elaboratã de autoritatea contractantã şi defineşte condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului, cu urmãtoarea structurã-cadru:
1. termenii de referinţã:
a) prezentarea obiectului competiţiei, care include: obiectivul şi conţinutul tematic al acestuia, calendarul acţiunilor şi fondurilor publice alocate cu aceastã destinaţie;
b) instrucţiunile privind modul şi condiţiile în care se poate solicita şi obţine finanţarea, cuprinzând:
(i) condiţiile de eligibilitate a ofertanţilor;
(ii) categoriile de componente/activitãţi/acţiuni care pot fi finanţate, precum şi condiţiile de finanţare;
(iii) instrucţiunile de elaborare şi prezentare a propunerilor de oferte;
(iv) criteriile şi modul de evaluare şi selectare a propunerilor;
2. modelul contractului de finanţare;
3. punctele de contact.
ART. 25
Dupã expirarea termenului fixat conform art. 22, autoritatea contractantã procedeazã la derularea procedurii de selecţie, corespunzãtoare obiectului competiţiei. Pentru selectarea contractorului autoritatea contractantã foloseşte datele existente în Registrul central al potenţialilor contractori, întocmit în conformitate cu prevederile art. 18, precum şi expresiile de interes primite în urma declanşãrii competiţiei, astfel cum prevede art. 22.
ART. 26
(1) În cazul în care numãrul intenţiilor exprimate este suficient pentru derularea procedurii corespunzãtoare, în termen de 7 zile calendaristice de la expirarea termenului prevãzut la art. 22, autoritatea contractantã selecteazã potenţialii contractori cãrora le transmite invitaţia de a participa cu oferte la competiţie.
(2) Selectarea potenţialilor contractori se efectueazã iniţial pe baza criteriilor de eligibilitate şi, în final, prin evaluarea nivelului de competenţã pe care potenţialii contractori îl invocã şi, dupã caz, îl probeazã în conducerea de program/proiect şi, dupã caz, în domeniul realizãrii/execuţiei proiectului, în funcţie de obiectul competiţiei. Evaluarea trebuie realizatã în condiţii de competenţã, multidisciplinaritate, obiectivitate şi imparţialitate.
ART. 27
În cazul în care numãrul intenţiilor exprimate nu este suficient pentru derularea procedurii corespunzãtoare, autoritatea contractantã repetã, în termen de 10 zile calendaristice şi o singurã datã, procedurile prevãzute la art. 21 şi 22, dupã care procedeazã conform celor prevãzute la art. 26.
ART. 28
Dacã şi dupã repetarea prevãzutã la art. 27 numãrul de intenţii primite nu este suficient, se procedeazã fie la derularea procedurii cu numãrul de potenţiali contractori existent, dar nu mai mic de doi, fie la atribuirea directã conform prevederilor art. 9 pct. 2 lit. d), în cazul existenţei unui singur potenţial contractor.
ART. 29
În cazul inexistenţei potenţialilor contractori, competiţia se considerã efectuatã fãrã rezultat, urmând a se relua eventual la o altã datã sau în alte condiţii.
ART. 30
Invitaţia de a participa la competiţie constã în solicitarea de prezentare a ofertei, cu indicarea precisã a conţinutului acesteia, a modalitãţii, a locului, a datei şi a orei limitã de depunere a ofertei. Invitaţia de a participa la competiţie este însoţitã de documentaţia de participare la aceasta şi de lista potenţialilor contractori cãrora li s-a adresat invitaţia pentru obiectul respectiv al competiţiei.
ART. 31
Oferta trebuie sã rãspundã condiţiilor prevãzute la art. 30 şi sã corespundã cerinţelor cuprinse în condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului.
ART. 32
Oferta este formatã din 3 documente distincte, prezentate ca atare, şi anume:
a) datele de identificare a potenţialului contractor;
b) oferta tehnicã;
c) oferta financiarã.
ART. 33
Oferta tehnicã şi cea financiarã trebuie sã fie elaborate în concordanţã cu "Condiţiile de finanţare şi modul de realizare a contractului", prevãzute prin "Termenii de referinţã", conform art. 24 pct. 1.
ART. 34
Fiecare potenţial contractor poate depune o singurã ofertã pentru fiecare proiect.
ART. 35
Oferta trebuie semnatã de cãtre ofertant sau de persoana împuternicitã de cãtre acesta.
ART. 36
Oferta se prezintã în pachete sigilate separat şi introduse într-un pachet comun sigilat, de asemenea, cu indicarea precisã a obiectului ofertei şi care sã nu permitã violarea conţinutului.
ART. 37
Dupã expirarea termenului stabilit pentru depunerea ofertelor, autoritatea contractantã organizeazã şi coordoneazã procesul de evaluare şi selectare a propunerilor de oferte, astfel ca în termen de 7 zile calendaristice sã se poatã comunica rezultatul participanţilor la competiţie.
ART. 38
Comunicarea în scris a rezultatelor competiţiei cuprinde numai calitatea de "Câştigãtor" sau "Necâştigãtor" a participantului respectiv, precum şi invitaţia pentru ridicarea întregului material al ofertei depuse, care se înapoiazã ofertantului declarat "necâştigãtor".
ART. 39
În scopul evaluãrii ofertelor depuse pentru un anumit obiect al competiţiei, autoritatea contractantã numeşte o comisie de evaluare a ofertei tehnice, financiare şi în ansamblu, cãreia îi stabileşte calendarul de lucru pentru respectarea termenului prevãzut la art. 37 şi îi aprobã regulamentul de funcţionare, care cuprinde cel puţin:
a) cvorumul, modul şi procedurile de lucru;
b) criteriile de evaluare, ponderile acestora şi modul de punctare;
c) algoritmul de stabilire a ierarhizãrii ofertelor.
ART. 40
Conform ierarhizãrii ofertelor evaluate, propusã de cãtre comisia de evaluare, autoritatea contractantã decide asupra rezultatului competiţiei, pe care îl comunicã participanţilor.

CAP. V
Desfãşurarea competiţiilor de propuneri de proiecte
ART. 41
În cazul evaluãrii propunerilor de proiecte, conform prevederilor art. 8, anunţul public are urmãtoarea structurã-cadru:
1. denumirea şi, dupã caz, acronimul programului pentru care se pot depune propuneri de proiecte;
2. prezentarea programului:
a) scopul şi obiectivele programului, durata şi fondurile publice alocate cu aceastã destinaţie;
b) condiţiile de eligibilitate a participanţilor;
c) categoriile de proiecte care pot fi finanţate;
d) programul de desfãşurare a competiţiei, respectiv data limitã de primire a propunerilor de proiecte, data şi modul de anunţare a rezultatelor competiţiei, data limitã de primire şi forma de depunere a contestaţiilor;
e) adresa poştalã la care trebuie depuse propunerile de proiecte: telefon, fax şi, dupã caz, adresa pentru poşta electronicã şi pagina de difuzare a informaţiei prin Internet, la care se oferã informaţii suplimentare.
ART. 42
În scopul informãrii potenţialilor contractori, autoritatea contractantã publicã pe pagina sa de Internet sau furnizeazã solicitanţilor, la cererea acestora, contra cost, pachetul de informaţii, care are urmãtoarea structurã-cadru:
1. prezentarea programului, incluzând scopul, obiectivele, conţinutul tematic, calendarul acţiunilor şi fondurile publice alocate cu aceastã destinaţie;
2. instrucţiuni privind modul în care se poate solicita şi obţine finanţarea în cadrul programului, cuprinzând:
a) condiţiile de eligibilitate a ofertanţilor;
b) categoriile de proiecte, activitãţi, acţiuni care pot fi finanţate, precum şi condiţiile de finanţare;
c) instrucţiunile de elaborare şi prezentare a propunerilor de proiecte;
d) criteriile şi modul de evaluare şi selectare a propunerilor de proiecte;
3. modelul contractului de finanţare;
4. punctele de contact.
ART. 43
Oferta tehnicã nu trebuie sã conţinã, sub sancţiunea eliminãrii din competiţie, date care ar putea identifica ofertantul.
ART. 44
Prezentarea programului în totalitatea sa, incluzând scopul, obiectivele, conţinutul şi structura acestuia, se propune de cãtre autoritatea contractantã, în corelare cu prevederile Planului naţional de cercetaredezvoltare şi inovare, şi se aprobã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, cu consultarea Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 45
În cazul în care, din motive bine întemeiate, se anunţã primirea de propuneri de proiecte numai pentru unele dintre subprogramele şi, respectiv, obiectivele programului, aceasta se propune de cãtre autoritatea contractantã şi se aprobã, în mod explicit, de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, dupã consultarea comisiilor Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 46
Dupã expirarea termenului de depunere a propunerilor de proiecte pentru fiecare program, autoritatea contractantã constituie paneluri de evaluatori, pe domenii de specialitate, în funcţie de numãrul de propuneri de proiecte primite, astfel ca:
a) fiecare propunere de proiect sã fie evaluatã de 3 evaluatori;
b) fiecare evaluator sã semneze o declaraţie de imparţialitate, confidenţialitate şi competenţã, corespunzãtor domeniului cãruia îi aparţine propunerea de proiect supusã evaluãrii;
c) pe parcursul procesului de evaluare oricare dintre evaluatori sã poatã sã îşi decline în scris îndeplinirea condiţiilor prevãzute la lit. b), caz în care autoritatea contractantã va lua mãsurile necesare înlocuirii acestuia şi desfãşurãrii normale, în continuare, a procesului de evaluare.
Autoritatea contractantã poate desemna câte un reprezentant al sãu pentru fiecare panel de evaluatori, în scopul monitorizãrii lucrãrilor panelului, dar fãrã a participa la evaluarea propunerilor de proiecte.
ART. 47
Panelurile de evaluatori se constituie din lista de evaluatori a programului, listã care se propune de cãtre autoritatea contractantã, se avizeazã de cãtre comisia de specialitate a Colegiului consultativ şi se aprobã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 48
În cadrul fiecãrui panel şi pentru propunerile de proiecte repartizate panelului de evaluatori de cãtre autoritatea contractantã, evaluarea propunerilor de proiecte se face conform criteriilor de evaluare stabilite prin pachetul de informaţii.
ART. 49
Evaluarea propunerilor de proiecte se realizeazã în douã etape:
a) evaluarea ştiinţificã/tehnicã;
b) evaluarea managementului, a oportunitãţii, a impactului şi a costului propunerii de proiect.
ART. 50
În cadrul fiecãrei etape evaluarea se poate desfãşura în douã faze:
a) faza evaluãrii individuale, în care, pentru fiecare propunere de proiect repartizatã panelului de evaluatori, fiecare evaluator din panel acordã pentru fiecare criteriu examinat în etapa respectivã un punctaj şi consemneazã un comentariu ataşat punctajului;
b) faza evaluãrii în panelul de evaluatori, în care, pentru fiecare propunere de proiect repartizatã acestuia, evaluatorii din panel elaboreazã un raport de consens privind atât punctajele, cât şi comentariile; propunerile de proiecte pentru care panelul de evaluatori nu poate ajunge la consens se evalueazã de cãtre un alt panel. Aceastã fazã se desfãşoarã numai în cazul în care faza evaluãrii individuale nu a dat rezultate concludente.
ART. 51
În prima etapã autoritatea contractantã ia mãsuri pentru ca evaluatorii sã nu cunoascã identitatea ofertanţilor ale cãror propuneri le examineazã.
ART. 52
Propunerea de proiect, al cãrei punctaj general de consens în prima etapã se situeazã sub limita cerutã de criteriile de selectare stabilite prin pachetul de informaţii, se considerã respinsã şi nu este evaluatã în etapa a doua.

CAP. VI
Clasificarea propunerilor de proiecte
ART. 53
Conform rezultatelor evaluãrii din cele douã etape, se stabileşte ierarhizarea propunerilor de proiecte în ordinea descrescãtoare a punctajului obţinut.
ART. 54
Lista propunerilor de proiecte şi punctajul obţinut de fiecare dintre acestea, în ordinea descrescãtoare a valorii punctajului, se face publicã prin adresa de Internet a autoritãţii contractante destinatã programului.
ART. 55
Dupã expirarea termenului de depunere şi de rezolvare a contestaţiilor, prevãzut la art. 41 pct. 2 lit. d), autoritatea contractantã întocmeşte forma finalã a listei cu propunerile de proiecte şi punctajul obţinut de fiecare dintre acestea, în ordinea descrescãtoare a valorii punctajului, listã pe care o supune avizãrii şi aprobãrii autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 56
Nu pot fi finanţate propunerile de proiecte care au obţinut un punctaj inferior limitei minime stabilite prin pachetul de informaţii.

CAP. VII
Negocierea şi încheierea contractului de finanţare
ART. 57
Pe baza listei elaborate, avizate şi aprobate conform prevederilor art. 53, 54 şi 55 şi în limita fondurilor publice alocate cu aceastã destinaţie programului sau, dupã caz, subprogramului care face obiectul competiţiei, autoritatea contractantã desfãşoarã negocierea contractului de finanţare pentru fiecare proiect, în ordinea din listã, pânã la concurenţa valorii fondurilor publice alocate cu aceastã destinaţie. Negocierea fiecãrui contract de finanţare urmãreşte structura bugetului solicitat, în mãsura în care acesta este justificat.
ART. 58
Pe parcursul procesului de negociere şi de perfectare şi încheiere a contractului de finanţare atribuit în condiţiile prevãzute la art. 57 autoritatea contractantã poate conveni cu potenţialul contractor detaliile tehnice ale contractului de finanţare, care însã trebuie sã respecte ca formã şi fond modelul pe baza cãruia s-a desfãşurat competiţia, precum şi legislaţia aferentã.
ART. 59
În cazul în care, ca urmare a procesului de negociere, nu se ajunge la perfectarea contractului de finanţare pentru unul/unele dintre propunerile de proiecte, negocierea se desfãşoarã în continuarea listei, în condiţiile şi în limitele prevãzute la art. 57.
ART. 60
Dupã perfectarea şi încheierea contractului de finanţare derularea se face în conformitate cu prevederile acestuia, precum şi cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 61
Instrumentele de planificare, programare, monitorizare şi evaluare a programelor/proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare sunt enumerate în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.

CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 62
În vederea aplicãrii prezentelor norme metodologice, în condiţiile legii, se pot elabora instrucţiuni care se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
ART. 63
Autoritatea de stat pentru cercetaredezvoltare, ca autoritate contractantã, achiziţioneazã şi remunereazã, pe baza contractului de finanţare, serviciile de cercetare-dezvoltare care fac obiectul prezentelor norme metodologice şi ale cãror rezultate nu sunt necesare autoritãţii contractante în propriul beneficiu, astfel cã aceste servicii, prin exceptare, nu fac obiectul prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 212/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 64
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
la normele metodologice

DEFINIŢIILE TERMENILOR UTILIZAŢI

1. autoritate contractantã - parte într-un contract de finanţare, care, fie în baza legii, fie în baza unui alt contract de finanţare legal încheiat, la care a avut calitatea de contractor, finanţeazã realizarea unui obiectiv, stabilind în mod univoc condiţiile în care cealaltã parte va realiza contractul ce se încheie în acest scop;
2. bugetul proiectelor - valoarea totalã şi, dupã caz, defalcatã pe proiecte a contractelor de finanţare subsidiare pe care conducãtorul de program se angajeazã, prin contractul de finanţare principal, sã le încheie pentru atribuirea conducerii respectivelor proiecte. Bugetul proiectelor este prevãzut sub acest titlu în specificaţia financiarã a contractului de finanţare principal, în care conducãtorul de program/proiect are calitatea de contractor;
3. caracter de recurenţã al unui contract - caracterul unui contract de a prevedea anumite drepturi şi obligaţii în funcţie şi subsecvent celor conţinute în alt contract, anterior încheiat;
4. comitet de evaluare (comitet) - grup format din 5 sau 7 persoane, desemnate de autoritatea contractantã dupã criterii de competenţã, multidisciplinaritate, obiectivitate şi imparţialitate, în vederea evaluãrii ofertelor în cadrul unei licitaţii sau al unor proceduri competiţionale simplificate;
5. conducãtor de program/proiect - autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în cazul programelor conduse de acesta, sau contractorul, într-un contract de finanţare al cãrui obiect este procurarea de servicii de conducere de program/proiect şi, dupã caz, de realizare/execuţie a proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a programului;
6. conducere de program/proiect - activitatea de a controla un program/proiect prin monitorizarea performanţelor şi prin decizie, în baza unui plan predefinit;
7. contract de finanţare - contractul în care una dintre pãrţi, denumitã autoritate contractantã, are dreptul şi obligaţia de a impune în mod univoc celeilalte pãrţi, denumitã contractor, obiectivele pentru care se face finanţarea şi condiţiile în care se realizeazã aceastã finanţare;
8. contract de finanţare principal - contractul de finanţare care stã la baza încheierii unui alt contract de finanţare şi prin care se conferã contractorului competenţa de a se constitui autoritate contractantã pentru acest ultim contract;
9. contract de finanţare subsidiar - contractul de finanţare încheiat de o autoritate contractantã, în baza obligaţiilor pe care aceasta şi le-a asumat, în calitate de contractor, printr-un contract de finanţare principal. Contractul de finanţare subsidiar nu poate conţine, sub sancţiunea nulitãţii, prevederi care contravin clauzelor contractului de finanţare principal;
10. contractor - parte într-un contract de finanţare, care, acceptând finanţarea şi condiţiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea contractantã, se obligã sã asigure realizarea contractului;
11. contractori asociaţi - ofertanţi asociaţi a cãror ofertã comunã/propunere de proiect comunã a fost acceptatã şi contractatã de cãtre autoritatea contractantã;
12. director de program/proiect - persoanã stabilitã de cãtre şi la nivelul conducãtorului de program/proiect, în scopul de a asigura conducerea acestuia;
13. evaluare - analiza rezultatelor obţinute în timpul şi dupã implementarea programului/proiectului şi indicarea unor acţiuni corective, acolo unde este cazul, în vederea obţinerii rezultatelor şi atingerii obiectivelor prevãzute prin instrumentele de planificare a programului/proiectului;
14. expresie de interes - notificarea interesului de a participa la o licitaţie adresatã autoritãţii contractante, în forma stabilitã de aceasta, fie de cãtre un potenţial contractor înscris în Registrul central al potenţialilor contractori ai autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în urma invitãrii sale de cãtre autoritatea contractantã, fie de cãtre o altã persoanã juridicã sau fizicã, în urma anunţului autoritãţii contractante privind intenţia de a lansa licitaţia, anunţ care se publicã în presa scrisã de rãspândire naţionalã şi se difuzeazã prin medii de informare specifice domeniului;
15. lista propunerilor de proiecte care se pot finanţa lista cuprinzând acele propuneri de proiect care, în urma evaluãrii, clasificãrii şi aplicãrii criteriilor suplimentare stabilite prin pachetul de informaţii al programului, pot fi finanţate de autoritatea contractantã în cadrul respectivului program;
16. monitorizare - activitatea de a urmãri, a observa, a mãsura şi a verifica în mod sistematic, precum şi de a promova mãsurile adecvate pentru a menţine pe calea predefinitã o operaţiune, un proces sau altele asemenea;
17. monitor de program - persoanã stabilitã de cãtre şi la nivelul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în scopul de a asigura monitorizarea şi evaluarea unui program;
18. ofertant - potenţial contractor care a depus o ofertã/propunere de proiect;
19. ofertanţi asociaţi - potenţiali contractori asociaţi care au depus o ofertã comunã/propunere de proiect comunã;
20. ofertã - propunerea tehnicã şi propunerea financiarã asociatã acesteia, elaborate de cãtre un potenţial contractor, în baza invitaţiei primite de acesta de la autoritatea contractantã pentru a participa la licitaţie sau la o procedurã competiţionalã simplificatã;
21. pachet de informaţii al programului - prezentare detaliatã a scopului, obiectivelor, conţinutului tematic, a calendarului acţiunilor, fondurilor publice alocate cu aceastã destinaţie, precum şi a modului de acces la un program elaborat de cãtre autoritatea de stat pentru cercetaredezvoltare sau, dupã caz, de cãtre altã autoritate contractantã având calitatea de conducãtor de program/proiect, în vederea selectãrii contractorilor (conducãtorilor de proiecte) prin procedura de evaluare a propunerilor de proiecte;
22. panel de evaluatori - grup compus din 3 experţi, alcãtuit de autoritatea contractantã dupã criteriul domeniilor de specialitate ale experţilor, în vederea evaluãrii uneia sau mai multor propuneri de proiecte;
23. plan anual - instrument de planificare a implementãrii unui program/proiect, elaborat de conducãtorul de program/proiect pentru durata unui an bugetar din derularea programului/proiectului, pe baza planului strategic şi a sumelor alocate anual programului/proiectului. În cazul începerii şi încheierii programului/proiectului în cursul unui singur an bugetar, planul strategic coincide cu planul anual;
24. plan strategic - principalul instrument de planificare a implementãrii unui program/proiect, elaborat de conducãtorul de program/proiect pentru întreaga duratã a programului/proiectului, pe baza contractului de finanţare, şi care cuprinde:
a) planul operaţional prin care sunt descrise principalele activitãţi necesare implementãrii programului/proiectului, modul de implementare, termenele pentru atingerea obiectivelor propuse, termenele pentru elaborarea şi prezentarea programelor de lucru;
b) planificarea implementãrii programului/proiectului, conţinând eşalonarea în timp a principalelor activitãţi şi termenele prevãzute, inclusiv pentru anunţarea/organizarea de competiţii/licitaţii;
c) dupã caz, descrierea proiectelor;
25. program de lucru - instrument de programare a implementãrii unui program/proiect, pe baza cãruia se fundamenteazã derularea finanţãrii, elaborat de conducãtorul de program/proiect pentru durata unui trimestru/semestru din derularea programului/proiectului. Programul de lucru detaliazã acţiunile necesare realizãrii obiectivelor din planul strategic;
26. propunere de proiect - solicitare de finanţare a unui proiect iniţiat de un potenţial contractor, elaborat de cãtre acesta în cadrul tematic şi cu respectarea condiţiilor indicate prin pachetul de informaţii al unui program, în scopul de a participa la o competiţie de selectare a contractorilor, organizatã în cadrul acelui program/proiect prin procedura de evaluare a propunerilor de proiecte;
27. propunere de proiect comunã - propunere de proiect unicã, elaboratã în comun de mai mulţi potenţiali contractori;
28. raport de consens - document elaborat de panelul de evaluatori, în faza evaluãrii în panel din cadrul etapelor de evaluare ştiinţificã/tehnicã şi de evaluare a managementului, a oportunitãţii, a impactului şi a costurilor propunerii de proiect, prin care se stabilesc notele şi comentariile în consens ale panelului de evaluatori, pe baza notelor acordate şi a comentariilor consemnate anterior, în faza evaluãrii individuale, de cãtre fiecare evaluator, pentru fiecare propunere de proiect şi, în cadrul propunerii, pentru fiecare criteriu evaluat;
29. raport de activitate - document elaborat de conducãtorul de program/proiect, pe baza comparãrii stadiului efectiv al programului/proiectului cu stadiul prevãzut prin instrumentele de planificare şi programare. În cazul în care conducãtorul de program/proiect este autoritate contractantã, raportul de activitate se elaboreazã pe baza informaţiilor conţinute în rapoartele de activitate ale proiectelor finanţate prin program/proiect, rapoarte, care, la rândul lor, se elaboreazã de cãtre conducãtorii de proiecte. Raportul de activitate descrie activitãţile desfãşurate în perioada de referinţã, evidenţiazã întârzierile şi necorelãrile apãrute în derularea programului/proiectului şi cauzele acestora, propune mãsuri corective;
30. raport final de activitate - instrument de monitorizare a implementãrii unui program/proiect, elaborat de conducãtorul de program/proiect la încheierea implementãrii programului/proiectului, pe baza comparãrii stadiului final obţinut cu cel prevãzut prin instrumentele de planificare şi programare;
31. raport de evaluare - document elaborat numai de cãtre sau prin grija autoritãţii contractante. Raportul de evaluare a programului se elaboreazã de cãtre monitorul de program, iar raportul de evaluare a proiectului se elaboreazã de cãtre responsabilul de proiect. Raportul intermediar de evaluare a programului se elaboreazã la periodicitatea prevãzutã prin contractul de finanţare, de regulã trimestrial sau semestrial, iar raportul de evaluare intermediar al proiectului se elaboreazã anual. Raportul independent de evaluare se elaboreazã de cãtre echipe de evaluatori externi programului/proiectului, alcãtuite la solicitarea autoritãţii contractante. Raportul de evaluare se elaboreazã pe baza comparãrii rezultatelor efective cu cele planificate, cu accent pe analiza eficienţei utilizãrii fondurilor. Raportul de evaluare a programului/proiectului se elaboreazã pe baza informaţiilor conţinute în rapoartele de activitate ale programelor/proiectelor finanţate prin program/proiect. În cazul în care conducãtorii acestor proiecte sunt, la rândul lor, autoritãţi contractante, raportul de evaluare a programului/proiectului se elaboreazã şi pe baza rapoartelor de evaluare a proiectelor finanţate prin program/proiect;
32. responsabil de proiect - persoanã stabilitã de cãtre şi la nivelul autoritãţii contractante, în scopul de a asigura monitorizarea şi evaluarea unui proiect pentru care autoritatea contractantã procurã, printr-un contract de finanţare, serviciile de conducere şi, dupã caz, de realizare/execuţie;
33. Registrul central al potenţialilor contractori - registru de evidenţã a potenţialilor contractori, înfiinţat şi ţinut la zi de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. Registrul central al potenţialilor contractori se actualizeazã pe baza informaţiilor furnizate de autoritãţile contractante şi poate fi consultat de acestea în vederea selectãrii contractorilor;
34. specificaţie financiarã - anexã la contractul de finanţare, prin care se prevede modul de alocare a sumelor totale angajate într-un program/proiect;
35. subcontractor - persoanã juridicã sau fizicã menţionatã într-un contract de finanţare, cãtre care contractorul poate subcontracta o parte din acel contract, cu aprobarea autoritãţii contractante. Subcontractorul trebuie sã îndeplineascã criteriile de eligibilitate pentru partea din contract care urmeazã sã îi fie subcontractatã;
36. tarif - contravaloarea serviciilor de conducere a unui program/proiect şi, dupã caz, de realizare/execuţie a proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a programului, prevãzut sub acest titlu în specificaţia financiarã care este anexã la contractul de finanţare prin care o autoritate contractantã procurã respectivele servicii;
37. termeni de referinţã - document prin care se stabilesc cerinţele ce trebuie respectate de potenţialii contractori în elaborarea ofertei, document elaborat de cãtre autoritatea contractantã în vederea atribuirii contractului de finanţare prin licitaţie, proceduri competiţionale simplificate sau prin atribuire directã.


ANEXA 2
la normele metodologice

INSTRUMENTE
de planificare, programare, monitorizare şi evaluare a
programelor/proiectelor de cercetare, dezvoltare, inovare


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nivelul Activitatea/Tipul documentului Periodicitatea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Planificare şi programare:
● plan naţional de cercetare-dezvoltare multianual
Ansamblul şi inovare
programelor ● plan anual de cercetare-dezvoltare şi anual
inovare
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Monitorizare şi evaluare:
● raport anual anual
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Planificare şi programare:
● plan strategic multianual/pe durata
proiectului
● plan anual anual
● program de lucru trimestrial/semestrial
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Monitorizare şi evaluare:
Programul/ ● raport intermediar de activitate trimestrial/semestrial
proiectul ● raport intermediar de evaluare trimestrial/semestrial/
anual
● raport anual de activitate anual
● raport anual de evaluare anual
● raport final de activitate la sfârşit de program/
proiect
● raport final de evaluare la sfârşit de program/
proiect
● raport independent de evaluare ocazional şi la sfârşit
de program/proiect
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016