Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 11 iunie 2001  privind procedura, criteriile si competentele de acordare a inlesnirilor la plata creantelor bugetare administrate de Ministerul Finantelor Publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 11 iunie 2001 privind procedura, criteriile si competentele de acordare a inlesnirilor la plata creantelor bugetare administrate de Ministerul Finantelor Publice

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 344 din 28 iunie 2001

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) În temeiul prevederilor <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 1 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarialã, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 122/1998, cu modificãrile ulterioare, la cererea temeinic justificatã a debitorilor, persoane fizice sau persoane juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, Ministerul Finanţelor Publice poate acorda înlesniri la plata sumelor datorate de aceştia la bugetul de stat.
(2) Ministerul Finanţelor Publice şi organele sale teritoriale, prin delegare de competenta, pot acorda:
a) amânãri sau eşalonãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii la bugetul de stat, inclusiv a sumelor datorate şi neachitate de debitori în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plãtite de Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant al acestor sume;
b) amânãri sau eşalonãri la plata majorãrilor de întârziere;
c) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii;
d) scutiri sau reduceri la plata majorãrilor de întârziere.
(3) Înlesnirile la plata se pot acorda pentru sumele reprezentând obligaţii restante la bugetul de stat, precum şi pentru taxele de timbru solicitate anterior prestãrii serviciului taxabil, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
(4) Înlesnirile la plata pot fi solicitate atât înaintea începerii executãrii silite, cat şi în timpul derulãrii acesteia.
(5) Nu se acorda înlesniri la plata sumelor reprezentând obligaţii restante la bugetul de stat stabilite prin acte de control în cazul faptelor ce constituie infracţiuni de evaziune fiscalã, dacã instanţele judecãtoreşti au pronunţat hotãrâri definitive şi irevocabile în legatura cu aceste fapte.

CAP. 2
Competentele de acordare a înlesnirilor la plata
ART. 2
(1) Sumele totale reprezentând impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, precum şi sumele totale reprezentând majorãri de întârziere aferente acestora, perioadele maxime pentru care se pot acorda înlesnirile, precum şi organele competente sa aprobe înlesniri la plata sunt urmãtoarele:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reduceri sau scutiri Amânãri şi eşalonãri
───────────────────── ─────────────────────────────────────
Impozite Majorãri Impozite, Majorãri Amânãri - Esa-
şi taxe de intar- taxe şi de intar- perioada lo-
în con- ziere - alte obli- ziere - nari -
Organul ditiile total gatii la total peri-
competent legii - bugetul oada
total de stat -
total
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nivelul I

Administraţiile pana la pana la pana la pana la pana la pana la
finanţelor 1 miliard 1 miliard 10 10 6 luni 5 ani
publice ale lei lei miliarde miliarde
sectoarelor inclusiv inclusiv lei lei
municipiului inclusiv inclusiv
Bucureşti şi
direcţiile
generale
ale finanţelor
publice
judeţene

Nivelul II

Direcţia generalã
a finanţelor
publice a
municipiului
Bucureşti:

a) pentru pana la pana la pana la pana la pana la pana la
contribuabilii 5 miliarde 5 miliarde 25 25 6 luni 5 ani
înregistraţi lei lei miliarde miliarde
ca plãtitori inclusiv inclusiv lei lei
de impozite inclusiv inclusiv
şi taxe la
sediul acesteia

b) pentru peste 1 peste 1 peste 10 peste 10 pana la pana la
contribuabilii miliard miliard miliarde miliarde 6 luni 5 ani
înregistraţi lei lei lei lei
ca plãtitori pana la pana la pana la pana la
de impozite şi 5 5 25 25
taxe la admi- miliarde miliarde miliarde miliarde
nistratiile lei lei lei lei
finanţelor inclusiv inclusiv inclusiv inclusiv
publice ale
sectoarelor
municipiului
Bucureşti

Nivelul III

Ministerul
Finanţelor
Publice:

a) pentru - orice orice orice pana la pana la
cererile suma mai suma mai suma mai 6 luni 5 ani
adresate mica de mica de mica de
Direcţiei 50 500 500
Generale a miliarde miliarde miliarde
Vamilor şi lei lei lei
Direcţiei inclusiv inclusiv inclusiv
generale a
finanţelor
publice
externe

b) pentru peste 1 peste 1 peste 10 peste 10 pana la pana la
cererile care miliard miliard miliarde miliarde 6 luni 5 ani
depãşesc lei lei lei lei
nivelurile I sau 5 sau 5 sau 25 sau 25
şi II de miliarde miliarde miliarde miliarde
competenta lei lei lei lei
pana la pana la pana la pana la
50 50 500 500
miliarde miliarde miliarde miliarde
lei lei lei lei
inclusiv inclusiv inclusiv inclusiv
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


(2) Esalonarile la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri ale bugetului de stat şi a majorãrilor de întârziere pot începe cu un termen de graţie de pana la 6 luni cuprins în perioada de eşalonare.
ART. 3
(1) Analiza şi/sau soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata se realizeazã de comisiile ce se constituie în acest scop la toate nivelurile de competenta.
(2) La nivelul Ministerului Finanţelor Publice comisiile se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice. Preşedinţii comisiilor sunt secretarii de stat coordonatori ai direcţiilor generale implicate.
(3) Pentru administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, precum şi pentru Direcţia generalã a finanţelor publice a municipiului Bucureşti comisiile se constituie prin decizii ale directorilor sau directorilor generali ai acestora, dupã caz.
(4) Comisiile de la toate nivelurile de competenta se întrunesc sãptãmânal sau ori de câte ori este cazul.
(5) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata taxelor de timbru pentru activitatea notarialã, formulate de organele fiscale teritoriale, se soluţioneazã de comisia constituitã în acest scop la nivelul urmatorului organ ierarhic superior competent, indiferent de cuantumul sumei pentru care se solicita înlesnirea.
ART. 4
(1) La nivelul Ministerului Finanţelor Publice documentaţia necesarã pentru aprobarea înlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de soluţionare, se prezintã spre aprobare comisiilor constituite în acest scop de cãtre:
a) Direcţia generalã de administrare a veniturilor publice şi a monopolurilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri ale bugetului de stat şi a majorãrilor de întârziere, altele decât cele prevãzute la lit. b), c) şi d);
b) Direcţia generalã de politica şi legislaţie fiscalã, pentru înlesniri la plata taxelor de timbru solicitate anterior prestãrii serviciului taxabil;
c) Direcţia generalã a finanţelor publice externe, respectiv Direcţia generalã a trezoreriei statului, dupã caz, pentru înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de agenţii economici la fondul de risc, a majorãrilor de întârziere calculate la acestea, a sumelor datorate şi neachitate de agenţii economici în contul obligaţiilor interne şi externe scadente plãtite de Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant al acestor sume, precum şi a majorãrilor de întârziere aferente acestora;
d) Direcţia Generalã a Vamilor, pentru înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri ale bugetului de stat şi Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior şi a majorãrilor de întârziere aferente acestora.
(2) Ministerul Finanţelor Publice va informa Guvernul asupra cererilor de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat ale debitorilor, persoane juridice, care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezentul ordin şi pentru care comisiile constituite la nivelul Ministerului Finanţelor Publice au propus acordarea înlesnirilor la plata.
(3) În urma acestei informãri Guvernul transmite avizul sau Ministerului Finanţelor Publice. În baza acestui aviz Ministerul Finanţelor Publice emite o decizie motivatã de aprobare sau de respingere, dupã caz, privind soluţionarea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.

CAP. 3
Procedura de soluţionare
ART. 5
(1) Înlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate ale debitorilor, însoţite de documente justificative, depuse la organele fiscale teritoriale la care debitorii sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe sau la organele fiscale de domiciliu, în cazul persoanelor fizice, cu excepţia cererilor de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetului de stat prevãzute la art. 6, 7 şi 8.
Pentru obţinerea înlesnirilor la plata anticipata a taxelor de timbru petentii vor formula cerere pentru fiecare operaţiune taxabila.
(2) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata trebuie sa cuprindã:
a) elemente de identificare a debitorului, respectiv denumirea/numele acestuia sau al reprezentantului fiscal, sediul/domiciliul, codul fiscal/codul numeric personal, numele şi calitatea celor care reprezintã debitorul în relaţiile cu terţii, felul înlesnirilor solicitate, suma totalã pentru care se solicita înlesniri la plata, din care pe tipuri de impozite, taxe şi alte obligaţii datorate bugetului de stat, defalcata pe ani calendaristici, şi, separat, majorãrile de întârziere aferente acestora, numãrul contului/conturilor de disponibilitati şi unitatea/unitãţile bancarã/bancare la care este/sunt deschis/deschise;
b) cauzele care au condus la neachitarea obligaţiilor la bugetul de stat;
c) o succintã prezentare a mãsurilor cuprinse în programul de restructurare, respectiv de redresare financiarã a debitorilor persoane juridice, în legatura cu stingerea obligaţiilor restante la bugetul de stat;
d) menţiuni referitoare la înlesnirile la plata obligaţiilor la bugetul de stat, acordate anterior (numãrul şi data de înregistrare la organul fiscal competent, sumele pentru care s-au acordat înlesniri la plata, pe tipuri de obligaţii, precum şi modul cum au fost respectate acestea);
e) alte elemente în susţinerea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.
(3) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata a debitorilor persoane juridice trebuie sa fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) copie de pe ultimul bilanţ contabil depus la organul fiscal teritorial;
b) situaţia privind soldurile conturilor de disponibil în lei şi în valuta la data scadentei obligaţiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita înlesnire la plata şi la data depunerii cererii, precum şi situaţia privind creditele curente şi cele nerambursate la scadenta;
c) copie de pe ultima balanţa de verificare;
d) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comerţului;
e) copie de pe codul fiscal;
f) extras din procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor, respectiv a asociaţilor, în care s-a discutat şi s-a aprobat programul de restructurare sau de redresare financiarã. Pentru debitorii persoane juridice care au ca acţionar majoritar statul roman programul de restructurare sau programul de redresare financiarã trebuie insusit, dupã caz, de ministerul de resort sau de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului;
g) situaţia privind debitorii conform evidentelor contabile, vechimea acestora, cauzele neincasarii sumelor datorate de aceştia; mãsurile de urmãrire întreprinse, numãrul de cazuri aflate la instanţele de judecata şi sumele datorate, stadiul acestor cazuri, precum şi situaţia privind clienţii pentru care s-a prescris dreptul de recuperare a creanţelor, întocmitã în baza documentelor doveditoare existente;
h) situaţia privind avansurile acordate furnizorilor şi vechimea acestora;
i) situaţia privind depozitele bancare constituite;
j) declaraţie pe propria rãspundere privind cota de participare a debitorului la capitalul social al altor societãţi comerciale, societãţi sau companii naţionale, dupã caz, precum şi suma investitã;
k) angajamentul scris al debitorului privind plata integrala şi la termen a obligaţiilor curente la bugetul de stat ale anului fiscal în curs. În cazul în care debitorul nu achitã la scadenta obligaţiile curente poate efectua plata acestora în perioada imediat urmãtoare, împreunã cu majorãrile de întârziere, dar nu mai târziu de data de 29 decembrie a fiecãrui an fiscal;
l) copie de pe ultimul act de control întocmit de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice;
m) situaţia informativa privind calculul riscului de recuperare a arieratelor, conform modelului anexat;
n) orice alte elemente şi documente considerate utile pentru soluţionarea cererii.
Situaţiile prevãzute la lit. g), h) şi i) se întocmesc de debitori pe propria rãspundere.
(4) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata, depusa de debitori persoane fizice care desfãşoarã activitãţi independente sau de asociaţii fãrã personalitate juridicã, trebuie sa fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) copie de pe autorizaţia de funcţionare sau de pe actul constitutiv (contract de asociere), dupã caz;
b) copie de pe ultimul act de control întocmit de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice;
c) alte documente în susţinerea cererii de acordare a înlesnirilor la plata.
Persoanele fizice romane fãrã domiciliu în România şi persoanele fizice strãine, care au obligaţii restante la bugetul de stat, pot beneficia de înlesniri la plata în condiţiile prezentului ordin în situaţia desemnãrii unui reprezentant fiscal rezident în România, împuternicit sa îndeplineascã obligaţiile acestora fata de organele fiscale teritoriale, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
Persoanele fizice strãine care solicita înlesniri la plata taxelor de timbru solicitate anterior prestãrii serviciului taxabil pot beneficia de scutiri sau reduceri la plata acestor taxe în condiţiile prevãzute de legislaţia cu privire la reglementarea raportului de drept internaţional privat.
(5) Cererea de acordare a înlesnirilor la plata, depusa de debitori persoane fizice, altele decât cele prevãzute la alin. (4), trebuie sa fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) acte prin care se dovedesc veniturile debitorului şi ale membrilor familiei sale;
b) declaraţie privind copiii, soţul/sotia aflaţi în întreţinere şi copie de pe certificatele de naştere şi de stare civilã, dupã caz;
c) copie de pe documentele care atesta eventuala stare de incapacitate de munca;
d) declaraţie pe propria rãspundere a debitorului, din care sa rezulte dacã are şi alte venituri decât cele pentru care a depus acte doveditoare;
e) alte acte în susţinerea cererii.
(6) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata se înregistreazã într-un registru special la organele fiscale teritoriale, separat pentru debitori persoane juridice şi pentru debitori persoane fizice şi asociaţii fãrã personalitate juridicã.
(7) Documentaţia întocmitã de debitori persoane juridice sau asociaţii fãrã personalitate juridicã, depusa la organul fiscal la care sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe, se completeazã de cãtre acesta cu un referat, care va cuprinde sinteza informaţiilor prezentate în documentaţie de cãtre debitori, precum şi confirmarea obligaţiilor restante la bugetul de stat solicitate de debitor, actualizate cu eventualele plati sau compensãri efectuate în contul acestor obligaţii pana la data întocmirii referatului.
(8) Documentaţia întocmitã de debitori persoane fizice, depusa la organul fiscal de domiciliu, va fi completatã cu copii de pe extrasele de rol din ultimii 2 ani sau, dupã caz, de pe contul fiscal personal, precum şi cu actul constatator întocmit cu ocazia verificãrii pe teren a cererii de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, din care sa rezulte:
a) situaţia stãrii materiale a contribuabilului (bunuri imobile şi mobile ale debitorului şi membrilor familiei sale);
b) posibilitãţi de încasare a debitului;
c) alte elemente utile pentru soluţionarea cererii.
(9) Administraţiile finanţelor publice municipale, orãşeneşti şi comunale transmit cererile debitorilor, însoţite de documentaţia aferentã, direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene pentru a fi analizate în comisiile constituite la acest nivel.
Comisiile constituite la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene procedeazã astfel:
a) cererile primite din teritoriu, precum şi cele ale contribuabililor mari le analizeazã şi le soluţioneazã conform competentelor;
b) cererile care depãşesc competenta acestora le analizeazã şi le înainteazã Ministerului Finanţelor Publice cu un referat în care se va preciza şi punctul de vedere privind modul de soluţionare.
(10) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata depuse de debitori la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti se soluţioneazã dupã cum urmeazã:
a) dacã sunt de competenta comisiilor proprii se analizeazã şi se soluţioneazã de cãtre acestea;
b) dacã depãşesc competenta proprie, dar sunt de competenta Direcţiei generale a finanţelor publice a municipiului Bucureşti, se înainteazã acesteia împreunã cu punctul de vedere privind modul de soluţionare;
c) dacã sunt de competenta Ministerului Finanţelor Publice sau a Guvernului se înainteazã direct Ministerului Finanţelor Publice împreunã cu punctul de vedere privind modul de soluţionare.
(11) La nivelul Direcţiei generale a finanţelor publice a municipiului Bucureşti se analizeazã şi se soluţioneazã atât cererile primite de la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cat şi cele ale contribuabililor mari, depuse direct la aceasta.
(12) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata care sunt de competenta Ministerului Finanţelor Publice se analizeazã în comisiile constituite la acest nivel de competenta şi se procedeazã conform prevederilor alin. (2) şi (3) ale art. 4.
(13) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, care sunt de competenta Guvernului, se analizeazã în comisiile constituite în acest scop la nivelul Ministerului Finanţelor Publice.
Pentru fiecare cerere de acordare a înlesnirilor la plata comisia emite o decizie de soluţionare a cererii, care, dupã caz, va cuprinde şi propunerea de elaborare a unui proiect de hotãrâre a Guvernului.
Propunerile de acordare a înlesnirilor la plata, constituite într-un proiect de hotãrâre a Guvernului, se supun spre autorizare Consiliului Concurentei, în conformitate cu reglementãrile legale privind ajutorul de stat, şi se înainteazã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice spre aprobare Guvernului.
(14) Debitorii care solicita înlesniri la plata pentru impozitul pe salarii sau pentru impozitul pe venituri din salarii vor mentiona expres în cerere sumele reprezentând impozit pe salarii neachitat în termen, calculat pentru drepturile salariale aferente perioadei de pana la sfârşitul anului 1998, inclusiv pentru luna decembrie, şi, separat, pentru impozitul pe salarii datorat şi neachitat, aferent drepturilor salariale pentru anul 1999, defalcat pe destinaţii bugetare conform prevederilor <>Legii nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv pentru luna decembrie 1999, precum şi pentru impozitul pe venituri din salarii datorat şi neachitat începând cu anul 2000.
Ministerul Finanţelor Publice şi organele sale teritoriale pot acorda înlesniri la plata obligaţiilor restante reprezentând impozit pe salarii datorat pentru anul 1999, cu acordul consiliilor locale şi judeţene pentru cotele ce trebuia sa fie achitate acestora.
ART. 6
(1) Pentru taxele judiciare de timbru datorate anticipat prestãrii serviciului cererile de acordare a înlesnirilor la plata se depun, dupã caz, la instanta de judecata, la Ministerul Justiţiei şi, respectiv, la Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie, în funcţie de organul care presteazã serviciul taxabil.
(2) Instanta sau, respectiv, Ministerul Justiţiei ori Parchetul de pe lângã Curtea Suprema de Justiţie va trimite cererea pentru soluţionare la organul fiscal în a cãrui raza teritorialã îşi are sediul/domiciliul petentul, însoţitã, pe lângã documentele prevãzute la art. 5, dupã caz, şi de: o copie de pe acţiunea în justiţie, certificatã pentru conformitate de cãtre instanta, şi un document eliberat de aceasta din care sa rezulte pãrţile în proces, obiectul acţiunii, cuantumul taxei sau al diferenţei de taxa judiciarã de timbru datoratã şi numãrul din registrul prevãzut la <>art. 21 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile ulterioare; un document din care sa rezulte cuantumul taxei judiciare de timbru datorate, precum şi obiectul sau serviciul taxabil.
(3) În cazul celorlalte taxe de timbru datorate anticipat prestãrii serviciului cererea de acordare a înlesnirilor la plata se depune la organul fiscal în a cãrui raza teritorialã îşi are sediul/domiciliul petentul şi va fi însoţitã, pe lângã documentele prevãzute la art. 5, şi de confirmarea organului care elibereazã actul sau care presteazã serviciul asupra cuantumului taxei datorate, precum şi asupra actului sau serviciului taxabil.
(4) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata taxelor de timbru, formulate de cetãţeni romani cu domiciliul în strãinãtate, vor fi transmise/depuse la organul fiscal în a cãrui raza teritorialã se afla domiciliul ales al acestora în România şi vor fi însoţite de dovada privind cetãţenia romana a petentilor, de dovada privind veniturile, obţinutã de la organul fiscal din ţara de domiciliu, tradusa în limba romana şi legalizatã, precum şi de alte acte în sprijinul cererii. Cetãţenii romani cu domiciliul în strãinãtate pot beneficia de amânãri sau eşalonãri la plata taxelor de timbru numai în situaţia existenţei unui garant cu domiciliul în România, care sa facã dovada posibilitatii de achitare a sumei pentru care se solicita înlesnire la plata şi care sa îşi asume obligaţia de plata printr-un angajament de plata sau printr-un alt act încheiat în forma autenticã.
ART. 7
(1) Cererile prin care se solicita înlesniri la plata obligaţiilor cuvenite bugetului de stat, inclusiv Fondului special pentru dezvoltarea şi modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, datorate în vama şi constatate cu ocazia controlului ulterior de organele vamale, precum şi pentru majorãrile de întârziere aferente acestora se depun la direcţia regionala vamalã în a carei raza teritorialã se afla sediul sau domiciliul debitorului.
(2) Direcţiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente întocmirea documentaţiei necesare în vederea acordãrii înlesnirilor la plata.
ART. 8
Cererile pentru acordarea de înlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate de debitori la fondul de risc, a sumelor datorate şi neachitate de debitori în contul obligaţiilor interne şi externe scadente, plãtite de Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant al acestor sume, precum şi a majorãrilor de întârziere aferente acestora sunt prezentate de persoanele juridice Direcţiei generale a finanţelor publice externe, respectiv Direcţiei generale a trezoreriei statului, dupã caz.
ART. 9
Cererile prevãzute la art. 8 sunt fundamentate cu elemente din care sa rezulte situaţia financiarã a debitorului, cauzele neachitarii obligaţiilor menţionate mai sus şi estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat urmãtoare. La cerere pot fi anexate şi alte documente care sa stea la baza sustinerii acesteia.
ART. 10
(1) La soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata sumelor reprezentând obligaţii restante la bugetul de stat, pe baza documentelor şi informaţiilor prezentate în documentaţia de soluţionare a înlesnirilor, se au în vedere urmãtoarele:
a) existenta unui program de restructurare sau a unui program de redresare financiarã aprobat de adunarea generalã. Pentru debitorii persoane juridice care au ca acţionar majoritar statul roman programul de restructurare sau programul de redresare financiarã trebuie insusit, dupã caz, de ministerul de resort sau de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului;
b) respectarea obligaţiilor referitoare la depunerea în termen la organele fiscale teritoriale a declaraţiilor şi deconturilor de impozite şi taxe;
c) respectarea obligaţiilor referitoare la depunerea în termen la organele fiscale teritoriale a bilanţurilor contabile.
De asemenea, se analizeazã situaţia lichiditatilor în conturile de disponibilitati bãneşti la data scadentei obligaţiilor la bugetul de stat şi/sau a constituirii depozitelor bancare pe perioada acumularii obligaţiilor restante.
La soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata anticipata a taxelor de timbru se au în vedere urmãtoarele:
a) lipsa posibilitatii de plata anticipata a taxelor, rezultatã din analiza situaţiei materiale/economico-financiare a petentilor persoane fizice/juridice;
b) posibilitatea recuperãrii sumelor pentru care se propune acordarea amânãrii sau eşalonãrii la plata, inclusiv a majorãrilor aferente.
(2) Modalitatea concretã de soluţionare, respectiv tipul de înlesnire, perioada de eşalonare sau de amânare, mãrimea garanţiei solicitate debitorului, se realizeazã pe baza analizei gradului de risc pentru recuperarea creanţelor bugetului de stat, determinat conform criteriilor prezentate în tabelul anexat, întocmit de contribuabili pe propria rãspundere.
(3) Pentru analiza şi soluţionarea cererilor de acordare a înlesnirilor la plata se pot solicita şi alte informaţii şi documente referitoare la debitor.
ART. 11
Termenele de soluţionare a cererilor prin care se solicita acordarea de înlesniri la plata sunt urmãtoarele:
a) în cel mult 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii de acordare a înlesnirilor la plata organul fiscal teritorial, la care aceasta a fost depusa, verifica documentaţia şi o completeazã în conformitate cu prevederile art. 5;
b) termenul general de soluţionare a cererilor de înlesniri la plata la nivelul organelor fiscale care au constituite comisii de analiza şi soluţionare a acestora este de 15 zile lucrãtoare de la primirea documentaţiei în forma completa;
c) termenul de inaintare la organul ierarhic superior a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, însoţite de documentele aferente, care depãşesc competenta comisiei proprii, este de 5 zile lucrãtoare de la data analizei şi formularii punctului de vedere privind modul de soluţionare;
d) termenul de informare a Guvernului, conform alin. (2) al art. 4, de cãtre Ministerul Finanţelor Publice asupra cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, care sunt în competenta sa, este de 15 zile lucrãtoare de la analiza şi formularea propunerii de aprobare a acestora în cadrul comisiilor;
e) în cazul în care în urma analizei cererii de acordare a înlesnirilor la plata rezulta ca aprobarea este de competenta Guvernului, Ministerul Finanţelor Publice, în termen de 15 zile lucrãtoare de la analiza cererii în cadrul comisiei, elaboreazã proiectul de hotãrâre a Guvernului.
ART. 12
Înlesnirile la plata obligaţiilor la bugetul de stat se acorda în urmãtoarele condiţii:
a) în funcţie de gradul de risc se va solicita debitorului persoana juridicã constituirea unei garanţii în termen de 60 de zile de la data comunicãrii aprobãrii inlesnirii. Garanţia poate fi constituitã atât în numerar la trezoreria organului fiscal la care debitorul este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe, cat şi sub forma unei scrisori de garanţie bancarã. Garanţia poate fi utilizata pentru stingerea atât a ratelor, cat şi a obligaţiilor curente în cazurile în care debitorul este în imposibilitate de a le achitã la termenele prevãzute în grafic sau la scadenta, dupã caz, cu condiţia reintregirii garanţiei pana la urmãtorul termen de plata din eşalonare. În cazul scrisorii de garanţie utilizarea efectivã a garanţiei se face la solicitarea organului fiscal teritorial, adresatã bãncii garante pe baza cererii debitorului care invoca imposibilitatea de plata. Atunci când s-a constituit garanţie în numerar la trezorerie, aceasta se utilizeazã la cererea debitorului adresatã organului fiscal teritorial, atât în situaţiile menţionate mai sus, cat şi pentru plata ultimelor rate din eşalonare. În cazul pierderii valabilitãţii inlesnirii la plata organul fiscal teritorial va executa garanţia în contul obligaţiilor rãmase neachitate;
b) pana la termenul primei rate de plata din eşalonare, respectiv pana la termenul de plata în cazul amanarilor, debitorul va face dovada ca nu mai are obligaţii neachitate la bugetul de stat, altele decât cele care fac obiectul înlesnirilor la plata;
c) de la data aprobãrii în comisie a cererii de acordare a înlesnirilor la plata impozitelor, taxelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, pentru sumele eşalonate sau amânate, cu excepţia majorãrilor de întârziere, se datoreazã şi se calculeazã majorãri conform prevederilor legale, plata acestora efectuandu-se împreunã cu rata respectiva. Pe perioada de graţie acordatã la eşalonare şi pe perioada amânãrii la plata majorãrile datorate conform legii se achitã lunar. Pana la data aprobãrii se calculeazã şi se datoreazã majorãri de întârziere;
d) înlesnirile la plata obligaţiilor fata de bugetul de stat se pot acorda şi cu impunerea altor condiţii care se considera stimulative pentru încasarea veniturilor bugetare.
Condiţiile prevãzute la lit. a) şi b) nu se aplica în cazul înlesnirilor la plata anticipata a taxelor de timbru.
ART. 13
Dacã prin cerere debitorul sau plãtitorul, dupã caz, solicita reducerea sau scutirea la plata a majorãrilor de întârziere sau a taxelor de timbru, iar din analiza întregii documentaţii întocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezulta ca acordarea unei înlesniri dintre cele menţionate mai sus nu este oportuna, comisia poate acorda o alta înlesnire la plata, respectiv amânare sau eşalonare.
ART. 14
Comisiile analizeazã cererile de acordare a înlesnirilor la plata şi pentru fiecare cerere se emite o decizie de aprobare sau de respingere, dupã caz. Decizia este definitiva.
ART. 15
(1) Comunicarea modului de soluţionare a cererii de acordare a înlesnirilor la plata atât debitorului, cat şi organului fiscal teritorial în evidenta cãruia este înregistrat acesta, este asigurata de direcţia de resort din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, sub semnatura directorului general al acesteia, şi, respectiv, de organul fiscal la nivelul cãruia sunt constituite comisiile, sub semnatura directorului general, directorului sau preşedintelui comisiei, conform prevederilor din deciziile de constituire a acestora.
(2) Adresa de comunicare va cuprinde graficul de plata a obligaţiilor pentru care s-au aprobat înlesniri la plata, condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru menţinerea valabilitãţii inlesnirii, precum şi cuantumul majorãrilor ce trebuie achitate la fiecare termen de plata din grafic.
ART. 16
(1) Dacã se constata sume de restituit sau de rambursat de la bugetul de stat, reprezentând impozite, taxe sau alte obligaţii ale bugetului de stat, organul fiscal teritorial la care debitorul este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe va modifica graficul de eşalonare aprobat, în sensul afectãrii ultimelor rate de impozite, taxe şi majorãri de întârziere, pe baza procesului-verbal de compensare întocmit la solicitarea debitorului. La sfârşitul perioadei de eşalonare majorãrile stabilite prin graficele aprobate se recalculeazã şi se compenseazã sau se restituie la cererea debitorului, dupã caz.
(2) În cazul în care dupã definitivarea impozitului pe profit pe baza datelor din bilanţul contabil anual sau dupã definitivarea impozitului pe venit prin decizia de impunere anuala se constata ca sumele eşalonate la plata sunt mai mari decât obligaţiile legal datorate, debitorul achitã ratele stabilite prin graficul de eşalonare pana la concurenta sumei rezultate din definitivare.
(3) În situaţia în care dupã definitivarea anuala se constata ca sumele eşalonate la plata nu sunt datorate, obligaţiile bugetului de stat plãtite în plus se vor compensa conform legii.
(4) În situaţia divizãrii debitorului care beneficiazã de înlesniri la plata acesta este obligat sa prezinte organului fiscal teritorial la care debitorul este înregistrat ca plãtitor de impozite şi taxe protocolul de predare-primire, precum şi propunerile de defalcare a graficului de eşalonare pe baza cãruia organul fiscal teritorial procedeazã la întocmirea noilor grafice de eşalonare pe entitatile rezultate din divizare.
ART. 17
(1) Nerespectarea înlesnirilor la plata astfel cum au fost acordate, respectiv a graficului de plata, a condiţiilor prevãzute la art. 12 şi a celor stabilite de comisii, a angajamentului prevãzut la art. 5 alin. (3) lit. k), precum şi a prevederilor <>art. 82 alin. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, conduce la pierderea valabilitãţii acestora, la executarea silitã pentru intreaga suma neplatita şi la obligaţia de plata a majorãrilor de întârziere calculate de la data la care termenul şi/sau condiţiile nu au fost respectate.
(2) O noua cerere de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare nu poate fi depusa timp de 6 luni de la data nerespectãrii inlesnirii anterioare.
(3) Debitorii care beneficiazã de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat vor transmite organului fiscal teritorial la care sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe orice intenţie de înstrãinare de active pe toatã perioada derulãrii inlesnirii la plata.
ART. 18
(1) Pentru debitorii persoane juridice aflaţi în proces de privatizare instituţiile publice implicate în realizarea acestui proces solicita Ministerului Finanţelor Publice eliberarea certificatelor de obligaţii la bugetul de stat.
(2) Ministerul Finanţelor Publice, prin organele sale teritoriale, întocmeşte certificatul de obligaţii la bugetul de stat pentru fiecare debitor persoana juridicã pentru care s-a depus cererea de emitere.
(3) Pe baza certificatului de obligaţii la bugetul de stat instituţiile publice implicate în procesul de privatizare elaboreazã un proiect de hotãrâre a Guvernului pentru acordarea de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, ce va fi transmis pentru avizare Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Ministerul Finanţelor Publice, prin comisia constituitã conform art. 3, analizeazã şi avizeazã condiţiile în care se acorda înlesnirile ce fac obiectul proiectului de hotãrâre ce se înainteazã spre aprobare Guvernului.

CAP. 4
Dispoziţii finale
ART. 19
Conducerile organelor fiscale abilitate sa acorde înlesniri la plata, indiferent de nivelul de competenta, urmãresc permanent ţinerea evidentei cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, stadiul soluţionãrii acestora, precum şi respectarea termenelor de soluţionare în cadrul reglementãrilor legale.
ART. 20
(1) Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice vor organiza o evidenta separatã a înlesnirilor la plata şi vor transmite prin posta electronica Direcţiei generale de administrare a veniturilor publice şi a monopolurilor informarea privind acordarea şi realizarea înlesnirilor la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat.
(2) Acestea au obligaţia sa organizeze evidenta în vederea transmiterii cãtre Oficiul Concurentei a informaţiilor referitoare la inventarul ajutoarelor de stat, potrivit dispoziţiilor legale care reglementeazã ajutorul de stat.
(3) Debitorii persoane fizice sau juridice care beneficiazã de înlesniri la plata obligaţiilor datorate şi neachitate bugetului de stat vor fi controlati de organele fiscale competente cel puţin o data pe perioada derulãrii înlesnirilor la plata.
ART. 21
(1) Cererile de acordare a înlesnirilor la plata depuse şi nesolutionate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice vor fi actualizate şi soluţionate conform acestora.
(2) Înlesnirile la plata acordate anterior se deruleazã în continuare în condiţiile prevãzute de actele normative în baza cãrora au fost acordate.



TABEL

ANALIZA GRADULUI DE RISC

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

IDENTIFICAREA DEBITORULUI TOTAL ARIERATE:

Debite

Majorãri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ADRESA
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
COD FISCAL
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Criterii de evaluare Informaţii de evaluare Punctajul
crt.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Suma totalã solicitatã pentru Suma cerutã > 1 miliard lei 5
acordarea de înlesniri la plata Suma cerutã < 1 miliard lei 2

2. Vechimea debitorului Data de începere a
activitãţii debitorului:
- mai mult de 2 ani 2
- mai puţin de 2 ani 5

3. Arierate Vechimea arieratului:
- mai puţin de 2 ani 2
- mai mult de 2 ani 5

4. Mobilitatea debitorului - schimbare sediu în
ultimii 5 ani 5
- sediu stabil în
ultimii 5 ani 0

5. Date privind capitalul social - capital strãin cu valoare
- active < arierate 5
- capital strãin cu valoare
- active > arierate 2
- capital romanesc cu valoare
- active < arierate 5
- capital romanesc cu valoare
- active > arierate 2

6. Indatorarea financiarã Valori*1):
- < 30% 2
- > 30% 5

7. Date privind controlul fiscal Data ultimului control fiscal:
- mai puţin de 3 ani 2
- mai mult de 3 ani 5

8. Rezultatele controlului fiscal Raport: diferenţe constatate prin
control fiscal/Total declarat în
cursul perioadei verificate (pe
feluri de impozite):
- > 20% 5
- < 20% 2

9. Date privind declaraţiile de Numãr de declaraţii depuse în
impozite şi taxe cursul ultimelor 24 de luni:
- 24 -5
- între 20 şi 24 2
- între 10 şi 19 5
- <10 10
10. Date privind obligaţiile Total obligaţii plãtite în
de plata cursul ultimelor 24 de luni
(declaraţie şi control fiscal,
debite + majorãri) la
trezorerie/Total declarat şi
control fiscal în cursul
aceleiaşi perioade:
- total plãtit/total declarat > 1 0
- total plãtit/total declarat < 1 10
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

*1) (Total datorii fiscale + datorii pe termen scurt şi mediu)
──────────────────────────────────────────────────────────
cifra de afaceri


Indicatorii se iau din bilanţul anului precedent sau din raportarile contabile pe semestrul I al anului curent.

NOTA:
Garanţiile solicitate de comisiile constituite la nivelul organelor competente, pe baza punctajului total rezultat din analiza gradului de risc de recuperare a creanţelor, sunt:
- pana la contravaloarea unei rate medii din eşalonare, pentru risc minim (9-15 puncte);
- contravaloarea a 1-2 rate medii din eşalonare, pentru risc mediu (16-45 de puncte);
- contravaloarea a 2-4 rate medii din eşalonare, pentru risc maxim (46-60 de puncte).
În cazul aprobãrii amânãrii la plata garanţia solicitatã va fi stabilitã la nivelul a 5% din suma amânatã la plata.
Cuantumul garanţiei stabilite de comisii se menţioneazã expres în adresa de comunicare a aprobãrii inlesnirii la plata.


MODEL

SITUAŢIA INFORMATIVA
privind calculul riscului de recuperare a creanţelor bugetului de stat

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
IDENTIFICAREA DEBITORULUI TOTAL ARIERATE:

Debite

Majorãri
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ADRESA
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
COD FISCAL
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Informaţii Valorile Punctajul
crt. de evaluare Punctajul rezultate rezultat
din calcul
şi date
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Suma totalã solicitatã pentru acordarea
de înlesniri la plata:
- Suma cerutã > 1 miliard lei 5
- Suma cerutã < 1 miliard lei 2

2. Vechimea debitorului (data de
începere a activitãţii):
- mai mult de 2 ani 2
- mai puţin de 2 ani 5

3. Vechimea arieratelor:
- mai puţin de 2 ani 2
- mai mult de 2 ani 5

4. Mobilitatea debitorului:
- schimbare sediu în ultimii 5 ani 5
- sediu stabil în ultimii 5 ani 0

5. Date privind capitalul social:
- capital strãin cu valoare
- active < arierare 5
- capital strãin cu valoare
- active > arierate 2
- capital romanesc cu valoare
- active < arierate 5
- capital romanesc cu valoare
- active > arierate 2

6. Indatorarea financiarã*1):
- < 30% 2
- > 30% 5

7. Date privind controlul fiscal
(data ultimului control fiscal):
- mai puţin de 3 ani 2
- mai mult de 3 ani 5

8. Rezultatele controlului fiscal:
- Raport: diferenţe constatate
prin control
- fiscal/Total declarat în cursul
perioadei
- verificate (pe feluri de impozite):
- > 20% 5
- < 20% 2

9. Date privind declaraţiile de impozite
şi taxe:
Numãr de declaraţii depuse în cursul
ultimelor 24 de luni:
- 24 -5
- între 20 şi 24 2
- între 10 şi 19 5
- < 10 10

10. Date privind obligaţiile de plata:
Total obligaţii plãtite în cursul
ultimelor 24 de luni (declaraţie
şi control fiscal, debite +
majorãri) la trezorerie/Total
declarat şi control fiscal în
cursul aceleiaşi perioade:
- total plãtit/total declarat > 1 0
- total plãtit/total declarat < 1 10
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*1) (Total datorii fiscale + datorii pe termen scurt şi mediu)


──────────────────────────────────────────────────────────
cifra de afaceri


Indicatorii se iau din bilanţul anului precedent sau din raportarile contabile pe semestrul I al anului curent.
-------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016