Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din martie 1999  privind modul de incasare a contributiilor la asigurarile sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din martie 1999 privind modul de incasare a contributiilor la asigurarile sociale de sanatate

EMITENT: CONSILIUL DE ADMINISTRATIE AL CASEI NATIONALE DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 114 din 19 martie 1999
Începând cu anul 1999 casele de asigurãri de sãnãtate din structura Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate îşi constituie fondurile de asigurãri sociale de sãnãtate, astfel:

A. Contribuţia angajatorului

1. Persoanele juridice sau fizice care angajeazã personal salariat au obligaţia sa vireze casei de asigurãri de sãnãtate contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, în cota de 7%, raportatã la fondul de salarii.
Prin fond de salarii, în sensul prezentelor norme, se înţelege suma câştigurilor brute salariale realizate lunar de cãtre salariaţii angajaţi cu contract individual de munca, inclusiv sumele plãtite, potrivit legii, din acest fond, pentru concediile medicale.
În mod corespunzãtor se calculeazã şi contribuţia datoratã de organizaţiile cooperaţiei meşteşugãreşti, cota de 7% aplicându-se asupra veniturilor brute lunare acordate membrilor cooperatori.
Pentru persoanele trimise în strãinãtate în vederea îndeplinirii unor misiuni permanente, calculul contribuţiei se face ca şi în cazul contribuţiei de asigurãri sociale de stat, în raport cu drepturile salariale corespunzãtoare funcţiei în care persoana este incadrata în ţara.

2. Contribuţiile pentru asigurãrile sociale de sãnãtate datorate de angajator, potrivit pct. 1, se vireazã la casele de asigurãri de sãnãtate teritoriale, cu excepţia angajatorilor prevãzuţi la <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 56/1998 , care vireazã contribuţiile la Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, şi a angajatorilor prevãzuţi în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 , care vireazã contribuţiile la Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor.

3. Angajatorii vor elibera salariaţilor proprii, la cerere, documentele justificative care sa ateste calitatea acestora de asiguraţi şi plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate, stabilitã prin lege, în contul acesteia.

B. Contribuţia asiguraţilor

4. Contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate datoratã de persoanele asigurate se constituie astfel:
a) o cota de 7% aplicatã asupra veniturilor salariale brute (în bani şi în natura), realizate lunar de angajaţii cu contract individual de munca pe durata determinata sau nedeterminatã, asupra veniturilor brute realizate de membrii cooperatori ai organizaţiilor cooperatiste; în categoria veniturilor salariale brute se includ şi indemnizaţiile acordate, potrivit legii, pentru îngrijirea copilului în varsta de pana la 2 ani, precum şi indemnizaţiile acordate, în condiţiile legii, personalului care lucreazã în sectorul producţiei de apãrare, pentru perioada de întrerupere a activitãţii.
Evaluarea produselor acordate ca plata în natura se face în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Contribuţia calculatã potrivit prevederilor de mai sus se înscrie într-o coloana distinctã a statului de salarii, sub denumirea "Contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate", diferenţa care excede impozitului pe salariu suportandu-se de cãtre asigurat din veniturile salariale nete;
b) o cota de 7% calculatã de angajator asupra venitului impozabil realizat lunar de cãtre angajaţii care lucreazã pe baza de convenţie civilã.
În sensul prevederilor <>Legii nr. 145/1997 , cu modificãrile ulterioare, membrii în consiliile de administraţie, cenzorii, membrii adunãrii generale a actionarilor, consilierii care participa la şedinţele consiliilor judeţene sau locale sau la alte şedinţe pentru care primesc indemnizaţii potrivit legii, membrii diverselor comisii, care primesc indemnizaţii pentru activitatea prestatã, persoanele beneficiare de indemnizaţii şi de alte drepturi impozabile potrivit dispoziţiilor legale în vigoare se asimileazã cu persoanele încadrate pe baza de convenţie civilã de prestãri de servicii;
c) o cota de 7% aplicatã asupra venitului impozabil al liber profesionistilor.
Prin liber-profesionisti se înţelege:
- persoanele care realizeazã venituri din activitãţi desfãşurate pe baza de libera initiativa, din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe, din cesionare, din închirieri, precum şi din valorificarea unor astfel de drepturi dobândite prin moştenire;
- persoanele care realizeazã venituri din servicii prestate şi din lucrãri executate, din livrãri de mãrfuri, invenţii şi inovaţii, precum şi venituri asimilate acestora, altele decât cele menţionate mai sus.
Contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate pentru liber-profesionisti se stabileşte astfel:
- în cazul persoanelor impuse pe baza venitului efectiv realizat, prin aplicarea cotei de 7% la venitul impozabil determinat de organele fiscale ca diferenţa între totalul veniturilor încasate, în bani şi în natura, din activitatea desfasurata şi din cheltuielile efectuate pentru realizarea veniturilor.
În situaţia în care cheltuielile efectuate pentru realizarea veniturilor depãşesc veniturile realizate, calcularea contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate se face la solicitarea expresã a asiguratului, pe baza venitului impozabil declarat de acesta în scopul calculãrii contribuţiei. Acest venit nu va fi totuşi mai mic decât transa minima de venit anual impozabil pentru aceasta categorie de venituri, respectiv 3.000.000 lei;
- în cazul persoanelor impuse pe baza de norme anuale de venit, prin aplicarea cotei de 7% la norma de venit, stabilitã prin hotãrâre a consiliilor judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
În situaţia în care persoanele menţionate mai sus beneficiazã de o reducere a normelor de venit, cota se va aplica la norma redusã, determinata potrivit reglementãrilor în vigoare pentru impunerea veniturilor respective;
- în cazul persoanelor supuse plãţii unui impozit forfetar trimestrial, o parte reprezentând 15% din impozitul forfetar se va vãrsa la Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, diferenţa de impozit de 85% urmând a fi virata la bugetul local;
- în cazul persoanelor care realizeazã venituri din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe, din cesionarea, din închirierea, precum şi din valorificarea unor astfel de drepturi dobândite prin moştenire, prin aplicarea unei cote de 7% asupra venitului impozabil determinat potrivit reglementãrilor în vigoare aferente categoriei respective de venit.
Aceste prevederi se aplica şi persoanelor care realizeazã venituri din servicii prestate şi din lucrãri executate, livrãri de mãrfuri, invenţii şi inovaţii, precum şi venituri asimilate acestora, altele decât cele menţionate;
d) plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate calculate conform prevederilor lit. b) şi c) se face integral, diferenţa care excede impozitului din care se deduce suportandu-se de cãtre asigurat din veniturile sale;
e) o cota de 7% aplicatã asupra venitului agricol impozabil declarat anual de cãtre persoanele fizice care nu sunt asigurate în condiţiile prevãzute la lit. a) şi c).
Veniturile agricole impozabile care stau la baza calculãrii contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate se determina pe baza normelor de venit stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
f) o cota de 7% aplicatã asupra drepturilor individuale ale pensionarilor.
În sensul prevederilor <>Legii nr. 145/1997 , cu modificãrile ulterioare, ajutoarele sociale acordate în baza legislaţiei de pensii, precum şi pensiile I.O.V.R. se asimileazã cu pensiile de asigurãri sociale de stat;
g) o cota de 7% aplicatã asupra drepturilor individuale ale şomerilor, respectiv asupra ajutorului de şomaj, dupã caz ajutorului de integrare profesionalã sau alocaţiei de sprijin.
În sensul prevederilor <>Legii nr. 145/1997 , cu modificãrile ulterioare, ajutoarele acordate cadrelor militare trecute în rezerva fãrã drept la pensie şi ajutoarele acordate militarilor angajaţi pe baza de contract se asimileazã cu ajutorul de şomaj.

5. Contribuţiile asiguraţilor prevãzuţi la pct. 4 se vireazã la casele de asigurãri de sãnãtate teritoriale, cu excepţia asiguraţilor prevãzuţi la <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/1998 , pentru care contribuţiile se vireazã la Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, şi a asiguraţilor prevãzuţi la <>art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 , pentru care contribuţiile se vireazã la Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor.

6. Persoanele care beneficiazã de asigurãrile sociale de sãnãtate fãrã plata contribuţiei, potrivit <>art. 6 din Legea nr. 145/1997 , astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1998 , vor face dovada încadrãrii în una dintre categoriile enumerate în articolul menţionat, prin documente justificative potrivit fiecãrei categorii. Aceste documente vor fi prezentate casei de asigurãri de sãnãtate la care sunt arondati.
Asiguratul are obligaţia de a anunta medicul de familie despre orice schimbare care poate conduce la modificarea condiţiilor de dobândire a calitãţii de asigurat fãrã plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate.

7. Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate se constituie şi se deruleazã prin urmãtoarele conturi:
- 30.15 "Disponibil din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate", deschis la trezoreria municipiului resedinta de judeţ pe seama casei de asigurãri de sãnãtate judeţene.
Pentru fondul de rezerva se deschide la trezoreria statului, pe seama caselor de asigurãri respective, contul 50.43 "Disponibil din fondul de rezerva constituit conform <>Legii nr. 145/1997 ", iar la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A. se deschide contul 64.89 "Disponibil din fondul de rezerva constituit conform <>Legii nr. 145/1997 ".
La finele anului, soldul contului menţionat mai sus se reporteazã în anul urmãtor, având urmãtoarea destinaţie stabilitã prin lege:
a) plata medicamentelor şi a serviciilor medicale contractate şi decontate;
b) cheltuieli de administrare, funcţionare şi de capital, potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli al caselor de asigurãri respective.
Casa Nationala de Asigurãri Sociale de Sãnãtate are deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A. contul 64.88 "Disponibil de asigurãri sociale de sãnãtate".
În acest cont se înregistreazã sumele încasate decadal de la casele de asigurãri de sãnãtate în structura prevãzutã mai sus, sume provenite din fondul propriu de rezerva la finele anului.
În municipiul Bucureşti se deschide contul 64.99 "Disponibil din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate" la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A., pe seama Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Municipiului Bucureşti, Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi a Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor.
În conturile menţionate mai sus se încaseazã contribuţiile stabilite de lege, sumele primite de la Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate din fondul de redistribuire, precum şi alte venituri obţinute în condiţiile legii.
Tot în conturile de mai sus se înregistreazã plãţile dispuse pentru:
- virarea, decadal, a cotei stabilite pentru fondul de redistribuire constituit la nivelul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate;
- constituirea la finele fiecãrei luni a fondului de rezerva la nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate în limita a 5% din veniturile încasate, influentate cu sumele virate la fondul de redistribuire, precum şi din alte venituri obţinute în condiţiile legii.
De asemenea, în acest cont se înregistreazã plãţile pentru:
- constituirea, lunar, a fondului de rezerva în limita a 5% din sumele încasate în cont, care se evidenţiazã în contul 64.89 "Disponibil din fondul de rezerva constituit conform <>Legii nr. 145/1997 ", deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Bãncii Comerciale Romane - S.A., pe seama Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
Soldul contului 64.89 rãmas neutilizat la finele anului se reporteazã în anul urmãtor şi se foloseşte potrivit destinaţiei stabilite de Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate;
- redistribuirea la casele de asigurãri de sãnãtate cu venituri reduse;
- cheltuieli de administrare, funcţionare şi de capital, pe baza bugetului propriu de venituri şi cheltuieli.

8. Contribuţiile pentru Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate se vãrsa de cãtre persoanele juridice sau fizice prevãzute la lit. A şi B în contul deschis la trezoreriile statului (cont 30.15), astfel:
a) contribuţiile prevãzute la pct. 4 lit. a) şi b) se reţin de cãtre angajator din impozitul pe salariu sau pe venit, datorat de cãtre asiguraţi, precum şi direct din veniturile salariale sau din venitul pentru partea care excede impozitului din care s-a dedus contribuţia şi se vireazã la termenul stabilit pentru virarea impozitului pe salarii şi pe venit;
b) contribuţia prevãzutã la pct. 4 lit. c) se plãteşte de cãtre liber-profesionist o data cu plata impozitului pe venit, reducându-se impozitul pe venit datorat la buget, şi direct din veniturile sale pentru partea care excede impozitului din care s-a dedus contribuţia.
În cazul persoanelor care realizeazã venituri din drepturi de autor, inclusiv drepturile conexe, din cesionarea, din închirierea, precum şi din valorificarea unor astfel de drepturi dobândite prin moştenire, contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate se calculeazã şi se retine de cãtre fiecare plãtitor de venit, la fiecare plata, şi se vireazã la termenul stabilit pentru virarea impozitului pe venitul respectiv.
Aceste prevederi se aplica şi în cazul persoanelor care realizeazã venituri din servicii prestate şi din lucrãri executate, din livrãri de mãrfuri, invenţii şi inovaţii, precum şi venituri asimilate acestora, altele decât cele menţionate.
În situaţia în care, în urma definitivãrii impunerii pentru anul 1999, a rezultat plata unei contribuţii mai mari decât cea legal datoratã, aceasta se va regulariza cu suma contribuţiei datorate pentru perioadele urmãtoare datei regularizãrii;
c) contribuţiile prevãzute la pct. 4 lit. e) se plãtesc de cãtre persoanele asigurate, pana la finele trimestrului sau ale anului, potrivit aprobãrii Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, prin organele fiscale teritoriale sau prin alte organe ce vor fi stabilite de cãtre acesta. Suma ce se achitã în acest caz se stabileşte în raport cu veniturile agricole anuale, rezultate din normele de venit aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
d) contribuţia prevãzutã la pct. 4 lit. f) şi g) se retine lunar de cãtre administratorii fondurilor de pensii şi, respectiv, ai Fondului pentru plata ajutorului de şomaj din drepturile individuale ale pensionarilor, ale beneficiarilor de ajutor de şomaj sau de alocatie de sprijin şi se vireazã lunar la aceeaşi data la care se vireazã poştei drepturile de baza.
Pentru drepturile lunare curente, datele de virare corespund cu datele de depunere la posta a celei de-a doua transe a sumei de achitat, respectiv:
- 8 a lunii, pentru contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate aferentã drepturilor de pensie pentru agricultori, beneficiari de ajutor de şomaj, alocatie de sprijin sau ajutor de integrare profesionalã;
- 18 a lunii, pentru pensiile de asigurãri sociale de stat şi militare.
Oficiile de specialitate teritoriale ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi cele centrale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne şi Serviciului Roman de Informaţii vor lua mãsuri de diminuare a sumelor virate cu valoarea contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate, calculatã pentru eventuale mandate reţinute de la achitare.
Virarea contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate, aferentã drepturilor restante de pensie de asigurãri sociale de stat, ce se achitã suplimentar prin mandat poştal în perioada 23 - 27 a fiecãrei luni, se va face în perioada 19 - 21 a lunii.
În cazul în care se constata ca au fost virate la Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate contribuţii pentru persoane care nu mai beneficiau de dreptul de pensie sau de ajutor de şomaj, ordonatorii de credite pot efectua regularizari prin diminuarea viramentelor, pe baza unor tabele justificative, cu ocazia plãţilor care urmeazã a fi fãcute în termen de o luna.
Pentru a nu se diminua drepturile individuale de pensii, de ajutor de şomaj şi de alocatie de sprijin, acestea se vor majorã, începând cu data de 1 ianuarie 1999, cu suma corespunzãtoare majorãrii contribuţiei de la 4% la 7%, care constituie contribuţia datoratã la asigurãrile sociale de sãnãtate;
e) contribuţia pentru persoanele asigurate în condiţiile <>art. 55 alin. (1) lit. a), c) şi d) din Legea nr. 145/1997 se calculeazã prin aplicarea cotei de 7% asupra valorii a doua salarii minime brute pe ţara, se suporta de la bugetul de stat şi se prevede anual, dupã caz, în bugetele Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale,
Ministerului Justiţiei, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne şi Serviciului Roman de Informaţii, la titlul "Transferuri".
Lunar, pana la data de 10 a lunii curente pentru luna expiratã, primãrii comunica direcţiei generale de munca şi protecţie socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, situaţia cuprinzând persoanele din familiile beneficiare de ajutor social pentru care plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate se suporta de la bugetul de stat.
Pentru persoanele din familiile beneficiare de ajutor social primãria elibereazã adeverinte din care sa rezulte calitatea de beneficiar de ajutor social.
Contribuţia calculatã potrivit alineatului precedent se vireazã în conturile menţionate la pct. 7, în termen de 10 zile de la primirea comunicãrii de la consiliile locale.
Consiliile locale rãspund pentru comunicarea la timp şi pentru exactitatea datelor transmise;
f) contribuţia pentru persoanele asigurate în condiţiile <>art. 55 alin (1) lit. b) din Legea nr. 145/1997 , astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1998 , calculatã prin aplicarea cotei de 7% asupra valorii a doua salarii minime brute pe ţara, se cuprinde în bugetul anual al asigurãrilor sociale de stat şi se vireazã lunar de cãtre angajatorii care plãtesc drepturile pentru concediile medicale sau concediile medicale pentru îngrijirea copilului bolnav în varsta de pana la 6 ani, la termenele prevãzute pentru virarea impozitului pe salarii, diminuându-se contribuţia la asigurãrile sociale cu sumele vãrsate corespunzãtoare zilelor lucrãtoare în care s-au aflat în incapacitate de munca.
Potrivit <>art. 55 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 145/1997 contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate datoratã pentru persoanele prevãzute la art. 55 alin. (1) lit. b) se suporta de cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat pentru intreaga perioada în care persoana se afla în concediu medical, în concediu pentru sarcina şi lauzie sau în concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav în varsta de pana la 6 ani, conform prevederilor art. 71 alin. 3-5 şi ale <>art. 72 din Legea nr. 3/1977 , astfel cum a fost modificatã prin <>Legea nr. 49/1992 .
Calculul sumelor datorate la asigurãrile sociale de sãnãtate se efectueazã astfel:



Salariul minim brut pe ţara x 2 x 7% Numãrul de zile lucrãtoare în care


Numãrul de zile lucrãtoare din luna din luna pentru care se face
în care se face calculul calculul.


În cazul beneficiarilor de certificate medicale pentru program redus, calculul contribuţiei se face proporţional cu orele cumulate de program redus din cursul lunii.
În cazul în care salariatul beneficiazã, în luna în care se face calculul contribuţiei, atât de indemnizaţia de concediu medical, cat şi de salariu pentru zilele efectiv lucrate, baza de calcul a contribuţiei personale a asiguratului este formatã numai din veniturile salariale, fãrã a se include indemnizaţia pentru concediu medical;
g) persoanele care nu beneficiazã de calitatea de asigurat în condiţiile prevãzute la art. 55 şi la <>art. 52 alin (2) din Legea nr. 145/1997 , astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1998 , se asigura direct prin casele de asigurãri de sãnãtate, în conformitate cu prevederile art. 54 alin. (2) din legea menţionatã;
h) persoanele fãrã venituri proprii, care sunt ingrijite în unitãţi de asistenta socialã, au obligaţia sa se asigure la casele de asigurãri de sãnãtate, prin grija conducerii acestor unitãţi;
i) persoanele care declara ca nu au venituri sau ca au venituri sub plafoanele prevãzute de <>Legea nr. 67/1995 vor face dovada celor declarate prin adeverinta eliberata de primarul localitãţii în care îşi au domiciliul, în care se precizeazã motivele pentru care nu beneficiazã de prevederile acestei legi.

9. Dovada calitãţii de asigurat se va face cu carnet sau cu orice alt mijloc material ce va fi stabilit de cãtre Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate. Acest document va constitui unica modalitate de a dovedi calitatea de asigurat, va fi model unic pentru asiguraţii caselor de asigurãri de sãnãtate şi va fi netransmisibil.

10. Pana la intrarea în posesia carnetului de asigurãri sociale de sãnãtate, calitatea de asigurat va fi doveditã la unitãţile sanitare cu: adeverinta de la angajator - salariaţii şi cei angajaţi cu convenţie civilã de prestãri de servicii; document de la organele fiscale - liber-profesioniştii, agricultorii; documentul cu care primesc drepturile - beneficiarii <>Decretului-lege nr. 118/1990 , ai <>Legii nr. 44/1994 şi ai <>Legii nr. 42/1990 ; adeverinta sau carnet - elevii, studenţii sau ucenicii pana la varsta de 26 de ani, fãrã venituri din munca; certificat de la comisia de expertiza medicalã - persoanele cu handicap; document eliberat de instituţiile abilitate - militarii în termen şi persoanele private de libertate; adeverinta sau alt document eliberat de primãria în a carei raza teritorialã îşi au domiciliul - beneficiarii de ajutor social, conform <>Legii nr. 67/1995 , persoanele fãrã venituri, soţul, sotia, pãrinţii, bunicii, fãrã venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate.
Pentru pensionari şi pentru beneficiarii de ajutor de şomaj, alocatie de sprijin sau ajutor de integrare profesionalã, dovada achitãrii contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate se face cu talonul mandatului poştal de achitare a drepturilor sau cu talonul de plata prin cont curent personal deschis la o unitate bancarã.
Aceste documente au înscrisã în rubrici distincte valoarea contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate, defalcata pe surse de provenienta. În cazul pierderii acestor documente sau pana la dobândirea lor, calitatea de pensionar sau de beneficiar al <>Legii nr. 1/1991 , republicatã, cu modificãrile ulterioare poate fi doveditã cu decizia de pensionare, carnetul de evidenta a drepturilor de şomaj sau cu o adeverinta eliberata de instituţia care administreazã fondurile respective.

11. Pentru neplata contribuţiilor pentru asigurãrile sociale de sãnãtate la termenele stabilite potrivit prevederilor <>Legii nr. 145/1997 , cu modificãrile ulterioare, se aplica majorãri de întârziere egale cu cele prevãzute pentru impozitele şi taxele datorate bugetului de stat.
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016