Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 27 iulie 1992  pentru aplicarea   Ordonantei nr. 3/1992 referitoare la taxa pe valoarea adaugata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 27 iulie 1992 pentru aplicarea Ordonantei nr. 3/1992 referitoare la taxa pe valoarea adaugata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 17 august 1992

I. Operatiuni impozabile
Potrivit art. 2 din ordonanta, in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se cuprind operatiunile privind:
1. Livrarile de bunuri mobile
Livrarea constituie transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor detinute de proprietar catre beneficiar, direct sau prin cei care actioneaza in numele acestora.
Livrarea cuprinde toate operatiunile prin care se realizeaza transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile corporale, indiferent de forma juridica prin care se realizeaza: vinzare, schimb, aport in bunuri la capitalul social al societatii comerciale, inchirierea unor bunuri pe baza unui contract cu clauza transferarii proprietatii asupra bunurilor respective la o anumita data, predarea de catre agentii economici a unor bunuri cu titlu gratuit.
Gazul, energia electrica si termica si altele similare sint considerate ca bunuri mobile corporale.
2. Transferul proprietatii bunurilor imobiliare intre agentii economici, precum si intre acestia si institutii publice sau persoane fizice
Intra in sfera taxei pe valoarea adaugata operatiunile privind transferul proprietatii bunurilor imobiliare, indiferent de forma juridica prin care se realizeaza, potrivit precizarilor de la pct. 1 alin. 2 de mai sus.
In categoria bunurilor imobiliare, in sensul ordonantei privind taxa pe valoarea adaugata, se cuprind:
a) toate constructiile imobiliare prin natura lor, cum sint: locuintele, vilele, constructii industriale, comerciale, agricole sau cele destinate exercitarii altor activitati;
b) terenurile pentru constructii si cele situate in intravilan, inclusiv cele aferente localitatilor urbane sau rurale pe care sint amplasate constructiile sau alte amenajari din localitati;
c) bunurile de natura mobiliara care nu pot fi detasate fara a fi deteriorate sau fara a antrena deteriorarea imobilelor insesi.
3. Prestarile de servicii
Prin prestare de servicii se intelege orice activitate rezultata dintr-un contract prin care o persoana se obliga sa execute o munca manuala sau intelectuala in scopul obtinerii unui profit si care nu reprezinta livrari de bunuri.
Astfel de activitati pot avea ca obiect:
a) lucrari de constructii-montaj;
b) transport de persoane si marfuri;
c) inchiriere de bunuri mobile sau imobile;
d) operatiuni de intermediere sau de comision;
e) reparatii de orice natura;
f) cesiuni sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licente, de marci de fabrica si de comert;
g) operatiuni de publicitate, consulting, studii, cercetari si expertize;
h) operatiuni bancare, financiare, de asigurare sau reasigurare;
i) vinzari pentru consumul pe loc de produse alimentare si bauturi.
4. Importul de bunuri si servicii
In sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata intra importurile de bunuri si servicii realizate, direct sau prin intermediari autorizati, de orice persoana fizica sau juridica, in conditiile prevazute de Regulamentul vamal al Romaniei.
II. Persoane fizice sau juridice care exercita activitati supuse taxei pe valoarea adaugata
Potrivit art. 2 din ordonanta, pentru ca operatiunile privind transferul proprietatii bunurilor sau prestarile de servicii efectuate cu plata, precum si cele asimilate acestora sa intre in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, trebuie ca acestea sa rezulte dintr-o activitate desfasurata de o maniera independenta de catre persoane fizice sau juridice.
Actioneaza de o maniera independenta persoanele care exercita o activitate pe propria lor raspundere si au libertate totala in organizarea si executia lucrarilor pe care le comporta operatiunile in cauza, cum sint:
- regiile autonome;
- societatile comerciale, indiferent de natura proprietatii;
- societatile agricole de tip privat;
- unitatile cooperatiste;
- asociatiile si organizatiile cu scop lucrativ;
- persoanele fizice si asociatiile familiale, autorizate sa desfasoare activitati economice pe baza liberei initiative;
- persoanele juridice, persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate sa desfasoare activitati economice pe baza liberei initiative sint supuse taxei pe valoarea adaugata pentru importurile de bunuri si servicii realizate peste limitele de scutire de taxe vamale potrivit Regulamentului vamal al Romaniei.
Nu sint supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile realizate de persoanele care nu actioneaza de o maniera independenta, cum este cazul salariatilor si altor persoane angajate printr-un contract de munca sau orice alt raport juridic de subordonare (contract civil, conventie etc.) prin care se stabilesc conditiile de munca, modalitatea de salarizare sau responsabilitatea celui care angajeaza, cum sint:
- persoanele fizice care presteaza munci salarizate sau remunerate de asociatiile de locatari;
- voiajorii, reprezentantii firmelor sau comis-voiajorii;
- artistii de spectacole;
- manechinii;
- jurnalistii, corespondentii locali de presa.
De asemenea, nu sint supuse taxei pe valoarea adaugata indemnizatiile primite de persoanele care desfasoara activitati in cadrul societatilor comerciale si regiilor autonome, ca imputerniciti mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, ca membri in consiliile de administratie sau in comisiile de cenzori.
III. Operatiuni care nu intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata
Potrivit art. 3 din ordonanta, nu sint supuse taxei pe valoarea adaugata operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate de:
a) asociatiile fara scop lucrativ, pentru activitatile avind caracter social-filantropic;
b) organizatiile care desfasoara activitati de natura religioasa, politica sau civica;
c) organizatiile sindicale, pentru activitatile legate direct de apararea colectiva a intereselor materiale si morale ale membrilor lor;
d) institutiile publice, pentru activitatile lor administrative, sociale, educative, de aparare, ordine publica, siguranta statului, culturale si sportive.
Institutiile publice cuprind Parlamentul, Presedintia, Guvernul, ministerele celelalte organe centrale si locale ale administratiei publice.
In situatiile in care din operatiunile de mai sus rezulta profit, unitatile respective sint obligate sa-l utilizeze pentru dezvoltarea sau imbunatatirea serviciilor prestate.
Asociatiile, organizatiile si institutiile publice de mai sus intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata pentru alte operatiuni privind livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in mod sistematic, direct sau prin unitati subordonate, pentru obtinerea de profit.
IV. Operatiuni scutite
Operatiunile scutite sint reglementate prin art. 5 lit. c) si art. 6 din ordonanta si nu se admite extinderea lor prin analogie.
In aplicarea prevederilor art. 6 din ordonanta, se precizeaza:
1. Cu privire la livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate in tara, de:
a) unitati sanitare si de asistenta sociala:
Se incadreaza in scutirea prevazuta la lit. a) numai operatiunile rezultate din activitatea sanitara si de asistenta sociala efectuate de unitatile autorizate sa desfasoare astfel de activitati, indiferent de forma lor de organizare.
In cazul cind unitatile de mai sus desfasoara si alte activitati decit cele sanitare si de asistenta sociala, incadrarea acestora in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in mod distinct, tinind seama de prevederile normelor legale.
Astfel, operatiunile economice efectuate in mod sistematic in vederea obtinerii de profit, cum ar fi livrarile de bunuri din gospodariile anexe, prestarile hoteliere, inclusiv pensiuni, activitatile de comert, se supun taxei pe valoarea adaugata daca unitatea in cauza realizeaza din aceste activitati un venit total de peste 10 milioane lei anual;
b) unitati de stiinta si invatamint, de cultura si sport:
Sint scutite activitatile desfasurate de institutiile publice sau private, precum si de cele subordonate acestora in cadrul invatamintului general, liceal, superior, sau in scolile profesionale, complementare, de meserii si postliceale, scolile de maistri, centrele de perfectionare a pregatirii profesionale, invatamintul postuniversitar, precum si de persoanele fizice care dau lectii particulare legate de aceste forme de invatamint. Sint, de asemenea, scutite activitatile efectuate in gradinite, tabere de copii si tineret, precum si in unitatile de invatamint cu scop social.
Celelalte categorii de invatamint sint supuse taxei.
In aceste categorii intra activitatile desfasurate de diferite unitati de scolarizare in domenii cum ar fi:
- invatarea limbilor straine;
- conducerea auto sau pilotarea navelor si aeronavelor;
- pregatirea in diverse discipline sportive: judo, carate, tenis, box etc.;
- pregatirea ghizilor de turism sau altor specialisti in domeniul agrementului.
Aceste activitati, precum si altele desfasurate in mod sistematic, in scopul obtinerii de profit, sint supuse taxei pe valoarea adaugata daca unitatea in cauza realizeaza din aceste activitati un venit total de peste 10 milioane lei anual;
c) organizatiile de nevazatori si de invalizi, asociatiile persoanelor handicapate si unitatile economice la care acestia isi desfasoara activitatea, potrivit legii.
Sint scutite, potrivit art. 6 lit. f) organizatiile si asociatiile fara scop lucrativ care desfasoara numai o activitate in scop social. Unitatile economice organizate de acestea sint scutite numai daca folosesc munca membrilor lor, iar numarul de persoane valide se incadreaza in reglementarile legale in vigoare privind organizarea unor astfel de unitati.
Unitatile economice apartinind organizatiilor si asociatiilor de mai sus care nu se incadreaza in reglementarile prevazute la alineatul precedent sint supuse taxei pe valoarea adaugata daca realizeaza un venit total de peste 10 milioane lei anual;
d) cantinele organizate pe linga unitatile de invatamint, agentii economici si sociali, institutiile publice (cu exceptia celor care functioneaza cu regim de alimentatie publica).
Sint scutite de taxa pe valoarea adaugata numai vinzarile de preparate culinare proprii catre personalul care isi desfasoara activitatea in unitatile respective.
Vinzarea preparatelor culinare proprii la alte persoane decit cele de mai sus, precum si a altor produse achizitionate in vederea revinzarii este supusa taxei pe valoarea adaugata daca aceste operatiuni depasesc plafonul de scutire de 10 milioane lei venit total anual.
2. Cu privire la operatiunile de import:
Potrivit art. 6 lit. B. a), importurile de bunuri care, potrivit legii, sint scutite de taxa vamala, cu exceptia celor prevazute la <>art. 13 din Legea nr. 35/1991 , sint scutite si de taxa pe valoarea adaugata.
In aceasta situatie sint:
- bunurile dobindite prin succesiuni testamentare, dovedite pe baza unor documente oficiale;
- ajutoare si donatii, cu caracter social, umanitar, cultural, sportiv, didactic, primite de organizatii sau asociatii cu caracter umanitar sau cultural, ministere si alte organe ale administratiei publice, sindicate si partide politice, organizatii de cult, federatii, asociatii sau cluburi sportive, institutii de invatamint, fara a fi destinate sau folosite pentru subventionarea campaniei electorale sau a unor activitati ce pot constitui amenintari la siguranta nationala;
- materialele pentru probe, experimentari sau cercetari;
- bunurile straine care devin, potrivit legii, proprietatea statului;
- mostrele fara valoare comerciala, materialele publicitare, de reclama si documentare.
Pentru a beneficia de scutire, bunurile respective trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa fie trimise de expeditor catre destinatar fara nici un fel de obligatii de plata;
- sa nu faca obiectul unor comercializari ulterioare;
- sa nu fie utilizate pentru prestatii catre terti, aducatoare de venituri;
- sa fie cuprinse in patrimoniul persoanei juridice si inregistrate in evidenta contabila proprie.
In cazul schimbarii conditiilor de mai sus, importatorii sint obligati sa achite taxa pe valoarea adaugata, concomitent cu plata taxelor vamale.
De asemenea, sint scutite urmatoarele categorii de bunuri:
- bunurile de origine romana;
- bunurile care au fost reparate sau inlocuite de partenerii externi, in perioada de garantie;
- bunurile care se inapoiaza in tara ca urmare a unei expedieri eronate;
- bunurile introduse in tara de catre persoane fizice, misiuni diplomatice si oficii consulare acreditate in Romania, precum si de membrii acestora, si care, potrivit Regulamentului vamal in vigoare, sint scutite de plata taxelor vamale.
V. Operatiuni impozabile prin optiuni
Potrivit art. 7 din ordonanta, agentii economici, precum si unitatile economice din cadrul altor persoane juridice, care efectueaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata, pot opta pentru plata acestei taxe pentru intreaga activitate sau numai pentru anumite operatiuni.
Platitorii de taxa prin optiune beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta bunurilor sau serviciilor achizitionate sau realizate in unitatile proprii destinate realizarii operatiunilor impozabile, potrivit reglementarilor cuprinse in cap. IV din ordonanta si precizarile din prezentele norme.
Aprobarea se da de catre Ministerul Economiei si Finantelor, pe baza de cerere si justificare economica, prezentate de solicitant, numai in conditiile in care includerea operatiunilor respective in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata nu influenteaza negativ alte operatiuni sau produse scutite de taxa pentru protectia sociala sau a unor activitati specifice.
Agentii economici, precum si unitatile economice din cadrul altor persoane juridice sint obligati ca pentru activitatea sau partea acesteia din care rezulta operatiunile supuse taxei pe valoarea adaugata prin optiune sa organizeze un sector distinct din punct de vedere al evidentei contabile si al dreptului de deducere.
Aprobarea este irevocabila pina la 31 decembrie al celui de-al patrulea an urmator anului in care s-a introdus plata taxei pe valoarea adaugata prin optiune si se prelungeste, de drept, pentru inca 5 ani, daca in cursul perioadei initiale agentul economic platitor prin optiune a beneficiat de rambursarea taxelor aferente bunurilor de natura mijloacelor fixe cumparate.
VI. Faptul generator si exigibilitatea
Potrivit prevederilor art. 10 alin. 1 din ordonanta, faptul generator ia nastere, de regula, in momentul efectuarii livrarii bunurilor mobile, transferului proprietatii bunurilor imobiliare sau prestarii serviciilor.
Prin art. 10 alineatul ultim si art. 11 din ordonanta se reglementeaza conditiile in care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea adaugata aferenta unor operatiuni specifice.
In ceea ce priveste bunurile din import aflate in regim de tranzit, antrepozit sau de introducere temporara in tara, potrivit Regulamentului vamal al Romaniei, faptul generator ia nastere la data cind bunurile in cauza sint scoase din regimul de mai sus si s-au intocmit formalitatile vamale corespunzatoare noii destinatii.
Pentru bunurile exportate care s-au returnat, faptul generator intervine la data cind bunurile respective au fost valorificate catre beneficiarii interni.
Potrivit prevederilor art. 12 din ordonanta, taxa pe valoarea adaugata devine exigibila la realizarea faptului generator, dar ea poate fi si anticipata faptului generator.
Taxa pe valoarea adaugata devine exigibila concomitent cu faptul generator pentru livrarile sau cumpararile de bunuri si se situeaza in momentul trecerii bunurilor respective in posesia cumparatorului sau delegatului sau ori cind a avut loc transferul dreptului de proprietate indiferent sub ce forma.
Exigibilitatea poate fi anticipata faptului generator atunci cind factura este emisa inaintea efectuarii livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor. Orice act juridic prin care se realizeaza transferul dreptului de proprietate determina exigibilitatea taxei, fara a fi obligatorie si livrarea concomitenta a bunurilor.
Pentru prestarile de servicii, inclusiv pentru lucrarile imobiliare, la care se incaseaza avansuri sau se fac decontari succesive, exigibilitatea intervine la data incasarii sumelor, iar cu autorizarea organului fiscal, la data stabilirii debitului ce revine clientului pa baza de factura sau alt document inlocuitor.
Antreprenorii de lucrari imobiliare pot sa opteze pentru plata taxei pe valoarea adaugata la efectuarea livrarilor, pentru lucrarile si in conditiile urmatoare:
1. Lucrari ce pot fi supuse platii taxei pe valoarea adaugata la efectuarea livrarii:
- lucrarile imobiliare cu caracter deosebit executate in cadrul unui contract unic care prevede obligatia antreprenorului de a asigura procurarea, instalarea sau incorporarea bunurilor mobile in lucrarea respectiva;
- lucrarile imobiliare, la care materialele si aparatele indispensabile pentru functionarea instalatiilor sau incorporate in lucrare depasesc 50% din preturile negociate intre antreprenor si beneficiar.
2. Conditii si modalitati de optiune
Optiunea se aproba de organul fiscal la care s-a inregistrat ca platitor de taxa pe valoarea adaugata, pe baza unei declaratii prin care antreprenorul se obliga sa achite, la efectuarea livrarilor, taxa pe valoarea adaugata aferenta lucrarilor, ce se incadreaza in prevederile pct. 1 de mai sus, contractate dupa data declaratiei respective.
Dupa obtinerea aprobarii optiunii se interzice antreprenorilor facturarea taxei pe valoarea adaugata inainte de efectuarea livrarii, iar beneficiarilor sa deduca taxa inainte de receptionarea lucrarii.
Optiunea platii taxei pe valoarea adaugata la livrarea lucrarii se comunica beneficiarilor in termen de 10 zile de la aprobare.
Nerespectarea conditiilor de mai sus atrage anularea optiunii si obligatia platii taxei pe valoarea adaugata, in conditiile prevazute de art. 12 din ordonanta.
Antreprenorul poate renunta oricind la optiunea primita. In aceasta situatie, are obligatia achitarii taxei pe valoarea adaugata aferenta avansurilor incasate.
VII. Baza de impozitare
Ca regula generala, baza de impozitare este constituita pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii, din toate sumele, valorile, bunurile sau serviciile primite sau ce urmeaza a fi primite de furnizor sau prestator in contrapartida pentru livrarile sau prestarile efectuate, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
In cazul platii in natura trebuie sa se tina seama de valoarea tuturor bunurilor sau serviciilor care constituie contravaloarea livrarii de bunuri sau prestari de servicii.
Baza de impozitare se determina integral la livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor, chiar daca in contract se prevede plata in rate sau prin decontari succesive.
In cazul in care anumite elemente accesorii ale pretului nu sint determinate in mod precis in momentul desfacerii marfurilor, toate sumele percepute ulterior livrarii bunurilor dau loc la impozitare din momentul facturarii lor.
Reprezinta cheltuieli accesorii ale livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii, comisioanele, cheltuielile de ambalare, de transport, de asigurare si altele de asemenea natura datorate de cumparator, in masura in care nu au fost cuprinse in preturile negociate.
Prin art. 14 din ordonanta se reglementeaza situatia in care unele sume incasate de furnizori sau prestatori ori bonificate de acestia clientilor nu se cuprind in baza de impozitare.
Pentru a putea fi excluse din baza de impozitare, reducerile de pret trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie efective si in sume exacte in beneficiul cumparatorului;
b) sa nu constituie, in fapt, remunerarea unui serviciu sau o contrapartida pentru o prestatie oarecare.
VIII. Cotele de impozitare
In conformitate cu art. 17 din ordonanta, pentru operatiunile impozabile obligatoriu privind livrarile de bunuri, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobiliare si prestarile de servicii, din tara sau din import, se aplica o cota unica de 18% . Operatiunile de export sau asimilate exportului de bunuri si servicii sint supuse cotei zero.
1. Cota de 18%
Sint supuse acestei cote operatiunile care privesc livrari de bunuri, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor imobiliare sau prestari de servicii catre persoane fizice sau juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, cu exceptia celor scutite de taxa pe valoarea adaugata.
2. Cota zero
Se aplica potrivit prevederilor art. 17 lit. b) operatiunilor de export de bunuri si servicii efectuate de agenti economici cu sediul in Romania.
a) Export de bunuri
Cuprinde livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Romaniei, direct de catre vinzator sau prin intermediar.
Sint supuse cotei zero numai livrarile de bunuri pentru care se justifica realitatea exportului, prin:
- organizarea si conducerea evidentei tehnico-operative si contabile distincte;
- prezentarea declaratiei de export vizata de organele vamale, din care sa rezulte datele necesare pentru identificarea declarantului, expeditorului si destinatarului, precum si date referitoare la natura si valoarea marfurilor.
b) Prestari de servicii la export
In aceasta categorie se cuprind operatiunile legate direct de exportul de bunuri mobile corporale, precum si alte prestari de servicii efectuate pentru persoane fizice sau juridice nerezidente in Romania si care indeplinesc conditiile stabilite pentru exportul de bunuri, respectiv se conduce o evidenta tehnico-operativa si contabila distincta si se prezinta declaratia de export vizata de organele vamale.
Sint considerate operatiuni legate direct de exportul de bunuri mobile corporale cele privind:
- transportul marfurilor la destinatie in strainatate;
- prestarile accesorii la transportul bunurilor exportate; incarcari-descarcari ale mijloacelor de transport, manipulari ale marfurilor;
- inchirierea mijloacelor de transport, inclusiv cele dotate cu materiale necesare pentru protectia marfurilor exportate;
- paza si depozitarea marfurilor exportate;
- operatiunile de prezentare si ambalare ale produselor destinate exportului;
- alte servicii prestate de catre comisionari sau alti intermediari care intervin in operatiunile de export.
3. Cota ce se aplica asupra preturilor cu amanuntul sau asupra tarifelor practicate pentru serviciile prestate populatiei sau altor consumatori finali
Cota de 18% prevazuta de art. 17 din ordonanta se aplica asupra bazei de impozitare, determinata potrivit art. 13 din ordonanta, in care nu este cuprinsa taxa pe valoarea adaugata.
Pentru bunurile sau serviciile comercializate prin comertul cu amanuntul (magazine comerciale, consignatii, unitati de alimentatie publica sau alte unitati care au relatii directe cu populatia sau cu alti consumatori finali), preturile sau tarifele practicate cuprind si taxa pe valoarea adaugata.
In aceste conditii, taxa pe valoarea adaugata se determina prin aplicarea unei cote recalculate, dupa formula 18:118x100, asupra sumei obtinute din vinzarea bunurilor si din prestarea serviciilor catre populatie sau alti consumatori finali.
IX. Regimul deducerilor
Potrivit art. 18 din ordonanta, platitorii taxei pe valoarea adaugata au dreptul la deducerea taxei aferente intrarilor de bunuri sau servicii destinate realizarii de operatiuni impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero.
Prin art. 19 din ordonanta se stabilesc conditiile in care agentii economici pot beneficia de dreptul la deducerea taxei pe valoarea adaugata aferenta intrarilor, si anume:
a) sa justifice prin documente legal intocmite cuantumul taxei.
Documentele legale in care trebuie sa figureze taxa deductibila sint:
- facturile sau alte documente inlocuitoare, pentru bunurile sau serviciile cumparate de la furnizori din tara;
- declaratia vamala de import vizata de organele vamale pentru taxa platita la importuri;
- documentul care confirma achitarea taxei de catre agentul economic, pentru livrarile catre sine;
b) sa justifice ca bunurile in cauza sint destinate pentru nevoile firmei si sint proprietatea acesteia.
Exercitarea dreptului de deducere nu se face pentru fiecare operatiune in parte, ci pentru ansamblul operatiunilor realizate in cursul unei luni.
In situatia in care un agent economic realizeaza atit operatiuni impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero, precum si operatiuni scutite de plata taxei pe valoarea adaugata, dreptul de deducere se determina, potrivit art. 20 din ordonanta, in raport cu participarea bunurilor sau serviciilor achizitionate la realizarea operatiunilor impozabile obligatoriu sau supuse cotei zero.
Gradul de participare a bunurilor sau serviciilor achizitionate la realizarea de operatiuni impozabile se determina lunar ca raport intre suma reprezentind contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate, supuse taxei pe valoarea adaugata sau cotei zero si suma reprezentind ansamblul operatiunilor realizate in luna respectiva.
Modalitatile de exercitare a dreptului de deducere sint reglementate prin art. 21 din ordonanta, si anume:
a) prin retinerea din suma reprezentind taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri sau serviciile prestate a taxei aferente intrarilor;
b) prin rambursarea de catre organul fiscal a sumei reprezentind diferenta dintre taxa aferenta intrarilor si taxa facturata de agentul economic pentru livrarile de bunuri sau serviciile prestate.
Termenele pentru regularizarea cu bugetul de stat a diferentelor de taxa sint urmatoarele:
- diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. a) se achita pina la data de 25 a lunii urmatoare;
- diferenta rezultata potrivit art. 21 lit. b) se regularizeaza astfel:
a) pentru unitatile care realizeaza operatiuni de export, prin rambursare pina la finele lunii urmatoare celei in care s-a realizat exportul, pe baza de documentatie si cerere transmise organului fiscal competent cu cel putin 10 zile inainte de incheierea lunii respective;
b) pentru unitatile care realizeaza atit operatiuni supuse taxei, cit si operatiuni scutite de plata taxei, prin compensarea minusului dintr-o luna cu taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat in lunile urmatoare.
In situatiile in care sumele datorate bugetului de stat, exigibile in lunile urmatoare, nu acopera integral taxa deductibila, diferenta se ramburseaza de organul fiscal competent, astfel:
- pina la data de 30 a lunii urmatoare expirarii unui trimestru, in cazul in care suma de rambursat depaseste 1 milion lei. Rambursarea se face pe baza de documentatie si cerere transmise organului fiscal competent cu cel putin 10 zile inainte de expirarea lunii respective;
- pina la 31 decembrie, pentru unitatile cu sume de rambursat pe 11 luni sub 1 milion lei, pe baza de documentatie si cerere remise organului fiscal competent pina la data de 20 decembrie. Regularizarea sumelor aferente intregului an se face pe baza de documentatie, transmisa in luna ianuarie a anului urmator, ce va fi solutionata de organul fiscal competent in cel mult 20 de zile de la primirea acesteia.
Sumele sub 10.000 lei nu se ramburseaza, urmind a fi regularizate prin reportare in perioadele urmatoare.
Intreprinderile cu productie sezoniera pot cere rambursarea sumelor cuvenite la finele lunii urmatoare incheierii sezonului.
Dupa intocmirea documentatiei si prezentarea cererii de rambursare la organul fiscal competent, suma respectiva nu mai poate fi retinuta din taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor sau serviciilor facturate in perioada urmatoare celei pentru care s-a solicitat regularizarea.
In baza art. 24 din ordonanta, se stabilesc urmatoarele cazuri in care Ministerul Economiei si Finantelor poate cere agentilor economici garantii personale sau solidare pentru eventualele sume incorect solicitate la rambursare:
- cind suma de rambursat depaseste 1 milion lei, ca urmare a livrarii produselor la export;
- cind din documentatia prezentata rezulta ca s-a ajuns in situatia de a solicita rambursarea diferentei de taxa pe valoarea adaugata, ca urmare a unor aprovizionari excesive sau nelivrarii produselor executate sau serviciilor prestate;
- cind din verificari au rezultat abateri de la prevederile legii cu privire la obligatiile platitorilor.
Garantiile vor fi constituite de catre agentii economici din bunuri si alte valori, pina la nivelul sumelor solicitate a fi rambursate, pe termen de maximum 30 de zile.
In cadrul acestui termen organele fiscale sint obligate sa verifice corecta determinare a sumelor rambursate si sa regularizeze eventualele diferente.
X. Obligatiile platitorilor
Persanele fizice si juridice care realizeaza livrari de bunuri sau prestari de servicii ce se incadreaza in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata au obligatiile prevazute de art. 25 din ordonanta.
A. Cu privire la inregistrarea la organele fiscale:
a) sa depuna sub semnatura persoanelor autorizate, la organul fiscal competent, o declaratie de inregistrare in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sau a modificarii conditiilor de exercitare a acesteia.
Declaratia de inregistrare se face prin completarea formularului anexa la <>Hotarirea Guvernului nr. 349/1992 .
Agentii economici care devin platitori de taxa ca urmare a depasirii plafonului de venit prevazut pentru scutire de taxa pe valoarea adaugata sint obligati sa depuna declaratia de inregistrare pina la finele lunii urmatoare celei in care au realizat depasirea.
Organul fiscal primitor al declaratiei verifica daca formularul este corect completat, este semnat de imputernicitul legal si stampilat corespunzator. Dupa verificare, inregistreaza declaratia si remite agentului economic instiintarea de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
Pentru agentii economici in functiune la data aplicarii taxei pe valoarea adaugata, instiintarea de inregistrare se face pe baza datelor din declaratia de inregistrare, anexa la <>Hotarirea Guvernului nr. 349/1992 .
Numarul de inregistrare va fi mentionat de agentul economic pe facturi si orice document privind taxa pe valoarea adaugata emis de acesta;
b) in caz de incetare a activitatii sa solicite, in termen de 15 zile de la data actului legal in care se consemneaza situatia respectiva, scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
Cererea se face pe formularul anexa la <>Hotarirea Guvernului nr. 349/1992 , completat, semnat si stampilat potrivit celor aratate la lit. a).
B. Cu privire la intocmirea documentelor de vinzare:
a) persoanele fizice si juridice care realizeaza operatiuni impozabile sint obligate sa consemneze livrarile de bunuri sau prestarile de servicii, cu exceptia celor prevazute de ordonanta, in facturi fiscale sau documente inlocuitoare.
Procurarea formularelor si gestionarea acestora se vor face cu respectarea normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea documentelor justificative si a documentelor contabile.
In documentele inlocuitoare ale facturilor fiscale, platitorii de taxa pe valoarea adaugata sint obligati sa consemneze, in mod distinct, urmatoarele date:
- numarul de inregistrare fiscala;
- data emiterii documentului;
- numele si adresa furnizorului;
- numele si adresa beneficiarului;
- denumirea si cantitatea bunurilor livrate sau serviciile prestate;
- preturile unitare si valoarea totala, exclusiv taxa pe valoarea adaugata;
- cota de taxa pe valoarea adaugata (18%);
- suma taxei pe valoarea adaugata.
Unitatile care practica preturi cu amanuntul sau tarife pentru servicii catre populatie sau alti consumatori finali, in care este inclusa si taxa pe valoarea adaugata, completeaza urmatoarele elemente in facturi sau documente inlocuitoare:
- preturile cu amanuntul ale bunurilor livrate sau tarifele pentru serviciile prestate;
- valoarea totala a livrarilor sau serviciilor;
- cota taxei pe valoarea adaugata, recalculata asupra preturilor cu amanuntul;
- suma taxei pe valoarea adaugata;
b) cumparatorii sint obligati sa solicite, de la furnizori sau prestatori, facturi sau documente inlocuitoare pentru toate bunurile sau serviciile achizitionate si sa verifice inscrierea in documentele respective a datelor prevazute la lit. a) de mai sus.
Se precizeaza ca taxa inscrisa pe o factura sau document inlocuitor este datorata bugetului de stat, chiar daca operatiunea in cauza nu este impozabila sau daca taxa inscrisa este mai mare decit cea legala.
De asemenea, in situatia in care pentru o operatiune impozabila nu s-a inscris taxa pe valoarea adaugata in factura sau in documentul inlocuitor ori taxa inscrisa este mai mica decit cea legala, cumparatorul pierde dreptul de deducere, integral, daca taxa nu este inscrisa sau partial daca este subevaluata;
c) sint scutiti de obligatia emiterii facturilor agentii economici care realizeaza operatiuni impozabile privind:
1. transporturile cu taximetre;
2. bunurile si serviciile executate si folosite in unitatile proprii;
3. vinzarile de bunuri si prestarile de servicii catre populatie, pe baza de bonuri fara nominalizari privind cumparatorul.
Agentii economici care se incadreaza in situatiile de mai sus sint obligati sa reflecte operatiunile realizate in documentele tehnico-operative specifice prevazute in normele metodologice in vigoare.
Pentru alte operatiuni decit cele mentionate la pct. 1-3 de mai sus, stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor, scutirea de obligatia emiterii facturilor se da de catre Directia generala a finantelor publice si a controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti.
d) importatorii sint obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import si sa determine, potrivit legii, valoarea in vama, taxele vamale, alte taxe si accizele datorate de acestia si, pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) sa tina in mod regulat evidenta contabila potrivit normelor in vigoare, care sa-i permita sa determine suma impozabila si taxa pe valoarea adaugata datorate pentru livrarile si serviciile efectuate, precum si a celei deductibile aferente intrarilor sau sa aiba un registru cu pagini numerotate in care sa inscrie zilnic, fara stersaturi si spatii neutilizate, elementele necesare pentru determinarea taxei pe valoarea adaugata datorata pentru vinzari si deductibila pentru intrari.
Documentele justificative si modul de reflectare in evidenta contabila sau in registre a operatiunilor prevazute la alineatul precedent se stabilesc potrivit <>art. 4 din Legea nr. 82/1991 ;
b) sa intocmeasca si sa depuna lunar, la organul fiscal la care s-a inregistrat ca platitor, pina la data de 25 a lunii urmatoare, deconturi privind suma impozabila si taxa exigibila realizata. Formularul se procura de la organul fiscal, se completeaza cu toate datele solicitate, se semneaza de persoanele autorizate si i se aplica stampila care angajeaza firma;
c) sa furnizeze organelor fiscale care efectueaza verificari sau investigatii privind respectarea normelor legale toate documentele necesare stabilirii taxei pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor efectuate atit la sediul principal, cit si la sucursale sau agentii;
d) sa furnizeze pina la data de 15 august a fiecarui an, pe un formular remis de organul fiscal la care s-a inregistrat ca platitor, informatiile referitoare la operatiunile prevazute a fi realizate in anul urmator.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adaugata:
a) sa achite taxa datorata potrivit decontului intocmit, lunar, pina la 25 ale lunii urmatoare, prin virament, cec sau numerar la organul fiscal la care s-a inregistrat ca platitor sau la banca comerciala, dupa caz;
b) sa achite taxa pe valoarea adaugata aferenta produselor din import la organul vamal, concomitent cu plata taxelor vamale. Taxa datorata se determina de catre importator prin completarea datelor din formularul pe care il procura de la organul vamal. Taxa achitata se confirma prin semnatura si stampila ce angajeaza organul vamal.
Pentru bunurile din import exceptate de taxe vamale potrivit normelor legale privind tariful vamal de import, precum si pentru cele scutite de taxe vamale in baza <>art. 13 din Legea nr. 35/1991 , importatorii sint obligati sa intocmeasca declaratia vamala de import si sa determine, potrivit legii, valoarea in vama, taxele si accizele datorate de acestia si pe baza acestora, sa calculeze taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat.
Taxa pe valoarea adaugata datorata se plateste la organul vamal conform reglementarilor in vigoare privind plata taxelor vamale.
Pentru bunurile din import la care se acorda liber de vama cu caracter provizoriu, precum si pentru cele aflate in regim de tranzit, antrepozit sau de introducere temporara in tara, importatorul sau reprezentantul sau autorizat este obligat sa depuna o garantie egala cu valoarea taxei vamale, plus accizele si taxa pe valoarea adaugata aferente bunurilor respective.
Importatorul are drept de deducere a taxei achitate organului vamal din taxa pe valoarea adaugata datorata dupa vinzarea bunurilor din import. In cazul importurilor realizate direct de catre beneficiari, dreptul de deducere a taxei achitate organului vamal se exercita potrivit prevederilor cap. VI din ordonanta;
c) sa achite taxa datorata bugetului de stat concomitent cu declaratia inaintata organului fiscal pentru scoaterea din evidenta ca platitor de taxa pe valoarea adaugata in termenul reglementat prin art. 25 lit. A. b).
XI. Dispozitii finale
In baza art. 26 din ordonanta, formularele pentru facturi, documentele inlocuitoare, borderourile zilnice de vinzare, incasare si alte documente necesare aplicarii prevederilor legale privind taxa pe valoarea adaugata se stabilesc de Ministerul Economiei si Finantelor si sint obligatorii pentru platitorii de taxa pe valoarea adaugata.
Potrivit art. 27 din ordonanta, agentii economici care realizeaza operatiuni impozabile au obligatia asigurarii conditiilor necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informatiilor si conducerea evidentelor prevazute de reglementarile in domeniul taxei pe valoarea adaugata, iar cei care au ca obiect de activitate comertul cu amanuntul, activitati hoteliere, prestari de servicii catre populatie si alte activitati de asemenea natura au si obligatia instalarii aparatelor de marcat, care sa corespunda cerintelor privind aplicarea taxei pe valoarea adaugata.
In acest scop, agentii economici vor asigura pregatirea adecvata a personalului propriu si dotarea cu aparatura tehnica necesara realizarii in conditii optime a lucrarilor prevazute de normele legale in domeniul taxei pe valoarea adaugata.
Corectarea erorilor de inregistrare se va face conform prevederilor regulamentului de aplicare a legii contabilitatii, iar corectarea taxei pe valoarea adaugata facturata in mod eronat, potrivit art. 28 din ordonanta, prin emiterea unei noi facturi, in rosu, pentru sumele ce urmeaza a fi scazute, si in negru, pentru cele de adaugat.
Conform art. 31 din ordonanta, taxa pe valoarea adaugata se aplica pentru toate livrarile de bunuri si prestari de servicii facturate dupa intrarea in vigoare a legii, indiferent de data incheierii contractelor, executarii produselor sau prestarii serviciilor.
Agentii economici sint obligati sa factureze, pina la data aplicarii taxei pe valoarea adaugata, toate bunurile efectiv livrate si serviciile prestate anterior datei respective, potrivit metodologiei legale in vigoare la data efectuarii operatiunilor.
Impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in facturile sau documentele inlocuitoare, emise si neincasate la data aplicarii taxei pe valoarea adaugata, se varsa la bugetul de stat la incasarea contravalorii acestora, potrivit metodologiei in vigoare pina la data introducerii taxei pe valoarea adaugata.
Potrivit art. 30 din ordonanta, impozitul pe circulatia marfurilor cuprins in valoarea materiilor prime si materialelor aflate in stoc sau incorporate in productia neterminata sau produsele finite existente in unitati la data aplicarii ordonantei, nu se deduce din taxa datorata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate dupa aceasta data.
Fac exceptie produsele exportate, pentru care se restituie impozitul pe circulatia marfurilor potrivit autorizarii si metodologiei in vigoare pina la data aplicarii taxei pe valoarea adaugata.
Art. 32-34 din ordonanta reglementeaza dreptul organelor fiscale de a controla modul cum se respecta prevederile normelor legale, de a calcula majorari pentru platile cu intirziere si de a aplica amenzi pentru abaterile constatate care constituie contraventie.
In situatiile prevazute de art. 32 alineatul ultim, organele fiscale sint autorizate sa procedeze la stabilirea taxei pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat prin estimare. Estimarea se va face tinindu-se seama de volumul activitatii din perioada precedenta si prin comparatie cu taxa pe valoarea adaugata raportata de alti agenti economici cu profil similar.
Concomitent cu stabilirea taxei datorate bugetului de stat prin estimare, organele fiscale vor aplica majorarile si amenzile prevazute de art. 34 si 36, dupa caz, din ordonanta.
Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac conform <>Legii nr. 32/1968 , cu exceptia art. 25, 26 si 27.
Ca urmare, contravenientii nu beneficiaza de prevederile articolelor de mai sus privind plata pe loc sau, dupa caz, in cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute in actul normativ pentru fapta savirsita.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016