Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 24 iunie 2010  privind aprobarea auditorilor financiari si a firmelor de audit din alte state membre ale Uniunii Europene si din terte tari    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 24 iunie 2010 privind aprobarea auditorilor financiari si a firmelor de audit din alte state membre ale Uniunii Europene si din terte tari

EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 762 din 16 noiembrie 2010

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Prevederile prezentelor norme se aplicã persoanelor fizice şi juridice care posedã o calificare profesionalã în audit financiar, atribuitã de alt stat membru al Uniunii Europene sau de o terţã ţarã, în acord cu reglementãrile specifice din acel stat, şi care doresc sã exercite aceastã profesie în România.
    ART. 2
    Exercitarea în România a profesiei de auditor financiar se realizeazã în condiţiile prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi potrivit prezentelor norme.
    ART. 3
    Autoritatea competentã responsabilã pentru aprobarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit din alte state membre ale Uniunii Europene, precum şi din terţe ţãri este Camera Auditorilor Financiari din România, denumitã în continuare Camera.

    CAP. II
    Aprobarea auditorilor financiari din alte state membre ale Uniunii Europene

    ART. 4
    (1) Camera aprobã auditorii financiari care au fost autorizaţi în alt stat membru al Uniunii Europene şi care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
    A. Persoana fizicã
    a) posedã o calificare profesionalã în audit financiar atribuitã de alt stat membru al Uniunii Europene în acord cu reglementãrile specifice din acel stat;
    b) a fost pentru cel puţin 3 ani auditor independent sau a prestat activitatea de audit financiar în calitate de angajat, asociat, acţionar al unei societãţi ori al unui grup de societãţi care are în obiectul de activitate auditul financiar;
    c) satisface cerinţele Codului de eticã profesionalã al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC);
    d) face dovada cã posedã cunoştinţele necesare pentru desfãşurarea activitãţii de audit financiar în România, prin susţinerea unui test în limba românã, care include cunoştinţe din legislaţia româneascã, în mãsura în care acestea sunt relevante pentru auditul financiar.
    B. Persoana juridicã
    a) este membrã a unui organism profesional cu atribuţii în domeniul auditului financiar în respectivul stat membru al Uniunii Europene;
    b) persoanele fizice care efectueazã auditul financiar în numele firmei de audit trebuie sã fie aprobate ca auditori financiari de Camerã şi sã aibã o bunã reputaţie;
    c) majoritatea drepturilor de vot trebuie sã fie deţinutã de firme de audit care sunt autorizate în orice stat membru al Uniunii Europene sau de persoane fizice care sunt aprobate de Camerã;
    d) majoritatea membrilor organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, dar nu mai mult de 75%, trebuie sã fie reprezentatã de firme de audit care sunt autorizate în orice stat membru al Uniunii Europene sau de persoane fizice care sunt aprobate de Camerã;
    e) firma de audit trebuie sã aibã o bunã reputaţie.
    (2) Prezentele norme se aplicã persoanelor fizice şi juridice strãine, precum şi celor române care au dobândit calitatea de auditor financiar atribuitã de alt stat membru al Uniunii Europene în acord cu reglementãrile specifice din acel stat.
    ART. 5
    (1) Persoana fizicã care solicitã sã îi fie aprobatã autorizarea ca auditor financiar în România potrivit prezentelor norme trebuie sã depunã la sediul Camerei un dosar care va conţine urmãtoarele documente:
    a) cerere-tip pentru aprobarea calitãţii de auditor financiar, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentele norme;
    b) copie de pe paşaport sau alt act de identitate;
    c) copie de pe certificatul/diploma sau alte acte oficiale care atestã calitatea de membru al unui organism profesional membru al unui stat al Uniunii Europene;
    d) scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru este, cu precizarea urmãtoarelor elemente:
    - calitatea de membru pe care o deţine la data emiterii scrisorii, cã are o bunã reputaţie profesionalã şi cã nu a primit nicio sancţiune disciplinarã rãmasã definitivã de la organismul profesional respectiv;
    - faptul cã respectivul organism profesional reglementeazã activitatea de audit financiar în statul membru al Uniunii Europene şi a adoptat şi supravegheazã respectarea cerinţelor Codului de eticã profesionalã al IFAC;
    e) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional care sã ateste dreptul candidatului de a desfãşura activitatea de audit statutar în statul membru respectiv;
    f) curriculum vitae care sã ateste cei 3 ani de experienţã în activitatea de audit financiar;
    g) 3 fotografii tip legitimaţie (3/4);
    h) copie de pe documentul care atestã achitarea taxei de înscriere la interviul-test;
    i) cazier judiciar în termenul legal de valabilitate.
    (2) Taxa de înscriere la testul de aptitudini se stabileşte prin hotãrâre a Consiliului Camerei.
    ART. 6
    (1) Persoana juridicã care solicitã sã îi fie aprobatã autorizarea ca firmã de audit în România potrivit prezentelor norme trebuie sã depunã la sediul Camerei un dosar care va conţine urmãtoarele documente:
    a) cerere-tip pentru aprobarea ca firmã de audit în România, conform modelului prezentat în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentele norme;
    b) copie de pe autorizaţia/diploma sau alte acte oficiale care atestã calitatea de membru al unui organism profesional membru al unui stat al Uniunii Europene;
    c) scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru este, cu precizarea urmãtoarelor elemente:
    - calitatea de membru pe care o deţine la data emiterii scrisorii, cã are o bunã reputaţie profesionalã şi nu a primit nicio sancţiune disciplinarã rãmasã definitivã de la organismul profesional respectiv;
    - faptul cã respectivul organism profesional reglementeazã activitatea de audit financiar în statul membru şi a adoptat şi supravegheazã respectarea cerinţelor Codului de eticã profesionalã al IFAC;
    d) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional care sã ateste dreptul firmei de audit de a desfãşura activitatea de audit statutar în statul membru respectiv;
    e) copie de pe actul constitutiv sau alte acte oficiale care atestã structura organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, precum şi modul de repartizare a drepturilor de vot în cadrul acesteia;
    f) lista cu persoanele fizice care efectueazã auditul financiar în numele firmei de audit;
    g) copie de pe documentul care atestã achitarea tarifului de înscriere.
    (2) Tariful de înscriere se va stabili prin hotãrâre a Consiliului Camerei.
    ART. 7
    Documentele prevãzute la art. 5 şi 6 trebuie sã fie însoţite de traducerea în limba românã, legalizatã de un notar public din România.
    ART. 8
    Camera poate solicita autoritãţilor competente din statul membru al Uniunii Europene confirmarea autenticitãţii oricãruia dintre documentele prevãzute la art. 5 şi 6.
    ART. 9
    (1) Pentru persoane fizice şi juridice, Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari verificã dosarele depuse şi notificã solicitanţilor, în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora, dacã documentele înaintate sunt corespunzãtoare sau nu.
    (2) În cazul în care documentele depuse nu sunt corespunzãtoare, termenul pentru completarea dosarului este de cel mult 15 zile de la data primirii notificãrii prevãzute la alin. (1).
    (3) Dacã dosarul nu a fost completat în termenul prevãzut la alin. (2), cererea este consideratã respinsã, iar Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari comunicã solicitantului aceastã situaţie.
    (4) Constatarea situaţiilor prevãzute la alin. (1) şi (3) se face de cãtre Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari, prin notã scrisã, care se anexeazã la dosarul solicitantului.
    ART. 10
    (1) Solicitanţii, persoane fizice, a cãror documentaţie este completã vor susţine un test de aptitudini, organizat de cãtre Camerã, conform programei stabilite de comisia de examinare şi comunicate solicitanţilor de cãtre Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari. Testul de aptitudini va fi susţinut în limba românã, iar rezultatele vor fi disponibile la sediul Camerei şi se vor publica, totodatã, pe site-ul acesteia.
    (2) Testul de aptitudini se organizeazã de douã ori pe an, în lunile iunie şi noiembrie ale fiecãrui an.
    (3) Persoanele declarate admise la testul de aptitudini organizat de cãtre Camerã vor fi autorizate prin hotãrâre a Consiliului Camerei.
    (4) Solicitanţii, persoane juridice, care au dosarul complet vor fi autorizaţi prin hotãrâre a Consiliului Camerei.
    ART. 11
    (1) Persoanele fizice şi juridice cãrora li s-a aprobat autorizarea ca auditori financiari în România vor primi din partea Departamentului de admitere, pregãtire continuã şi stagiari o adeverinţã de autorizare provizorie.
    (2) Departamentul de admitere, pregãtire continuã şi stagiari va trimite lista persoanelor fizice şi juridice aprobate Consiliului pentru supravegherea publicã a activitãţii de audit statutar (CSPAAS), în vederea aprobãrii acestora ca auditori statutari, respectiv firme de audit.
    (3) Persoanele fizice şi juridice aprobate de Camerã şi de CSPAAS se vor adresa Departamentului de servicii pentru membri în vederea înregistrãrii în Registrul public şi a eliberãrii autorizaţiei de membru al Camerei.
    ART. 12
    (1) Camera poate aproba auditori financiari dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene în baza unui protocol privind recunoaşterea reciprocã a membrilor profesiei încheiat cu organismul profesional din acel stat.
    (2) Protocolul privind recunoaşterea reciprocã a membrilor profesiei încheiat între Camerã şi un organism profesional dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene va cuprinde cerinţele prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cerinţele <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 278/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Protocolul privind recunoaşterea reciprocã a membrilor profesiei încheiat între Camerã şi un organism profesional dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene va fi avizat de cãtre CSPAAS.

    CAP. III
    Aprobarea auditorilor financiari din terţe ţãri

    ART. 13
    (1) Camera poate aproba auditori financiari dintr-o terţã ţarã în baza unui protocol privind recunoaşterea reciprocã a membrilor profesiei.
    (2) Protocolul privind recunoaşterea reciprocã a membrilor profesiei încheiat între Camerã şi un organism profesional dintr-o terţã ţarã va cuprinde cerinţele prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cerinţele <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 90/2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 278/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Protocolul privind recunoaşterea reciprocã a membrilor profesiei încheiat între Camerã şi un organism profesional dintr-o terţã ţarã va fi avizat de cãtre CSPAAS.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale

    ART. 14
    Prezentele norme se aplicã începând cu data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 15
    La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, <>Hotãrârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 42/2005 pentru aprobarea Normelor privind atribuirea calitãţii şi a dreptului de exercitare a profesiei de auditor financiar pentru persoanele care posedã o calificare profesionalã în audit financiar sau profesii asimilate acestuia, atribuitã de alt stat în acord cu reglementãrile specifice din acel stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 12 aprilie 2005, se abrogã.


    ANEXA 1
    la norme
                                     CERERE
                pentru acordarea calitãţii de auditor financiar

                                   - model -

    Subsemnatul/Subsemnata, ..................., nãscut(ã) la data de ........... în localitatea/judeţul .................., cu domiciliul în ...................., str. ........................... nr. ....., bl. ...., sc. ..., ap. ...., judeţul ............, telefon (fix, mobil) ........................., adresa de corespondenţã ....................................., e-mail ........................, legitimat(ã) cu buletin/carte de identitate/paşaport seria ...... nr. ............., eliberat/eliberatã de ........................ la data de .............., cod numeric personal ......................, persoanã de contact ................., telefon ............., solicit atribuirea calitãţii de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România.
    Anexez urmãtoarele documente:
    ● copie de pe paşaport sau alt act de identitate;
    ● copie de pe certificatul/diploma sau alte acte oficiale care atestã calitatea de membru al unui organism profesional membru al unui stat al Uniunii Europene;
    ● scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru sunt, cu precizarea urmãtoarelor elemente:
    - calitatea de membru pe care o deţin la data emiterii scrisorii, cã am o bunã reputaţie profesionalã şi nu am primit nicio sancţiune disciplinarã rãmasã definitivã de la organismul profesional respectiv;
    - faptul cã respectivul organism profesional reglementeazã activitatea de audit financiar în statul membru al Uniunii Europene şi a adoptat şi supravegheazã respectarea cerinţelor Codului de eticã profesionalã al Federaţiei Internaţionale a Contabililor;
    ● scrisoare de confirmare din partea organismului profesional care sã ateste dreptul de a-mi desfãşura activitatea de audit statutar în statul membru respectiv;
    ● curriculum vitae care sã ateste cei 3 ani de experienţã în activitatea de audit financiar;
    ● 3 fotografii tip legitimaţie (3/4);
    ● copie de pe documentul care atestã achitarea taxei de înscriere la interviul-test;
    ● cazier judiciar în termenul legal de valabilitate.

        Data Semnãtura
    ............... ................


    ANEXA 2
    la norme
                                     CERERE
                 pentru aprobarea ca firmã de audit în România

                                   - model -

    Societatea ................................, cu sediul în localitatea ..................., str. ............................ nr. ....., bl. ...., sc. ....., et. ...., ap. ..., judeţul ...................., având codul unic de înregistrare ................., numãrul de ordine în registrul comerţului ............., reprezentatã prin domnul/doamna ........................, în calitate de ...................., nãscut/ã la data de ............. în localitatea/judeţul ....................., cu domiciliul în ....................., str. ................. nr. ......., bl. ......, sc. ...., ap. ..... judeţul .................., telefon (fix, mobil) .............., e-mail ........................., legitimat/ã cu buletin/carte de identitate/paşaport seria .... nr. ............, eliberat/eliberatã de ................ la data de ............., cod numeric personal .................., solicit aprobarea ca firmã de audit în România.
    Anexez urmãtoarele documente:
    ● copie de pe autorizaţia/diploma sau alte acte oficiale care atestã calitatea de membru al unui organism profesional membru al unui stat al Uniunii Europene;
    ● scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru este firma de audit, cu precizarea urmãtoarelor elemente:
    - calitatea de membru pe care firma de audit o deţine la data emiterii scrisorii, cã are o bunã reputaţie profesionalã şi nu a primit nicio sancţiune disciplinarã rãmasã definitivã de la organismul profesional respectiv;
    - faptul cã respectivul organism profesional reglementeazã activitatea de audit financiar în statul membru şi a adoptat şi supravegheazã respectarea cerinţelor Codului de eticã profesionalã al Federaţiei Internaţionale a Contabililor;
    ● scrisoare de confirmare din partea organismului profesional care sã ateste dreptul firmei de audit de a desfãşura activitatea de audit statutar în statul membru respectiv;
    ● copie de pe actul constitutiv sau alte acte oficiale care atestã structura organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, precum şi modul de repartizare a drepturilor de vot în cadrul acesteia;
    ● lista cu persoanele fizice care efectueazã auditul financiar în numele firmei de audit;
    ● copie de pe documentul care atestã achitarea tarifului de înscriere.

           Data Semnãtura
        ........... ...............

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016