Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 22 noiembrie 2004  privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 22 noiembrie 2004 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.174 din 13 decembrie 2004

1. Inventarierea elementelor de activ şi de pasiv reprezintã ansamblul operaţiunilor prin care se constatã existenţa tuturor elementelor respective, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupã caz, la data la care aceasta se efectueazã.
Inventarierea are ca scop principal stabilirea situaţiei reale a tuturor elementelor de activ şi de pasiv ale fiecãrei unitãţi, precum şi a bunurilor şi valorilor deţinute cu orice titlu, aparţinând altor persoane juridice sau fizice, în vederea întocmirii situaţiilor financiare anuale care trebuie sã ofere o imagine fidelã a poziţiei financiare şi a performanţei unitãţii pentru respectivul exerciţiu financiar.
2. Organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de activ şi de pasiv din cadrul societãţilor comerciale, societãţilor/companiilor naţionale, regiilor autonome, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, societãţilor cooperatiste, instituţiilor publice, asociaţiilor şi celorlalte persoane juridice cu şi fãrã scop patrimonial, precum şi ale persoanelor fizice care desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri, denumite în continuare unitãţi, se efectueazã potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale reglementãrilor contabile aplicabile, precum şi ale prezentelor norme.
3. În temeiul prevederilor <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, unitãţile au obligaţia sã efectueze inventarierea generalã a elementelor de activ şi de pasiv deţinute la începutul activitãţii, cel puţin o datã pe an pe parcursul funcţionãrii lor, în cazul fuziunii sau încetãrii activitãţii, precum şi în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuãrii controlului, sau a altor organe prevãzute de lege;
b) ori de câte ori sunt indicii cã existã lipsuri sau plusuri în gestiune, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;
c) ori de câte ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizãrii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitãţilor naturale sau a unor cazuri de forţã majorã;
f) în alte cazuri prevãzute de lege.
În cazul în care, în situaţiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate elementele de activ dintr-o gestiune, aceasta poate ţine loc de inventariere anualã, cu aprobarea administratorului, a ordonatorului de credite sau a persoanei care are obligaţia gestionãrii elementelor de activ şi de pasiv, cu respectarea prevederilor pct. 5 alin. 3.
În baza prevederilor <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice poate aproba excepţii de la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea instituţiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite.
4. La începutul activitãţii unitãţii, inventarierea are ca scop principal stabilirea şi evaluarea elementelor de activ ce constituie aport la capitalul unitãţii. Elementele de activ care constituie aport la capitalul social al agenţilor economici, la patrimoniul iniţial al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial şi la patrimoniul instituţiilor publice se înscriu în registrul-inventar grupate pe conturi.
5. Inventarierea anualã a elementelor de activ şi de pasiv se face, de regulã, cu ocazia încheierii exerciţiului financiar, avându-se în vedere şi specificul activitãţii fiecãrei unitãţi.
În cadrul agenţilor economici cu activitate complexã, bunurile pot fi inventariate şi înaintea datei de încheiere a exerciţiului financiar, cu condiţia asigurãrii valorificãrii şi cuprinderii rezultatelor inventarierii în situaţiile financiare întocmite pentru exerciţiul financiar respectiv.
În situaţia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, în registrul-inventar se va cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate şi înscrise în listele de inventariere actualizate cu intrãrile şi ieşirile de bunuri din perioada cuprinsã între data inventarierii şi data încheierii exerciţiului financiar.
6. Rãspunderea pentru buna organizare a lucrãrilor de inventariere, potrivit prevederilor <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionãrii elementelor de activ şi de pasiv şi care elaboreazã şi transmite comisiilor de inventariere proceduri scrise adaptate la specificul unitãţii.
7. Inventarierea elementelor de activ şi de pasiv se efectueazã de cãtre comisii de inventariere, formate din cel puţin douã persoane, numite prin decizie scrisã, emisã de persoanele autorizate prevãzute la pct. 6. În decizia de numire se menţioneazã în mod obligatoriu componenţa comisiei, numele responsabilului comisiei, modul de efectuare a inventarierii, gestiunea supusã inventarierii, data de începere şi de terminare a operaţiunilor.
La persoanele fizice care desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri, precum şi la unitãţile al cãror numãr de salariaţi este redus, iar valoarea bunurilor din gestiune nu depãşeşte plafonul stabilit de administratori, inventarierea poate fi efectuatã de cãtre o singurã persoanã.
Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este cazul, de cãtre o comisie centralã, numitã, de asemenea, prin decizie scrisã, emisã de persoanele autorizate prevãzute la pct. 6, care are ca sarcinã sã organizeze, sã instruiascã, sã supravegheze şi sã controleze modul de efectuare a operaţiunilor de inventariere.
Comisia de inventariere rãspunde de efectuarea tuturor lucrãrilor de inventariere, potrivit prevederilor legale.
Pentru desfãşurarea în bune condiţii a operaţiunilor de inventariere, în comisii vor fi numite persoane cu pregãtire corespunzãtoare economicã şi tehnicã, care sã asigure efectuarea corectã şi la timp a inventarierii elementelor de activ şi de pasiv, inclusiv evaluarea lor conform reglementãrilor contabile aplicabile.
Inventarierea şi evaluarea elementelor de activ şi de pasiv se pot efectua atât cu salariaţii proprii, cât şi pe bazã de contracte de prestãri de servicii încheiate cu persoane juridice sau fizice cu pregãtire corespunzãtoare.
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii şi nici contabilii care ţin evidenţa gestiunii respective.
Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi înlocuiţi decât în cazuri bine justificate şi numai prin decizie scrisã, emisã de cãtre cei care i-au numit.
8. În vederea bunei desfãşurãri a operaţiunilor de inventariere, administratorii, ordonatorii de credite sau alte persoane care au obligaţia gestionãrii elementelor de activ şi de pasiv trebuie sã ia mãsuri pentru crearea condiţiilor corespunzãtoare de lucru comisiei de inventariere, prin:
- organizarea depozitãrii bunurilor grupate pe sortotipodimensiuni, codificarea acestora şi întocmirea etichetelor de raft;
- ţinerea la zi a evidenţei tehnico-operative la gestiuni şi a celei contabile şi efectuarea confruntãrii datelor din aceste evidenţe;
- participarea întregii comisii de inventariere la lucrãrile de inventariere;
- asigurarea personalului necesar pentru manipularea bunurilor care se inventariazã, respectiv pentru sortare, aşezare, cântãrire, mãsurare, numãrare etc.;
- asigurarea participãrii la identificarea bunurilor inventariate (calitate, sort, preţ etc.) a unor specialişti din unitate sau din afara acesteia, la solicitarea responsabilului comisiei de inventariere, care au obligaţia de a semna listele de inventariere pentru atestarea datelor înscrise;
- dotarea gestiunii cu aparate şi instrumente adecvate şi în numãr suficient pentru mãsurare, cântãrire etc., cu mijloace de identificare (cataloage, mostre, sonde etc.), precum şi cu formulare şi rechizite necesare;
- dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul şi de sigilare a spaţiilor inventariate;
- asigurarea protecţiei membrilor comisiei de inventariere în conformitate cu normele de protecţie a muncii;
- asigurarea securitãţii uşilor, ferestrelor, porţilor etc. de la magazine, depozite, gestiuni etc.
9. Principalele mãsuri organizatorice care trebuie luate de cãtre comisia de inventariere sunt urmãtoarele:
a) înainte de începerea operaţiunii de inventariere sã ia de la gestionarul rãspunzãtor de gestiunea bunurilor o declaraţie scrisã din care sã rezulte dacã:
- gestioneazã bunuri şi în alte locuri de depozitare;
- în afara bunurilor unitãţii respective, are în gestiune şi alte bunuri aparţinând terţilor, primite cu sau fãrã documente;
- are plusuri sau lipsuri în gestiune, despre a cãror cantitate sau valoare are cunoştinţã;
- are bunuri nerecepţionate sau care trebuie expediate (livrate), pentru care s-au întocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fãrã documente legale;
- deţine numerar sau alte hârtii de valoare rezultate din vânzarea bunurilor aflate în gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost operate în evidenţa gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va menţiona în declaraţia scrisã felul, numãrul şi data ultimului document de intrare/ieşire a bunurilor în/din gestiune.
Declaraţia se dateazã şi se semneazã de cãtre gestionarul rãspunzãtor de gestiunea bunurilor şi de cãtre comisia de inventariere, care atestã cã a fost datã în prezenţa sa;
b) sã identifice toate locurile (încãperile) în care existã bunuri ce urmeazã a fi inventariate;
c) sã asigure închiderea şi sigilarea spaţiilor de depozitare, în prezenţa gestionarului, ori de câte ori se întrerup operaţiunile de inventariere şi se pãrãseşte gestiunea.
Dacã bunurile supuse inventarierii, gestionate de cãtre o singurã persoanã, sunt depozitate în locuri diferite sau când gestiunea are mai multe cãi de acces, membrii comisiei care efectueazã inventarierea trebuie sã sigileze toate aceste locuri şi cãile lor de acces, cu excepţia locului în care a început inventarierea, care se sigileazã numai în cazul când inventarierea nu se terminã într-o singurã zi. La reluarea lucrãrilor se verificã dacã sigiliul este intact; în caz contrar, acest fapt se va consemna într-un proces-verbal de constatare, care se semneazã de cãtre comisia de inventariere şi de cãtre gestionar, luându-se mãsurile corespunzãtoare.
Documentele întocmite de comisia de inventariere rãmân în cadrul gestiunii inventariate, în locuri special amenajate (fişete, casete, dulapuri etc.), încuiate şi sigilate. Sigiliul se pãstreazã, pe durata inventarierii, de cãtre responsabilul comisiei de inventariere;
d) sã bareze şi sã semneze, la ultima operaţiune, fişele de magazie, menţionând data la care s-au inventariat bunurile, sã vizeze documentele care privesc intrãri sau ieşiri de bunuri, existente în gestiune, dar neînregistrate, sã dispunã înregistrarea acestora în fişele de magazie şi predarea lor la contabilitate, astfel încât situaţia scripticã a gestiunii sã reflecte realitatea.
La unitãţile de desfacere cu amãnuntul, care folosesc metoda global-valoricã, gestionarul trebuie sã întocmeascã şi sã depunã la contabilitate, înainte de începerea inventarierii, raportul de gestiune în care sã se înscrie toate documentele de intrare şi de ieşire a mãrfurilor, precum şi cele privind numerarul depus la casierie, întocmit pânã în momentul începerii inventarierii;
e) sã verifice numerarul din casã şi sã stabileascã suma încasãrilor din ziua curentã, solicitând întocmirea monetarului (la gestiunile cu vânzare cu amãnuntul) şi depunerea numerarului la casieria unitãţii;
f) sã controleze dacã toate instrumentele şi aparatele de mãsurã sau de cântãrire au fost verificate şi dacã sunt în bunã stare de funcţionare.
În cazul în care gestionarul lipseşte, comisia de inventariere aplicã sigiliul şi comunicã aceasta conducerii unitãţii respective. Conducerea unitãţii are obligaţia sã îl încunoştinţeze imediat, în scris, pe gestionar despre inventarierea ce trebuie sã se efectueze, indicând locul, ziua şi ora fixate pentru începerea lucrãrilor.
Dacã gestionarul sau reprezentantul sãu legal nu se prezintã la locul, data şi ora fixate, inventarierea se efectueazã de cãtre comisia de inventariere în prezenţa altei persoane, numitã prin decizie scrisã, care sã îl reprezinte pe gestionar.
10. Pentru desfãşurarea corespunzãtoare a inventarierii este indicat, dacã este posibil, sã se sisteze operaţiunile de intrare-ieşire a bunurilor supuse inventarierii, luându-se din timp mãsurile corespunzãtoare pentru a nu se stânjeni procesul normal de livrare sau de primire a bunurilor.
Dacã operaţiunile de aprovizionare-livrare a bunurilor nu pot fi suspendate, se prevede crearea unei zone tampon în care sã se depoziteze bunurile primite în timpul inventarierii sau sã se permitã expedieri la clienţi, iar operaţiunile respective se vor efectua numai în prezenţa comisiei de inventariere, care va menţiona pe documentele respective "primit în timpul inventarierii" sau "eliberat în timpul inventarierii", dupã caz, în scopul evitãrii inventarierii duble sau a omisiunilor.
11. Pe toatã durata inventarierii, programul şi perioada inventarierii vor fi afişate la loc vizibil.
12. Inventarierea imobilizãrilor necorporale se efectueazã prin constatarea existenţei şi apartenenţei acestora la unitãţile deţinãtoare, iar în cazul brevetelor, licenţelor, al know-how şi al mãrcilor de fabricã este necesarã dovedirea existenţei acestora pe baza titlurilor de proprietate.
13. Inventarierea terenurilor se efectueazã pe baza documentelor care atestã proprietatea acestora şi a schiţelor de amplasare.
Clãdirile se inventariazã prin identificarea lor pe baza titlurilor de proprietate şi a dosarului tehnic al acestora.
Construcţiile şi echipamentele speciale cum sunt: reţelele de energie electricã, termicã, gaze, apã, canal, telecomunicaţii, cãile ferate şi altele similare se inventariazã potrivit regulilor stabilite de deţinãtorii acestora.
Imobilizãrile corporale care în perioada inventarierii se aflã în afara unitãţii (vapoare, locomotive, vagoane, avioane, autovehicule etc.), plecate în cursã de lungã duratã, maşinile de forţã şi utilajele energetice, maşinile, utilajele şi instalaţiile de lucru, aparatele şi instalaţiile de mãsurare, control şi reglare şi mijloacele de transport date pentru reparaţii în afara unitãţii se inventariazã înaintea ieşirii lor temporare din unitate sau prin confirmare scrisã primitã de la unitatea unde acestea se gãsesc.
14. În listele de inventariere a imobilizãrilor necorporale şi corporale aflate în curs de execuţie se menţioneazã pentru fiecare obiect în parte, pe baza constatãrii la faţa locului: denumirea obiectului, descrierea amãnunţitã a stadiului în care se aflã acesta, pe baza valorii din documentaţia existentã (devize), precum şi în funcţie de volumul lucrãrilor realizate la data inventarierii. Materialele şi utilajele primite de la beneficiari pentru montaj şi neîncorporate în lucrãri se inventariazã separat.
15. Investiţiile puse în funcţiune total sau parţial, cãrora nu li s-au întocmit formele de înregistrare ca imobilizãri corporale, se înscriu în liste de inventariere separate. De asemenea, lucrãrile de investiţii care nu se mai executã, fiind sistate sau abandonate, se înscriu în liste de inventariere separate, arãtându-se cauzele sistãrii sau abandonãrii, aprobarea de sistare sau abandonare şi mãsurile ce se propun în legãturã cu aceste lucrãri.
16. Stabilirea stocurilor faptice se face prin numãrare, cântãrire, mãsurare sau cubare, dupã caz. Bunurile aflate în ambalaje originale intacte nu se desfac decât prin sondaj, acest lucru urmând a fi menţionat şi în listele de inventariere respective.
La lichidele a cãror cantitate efectivã nu se poate stabili prin transvazare şi mãsurare, conţinutul vaselor - stabilit în funcţie de volum, densitate, compoziţie etc. - se verificã prin scoaterea de probe din aceste vase, ţinându-se seama de densitate, compoziţie şi de alte caracteristici ale lichidelor, care se constatã fie organoleptic, fie prin mãsurare sau probe de laborator, dupã caz.
Materialele de masã ca: ciment, oţel beton, produse de carierã şi balastierã, produse agricole şi alte materiale similare, ale cãror cântãrire şi mãsurare ar necesita cheltuieli importante sau ar conduce la degradarea bunurilor respective, se pot inventaria pe bazã de calcule tehnice.
În listele de inventariere a materialelor prevãzute la alineatele precedente se menţioneazã modul cum s-a fãcut inventarierea, precum şi datele tehnice care au stat la baza calculelor.
17. Bunurile din domeniul public al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale, date în administrare instituţiilor publice şi regiilor autonome potrivit legii, se inventariazã şi se evidenţiazã în mod distinct în cadrul acestor unitãţi.
18. Bunurile aflate asupra angajaţilor la data inventarierii (echipament, cazarmament, scule, unelte etc.) se inventariazã şi se trec în liste separate, specificându-se persoanele care rãspund de pãstrarea lor. În cadrul evidenţierii acestora pe formaţii şi locuri de muncã, bunurile vor fi centralizate şi comparate cu datele din evidenţa tehnico-operativã, precum şi cu cele din evidenţa contabilã.
Bunurile cu un grad mare de perisabilitate se inventariazã cu prioritate fãrã a se stânjeni desfacerea imediatã a acestora.
Comisia de inventariere are obligaţia sã controleze toate locurile în care pot exista bunuri supuse inventarierii.
19. Toate bunurile ce se inventariazã se înscriu în listele de inventariere, care trebuie sã se întocmeascã pe locuri de depozitare, pe gestiuni şi pe categorii de bunuri.
20. Bunurile aparţinând altor unitãţi (închiriate, în leasing, în custodie, cu vânzare în consignaţie, spre prelucrare etc.) se inventariazã şi se înscriu în liste separate. Listele de inventariere pentru aceste bunuri vor conţine informaţii cu privire la numãrul şi data actului de predare-primire şi ale documentului de livrare, precum şi alte informaţii utile.
Listele de inventariere cuprinzând bunurile aparţinând terţilor se trimit şi persoanei fizice sau juridice, române ori strãine, dupã caz, cãreia îi aparţin bunurile respective, în termen de cel mult 15 zile de la terminarea inventarierii, urmând ca proprietarul bunurilor sã comunice eventualele nepotriviri în termen de 5 zile de la primirea listelor de inventariere. Neconfirmarea în acest termen presupune recunoaşterea exactitãţii datelor înscrise în listele de inventariere.
În caz de nepotriviri, unitatea deţinãtoare este obligatã sã clarifice situaţia diferenţelor respective şi sã comunice constatãrile sale persoanei fizice sau juridice cãreia îi aparţin bunurile respective, în termen de 5 zile de la primirea sesizãrii.
21. Pentru bunurile depreciate, inutilizabile sau deteriorate, fãrã mişcare ori greu vandabile, comenzi în curs, abandonate sau sistate, precum şi pentru creanţele şi obligaţiile incerte ori în litigiu se întocmesc liste de inventariere separate sau situaţii analitice separate, dupã caz.
22. Determinarea stocurilor faptice se face astfel încât sã se evite omiterea ori inventarierea de douã sau de mai multe ori a aceloraşi bunuri.
23. Bunurile aflate în expediţie se inventariazã de cãtre unitãţile furnizoare, iar bunurile achiziţionate aflate în curs de aprovizionare se inventariazã de unitatea cumpãrãtoare şi se înscriu în liste de inventariere separate.
24. Înainte de începerea inventarierii producţiei în curs de execuţie şi a semifabricatelor din producţia proprie, este necesar:
- sã se predea la magazii şi la depozite, pe baza documentelor, toate piesele, ansamblurile şi agregatele a cãror prelucrare a fost terminatã;
- sã se colecteze din secţii sau ateliere toate produsele reziduale şi deşeurile, întocmindu-se documentele de constatare;
- sã se întocmeascã documentele de constatare şi sã se clarifice situaţia semifabricatelor a cãror utilizare este îndoielnicã.
25. În cazul producţiei în curs de execuţie se inventariazã atât produsele care nu au trecut prin toate fazele (stadiile) prelucrãrii impuse de procesul tehnologic de producţie, cât şi produsele care, deşi au fost terminate, nu au trecut toate probele de recepţionare tehnicã sau nu au fost completate cu toate piesele şi accesoriile lor.
În cadrul producţiei în curs de execuţie se cuprind, de asemenea, lucrãrile şi serviciile în curs de execuţie sau neterminate.
26. Materiile prime, materialele, prefabricatele, piesele de schimb, semifabricatele etc., aflate la locurile de muncã şi nesupuse prelucrãrii, nu se considerã producţie în curs de execuţie. Acestea se inventariazã separat şi se repun în conturile din care provin, diminuându-se cheltuielile, iar dupã terminarea inventarierii acestora se vor evidenţia în conturile iniţiale de cheltuieli.
Inventarierea producţiei în curs de execuţie din cadrul secţiilor auxiliare se face prin stabilirea gradului de executare a lucrãrilor (reparaţii, lucrãri pentru terţi etc.).
27. La unitãţile de construcţii-montaj, în listele de inventariere a producţiei neterminate se includ:
- categoriile de lucrãri şi pãrţi de elemente de construcţii la care n-a fost executat întregul volum de lucrãri prevãzute în normele de deviz;
- lucrãrile executate (terminate), dar nerecepţionate de cãtre beneficiar.
28. Inventarierea lucrãrilor de modernizare nefinalizate sau de reparaţii ale clãdirilor, instalaţiilor, maşinilor, utilajelor, mijloacelor de transport şi ale altor bunuri se face prin verificarea la faţa locului a stadiului fizic al lucrãrilor. Astfel de lucrãri se consemneazã într-o listã de inventariere separatã, în care se indicã denumirea obiectului supus modernizãrii sau reparaţiei, gradul de executare a lucrãrii, costul de deviz şi cel efectiv al lucrãrilor executate.
29. Creanţele şi obligaţiile faţã de terţi sunt supuse verificãrii şi confirmãrii pe baza extraselor soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor de creanţe şi datorii care deţin ponderea valoricã în totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3), prezentat ca model în anexa la prezentele norme, sau punctajelor reciproce, în funcţie de necesitãţi. Nerespectarea acestei proceduri, precum şi refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme.
În situaţia unitãţilor care efectueazã decontarea creanţelor şi obligaţiilor pe bazã de conturi sau deconturi externe periodice confirmate de cãtre partenerii externi, aceste documente ţin locul extraselor de cont confirmate.
30. Disponibilitãţile bãneşti, cecurile, cambiile, biletele la ordin, scrisorile de garanţie, acreditivele, ipotecile, precum şi alte valori aflate în casieria unitãţilor se inventariazã în conformitate cu prevederile legale.
Disponibilitãţile aflate în conturi la bãnci sau la unitãţile Trezoreriei Statului se inventariazã prin confruntarea soldurilor din extrasele de cont emise de acestea cu cele din contabilitatea unitãţii.
În acest scop, extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau din ultima zi lucrãtoare a anului, puse la dispoziţie de unitãţile bancare şi unitãţile Trezoreriei Statului, vor purta ştampila oficialã a acestora.
Disponibilitãţile în lei şi în valutã din casieria unitãţii se inventariazã în ultima zi lucrãtoare a exerciţiului financiar, dupã înregistrarea tuturor operaţiunilor de încasãri şi plãţi privind exerciţiul respectiv, confruntându-se soldurile din registrul de casã cu monetarul şi cu cele din contabilitate.
31. Înscrierea în listele de inventariere a mãrcilor poştale, a timbrelor fiscale, tichetelor de cãlãtorie, bonurilor cantitãţi fixe, a biletelor de spectacole, de intrare în muzee, expoziţii şi altele asemenea se face la valoarea lor nominalã, cu excepţia timbrelor cu valoare filatelicã.
32. Pentru toate celelalte elemente de activ şi de pasiv, cu ocazia inventarierii, se verificã realitatea soldurilor conturilor respective, iar pentru cele aflate la terţi se fac cereri de confirmare, care se vor ataşa la listele respective dupã primirea confirmãrii.
33. Pe ultima filã a listei de inventariere, gestionarul trebuie sã menţioneze dacã toate bunurile şi valorile bãneşti din gestiune au fost inventariate şi consemnate în listele de inventariere în prezenţa sa. De asemenea, acesta menţioneazã dacã are obiecţii cu privire la modul de efectuare a inventarierii. În acest caz, comisia de inventariere este obligatã sã analizeze obiecţiile, iar concluziile la care a ajuns se vor menţiona la sfârşitul listelor de inventariere.
Listele de inventariere se semneazã pe fiecare filã de cãtre membrii comisiei de inventariere şi de cãtre gestionar.
În cazul gestiunilor colective (cu mai mulţi gestionari), listele de inventariere se semneazã de cãtre toţi gestionarii, iar în cazul predãrii-primirii gestiunii, acestea se semneazã atât de cãtre gestionarul predãtor, cât şi de cãtre cel primitor.
34. Inventarierea elementelor de activ ale unitãţii se materializeazã prin înscrierea acestora, fãrã spaţii libere şi fãrã ştersãturi, în formularul "Lista de inventariere" (cod 14-3-12), prezentat ca model în anexa la prezentele norme. Acest formular serveşte ca document pentru stabilirea lipsurilor şi a plusurilor de bunuri şi valori, constatate cu ocazia inventarierii, precum şi pentru constatarea deprecierilor.
În cazul imobilizãrilor corporale, precum şi al celorlalte elemente de activ pentru care au fost constituite provizioane pentru deprecieri, în listele de inventariere (cod 14-3-12) se va înscrie valoarea contabilã netã a acestora (col. 9), care se va compara cu valoarea lor actualã, stabilitã cu ocazia inventarierii (col. 12).
Pentru inventarierea elementelor de activ şi de pasiv ce nu reprezintã bunuri este suficientã prezentarea lor în situaţii analitice distincte care sã fie totalizate şi sã justifice soldul conturilor sintetice respective în care acestea sunt cuprinse şi care se preiau în Registrul-inventar (cod 14-1-2).
Lista de inventariere (pentru gestiuni global-valorice cod 14-3-12/a), prezentatã ca model în anexa la prezentele norme, se utilizeazã pentru acele gestiuni la care evidenţa analiticã a bunurilor se ţine dupã metoda global-valoricã.
În funcţie de necesitãţi, unitãţile pot utiliza şi formularul Lista de inventariere (cod 14-3-12/b), prezentat ca model în anexa la prezentele norme.
35. Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu în care se înscriu rezultatele inventarierii elementelor de activ şi de pasiv, grupate dupã natura lor, conform posturilor din bilanţ.
Elementele de activ şi de pasiv înscrise în registrulinventar au la bazã listele de inventariere, procesele-verbale de inventariere şi situaţiile analitice, dupã caz, care justificã conţinutul fiecãrui post din bilanţ.
În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din operaţiunea de inventariere se actualizeazã cu intrãrile sau ieşirile din perioada cuprinsã între data inventarierii şi data încheierii exerciţiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse în registrul-inventar. Operaţiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel încât la sfârşitul exerciţiului financiar sã fie reflectatã situaţia realã a elementelor de activ şi de pasiv.
36. Rezultatele inventarierii se stabilesc prin compararea datelor constatate faptic şi înscrise în listele de inventariere cu cele din evidenţa tehnico-operativã (fişele de magazie) şi din contabilitate.
Înainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se procedeazã la o analizã a tuturor stocurilor înscrise în fişele de magazie şi a soldurilor din contabilitate pentru bunurile inventariate. Erorile descoperite cu aceastã ocazie trebuie corectate operativ, dupã care se procedeazã la stabilirea rezultatelor inventarierii, prin confruntarea cantitãţilor consemnate în listele de inventariere, cu evidenţa tehnico-operativã pentru fiecare poziţie în parte.
37. Evaluarea elementelor de activ şi de pasiv cu ocazia inventarierii se face potrivit prevederilor reglementãrilor contabile aplicabile, precum şi ale prezentelor norme. Evaluarea se va efectua cu respectarea principiului permanenţei metodelor, potrivit cãruia modelele şi regulile de evaluare trebuie menţinute, asigurând comparabilitatea în timp a informaţiilor contabile.
38. Evaluarea activelor imobilizate şi a stocurilor, cu ocazia inventarierii, se face la valoarea actualã a fiecãrui element, denumitã valoare de inventar, stabilitã în funcţie de utilitatea bunului, starea acestuia şi preţul pieţei.
39. La stabilirea valorii de inventar a bunurilor se va aplica principiul prudenţei, potrivit cãruia se va ţine seama de toate ajustãrile de valoare datorate deprecierilor.
În cazul în care se constatã cã valoarea de inventar, stabilitã în funcţie de utilitatea bunului pentru unitate şi preţul pieţei, este mai mare decât valoarea cu care acesta este evidenţiat în contabilitate, în listele de inventariere se vor înscrie valorile din contabilitate.
În cazul în care valoarea de inventar a bunurilor este mai micã decât valoarea din contabilitate, în listele de inventariere se înscrie valoarea de inventar.
40. Imobilizãrile necorporale şi corporale constatate ca fiind depreciate se vor evalua la valoarea actualã a fiecãreia, stabilitã în funcţie de utilitatea sa şi preţul pieţei. Corectarea valorii contabile a imobilizãrilor necorporale şi corporale şi aducerea lor la nivelul valorii de inventar se efectueazã, în funcţie de tipul de depreciere existentã, fie prin înregistrarea unei amortizãri suplimentare, în cazul în care se constatã o depreciere ireversibilã, fie prin constituirea sau suplimentarea unor provizioane pentru depreciere, în cazul în care se constatã o depreciere reversibilã a acestora.
41. Evaluarea imobilizãrilor corporale la data bilanţului se efectueazã la cost, mai puţin amortizarea şi provizioanele cumulate din depreciere, sau la valoarea reevaluatã, aceasta fiind valoarea justã la data reevaluãrii, mai puţin orice amortizare şi orice pierdere din depreciere cumulatã, în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile.
42. Activele de natura stocurilor se evalueazã la valoarea contabilã, mai puţin deprecierile constatate. În cazul în care valoarea contabilã a stocurilor este mai mare decât valoarea de inventar, valoarea stocurilor se diminueazã pânã la valoarea realizabilã netã, prin constituirea unui provizion pentru depreciere.
43. Provizioanele pentru deprecieri sau amortizarea suplimentarã se înregistreazã în contabilitate indiferent de situaţia economicã a unitãţii, inclusiv în cazul în care aceasta înregistreazã pierdere contabilã.
44. Evaluarea titlurilor de valoare (titluri de participare, titluri de plasament, alte titluri) se efectueazã, în cazul celor cotate pe pieţe reglementate şi supravegheate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, pe baza preţului mediu ponderat, calculat pe ultimele 12 luni calendaristice, pentru titlurile tranzacţionate în respectivul interval de timp, iar în cazul titlurilor netranzacţionate pe pieţele reglementate şi supravegheate, în funcţie de valoarea activului net pe acţiune.
Tratamentul plusurilor de valoare rezultate din evaluarea titlurilor de valoare este cel prevãzut de reglementãrile contabile aplicabile.
45. Evaluarea creanţelor şi a datoriilor se face la valoarea lor probabilã de încasare sau de platã, în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile. Diferenţele constatate în minus între valoarea de inventar stabilitã la inventariere şi valoarea contabilã netã a creanţelor se înregistreazã în contabilitate pe seama provizioanelor pentru deprecierea creanţelor.
46. Evaluarea creanţelor şi a datoriilor exprimate în valutã se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionalã a României, valabil pentru data încheierii exerciţiului financiar. Diferenţele de curs valutar favorabile sau nefavorabile între cursul de schimb valutar la care sunt înregistrate creanţele sau datoriile în valutã şi cursul de schimb valutar de la data încheierii exerciţiului se înregistreazã potrivit reglementãrilor contabile aplicabile.
Scãderea din evidenţã a creanţelor şi datoriilor ale cãror termene de încasare sau de platã sunt prescrise se efectueazã numai dupã ce au fost întreprinse toate demersurile juridice, potrivit legii, pentru decontarea acestora.
47. Rezultatele inventarierii se înscriu de cãtre comisia de inventariere într-un proces-verbal.
Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sã conţinã, în principal, urmãtoarele elemente: data întocmirii; numele şi prenumele membrilor comisiei de inventariere; numãrul şi data deciziei de numire a comisiei de inventariere; gestiunea inventariatã; data începerii şi terminãrii operaţiunii de inventariere; rezultatele inventarierii; concluziile şi propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor şi ale lipsurilor constatate şi la persoanele vinovate, precum şi propuneri de mãsuri în legãturã cu acestea; volumul stocurilor depreciate, fãrã mişcare, cu mişcare lentã, greu vandabile, fãrã desfacere asiguratã şi propuneri de mãsuri în vederea reintegrãrii lor în circuitul economic; propuneri de scoatere din uz a obiectelor de inventar şi declasare sau casare a unor stocuri; constatãri privind pãstrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritãţii bunurilor din gestiune, precum şi alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
48. Pentru elementele de activ la care s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere întocmite distinct, comisia de inventariere face propuneri privind constituirea provizioanelor pentru depreciere sau de înregistrare a unor amortizãri suplimentare (pentru deprecierile ireversibile ale imobilizãrilor), acolo unde este cazul, arãtând totodatã cauzele care au determinat aceste deprecieri.
49. Pentru toate plusurile, lipsurile şi deprecierile constatate la bunuri, precum şi pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescripţie a creanţelor sau din alte cauze, comisia de inventariere trebuie sã primeascã explicaţii scrise de la persoanele care au rãspunderea gestionãrii, respectiv a urmãririi decontãrii creanţelor.
Pe baza explicaţiilor primite şi a documentelor cercetate, comisia de inventariere stabileşte caracterul lipsurilor, pierderilor, pagubelor şi deprecierilor constatate, precum şi caracterul plusurilor, propunând, în conformitate cu dispoziţiile legale, modul de regularizare a diferenţelor dintre datele din contabilitate şi cele faptice, rezultate în urma inventarierii.
50. În situaţia constatãrii unor plusuri în gestiune, bunurile respective se vor evalua la valoarea justã.
În cazul constatãrii unor lipsuri în gestiune, imputabile, administratorii vor lua mãsura imputãrii acestora la valoarea lor de înlocuire.
Prin valoare de înlocuire, în sensul prezentelor norme, se înţelege costul de achiziţie al unui bun cu caracteristici şi grad de uzurã similare celui lipsã în gestiune la data constatãrii pagubei, care va cuprinde preţul de cumpãrare practicat pe piaţã, la care se adaugã taxele nerecuperabile, inclusiv T.V.A., cheltuielile de transport, aprovizionare şi alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea în stare de utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv. În cazul bunurilor constatate lipsã, ce urmeazã a fi imputate, care nu pot fi cumpãrate de pe piaţã, valoarea de imputare se stabileşte de cãtre o comisie formatã din specialişti în domeniul respectiv.
La stabilirea valorii debitului, în cazurile în care lipsurile în gestiune nu sunt considerate infracţiuni, se va avea în vedere posibilitatea compensãrii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
- sã existe riscul de confuzie între sorturile aceluiaşi bun material, din cauza asemãnãrii în ceea ce priveşte aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;
- diferenţele constatate în plus sau în minus sã priveascã aceeaşi perioadã de gestiune şi aceeaşi gestiune.
Nu se admite compensarea în cazurile în care s-a fãcut dovada cã lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau din degradarea bunurilor respective datorate vinovãţiei persoanelor care rãspund de gestionarea acestor bunuri.
Listele cu sorturile de produse, mãrfuri, ambalaje şi alte valori materiale care întrunesc condiţiile de compensare datoritã riscului de confuzie se aprobã anual de cãtre administratori, respectiv de cãtre ordonatorii de credite, şi servesc pentru uz intern în cadrul unitãţilor respective.
Compensarea se face pentru cantitãţi egale între plusurile şi lipsurile constatate.
În cazul în care cantitãţile sorturilor supuse compensãrii, la care s-au constatat plusuri, sunt mai mari decât cantitãţile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat lipsuri, se va proceda la stabilirea egalitãţii cantitative prin eliminarea din calcul a diferenţei în plus.
Aceastã eliminare se face începând cu sorturile care au preţurile unitare cele mai scãzute, în ordine crescãtoare.
În cazul în care cantitãţile sorturilor supuse compensãrii, la care s-au constatat lipsuri, sunt mai mari decât cantitãţile sorturilor admise la compensare, la care s-au constatat plusuri, se va proceda, de asemenea, la stabilirea egalitãţii cantitative prin eliminarea din calcul a cantitãţii care depãşeşte totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face începând cu sorturile care au preţurile unitare cele mai scãzute, în ordine crescãtoare.
51. Pentru bunurile la care sunt acceptate scãzãminte, în cazul compensãrii lipsurilor cu plusurile stabilite la inventariere, scãzãmintele se calculeazã numai în situaţia în care cantitãţile lipsã sunt mai mari decât cantitãţile constatate în plus.
În aceastã situaţie, cotele de scãzãminte se aplicã în primul rând la bunurile la care s-au constatat lipsurile.
Dacã în urma aplicãrii scãzãmintelor respective mai rãmân diferenţe cantitative în minus, cotele de scãzãminte se pot aplica şi asupra celorlalte bunuri admise în compensare, la care s-au constatat plusuri sau la care nu au rezultat diferenţe.
Diferenţa stabilitã în minus în urma compensãrii şi aplicãrii tuturor cotelor de scãzãminte, reprezentând prejudiciu pentru unitate, se recupereazã de la persoanele vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale.
Normele privind limitele admisibile la perisabilitate sau cele stabilite intern nu se aplicã anticipat, ci numai dupã constatarea existenţei efective a lipsurilor şi numai în limita acestora.
De asemenea, normele de scãzãminte nu se aplicã automat, aceste norme fiind considerate limite maxime.
Pentru pagubele constatate în gestiune rãspund persoanele vinovate de producerea lor. Imputarea acestora se va face la valoarea de înlocuire, aşa cum a fost definitã în prezentele norme.
52. Propunerile cuprinse în procesul-verbal al comisiei de inventariere se prezintã, în termen de 3 zile de la data încheierii operaţiunilor de inventariere, administratorului unitãţii. Acesta, cu avizul conducãtorului compartimentului financiar-contabil şi al conducãtorului compartimentului juridic, decide, în termen de cel mult 5 zile de la primirea procesului-verbal, asupra soluţionãrii propunerilor fãcute, cu respectarea dispoziţiilor legale.
53. Rezultatele inventarierii trebuie înregistrate în evidenţa tehnico-operativã în termen de cel mult 3 zile de la data aprobãrii procesului-verbal de inventariere de cãtre administrator sau ordonatorul de credite.
Rezultatul inventarierii se înregistreazã în contabilitate potrivit prevederilor <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile.
Pe baza registrului-inventar şi a balanţei de verificare întocmite la 31 decembrie se întocmeşte bilanţul care face parte din situaţiile financiare anuale, ale cãrui posturi, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale reglementãrilor contabile aplicabile, trebuie sã corespundã cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia realã a elementelor de activ şi de pasiv stabilitã pe baza inventarului.
54. Prevederile <>Legii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale reglementãrilor contabile aplicabile referitoare la obligativitatea corelãrii datelor din bilanţ cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia realã a elementelor de activ şi de pasiv stabilitã pe baza inventarului, se aplicã şi instituţiilor publice.
În acest scop ordonatorii de credite au obligaţia de a organiza operaţiunile de inventariere potrivit prezentelor norme, cu urmãtoarele precizãri:
Valoarea bunurilor aflate în stoc la sfârşitul anului la unitãţile subordonate fãrã compartimente proprii de contabilitate - înregistrate pe cheltuieli -, pe baza listelor de inventariere separate, se evidenţiazã în contabilitatea ordonatorului de credite prin diminuarea cheltuielilor şi majorarea valorii stocurilor de bunuri.
La începutul anului urmãtor, operaţiunea se storneazã prin debitarea contului de cheltuieli şi creditarea contului de bunuri corespunzãtor.
În acelaşi mod se procedeazã şi cu valoarea stocurilor de bunuri aflate în secţiile, laboratoarele, atelierele etc. instituţiilor publice, eliberate din magazie, dar neconsumate încã.
Comisia de inventariere la instituţiile publice este unicã, atribuţiile ei referindu-se atât la patrimoniul administrat direct de aceasta, cât şi la patrimoniul instituţiilor subordonate, fãrã personalitate juridicã, care nu au compartimente proprii de contabilitate (circumscripţii veterinare, şcoli generale etc.). În aceste cazuri, din comisia de inventariere face parte, în mod obligatoriu, şi câte un reprezentant al unitãţii respective fãrã personalitate juridicã.
Bunurile aflate în administrarea instituţiilor publice se inventariazã anual, cu excepţia clãdirilor, construcţiilor speciale şi a celorlalte bunuri aflate în gestiunea misiunilor diplomatice şi a oficiilor consulare, care se inventariazã o datã la 3 ani.
Inventarierea bunurilor din patrimoniul cultural naţional mobil, a fondurilor de carte, a valorilor de muzeu şi a recuzitei în cadrul instituţiilor artistice de spectacole se face în condiţiile şi la termenele stabilite prin norme elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
În funcţie de specificul activitãţii unor unitãţi, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale ai cãror conducãtori au calitatea de ordonatori principali de credite pot elabora norme proprii privind inventarierea unor bunuri cu caracter specific aflate în administrare, inclusiv pentru stabilirea unor excepţii de la regula generalã de inventariere, care vor fi avizate de Ministerul Finanţelor Publice.
Bunurile inventariate la instituţiile publice se evalueazã şi se înscriu în listele de inventariere la valoarea contabilã (valoarea de înregistrare).
Bunurile constatate lipsã la inventariere se evalueazã şi se înregistreazã în contabilitate la valoarea contabilã. Lipsurile imputabile se recupereazã de la persoanele vinovate la valoarea de înlocuire, determinatã potrivit prezentelor norme.
Bunurile constatate în plus se evalueazã şi se înregistreazã în contabilitate la costul de achiziţie al acestora, în conformitate cu reglementãrile contabile aplicabile, în funcţie de preţul pieţei la data constatãrii sau de costul de achiziţie al bunurilor similare.
Pânã la aplicarea principiului prudenţei pentru deprecierile consemnate în procesul-verbal de inventariere, instituţiile publice nu constituie provizioane.
Pentru lipsuri, sustrageri şi orice ale fapte care produc pagube ce constituie infracţiuni, ordonatorul de credite este obligat sã sesizeze organele de urmãrire penalã în condiţiile şi la termenele stabilite de lege.
Pagubele constatate la inventariere, imputate persoanelor vinovate, precum şi debitorii deveniţi insolvabili se evidenţiazã în contabilitate în conturi analitice distincte, iar în cadrul acestora, pe fiecare debitor, urmãrindu-se recuperarea lor potrivit legii.
Scãderea din contabilitate a unor pagube care nu se datoreazã culpei unei persoane se face în baza aprobãrii ordonatorului de credite respectiv, cu avizul ordonatorului de credite ierarhic superior.
Plusul de casã constatat cu ocazia inventarierii numerarului din casieriile instituţiilor publice se varsã la bugetul din care este finanţatã instituţia publicã, subcapitolul bugetar "încasãri din alte surse".
55. Derogãrile de la regula inventarierii anuale, precum şi alte reglementãri contrare prezentelor norme, aprobate anterior de Ministerul Finanţelor Publice pentru unele categorii de instituţii publice, se abrogã.

ANEXĂ

LISTA DE INVENTARIERE
(Cod 14-3-12)
(Cod 14-3-12/b)

1. Serveşte ca:
- document pentru inventarierea bunurilor aflate în gestiunile unitãţii;
- document pentru stabilirea lipsurilor şi plusurilor de bunuri (imobilizãri, stocuri materiale) şi a altor valori (elemente de trezorerie etc.);
- document justificativ de înregistrare în evidenţa magaziilor (depozitelor) şi în contabilitate a plusurilor şi minusurilor constatate;
- document pentru întocmirea registrului-inventar;
- document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri;
- document centralizator al operaţiunilor de inventariere.
2. Se întocmeşte într-un exemplar, la locurile de depozitare, anual sau în situaţiile prevãzute de dispoziţiile legale, de comisia de inventariere, pe gestiuni, conturi de valori materiale, eventual grupe sau subgrupe, separat pentru bunurile unitãţii şi separat pentru cele aparţinând altor unitãţi, aflate asupra personalului unitãţii la data inventarierii, primite pentru prelucrare etc., şi se semneazã de cãtre membrii comisiei de inventariere şi de cãtre gestionar.
În cazul bunurilor primite în custodie şi/sau consignaţie, pentru prelucrare etc., se întocmeşte în douã exemplare, iar copia se înainteazã unitãţii în a cãrei evidenţã se aflã bunurile respective.
În cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de inventariere se semneazã de cãtre toţi gestionarii, iar în cazul predãrii-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atât de persoana (persoanele) care predã (predau) gestiunea, cât şi de gestionarul (gestionarii) care primeşte (primesc) gestiunea.
În listele de inventariere a bunurilor aflate în ambalaje originale intacte, a lichidelor a cãror cantitate efectivã nu se poate stabili prin transvazare şi mãsurare sau a materialelor de masã, în vrac etc., a cãror inventariere prin cântãrire sau mãsurare ar necesita cheltuieli importante ori ar conduce la degradarea bunurilor respective, se vor ataşa notele de calcul privind inventarierea, precum şi datele tehnice care au stat la baza calculelor.
Materiile prime, materialele, prefabricatele, piesele de schimb, semifabricatele etc., aflate în secţiile de producţie şi nesupuse prelucrãrii, se înscriu separat în listele de inventariere.
Materialele, obiectele de inventar, produsele finite şi ambalajele se înscriu în listele de inventariere pe feluri, indicându-se codul, unitatea de mãsurã, unii indici calitativi (tãrie alcoolicã, grad de umiditate la cereale etc.).
Listele de inventariere întocmite pentru bunurile aparţinând altor unitãţi trebuie sã conţinã, pe lângã elementele comune (felul materialului sau produsul finit, cantitatea, valoarea etc.), numãrul şi data actului de predare-primire.
Pentru stocurile fãrã mişcare, de calitate necorespunzãtoare, depreciate, fãrã desfacere asiguratã, se întocmesc liste de inventariere separate, la care se anexeazã procesele-verbale în care se aratã cauzele nefolosirii, caracterul şi gradul deteriorãrii sau deprecierii, dacã este cazul, cauzele care au determinat starea bunurilor respective, precum şi persoanele vinovate, dupã caz.
Constatãrile fãcute se soluţioneazã de conducerea unitãţii în conformitate cu dispoziţiile legale.
3. Circulã:
- la comisia de inventariere, pentru stabilirea minusurilor, plusurilor şi a deprecierilor constatate la inventar, precum şi pentru consemnarea în procesul-verbal a rezultatelor inventarierii;
- la gestionar, prin semnarea fiecãrei file, menţionând pe ultima filã a listei de inventariere cã toate cantitãţile au fost stabilite în prezenţa sa, cã bunurile respective se aflã în pãstrarea şi rãspunderea sa;
- la compartimentul financiar-contabil, pentru calcularea diferenţelor valorice şi semnarea listei de inventariere privind exactitatea soldului scriptic, precum şi pentru verificarea calculelor efectuate;
- la conducãtorul compartimentului financiar-contabil şi la compartimentul juridic, împreunã cu procesele-verbale cuprinzând cauzele degradãrii sau deteriorãrii bunurilor, inclusiv persoanele vinovate, precum şi cu procesul-verbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor fãcute de comisia de inventariere;
- la conducãtorul unitãţii, împreunã cu procesul-verbal al rezultatelor inventarierii, pentru a decide asupra soluţionãrii propunerilor fãcute;
- la unitatea cãreia îi aparţin valorile materiale primite în custodie, pentru prelucrare etc., în scopul comunicãrii eventualelor nepotriviri (exemplarul 2).
4. Se arhiveazã la compartimentul financiar-contabil.
5. Conţinutul minimal obligatoriu de informaţii al formularului este urmãtorul:
- denumirea formularului;
- data (ziua, luna, anul) întocmirii formularului;
- denumirea unitãţii;
- gestiunea; locul de depozitare;
- numãrul curent;
- denumirea bunurilor inventariate;
- codul sau numãrul de inventar;
- unitatea de mãsurã;
- cantitãţi: stocuri faptice, stocuri scriptice, diferenţe în plus, diferenţe în minus;
- preţul unitar;
- valoarea contabilã: valoarea, diferenţe în plus, diferenţe în minus;
- valoarea de inventar;
- deprecierea: valoarea, motivul;
- comisia de inventariere: numele şi prenumele, semnãtura;
- contabilitate: numele şi prenumele, semnãtura.



──────────┬──────────────────────────┬─────────────────────────────────┬───────
Unitatea │ LISTA DE INVENTARIERE │ Gestiunea │ Pagina
──────────┤ Data ............. ├─────────────────────────────────┤.......
Magazia │ │ Loc de depozitare │
────┬─────┴─┬─────┬────┬─────────────┴──────┬────┬──────────────┬────┬─┴───────
Nr. │ Denu- │Codul│U.M.│ CANTITATI │PRET│VALOAREA │ │
crt.│mirea │ sau │ ├───────────┬────────┤ │CONTABILA │ │
│bunu- │numa-│ │Stocuri │ Dife- │UNI-├────┬─────────┤Va- │DEPRE-
│rilor │rul │ ├────┬──────┤rente │TAR │Va- │Diferente│loa-│CIEREA
│inven- │de │ │Fap-│Scrip-├────┬───┤ │loa-├────┬────┤rea ├────┬────
│tariate│in- │ │tice│tice │Plus│Mi-│ │rea │Plus│Mi- │de │Va- │Mo-
│ │ven- │ │ │ │ │nus│ │ │ │nus │in- │loa-│ti-
│ │tar │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ven-│rea │vul
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │tar │ │(cod)
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │ 14
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼───-
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼───────┼─────┼────┼────┼──────┼────┼───┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
────┴──────┬┴─────┴────┴───┬┴──────┴────┴┬──┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴───-
Numele si │ Comisia de │ Gestionar │ Contabilitate
prenumele │ inventariere │(Responsabil │
│ │imobilizari │
│ │corporale) │
├─────┬────┬────┼─────────────┼─────────────────────────────────────
│ │ │ │ │
───────────┼─────┼────┼────┼─────────────┼─────────────────────────────────────
Semnatura │ │ │ │ │
───────────┴─────┴────┴────┴─────────────┴─────────────────────────────────────
14-3-12


- model -
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ Unitatea ......... Pag. ..... │
│ Gestiunea ......... │
│ │
│ LISTA DE INVENTARIERE │
│ Data ......... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌───┬─────────────────┬────────────────┬──────┬─────────────┬──────────────────┐
│Nr.│ Cod sau │ Inventar │ Nr. │ Cod sau │ Inventar │
│crt│ denumire │ faptic │ crt. │ denumire │ faptic │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼─────────────────┼────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┴─────────────────┴────┬───────────┴──────┴──────┬──────┴──────────────────┤
│ Comisia de inventariere │ Numele si prenumele │ Semnatura │
│ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┤
└──────────────────────────┴─────────────────────────┴─────────────────────────┘
14-3-12/b



LISTA DE INVENTARIERE
(pentru gestiuni global-valorice - cod 14-3-12/a)

1. Serveşte ca:
- document pentru inventarierea mãrfurilor, ambalajelor şi altor materiale aflate în evidenţa cantitativ-valoricã în unitãţile cu amãnuntul;
- document pentru stabilirea minusurilor şi plusurilor valorice din gestiunile inventariate;
- document justificativ de înregistrare în evidenţa de la locurile de depozitare şi în contabilitate;
- document pentru întocmirea registrului-inventar;
- document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri.
2. Se întocmeşte în douã exemplare la locurile de depozitare, pe gestiuni şi conturi de materiale, mãrfuri şi ambalaje, şi se semneazã de membrii comisiei de inventariere, de gestionar şi contabilul care ţine evidenţa gestiunii. În cazul predãrii-primirii gestiunii, listele de inventariere se întocmesc în 3 exemplare, dintre care un exemplar la gestionarul predãtor, un exemplar la gestionarul care primeşte gestiunea, iar un exemplar la contabilitate.
Pentru bunurile deteriorate total sau parţial, degradate, precum şi pentru cele fãrã mişcare sau cele care nu mai pot fi valorificate se întocmesc liste de inventariere separate.
În cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de inventariere se semneazã de toţi gestionarii sau de persoanele care au calitatea de gestionar, iar în cazul predãrii-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atât de persoana (persoanele) care predã (predau) gestiunea, cât şi de gestionarul (gestionarii) care primeşte (primesc) gestiunea.
Pentru bunurile aflate în ambalaje originale intacte, lichidele a cãror cantitate fapticã nu se poate stabili prin transvazare şi mãsurare sau mãrfurile în vrac etc., a cãror inventariere prin cântãrire sau mãsurare ar necesita cheltuieli importante sau ar conduce la degradarea bunurilor respective, în listele de inventariere se menţioneazã modul în care s-a fãcut inventarierea şi datele tehnice care stau la baza calculelor.
În listele de inventariere se înscriu stocurile faptice stabilite de comisia de inventariere prin numãrare, cântãrire, mãsurare sau cubare, dupã caz.
Datele privind bunurile inventariate se înscriu în listele de inventariere imediat dupã determinarea cantitãţilor inventariate, în ordinea în care ele au fost grupate, ţinându-se seama de dimensiunile şi unitãţile de mãsurã cu care figureazã în evidenţa de la locurile de depozitare şi în contabilitate.
Evaluarea stocurilor faptice în listele de inventariere se face cu aceleaşi preţuri folosite la înregistrarea bunurilor în contabilitate.
Înainte de stabilirea rezultatelor inventarierii prin compararea stocului faptic valoric al bunurilor inventariate cu soldul scriptic din contabilitate, se procedeazã la o verificare amãnunţitã a exactitãţii tuturor evaluãrilor, calculelor, totalizãrilor şi înregistrãrilor din contabilitate şi din evidenţa de la locurile de depozitare. Greşelile identificate cu aceastã ocazie trebuie corectate înainte de stabilirea rezultatelor inventarierii.
3. Circulã:
- la gestionar (sau gestionari, în cazul predãrii-primirii gestiunii), pentru semnarea fiecãrei file a listei, menţionând pe ultima filã a listei cã toate cantitãţile au fost stabilite în prezenţa sa (lor), cã bunurile respective se aflã în pãstrarea şi rãspunderea sa (lor), cã nu mai are (au) bunuri care nu au fost supuse inventarierii, precum şi faptul cã preţurile, cantitãţile, calitãţile şi unitãţile de mãsurã au fost stabilite în prezenţa sa (lor) şi nu are (au) obiecţiuni de fãcut;
- la membrii comisiei de inventariere, pentru semnarea fiecãrei file a listei, calcularea listelor de inventariere, întocmirea recapitulaţiei listelor de inventariere, stabilirea minusurilor sau a plusurilor valorice, stabilirea perisabilitãţilor, conform dispoziţiilor legale, în cadrul procesului-verbal al rezultatelor inventarierii;
- la compartimentul financiar-contabil unde se efectueazã confruntarea dintre raportul de gestiune predat la contabilitate şi valoarea totalã a inventarului faptic. Totodatã se iau mãsuri pentru corecta determinare a valorii deprecierilor constatate şi înregistrarea în contabilitate a provizioanelor pentru depreciere;
- la conducãtorul compartimentului financiar-contabil şi la oficiul juridic, împreunã cu procesele-verbale cuprinzând cauzele degradãrii, deteriorãrii bunurilor, numele persoanelor vinovate şi cu procesul-verbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor fãcute de comisia de inventariere;
- la conducãtorul unitãţii, împreunã cu proceseleverbale sus-menţionate, pentru a decide asupra soluţionãrii propunerilor fãcute.
4. Se arhiveazã:
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1);
- la compartimentul de verificãri gestionare (exemplarul 2).
5. Conţinutul minimal obligatoriu de informaţii al formularului este urmãtorul:
- denumirea formularului;
- data (ziua, luna, anul) întocmirii formularului;
- denumirea unitãţii;
- gestiunea;
- locul de depozitare;
- numãrul curent;
- denumirea bunurilor inventariate;
- unitatea de mãsurã; cantitatea;
- preţul unitar de înregistrare în contabilitate;
- valoarea contabilã;
- valoarea de inventar;
- deprecierea: valoarea, motivul;
- comisia de inventariere: numele şi prenumele, semnãtura;
- gestionarul şi gestionarul primitor (în cazul predãrii-primirii gestiunii): numele şi prenumele, semnãtura;
- contabilitate: numele şi prenumele, semnãtura.



- model -
──────────────────┬───────────────────────────────┬────────────────────┬───────
Unitatea ........│ LISTA DE INVENTARIERE │ Gestiunea │ Pagina
──────────────────┤ ├────────────────────┤.......
Magazia .........│ Data ................ │Loc de depozitare │
────┬────────────┬┴──────┬────┬───────────┬───────┼──────┬──────┬──────┴───────
Nr. │ Denumirea │ │ │ │Pret │ │ │
crt.│ bunurilor │ Cod │U.M.│Cantitatea │unitar │Valoa-│Valoa-│ Deprecierea
│inventariate│ │ │ │de in- │ rea │ rea ├──────┬───────
│ │ │ │ │regis- │con- │ de │Valoa-│Motivul
│ │ │ │ │trare │tabila│inven-│ rea │ (cod)
│ │ │ │ │in con-│ │ tar │ │
│ │ │ │ │tabili-│ │ │ │
│ │ │ │ │tate │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼───────
0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼────────
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼────────
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼───────
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼────────
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────-
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼───────
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────-
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼───────
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┼────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────-
│ │ │ │ │ │ │ │ │
────┴────────────┼───────┼────┼───────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼───────
Total pagina │ x │ x │ │ x │ │ │ │
─────────────────┴───────┴────┴───────────┼───────┴─┬────┴──────┼──────┴──────-
Comisia de inventariere │Gestionar│Gestionar*)│Contabilitate
───────────────────┬───────┬────────┬─────┼─────────┼───────────┼──────────────
Numele si prenumele│ │ │ │ │ │
───────────────────┼───────┼────────┼─────┼─────────┼───────────┼──────────────
Semnatura │ │ │ │ │ │
───────────────────┴───────┴────────┴─────┴─────────┴───────────┴─────────────-
14-3-12/a



________________
*) Se semneaza de gestionarul primitor, in cazul predarii-primirii gestiunii.


EXTRAS DE CONT
(Cod 14-6-3)

1. Serveşte la comunicarea şi solicitarea de la debitor a sumelor pretinse, rãmase neachitate, provenite din relaţii economico-financiare şi ca instrument de conciliere prearbitralã.
2. Se întocmeşte în 3 exemplare de compartimentul financiar-contabil al unitãţii beneficiare, pe baza datelor din contabilitatea analiticã.
3. Circulã:
- la conducãtorul compartimentului financiar-contabil şi conducãtorul unitãţii emitente, pentru semnare (toate exemplarele);
- la unitatea debitoare (exemplarele 1 şi 2), care restituie unitãţii emitente exemplarul 2 semnat pe verso de conducãtorul unitãţii şi conducãtorul compartimentului financiar-contabil, pentru confirmarea debitului.
Eventualele obiecţii asupra sumelor prevãzute în extrasul de cont se consemneazã într-o notã explicativã semnatã de conducãtorul unitãţii şi conducãtorul compartimentului financiar-contabil, care se anexeazã la exemplarul 2 al extrasului de cont.
4. Se arhiveazã:
- la compartimentul financiar-contabil al unitãţii emitente (exemplarul 3, precum şi exemplarul 2, dupã primirea confirmãrii);
- la compartimentul financiar-contabil al unitãţii debitoare (exemplarul 1).
5. Conţinutul minimal obligatoriu de informaţii al formularului este urmãtorul:
- denumirea unitãţii creditoare;
- codul de identificare fiscalã;
- nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerţului;
- sediul (localitatea, strada, numãrul);
- judeţul;
- contul;
- banca;
- denumirea formularului;
- denumirea unitãţii debitoare;
- felul, numãrul şi data documentului;
- explicaţii;
- suma;
- semnãturi: conducãtorul unitãţii, inclusiv ştampila, conducãtorul compartimentului financiar-contabil.



- model -
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Unitatea creditoare: Nr. de inregistrare ...... din ...... │
│......................... Catre ............................... │
│Cod de identificare fiscala ......... │
│Nr. de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului .................. │
│Sediul (localitatea, strada, numar) ..................................... │
│Judetul ................. │
│Cont .................... │
│Banca ................... │
│ │
│ EXTRAS DE CONT │
│ Conform dispozitiilor in vigoare va instiintam ca, in evidentele │
│ noastre contabile, la data de ............, unitatea dvs. │
│ figureaza cu urmatoarele debite: .............................. │
│ ............................................................... │
├─────────────────────────┬────────────────────────┬───────────────────────────┤
│ Documentul │ │ │
│(felul, numarul si data) │ Explicatii │ Suma │
├─────────────────────────┼────────────────────────┼───────────────────────────┤
├─────────────────────────┼────────────────────────┼───────────────────────────┤
├─────────────────────────┼────────────────────────┼───────────────────────────┤
├─────────────────────────┼────────────────────────┼───────────────────────────┤
├─────────────────────────┼────────────────────────┼───────────────────────────┤
├─────────────────────────┼────────────────────────┼───────────────────────────┤
├─────────────────────────┼────────────────────────┼───────────────────────────┤
└─────────────────────────┴────────────────────────┴───────────────────────────┘
14-6-3 t2
(verso)
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ In termen de 5 zile de la primire urmeaza sa ne restituiti acest extras │
│ confirmat pentru suma acceptata, iar in cazul constatarii de diferente │
│ sa anexati nota explicativa cuprinzind obiectiile dvs. Prezentul extras │
│ de cont tine loc de conciliere conform procedurii arbitrale. │
│ │
│ Conducatorul unitatii, Conducatorul compartimentului │
│ financiar-contabil │
│ L.S. .......... ........................ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Unitatea debitoare Nr. de inregistrare ......... din ......│
│.................... Catre ..................................│
│.................... ..................................│
│.................... ..................................│
│ │
│ Confirmam prezentul extras de cont pentru suma de ..... lei, pentru │
│ achitarea careia (se va completa dupa caz): │
│ a) am depus la banca ordinul de plata nr. ........ din......... │
│ b) am depus la Oficiul Postal nr. ..... mandatul postal nr. ...... din ....│
│ c) urmeaza sa efectuam plata intr-un termen de ................... │
│ Obiectiile noastre privind sumele din prezentul extras de cont sunt │
│ cuprinse in nota explicativa anexata. │
│ │
│ Conducatorul unitatii, Conducatorul compartimentului │
│ financiar-contabil, │
│ L.S. ........... ........................... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



__________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016