Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 22 decembrie 2006  de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la   art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 22 decembrie 2006 de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.046 din 29 decembrie 2006
NORME din 22 decembrie 2006
de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adãugatã pentru traficul internaţional de bunuri, prevãzute la <>art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ulterioare
EMITENT: MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.046 din 29 decembrie 2006

ART. 1
(1) Scutirile menţionate la <>art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-6, lit. b) şi lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile ulterioare, denumita în continuare Codul fiscal, sunt provizorii şi devin definitive în momentul exportului bunurilor în afarã Comunitãţii.
(2) Totuşi, în cazul în care unul din regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-6 din codul fiscal înceteazã sa se mai aplice şi dacã bunurile sunt importate în Comunitate, scutirea se aplica în continuare:
a) pentru livrãrile de bunuri efectuate cãtre importator şi, dupã caz, pentru livrãrile anterioare, inclusiv pentru plasarea bunurilor în regimul respectiv;
b) pentru prestãrile de servicii efectuate cãtre importatorul bunurilor şi, dacã este cazul, pentru prestãrile anterioare de servicii în legatura cu bunurile, atât timp cat acestea se aflau în regimul respectiv, inclusiv pentru acele servicii legate de plasarea bunurilor în acel regim.
(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (2) baza de impozitare se stabileşte conform art. 139 din Codul fiscal, dacã bunurile sunt importate în România.
(4) Plasarea bunurilor într-unul din regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din codul fiscal şi livrarea acestora cat timp se afla sub regimul respectiv se supun condiţiilor impuse de legislaţia vamalã.
(5) Prestãrile de servicii menţionate la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, asupra bunurilor aflate încã într-unul din regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din codul fiscal sunt scutite în mãsura în care prestarea acestor servicii este autorizata de legislaţia vamalã.
(6) Scutirea de taxa în ceea ce priveşte livrarea de bunuri plasate într-unul din regimurile menţionate în art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 precum şi prestarea de servicii asupra unor astfel de bunuri, altele decât transportul şi serviciile accesorii transportului, vor fi justificate cu:
a) contractul cu titularul regimului sau cu beneficiarul;
b) factura sau alte documente aprobate prin lege;
c) documentele din care sa reiasã ca bunurile în cauza se aflau într-unul din regimurile mai sus menţionate la momentul livrãrii sau prestãrii.
ART. 2
(1) Conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, se considera antrepozite de taxa pe valoarea adãugatã:
a) pentru produsele accizabile, prevãzute la art. 125^1, alin. (1) pct. 7 din Codul fiscal, orice locatie situata în România, definitã ca antrepozit fiscal în sensul art. 163 lit. c) din Codul fiscal;
b) pentru bunurile prevãzute la alin. (3), o locatie situata în România şi definitã ca atare prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã:
a) livrãrile de bunuri care urmeazã sa fie plasate în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
b) livrãrile de bunuri efectuate în locatiile prevãzute la alin. (1), atâta timp cat bunurile se afla încã în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
c) prestãrile de servicii, altele decât cele prevãzute la art. 143 alin. (1) lit. c) şi art. 144^1 din Codul fiscal, şi aferente livrãrilor prevãzute la lit. a), sau efectuate în locatiile enumerate la lit. a) pentru bunurile aflate încã într-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
d) prestãrile de servicii, altele decât cele prevãzute la art. 144^1 legate direct de bunurile plasate în regim de antrepozit de taxa pe valoarea adãugatã, conform art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal;
e) serviciile prestate de intermediarii care acţioneazã în numele şi în contul altei persoane, în cazul în care acestea sunt prestate în legatura cu operaţiunile scutite de taxa pe valoarea adãugatã conform prevederilor de la lit. a)-d), în baza art. 144^1 din Codul fiscal;
f) importurile şi achiziţiile intracomunitare de bunuri plasate în regim de antrepozit de taxa pe valoarea adãugatã, în baza art. 142 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(3) Plasarea în regim de antrepozit de TVA se limiteazã la bunurile cu urmãtoarele coduri tarifare:



┌──────────┬────────────────────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Nr. crt. │ Bunuri │ Cod tarifar │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 1. │ Cartofi │ 0701 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 2. │ Masline │ 0711 20 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 3. │ Nuci de cocos, nuci de Brazilia şi │ │
│ │ nuci de caju │ 0801 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 4. │ Alte nuci │ 0802 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 5. │ Cafea neprajita │ 0901 11 00 │
│ │ │ 0901 12 00 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 6. │ Ceai │ 0902 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 7. │ Cereale │ De la 1001 la 1005 │
│ │ │ De la 1007 la 1008 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 8. │ Orez neprelucrat │ 1006 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 9. │ Graunte şi seminţe oleaginoase │ │
│ │ (inclusiv soia) şi fructe oleaginoase │ De la 1201 la 1207 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 10. │ Uleiuri vegetale şi grãsimi şi │ │
│ │ fracţiunile acestora, rafinate sau nu, │ │
│ │ dar nemodificate chimic │ De la 1507 la 1515 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 11. │ Zahãr brut │ 1701 11 │
│ │ │ 1701 12 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 12. │ Boabe de cacao, întregi sau sparte, │ │
│ │ crude sau prajite │ 1801 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 13. │ Uleiuri minerale (inclusiv propan şi │ 2709 │
│ │ butan; ţiţei) │ 2710, cu excepţia celor│
│ │ │ care fac obiectul │
│ │ │ antrepozitului fiscal │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 14. │ Chimicale vrac │ Cap. 28 şi 29 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 15. │ Cauciuc, în forma primara sau în forma │ 4001 │
│ │ de plãci, foi sau benzi │ 4002 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 16. │ Lana │ 5101 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 17. │ Argint │ 7106 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 18. │ Platina (paladiu, rodiu) │ 7110 11 00 │
│ │ │ 7110 21 00 │
│ │ │ 7110 31 00 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 19. │ Cupru │ 7402 │
│ │ │ 7403 │
│ │ │ 7405 │
│ │ │ 7408 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 20. │ Nichel │ 7502 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 21. │ Aluminiu │ 7601 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 22. │ Lead │ 7801 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 23. │ Zinc │ 7901 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 24. │ Cositor │ 8001 │
├──────────┼────────────────────────────────────────┼────────────────────────┤
│ 25. │ Indiu │ ex. 8112 92 │
│ │ │ ex. 8112 99 │
└──────────┴────────────────────────────────────────┴────────────────────────┘



(4) Regimul de antrepozit de TVA nu se aplica pentru bunurile destinate livrãrii cu amãnuntul, cu excepţia:
a) bunurilor livrate de magazinele duty-free în sensul art. 28k, alin. (1) din Directiva 77/388/CEE privind armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la impozitul pe cifra de afaceri - sistemul comun privind taxa pe valoarea adãugatã: baza unitarã de stabilire, pentru cãlãtorii ce se deplaseaza cu avionul sau cu vaporul cãtre tari din afarã Comunitãţii, în cazul în care aceste livrãri sunt scutite de taxa conform art. 143, alin. (1), lit. a) şi b) din Codul fiscal;
b) bunurilor livrate de persoane impozabile cãlãtorilor de la bordul navelor sau aeronavelor, pe durata zborului sau a cãlãtoriei pe mare, în cazul în care locul sosirii este situat în afarã Comunitãţii;
c) bunurilor a cãror livrare este scutitã de taxa conform art. 143 alin. (1) lit. (j)-(m) din Codul fiscal.
(5) Prestãrile de servicii prevãzute la alin. (2), lit. c) se limiteazã la prestãrile de servicii autorizate în baza regimului de antrepozitare vamalã de cãtre legislaţia vamalã şi prezentate în lista din anexa 2 la prezentele norme.
(6) Scutirile menţionate la alin. (2) sunt provizorii şi vor deveni definitive pentru operaţiunile ce preced:
a) livrarea de bunuri, efectuatã cu plata, care se efectueazã în timp ce bunurile sunt supuse în continuare regimului de antrepozit de TVA;
b) scoaterea bunurilor din regimul de antrepozit TVA, de cãtre persoana impozabilã în cadrul unei livrãri cu plata a acestor bunuri;
c) scoaterea bunurilor din regimul de antrepozit TVA de cãtre proprietarul acestora, independent de orice tranzacţie comercialã, în cadrul:
1. unui transfer menţionat la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, sau
2. transportului sau expedierii acestor bunuri în afarã Comunitãţii, efectuate de cãtre proprietar sau în contul acestuia.
(7) În cazul în care, independent de o tranzacţie comercialã, bunurile sunt scoase din regimul de antrepozit de TVA de cãtre proprietar sau în contul acestuia şi rãmân în România sau fac obiectul unei operaţiuni prevãzute la art. 128 alin. (12) lit. g) - h) din Codul fiscal, se aplica taxarea pentru urmãtoarele operaţiuni:
a) plasarea bunurilor în regim de antrepozit de TVA, precum şi serviciile prevãzute la alin. (2) lit. c), prestate cãtre proprietar, în cazul în care bunurile nu au fãcut obiectul unei livrãri cu plata efectuatã de proprietar în timp ce se aflau în regimul de antrepozit TVA;
b) livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii prevãzute la alin. (2) lit. c), efectuate cãtre proprietar, dacã bunurile au fost supuse uneia sau mai multor livrãri cu plata în timp ce se aflau sub regimul de antrepozit de TVA.
(8) Persoana obligatã la plata taxei pe valoarea adãugatã este persoana din cauza cãreia bunurile ies din regimul de antrepozit de taxa pe valoarea adãugatã, conform art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
(9) În lipsa unor dovezi suplimentare:
a) se considera ca orice persoana care scoate bunuri din regimul de antrepozit TVA le-a scos în condiţiile impuse de alin. (6);
b) se considera ca bunurile a cãror lipsa se constata dintr-un antrepozit TVA au fost scoase din regimul respectiv în condiţiile stabilite la alin. (7).
(10) Antrepozitarul de TVA trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie autorizat sa funcţioneze în aceasta calitate de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, cu excepţia antrepozitului TVA menţionat la alin. (1) lit. a), pentru care autorizaţia de funcţionare ca antrepozit fiscal este valabilã în mod automat şi pentru antrepozitul de TVA;
b) sa fie stabilit în România şi înregistrat în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal;
c) sa ţinã evidenta bunurilor aflate în stoc în antrepozitul TVA;
d) sa emita un document care sa ateste plasarea bunurilor în regimul de antrepozit TVA, cãtre fiecare persoana care plaseaza bunuri într-un astfel de regim, şi sa înregistreze acest document într-un registru special;
e) sa emita un formular de scoatere a bunurilor din regimul de antrepozit TVA, şi sa înregistreze acest formular într-un registru special.
(11) Persoana care plaseaza bunuri în regim de antrepozit TVA, livreaza bunuri în timp ce acestea se afla în regimul de antrepozit TVA şi/sau scoate bunurile dintr-un asemenea regim va trebui sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa se identifice fata de antrepozitarul menţionat la alin. (10) cu codul sau de înregistrare în scopuri de TVA din România, dupã caz;
b) pentru toate livrãrile efectuate, sa emita factura menţionatã la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, în care, dupã caz, taxa datoratã menţionatã în art. 155 alin. (5) lit. n) din codul fiscal sa fie înlocuitã cu sintagma prevãzutã în pct. 63 sau 64 din anexa 1 la prezentele norme.
(12) Persoana impozabilã care presteazã servicii conform alin. (2) lit. (c), va emite, pentru toate operaţiunile ce au loc în România în condiţiile art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, factura prevãzutã la art. 155 alin. (1) din codul fiscal în care, dupã caz, suma taxei datorate menţionate la art. 155 alin. (5) lit. n) din Codul fiscal, va fi înlocuitã cu sintagma prevãzutã în pct. 65 şi 66 din anexa 1 la prezentele norme.
(13) Celelalte limite şi condiţii cu privire la regimul de antrepozit de TVA sunt prezentate în anexa 1, care face parte integrantã din prezentele norme.

ANEXA 1
-------
la norme
--------

Alte limite şi condiţii privind aplicarea regimului de antrepozit de TVA

I. Aplicarea regimului: principii de baza

1. Regimul de antrepozit TVA se referã numai la bunurile comunitare. În acest sens, urmãtoarele bunuri de considera comunitare:
a) bunurile provenind din teritoriul comunitar în scopuri de TVA, definit la art. 125^2 din Codul fiscal;
b) bunurile importate pe teritoriul comunitar şi plasate în circulaţie libera în Comunitate.
2. Regimul de antrepozit TVA cuprinde un sistem de scutiri în lant a taxei, care consta în:
a) acordarea scutirii de taxa provizoriu pentru toate operaţiunile efectuate în cadrul regimului;
b) acordarea definitiva a acestei scutiri la momentul livrãrii ulterioare a bunurilor în cadrul regimului de antrepozit TVA.
3. Toate operaţiunile efectuate asupra bunurilor aflate în acest regim sunt scutite definitiv de la plata taxei, proporţional cu livrãrile ulterioare de bunuri aflate în acest regim, cu excepţia operaţiunilor efectuate cãtre ultimul cumpãrãtor care beneficiazã numai de scutire provizorie.
4. Operaţiunile prevãzute la pct. 3, care beneficiazã numai de scutire provizorie sunt:
a) livrarea efectuatã cãtre ultimul cumpãrãtor, de bunuri care rãmân în acest regim;
b) serviciile efectuate cãtre ultimul cumpãrãtor, aferente bunurilor ce rãmân în acest regim pe perioada depozitarii.
5. În cazul în care bunurile nu au fãcut obiectul unei livrãri cu plata, în cadrul regimului, operaţiunile provizoriu scutite de taxa rãmân urmãtoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în regim de antrepozit TVA de cãtre cumpãrãtorul sau proprietarul bunurilor. Aceasta operaţiune poate fi un import, o achiziţie intracomunitara sau o livrare de bunuri în România;
b) serviciile în legatura cu aceste bunuri, prestate în contul cumpãrãtorului/proprietarului, în cadrul regimului, anterior şi pe perioada antrepozitarii.
6. Bunurile respective vor capata una din destinatiile urmãtoare:
a) fie ultimul cumpãrãtor/proprietarul efectueazã o livrare, cu plata, a acestor bunuri, iar acestea rãmân în cadrul regimului;
b) fie ultimul cumpãrãtor/proprietarul efectueazã o livrare, cu plata, a acestor bunuri, iar acestea pãrãsesc regimul;
c) fie ultimul cumpãrãtor scoate bunurile din regim, independent de orice tranzacţie.
7. Livrarea cu plata nu face decât sa extindã lantul operaţiunilor scutite. Totuşi livrarea însoţitã de ieşirea bunurilor din acest regim, precum şi ieşirea bunurilor din regim fãrã existenta vreunei tranzacţii pun capãt regimului.

II. Bunuri livrate cu plata şi care nu rãmân în regimul de antrepozit TVA

8. Livrarea de bunuri nu mai poate beneficia de scutirea menţionatã la art. 144 alin. (1) lit. b) din codul fiscal dacã bunurile nu rãmân în regimul de antrepozit TVA şi urmeazã regulile obişnuite, având urmãtoarele caracteristici:
a) este în principiu taxabila dacã livrarea are loc în România şi bunurile nu pãrãsesc România, fãrã însã a afecta aplicarea altei scutiri aplicabile în interiorul tarii;
b) nu se supune TVA dacã livrarea nu are loc în România, conform art. 132 din Codul fiscal, ca de exemplu o livrare cu instalare în strãinãtate sau vânzare la distanta care are loc în strãinãtate;
c) este scutitã de taxa dacã este o livrare intracomunitara sau un export ce respecta condiţiile pentru ca o operaţiune sa fie scutitã de taxa, conform art. 143 din Codul fiscal.
9. Aplicarea regulilor obişnuite pentru aceasta operaţiune determina transformarea scutirii provizorii aplicate ultimelor operaţiuni (livrarea de bunuri sau prestarea de servicii) ce preced aceasta livrare în scutire definitiva.

Exemplu:
Persoanele impozabile A, B, C, D, E, Y şi Z efectueazã urmãtoarele operaţiuni:



┌──────────────────────────────────────┐
│ Antrepozit TVA │
│ │
│ │
A ───┼───
B ───────
C ──────
D ────┼──
E
Import │ ↑ Livrare Livrare ↑ │ Livrare
Achiziţie intra-│ │ │ │ - România
Comunitara │ │ │ │ - stat membru
Livrare │ │ │ │ - stat terţ
│ │ │ │
└──────┼────────────────────────┼──────┘
│ │
Y Z
Prestare de servicii cãtre B Prestare de servicii cãtre D



A) A îi vinde bunuri lui B care le plaseaza într-un antrepozit TVA. Operaţiunea A-B poate constitui un import efectuat de B, o achiziţie intracomunitara efectuatã de B sau o livrare efectuatã de A lui B cu scutire de taxa pentru ca bunurile se plaseaza de cãtre B într-un antrepozit TVA. Aceasta scutire se acorda provizoriu.
B) Y efectueazã o prestare de servicii în legatura cu bunurile, în contul lui B. Aceasta operaţiune este provizoriu scutitã de taxa.
C) B vinde bunurile supuse transformarii lui C, iar bunurile rãmân în acelaşi regim. Livrarea B - C este provizoriu scutitã de taxa, însã transforma scutirea aferentã plasarii bunurilor de cãtre B în cadrul regimului în scutire definitiva (import efectuat de B, achiziţie intracomunitara sau livrare de la A cãtre B), ca şi prestarea de servicii efectuatã de Y lui B.
D) C vinde bunurile lui D, iar acestea rãmân în regim de antrepozit TVA. Livrarea C - D este scutitã provizoriu de taxa, dar transforma scutirea aferentã livrãrii de bunuri de cãtre B lui C în scutire definitiva.
E) Z efectueazã o prestare de servicii în legatura cu bunurile, în contul lui D. Aceasta operaţiune este provizoriu scutitã de taxa.
F) D vinde bunuri lui E, iar acestea pãrãsesc regimul în cadrul acestei vânzãri. Aceasta livrare poate fi una taxabila în România sau o livrare intracomunitara ori un export scutit de taxa.
Aceasta livrare transforma scutirile provizorii acordate pentru livrarea de cãtre C lui D în scutiri definitive, ca şi prestarea de servicii de cãtre Z lui D.

III. Bunurile care pãrãsesc regimul fãrã a avea loc o tranzacţie comercialã

10. Bunurile care pãrãsesc regimul fãrã a avea loc o tranzacţie comercialã pot avea ca destinaţie România, alt stat membru sau un stat în afarã Comunitãţii.
11. Scoaterea bunurilor din regim fãrã existenta unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o operaţiune în sfera TVA. Prin urmare impozitarea cu TVA, fãrã a afecta o posibila scutire, se poate efectua numai pentru operaţiunile anterioare, care erau provizoriu scutite de taxa. Aceste operaţiuni pot fi: livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziţia intracomunitara sau importul de bunuri.
12. În cazul în care bunurile nu au fãcut obiectul livrãrii cu plata când se aflau în regimul de antrepozit TVA, operaţiunile menţionate la pct. 11 sunt urmãtoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în acest regim de cãtre cumpãrãtorul/proprietarul bunurilor. Aceasta operaţiune poate fi: livrare, import sau achiziţie intracomunitara de bunuri;
b) prestarea/prestãrile de servicii în legatura cu aceste bunuri în beneficiul cumpãrãtorului/proprietarului anterior sau în perioada în care bunurile se aflau în acest regim.
13. În cazul în care bunurile au fãcut obiectul uneia sau mai multor livrãri cu plata când se aflau în regimul de antrepozit TVA, operaţiunile menţionate la pct. 11 sunt urmãtoarele:
a) livrarea efectuatã cãtre ultimul cumpãrãtor, de bunuri ce rãmân în regimul de antrepozit TVA;
b) prestarea/prestãrile de servicii efectuatã/efectuate cãtre ultimul cumpãrãtor atât timp bunurile se aflau în regimul de antrepozit TVA.
14. Taxa datoratã pentru operaţiunile ce vor fi regularizate devine exigibilã la momentul iesirii bunurilor din regim cu cota care ar fi fost aplicabilã fiecãrei din aceste operaţiuni fãcute în beneficiul ultimului cumpãrãtor/proprietar al bunurilor, care aplica prevederile art. 150 alin. (1) lit. f) şi art. 157 din Codul fiscal
15. Ieşirea din regim fãrã existenta unei tranzacţii comerciale de bunuri transportate în alt stat membru constituie un transfer în sensul art. 128 alin. (10) şi (11) din codul fiscal şi în consecinta este o operaţie impozabilã.
16. Aceasta operaţiune nu atrage nici o regularizare în mãsura în care este scutitã de taxa în baza art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.
17. În plus, scoaterea bunurilor din regimul de antrepozit TVA transforma de asemenea scutirea provizorie acordatã pentru operaţiunile anterioare, precedente acestei iesiri, în scutire definitiva.
18. Scoaterea din regim fãrã existenta unei tranzacţii comerciale de bunuri transportate într-un stat din afarã Comunitãţii nu constituie în sine o operaţiune taxabila.
19. Totuşi, întrucât nu se datoreazã nicio taxa pentru bunurile exportate din spaţiul comunitar, ieşirea bunurilor din regimul de antrepozit TVA nu se supune taxei şi nu se va efectua nici o regularizare.
20. De asemenea în aceasta situaţie, ieşirea bunurilor din regimul de antrepozit TVA în aceste condiţii transforma scutirea provizorie acordatã pentru operaţiunile anterioare, precedente acestei iesiri, în scutire definitiva.
Exemplu:



┌──────────────────────────────────────┐
│ Antrepozit TVA │
│ │
│ │
A ───┼───
B ───────
C ──────
D ────┼──
D (magazin)
Import │ ↑ Livrare Livrare ↑ │
Achiziţie intra-│ │ │ │ - România
Comunitara │ │ │ │ - stat membru
Livrare │ │ │ │ - stat terţ
│ │ │ │
└──────┼────────────────────────┼──────┘
│ │
Y Z
Prestare de servicii cãtre B Prestare de servicii cãtre D



În acest sens, reluam exemplul menţionat la pct. 9 şi consideram ca D nu vinde bunurile achiziţionate şi supuse transformarii, ci le scoate din regimul de antrepozit TVA pentru a le transporta în magazinul sau de vânzare cu amãnuntul din România, în alt stat membru sau în afarã spaţiului comunitar.
a) Dacã magazinul se afla în România, D realizeazã o deplasare pe plan local, ce nu constituie o operaţiune taxabila. Aceasta implica faptul ca operatiumle efectuate de cãtre C lui D (livrare de bunuri) şi de cãtre Z lui D (prestare de servicii) nu pot fi scutite definitiv de taxa, şi faptul ca se datoreazã TVA pentru aceste operaţiuni
b) Dacã magazinul se afla în alt stat membru şi dacã D realizeazã un transfer în sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, aceasta operaţiune este scutitã de taxa în baza art. 143 alin. (2) lit. d), din Codul fiscal. Preluarea bunurilor în statul membru de sosire va fi asimilatã unei achiziţii intracomunitare taxabile la preţul de cost al bunurilor, ce va cuprinde preţul de cumpãrare plãtit lui C, precum şi costul serviciilor plãtit lui Z. Prin urmare, scutirile acordate provizoriu pentru livrarea C - D şi pentru serviciul Z - D devin definitive.
c) Dacã magazinul se afla în afarã spaţiului comunitar, D realizeazã o deplasare a bunurilor în afarã spaţiului comunitar, ce nu constituie o operaţiune impozabilã. Chiar dacã nu se aplica nici o taxa pentru bunurile exportate în afarã Comunitãţii, scutirile acordate provizoriu pentru livrarea C - D şi pentru serviciul Z - D devin de asemenea definitive.

IV. Persoana obligatã la plata taxei

21. În principiu, persoana obligatã la plata taxei este persoana impozabilã care efectueazã livrarea de bunuri sau prestarea de servicii în baza art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
22. S-a remarcat ca atunci când aceste operaţiuni se realizeazã în cadrul regimului, ele beneficiazã de o scutire provizorie, care devine definitiva dacã bunurile:
a) fac obiectul unei livrãri în care bunurile rãmân în regim de antrepozit TVA;
b) pãrãsesc regimul în cadrul livrãrii;
c) pãrãsesc regimul independent de orice tranzacţie comercialã, spre o destinaţie din afarã României.
23. Pe de alta parte, aceste operaţiuni trebuie regularizate când sunt în beneficiul unei persoane impozabile care scoate bunurile din regim independent de orice tranzacţie comercialã, spre o destinaţie din România.
24. Întrucât persoana obligatã la plata taxei menţionatã în pct. 21 nu are posibilitatea de a controla destinaţia pe care o vor primi bunurile dupã ce le livreaza sau expediazã, nu are cum sa afle dacã se va efectua o regularizare sau nu.
25. Prin urmare, art. 150 alin. (1) lit. f) din codul fiscal desemneazã persoana obligatã la plata taxei ca fiind persoana din cauza cãreia bunurile sunt plasate în acest regim sau care scoate bunurile din regim.
26. Aceasta derogare este aplicabilã numai livrãrii de bunuri sau prestãrii de servicii ce beneficiazã de scutirea aferentã regimului de antrepozit TVA şi care se acorda provizoriu. Pentru celelalte livrãri de bunuri şi prestãri de servicii (cum ar fi livrarea de bunuri care nu rãmân în regim de antrepozit TVA sau prestarea de servicii nepermisã în cadrul regimului), se aplica regula normalã referitoare la obligaţia plãţii TVA, prevãzutã în art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu excepţia cazului în care se aplica alta regula referitoare la obligaţia de plata, ca de exemplu conform art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
27. În ceea ce priveşte importurile şi achiziţiile intracomimitare de bunuri plasate în acest regim, nu se aplica nici o derogare, ci regulile obişnuite referitoare la persoana obligatã la plata taxei pentru aceste operaţiuni.
28. (1) În plus, art. 151^2 alin. (6) din codul fiscal precizeazã ca pentru aplicarea regimului de antrepozit de TVA prevãzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, antrepozitarul şi transportatorul bunurilor din antrepozit sau persoana responsabilã pentru transport sunt ţinuţi rãspunzãtori individual şi în solidar pentru plata taxei împreunã cu persoana obligatã la plata acesteia conform art. 150 alin. (1) lit. a), f) şi g) şi art. 151^1 din Codul fiscal.
(2) Aceasta rãspundere se aplica operaţiunilor scutite provizoriu de la plata taxei şi altor operaţiuni aferente bunurilor plasate în regim.
Exemplu:



┌──────────────────────────────────────┐
│ Antrepozit TVA │
│ │
│ ┌──────────────────────────────┼──
C Ucraina
│ │ Livrare │
A ───┼───
B ───────────────
E ─────────┼──
F România
Livrare │ ↑││ Livrare │
│ ││└─────────────────────────────┼──
D România
│ ││ Livrare │
│ │└──────────────────────────────┼──
B România
│ │ Livrare │
└──────┼───────────────────────────────┘

Y
Prestare de servicii cãtre B



1) Bunurile produse de A în România sunt vândute unei persoane impozabile romana, B, cu scutire de taxa întrucât B a plasat bunurile într-un antrepozit TVA din Constanta, administrat de X.
2) B îi solicita societãţii prelucratoare Y din Mamaia sa transforme bunurile. Acest serviciu nu este permis în cadrul regimului conform legislaţiei vamale.
3) B îi vinde o parte din bunurile transformate societãţii C din Ucraina. Bunurile pãrãsesc regimul în cadrul acestei livrãri şi sunt transportate spre Ucraina în contul lui B. Livrarea este scutitã de taxa conform art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
4) B îi vinde o alta parte din bunurile transformate societãţii D din România, cu aplicarea taxei.
5) B vinde o alta parte din bunurile transformate unei companii din Germania E care nu este stabilitã şi nu este înregistratã în scopuri de TVA în România, iar bunurile rãmân în regim.
6) B scoate restul de bunuri din antrepozit şi le utilizeazã ca materii prime în fabrica sa din Timişoara.
7) Compania Germanã E revinde bunurile unei societãţi din România F stabilitã şi înregistratã în scopuri de TVA în România, cu aplicarea taxei.
Tratamentul de TVA al operaţiunilor şi persoanele obligate la plata taxei

Operaţiunea A - B
Livrarea de bunuri realizatã de A este scutitã în mod provizoriu de taxa conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din codul fiscal întrucât B a plasat bunurile într-un regim de antrepozit de TVA.

Operaţiunea Y - B
Întrucât aceasta operaţiune nu poate fi scutitã de taxa Y este în principiu persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal

Operaţiunea B - C
a) Intracat bunurile sunt transportate în afarã Comunitãţii, aceasta livrare este scutitã de taxa conform art. 143 alin. (1) lit. a) din codul fiscal dacã sunt îndeplinite toate condiţiile pentru aplicarea scutirii.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de bunuri de cãtre A lui B devine definitiva pentru acea parte din bunuri livrate de C în Ucraina.
c) Dacã nu s-ar aplica o scutire de taxa, B ar fi în principiu persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Operaţiunea B - D
a) Întrucât bunurile pãrãsesc regimul dar rãmân în România, aceasta livrare este taxabila în România.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de bunuri de cãtre A lui B devine definitiva pentru partea din bunuri livrate de B lui D în România.
c) B este în principiu persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. a) din codul fiscal pentru livrarea facuta în beneficiul lui D.

Operaţiunea B - E
a) Aceasta livrare este scutitã provizoriu de taxa conform art. 144 alin. (1) lit. b) din codul fiscal întrucât bunurile rãmân în antrepozit de TVA.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de bunuri de cãtre A lui B devine definitiva pentru partea de bunuri livrate de cãtre B lui E.

Operaţiunea E - F
a) Întrucât bunurile pãrãsesc regimul dar rãmân în România, aceasta livrare este impozabilã în România.
b) Scutirea provizorie acordatã pentru livrarea bunurilor de cãtre B lui E devine definitiva.
c) F este în principiu persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal

Operaţiunea B - B
a) Întrucât bunurile pãrãsesc regimul fãrã sa facã obiectul niciunei livrãri în cadrul regimului, fãrã a fi implicate în vreo tranzacţie şi rãmân în România, scutirea provizorie acordatã pentru livrarea de la A la B nu mai poate fi menţinutã şi livrarea A - B trebuie (parţial) regularizata pentru aceasta parte de bunuri;
b) B este în principiu persoana obligatã la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
29. De asemenea, art. 2 alin. (9) lit. b) din norme, prevede ca bunurile lipsa se considera scoase din regim în condiţii care genereazã exigibilitatea taxei. Antrepozitarul va fi rãspunzãtor pentru plata taxei pentru bunurile lipsa sau a cãror destinaţie nu o poate justifica.

V. Plata taxei în cazul regularizãrii scutirii provizorii

30. Când bunurile pãrãsesc regimul, trebuie efectuatã o regularizare pentru operaţiunile efectuate în beneficiul unei persoane impozabile sau efectuate de aceasta persoana în momentul în care scoate bunurile din regimul de antrepozit TVA fãrã existenta unei tranzacţii, în cazul în care destinaţia bunurilor este în România.
31. Când bunurile nu au fãcut obiectul livrãrii cu plata cat se aflau în regim de antrepozit TVA, operaţiunile menţionate la pct. 30 sunt urmãtoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în acest regim, de cãtre cumpãrãtorul/proprietarul acestora. Aceasta operaţiune poate fi livrare, import sau achiziţie intracomunitara de bunuri;
b) prestarea/prestãrile de servicii în legatura cu aceste bunuri cãtre cumpãrãtor/proprietar anterior sau în timp ce acestea se aflau în regim de antrepozit TVA.
32. Când bunurile au fãcut obiectul uneia sau mai multor livrãri cu plata în timp ce se aflau în regim de antrepozit TVA, operaţiunile menţionate la pct. 30 sunt urmãtoarele:
a) livrarea efectuatã cãtre ultimul cumpãrãtor al bunurilor ce rãmân în regim de antrepozit TVA;
b) prestarea/prestãrile de servicii cãtre ultimul cumpãrãtor, când bunurile se aflau în regim de antrepozit TVA.
33. Taxa datoratã pentru operaţiunile care se vor supune regularizãrii devine exigibilã în momentul iesirii bunurilor din regimul de antrepozit TVA la cota care s-ar fi aplicat fiecãreia dintre operaţiuni în cazul în care nu ar fi fost scutite provizoriu de taxa.
34. Persoana obligatã la plata taxei pentru operaţiunea ce se va supune regularizãrii este rãspunzãtoare pentru aceasta regularizare.
35. În cazul bunurilor importate, plasate în antrepozit de taxa pe valoarea adãugatã, care pãrãsesc regimul fãrã vreo livrare ulterioara în cadrul regimului şi fãrã existenta vreunei tranzacţii comerciale, se impune regularizarea taxei pentru importul efectuat.
36. Taxa prevãzutã la pct. 35 se plãteşte conform art. 157 alin. (3) sau (4) din Codul fiscal.
37. În situaţia în care se impune regularizarea taxei pe valoarea adãugatã pentru alte operaţiuni decât importul de bunuri, persoana obligatã la plata taxei trebuie sa înscrie taxa datoratã ca taxa colectata în decontul de TVA aferent perioadei în care taxa devine exigibilã.
38. Taxa prevãzutã la pct. 37 este deductibilã în limitele şi condiţiile fixate la art. 145-147 din Codul fiscal.

VI. Ţinerea evidentelor şi alte obligaţii

39. Identitatea persoanei care plaseaza bunurile în regim de antrepozit TVA sau care scoate bunurile din acest regim trebuie cunoscutã întotdeauna de titularul autorizaţiei de antrepozit TVA,
40. Aceste persoane trebuie apoi sa se identifice în fata titularului şi sa comunice codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã acesta exista.
41. Pentru operaţiunile efectuate în cadrul regimului de antrepozit TVA, titularul nu este obligat sa identifice diferiţii operatori.
42. Titularul este totuşi rãspunzãtor, în calitate de antrepozitar, în solidar şi individual, pentru plata taxei aferente acestor operaţiuni.
43. Titularul trebuie sa emita şi sa semneze un document de plasare în regimul de antrepozit de TVA;
44. Documentul de plasare trebuie emis la momentul în care bunurile intra în antrepozitul TVA şi trebuie sa cuprindã minimum urmãtoarele:
a) data de intrare a bunurilor;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România al titularului;
c) numãrul autorizaţiei;
d) adresa antrepozitului;
e) numãrul de ordine sub care documentul este înregistrat în registrul documentelor de plasare în regim;
f) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã este cazul, ale persoanei care plaseaza bunurile în regimul de antrepozit de TVA;
g) denumirea exactã şi cantitatea bunurilor în starea în care sunt plasate în antrepozitul de TVA;
h) o menţiune referitoare la:
1. documentul de import, când plasarea urmeazã unui import de bunuri în România;
2. factura primitã de persoana care face o achiziţie intracomunitara sau la autofactura menţionatã în art. 155^1 alin. (1) din codul fiscal sau, în cazul unei achiziţii intracomunitare asimilate menţionatã în art. 130^1 alin. (2) din Codul fiscal, la documentul care justifica în celãlalt stat membru transferul în România, atunci când plasarea urmeazã unei achiziţii intracomunitare asimilate;
3. factura primitã de la furnizor atunci când plasarea urmeazã unei livrãri de bunuri în România;
4. un document specific ce urmeazã a fi instituit în cazul transferurilor locale, în România.
45. Persoanele care pot plasa bunuri în acest regim sunt urmãtoarele:
a) persoana care face un import de bunuri în România scutit de taxa conform art. 142 alin. (1) lit. a) şi art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
b) persoana care face o achiziţie intracomunitara de bunuri în România scutitã de taxa conform art. 142 alin. (1) lit. a) şi art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
c) persoana care face o achiziţie de bunuri în România a cãror livrare de cãtre furnizor este scutitã de taxa conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
d) persoana care face un transfer local de bunuri în România într-un antrepozit de TVA.
46. Pentru aplicarea scutirii, trebuie menţionate urmãtoarele pe declaraţia vamalã de import:
a) la rubrica 8 referitoare la importator: numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã este cazul, ale importatorului;
b) la rubrica 37 referitoare la regimul sub care se importa bunurile: codul 45 care reprezintã codul alocat în Comunitate bunurilor plasate în regim de antrepozit de TVA;
c) la rubrica 44 rezervatã pentru menţiuni specifice: numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului de autorizaţie de antrepozit de TVA precum şi numãrul autorizaţiei care i-a fost atribuitã. Dacã titularul şi importatorul sunt una şi aceiaşi persoana, atunci informaţia de la rubrica 8 se trece şi la rubrica 44. De asemenea, trebuie menţionat clar la rubrica 44 orice informaţie legatã de transformarea la care sunt supuse bunurile aflate în antrepozit;
d) la rubrica 49 legatã de identificarea antrepozitului: numãrul antrepozitului fiscal de accize în care urmeazã sa fie depozitate bunurile, dacã este cazul.
47. Atunci când bunurile sunt plasate într-un regim de antrepozit TVA în urma unui transfer local fãrã natura comercialã, proprietarul bunurilor trebuie sa emita un document specific care sa conţinã urmãtoarele informaţii:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale proprietarului;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozitar;
c) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care vor fi depozitate bunurile;
d) denumirea exactã, cantitatea şi valoarea bunurilor. O copie a acestui document trebuie sa se afle în posesia titularului de autorizaţie.
48. Titularul autorizaţiei trebuie sa transmitã o copie semnatã a documentului de plasare în regimul de antrepozit de taxa, cãtre persoana care plaseaza bunurile în regim.
49. O copie a documentului prevãzut la pct. 48 se transmite de cãtre persoana care a plasat bunurile în antrepozit furnizorului sau din România, dacã este cazul, pentru ca acesta din urma sa dovedeascã faptul ca livrarea facuta în România poate fi scutitã de taxa pe valoarea adãugatã.
50. O copie a documentului prevãzut la pct. 48 şi o copie a autorizaţiei de antrepozit de TVA trebuie transmise, pentru a justifica scutirea, prestatorului de servicii care efectueazã lucrãri asupra bunurilor înainte sa fie plasate în regim sau în timp ce acestea se afla în regimul de antrepozit de TVA.
51. Titularul regimului de antrepozit de TVA trebuie sa ţinã un registru al documentelor de plasare, în care se raporteazã cronologic bunurile depozitate într-un asemenea regim.
52. Acest registru trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) un numãr de ordine;
b) data la care au fost plasate bunurile în regim;
c) codul de înregistrare în scopuri de TVA din România al persoanei care plaseaza bunurile într-un asemenea regim;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un numãr de ordine sub care sunt înregistrate bunurile în listele de stocuri.
Documentul de scoatere a bunurilor din regimul de antrepozit TVA.
53. Titularul trebuie sa emita şi sa semneze un document de scoatere a bunurilor din regimul de antrepozit de TVA.
54. Acest document trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) data la care bunurile pãrãsesc regimul;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare TVA din România al titularului;
c) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) numãrul de ordine sub care documentul este înregistrat în registrul documentelor de plasare;
f) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România, dacã este cazul, ale persoanei care scoate sau pentru care sunt scoase bunurile din regimul de antrepozit de TVA;
g) numãrul de ordine sub care este înregistrat documentul de scoatere în registrul acestor documentelor de scoatere din regim;
h) denumirea exactã şi cantitatea bunurilor;
i) o menţiune referitoare la:
1. factura emisã, dacã este cazul;
2. auto-factura menţionatã în art. 155 alin. (4) din codul fiscal în cazul transferului de bunuri în alt stat membru în sensul art. 128 alin. (10), din Codul fiscal;
3. documenul special emis atunci când bunurile pãrãsesc regimul fãrã a face obiectul unei tranzacţii comerciale şi rãmân în România;
4. numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA, adresa precum şi numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului dacã bunurile sunt transportate în alt antrepozit pentru a fi plasate în acelaşi regim;
5. Documentul privind accizele dacã documentul de scoatere din regim se referã, la produse accizabile.
55. Persoanele care pot scoate bunuri dintr-un regim de antrepozit de TVA sunt urmãtoarele:
a) pentru bunuri altele decât bunurile accizabile şi bunuri ce urmeazã a fi folosite în producerea sau transformarea produselor accizabile:
1. persoana impozabilã care livreaza bunurile fãrã ca bunurile sa rãmânã în regim de antrepozit;
2. proprietarul bunurilor care scoate bunurile din regimul de antrepozit fãrã a le implica în tranzacţii comerciale;
b) pentru bunuri accizabile şi bunuri ce urmeazã a fi folosite în producerea sau transformarea produselor accizabile:
1. persoana impozabilã care livreaza bunurile fãrã ca bunurile sa rãmânã în regim de antrepozit în mãsura în care aceasta livrare are drept consecinta eliberarea în consum în scopuri de accize a bunurilor sau scoaterea fizica a acestora din antrepozitul de TVA;
2. proprietarul bunurilor care scoate bunurile din regimul de antrepozit fãrã a le implica în tranzacţii comerciale.
56. Acest document trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale proprietarului;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozitar;
c) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA;
d) dacã bunurile sunt mutate în alt antrepozit de TVA pentru a fi plasate în acelaşi regim, numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt mutate bunurile;
e) denumirea exactã, cantitatea şi valoarea bunurilor.
57. O copie a facturii sau a oricãrui alt document trebuie emisã cãtre titularul autorizaţiei de antrepozit de TVA.
58. Titularul autorizaţiei de antrepozit de TVA emite persoanei care scoate bunurile din regim, o copie a documentului de scoatere din regim, semnatã şi pãstreazã la rândul sau o copie a acestui document.
59. Titularul autorizaţiei de antrepozit de TVA trebuie sa ţinã un registru al documentelor de scoatere din regimul de antrepozit de TVA, în care se raporteazã cronologic bunurile ce pãrãsesc regimul.
60. Acest registru trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) un numãr de ordine;
b) data la care bunurile pãrãsesc regimul;
c) codul de înregistrare în scopuri de TVA din România al persoanei care scoate bunurile din regim;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un numãr de ordine sub care sunt înregistrate bunurile în listele de stocuri ca pãrãsind regimul.
61. Gestiunea stocurilor consta în principal din ţinerea unui registru al documentelor de plasare a bunurilor în regim, a unui registru al documentelor de scoatere din regim şi a unui registru al fişelor de stoc în care sunt raportate, pe tipuri de bunuri, intrãrile şi ieşirile din regimul de antrepozit de TVA.
62. Aceste fise trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) un numãr de ordine;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare TVA din România al titularului autorizaţiei;
c) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) denumirea bunurilor;
f) codul tarifar al bunurilor în starea în care erau când au intrat în antrepozitul de TVA;
g) la plasarea bunurilor în antrepozitul de TVA:
1. data plasarii;
2. cantitatea sau numãrul de bunuri;
3. o trimitere la documentul de plasare;
h) la scoaterea bunurilor din antrepozitul de TVA:
1. data scoaterii;
2. cantitatea sau numãrul de bunuri;
3. o trimitere la documentul de scoatere din regim;
i) o descriere a lucrãrilor efectuate asupra bunurilor aflate în regimul de antrepozit de TVA;
j) bunurile ce rãmân în stoc.

Obligaţii specifice legate de facturare

63. Când plasarea bunurilor în regim de antrepozit este facuta în cadrul unei livrãri de bunuri în România, factura furnizorului trebuie sa conţinã, în plus fata de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi în locul sumei de TVA datoratã, sintagma: "Regimul de antrepozit TVA - Art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din codul fiscal - TVA datoratã de beneficiar - art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal"
64. Pentru livrãrile de bunuri ce rãmân în regimul de antrepozit de TVA ce pot fi scutite de taxa conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, factura emisã de furnizorul de servicii trebuie sa conţinã, în plus fata de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi în locul sumei de TVA datoratã, sintagma: "Regimul de antrepozit TVA - Art. 144 alin. (1) lit. b) din codul fiscal - TVA datoratã de beneficiar - art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal"
65. Pentru prestãrile de servicii efectuate înainte ca bunurile sa fie plasate în regim de antrepozit de TVA ce pot fi scutite conform art. 144, alin. (1), lit. c) din Codul fiscal, factura emisã de furnizorul de servicii trebuie sa conţinã, în plus fata de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi în locul sumei de TVA datoratã, sintagma: "Regimul de antrepozit TVA - Art. 144 alin. (1) lit. c) din codul fiscal - TVA datoratã de beneficiar - art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal"
66. Pentru prestãrile de servicii fãcute asupra bunurilor cat timp acestea rãmân în regimul de antrepozit, servicii listate în anexa acestui capitol şi care pot fi scutite de taxa conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, factura emisã de furnizorul de servicii trebuie sa conţinã, în plus fata de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmãtoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numãrul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi în locul sumei de TVA datoratã, sintagma: "Regimul de antrepozit TVA - Art. 144 alin. (1) lit. c) din codul fiscal - TVA datoratã de beneficiar - art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal"

ANEXA 2
-------
la norme
--------

SERVICII PERMISE ÎN REGIMUL DE ANTREPOZIT DE TVA

Niciuna din urmãtoarele operaţii nu poate avea ca efect reincadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre.
Urmãtoarele operaţiuni uzuale nu pot fi autorizate dacã, în conformitate cu legislaţia vamalã, acestea ar avea ca efect creşterea riscului de frauda.
1. Ventilarea, sortarea, uscarea, desprafuirea, operaţiuni simple de curatare, reparaţii ale ambalajului, reparaţii de baza ale defectelor apãrute în timpul transportului sau antrepozitarii în mãsura în care este vorba de operaţiuni simple, aplicarea sau îndepãrtarea protecţiei utilizate în scopul transportãrii.
2. Reconstituirea mãrfurilor dupã transport.
3. Inventarierea, prelevarea de mostre, trierea, cernerea, filtrarea mecanicã şi cantarirea bunurilor.
4. Eliminarea componentelor avariate sau poluate.
5. Conservarea prin pasteurizare, sterilizare, iradiere sau adãugarea de agenţi de conservare.
6. Tratarea impotriva parazitilor.
7. Tratarea anti-rugina.
8. Tratarea:
- prin creşterea temperaturii, fãrã alte tratari complementare sau procese de distilare,
- prin scãderea temperaturii,
Chiar dacã aceasta conduce la o reincadrare sub un alt cod tarifar cu opt cifre.
9. Tratarea electrostatica, îndreptarea sau cãlcarea textilelor.
10. Tratarea consta în:
- îndepãrtarea tulpinelor şi coditelor şi/sau a samburilor fructelor, taierea şi felierea fructelor uscate sau a legumelor, rehidratarea fructelor,
- deshidratarea fructelor, chiar dacã aceasta conduce la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu opt cifre.
11. Desalinarea, curatarea şi cruponarea pieilor.
12. Montarea bunurilor ori adãugarea sau înlocuirea pieselor accesorii în mãsura în care aceasta operaţiune este relativ limitatã sau este destinatã conformarii la normele tehnice şi nu modifica natura sau performatele bunurilor originale. Aceasta operaţiune poate conduce la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu opt cifre pentru bunurile adãugate ca accesorii sau utilizate ca inlocuitori.
13. Diluarea sau concentrarea fluidelor, fãrã tratare complementara sau vreun proces de distilare, chiar dacã aceasta conduce la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu opt cifre.
14. Amestecarea bunurilor de acelaşi tip, de calitãţi diferite, în scopul obţinerii unei calitãţi constante sau a unei calitãţi solicitate de client, fãrã a schimba natura bunurilor respective.
15. Separarea sau taierea la o anumitã dimensiune a bunurilor, dacã este vorba numai de operaţiuni simple.
16. Ambalarea, dezambalarea, schimbarea ambalajului, decantarea şi transferarea în alte recipiente, chiar dacã aceasta ar conduce la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu opt cifre, aplicarea, retragerea şi modificarea marcilor, sigilarea, etichetarea, afişarea preţului sau alt semn distinctiv similar.
17. Testarea, ajustarea, reglarea şi punerea în funcţiune a echipamentelor, aparaturii şi vehiculelor, mai ales pentru verificarea conformitatii la normele tehnice, cu condiţia sa fie vorba de operaţiuni simple.
18. Operaţiuni constând în matuirea elementelor de tevarie pentru a le adapta exigenţelor anumitor pieţe.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016