Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 19 noiembrie 2009  de aplicare a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea si finalizarea proiectelor PHARE    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 19 noiembrie 2009 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea si finalizarea proiectelor PHARE

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 848 din 8 decembrie 2009

CAP. I
Definiţii

ART. 1
În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) agenţie de implementare înseamnã structura din cadrul administraţiei publice centrale, responsabilã cu organizarea şi desfãşurarea licitaţiilor, în vederea selectãrii contractantului pentru contractele de servicii, furnizare şi lucrãri, negocierea şi semnarea contractului cu acesta, precum şi pentru monitorizarea contractelor, elaborarea şi transmiterea cererilor de fonduri la Autoritatea de certificare şi platã şi de executare a plãţilor;
b) autoritate de implementare înseamnã autoritatea din cadrul administraţiei publice centrale sau locale, precum şi unitãţile subordonate ori aflate în coordonarea unei autoritãţi publice centrale şi organizaţii neguvernamentale nonprofit de utilitate publicã, nominalizate în memorandumul/acordul de finanţare, care deţin întreaga responsabilitate pentru implementarea contractului, din cadrul componentei/ componentelor programului, din punct de vedere tehnic şi în condiţiile legii;
c) beneficiar înseamnã oricare dintre autoritãţile sau entitãţile menţionate limitativ la <>art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , care beneficiazã de rezultatele implementãrii proiectului şi rãspunde împreunã cu autoritatea de implementare de implementarea tehnicã a acestuia;
d) contribuţia financiarã a beneficiarului reprezintã acea parte din valoarea proiectului, suportatã de beneficiar în scopul realizãrii obiectivelor proiectului, reflectatã în valorile absolute ale angajamentelor de cofinanţare asumate, stipulate în anexele memorandumului/acordului de finanţare "Prevederi speciale" şi în fişele de proiect sectoriale, Standard Summary Project Fiches, sau în Acordul-cadru tripartit;
e) contractor reprezintã persoana juridicã care în calitate de contractant/prestator/consultant/contractor sau antreprenor încheie un contract cu agenţia de implementare, autoritatea de implementare şi beneficiarul în scopul realizãrii obiectivelor proiectului;
f) inginer reprezintã persoana juridicã sau fizicã, dupã caz, care a încheiat un contract de asistenţã tehnicã cu agenţia de implementare, autoritatea de implementare şi beneficiar, şi pe care îi reprezintã pe durata implementãrii unui contract de lucrãri, asigurând supervizarea acestuia în conformitate cu condiţiile generale de contract FIDIC;
g) memorandum/acord de finanţare înseamnã documentul încheiat între Guvernul României şi Comisia Europeanã privind asistenţa financiarã nerambursabilã acordatã României prin PHARE, aprobat printr-un act normativ intern;
h) contractant/prestator/consultant/contractor/furnizor reprezintã persoana juridicã care se obligã, pe baza unor clauze şi condiţii contractuale, sã livreze o marfã, un produs sau sã presteze un anumit serviciu, în schimbul unei sume de bani convenite contractual;
i) antreprenor/executant reprezintã persoana juridicã care se obligã, pe baza unor clauze şi condiţii contractuale, sã execute lucrãri în beneficiul altei persoane sau organizaţii, în schimbul unei sume de bani convenite contractual;
j) autoritate contractantã reprezintã organismul responsabil pentru implementarea şi derularea procedurii de achiziţie, licitaţie, contractare şi efectuare de plãţi eligibile, desemnat în memorandumurile de finanţare/acordurile de finanţare/deciziile Comisiei Europene;
k) acord-cadru de finanţare reprezintã documentul semnat între agenţia de implementare şi beneficiarii proiectelor PHARE, care prevede suma necesarã şi perioada estimatã pentru care sumele de la bugetul de stat vor înlocui sumele provenite de la bugetele locale, precum şi condiţiile de acordare şi utilizare a finanţãrii;
l) revendicare reprezintã, în conformitate cu condiţiile generale aplicabile pentru contractele finanţate din fonduri PHARE, instrumentul contractual care stã la baza justificãrii şi determinãrii ulterioare a compensaţiilor financiare la care un contractor poate fi îndreptãţit potrivit prevederilor contractului şi al cãrui cuantum financiar poate fi stabilit, în funcţie de natura contractului, prin determinarea inginerului, prin hotãrârile instanţelor competente, prin Decizia Comisiei de adjudecare a disputelor sau prin hotãrârile instanţelor de arbitraj.

CAP. II
Alocarea sumelor de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE

ART. 2
În sensul prezentelor norme, sumele alocate de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE sunt reprezentate de:
a) costuri aferente finalizãrii investiţiei pentru contractele încheiate între agenţiile de implementare şi furnizorii de produse, prestatorii de servicii şi executanţii de lucrãri, cu care aceştia au încheiat contracte, care au fost reziliate, inclusiv costuri legate de relansarea procesului de achiziţie, în vederea atingerii obiectivelor proiectelor, în baza unei justificãri întemeiate;
b) finanţarea costurilor suplimentare necesare semnãrii contractelor ca urmare a depãşirii bugetelor alocate iniţial;
c) finanţarea costurilor declarate neeligibile din fondurile nerambursabile PHARE şi cofinanţare de la bugetul de stat, costuri necesare pentru finalizarea unor activitãţi şi/sau furnizarea de bunuri dupã expirarea perioadei de implementare a proiectelor, prevãzute în memorandumurile/acordurile de finanţare, sub condiţia ca respectivele costuri sã fie necesare finalizãrii obiectivelor proiectelor şi sã nu fie imputabile contractorului, aprecierea urmând a fi fãcutã de la caz la caz, în baza unei justificãri întemeiate;
d) pretenţii financiare ale firmelor contractate conform prevederilor contractuale, aprobate/acceptate în prealabil de autoritatea contractantã şi/sau stabilite de comisia de adjudecare a disputelor, de instanţele de arbitraj şi/sau de judecatã;
e) costuri suplimentare necesare finalizãrii lucrãrilor din motive neimputabile contractorului, beneficiarului sau autoritãţii de implementare şi care nu pot fi acoperite de beneficiar, printr-o justificare temeinicã;
f) costurile de asistenţã şi expertizã juridicã şi tehnicã pentru arbitraj, procedura de soluţionare a disputelor existente între pãrţi şi/sau judecatã;
g) sumele necesare finanţãrii proiectelor în cazul indisponibilitãţii temporare a contribuţiei financiare a beneficiarilor prevãzuţi la <>art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , cu excepţia celor din cadrul administraţiei publice centrale, unitãţi subordonate, în coordonarea acestora;
h) suplimentarea bugetelor contractelor de asistenţã tehnicã şi supervizare pentru atingerea obiectivelor proiectelor, din motive neimputabile contractorului şi beneficiarului, de la caz la caz, în baza unei justificãri întemeiate;
i) cheltuieli neeligibile declarate de misiunile de audit/verificare, rezultate ca urmare a unor schimbãri de naturã legislativã sau de orice naturã, neimputabile pãrţilor implicate în implementarea contractelor;
j) alte sume necesare continuãrii şi finalizãrii proiectelor PHARE.
ART. 3
(1) Contractele încheiate între agenţiile de implementare şi furnizorii de produse, prestatorii de servicii şi executanţii de lucrãri la care se face referire la art. 2 lit. a) sunt contracte de lucrãri, contracte de furnizare şi contracte de servicii.
(2) Pentru contractele de lucrãri, agenţia de implementare încheie cu beneficiarul proiectului şi cu autoritatea de implementare un acord-cadru de finanţare în care vor fi stipulate responsabilitãţile fiecãrei pãrţi pentru fiecare tip de activitate ce va fi derulatã în vederea finalizãrii lucrãrilor şi îndeplinirii obiectivului proiectului; de asemenea, acordul de finanţare va stipula modul de efectuare a plãţilor de cãtre agenţia de implementare cãtre beneficiarul proiectului pe fiecare tip de activitate; acest acord-cadru de finanţare va fi anexã la hotãrârea Guvernului prin care se vor aloca sumele necesare continuãrii şi finalizãrii proiectului respectiv, conform <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 ; activitãţile ce urmeazã a fi implementate în vederea finalizãrii proiectului se vor decide în funcţie de stadiul şi specificul proiectului în cauzã; costurile care vor fi acoperite în aceastã situaţie sunt legate de:
a) pregãtirea documentaţiei de atribuire de cãtre beneficiarul proiectului, pentru încredinţarea contractului de servicii, în vederea realizãrii unei expertize tehnice şi a unui studiu de fezabilitate care sã evidenţieze stadiul proiectului la momentul realizãrii expertizei, diferenţele dintre documentaţia iniţialã şi situaţia de pe teren, lucrãri executate şi rest de executat, precum şi sã propunã soluţiile de intervenţie adecvate pentru continuarea lucrãrilor; beneficiarul proiectului va parcurge etapele impuse de legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice în vederea pregãtirii documentaţiei de atribuire, evaluare şi atribuirea contractului de servicii;
b) contractul de servicii prevãzut la lit. a);
c) pregãtirea documentaţiei de atribuire de cãtre beneficiarul proiectului, pentru încredinţarea contractului de servicii, în vederea realizãrii proiectului tehnic în baza expertizei tehnice, a studiului de fezabilitate şi a documentaţiei de atribuire pentru încredinţarea contractului de lucrãri; de asemenea, în colaborare cu proiectantul desemnat, se vor întocmi documentaţiile necesare în vederea obţinerii avizelor şi acordurilor necesare; beneficiarul proiectului va parcurge etapele impuse de legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice în vederea pregãtirii documentaţiei de atribuire, evaluare şi atribuire a contractului de servicii;
d) contractul de servicii prevãzut la lit. c);
e) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii contractului de lucrãri necesar pentru finalizarea proiectului;
f) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii contractului de servicii pentru asistenţã tehnicã pentru supervizarea lucrãrilor;
g) contractul de servicii pentru asistenţã tehnicã pentru supervizarea lucrãrilor prevãzute la lit. f);
h) contractul de lucrãri prevãzut la lit. g).
(3) Pentru contractele de furnizare, costurile care sunt acoperite în aceastã situaţie sunt legate de:
a) pregãtirea documentaţiei de atribuire de cãtre beneficiarul proiectului, pentru încredinţarea contractului de servicii, în vederea realizãrii specificaţiilor tehnice şi a documentaţiei de atribuire pentru încredinţarea contractului de furnizare; beneficiarul proiectului parcurge etapele impuse de legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice în vederea pregãtirii documentaţiei de atribuire, evaluare şi atribuire a contractului de servicii;
b) contractul de servicii prevãzut la lit. a);
c) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii contractului de servicii prevãzut la lit. b);
d) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii contractului de furnizare necesar pentru finalizarea proiectului;
e) contractul de furnizare prevãzut la lit. d).
(4) Pentru contractele de servicii, costurile care sunt acoperite în aceastã situaţie sunt legate de:
a) pregãtirea documentaţiei de atribuire de cãtre beneficiarul proiectului, în vederea realizãrii termenilor de referinţã şi a documentaţiei de atribuire pentru încredinţarea contractului de servicii. Beneficiarul proiectului va parcurge etapele impuse de legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice în vederea pregãtirii documentaţiei de atribuire, evaluare şi atribuire a contractului de servicii;
b) contractul de servicii prevãzut la lit. a);
c) organizarea achiziţiei publice în vederea atribuirii contractului de servicii prevãzut la lit. b).
(5) Contractele încheiate între agenţiile de implementare, beneficiari şi autoritãţile de implementare şi contractanţi, prestatorii de servicii şi executanţii de lucrãri, care au fost reziliate şi care urmeazã a fi finanţate în temeiul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , sunt cele pentru care au fost demarate activitãţile în vederea atingerii obiectivelor proiectului finanţat din fonduri comunitare şi care pe parcursul implementãrii contractului au întâmpinat probleme care au condus la rezilierea acestuia şi implicit la nefinalizarea proiectului, în mãsura în care existã o justificare temeinicã a neîndeplinirii obiectivelor proiectelor.
(6) Alocarea sumelor este justificatã prin importanţa proiectelor şi în scopul evitãrii emiterii de cãtre Comisia Europeanã a unei note de debit, în vederea recuperãrii în întregime a fondurilor PHARE cheltuite în cadrul proiectului iniţial.
ART. 4
(1) Costurile suplimentare necesare semnãrii contractelor, ca urmare a depãşirii bugetelor alocate iniţial, prevãzute la art. 2 lit. b), se calculeazã şi se aprobã în condiţiile prevãzute în prezentul articol.
(2) Contractele finanţate prin Programul PHARE se regãsesc în planurile de achiziţii aferente fiecãrei autoritãţi contractante/ agenţii de implementare, în conformitate cu prevederile memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare, iar modificarea/ actualizarea acestor planuri de achiziţii se face doar cu aprobarea prealabilã a responsabilului cu autorizarea programului; în cele ce urmeazã, prin contracte se face referire exclusiv la contractele de achiziţie publicã incluse în planurile de achiziţii bazate pe fişele de proiect aprobate de Comisia Europeanã.
(3) Dacã la momentul calculãrii valorii estimate a contractului de achiziţie publicã aceasta depãşeşte suma disponibilã prevãzutã în fişele de proiect, anexa la memorandumurile/ acordurile/decizia de finanţare, autoritatea contractantã va avea dreptul de a lansa procedura de atribuire, pe baza surselor de finanţare cumulate PHARE, bugetul de stat şi bugetele beneficiarilor proiectelor; sursa de finanţare suplimentarã pentru contractul în cauzã va fi asiguratã din resursele bugetate la capitolul 80.01 "Acţiuni generale economice, comerciale şi de muncã", titlul "Alte transferuri", alineatul "Programe PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilã", în bugetele proprii ale ordonatorilor principali de credite ai autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare, bugetele beneficiarilor de proiecte suportând aceastã suplimentare faţã de bugetul iniţial alocat.
(4) Oferta nu va fi în mod necesar consideratã inacceptabilã în sensul prevederilor <>art. 36 alin. (1) lit. e) din Hotãrârea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publicã din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în situaţia în care preţul acesteia depãşeşte valoarea estimatã a contractului de achiziţie publicã, în condiţiile în care valoarea fondurilor care pot fi disponibilizate pentru ducerea la îndeplinire a contractului respectiv poate fi suplimentatã de la bugetul de stat în conformitate cu prevederile <>art. 1 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 .
(5) Dacã în urma procesului de evaluare a ofertelor se constatã cã toate ofertele care îndeplinesc criteriile de calificare şi cerinţele minime din caietul de sarcini depãşesc ca preţ valoarea estimatã a contractului de achiziţie publicã, comisia de evaluare va putea fie sã declare ofertele ca fiind inacceptabile şi sã anuleze procedura de atribuire, fie sã continue procedura de evaluare, în baza unei justificãri care sã expunã motivele pentru care anularea procedurii iniţiale nu este oportunã.
(6) În acest din urmã caz, comisia va înainta cãtre conducãtorul autoritãţii contractante un referat motivat privind necesitatea suplimentãrii resurselor financiare alocate procedurii de atribuire.
(7) Pe baza referatului comisiei de evaluare, autoritatea contractantã va solicita ordonatorului principal de credite, în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , sumele necesare pentru acoperirea de la bugetul de stat a fondurilor reprezentând diferenţa dintre suma disponibilã în cadrul deciziei de finanţare şi preţul ofertei care întruneşte atât criteriile de calificare, cât şi cerinţele din caietul de sarcini pentru a fi desemnatã câştigãtoare; în situaţia nealocãrii de la bugetul de stat a sumelor necesare suplimentãrii resurselor financiare aferente procedurii de atribuire ca urmare a neaprobãrii finanţãrii de cãtre ordonatorul principal de credite, comisia de evaluare poate decide anularea procedurii de atribuire, aceasta urmând a fi reluatã dupã identificarea sursei suplimentare de finanţare.
(8) Autoritatea contractantã va înştiinţa beneficiarii proiectelor cu privire la alocarea suplimentarã de la bugetul de stat pentru completarea sumelor disponibile în bugetele acestora pentru cofinanţarea proiectului în vederea respectãrii obligaţiilor ce le revin.
ART. 5
În situaţia descrisã la art. 2 lit. c) se pot afla urmãtoarele cazuri:
a) contracte pentru care, din diverse motive, ordinul de începere al lucrãrilor a fost emis cu întârziere şi, prin urmare, termenul de finalizare depãşeşte perioada de implementare, execution deadline, prevãzutã în memorandumurile/acordurile/ decizia de finanţare;
b) contractele de lucrãri pentru care a fost extinsã prin act adiţional, semnat de toate pãrţile contractante, perioada de execuţie a lucrãrilor în baza determinãrii inginerului, emisã în urma revendicãrilor contractorilor, iar extinderea depãşeşte perioada de implementare prevãzutã în memorandumurile/ acordurile/decizia de finanţare;
c) contractele de lucrãri în care lucrãrile au fost executate în conformitate cu prevederile contractuale şi certificate de inginer dupã perioada de implementare prevãzutã în memorandumurile/ acordurile/decizia de finanţare, nefiind eligibile spre finanţare din fonduri PHARE, dar susceptibile a fi plãtite de agenţia de implementare; suma aferentã lucrãrilor executate dupã expirarea perioadei de implementare a memorandumurilor/ acordurilor/deciziei de finanţare va fi certificatã de inginerul responsabil cu supervizarea lucrãrilor şi va face obiectul unui act adiţional la contractul de lucrãri sau, dupã caz, la acordulcadru tripartit, în vederea înlocuirii fondurilor PHARE cu fondurile alocate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 ;
d) contractele pentru care lucrãrile sunt executate cu întârziere şi pentru care au fost aplicate majorãri de întârziere, în conformitate cu prevederile contractuale, urmând ca acestea sã fie recuperate potrivit normelor legale în vigoare, <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 63/2007 privind regimul veniturilor încasate de autoritãţile contractante pe parcursul licitãrii şi implementãrii contractelor din cadrul proiectelor ex-ISPA şi PHARE finanţate de Uniunea Europeanã, aprobatã prin <>Legea nr. 367/2007 ;
e) contractele de supervizare a unor lucrãri, pentru acele servicii de supervizare executate în conformitate cu prevederile contractuale, care vor trebui plãtite de agenţia de implementare, în cazul în care fie contractul de lucrãri în întregime a fost declarat neeligibil, fie numai o parte din lucrãrile executate de antreprenor a fost declaratã neeligibilã; conformitatea serviciilor prestate de prestatori/consultanţi cu prevederile contractuale poate fi certificatã prin aprobarea rapoartelor de activitate şi/sau, dupã caz, a foilor de prezenţã ale experţilor de cãtre beneficiar şi autoritatea de implementare; prestatorii/consultanţii nu sunt îndreptãţiţi la plata acestor servicii, dacã însãşi culpa lor a determinat neeligibilitatea lucrãrilor efectuate;
f) contractele de servicii cu o componentã de furnizare, în cazul cãrora componenta de servicii a fost finalizatã în cadrul perioadei de implementare a contractului, dar componenta de furnizare a fost finalizatã dupã expirarea perioadei de implementare a contractului sau a perioadei de execuţie a memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare, contractantul fiind îndreptãţit la plata echipamentelor furnizate cu întârziere; dovada furnizãrii produselor se face prin procesele-verbale de recepţie/punere în funcţiune şi/sau prin rapoartele de activitate ale contractantului aprobate de beneficiar şi/sau de autoritatea de implementare, în care se menţioneazã furnizarea produselor respective; în aceste cazuri, agenţia de implementare rãmâne îndreptãţitã la încasarea majorãrilor de întârziere;
g) contractele de servicii, pentru prestaţiile realizate dupã expirarea perioadei de execuţie a memorandumurilor/ acordurilor/deciziei de finanţare şi ca atare neeligibile din fonduri PHARE, în cazul în care agenţia de implementare sau, dupã caz, autoritatea de implementare nu a informat, din orice motive, contractantul sã înceteze orice activitate dupã expirarea perioadei de execuţie a memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare, contractantul respectiv fiind îndreptãţit la plata prestaţiilor sale, dupã deducerea corespunzãtoare, dacã este cazul, a majorãrilor de întârziere de cãtre agenţia de implementare.
ART. 6
(1) Pretenţiile financiare ale firmelor contractate prevãzute la art. 2 lit. d) sunt acoperite de la bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare, suplimentãri ale bugetelor contractelor finanţate prin fonduri PHARE sau din sume incluse în preţul contractelor pentru cheltuieli neprevãzute, în baza prevederilor <>art. 1 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , în situaţia îndeplinirii urmãtoarelor condiţii:
a) încadrarea în prevederile regulilor aplicabile achiziţiei publice, în mãsura în care costurile asociate unei revendicãri sunt asociate unor lucrãri suplimentare instructate de inginer, agreate de proiectant şi/sau solicitate de beneficiarul proiectului;
b) neeligibilitatea la rambursare din bugetul eligibil prevãzut în memorandumurile/acordurile/decizia de finanţare a acestor sume sau insuficienţa sumelor disponibile în cadrul memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare sau indisponibilitatea fondurilor ca urmare a expirãrii termenului de platã în cadrul memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare;
c) respectarea prevederilor contractuale şi a principiului cheltuielii eficiente a fondurilor publice în determinarea cuantumului financiar asociat unei revendicãri.
(2) Pentru acoperirea de la bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare a sumelor necesare pentru suplimentarea valorii unui contract în vederea acoperirii revendicãrilor contractorului, este necesarã respectarea mecanismului contractual de determinare a costurilor de compensare, ce presupune ca etape înaintarea unei revendicãri de cãtre contractor, detaliatã corespunzãtor şi substanţiatã cu documente justificative, potrivit prevederilor contractului încheiat cu autoritatea contractantã, şi stabilirea modului de soluţionare a acesteia pe palierele de mediere şi decizie constituite conform contractului.
(3) În conformitate cu prevederile contractuale, cuantumul financiar asociat unei revendicãri poate fi stabilit, în funcţie de natura contractului, prin determinare a inginerului, prin hotãrârile instanţelor competente, prin decizia Comisiei de adjudecare a disputelor, în aceste cazuri fiind necesar acceptul ambelor pãrţi, sau prin hotãrârile instanţei de arbitraj; pãrţile sunt, de asemenea, îndreptãţite din punct de vedere contractual sã stingã în orice moment disputa prin negociere directã pe marginea aspectelor aflate în litigiu.
ART. 7
(1) Costurile suplimentare necesare finalizãrii lucrãrilor descrise la art. 2 lit. e) sunt acoperite de la bugetul de stat, prin bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare, suplimentãri ale bugetelor contractelor de lucrãri finanţate prin fonduri PHARE, în baza prevederilor <>art. 1 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , în situaţia îndeplinirii urmãtoarelor condiţii:
a) încadrarea în prevederile regulilor aplicabile achiziţiei publice referitoare la suplimentarea bugetului contractului;
b) valoarea suplimentarã sã fie determinatã de inginer şi agreatã de antreprenor, beneficiar de proiect/local şi autoritate de implementare;
c) beneficiarul de proiect/local sã se afle în imposibilitatea acoperirii acestor fonduri suplimentare, justificând temeinic acest lucru.
(2) Valoarea suplimentarã, astfel determinatã de inginer şi agreatã de toate pãrţile, va face obiectul unui act adiţional în vederea revizuirii valorii contractului şi stabilirii modalitãţii de platã a sumei suplimentare.
(3) În cazul în care pe parcursul derulãrii contractului apar lucrãri suplimentare necesare atingerii obiectivului final, concretizate în detalii tehnice şi liste de cantitãţi, şi care nu au fost incluse nici în studiul de fezabilitate şi nici în proiectul tehnic, anexã la documentaţia de atribuire, determinate de cauze obiective şi care se impun a fi finanţate prin creşterea cofinanţãrii beneficiarului proiectului/local, autoritatea contractantã va solicita, în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , sumele necesare pentru acoperirea de la bugetul de stat a fondurilor şi va transfera aceste fonduri beneficiarilor proiectului/locali pentru completarea sumelor disponibile în bugetele locale pentru cofinanţarea proiectului, în vederea respectãrii obligaţiilor ce le revin, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 76/2006 privind stabilirea obligaţiilor beneficiarilor contractelor de lucrãri finanţate din fonduri PHARE componenta Coeziune economicã şi socialã şi PHARE Cooperare transfrontalierã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 226/2007 .
(4) Transferul sumelor se va face numai dupã încheierea unui act adiţional la contractul de lucrãri, în conformitate cu prevederile PRAG sau ale legislaţiei naţionale în vigoare privind achiziţiile publice, acceptat de toate pãrţile prin care sunt incluse aceste lucrãri.
(5) În cazul în care alocãrile bugetare ale beneficiarilor proiectelor/locali ai contractelor de lucrãri sunt insuficiente din cauza creşterii cursului de schimb valutar, se vor acoperi şi sumele suplimentare apãrute ca urmare a diferenţelor nefavorabile de curs valutar.
ART. 8
(1) Costurile de asistenţã şi expertizã juridicã şi tehnicã descrise la art. 2 lit. f) se acoperã de la bugetul de stat, prin bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare, şi includ costurile de asistenţã şi expertizã juridicã şi tehnicã şi costurile de mediere conform prevederilor contractuale, arbitraj şi/sau judecatã necesare pentru prevenirea şi soluţionarea disputelor contractuale, atât la nivelul autoritãţilor contractante, cât şi la nivelul autoritãţilor de implementare/beneficiarilor implicaţi în gestionarea Programului PHARE.
(2) În acest sens, vor fi acoperite de la bugetul de stat, prin bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare, urmãtoarele tipuri de cheltuieli:
a) articole de cheltuieli legate de medierea şi adjudecarea disputelor contractuale incluse în contractele finanţate prin Programul PHARE şi considerate neeligibile pentru a fi rambursate din bugetul eligibil aferent memorandumurilor/ acordurilor/deciziei de finanţare PHARE; în aceastã situaţie, autoritãţile de implementare/beneficiarii vor face referire în nota de fundamentare aferentã hotãrârii Guvernului de aprobare a fondurilor la urmãtoarele documente care atestã obligaţia contractualã de platã a cheltuielilor aferente acestor articole de cheltuieli, şi anume dovada faptului cã acestea sunt incluse în contractele din cadrul memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare PHARE, o declaraţie pe propria rãspundere din care sã reiasã cã nu au fost încã plãtite şi cã nu existã resursele necesare acoperirii lor, iar pãrţile au intrat într-un acord de mediere şi adjudecare a disputelor cu unul sau mai mulţi adjudecãtori, în vederea suportãrii acestor plãţi de la bugetul de stat, ori dovada realizãrii plãţii aferente acestor articole de cheltuieli din conturile de cheltuieli eligibile ale programului în vederea reîntregirii acestor conturi cu sumele respective sau din sursele proprii ale beneficiarului proiectului/local în vederea rambursãrii acestora;
b) sume aferente plãţii serviciilor de arbitraj şi de conciliere, în relaţie exclusivã cu contractele finanţate prin Programul PHARE, pe baza acordului contractual de mediere şi adjudecare a disputelor contractuale anterior momentului semnãrii acestuia;
c) sume aferente unor contracte de servicii vizând acordarea de asistenţã şi expertizã juridicã şi/sau tehnicã de specialitate pentru autoritãţile contractante în relaţie exclusivã cu implementarea contractelor din planurile de achiziţii ale Programului PHARE;
d) sume aferente cheltuielilor de judecatã şi/sau arbitraj, în conformitate cu hotãrârile în acest sens ale instanţelor, respectiv regulile aplicabile de arbitraj.
ART. 9
(1) Pentru sumele necesare finanţãrii proiectelor descrise la art. 2 lit. g), dacã din motive temeinice beneficiarii proiectelor PHARE nu pot sã îşi îndeplineascã atribuţiile în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 76/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 226/2007 , aceştia vor transmite autoritãţii contractante o notã prin care justificã indisponibilitatea contribuţiei financiare aferente cofinanţãrii locale. Pe baza acestei justificãri, autoritatea contractantã va cere disponibilizarea fondurilor necesare pentru ducerea la îndeplinire a contractului respectiv, pentru suplimentarea de la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile <>art. 1 alin. (1) lit. g) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , a bugetelor locale pânã la rezolvarea situaţiei bugetare care a dus la indisponibilitatea temporarã a contribuţiei acestora.
(2) În acest sens, agenţia de implementare va încheia un acord-cadru de finanţare cu beneficiarii proiectelor PHARE, care va prevedea suma necesarã şi perioada estimatã pentru care sumele de la bugetul de stat vor înlocui sumele provenite de la bugetele locale.
(3) Beneficiarii proiectelor/locali ai contractelor de lucrãri, care au obligaţia legalã de virare a contribuţiei financiare proprii în termen de 5 zile de la data emiterii certificatului de platã, dar care se aflã în imposibilitatea virãrii sumei respective (întreaga sumã specificatã în certificatul de platã sau o parte din aceasta), datoritã lipsei de venituri în cadrul bugetului propriu, vor transmite agenţiei de implementare, cu avizul prealabil al autoritãţii de implementare, o solicitare de acceptare a plãţii sumei respective din bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare.
(4) Solicitarea se transmite în acelaşi termen de 5 zile de la data emiterii certificatului de platã şi va fi însoţitã de o expunere a motivelor care au determinat indisponibilitatea financiarã, orice acte doveditoare a acestei stãri financiare, precum şi o declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului legal al beneficiarului privind imposibilitatea temporarã a achitãrii obligaţiei financiare asumate în cadrul respectivului contract PHARE.
(5) În cazul în care beneficiarul final estimeazã cã nu îşi va putea achita contribuţia financiarã o perioadã mai lungã de timp, mai mult de 30 de zile calendaristice, atunci va specifica în clar perioada de timp pentru care se face aceastã solicitare.
(6) Agenţia de implementare va analiza solicitarea transmisã de beneficiar, însoţitã de avizul prealabil al autoritãţii de implementare şi, în cazul acceptãrii acesteia, va iniţia hotãrârea Guvernului necesarã pentru aprobarea finanţãrii de la bugetul de stat; dupã intrarea în vigoare a hotãrârii Guvernului se vor aloca în bugetele autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare sumele prevãzute, necesare finalizãrii proiectului.
(7) La expirarea perioadei pentru care a fost acceptatã solicitarea de platã a contribuţiei financiare din bugetul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare, beneficiarul proiectului va efectua transferul sumelor de care a beneficiat pe perioada indisponibilitãţii fondurilor, în contul de trezorerie al agenţiei de implementare, în termen de 5 zile; în caz contrar se vor aplica prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
Suplimentarea bugetelor contractelor de asistenţã tehnicã şi supervizare pentru atingerea obiectivelor proiectelor descrise la art. 2 lit. h) se face în baza prevederilor <>art. 1 alin. (1) lit. h) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , fiind acoperite de la bugetul de stat suplimentãri ale bugetelor contractelor de asistenţã tehnicã şi supervizare finanţate prin programele PHARE, în urmãtoarele condiţii:
a) încadrarea în prevederile regulilor aplicabile pentru achiziţie publicã;
b) neeligibilitatea la rambursare din bugetul eligibil al memorandumurilor/acordurilor/deciziei de finanţare pentru Programul PHARE a acestor sume sau insuficienţa resurselor financiare alocate în acest sens prin aceste acorduri;
c) respectarea prevederilor contractuale şi a principiului cheltuirii eficiente a fondurilor publice în determinarea cuantumului suplimentãrii de buget.
ART. 11
(1) În categoria cheltuielilor neeligibile descrise la art. 2 lit. i) sunt incluse cheltuieli de orice naturã, care fac dovada cã sunt incluse în proiectul aprobat, cã au fost realizate în scopul contractului, respectã principiile de bazã privind legalitatea, regularitatea, realitatea şi conformitatea şi care conduc la atingerea obiectivelor proiectului, care ulterior efectuãrii lor au fost declarate ca fiind neeligibile de cãtre misiuni de audit/verificare din motive neimputabile pãrţilor contractante.
(2) Intrã în aceastã categorie cheltuielile suportate de beneficiarii finali, în conformitate cu prevederile memorandumului de finanţare, puse în sarcina acestora prin acte de control întocmite de autoritãţile cu competenţe de control al utilizãrii fondurilor comunitare.
ART. 12
(1) În cazuri excepţionale susţinute cu documente justificative temeinice şi pe baza certificãrilor şi autorizãrilor acordate de autoritãţile de implementare, agenţia de implementare, cu acceptul prealabil al secretarului de stat coordonator al acesteia, poate efectua plãţi pentru finanţarea altor categorii de cheltuieli necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE descrise la <>art. 1 alin. (1) lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , cu respectarea principiilor de bazã privind legalitatea, regularitatea, realitatea şi conformitatea, şi care conduc la atingerea obiectivelor proiectului.
(2) Alocarea sumelor se va face de cãtre ordonatorii principali de credite ai autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare, prin includerea în bugetele proprii la liniile bugetare "Programe PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilã", la propunerea agenţiilor de implementare.
(3) Autoritãţile administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare vor asigura execuţia plãţilor în baza certificãrilor şi autorizãrilor acordate de beneficiari şi autoritãţi de implementare.
(4) Autoritãţile de implementare cãrora li s-a delegat prin acordurile de implementare managementul tehnic în vederea implementãrii proiectelor vor asigura certificarea bunurilor livrate, lucrãrilor executate şi serviciilor prestate în conformitate cu <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(5) Autoritãţile de implementare şi/sau beneficiarii vor fi rãspunzãtori de aplicarea prevederilor contractuale, de respectarea condiţiilor din contracte pentru acele servicii prestate/bunuri furnizate/lucrãri executate ce depãşesc termenele-limitã de eligibilitate impuse prin memorandumurile/ acordurile/decizia de finanţare.
(6) Dupã aprobarea hotãrârii Guvernului privind aprobarea şi alocarea sumelor în vederea finalizãrii proiectelor, documentele de platã ce vor fi înaintate agenţiei de implementare şi care urmeazã a fi decontate din sumele prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , vor purta menţiunea "Bun de platã pentru suma de _.." şi semnãtura ordonatorului de credite al beneficiarului, precum şi menţiunea "citit şi aprobat" şi semnãtura persoanei responsabile de program, SPO, din cadrul autoritãţii de implementare.

CAP. III
Sistemul de conturi

ART. 13
(1) În scopul gestionãrii fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea programelor PHARE, ordonatorii principali de credite ai autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare deschid conturi la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publicã a Municipiului Bucureşti şi la societatea bancarã, dacã se vor efectua plãţi în valutã.
(2) La Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publicã a Municipiului Bucureşti se deschide contul 50.38 "Disponibil din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" şi se crediteazã cu:
a) sume de la bugetul de stat alocate pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţã cu prevederile memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente destinaţiilor prevãzute la <>art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , incluzând TVA aferentã, precum şi diferenţele de curs valutar dintre cursul practicat de societatea bancarã şi cursul leu/euro al Bãncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%;
b) sumele transferate de beneficiarii prevãzuţi la <>art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , pentru reîntregirea contului cu fondurile utilizate în cazul indisponibilitãţii temporare a contribuţiei financiare a beneficiarilor;
c) sume neutilizate rezultate în urma schimbului valutar, returnate din conturile de disponibil în lei 264.xxx ale fiecãrui program;
d) dobânda bonificatã de societatea bancarã la conturile de disponibil în lei 264.xxx ale fiecãrui program returnatã din aceste conturi;
e) sume neutilizate transferate din contul 50.92.04.
(3) La Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publicã a Municipiului Bucureşti contul 50.38 "Disponibil din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se debiteazã cu:
a) sume de la bugetul de stat alocate pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţã cu prevederile memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente destinaţiilor prevãzute la <>art. 1 alin (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , incluzând diferenţele de curs valutar dintre cursul practicat de societatea bancarã şi cursul leu/euro al Bãncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%, transferate în conturile de disponibil în lei 264.xxx ale fiecãrui program;
b) sume de la bugetul de stat alocate pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţã cu prevederile memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente sumelor prevãzute la <>art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , reprezentând TVA aferentã şi diferenţele de curs valutar dintre cursul practicat de societatea bancarã şi cursul leu/euro al Bãncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%, transferate în contul bancar 264.TVAxxx deschis în lei în vederea efectuãrii schimbului valutar pentru plata TVA în euro, dupã caz;
c) sume de la bugetul de stat alocate pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţã cu prevederile memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente sumelor prevãzute la <>art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , reprezentând TVA aferentã, transferatã în contul de trezorerie 50.92.04, pentru plata în lei, dupã caz;
d) sume de la bugetul de stat rãmase neutilizate la sfârşitul programelor PHARE, care provin din finanţarea bugetarã a anului curent, returnate în contul 23.80.01.55 "Cheltuieli ale bugetului de stat - Acţiuni generale, economice, comerciale şi de muncã - alte transferuri";
e) sume de la bugetul de stat rãmase neutilizate la sfârşitul programelor PHARE, care provin din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi, returnate în conturile corespunzãtoare de cheltuieli bugetare, potrivit prevederilor <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.199/2008 privind normele metodologice de aplicare a prevederilor <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor mãsuri financiare în domeniul bugetar.
(4) La Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publicã a Municipiului Bucureşti se deschide contul în lei 50.92.04 "Disponibil din fonduri de la bugetul de stat pentru acoperirea plãţii TVA aferente sumelor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" şi se crediteazã cu sumele alocate în lei de la bugetul de stat reprezentând TVA aferentã sumelor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE transferate din contul 50.38 şi se debiteazã cu sumele reprezentând TVA în lei plãtitã contractorilor/bugetului de stat şi cu sume rãmase neutilizate transferate în contul 50.38 în termen de 6 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii cãtre contractori sau beneficiarii finali.
(5) Dacã se vor efectua plãţi în valutã se deschid la societatea bancarã urmãtoarele conturi:
a) un cont 264.xxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE;
b) un cont 264.xxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE";
c) un cont 264.CBxxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea comisioanelor şi spezelor bancare aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE";
d) un cont 264.TVAxxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE";
e) contul 264.TVAxxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE".
(6) Contul 264.xxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE, se crediteazã cu:
a) sume de la bugetul de stat alocate pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în concordanţã cu prevederile memorandumurilor/acordurilor de finanţare aferente destinaţiilor prevãzute la <>art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , incluzând diferenţele de curs valutar dintre cursul practicat de societatea bancarã şi cursul leu/euro al Bãncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%, transferate din contul 50.38;
b) dobânda bonificatã de societatea bancarã la disponibilitãţile din cont;
c) sume rãmase disponibile în contul 264xxx în euro transferate în lei dupã efectuarea schimbului valutar.
(7) Contul 264.xxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE, se debiteazã cu:
a) sume supuse schimbului valutar în vederea efectuãrii plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiarii finali;
b) sume supuse schimbului valutar reprezentând comisioanele şi spezele bancare aferente plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiari;
c) sume rãmase neutilizate, inclusiv dobânda bonificatã de societatea bancarã, ce urmeazã a fi transferate în contul 50.38 în termen de 9 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii cãtre contractori sau beneficiarii finali.
(8) Contul 264.xxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE, se crediteazã cu:
a) sume în euro, reprezentând sumele rezultate în urma schimbului valutar din contul în lei 264.xxx pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE în vederea efectuãrii plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiarii finali;
b) sume în euro, reprezentând sumele rezultate în urma schimbului valutar din contul în lei 264.xxx pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE pentru comisioanele şi spezele bancare aferente plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiarii finali;
c) dobânda bonificatã de societatea bancarã la disponibilitãţile din cont.
(9) Contul 264.xxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE", deschis pentru fiecare program PHARE, se debiteazã cu:
a) sume în euro care se transferã contractorilor sau beneficiarilor finali;
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare transferate în contul bancar aferent comisioanelor şi spezelor, denominat în euro, 264CXxxx;
c) sume rãmase neutilizate, inclusiv dobânda bonificatã de societatea bancarã, care se transferã în contul 264xxx în lei ca urmare a schimbului valutar, în termen de 6 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii cãtre contractori sau beneficiarii finali.
(10) Contul 264.CBxxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea comisioanelor şi spezelor bancare aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se crediteazã cu:
a) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare aferente plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiari, transferate din contul 264.xxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE";
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare pentru plata TVA în euro cãtre contractori sau beneficiari, transferate din contul 264.TVAxxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE";
c) dobânda bonificatã de societatea bancarã la disponibilitãţile din cont.
(11) Contul 264.CBxxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea comisioanelor şi spezelor bancare aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se debiteazã cu:
a) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare aferente plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiari, percepute de bancã;
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare pentru plata TVA în euro cãtre contractori sau beneficiari, percepute de bancã;
c) sume rãmase neutilizate, inclusiv dobânda bonificatã de societatea bancarã, ce urmeazã a fi transferate în contul 264.xxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" în termen de 3 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii cãtre contractori sau beneficiarii finali.
(12) Contul 264.TVAxxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se crediteazã cu:
a) sume reprezentând TVA şi diferenţele de curs valutar dintre cursul practicat de societatea bancarã şi cursul leu/euro al Bãncii Naţionale a României utilizat la deschiderea creditelor bugetare şi comisioanele şi spezele bancare, în cuantum de 5%, transferate din contul 50.38;
b) dobânda bonificatã de societatea bancarã la disponibilitãţile din cont;
c) sume rãmase disponibile în contul 264TVAxxx în euro transferate în lei dupã efectuarea schimbului valutar.
(13) Contul 264.TVAxxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se debiteazã cu:
a) sume supuse schimbului valutar în vederea efectuãrii plãţii TVA aferente plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiari;
b) sume supuse schimbului valutar reprezentând comisioanele şi spezele bancare aferente plãţii TVA în euro cãtre contractori sau beneficiari;
c) sume rãmase neutilizate, inclusiv dobânda bonificatã de societatea bancarã, care urmeazã a fi transferate în contul 50.38 în termen de 6 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii cãtre contractori sau beneficiarii finali.
(14) Contul 264.TVAxxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se crediteazã cu:
a) sumele în euro, reprezentând sumele rezultate în urma schimbului valutar din contul 264.TVAxxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" în vederea efectuãrii plãţii TVA aferente plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiari;
b) sumele în euro, reprezentând sumele rezultate în urma schimbului valutar din contul în lei 264.TVAxxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" pentru plata comisioanelor şi spezelor bancare aferente plãţii TVA în euro cãtre contractori sau beneficiarii finali;
c) dobânda bonificatã de societatea bancarã la disponibilitãţile din cont.
(15) Contul 264.TVAxxx de "disponibil în euro din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" se debiteazã cu:
a) sume reprezentând TVA aferentã plãţilor în euro cãtre contractori sau beneficiari;
b) sume reprezentând comisioanele şi spezele bancare pentru plata TVA transferate în contul bancar aferent comisioanelor şi spezelor, denominat în euro, 264CXxxx;
c) sume rãmase neutilizate, inclusiv dobânda bonificatã de societatea bancarã, care urmeazã a fi transferate în contul 264.TVAxxx de "disponibil în lei din fonduri de la bugetul de stat pentru finanţarea TVA aferente plãţilor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE" ca urmare a schimbului valutar, în termen de 3 zile lucrãtoare de la efectuarea plãţii cãtre contractori sau beneficiarii finali.

CAP. IV
Programarea şi execuţia bugetarã a fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE

ART. 14
(1) Autoritãţile administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare prevãd sumele necesare pentru continuarea şi finalizarea programelor PHARE, conform metodologiei elaborate anual de Ministerul Finanţelor Publice, în vederea elaborãrii proiectului anual de buget; fondurile vor fi fundamentate pe baza unei prognoze de flux financiar şi vor fi prevãzute în proiectul de buget în urma avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Sumele aferente fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE sunt prevãzute în bugetele proprii ale ordonatorilor principali de credite ai autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare la capitolul 80.01 "Acţiuni generale economice, comerciale şi de muncã", titlul "Alte transferuri", alineatul "Programe PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilã", cod 55.01.XX.
(3) Agenţiile de implementare îşi stabilesc temeinic şi fundamentat necesitãţile de sume necesare acoperirii de la bugetul de stat a plãţii sumelor pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, în baza propunerilor de sume estimate de cãtre autoritãţile de implementare.
(4) Ordonatorii principali de credite se asigurã cã sumele solicitate se încadreazã în prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , şi înainteazã Ministerului Finanţelor Publice proiectul de buget supus spre aprobare.
(5) Sumele necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, prevãzute la <>art. 1 alin. (1) lit. a)-j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 , se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministerelor cu rol de agenţie de implementare sau care au calitatea de autoritate de implementare sau beneficiar.
(6) Dupã aprobarea proiectului de buget, direcţia de specialitate din cadrul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare responsabilã cu efectuarea plãţilor realizeazã deschiderea de credite bugetare necesare finanţãrii de la bugetul de stat a sumelor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE, cu încadrarea în limitele creditelor bugetare aprobate în buget pentru anul curent şi ţinând cont de disponibilul din cont, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cererea de deschidere de credite bugetare;
b) angajamentul bugetar;
c) propunerea de angajare;
d) nota de lichidare;
e) ordonanţarea de platã.
(7) Documentele menţionate la alin. (6) se supun vizei de control financiar preventiv propriu şi delegat şi se prezintã spre aprobare ordonatorului principal de credite, pentru finanţarea din poziţia bugetarã "Programe PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilã".
(8) Direcţia de specialitate din cadrul autoritãţilor administraţiei publice centrale cu rol de agenţii de implementare sau în cadrul cãrora funcţioneazã agenţii de implementare transmite documentaţia prevãzutã la alin. (6) la Direcţia generalã de programare bugetarã care, dupã avizare, o transmite Direcţiei generale trezorerie şi contabilitate publicã pentru a efectua deschiderea creditelor bugetare de la capitolul 80.01 "Acţiuni generale economice, comerciale şi de muncã", titlul "Alte transferuri", alineatul "Programe PHARE şi alte programe cu finanţare nerambursabilã", cod 55.01.XX, conform metodologiei în vigoare.
(9) Agenţia de implementare întocmeşte ordinul de platã pentru Trezoreria Statului (OPT) de virare a sumelor din contul 23.80.01.55 "Cheltuieli ale bugetului de stat - Acţiuni generale, economice, comerciale şi de muncã - Alte transferuri", deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publicã a Municipiului Bucureşti în contul propriu 50.38 "Disponibil din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE".
(10) Agenţia de implementare efectueazã transferul fondurilor din contul 50.38 în contul de disponibil în lei 264.xxx din fonduri de la bugetul de stat pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE şi, respectiv, în contul în lei 50.92.04 "Disponibil din fonduri de la bugetul de stat pentru acoperirea plãţii TVA aferente sumelor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE", în baza ordonanţãrii de platã avizatã de controlul financiar preventiv propriu şi aprobatã de ordonatorul principal de credite.

CAPITOLUL V
Gestionarea fondurilor necesare pentru continuarea şi finalizarea proiectelor PHARE

ART. 15
(1) La sfârşitul anului, creditele bugetare aprobate în bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de agenţie de implementare, conform art. 13 alin. (6), şi neutilizate sunt anulate de drept.
(2) Sumele rãmase neutilizate în contul de disponibil 50.38 la sfârşitul anului se reporteazã în anul urmãtor având aceeaşi destinaţie.
(3) Sumele rãmase neutilizate la sfârşitul Programului PHARE, care provin din finanţarea bugetarã a anului curent, se transferã din contul de disponibil 50.38 în contul 23.80.01.55 "Cheltuieli ale bugetului de stat - Acţiuni generale, economice, comerciale şi de muncã - alte transferuri".
(4) Sumele rãmase neutilizate la sfârşitul Programului PHARE, care provin din finanţarea bugetarã a anilor precedenţi, se transferã din contul de disponibil 50.38 în conturile corespunzãtoare de cheltuieli bugetare, potrivit prevederilor <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.199/2008 .

CAP. VI
Prevederi finale

ART. 16
Autoritãţile contractante sunt responsabile, în condiţiile legii, de corectitudinea sumelor solicitate de la bugetul de stat conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 161/2008 , aprobatã prin <>Legea nr. 132/2009 .

--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016