Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 19 iulie 2006  de aplicare a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 19 iulie 2006 de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 661 din 1 august 2006

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Ministerul Finanţelor Publice este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, responsabil pentru îndeplinirea funcţiei de verificare a aspectelor procedurale, prin urmãrirea modului de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, finanţate din fonduri publice.
(2) Verificarea priveşte etapele procesului de achiziţie publicã, dupã publicarea anunţului de participare pânã la semnarea contractului. În cazul în care nu are loc semnarea contractului, activitatea de verificare înceteazã la comunicarea rezultatului privind procedura de atribuire.
(3) Fac obiectul verificãrii, în sensul prevederilor alin. (1), aspectele procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor cu valorile precizate în <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, denumitã în continuare ordonanţa de urgenţã.
(4) Verificarea aspectelor procedurale în domeniul achiziţiilor publice se exercitã prin Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice, denumitã în continuare U.C.V.A.P., şi prin structurile subordonate, existente în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale, denumite în continuare compartimente de verificare a achiziţiilor publice.
(5) Verificarea aspectelor procedurale se efectueazã prin verificarea conformitãţii documentaţiei de atribuire cu legislaţia privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, finanţate din fonduri publice, precum şi prin urmãrirea directã a modului de derulare a procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie publicã.
(6) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), în situaţiile reglementate de lege, în care este permisã încheierea contractului fãrã publicarea prealabilã a anunţului de participare, verificarea U.C.V.A.P. priveşte etapele procesului de achiziţie începând cu transmiterea invitaţiei de participare pânã la atribuirea şi semnarea contractului.
ART. 2
(1) U.C.V.A.P., prin aparatul central şi teritorial, verificã procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, de concesiune de lucrãri publice şi de concesiune de servicii de cãtre autoritãţile contractante.
(2) Autoritãţile contractante sunt definite la art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
ART. 3
(1) U.C.V.A.P. funcţioneazã în mod independent din punct de vedere operaţional faţã de structurile implicate în managementul şi contractarea fondurilor publice, precum şi faţã de Autoritatea Naţionalã pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, denumitã în continuare A.N.R.M.A.P., şi de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
(2) U.C.V.A.P. funcţioneazã în coordonarea directã a ministrului finanţelor publice, iar compartimentele de verificare a achiziţiilor publice funcţioneazã în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale şi sunt subordonate U.C.V.A.P.
(3) Aparatul central al U.C.V.A.P. coordoneazã din punct de vedere metodologic şi procedural întreaga activitate a compartimentelor teritoriale de verificare a achiziţiilor publice, precum şi a aparatului propriu.
(4) Compartimentele teritoriale de verificare a achiziţiilor publice desfãşoarã activitatea de verificare a aspectelor procedurale aferente procedurilor de atribuire, pe baza programului de activitate transmis de U.C.V.A.P.
ART. 4
(1) Pentru îndeplinirea funcţiei de verificare proceduralã, U.C.V.A.P. exercitã urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã şi îndrumã activitatea aparatului propriu privind aplicarea unitarã a procedurilor de verificare în domeniul achiziţiilor publice;
b) asigurã stabilirea şi aplicarea unui cadru unitar de elaborare şi implementare a procedurilor de verificare pentru atribuirea contractelor de achiziţie publicã şi de concesiune;
c) verificã şi urmãreşte derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii finanţate din fonduri publice, cu respectarea legislaţiei în domeniu;
d) analizeazã documentaţia întocmitã de autoritatea contractantã în scopul atribuirii contractelor de achiziţie publicã;
e) întocmeşte note intermediare, ori de câte ori pe parcursul unei proceduri de achiziţie publicã se constatã neconformitãţi în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice;
f) emite avizul cu caracter consultativ, pe baza notelor intermediare, în situaţia în care sunt neconcordanţe în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice;
g) elaboreazã raportul de activitate pentru fiecare procedurã de atribuire a contractului de achiziţie publicã ce a fost supusã verificãrii.
(2) U.C.V.A.P. promoveazã comunicarea şi bunele relaţii cu organizaţiile şi entitãţile interesate în probleme de achiziţii publice.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale, U.C.V.A.P. colaboreazã cu A.N.R.M.A.P., Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, autoritãţile de management, cu alte structuri de control şi instituţii publice. În acest scop, U.C.V.A.P. va încheia protocoale cu autoritãţile şi instituţiile implicate.
ART. 5
(1) Verificarea aspectelor procedurale exercitatã de U.C.V.A.P. nu limiteazã în niciun fel atribuţiile A.N.R.M.A.P. sau ale Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor care decurg din aplicarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice.
(2) Activitatea desfãşuratã de U.C.V.A.P. nu limiteazã în niciun mod responsabilitãţile şi obligaţiile autoritãţilor contractante care decurg din aplicarea prevederilor legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.

CAP. II
Dispoziţii speciale

ART. 6
Activitatea de verificare proceduralã în domeniul achiziţiilor publice se exercitã de U.C.V.A.P. şi de structurile subordonate, pe bazã de programe anuale, trimestriale şi lunare, aprobate de ministrul finanţelor publice.
ART. 7
(1) Proiectul programului de activitate pentru întregul aparat al U.C.V.A.P. se întocmeşte, într-o primã formã, pânã la sfârşitul anului curent pentru anul urmãtor. Acesta conţine: procedurile de atribuire selectate pentru verificare, programarea procedurilor, timpul estimat pentru verificarea acestora, estimarea resurselor necesare a fi alocate procedurilor.
(2) La întocmirea proiectului programului de activitate se au în vedere: informaţiile privind programele anuale de achiziţii publice, transmise de autoritãţile contractante cãtre U.C.V.A.P., anunţurile de participare publicate sau invitaţia de participare, în cazul procedurii de negociere fãrã publicarea prealabilã a unui anunţ de participare, şi prioritãţile convenite din cooperarea cu A.N.R.M.A.P.
ART. 8
(1) Programul de activitate poate fi actualizat periodic în condiţiile modificãrii programelor anuale sau a procedurilor de achiziţie publicã de cãtre autoritãţile contractante.
(2) Programul de activitate transmis compartimentelor de verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale, rezultat din defalcarea programului de activitate al U.C.V.A.P., se actualizeazã ori de câte ori este necesar.
ART. 9
Selectarea procedurilor de achiziţie publicã, de concesiune de lucrãri publice şi de concesiune de servicii în vederea verificãrii aspectelor procedurale se face folosindu-se analiza de risc, în principal, pe baza urmãtoarelor criterii:
a) valoarea estimatã a contractului de achiziţie publicã sau concesiune de lucrãri publice ori servicii;
b) tipul şi dimensiunea autoritãţii contractante;
c) sursa de finanţare;
d) procedura de achiziţie publicã utilizatã;
e) istoricul şi experienţa autoritãţii contractante în domeniul achiziţiilor publice.
ART. 10
(1) La data iniţierii procedurii de atribuire prevãzute la art. 1 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, respectiv la momentul transmiterii spre publicare a anunţului de participare sau a invitaţiei de participare, în cazul negocierii fãrã publicarea prealabilã a unui anunţ de participare, autoritãţile contractante au obligaţia de a înştiinţa U.C.V.A.P. asupra procedurii de achiziţie care urmeazã a fi derulatã.
(2) Autoritatea contractantã va transmite la sediul central al U.C.V.A.P. o documentaţie care va cuprinde: anunţul de participare transmis spre publicare sau invitaţia de participare, în cazul negocierii fãrã publicarea prealabilã a unui anunţ de participare, însoţit de fişa de prezentare conform formularului standard aplicabil.
(3) Documentaţia prevãzutã la alin. (2) poate fi transmisã prin oricare dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) prin poştã, cu confirmare de primire;
b) prin fax;
c) prin mijloace electronice;
d) prin orice combinaţie a modalitãţilor prevãzute la lit. a)-c).
(4) Orice document trebuie înregistrat la U.C.V.A.P. în momentul primirii, respectiv în momentul transmiterii.
ART. 11
(1) Pentru procedura de achiziţie selectatã în vederea verificãrii, conducãtorul U.C.V.A.P. sau al compartimentului teritorial de verificare a achiziţiilor publice are obligaţia de a emite avizul de verificare cãtre autoritatea contractantã şi de a-l transmite de îndatã acesteia.
(2) Avizul de verificare cãtre autoritatea contractantã conţine numele observatorilor desemnaţi şi solicitarea de prezentare a documentaţiei aferente procedurii de achiziţie.
ART. 12
Verificarea conformitãţii procedurii de atribuire cu prevederile legislaţiei în vigoare se realizeazã pe elementele-cheie ce trebuie urmate în fiecare etapã proceduralã, în funcţie de calendarul şi tipul acesteia. Toate verificãrile se efectueazã în termenul stabilit, pe baza instrucţiunilor cuprinse în Manualul operaţional pentru activitatea de observare şi verificare.
ART. 13
(1) În acţiunea de verificare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publicã, observatorii prevãzuţi la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã urmãresc, prioritar, urmãtoarele elemente-cheie:
a) respectarea regulilor şi principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
b) modul în care se aplicã şi se respectã procedura de achiziţie;
c) acurateţea documentelor supuse verificãrii;
d) modul în care se aplicã de cãtre autoritãţile contractante criteriile de calificare şi selecţie a ofertanţilor şi criteriile de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor care le revin, observatorii au urmãtoarele obligaţii:
a) participã la şedinţa de deschidere a ofertelor şi la şedinţele ulterioare ale comisiei de evaluare având ca obiect evaluarea, analiza şi adjudecarea ofertei câştigãtoare;
b) verificã conformitatea procedurii de achiziţie publicã aleasã de autoritatea contractantã cu legislaţia aplicabilã, privind: respectarea regulilor de publicitate, respectarea regulilor de participare a operatorilor economici la procedura de atribuire, conformitatea documentaţiei de atribuire a contractului de achiziţie publicã, precum şi respectarea regulilor de evitare a conflictului de interese.
(3) În exercitarea atribuţiilor, observatorii au acces neîngrãdit la toate documentele şi informaţiile legate de procedura de achiziţie. Aceştia pot solicita preşedintelui comisiei de evaluare din cadrul autoritãţii contractante, în cazuri temeinic justificate, informaţii suplimentare scrise, de naturã sã conducã la lãmurirea aspectelor procedurale legate de derularea procedurii de atribuire.
(4) Accesul observatorilor la documentele şi informaţiile privind procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii se realizeazã cu respectarea normelor privind protecţia informaţiilor clasificate.
ART. 14
În exercitarea atribuţiilor de serviciu, observatorii desemnaţi pentru efectuarea verificãrii aspectelor procedurale întocmesc:
a) nota intermediarã - imediat ce se constatã abateri în aplicarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice pe parcursul procedurii de atribuire. Nota intermediarã conţine şi recomandãrile pentru corectarea abaterilor. Aceastã notã se înregistreazã la autoritatea contractantã şi se anexeazã la raportul de activitate;
b) raportul de activitate - pentru fiecare procedurã de achiziţie publicã verificatã, dupã finalizarea activitãţii de observare, în care consemneazã principalele constatãri, anexând toate notele intermediare, precum şi avizul consultativ, dacã este cazul. Acesta se întocmeşte şi în cazul în care nu se ajunge la semnarea contractului. Raportul de activitate se înregistreazã la structura U.C.V.A.P. din care fac parte observatorii şi se transmite la autoritatea contractantã în termen de 5 zile lucrãtoare de la finalizarea activitãţii de verificare.
ART. 15
Avizul consultativ, prevãzut la art. 5 alin. (5) din ordonanţa de urgenţã, se emite de structura U.C.V.A.P. când se constatã neconcordanţe în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice. Avizul consultativ conţine neconcordanţe în aplicarea legislaţiei în vigoare din domeniul achiziţiilor publice şi se transmite autoritãţii contractante în cel mult 3 zile lucrãtoare de la stabilirea ofertei câştigãtoare.
ART. 16
(1) U.C.V.A.P. are obligaţia de a transmite avizul consultativ şi A.N.R.M.A.P., precum şi, dupã caz, organului ierarhic superior al autoritãţii contractante.
(2) În cazul proiectelor finanţate din fonduri europene, avizele consultative şi rapoartele de activitate se transmit şi autoritãţii de management competente.
ART. 17
(1) Autoritatea contractantã, pe baza notelor intermediare emise de observatori şi a avizului consultativ emis de structura U.C.V.A.P., poate dispune:
a) suspendarea procesului de atribuire a contractului de achiziţie publicã, a contractului de concesiune de lucrãri publice sau a contractului de concesiune de servicii;
b) modificarea, încetarea, revocarea şi anularea actelor în legãturã cu care s-a emis avizul consultativ;
c) alte mãsuri corective pentru remedierea neconformitãţilor semnalate de observatori;
d) continuarea procesului de atribuire a contractului de achiziţie publicã, a contractului de concesiune de lucrãri publice sau a contractului de concesiune de servicii.
(2) Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe parcursul procesului de atribuire a contractelor care intrã sub incidenţa legii privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã revine autoritãţii contractante.
(3) Decizia luatã de autoritatea contractantã se transmite de îndatã A.N.R.M.A.P. şi U.C.V.A.P.

CAP. III
Rãspunderea personalului

ART. 18
(1) Personalul U.C.V.A.P., denumit în continuare observatori, rãspunde de îndeplinirea atribuţiilor care îi revin din funcţia publicã pe care o deţine, precum şi a atribuţiilor ce îi sunt delegate, potrivit legii.
(2) Observatorii rãspund de constatãrile înscrise în notele intermediare, în avizul consultativ, precum şi în raportul de activitate pentru fiecare procedurã de achiziţie publicã verificatã, în conformitate cu <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 19
Observatorii au obligaţia sã respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi al incompatibilitãţilor în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitãţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 20
Observatorii au obligaţia sã pãstreze confidenţialitatea în legãturã cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunoştinţã în derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii în condiţiile legii, cu excepţia informaţiilor de interes public. Imediat dupã numirea lor ca observatori, aceştia au obligaţia de a semna declaraţia de imparţialitate şi confidenţialitate.
ART. 21
(1) Observatorii sunt obligaţi sã urmeze forme de perfecţionare profesionalã organizate de Şcoala de Finanţe Publice şi Vamã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, la cererea U.C.V.A.P.
(2) Observatorii sunt obligaţi sã îşi îndeplineascã atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţã, eficienţã şi corectitudine.
ART. 22
Observatorii sunt obligaţi sã aibã o atitudine obiectivã, neutrã faţã de orice interes politic, economic, religios sau de altã naturã, în exercitarea funcţiei publice. Acestora le este interzis sã solicite sau sã accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii, vreun avantaj ori beneficiu în considerarea funcţiei publice pe care o deţin sau sã abuzeze în vreun fel de aceastã funcţie.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 23
În scopul aplicãrii prezentelor norme, U.C.V.A.P. va elabora Manualul operaţional pentru activitatea de observare şi verificare a atribuirii contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, care va fi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 24
Compartimentele teritoriale de verificare a achiziţiilor publice vor raporta U.C.V.A.P. procedurile de achiziţii publice verificate şi rezultatele acestora, dupã cum urmeazã:
a) la termenele fixate, prin programul de activitate sau Manualul operaţional pentru activitatea de observare şi verificare a atribuirii contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
b) în termen de 10 zile lucrãtoare de la încheierea trimestrului, raportul privind modul de realizare a programului de activitate pe trimestrul încheiat.
ART. 25
U.C.V.A.P. va prezenta ministrului finanţelor publice raportul anual asupra activitãţii de verificare
desfãşurate de aparatul central şi teritorial.

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016