Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 12 decembrie 2008  de aplicare in domeniul primului ajutor de baza si primul ajutor calificat*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 12 decembrie 2008 de aplicare in domeniul primului ajutor de baza si primul ajutor calificat*)

EMITENT: MINISTERUL SANATATII PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 896 bis din 30 decembrie 2008
-----------
*) Aprobate de <>Ordinul nr. 2.021 din 12 decembrie 2008 şi <>Ordinul nr. 691 din 17 decembrie 2008 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 896 din 30 decembrie 2008.


ART. 1
Acordarea primului ajutor de bazã se face cu sau fãrã materiale sanitare de prim ajutor de cãtre persoanele aflate la locul incidentului, respectând indicaţiile personalului de specialitate din dispeceratul de urgenţã pânã la sosirea echipajelor de intervenţie.
ART. 2
În lipsa indicaţiilor de specialitate, persoanele aflate la locul incidentului acordã primul ajutor de bazã conform cunoştinţelor dobândite în cadrul cursurilor de prim ajutor la care au participat.
ART. 3
În cazul în care persoanele aflate la locul incidentului nu au cunoştintele necesare acordãrii primului ajutor, şi nici nu pot obţine indicaţii de specialitate, ele acţioneazã pentru a îndepãrta pericolul de victimã, sau, dupã caz, pentru a îndepãrta victima de un pericol iminent şi pentru a asigura confortul victimei pânã la sosirea echipajelor de intervenţie, evitând efectuarea unor manevre care pot agrava situaţia pacientului.
ART. 4
Persoanele aflate la locul unui accident rutier vor evita scoaterea victimelor din autovehiculele accidentate cu excepţia situaţiei în care exista un pericol iminent de explozie, incendiu, înec sau prãbuşire care necesita evacuarea zonei înaintea sosirii echipajelor de intervenţie.
ART. 5
Persoanele aflate la locul unui accident vor evita transportul accidentaţilor cu mijloace nemedicale cu excepţia situaţiei în care ele se aflã în zone izolate şi nu exista posibilitatea de a accesa sistemul de urgenţã prin Numãrul Unic de Apel 112 sau prin alte mijloace, sau, a situaţiei în care se impune evacuarea zonei în care se aflã accidentatul din cauza unui pericol iminent.
ART. 6
Formarea în primul ajutor de bazã se face în cadrul instituţiilor de învãţãmant, a şcolilor de conducere auto, a agenţilor economici şi a instituţiilor şi organizaţiilor guvernamentale şi non-guvernamentale care au aceastã activitate în statutul lor.
ART. 7
Formarea în domeniul primului ajutor de bazã respectã prevederile şi protocoalele existente la nivel naţional şi european şi se va desfãşura teoretic şi practic.
ART. 8
Furnizorii care desfãşoarã cursuri de prim ajutor de bazã au personal pregãtit precum şi echipamentele şi materialele necesare efectuãrii cursurilor teoretice şi practice în acest domeniu.
ART. 9
Formarea în primul ajutor de bazã include cel puţin urmãtoarele aspecte:
a) recunoaşterea urgenţelor cu risc vital, inclusiv a stopului cardio-respirator
b) accesarea şi activarea sistemului de urgenţã prin numãrul de apel unic de urgenţã 112.
c) acordarea primului ajutor de bazã pânã la sosirea echipajelor de intervenţie în urmãtoarele situaţii: stop cardio - respirator, corpi strãini în cãile respiratorii, hemoragii, fracturi, plãgi, arsuri termice şi chimice inclusiv la nivelul ochilor, accidente rutiere, înec, electrocutare, alterarea stãrii de conştienţã la pacienţii cu respiraţie prezenta
d) facultativ cursurile de prim ajutor de bazã pot include şi formarea în utilizarea defibrilatorului semi-automat.
ART. 10
(1) Pe lângã defibrilatoarele semiautomate aflate în dotarea echipajelor de prim ajutor calificat şi a echipajelor de asistenţã medicalã de urgenţã, în spaţiile publice şi instituţiile aglomerate pot exista programe de defibrilare semiautomatã accesibile publicului cu condiţia ca în locaţiile respective sã existe persoane instruite în utilizarea acestor defibrilatoare şi cel puţin o persoanã sã fie prezentã şi reperabilã permanent în aceste locaţii.
(2) Responsabilitatea programului prevãzut la alin. (1) este atribuitã unei persoane desemnate în acest scop, care va duce la îndeplinire toate componentele programului de defibrilare.
ART. 11
(1) Defibrilatoarele semiautomate pot exista şi la bordul aeronavelor şi navelor cu condiţia existenţei, la bordul navelor respective, a cel puţin unei persoane uşor reperabile, instruitã în utilizarea lor.
(2) Defibrilatoarele semiautomate au instrucţiunile de utilizare scrise în limba românã.
(3) Instrucţiunile vizuale şi auditive ale defibrilatoarelor semiautomate sunt în limba românã.
(4) În zonele de graniţã, instrucţiunile scrise ale defibrilatoarelor vor fi şi într-o limba de circulaţie internaţionalã.
(5) În localitãţile cu minoritãţi etnice, instrucţiunile scrise ale defibrilatoarelor sunt şi în limba minoritãţii etnice din localitatea sau zona respectivã.
ART. 12
Defibrilatoarele semiautomate au capacitatea de înregistrare şi pãstrare a datelor privind evenimentele petrecute în vederea analizei retroactive a cazurilor la care au fost utilizate.
ART. 13
Utilizarea defibrilatoarelor semiautomate este obligatorie în cadrul echipajelor de prim ajutor calificat.
ART. 14
Echipajele de prim ajutor calificat utilizeazã defibrilatorul semiautomat pe baza cunoştinţelor teoretice şi practice obţinute în cadrul cursurilor de pregãtire specifice.
ART. 15
Modificarea protocoalelelor de resuscitare şi de utilizare a defibrilatoarelor semiautomate se comunicã în scris echipajelor de prim ajutor calificat printr-un ordin al Inspectorului General al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã.
ART. 16
Primul ajutor calificat este acordat în echipã, într-un cadru instituţionalizat, de cãtre personalul paramedical aparţinând Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã sau altor instituţii care, conform prevederilor legislative, au dreptul de a avea aceastã categorie de personal.
Art. 17
(1) Procesul acordãrii primului ajutor calificat este monitorizat de cãtre unitãţile aparţinând Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã, cel puţin la nivel judeţean, precum şi la nivelul municipiului Bucureşti.
(2) Monitorizarea se face de cãtre asistenţi medicali pregãtiţi în acest scop, care aparţin Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã, în colaborare cu medicii şefi SMURD la nivelul fiecãrui judeţ şi sub coordonarea medicului şef SMURD din centrul regional.
(3) Asistenţii medicali prevãzuţi la alin. (2) rãspund şi de formarea continuã a personalului paramedical din structura unitãţii în care activeazã precum şi din structura unitãţilor SMURD aparţinând autoritãţilor publice locale din judeţul respectiv, pe baza unui program propus de Inspectorul Şef al Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţã în colaborare cu medicul şef al regiunii şi aprobat de Inspectorul General al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã.
(4) Monitorizarea acordãrii primului ajutor calificat de cãtre echipajele formaţiunilor pentru situaţii de urgenţã aflate în structura autoritãţilor publice locale sau judeţene, precum şi formarea continuã a acestora, este asiguratã de asistenţii medicali din cadrul Inspectoratelor Judeţene pentru Situaţii de Urgenţã în colaborare cu medicul şef SMURD de la nivelul judeţului respectiv şi sub directa coordonare a medicului şef SMURD de la nivel regional.
ART. 18
Acordarea primului ajutor calificat se face pe baza de protocoale şi proceduri precum şi pe baza indicaţiilor medicale la distanţã, atunci când este utilizat sistemul de telemedicinã.
ART. 19
(1) Echipajul de prim ajutor calificat este coordonat pe durata programului de lucru de cãtre un comandant de echipaj care asigurã respectarea protocoalelor şi a procedurilor în acest domeniu.
(2) Fişa de post a comandantului echipajului de prim ajutor calificat se elaboreazã în cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi se aprobã de cãtre Inspectorul General.
ART. 20
Echipajele de prim ajutor calificat sunt astfel organizate încât sã se asigure îndeplinirea indicatorilor de timp prevãzuţi de lege luând în considerare şi structura şi capacitatea de intervenţie a serviciilor de ambulanţã din zona de competenţã. Echipajele de prim - ajutor calificat sunt clasificate dupã cum urmeazã:
a) echipaje de prim ajutor calificat cu capacitate de evacuare a pacientului utilizând ambulanţe tip B2.
b) echipaje de prim ajutor calificat fãrã capacitate de evacuare a pacientului utilizând diferite mijloace de intervenţie specifice activitãţii Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã care au atât dotarea specificã acordãrii primului ajutor calificat cât şi personalul instruit. Astfel de echipaje intervin la urgenţele medicale într-o zonã astfel definitã încât timpul de sosire sã fie de cel mult 8 minute de la plecarea la solicitare. Misiunea prioritarã a acestor mijloace de intervenţie rãmâne cea de bazã, conform organigramelor Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã.
ART. 21
(1) În localitãţile unde nu existã unitãţi ale Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã, echipajele de prim ajutor calificat fac parte din structura formaţiunilor voluntare pentru situaţii de urgenţã fiind subordonaţi operativ şi profesional Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã.
(2) Funcţionarea echipajelor prevãzute la alin. (1) poate fi asiguratã şi de cãtre personal detaşat al Inspectoratelor Judeţene pentru Situaţii de Urgenţã.
ART. 22
Echipajele de prim ajutor calificat intervin într-o zonã de competenţã bine definitã, în caz de necesitate fiind posibilã intervenţia lor şi în zonele limitrofe zonei de intervenţie.
ART. 23
Echipajele de prim ajutor calificat pot fi direcţionate cãtre zone afectate de calamitãţi sau la accidente colective aflate în locaţii din afara zonei de competenţã, sau din afara zonei limitrofe zonei de competenţã, la ordinul Inspectorului Şef al Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţã sau al Inspectorului General al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã.
ART. 24
Alertarea echipajelor de prim ajutor calificat se face de cãtre dispeceratele medicale, dispeceratele Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã, dispeceratele integrate sau de cãtre Centrele Unice de Apel de Urgenţã 112, pe baza indexului din anexa nr. 9 a prezentului ordin. Indexul de codificare al urgenţelor şi regulamentul de alocare al resurselor şi mijloacelor de intervenţie dupã gradul de urgenţã se implementeazã în cadrul platformei destinate dispecerizãrii apelurilor de urgenţã prin sistemul unic de apel 112.
ART. 25
În cazurile de cod roşu prevãzute în anexa 9 a prezentului ordin, alertarea echipajelor de prim ajutor calificat este obligatorie ca echipaj de prim-rãspuns, realizându-se în cel mai scurt timp posibil, chiar şi în cursul preluãrii apelului, fie de cãtre operatorul 112, dispecerul medical sau de cãtre cel din cadrul structurii Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã, fãrã a fi necesarã aprobarea medicului coordonator din cadrul dispeceratului medical.
ART. 26
(1) În cazurile de cod galben prevãzute în anexa 9 a prezentului ordin, alertarea echipajelor de prim ajutor calificat este obligatorie, dacã ele sunt cele mai apropiate echipaje de locul solicitãrii respective, fãrã a fi necesarã aprobarea medicului coordonator din cadrul dispeceratului medical.
(2) Este interzisã utilizarea echipajelor de prim ajutor calificat în cazul intervenţiilor de cod verde sau în cazul transferurilor interspitaliceşti.
ART. 27
Este interzisã utilizarea echipajelor de tip A1 şi A2 din structura serviciilor publice de ambulanţã ca echipaje de urgenţã cu excepţia urmãtoarelor situaţii:
a) nu existã nici un echipaj de prim ajutor calificat sau echipaj medical de urgenţã disponibil pentru a interveni în timp util.
b) accident colectiv care necesitã intervenţia mai multor echipaje iar capacitatea de intervenţie a serviciilor de urgenţã prespitaliceascã este depãşitã.
c) accident sau incident care implicã mai multe persoane care necesitã transport nemedicalizat.
ART. 28
Trimiterea excepţionalã a unui echipaj tip A la un caz de urgenţã este urmatã în mod obligatoriu de trimiterea unui echipaj de prim ajutor calificat sau/şi un echipaj medical de urgenţã.
ART. 29
Trimiterea în sprijinul echipajelor de prim ajutor a unuia sau a mai multor echipaje medicale de urgenţã se face în urmãtoarele situaţii:
a) din informaţiile obţinute rezultã necesitatea trimiterii imediate a unui echipaj medical de urgenţã sau a mai multor echipaje fãrã aşteptarea informaţiilor din partea echipajului sau a echipajelor de prim ajutor.
b) echipajul de prim ajutor nu are capacitate de evacuare/transport a pacientului.
c) informaţiile obţinute radio-telefonic sau prin sistemul de telemedicinã, de la echipajul de prim ajutor calificat aflat la locul solicitãrii denotã necesitatea trimiterii unui echipaj medical de urgenţã.
d) echipajul de prim ajutor calificat solicitã sprijinul unui echipaj medical de urgenţã.
ART. 30
Monitorizarea continuã, din punct de vedere operativ, a activitãţii echipajelor de prim ajutor calificat în teren se face de cãtre dispeceratele medicale precum şi de cãtre dispeceratele Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã. Aceastã monitorizare este efectuatã de cãtre dispeceratele integrate, acolo unde ele existã.
ART. 31
Personalul implicat în acordarea primului ajutor calificat este personal angajat sau voluntar în cadrul Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã, a Formaţiunilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţã sau în cadrul instituţiilor de profil abilitate prin lege sã înfiinţeze astfel de echipaje.
ART. 32
Persoanele care activeazã ca personal angajat în cadrul echipajelor de prim ajutor calificat îndeplinesc urmãtoarele condiţii minime la momentul începerii activitãţii în cadrul acestor echipaje:
a) absolvent de liceu sau al unei şcoli profesionale.
b) apt fizic şi psihic în vederea îndeplinirii misiunilor specifice.
c) absolvent al unui curs de prim ajutor calificat.
ART. 33
Echipajele de prim ajutor calificat utilizeazã urmãtoarele mijloace de intervenţie:
a) ambulanţe tip B2
b) autospeciale de intervenţie fãrã capacitate de transport pacient, cu echipamente de prim ajutor şi defibrilator semiautomat.
c) alte mijloace de intervenţie specifice Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã cu echipamente de prim ajutor şi defibrilator semiautomat.
ART. 34
Dotarea echipelor de prim-ajutor calificat se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 35
Formarea personalului paramedical în acordarea primului ajutor calificat se face în cadrul centrelor de formare naţionale, regionale şi locale din structura Insepctoratului General pentru Situaţii de Urgenţã.
ART. 36
Programul de pregãtire prevãzut în anexa nr. 10 al prezentului ordin va fi revizuit anual de cãtre o comisie mixtã din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi Ministerul Sãnãtãţii Publice în vederea actualizãrii atât a protocoalelor cât şi a noţiunilor teoretice şi practice din cadrul cursurilor de pregãtire.
ART. 37
Modificãrile programei analitice sunt aduse la cunoştinţa centrelor de formare prin ordin al Inspectorului General pentru Situaţii de Urgenţã.
ART. 38
La nivel judeţean al municipiului Bucureşti precum şi regional, existã proceduri de control şi îmbunãtãţire a calitãţii serviciilor acordate de echipajele de prim ajutor calificat care includ dar nu se limiteazã la:
a) analiza periodicã retroactivã a activitãţii fiecãrui echipaj în parte.
b) analiza cazurilor în care s-au produs decese în faza prespitaliceascã.
c) analiza rapoartelor şi datelor obţinute din sistemele GPS.
d) analiza rapoartelor şi datelor obţinute din sistemele de transmisie de date medicale la distanţã.
e) analiza rapoartelor şi datelor înmagazinate în aparatura de defibrilare semiautomatã.
ART. 39
Responsabilitatea monitorizãrii şi îmbunãtãţirii calitãţii în cadrul SMURD revine Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţã sau cel al Municipiului Bucureşti împreunã cu medicii şefi la nivel judeţean precum şi la nivel regional, dupã caz.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016