Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 12 decembrie 2008  de aplicare in domeniul asistentei medicale private de urgenta*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 12 decembrie 2008 de aplicare in domeniul asistentei medicale private de urgenta*)

EMITENT: MINISTERUL SANATATII PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 896 bis din 30 decembrie 2008
-----------
*) Aprobate de <>Ordinul nr. 2.021 din 12 decembrie 2008 şi <>Ordinul nr. 691 din 17 decembrie 2008 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 896 din 30 decembrie 2008.


ART. 1
(1) Acordarea asistenţei medicale private de urgenţã la nivel prespitalicesc se face de cãtre serviciile de ambulanţã private non-profit , cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) sunt apelate şi coordonate prin sistemul public de urgenţã 112
b) sã participe la acordarea asistenţei medicale de urgenţã şi a primului ajutor calificat sub monitorizarea şi coordonarea Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţã în baza unor protocoale de colaborare semnate de Inspectorul Şef al Inspectoratului şi de medicul şef SMURD şi avizate de Inspectorul General al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã.
c) sã existe aprobarea Ministerului Sãnãtaţii Publice precum şi a Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
d) sã afişeze numãrul de apel unic de urgenţã 1-1-2.
(2) Fundaţiile şi asociaţiile non-profit ale firmelor cu capital privat nu pot desfãşura activitãţile prevãzute la alin. (1).
(3) Serviciile de ambulanţã private comerciale pot acorda asistenţã medicalã privatã de urgenţã la nivel prespitalicesc, numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii :
a) sunt apelate la numerele proprii de apel, cu excepţia activitãţilor de consultaţii şi transport contractate prin Casa Naţionalã de Asigurãri Sociale pentru Sãnãtate a cãror coordonare se face doar prin 112 şi dispeceratul medical public sau a celui integrat.
b) sã acţioneze exclusiv în baza unor contracte cu casele private de asigurãri de sãnãtate precum şi în baza unor contracte individuale cu persoane fizice sau juridice sau la solicitarea directa a acestora efectuatã la dispeceratul propriu al serviciului respectiv.
c) în cazul apelãrii serviciilor private comerciale pentru cazuri de urgenţã pentru care apelantul nu este dispus sa achite costul solicitãrii, dispeceratul serviciului privat va prelua solicitarea integral împreunã cu numãrul de contact al apelantului şi va comunica solicitarea dispeceratului medical public sau celui integrat prin numãrul de apel unic 112, informând apelantul de acest demers. La momentul preluarii datelor de dispeceratul medical sau cel integrat prin 112, întreaga responsabilitate de rezolvare a cazului este preluatã de serviciile publice.
d) dispeceratele proprii ale serviciilor private de ambulanţã sã asigure înregistrarea apelurilor telefonice de urgenţã şi pãstrarea înregistrãrilor timp de cel puţin 3 luni de la data efectuãrii înregistrãrii. Implementarea acestei prevederi se aplicã în cel mult 3 luni de la data publicãrii prezentului ordin.
e) sã menţioneze în scris, imediat sub numãrul de apel afişat lateral dreapta, lateral stânga şi pe uşã/uşile din spate urmãtoarele: "Serviciu de ambulanţã privat. Pentru asistenţa publicã de urgenţã sunaţi la 1-1-2". Textul trebuie sa fie lizibil de la cel putin 3 merti.
f) dacã utilizeazã reclame care determinã informarea eronatã a populaţiei cu privire la serviciile oferite şi la condiţiile de acordare, îi va fi retrasã autorizaţia de funcţionare temporar sau permanent.
(4) Serviciile de ambulanţã private comerciale, care nu afişeazã un numãr de apel privat nu sunt obligate sã afişeze, sub numãrul de appel, fraza: "Serviciu de ambulanţã privat. Pentru asistenţa publicã de urgenţã sunaţi la 1-1-2"
(5) Utilizarea unor reclame care sugereazã cã asistenţa de urgenţã este "gratuitã" sau consultaţiile sunt "gratuite" este strict interzisã în cazul în care sunt prestate de cãtre serviciile de ambulanţã private comerciale, servicii contractate cu Casa Naţionalã de Asigurãri Sociale pentru Sãnãtate sau cu casele private de asigurãri pentru sãnãtate.
(6) Reclama pentru numerele de apel proprii trebuie sã fie însoţitã întotdeauna de expresia ca "numãrul de apel şi prestarea serviciilor nu sunt gratuite". În cazul în care numãrul de apel este gratuit în toate reţelele telefonice fixe şi mobile, se va menţiona doar faptul cã prestarea serviciilor este contra cost.
ART. 2
(1) În cazul consultaţiilor la domiciliu şi a activitãţilor de transport contractate direct cu Casa Naţionalã de Asigurãri Sociale pentru Sãnãtate de cãtre serviciile de ambulanţã private comerciale, trebuie respectate urmãtoarele condiţii:
a) nu se pot deconta de la Casa Naţionalã de Asigurãri Sociale pentru Sãnãtate decât costurile legate de intervenţiile la care se deplaseazã în urma solicitãrii dispeceratelor medicale publice sau a celor integrate.
b) dispeceratele medicale publice precum şi cele integrate trimit echipajele de consultaţii sau cele de transport ale serviciilor de ambulanţã private comerciale la cazurile specifice, în baza unor protocoale de cooperare avizate de CJAS sau de CASMB şi de autoritãţile de sãnãtate publicã.
c) la trimiterea unui echipaj al unui serviciu de ambulanţã privat comercial, dispeceratul public are obligaţia sã informeze apelantul de aceastã mãsurã şi de faptul cã intervenţia va fi asiguratã gratuit, aceasta fiind decontatã de cãtre Casa de Asigurãri de Sãnãtate.
d) sã încheie un protocol de colaborare cu serviciul public de ambulanţã în structura cãruia este dispeceratul medical sau cu instituţia sau institutiile care rãspunde de componenta medicalã din cadrul dispeceratului integrat, prin care se stipuleazã resursele puse la dispoziţie de serviciul privat de ambulanţã şi amplasarea acestora.
e) dacã urmeazã a primi solicitãri prin dispeceratul medical public sau prin dispeceratul integrat sã asigure din fonduri proprii mijloacele de comunicaţii radio necesare pentru fiecare mijloc de intervenţie precum şi a mijloacelor necesare la nivelul dispeceratului, fiind interzisã conectarea acestora la frecvenţele de lucru ale serviciilor publice de urgenţã sau ale serviciilor private non-profit.
f) Serviciul de ambulanţã public în structura cãruia se aflã dispeceratul medical sau responsabilul dispeceratului integrat informeazã lunar, în scris, CJAS sau CASMB de numãrul intervenţiilor la care s-a deplasat fiecare serviciu de ambulanţã privat comercial menţionând datele de referinţã ale fiecãrui caz.
(2) Serviciile private comerciale de ambulanţã pot avea zone arondate pe care le deservesc în baza protocoalelor de cooperare cu serviciile publice de ambulanţã astfel încât activitatea de consultaţii şi de transport sanitar din zonele arondate sã fie asiguratã integral sau parţial de serviciile private de ambulanţã coordonarea rãmânând la nivelul dispeceratului medical public sau a celui integrat.
(3) Activitãţile prestate de serviciile de ambulanţã private comerciale includ:
f) acordarea consultaţiilor de urgenţã la domiciliu
g) transportul sanitar
h) asistenţa medicalã de urgenţã cu echipaje tip B1/B2 şi C, cu excepţia primului ajutor calificat.
(4) Spitalele publice pot contracta direct serviciile de ambulanţã private comerciale pentru transportul sanitar nemedicalizat prin licitaţie, în condiţiile legii şi numai dacã costul oferit de serviciile private este sub costul oferit de serviciile publice, fiind strict interzisã orice creştere ulterioarã a tarifelor fãrã o nouã procedurã de licitaţie. În caz contrar spitalele publice vor solicita serviciile publice pentru efectuarea transporturilor, cele din urmã putând apela la cele private în cazul lipsei de resurse.
ART. 3
(1) Personalul care participã la acordarea asistenţei medicale private de urgenţã prespitaliceascã este format din aceleaşi categorii cu cele prevãzute în sistemul public, cu excepţia medicilor rezidenţi care nu au dreptul sã activeze în cadrul serviciilor private de ambulanţã, pe întreaga duratã a rezidenţiatului.
(2) Serviciile de ambulanţã private care au rezidenţi activând în structura lor beneficeazã de o perioadã de tranziţie de 6 luni începând cu data publicãrii prezentului ordin cu condiţia ca rezidenţii care activeazã în cadrul serviciilor respective sã aibã acordul directorului sau a coordonatorului programului de rezidenţiat.
ART. 4
(1) Serviciile de ambulanţã private, comerciale şi non-profit, au obligaţia sã respecte reglementãrile prevãzute pentru serviciile publice în ceea ce priveşte formarea personalului şi competenţa necesarã pentru fiecare categorie de activitate prestatã, inclusiv pentru activitãţile finanţate prin Casele de Asigurãri private sau prin contractare directã cu persoanele fizice sau juridice.
(2) Serviciile de ambulanţã private, comerciale şi non-profit, au obligaţia sã completeze fişele medicale prevãzute în art. 26 al anexei 2.
ART. 5
În acordarea asistenţei medicale de urgenţã, a consultaţiilor la domiciliu şi în domeniul transportului sanitar, serviciile private respectã prevederile legale în vigoare aplicabile serviciilor publice în ce priveşte dotarea ambulanţelor cu echipamente, materiale sanitare şi medicamente.
ART. 6
Coordonarea medicalã în faza prespitaliceasca a asistenţei medicale private de urgenţã se face cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) serviciile private de ambulanţã au obligaţia sã asigure un dispecerat propriu de recepţionare a apelurilor şi coordonare a activitãţii proprii în domeniul asistenţei medicale de urgenţã prespitaliceascã.
b) apelurile din dispeceratele serviciilor private de ambulanţã sunt înregsitrate, digital sau magnetic, iar întregistrãrile sunt pãstrate o perioadã minima de 3 luni.
c) în cazul refuzului deplasãrii la un caz de urgenţã personalul din dispeceratul serviciului privat are obligaţia sã alerteze dispeceratul medical public sau cel integrat prin 112 înaintea întreruperii legãturii telefonice cu apelantul.
d) în cazul serviciilor prestate de serviciile de ambulanţã private în baza unor contracte cu Casa Naţionalã de Asigurãri Sociale pentru Sãnãtate, respectiv consultaţiile la domiciliu şi transportul sanitar, ele vor fi coordonate prin dispeceratul medical public sau cel integrat în baza unor protocoale şi acorduri locale, regionale, judeţene sau municipale.
e) activitatea de acordare a asistenţei medicale de urgenţã şi prim ajutor calificat a serviciilor de ambulanţã private non-profit este coordonatã integral prin dispeceratele publice medicale, ale inspectoratelor pentru situaţii de urgenţã sau prin cele integrate.
ART. 7
(1) La nivelul spitalelor private, asistenţa medicalã de urgenţã se acordã în baza unor contracte directe cu pacienţii sau familiile acestora, în baza unor contracte colective cu firmele la care lucreazã, în baza unor contracte cu casele private de asigurãri şi/sau la solicitarea directã a pacientului sau al familiei acestuia.
(2) Spitalele private au obligaţia sã informeze clienţii la momentul contractãrii de serviciile care pot fi prestate şi de orarul de lucru.
(3) Spitalele private au obligaţia sã informeze clienţii de limitele pe care le au din punct de vedere al asigurãrii asistenţei medicale de urgenţã pentru diferite categorii de afecţiuni sfãtuind pacientul sau familia acestuia sã apeleze la o unitate sanitarã publicã sau privatã care poate acorda asistenţa de urgenţã adecvatã patologiei pacientului.
(4) Spitalele private care deţin servicii de urgenţã au obligaţia sã stabilizeze oricare pacient sosit, indiferent de posibilitatea acestuia de a achita costurile aferente, pânã la transferul acestuia în siguranţã la o unitate publicã.
(5) Neacordarea asistenţei medicale de urgenţã unui pacient fãrã posibilitãţi de achitare a costurilor aferente stabilizãrii, aflat în stare criticã, sau acuzând simptomatologia unei maladii acute care poate pune viaţa acestuia în pericol, atrage dupã sine retragerea imediatã a autorizaţiei de funcţionare a spitalului respectiv şi interdicţia acordãrii asistenţei medicale de urgenţã în regim privat.
(6) Spitalele private care acordã asistenţa medicalã de urgenţã în regim privat au obligaţia de a respecta prevederile legale aplicabile spitalelor publice în acest domeniu.
ART. 8
Controlul calitãţii în acordarea asistenţei medicale private de urgenţã este obligatoriu prin respectarea reglementãrilor legale în vigoare în acest domeniu şi asigurarea mecanizmelor şi procedurilor necesare asigurãrii calitãţii şi monitorizarea activitãţii cel puţin la nivelul mecanismelor prevãzute pentru serviciile publice de urgenţã.
ART. 9
(1) Serviciile private de ambulanţã sunt acreditate de casele de asigurari de sãnãtate cu care au contracte şi autorizate de Ministerul Sãnãtaţii Publice prin autoritãţile de sãnãtate publicã.
(2) Autorizarea unui serviciu privat de ambulanţã se face de cãtre o comisie de specialitate numitã de autoritate de sãnatate publicã, aprobatã de ministerul sãnãtaţii publice, şi care are în componenţa ei cel puţin doi medici de urgenţã dintr-un judeţ, altul decât cel în care urmeazã sã activeze serviciul care urmeazã a fi evaluat.
(3) Costurile de deplasare şi eventualã cazare a membrilor comisiei se suportã de serviciul privat care urmeazã a fi evaluat.
(4) Evaluarea în vederea autorizãrii include dar nu se limiteazã la:
a) inspecţia întregului parc de ambulanţe.
b) inspecţia dispeceratului.
c) verificarea structurii de personal şi a documentelor care atestã nivelul de pregãtire a personalului.
(5) Autorizarea poate avea o valabilitate maximã de 3 ani.
(6) Nerespectarea prevederilor legale duce la neacordarea autorizaţiei de funcţionare sau la retragerea temporarã sau permanenetã a acesteia.
ART. 10
Ministerul Sãnãtãţii Publice, direct sau prin Autoritãţile de Sãnãtate Publicã, poate inspecta şi controla activitãţile desfãşurate de serviciile medicale private în domeniul asistenţei medicale de urgenţã, inclusiv prin acţiuni inopinate.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016