Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 11 decembrie 2014  privind Programul de pregătire profesională a auditorilor financiari şi a stagiarilor în activitatea de audit financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 11 decembrie 2014 privind Programul de pregătire profesională a auditorilor financiari şi a stagiarilor în activitatea de audit financiar

EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 26 din 13 ianuarie 2015

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    - Cameră = Camera Auditorilor Financiari din România;
    - Program de pregătire profesională = ansamblul activităţilor şi acţiunilor realizate de Cameră pentru auditori financiari şi stagiari în activitatea de audit financiar, în scopul dezvoltării continue a competenţei profesionale prin cunoştinţe teoretice şi abilităţi practice. Programul cuprinde pregătirea profesională continuă structurată pentru auditori financiari, membri ai Camerei, şi cursurile de pregătire profesională pentru stagiari;
    - Sistem de pregătire clasic = procesul de instruire profesională, realizat de Cameră, potrivit căruia cursurile se realizează prin predarea directă de către lector, în săli de curs, auditorilor financiari şi stagiarilor în activitatea de audit financiar, unde prezenţa fizică a cursanţilor şi a lectorilor este obligatorie;
    - Sistem de pregătire e-learning = procesul de instruire profesională realizat de Cameră, în cadrul căruia cunoştinţele şi informaţiile sunt transmise de lector către auditorul financiar sau stagiarul în activitatea de audit financiar, într-o ordine secvenţială, logică pentru a fi asimilate de către aceştia, de o manieră proprie, fără a fi necesară coprezenţa sau sincronicitatea între aceştia. Transmiterea informaţiilor se face prin intermediul tehnologiilor IT, incluzând, dar nelimitându-se la tehnologii pentru videoconferinţă şi evaluare online.
    ART. 2
    (1) Prezentele norme stabilesc modul de organizare şi desfăşurare a cursurilor anuale de pregătire profesională şi se aplică tuturor auditorilor financiari şi stagiarilor în activitatea de audit financiar.
    (2) Organizarea şi desfăşurarea cursurilor anuale de pregătire profesională pentru auditorii financiari se realizează de către Cameră, sub supravegherea Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile.
    ART. 3
    Prezentele norme sunt dezvoltate în conformitate cu Standardele internaţionale de educaţie (IES), emise de Federaţia Internaţională a Contabililor (IFAC).
    ART. 4
    Auditorii financiari trebuie să efectueze anual 40 de ore de pregătire profesională pentru menţinerea şi dezvoltarea competenţelor în audit, astfel:
    - 20 de ore de pregătire profesională structurată - care fac obiectul prezentelor norme;
    - 20 de ore de pregătire profesională nestructurată - prevăzute în norme specifice ale Camerei.
    ART. 5
    Stagiarii în activitatea de audit financiar trebuie să efectueze anual 25 de ore de pregătire profesională pentru atingerea competenţei profesionale prin cunoştinţe, abilităţi practice şi dezvoltare personală.
    ART. 6
    (1) Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar trebuie să efectueze, într-un an calendaristic, integral, numărul de ore de pregătire profesională prevăzut la art. 4 sau 5, după caz.
    (2) Programul anual de pregătire profesională se desfăşoară în două sisteme:
    a) sistem clasic;
    b) sistem e-learning.
    (3) Fiecare auditor şi fiecare stagiar în activitatea de audit financiar trebuie să opteze pentru efectuarea programului de pregătire profesională în unul din cele două sisteme: clasic sau e-learning.
    (4) Numărul de ore obligatoriu aferent pregătirii profesionale nu se poate diviza între cele 2 sisteme de pregătire.
    ART. 7
    Evaluarea Programului anual de pregătire profesională se realizează potrivit prevederilor cuprinse în cap. V din prezentele norme.

    CAP. II
    Stabilirea tematicii cursurilor cuprinse în Programul anual de pregătire profesională

    ART. 8
    Camera stabileşte anual tematica cursurilor cuprinse în Programul de pregătire profesională pentru anul următor. Tematica se aprobă de către Consiliul Camerei.
    ART. 9
    Tematica cursurilor se stabileşte având în vedere următoarele priorităţi:
    - ultimele modificări legislative sau modificări ale standardelor profesionale din domeniu;
    - propunerile primite din partea cursanţilor la programul de pregătire profesională din anul anterior;
    - propunerile primite din partea Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională, ca urmare a aspectelor sesizate în urma inspecţiilor privind revizuirea calităţii activităţii de audit financiar;
    - propunerile primite din partea membrilor Consiliului;
    - cerinţele sau domeniile de activitate recomandate a fi incluse în Programul de pregătire profesională de către organismele internaţionale unde Camera este membră;
    - propunerile primite de la organismele profesionale naţionale cu care Camera are încheiate protocoale de colaborare.
    ART. 10
    Cursurile prevăzute în Programul anual de pregătire profesională cuprind teme din audit financiar, contabilitate şi alte domenii de interes pentru auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar, în conformitate cu cerinţele IFAC, şi au următoarea structură:
    1. domeniul Audit şi alte domenii de interes, cu o proporţie de maximum 80% din totalul tematicii;
    2. domeniul Contabilitate, cu o proporţie de maximum 20% din totalul tematicii.

    CAP. III
    Organizarea Programului anual de pregătire profesională

    ART. 11
    Responsabilitatea pentru organizarea şi desfăşurarea cursurilor cuprinse în Programul anual de pregătire profesională revine Camerei.
    ART. 12
    Departamentul de admitere, pregătire continuă şi stagiari elaborează Programul anual de pregătire profesională, pe care îl prezintă spre aprobare Consiliului Camerei.
    ART. 13
    (1) Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar se înscriu la Programul anual de pregătire profesională prin completarea formularului de înscriere on-line, direct pe site-ul Camerei: www.cafr.ro
    (2) Camera publică pe site-ul propriu perioada de înscrieri, precum şi alte informaţii suplimentare necesare.
    ART. 14
    (1) Organizarea cursurilor de pregătire profesională în sistem clasic se realizează de către Departamentul de admitere, pregătire continuă şi stagiari din cadrul Camerei.
    (2) Stabilirea centrelor de desfăşurare a cursurilor în sistem clasic se efectuează pe regiuni de pregătire, în funcţie de numărul de auditori financiari şi de stagiari în activitatea de audit financiar din judeţul respectiv şi/sau judeţele limitrofe. Astfel, mai multe judeţe pot fi arondate unei regiuni de pregătire profesională.
    (3) Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar optează pentru participarea la cursurile organizate în sistem clasic, în oricare dintre centrele unde se organizează cursuri de pregătire profesională.
    (4) În cazul în care cursurile se organizează într-o regiune în care există o reprezentanţă a Camerei, angajaţii acelei reprezentanţe oferă sprijin logistic Departamentului de admitere, pregătire profesională continuă şi stagiari, pentru organizarea cursurilor de pregătire profesională.
    ART. 15
    (1) Organizarea cursurilor de pregătire profesională în sistem e-learning se realizează de către Cameră, prin intermediul unei societăţi aprobate de către Consiliul Camerei, cel puţin o dată la 3 (trei) ani, cu evaluare anuală.
    (2) Auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar care optează pentru sistemul e-learning primesc instrucţiunile corespunzătoare de utilizare a acestui sistem.
    ART. 16
    În cazul în care numărul de persoane care optează pentru participarea la cursurile de pregătire profesională în sistem clasic, într-un anumit centru, la o anumită dată, este insuficient pentru organizarea în bune condiţii a cursului, auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar sunt informaţi într-un termen rezonabil, astfel încât aceştia să aibă posibilitatea de a alege un alt centru din cele propuse pentru sistemul clasic al Programului anual de pregătire profesională.
    ART. 17
    Cerinţa de pregătire profesională este considerată îndeplinită pentru auditorii financiari şi stagiarii în activitatea de audit financiar, în momentul în care a fost realizat, în sistem clasic sau e-learning, numărul de ore prevăzute de normele de pregătire profesională continuă a auditorilor financiari şi de normele privind perioada de pregătire profesională practică a stagiarilor în audit, emise de Cameră.

    CAP. IV
    Selecţia lectorilor din cadrul Programului anual de pregătire profesională

    ART. 18
    Departamentul de admitere, pregătire continuă şi stagiari propune spre aprobare Consiliului Camerei o listă cu lectorii care pot elabora suportul de curs şi o listă cu lectorii care pot susţine cursurile de pregătire profesională, ţinând cont de perioadele şi numărul de centre stabilite prin Programul anual de pregătire profesională, aprobat de Consiliul Camerei.
    ART. 19
    Lectorii care pot susţine cursuri sau elaborează suportul de curs în cadrul Programului anual de pregătire profesională sunt persoane fizice, care au o bună reputaţie, care nu au adus atingere prestigiului Camerei şi care îndeplinesc cel puţin unul din următoarele criterii:
    a) sunt auditori financiari, membri ai Camerei de cel puţin 3 ani, au obţinut calificativul A la ultima inspecţie efectuată de departamentul de specialitate al Camerei, care sunt la zi cu obligaţiile de membru al Camerei, respectă cerinţele Codului etic şi nu au suferit în ultimii 3 (trei) ani nicio sancţiune disciplinară aplicată de Cameră;
    b) cadre didactice universitare specializate în domeniul contabilităţii sau auditului;
    c) cadre didactice universitare, specializate în domeniile conexe contabilităţii şi auditului, în măsura în care tematica de pregătire implică astfel de domenii;
    d) auditori financiari care îşi desfăşoară activitatea în instituţii publice în domeniul reglementării contabilităţii şi auditului financiar;
    e)specialişti în domenii conexe contabilităţii şi auditului, în măsura în care tematica de pregătire implică astfel de domenii.
    ART. 20
    Consiliul Camerei aprobă lista cuprinzând lectorii propuşi să elaboreze suporturile de curs pentru temele stabilite prin Programul anual de pregătire profesională şi lista cu lectorii propuşi să susţină cursuri în cadrul Programului anual de pregătire profesională.
    ART. 21
    Suporturile de curs elaborate de lectori sunt evaluate de către o Comisie tehnică, aprobată de Consiliul Camerei.

    CAP. V
    Evaluarea Programului anual de pregătire profesională şi a prestaţiei lectorilor

    ART. 22
    Evaluarea modului de desfăşurare a cursurilor şi a prestaţiei lectorilor se realizează atât pentru sistemul clasic, cât şi pentru sistemul e-learning.
    ART. 23
    (1) Evaluarea modului de desfăşurare a cursurilor de pregătire profesională se realizează pe baza chestionarului prezentat în anexa nr. 1, care se completează de către cursanţi.
    (2) Evaluarea prestaţiei lectorilor se realizează pe baza chestionarului prezentat în anexa nr. 2, care se completează de către cursanţi.
    ART. 24
    În cazul sistemului clasic, chestionarele de evaluare se completează de către cursanţi şi se predau reprezentanţilor Camerei la finalul cursurilor.
    ART. 25
    În cazul sistemului e-learning, chestionarele de evaluare se completează on-line, direct pe platforma e-learning.
    ART. 26
    Chestionarele de evaluare se completează de către cursanţi, având la bază un punctaj de la 1 la 5, în care 1 reprezintă gradul cel mai scăzut de apreciere, iar 5 reprezintă gradul cel mai ridicat de apreciere.
    ART. 27
    (1) Departamentul de admitere, pregătire continuă şi stagiari prezintă Consiliului Camerei o informare privind rezultatele evaluărilor primite din partea auditorilor şi stagiarilor.
    (2) Camera transmite Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile informarea privind rezultatele evaluărilor primite din partea auditorilor.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale şi sancţiuni

    ART. 28
    (1) Auditorii financiari care nu au participat la cursurile de pregătire profesională într-un an sunt notificaţi în vederea participării la cursul restant de pregătire, care se organizează în primul semestru al anului următor.
    (2) Auditorii financiari care nu participă la cursul restant de pregătire se sancţionează cu "Avertisment scris".
    ART. 29
    Nerespectarea obligaţiilor cu privire la pregătirea profesională, ce revin auditorilor financiari şi stagiarilor în activitatea de audit financiar, se sancţionează conform prevederilor stabilite de Cameră.


    ANEXA 1
    -------
la norme
--------

                                   CHESTIONAR
           de evaluare a Programului anual de pregătire profesională

    Centrul unde s-a desfăşurat programul: ...............................................................................................................................

    [] AUDITOR FINANCIAR [] STAGIAR ÎN ACTIVITATEA DE AUDIT FINANCIAR

    Scopul acestui chestionar este de a evalua modul de organizare a Programului anual de pregătire profesională.
    În vederea unei evaluări corespunzătoare, vă rugăm să bifaţi una dintre cerinţele cuprinse la întrebările din chestionar, corespunzător aprecierii dumneavoastră.

    1. Vi s-a părut utilă şi interesantă tematica cursurilor din cadrul Programului de pregătire profesională?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    2. Organizarea programului de pregătire în acest centru a fost corespunzătoare din punctul de vedere al dotării logistice şi al locaţiei?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    3. Comunicarea cu personalul Camerei, privind organizarea Programului de pregătire profesională, a fost corespunzătoare?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    4. A fost respectat programul cursului (orar şi teme)?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    5. Consideraţi că suportul de curs prezentat de lector a fost bine documentat?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    6. Vă rugăm să propuneţi teme pentru viitorul program de pregătire profesională:

    ....................................................................................................................................
    ....................................................................................................................................
    ....................................................................................................................................

    Punctajul este de la 1 la 5 şi corespunde următoarelor niveluri de apreciere:
    1 - nesatisfăcător;
    2 - satisfăcător;
    3 - bine;
    4 - foarte bine;
    5 - excelent.

    Data completării chestionarului: ...........................................................................

    Vă mulţumim pentru participare!


    ANEXA 2
    -------
la norme
--------

                                   CHESTIONAR
                     de evaluare a prestaţiei lectorilor în
               cadrul Programului anual de pregătire profesională

    Numele şi prenumele lectorului ..............................................................................................
    Centrul unde s-a desfăşurat cursul: .........................................................................................

    [] AUDITOR FINANCIAR [] STAGIAR ÎN ACTIVITATEA DE AUDIT FINANCIAR

    Scopul acestui chestionar este de a evalua calitatea şi modul de prezentare a temelor de către lectori.
    În vederea unei evaluări corespunzătoare, vă rugăm să bifaţi una dintre cerinţele cuprinse la întrebările din chestionar, corespunzător aprecierii dumneavoastră.

    1. Consideraţi că exemplele date de lector au fost suficiente pentru o bună înţelegere a problemelor?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    2. Consideraţi că modalitatea de predare a lectorului este clară şi logică?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    3. Consideraţi adecvate răspunsurile date de lector la întrebările dumneavoastră?

    [] 1 [] 2 [] 3 [] 4 [] 5

    Punctajul este de la 1 la 5 şi corespunde următoarelor niveluri de apreciere:
    1 - nesatisfăcător;
    2 - satisfăcător;
    3 - bine;
    4 - foarte bine;
    5 - excelent.

    Data completării chestionarului: ..........................................................

    Vă mulţumim pentru participare!

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016