Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME - CADRU din 10 iulie 2003  privind organizarea si functionarea serviciilor regulate de transport public local de calatori    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME - CADRU din 10 iulie 2003 privind organizarea si functionarea serviciilor regulate de transport public local de calatori

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 569 din 7 august 2003

Ordonanta:

CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta are ca obiect stabilirea cadrului de organizare, reglementare, control, monitorizare şi gestionare a bunurilor publice aferente şi a serviciului regulat de transport public local de persoane, cu mijloace rutiere de transport în comun, în conformitate cu reglementãrile în vigoare.
(2) Nu fac obiectul prezentei ordonanţe serviciile de transport cu taximetre şi serviciile de transport de mãrfuri.

Norme-cadru:
1.01. Prezentele norme-cadru au ca obiect stabilirea principiilor, procedurilor şi regulilor de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile regulate de transport public local de cãlãtori, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 284/2002 , denumita în continuare ordonanta, constituindu-se într-un instrument operational la dispoziţia autoritãţilor administraţiei publice locale şi a operatorilor de transport public local în aplicarea cadrului general de reglementãri privind organizarea şi funcţionarea serviciilor regulate de transport public local de persoane cu mijloace rutiere de transport în comun, respectiv pentru administrarea şi gestionarea bunurilor proprietate publica şi/sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale, aferente infrastructurii de transport public local de cãlãtori, în conformitate cu reglementãrile în vigoare şi cu atribuţiile ce le revin pe aceasta linie.

Ordonanta:
Art. 2. - Serviciul regulat de transport public local de persoane, denumit în continuare transport public local de cãlãtori, are la baza urmãtoarele principii:
a) respectarea drepturilor şi intereselor legitime ale cãlãtorilor;
b) asigurarea deplasarii în condiţii de siguranta şi de confort;
c) protecţia mediului;
d) tratament egal şi nediscriminatoriu pentru toţi utilizatorii;
e) servicii de calitate, în condiţiile unor tarife accesibile pentru cãlãtori;
f) administrarea eficienta a bunurilor proprietate publica şi a fondurilor bãneşti;
g) dezvoltarea durabila.

Norme-cadru:
2.01. Aplicarea ordonanţei se face cu respectarea principiilor enunţate la art. 2 din ordonanta. Modul de organizare şi funcţionare a serviciilor de transport public local de cãlãtori are ca obiectiv:
a) asigurarea competitiei între operatori şi deschiderea pieţei;
b) creşterea calitãţii şi a eficientei serviciului;
c) asigurarea transparenţei în ceea ce priveşte delegarea gestiunii serviciului şi stabilirea tarifelor;
d) creşterea siguranţei în exploatare şi asigurarea continuitãţii serviciului de transport public local de cãlãtori.

Ordonanta:
Art. 3. - (1) Face parte din categoria transportului public local de cãlãtori transportul de persoane care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) este efectuat pe raza teritorial-administrativã a unui oraş sau a unei comune, denumite în continuare localitãţi;
b) se executa pe rute şi cu programe de circulaţie prestabilite, iar cãlãtorii sunt imbarcati sau debarcati în puncte de oprire fixe;
c) se percepe un tarif de transport, încasat de operatorul de transport.
(2) Se considera transport public local de cãlãtori şi transportul regulat special urban de persoane, dacã întruneşte condiţiile prevãzute la alin. (1), prin care se asigura transportul unor persoane sau al unor grupuri de persoane, cum ar fi al elevilor şi studenţilor la instituţiile de învãţãmânt şi retur, al personalului care face naveta, precum şi transportul care se desfãşoarã pe anumite rute, cum ar fi transportul între locul de munca şi domiciliul aflate în aceeaşi localitate.

Norme-cadru:
3.01. Serviciul de transport public local de cãlãtori este prestat de cãtre operatori de transport autorizaţi şi se desfãşoarã pe baza de programe de circulaţie prestabilite, aprobate de consiliul local sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
3.02. Programele de circulaţie se stabilesc de cãtre serviciul de specialitate al autoritãţii administraţiei publice locale, ţinându-se seama de propunerile persoanelor fizice sau juridice, şi au în vedere asigurarea satisfacerii fluxurilor de cãlãtori pe toatã durata zilei.
3.03. Serviciul de transport regulat special urban de persoane, denumit în continuare transport special local de cãlãtori, este prestat de cãtre operatori de transport autorizaţi şi se desfãşoarã pe baza de programe de circulaţie stabilite în contractul de prestare a transportului, în urmãtoarele condiţii:
a) transportul se desfãşoarã numai pe teritoriul localitãţii şi numai pe baza de contract încheiat între operatorul de transport autorizat în condiţiile prezentelor norme-cadru şi o terta persoana juridicã, pentru transportul tur-retur de cãlãtori de la domiciliu la locul de munca sau la o instituţie;
b) contractul include programul de circulaţie care va fi avizat de serviciul de specialitate al autoritãţii administraţiei publice locale;
c) programul de circulaţie cuprinde traseul, punctelecapat de traseu, punctele intermediare de debarcare sau imbarcare şi orele stabilite pentru acestea, în conformitate cu programul de funcţionare a obiectivelor deservite;
d) tarifarea transportului special local de cãlãtori se realizeazã pe baza de tarife aplicate parcursului şi/sau timpului la dispoziţie şi în raport de capacitatea mijlocului de transport utilizat;
e) sunt interzise transportul special local de cãlãtori pe baza de legitimatii de cãlãtorie valabile pentru transportul public local de cãlãtori, precum şi oprirea în staţiile transportului public local de cãlãtori;
f) în cazul transportului special local de cãlãtori, pentru legitimare cãlãtorii vor avea obligatoriu asupra lor autorizaţii de cãlãtorie valabile emise de persoana juridicã care a angajat operatorul de transport;
g) transportul special local de cãlãtori se supune controlului şi reglementãrilor adoptate de autoritatea administraţiei publice locale.
3.04. Programele de circulaţie astfel întocmite trebuie sa asigure dezvoltarea echilibrata şi eficienta, într-un mediu concurential real, a tuturor tipurilor de transport public local de cãlãtori efectuat cu autobuze, microbuze, minibuze, tramvaie, troleibuze, stimulandu-se folosirea tipurilor de mijloace de transport de mare capacitate, care pot asigura gradele de poluare sau de aglomeratie în trafic cele mai scãzute.
3.05. Programele de circulaţie trebuie corelate cu celelalte programe de circulaţie locale, judeţene şi interjudetene existente ale altor moduri de transport existente: feroviar, naval, aerian, dupã caz. Programele de circulaţie se întocmesc pentru fiecare traseu şi trebuie sa cuprindã staţiile de urcare/coborare stabilite, precum şi orarul de circulaţie.
3.06. Transportul public local de cãlãtori se realizeazã pe trasee fixe de-a lungul cãrora se stabilesc staţii de urcare/coborare a cãlãtorilor, ce vor fi semnalizate şi amenajate corespunzãtor de cãtre administratorul caii rutiere respective.
3.07. În funcţie de importanta zonei şi de fluxul de cãlãtori existent, traseele pot fi principale şi secundare. Pentru aceste trasee se vor utiliza mijloace de transport de capacitate corespunzãtoare. În funcţie de configuraţia reţelei de cai rutiere pe raza teritorialã a localitãţii, traseele pot fi circulare, radiale sau de ramificatie.
3.08. Tarifele de transport se încaseazã de cãtre operatorii de transport de la cãlãtori numai în schimbul unei legitimatii de cãlãtorie cu regim special, valabilã la data efectuãrii cãlãtoriei. Costul legitimatiei de cãlãtorie se plãteşte de cãtre cãlãtori cu anticipatie sau cel mai târziu la începutul cãlãtoriei.

Ordonanta:
Art. 4. - Prin mijloacele de transport rutier în comun se înţelege vehiculele destinate în mod special transportului public local de cãlãtori. Acestea pot fi:
a) autobuze urbane, autovehicule destinate şi echipate pentru transportul de persoane şi al bagajelor acestora, destinate pentru transportul de pasageri, asezati pe scaune sau în picioare, având cel puţin 17 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto;
b) tramvaie;
c) troleibuze;
d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin construcţie transportului a 10-17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune şi în picioare.

Norme-cadru:
4.01. Serviciul de specialitate al autoritãţii administraţiei publice locale va tine un registru special în care se vor evidenţia toate mijloacele de transport înmatriculate sau înregistrate, deţinute de cãtre operatorii de transport, inclusiv inspectiile tehnice periodice valabile ale acestora.
Un mijloc de transport poate fi deţinut de cãtre operatorul de transport în proprietate, cu contract de închiriere sau contract de leasing, cu excepţia contractului de comodat.
Un operator de transport nu poate angaja în transportul public un mijloc de transport care nu este în evidenta Registrului special.
4.02. În cazul autobuzelor, microbuzelor şi minibuzelor, evidenta în Registrul special se întocmeşte pe baza licenţei de execuţie, iar în cazul troleibuzelor şi tramvaielor, pe baza documentelor privind deţinerea legalã a acestora şi a documentaţiei privind agrearea acestora pentru transportul public local de cãlãtori.

Ordonanta:
Art. 5. - Pentru asigurarea dezvoltãrii durabile în domeniul transportului public local de cãlãtori consiliile locale stabilesc strategia de dezvoltare, modernizare şi funcţionare pe termen mediu şi lung a acestor transporturi, ţinând seama de planurile de urbanism şi de programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţii.

Norme-cadru:
5.01. Zonele de intersectie între traseele rutiere, feroviare, aeriene sau navale de pe raza administrativ-teritorialã a localitãţii, dupã caz, trebuie amenajate corespunzãtor cu terminale sau puncte de tranzit de cãtre autoritatea administraţiei publice locale, iar programele de circulaţie trebuie corelate cu nevoile sociale de deplasare atât ale populaţiei locale, cat şi ale celei aflate în tranzit.
5.02. Pe traseele amenajate pentru deplasarea tramvaielor şi a troleibuzelor programele de circulaţie ale acestora vor fi întocmite în scopul maximizarii utilizãrii capacitãţii acestora. Numãrul de curse rãmase disponibile pe aceste trasee va putea fi atribuit prin licitaţie operatorilor de transport, deţinãtori ai altor tipuri de mijloace rutiere de transport în comun.
5.03. Microbuzele şi minibuzele vor fi folosite, de regula, pe trasee secundare, pentru a se evita creşterea densitatii traficului pe traseele aglomerate şi pentru asigurarea transportului public local de cãlãtori pe trasee greu accesibile pentru mijloacele de transport de mare capacitate.

Ordonanta:
Art. 6. - Transportul public local de cãlãtori se organizeazã pentru a satisface cu prioritate nevoile populaţiei, precum şi ale instituţiilor publice şi ale agenţilor economici de pe raza administrativ-teritorialã a localitãţii.

Norme-cadru:
6.01. Autoritãţile executive ale administraţiei publice locale organizeazã prestarea serviciului de transport public local de cãlãtori în conformitate cu programele stabilite de consiliile locale sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
6.02. Persoanele fizice cu domiciliul în localitate, cele care tranziteaza sau care fac naveta beneficiazã egal şi nediscriminatoriu de serviciul de transport public local de cãlãtori asigurat de autoritatea administraţiei publice locale. Fac excepţie de la aceasta prevedere persoanele sau grupurile de persoane care beneficiazã de facilitãţile de transport prevãzute de lege.

Ordonanta:
Art. 7. - (1) Sunt abilitate sa organizeze, sa reglementeze, sa monitorizeze şi sa controleze executarea transportului public local de cãlãtori consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a întreprinde mãsurile necesare pentru extinderea, dezvoltarea şi modernizarea transportului public local de cãlãtori în zona de autoritate.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale, prin serviciile de specialitate, vor organiza, vor monitoriza şi vor controla activitatea operatorilor de transport public local de cãlãtori.
(4) Consiliile judeţene vor asigura serviciile de specialitate necesare coordonãrii activitãţii consiliilor locale privind dezvoltarea transportului public local de cãlãtori, transportului judeţean de cãlãtori şi infrastructurii aferente.

Norme-cadru:
7.01. Consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va infiinta o baza de date privind nevoia localã de transport public de cãlãtori, prin evaluarea fluxurilor locale şi în tranzit şi a perioadelor de vârf a acestor fluxuri în decursul zilei, sãptãmânii, lunii şi anului.
7.02. Consiliul local, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, asigura, prin intermediul serviciului de specialitate înfiinţat în cadrul aparatului propriu, extinderea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aferente transportului public local de cãlãtori şi va organiza supravegherea şi controlul modului cum sunt asigurate şi prestate serviciile de transport public local de cãlãtori de cãtre operatorii de transport.
7.03. Controlul activitãţii operatorilor de transport cu privire la calitatea serviciului de transport public local de cãlãtori prestat şi la respectarea de cãtre aceştia a prevederilor caietelor de sarcini se realizeazã de personalul stabilit prin dispoziţii ale primarului.
7.04. Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor infiinta servicii de specialitate privind reglementarea, coordonarea, organizarea, dezvoltarea şi modernizarea transportului public de cãlãtori şi a infrastructurii aferente, în ceea ce priveşte transportul local, judeţean şi interjudetean. Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor coordona activitatea consiliilor locale, respectiv a consiliilor locale de sector, pentru realizarea unei abordari unitare la nivel de judeţ sau de capitala, dupã caz, în ceea ce priveşte reglementarea şi modul de organizare a transportului public local de cãlãtori, în strânsã corelare cu desfãşurarea transportului judeţean şi interjudetean.
7.05. Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor locale, consiliilor judeţene sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti au ca obiect de activitate transportul public local de cãlãtori şi, în conformitate cu prevederile ordonanţei, au urmãtoarele atribuţii:
a) aplica hotãrârile consiliului local cu privire la organizarea şi desfãşurarea transportului public local de cãlãtori cu mijloace auto, troleibuze şi tramvaie;
b) organizeazã concesionarea executãrii transportului public local de cãlãtori, precum şi concesionarea/închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente, dupã caz, operatorilor de transport autorizaţi;
c) organizeazã, supravegheazã, monitorizeazã şi controleazã modul cum se executa transportul public local de cãlãtori;
d) asigura urmãrirea în trafic a modului cum mijloacele de transport executa serviciul respectiv;
e) urmãresc îndeplinirea condiţiilor de protecţie a mediului, de igienizare a mijloacelor de transport şi a statiilor de imbarcare/debarcare a cãlãtorilor;
f) asigura tipãrirea, difuzarea şi controlul legitimatiilor de cãlãtorie;
g) urmãresc desfãşurarea transportului public local de cãlãtori în condiţiile de regularitate, confort şi siguranta.

Ordonanta:
Art. 8. - (1) Statul sprijinã, prin mãsuri legislative şi economice, dezvoltarea cantitativã şi calitativã a transportului public local de cãlãtori, precum şi a infrastructurii aferente acestuia.
(2) Principalele obiective urmãrite de autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale în domeniul transportului public local de cãlãtori sunt:
a) îmbunãtãţirea condiţiilor de viata a cetãţenilor prin promovarea calitãţii şi eficientei transportului public local de cãlãtori;
b) creşterea calitãţii vieţii cetãţenilor prin susţinerea dezvoltãrii economice a localitãţilor şi prin realizarea unei infrastructuri edilitare moderne;
c) acordarea de facilitãţi unor categorii de persoane;
d) asigurarea capacitãţii suficiente de transport pe rute aglomerate.

Norme-cadru:
8.01. Autoritãţile administraţiei publice locale vor promova calitatea şi eficienta serviciului de transport public local de cãlãtori prin urmãtoarele mãsuri:
a) asigurarea prestãrii transportului public local de cãlãtori în condiţii civilizate, cu mijloace de transport moderne şi la tarifele cele mai accesibile;
b) asigurarea dezvoltãrii şi modernizãrii infrastructurii de transport în concordanta cu programele de dezvoltare economicã şi socialã a localitãţii şi a zonei limitrofe, precum şi cu planurile de urbanism;
c) diminuarea costurilor externe (indirecte) suportate de cãlãtori, provocate de poluare, congestionarea traficului, aglomeratia în mijloacele de transport, nerespectarea programelor de circulaţie.
8.02. Consiliile locale vor asigura sursele de finanţare necesare acordãrii de facilitãţi categoriilor defavorizate ale populaţiei şi sustinerii serviciilor de transport public local de cãlãtori în zone cu accesibilitate redusã, în care nu exista operatori de transport sau capacitate de transport pentru executarea serviciilor respective.
8.03. În caietul de sarcini al contractului de concesiune al transportului public local de cãlãtori vor fi incluse principalele criterii pe baza cãrora se va acorda concesiunea:
a) capacitatea minima obligatorie a mijloacelor de transport utilizate pe un anumit traseu;
b) tariful maxim aplicat lei/cãlãtor x km;
c) facilitãţi acordate unor categorii de persoane defavorizate;
d) facilitãţi pentru încurajarea operatorilor de a investi în dezvoltarea şi modernizarea parcului de mijloace de transport, precum şi a infrastructurii aferente, dupã caz.

Ordonanta:
Art. 9. - (1) Acoperirea financiarã a costului cãlãtoriilor efectuate de persoanele care beneficiazã, potrivit legii, de gratuitate se asigura din bugetul de stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituţii stabilite prin lege.
(2) Acoperirea influentelor financiare rezultate din reduceri de tarif la legitimatiile gratuite şi la abonamentele pentru transportul public local de cãlãtori, aprobate de consiliile judeţene sau locale pentru anumite categorii de persoane, se asigura din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale judeţelor, dupã caz.
(3) Condiţiile concrete în care va fi subventionat sau suportat costul cãlãtoriilor, potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), se vor stabili prin contractul de concesiune a transportului public local de cãlãtori, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Norme-cadru:
9.01. Subvenţionarea costului cãlãtoriilor va fi acordatã numai acelor operatori de transport pe ale cãror mijloace de transport sunt valabile legitimatiile de cãlãtorie acordate persoanelor prevãzute la art. 9 alin. (1) şi (2) din ordonanta.
9.02. Costul cãlãtoriei va fi considerat costul total, în care sunt incluse şi facilitãţile acordate.
9.03. Subvenţiile pentru transportul executat pe trasee în prelungirea celor locale vor fi asigurate de consiliile locale ale localitãţilor deservite prin traseele respective, pe baza de convenţii sau de contracte de asociere.
9.04. Consiliile locale, respectiv consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pot acorda facilitãţi unor categorii de persoane sau direct operatorilor pentru serviciul de transport public de cãlãtori efectuat pe anumite trasee, prin acoperirea totalã sau parţialã a costului cãlãtoriilor. Facilitãţile acordate pentru transportul public de cãlãtori prestat în limitele unitãţii administrativ-teritoriale vor fi suportate din bugetul judeţului sau din bugetele locale, dupã caz.
9.05. Subvenţionarea costului cãlãtoriilor poate fi stabilitã prin hotãrâre a consiliului local în urmãtoarele cazuri:
a) pentru persoane sau categorii de persoane defavorizate, stabilite potrivit legii;
b) pentru asigurarea transportului în zone delimitate sau în intreaga localitate.
De asemenea, subvenţionarea costului cãlãtoriilor mai poate fi acordatã în condiţiile speciale în care nici un operator de transport nu se angajeazã sa asigure transportul la tarifele stabilite.
O cota-parte a tarifului cãlãtoriei pentru cazurile prevãzute la lit. a) şi b) se poate suporta de cãtre operatorul de transport în schimbul unor facilitãţi acordate, conform legii, prin hotãrâre a consiliului local.
9.06. Atât subvenţia, cat şi condiţiile de preluare în sarcina bugetului local a costului cãlãtoriei, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2) din ordonanta, vor constitui clauze incluse în contractul de concesiune a transportului.
Contractul de concesiune va conţine şi clauze privind condiţiile în care se pot realiza modificãri ale tarifelor de transport.

Ordonanta:

CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea transportului public local de cãlãtori

SECŢIUNEA 1
Organizarea transportului public local de cãlãtori

Art. 10. - Raporturile dintre autoritãţile administraţiei publice locale şi operatorii de transport public local de cãlãtori se bazeazã pe relaţii contractuale, stabilite în conformitate cu contractul de concesiune a serviciului respectiv.

Norme-cadru:
10.01. Contractul de concesiune a serviciului de transport public local de cãlãtori se încheie între autoritatea administraţiei publice locale şi operatorul de transport pentru un traseu, o grupa de trasee sau pentru intreaga reţea de trasee, pe baza programelor de circulaţie stabilite pentru traseele respective, în exclusivitate în interiorul localitãţii.
10.02. Contractul de concesiune se încheie numai dupã ce operatorul de transport a obţinut dreptul de a presta serviciul de transport public local de cãlãtori pe traseele respective, cu respectarea şi îndeplinirea prevederilor <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor şi ale Normelor metodologice-cadru de aplicare a <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 216/1999 , cu modificãrile ulterioare.
10.03. Contractul de concesiune a serviciului de transport public local de cãlãtori se considera încheiat din momentul semnãrii acestuia de cãtre ambele pãrţi. Drepturile şi obligaţiile pãrţilor contractante decurg din momentul semnãrii contractului de concesiune.
Drepturile şi obligaţiile ce revin pãrţilor contractante decurg atât din contractul de concesiune, cat şi din caietul de sarcini.

Ordonanta:
Art. 11. - (1) Pentru realizarea transportului public local de cãlãtori consiliile locale pot utiliza unul sau mai mulţi operatori de transport, autorizaţi în condiţiile legii, cãrora le încredinţeazã prin licitaţie contractul de concesiune a transportului respectiv.
(2) Concesiunea transportului public local de cãlãtori se face în condiţiile stabilite prin contractul-cadru de concesiune şi prin regulamentul-cadru de concesiune a transportului public local de cãlãtori. Contractul-cadru şi regulamentul-cadru de concesiune a transportului public local de cãlãtori, precum şi normele specifice privind desfãşurarea acestuia vor fi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(3) Pe durata concesionarii, în conformitate cu competentele şi cu atribuţiile ce le revin potrivit legii, autoritãţile administraţiei publice locale pãstreazã prerogativele privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, inclusiv a programelor de dezvoltare a transportului public local de cãlãtori, precum şi dreptul de a urmãri, a controla şi a supraveghea îndeplinirea obligaţiei efectuãrii transportului public local de cãlãtori privind:
a) respectarea şi îndeplinirea obligaţiilor contractuale asumate de operatorii de transport public local de cãlãtori;
b) derularea ritmica a serviciilor prestate, respectarea traseelor stabilite şi a orarelor zilnice şi saptamanale;
c) modul de administrare, exploatare, conservare şi menţinere în funcţiune, dezvoltare şi/sau modernizare a mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente transportului public local de cãlãtori;
d) modul de formare şi de stabilire a tarifelor pentru transportul public local de cãlãtori.

Norme-cadru:
11.01. Reţeaua traseelor de transport public local de cãlãtori şi programele de circulaţie se stabilesc prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în corelare cu traseele judeţene şi interjudetene şi cu programele de circulaţie pe traseele care traverseaza localitatea, atât în ceea ce priveşte transportul rutier, cat şi alte moduri de transport. Prin hotãrâre a consiliului local se va stabili modul concret prin care va fi concesionat transportul public local de cãlãtori pe trasee, pe grupe de trasee sau integral pe intreaga reţea de trasee.
11.02. În maximum 30 de zile de la data adoptãrii hotãrârii consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, serviciul de specialitate al autoritãţii administraţiei publice locale va organiza licitaţia pentru atribuirea contractului/contractelor de concesiune a transportului public local de cãlãtori. Data şi condiţiile desfãşurãrii licitaţiei vor fi anunţate public în conformitate cu prevederile legale.
11.03. Pentru societãţile comerciale sau regiile de transport public local înfiinţate şi subordonate autoritãţilor administraţiei publice locale, care administreazã mijloacele de transport proprietate a unitãţilor administrativ-teritoriale, contractul de concesiune a traseelor transportului public local de cãlãtori se atribuie prin procedura negocierii directe, pe toatã durata în care acestea nu sunt privatizate sau nu îşi subconcesioneaza mijloacele de transport şi infrastructura aferentã.
11.04. Pe durata concesionarii autoritatea localã poate decide, în cazuri bine justificate din punct de vedere tehnic, economic şi social, modificarea traseelor, anularea unor trasee, introducerea de noi trasee, modificarea programelor de circulaţie, prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
11.05. Cursele noi introduse pe un traseu sau o grupa de trasee vor fi oferite operatorului care deţine contractul de concesiune respectiv.
Noile trasee înfiinţate sau cursele noi atribuite şi refuzate de operatorul de transport vor fi acordate prin licitaţie altor operatori.

Ordonanta:
Art. 12. - (1) Finanţarea şi realizarea investiţiilor aferente transportului public local de cãlãtori se fac cu respectarea legislaţiei în vigoare privind iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice şi a principiilor autonomiei financiare a operatorilor de transport public local de cãlãtori privind suportarea de cãtre utilizatori şi recuperarea integrala, prin tarif, a costurilor de exploatare, reabilitare şi dezvoltare. Se va tine seama de interesul general, de tarifele practicate şi de condiţiile de transport oferite beneficiarilor.
(2) Pentru finanţarea investiţiilor necesare în vederea dezvoltãrii şi modernizãrii infrastructurii transportului public local de cãlãtori, consiliile locale şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot contracta credite interne şi/sau externe ori pot concesiona infrastructura aferentã transportului public local de cãlãtori, în condiţiile legii, pe o perioada limitatã, în funcţie de specificul activitãţii.
(3) Bunurile pe care concedentii infrastructurii aferente sau ai mijloacelor de transport le realizeazã din fonduri proprii rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului de concesiune, precum şi dupã expirarea acestuia, dacã nu s-a convenit altfel.
(4) În sensul prezentei ordonanţe, prin infrastructura aferentã transportului public local de cãlãtori se înţelege:
a) baza materialã pentru întreţinere, reparare şi parcare a mijloacelor de transport deţinute;
b) calea de rulare a tramvaielor;
c) liniile de contact electrice pentru tramvaie şi troleibuze;
d) staţiile de transformare aferente liniilor de contact electrice.

Norme-cadru:
12.01. Consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate decide concesionarea/închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente transportului public local de cãlãtori, aflate în proprietatea sa publica sau privatã, care poate fi atribuitã exclusiv operatorului care va realiza nemijlocit şi activitatea de transport public local de cãlãtori.
12.02. Concesionarea poate fi initiata de cãtre concedent sau la cererea/initiativa unui concesionar interesat şi are la baza un studiu de oportunitate efectuat de concedent în condiţiile legii.
12.03. În condiţiile în care un operator de transport intenţioneazã sa realizeze o investiţie care va avea influente asupra costurilor activitãţii de transport în sensul creşterii tarifelor, aceasta va fi adusã la cunostinta autoritãţii administraţiei publice locale, care va aviza dacã şi în ce condiţii se va realiza compensarea/recuperarea costului investiţiei, în conformitate cu prevederile legale, precum şi regimul juridic al bunurilor realizate de concedent din fondurile proprii în timpul şi dupã expirarea contractului de concesiune.
12.04. Contractul de concesiune va prevedea în ce condiţii bunurile de retur, de preluare şi proprii rãmân în proprietatea concedentului sau în proprietatea concesionarului, precum şi condiţiile de restituire a bunurilor concesionate, cu respectarea prevederilor legale.

Ordonanta:

SECŢIUNEA a 2-a
Operatorii de transport public local de cãlãtori

Art. 13. - (1) Operatorii de transport public local de cãlãtori sunt societãţile comerciale sau regiile autonome deţinãtoare de licenţe de transport şi de licenţe de execuţie pentru autovehicule, eliberate de filiala judeteana a Autoritãţii Rutiere Romane şi autorizate de comisia de autorizare, constituitã conform prevederilor art. 22, care presteazã servicii publice în condiţiile stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale, în temeiul legii şi al prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) Operatorii de transport public local de cãlãtori beneficiazã de acelaşi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate, ca şi operatorii de transport public judeţean sau interjudetean.

Norme-cadru:
13.01. Operatorul de transport public local de cãlãtori va beneficia de tratament identic cu operatorul de transport public de cãlãtori judeţean sau interjudetean în ceea ce priveşte:
a) obţinerea licenţei de transport, a exemplarului de serviciu al acesteia şi regimul de utilizare a acestora;
b) obţinerea licenţelor de execuţie pentru vehicule şi regimul de utilizare a acestora;
c) suspendarea sau anularea licenţelor;
d) obţinerea licenţei de execuţie pentru activitãţi conexe transportului;
e) controlul executãrii transportului şi sancţiunile aplicate de cãtre autoritãţile competente.

Ordonanta:
Art. 14. - (1) Operatorii de transport public local de cãlãtori cu capital public pot fi privatizati, în condiţiile legii, numai pe baza hotãrârii consiliului local sau judeţean sub a cãrui autoritate îşi desfãşoarã activitatea.
(2) Privatizarea, respectiv vânzarea bunurilor aparţinând infrastructurii aferente transportului public local de cãlãtori din domeniul privat al unitãţii administrativ-teritoriale, se face numai în cadrul procedurii de concesionare a transportului public local de cãlãtori, prin licitaţie publica.

Norme-cadru:
14.01. Consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, prin hotãrâri adoptate în condiţiile legii, pot decide cu privire la:
a) reorganizarea şi transformarea operatorilor de transport public local de cãlãtori organizati ca regii autonome subordonate în societãţi comerciale pe acţiuni cu capital al unitãţilor administrativ-teritoriale;
b) privatizarea, în condiţiile legii, a operatorilor de transport public local de cãlãtori organizati ca societãţi comerciale cu capital al unitãţilor administrativ-teritoriale din subordine;
c) vânzarea, concesionarea sau închirierea, în condiţiile legii, a vehiculelor, a bunurilor şi/sau a infrastructurii aferente serviciului de transport public local de cãlãtori, aflate în proprietatea privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale, cãtre operatorii privati autorizaţi cãrora li s-a atribuit în concesiune executarea serviciului.
14.02. Caietul de sarcini privind privatizarea, respectiv vânzarea, concesionarea sau închirierea, trebuie sa menţioneze, printre altele, condiţia menţinerii serviciului de transport la indicatorii de performanta ai contractului de concesiune cel puţin încã 15 ani în ceea ce priveşte transportul cu tramvaiele, 10 ani în ceea ce priveşte transportul cu troleibuzele şi 5 ani în ceea ce priveşte transportul cu mijloace rutiere.
14.03. Nu pot face obiectul vânzãrii bunurile ce constituie infrastructura aferentã serviciului de transport public local de cãlãtori, definite la art. 12 alin. (4) lit. b), c) şi d) din ordonanta.
14.04. În condiţiile în care exista hotãrârea consiliului local sau a consiliului judeţean privind concesionarea/închirierea sau vânzarea unor bunuri aferente infrastructurii de transport public local de cãlãtori, acestea vor fi oferite numai acelui operator sau grup asociat de operatori de transport public local autorizaţi, dupã caz, care preiau în concesiune cel puţin jumãtate din traseele transportului public local de cãlãtori.

Ordonanta:
Art. 15. - (1) Operatorii de transport public local de cãlãtori, care executa transport public local, sunt de interes local şi îşi desfãşoarã activitatea pe raza administrativ-teritorialã a localitãţii.
(2) Operatorii de transport public local de cãlãtori îşi pot desfasura activitatea şi în cadrul altor localitãţi, prin filiale înregistrate şi autorizate conform prevederilor legale în vigoare.
(3) În cazul prestãrii mai multor tipuri de servicii de transport public local sau judeţean, operatorul de transport respectiv va tine o evidenta separatã a activitãţilor desfãşurate, cu contabilitate distinctã pentru fiecare tip de serviciu şi localitate de operare, dupã caz, astfel încât activitãţile sale, conform licenţelor de transport obţinute, sa poatã fi evaluate, monitorizate şi controlate.

Norme-cadru:
15.01. Activitatea de transport public local de cãlãtori este o activitate de interes local şi nu se poate extinde şi în afarã localitãţii respective.
15.02. Un operator de transport autorizat poate presta serviciul de transport public local de cãlãtori şi în alta localitate sau în alt judeţ, dacã deţine un exemplar de serviciu al licenţei de transport, emisã de agenţia Autoritãţii Rutiere Romane, valabilã pentru localitatea respectiva, şi dacã este autorizat de cãtre comisia judeteana de autorizare.
15.03. Un operator de transport autorizat nu poate presta serviciul de transport public local de cãlãtori în doua sau mai multe localitãţi, cu aceleaşi mijloace de transport şi pe aceleaşi programe de circulaţie, acest gen de transport fiind definit ca transport public judeţean de cãlãtori şi se afla sub coordonarea consiliului judeţean.
15.04. Un operator de transport este autorizat sa presteze, prin concesionare, serviciul de transport public local de cãlãtori pe teritoriul unei localitãţi, pe baza licenţei de transport.
15.05. Pe baza exemplarului de serviciu al licenţei de transport, operatorul este autorizat sa presteze un serviciu de transport public local, în temeiul unui contract de concesiune, în localitatea în care are o filiala sau o sucursala înregistratã la registrul comerţului.
15.06. Un operator de transport care presteazã autorizat şi servicii de transport public de cãlãtori judeţean, interjudetean sau internaţional va tine evidentele conform legii, separat pentru fiecare fel de transport pentru care este autorizat. Aceleaşi obligaţii revin şi în cazul în care una dintre activitãţile de transport public de cãlãtori prestate este subventionata.

Ordonanta:
Art. 16. - Operatorii de transport public local de cãlãtori îşi exercita obligaţiile potrivit termenelor şi condiţiilor prevãzute în contractul de concesiune a transportului public local de cãlãtori şi în acord cu normele specifice transportului public, elaborate de autoritatea competenta, completate de reglementãrile specifice aprobate de consiliul local respectiv.

Norme-cadru:
16.01. Operatorii de transport public local de cãlãtori vor respecta, pe lângã reglementãrile specifice aprobate de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi reglementãrile privind executarea transportului public de cãlãtori, elaborate de Ministerul Administraţiei şi Internelor, respectiv de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
16.02. La elaborarea reglementãrilor specifice privind transportul public local de cãlãtori consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti va consulta operatorii de transport, asociaţiile profesionale ale acestora şi reprezentanţii asociaţiilor cetatenesti reprezentative.

Ordonanta:
Art. 17. - (1) În cazul în care autoritatea administraţiei publice locale a desemnat doi sau mai mulţi operatori de transport, se va încheia câte un contract de concesiune cu fiecare dintre aceştia, pentru trasee diferite sau pentru acelaşi traseu, dacã traseul respectiv nu poate fi deservit de un singur operator.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), în contractele de concesiune a transportului public local de cãlãtori se vor stabili clauze privitoare la valabilitatea legimitatiilor de cãlãtorie emise de fiecare dintre operatorii de transport public local, pe toate mijloacele de transport în comun.
(3) În astfel de cazuri, între primarul localitãţii şi operatorii de transport public local se va încheia un contract de distribuţie a încasãrilor provenite din vânzarea legitimatiilor de cãlãtorie, în care se va stabili modul concret în care se vor calcula veniturile cuvenite fiecãrui operator de transport.

Norme-cadru:
17.01. De regula, toate cursele de pe reţeaua de trasee, grupa de trasee sau traseu, dupã caz, se atribuie în vederea efectuãrii serviciului unui singur operator autorizat sau unei singure asocieri de operatori autorizaţi.
Licitaţia pentru concesionarea transportului executat pe intreaga reţea de trasee, pe grupe de trasee sau pe traseu poate fi câştigatã de un operator autorizat sau de o asociere de operatori autorizaţi, dupã caz.
Dacã nici unul dintre operatorii acceptaţi la licitaţie nu are capacitatea sa preia concesionarea executãrii întregului serviciu de transport, conform ofertelor avansate de aceştia, licitaţia se va desfasura pe grupe de trasee sau, dacã nici pentru grupe de trasee nu exista oferte, pe un singur traseu.
17.02. Traseele vor fi împãrţite distinct în trasee principale şi trasee secundare, în funcţie de fluxurile de cãlãtori pe trasee sau de condiţiile de acces la acestea, motiv pentru care transportul trebuie sa fie asigurat cu mijloace de transport de capacitãţi diferite.
Traseele principale vor fi deservite de mijloace de transport de mare capacitate, autobuze, troleibuze, tramvaie, iar traseele secundare, de mijloace de transport din categoria microbuzelor şi minibuzelor.
Licitaţia pentru concesionarea transportului public local de cãlãtori se va desfasura, dupã caz, în urmãtoarea succesiune: separat pentru traseele principale deservite, iar apoi pentru trasee secundare.
17.03. În cazul câştigãrii unei licitaţii de cãtre o asociere de operatori, autoritatea administraţiei publice locale va încheia contractul de concesiune cu operatorul coordonator al asocierii, stabilit prin contractul de asociere, care este cel mai reprezentativ.
Contractul de asociere trebuie sa conţinã urmãtoarele:
a) scopul şi durata asocierii, care trebuie respectate pe toatã durata contractului de concesiune;
b) durata de valabilitate a autorizaţiei fiecãrui operator privind dreptul de a executa transport public local de cãlãtori;
c) mijloacele de transport de cãlãtori şi capacitatea acestora, pentru care operatorii deţin licenţe de execuţie pe vehicul, în momentul asocierii;
d) traseele şi programele de circulaţie care vor fi deservite de fiecare operator, conform caietului de sarcini;
e) condiţiile în care asocierea asigura serviciul de transport concesionat, în cazul în care unul dintre operatorii asociaţi se retrage din asociere.
Dacã dintr-o asociere se retrage un operator de transport, autoritatea administraţiei publice locale poate scoate la licitaţie traseele, cursele deservite de acesta prin contractul de concesiune, dacã operatorii rãmaşi în asociere nu au capacitatea de a le prelua.
Dupã încheierea contractului de concesiune, în asocierea respectiva nu pot fi atrasi alţi operatori autorizaţi.
17.04. Contractul de concesiune va conţine clauze care sa asigure respectarea urmãtoarelor cerinţe:
a) legitimatiile de cãlãtorie pot fi tipizate universal valabile pentru orice mijloc de transport şi traseu în localitatea respectiva, indiferent de numãrul operatorilor de transport public local de cãlãtori autorizaţi sa execute acest serviciu pe baza de contract de concesiune. Legitimatiile de cãlãtorie universal valabile vor fi eliberate contra cost cãlãtorilor, anticipat, prin puncte special amenajate şi autorizate de autoritatea administraţiei publice locale. În acest caz, în contractele de concesiune se va stipula modalitatea de distribuţie a veniturilor realizate din utilizarea legitimatiilor de cãlãtorie universal valabile între operatorii de transport care deservesc traseele reţelei, cu acordul acestora;
b) legitimatiile de cãlãtorie pot fi tipizate individualizate pentru fiecare operator de transport, care vor fi eliberate contra cost la urcarea în mijlocul de transport, în cazul biletelor, sau anticipat, în cazul abonamentelor.
De regula, într-o localitate nu pot fi aplicate simultan ambele modele de legitimatii de cãlãtorie tipizate, iar pe un traseu va fi utilizat un singur model, interdicţie care se extinde şi asupra traseelor care au în comun cu acesta cel puţin doua staţii consecutive.
Modelele de legitimatii de cãlãtorie tipizate pot fi utilizate în transportul de cãlãtori cu autobuze, microbuze, minibuze, troleibuze şi tramvaie sau în fiecare tip de transport separat.
17.05. În condiţiile în care unele legitimatii de cãlãtorie se vand anticipat prin puncte autorizate şi sunt valabile pe orice cursa, prin contractul de concesiune încheiat între autoritatea administraţiei publice locale şi operatorii respectivi se va stabili totodatã şi criteriul de distribuţie a veniturilor încasate din vânzarea legitimatiilor.
Autoritatea administraţiei publice locale va asigura tipãrirea legitimatiilor de cãlãtorie necesare operatorilor sub reglementarea şi controlul consiliului local sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
Când traseul sau traseele unei grupe sunt deservite de mai mulţi operatori, abonamentele sunt valabile pe fiecare cursa de pe un traseu sau grup de trasee ori toate cursele de pe acestea, dupã caz, indiferent de operator, prin contractul de concesiune încheiat, cuantificandu-se cota-parte din încasãri ce revine fiecãrui operator pentru serviciul prestat.

Ordonanta:
Art. 17^1. - (1) Legitimatiile de cãlãtorie vor fi tipãrite sub autoritatea consiliilor locale şi vor fi înregistrate şi gestionate ca documente cu regim special.
(2) Prin legitimatii de cãlãtorie se înţelege: bilete, abonamente şi autorizaţii de cãlãtorie gratuita.

Norme-cadru:
17^1.01. Consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor stabili prin hotãrâri modul şi condiţiile de asigurare şi monitorizare, de cãtre serviciul specializat de transport public local de cãlãtori din cadrul aparatului propriu, a legitimatiilor de cãlãtorie utilizate în transportul public local de cãlãtori.
Legitimatiile de cãlãtorie, pe tipuri, vor fi realizate în regim special şi pot fi şi sub forma de cartele magnetice.
Primãria va asigura realizarea, contra cost, a legitimatiilor de cãlãtorie, la cererea fiecãrui operator de transport sau a agenţilor autorizaţi cu vânzarea anticipata a acestora în puncte special amenajate, autorizate.
Autorizaţiile de cãlãtorie gratuita se vor asigura de cãtre primãrie şi vor fi distribuite de cãtre aceasta numai persoanelor sau grupurilor de persoane stabilite prin hotãrâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
17^1.02. Operatorii de transport vor fi informati asupra numãrului de autorizaţii de cãlãtorie distribuite gratuit, pe trasee şi relaţii valorice ale acestora, informaţii care vor constitui criterii de distribuire a veniturilor cuvenite operatorilor prin subventionare.

Ordonanta:

CAPITOLUL III
Drepturi şi obligaţii

SECŢIUNEA 1
Drepturile şi obligaţiile cãlãtorilor şi operatorilor de transport public local de cãlãtori

Art. 18. - (1) Garantarea dreptului de a beneficia de transport public local de cãlãtori, pentru toţi utilizatorii, persoane fizice, va fi prevãzutã în regulamentul serviciului, care va fi aprobat de consiliul local.
(2) Cãlãtorii au dreptul de acces la informaţiile publice cu privire la transportul public local de cãlãtori, atât operatorul de transport, cat şi autoritãţile administraţiei publice locale având obligaţia de a comunica informaţiile cu privire la indicatorii de calitate a serviciului, la structura tarifara şi la clauzele contractuale, care sunt considerate de interes public.
(3) Hotãrârile consiliilor locale cu privire la transportul public local de cãlãtori vor fi aduse la cunostinta publica. Cãlãtorii persoane fizice au dreptul sa conteste hotãrârile, în condiţiile legii, în vederea prevenirii sau repararii unui prejudiciu direct ori indirect, determinat de acestea.
(4) Cãlãtorii au obligaţia sa achite costul legitimatiilor valabile pentru cãlãtoriile pe care le efectueazã, conform tarifelor menţionate lizibil pe acestea.

Norme-cadru:
18.01. Transportul public local de cãlãtori se desfãşoarã pe baza regulamentului serviciului, aprobat de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
Regulamentul serviciului se întocmeşte în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale prezentelor norme-cadru şi va conţine reglementãri privind desfãşurarea activitãţilor specifice serviciului de transport public local de cãlãtori, precum şi drepturile şi obligaţiile serviciului de specialitate al consiliului local, ale operatorilor de transport şi ale cãlãtorilor.
18.02. Informaţiile privind reţeaua traseelor de transport public local de cãlãtori, programele de circulaţie şi tarifele aplicate vor fi asigurate, în staţiile de urcare/coborare de pe trasee, de cãtre serviciul de specialitate al consiliului local.
Informaţiile respective se vor asigura în autogãri şi în mijloacele de transport de cãtre administratorii acestora, pentru zona de deservire respectiva.
De asemenea, în autogãri şi în mijloacele de transport vor fi prezentate informaţii privind obligaţiile operatorului de transport în relaţia cu publicul cãlãtor, respectiv obligaţiile cãlãtorilor, precum şi sancţiunile aferente încãlcãrii acestor obligaţii care deriva din contractul de concesiune şi din regulamentul serviciului.
Indicatorii de calitate ai serviciului, structura tarifara şi clauzele contractului de concesiune, considerate, prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ca fiind de interes public, vor fi publicate periodic prin grija serviciului de specialitate al consiliului local.
18.03. Hotãrârile consiliului local sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti cu privire la transportul public local de cãlãtori vor fi publicate de serviciul de specialitate al consiliului local.
În condiţiile în care unele dintre hotãrâri aduc prejudicii în vreun mod unor cãlãtori, acestea pot fi contestate de cãtre persoanele respective.
Contestaţiile pot fi depuse, în termen de 30 de zile de la data publicãrii hotãrârii, la serviciul de specialitate al consiliului local şi vor constitui, în cazuri justificate, temeiul hotãrârilor de modificare a prevederilor respective, precum şi de reparatie a prejudiciului creat, în condiţiile legii.
18.04. Principalele obligaţii ale cãlãtorilor sunt:
a) sa achite contravaloarea transportului numai pe baza costului imprimat lizibil pe legitimatia de cãlãtorie;
b) sa respecte integritatea mijloacelor de transport şi a infrastructurii de transport (dotarea din staţiile de cãlãtori, afisajul şi indicatoarele);
c) sa prezinte la control legitimatia de cãlãtorie valabilã;
d) sa nu agreseze fizic şi verbal conducãtorul mijlocului de transport, organele de control, ceilalţi cãlãtori.

Ordonanta:
Art. 19. - (1) Drepturile operatorilor de transport public local de cãlãtori sunt prevãzute în legislaţia în vigoare, precum şi în regulamentele privind efectuarea transportului public local de cãlãtori, conform prevederilor contractelor de concesiune.
(2) La încheierea contractelor de concesiune se va tine seama de urmãtoarele principii:
a) încasarea tarifelor aferente transportului public local de cãlãtori prestat;
b) actualizarea tarifelor cu indicele preţurilor de consum;
c) modificarea tarifului, în situaţiile de schimbare semnificativã a echilibrului contractual, se realizeazã numai în cazul în care serviciul nu este subventionat;
d) întreruperea executãrii transportului public local de cãlãtori, în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre autoritatea administraţiei publice locale, conform legislaţiei şi normelor în vigoare.

Norme-cadru
19.01. Drepturile operatorilor de transport public local de cãlãtori sunt aceleaşi cu ale operatorilor de transport public care efectueazã transport judeţean sau intrejudetean de cãlãtori, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (2) din ordonanta.
19.02. Un operator de transport public local de cãlãtori are, în principal, urmãtoarele drepturi:
a) de a participa la orice licitaţie privind concesionarea transportului public local de cãlãtori realizat cu autobuze, microbuze, minibuze, tramvaie şi troleibuze;
b) de a beneficia de clauze contractuale în condiţii egale şi nediscriminatorii în raport cu alţi operatori;
c) de a beneficia de mãsuri compensatorii, în cazul rezilierii unilaterale, din cauze neimputabile, a contractului de concesiune înainte de termen;
d) de a beneficia de preemţiune, în cazul reînnoirii contractului de concesiune;
e) de a-şi acoperi cheltuielile şi de a realiza un beneficiu minim acceptat, prin aplicarea tarifelor pentru executarea serviciului concesionat;
f) de a beneficia de cai de atac impotriva sancţiunilor primite din partea autoritãţilor competente sau cu privire la nerespectarea unor obligaţii ale autoritãţii administraţiei publice locale;
g) de a aplica tarife stabilite pe principiul pieţei libere, când acestea nu fac obiectul subvenţiilor, contractului de concesiune sau al unor limitãri aprobate prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz;
h) de a solicita renegocierea contractului de concesiune, în cazul în care continuarea activitãţii de transport ar conduce la crearea de prejudicii semnificative.

Ordonanta:
Art. 20. - (1) Operatorii de transport public local de cãlãtori au fata de cãlãtori urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte regulile asumate prin contractul de concesiune;
b) sa serveascã toţi cãlãtorii, fãrã discriminare, pe traseele cuprinse în contractul de concesiune;
c) sa respecte angajamentele luate prin contractele de concesiune cu privire la indicatorii de performanta stabiliţi de consiliile locale;
d) sa furnizeze autoritãţii administraţiei publice locale informaţiile solicitate şi sa asigure accesul la toate informaţiile necesare, în vederea verificãrii, evaluãrii, functionarii şi dezvoltãrii transportului public local de cãlãtori, în conformitate cu clauzele contractului de concesiune şi cu prevederile legale în vigoare;
e) sa reducã costurile de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale prevãzute de normele legale în vigoare pentru achiziţiile de lucrãri, bunuri şi servicii.
(2) Operatorii de transport public local de cãlãtori rãspund de îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alin. (1). În cazul neîndeplinirii obligaţiilor, pot fi sancţionaţi contraventional sau poate fi reziliat, în condiţiile legii, contractul de concesiune.

Norme-cadru:
20.01. Indicatorii de performanta stabiliţi de consiliile locale se vor regasi în caietul de sarcini al contractului de concesiune a transportului public local de cãlãtori şi se vor referi în special la:
a) regularitatea curselor;
b) condiţiile de confort asigurate;
c) gradul maxim de aglomeratie acceptat;
d) obligaţiile privind efortul investitional pentru dezvoltare şi modernizare;
e) pachetul minim de servicii obligatoriu sa fie asigurate;
f) obligaţii privind protecţia mediului;
g) asigurarea cãlãtorilor pentru daune şi accidente;
h) reducerea cheltuielilor externe;
i) minimizarea tarifelor aplicate;
j) frecventa curselor pe un traseu;
k) alte prevederi calitative şi cantitative.
20.02. Prevederile art. 20 alin. (1) lit. e) din ordonanta se referã la operatorii de transport care beneficiazã de subvenţii pentru executarea transportului.

Ordonanta:

SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea operatorilor de transport public local de cãlãtori

Art. 21. - (1) Operatorii de transport, deţinãtori ai licenţelor eliberate de filiala judeteana a Autoritãţii Rutiere Romane, care opereazã în domeniul transportului public local de cãlãtori, trebuie sa îndeplineascã criteriile stabilite prin regulamentul aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Operatorii de transport public local de cãlãtori, existenţi la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, vor fi autorizaţi în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(3) Sunt supuse autorizãrii atât compartimentele de specialitate ale consiliilor locale, cat şi operatorii de transport public local de cãlãtori.
(4) Autorizarea operatorilor de transport care intenţioneazã sa devinã operatori de transport public local de cãlãtori va fi o condiţie obligatorie de participare la licitaţiile pentru obţinerea contractelor de concesiune.
(5) Autorizarea este valabilã maximum 5 ani, indiferent de specificul serviciului pentru care s-a fãcut autorizarea. La expirarea autorizaţiei operatorul va fi supus, la cerere, unei noi autorizari.

Norme-cadru:
21.01. Operatorii de transport public de cãlãtori, posesori ai licenţei de transport cãlãtori sau ai exemplarului de serviciu al acesteia, valabile, eliberate de filiala judeteana a Autoritãţii Rutiere Romane, vor putea fi autorizaţi pentru a presta serviciul de transport public local de cãlãtori, dacã îndeplinesc criteriile prevãzute la art. 9 din Regulamentul de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de cãlãtori (anexa nr. 2 la hotãrâre).
21.02. Serviciul de specialitate al consiliului local trebuie sa monitorizeze toţi operatorii prestatori ai serviciului de transport public local de cãlãtori, existenţi la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 86/2001 , în vederea autorizãrii acestora pentru prestarea serviciului de transport public local de cãlãtori.
Procedura de concesionare a transportului public local de cãlãtori nu poate fi demarata decât dupã informarea operatorilor şi dupã obţinerea autorizaţiei în termenul prestabilit de <>Ordonanta Guvernului nr. 86/2001 .
21.03. În cadrul aparatului propriu al consiliului local se înfiinţeazã serviciul de specialitate privind transportul public local de cãlãtori.
Principalele atribuţii ale serviciului de specialitate al consiliului local sunt:
a) concesionarea serviciului de transport public local de cãlãtori;
b) concesionarea/închirierea prin licitaţie publica a mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente serviciilor de transport public local de cãlãtori;
c) crearea unui sistem relational cu operatorii de transport, cãlãtorii, alte instituţii ale statului;
d) tipãrirea, gestiunea şi distribuţia legitimatiilor de cãlãtorie;
e) întocmirea documentaţiilor solicitate de consiliul local, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
f) stabilirea reţelei de trasee de transport public local de cãlãtori, precum şi a programelor de circulaţie pentru fiecare traseu;
g) stabilirea strategiei de dezvoltare a serviciului de transport public local de cãlãtori în concordanta cu strategia şi direcţiile de dezvoltare a transportului judeţean, preconizate de consiliul judeţean;
h) urmãrirea modului de respectare şi îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de operatorii de transport autorizaţi;
i) stabilirea modului de formare a tarifelor şi a modului de respectare a acestora de cãtre operatorii de transport;
j) urmãrirea modului de subventionare a transportului şi a categoriilor de cãlãtori care pot beneficia de aceste subvenţii sau de gratuitãţi;
k) urmãrirea modului cum sunt ţinute evidentele contabile ale operatorilor de transport care beneficiazã de subvenţii;
l) controlul operatorilor de transport privind continuitatea în respectarea criteriilor pe baza cãrora s-a realizat autorizarea acestora, precum şi respectarea contractelor de concesiune şi a caietelor de sarcini;
m) întocmirea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, modernizarea sau extinderea transportului local şi a infrastructurii aferente;
n) întocmirea regulamentului de desfãşurare a transportului public local de cãlãtori, pentru fiecare tip de transport: auto, tramvaie, troleibuze;
o) ţinerea evidentei în Registrul special a mijloacelor de transport şi a inspectiilor tehnice periodice valabile;
p) analizarea permanenta a modului de îndeplinire a indicatorilor de performanta de cãtre operatorii de transport.
Autorizarea operatorilor pentru prestarea serviciului regulat de transport public local de cãlãtori sau a serviciului regulat de transport public special de cãlãtori este de competenta comisiilor judeţene a cãror componenta se stabileşte prin ordin al prefectului.
21.04. Termenul de începere a procedurii de concesionare a transportului public local de cãlãtori, aprobat prin hotãrâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, va fi stabilit dupã obţinerea autorizaţiei de cãtre operatori, în condiţiile normelor-cadru de aplicare a art. 21 alin. (2) din ordonanta.
Pana la momentul concesionarii transportului public local de cãlãtori, consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate prelungi contractul de prestaţie a unor agenţi economici care executau deja transportul local la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 86/2001 .
21.05. Comisia judeteana va acorda, de regula, autorizarea pentru 5 ani tuturor operatorilor solicitanti.
Pentru cazuri justificate autorizarea poate fi acordatã unui operator pentru o perioada mai mica de 5 ani, fãrã a constitui prin aceasta mãsura un act discriminatoriu. În cazul în care operatorul nu este multumit cu decizia comisiei judeţene de autorizare, poate inainta contestaţie potrivit prevederilor legale.

Ordonanta:
Art. 22. - (1) Autorizarea se face de o comisie de autorizare, organizatã la nivelul fiecãrui judeţ şi al municipiului Bucureşti, compusa din:
a) un reprezentant al prefectului;
b) un reprezentant al consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
c) câte un reprezentant al serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului de Interne şi Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
(2) Componenta nominalã a comisiei de autorizare va fi stabilitã prin ordin al prefectului.
(3) Regulamentul de funcţionare a comisiei de autorizare, precum şi criteriile pentru eliberarea autorizaţiei vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.

Norme-cadru:
22.01. Constituirea şi funcţionarea comisiilor judeţene de autorizare şi stabilirea criteriilor privind autorizarea operatorilor de transport se realizeazã conform prevederilor regulamentului de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare.

Ordonanta:

SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi obligaţiile autoritãţilor administraţiei publice locale

Art. 23. - (1) Autoritãţile administraţiei publice locale şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au competenta exclusiva cu privire la asigurarea, organizarea, coordonarea şi monitorizarea transportului public local de cãlãtori.
(2) Consiliile locale sau, dupã caz, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot adopta hotãrâri cu privire la:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii rutiere, precum şi a programelor de înfiinţare sau dezvoltare a unor sisteme de transport public local de cãlãtori, în condiţiile legii;
b) coordonarea proiectãrii şi a executãrii lucrãrilor de investiţii în infrastructura într-o conceptie unitarã, corelata cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor şi de amenajare a teritoriului;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, modernizarea şi extinderea dotãrilor publice aferente transportului public local de cãlãtori, aflate în proprietatea sau în administrarea autoritãţilor respective;
d) asocierea intercomunala, în vederea realizãrii unor investiţii de interes comun în domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente transportului public local de cãlãtori;
e) concesionarea transportului public local de cãlãtori, precum şi concesionarea infrastructurii aferente acestuia, aparţinând patrimoniului public;
f) acordarea de facilitãţi operatorilor de transport pentru încurajarea dezvoltãrii transportului public local de cãlãtori;
g) contractarea sau garantarea, în condiţiile legii, a împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii din infrastructura aferentã transportului public local de cãlãtori, aparţinând patrimoniului unitãţilor administrativ-teritoriale. Contractarea de lucrãri noi, extinderi, dezvoltãri de capacitãţi, reabilitari şi modernizãri se face prin licitaţie publica, organizatã potrivit legii;
h) elaborarea şi aprobarea normelor locale şi a regulamentelor de funcţionare a operatorilor de transport care desfãşoarã activitãţi de transport public local de cãlãtori, pe baza normelor-cadru aprobate de Ministerul Administraţiei Publice;
i) stabilirea, aprobarea şi modificarea tarifelor pentru transportul public local de cãlãtori, cu respectarea reglementãrilor în vigoare;
j) stabilirea subventiei care se plãteşte de la bugetul local pentru acoperirea diferenţei dintre costurile înregistrate de operatorul de transport pentru efectuarea serviciului de transport public local de cãlãtori şi sumele efectiv încasate ca urmare a vânzãrii biletelor şi a abonamentelor;
k) asigurarea resurselor bugetare pentru susţinerea totalã sau parţialã a costurilor de transport pentru unele categorii defavorizate de cãlãtori, stabilite prin hotãrâri ale consiliilor locale.

Norme-cadru:
23.01. Consiliile judeţene împreunã cu consiliile locale şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, împreunã cu consiliile sectoarelor vor stabili un program unitar de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii rutiere într-o abordare multimodala a reţelelor cãilor de comunicaţie judeţene şi locale, precum şi a modurilor de transport public de cãlãtori existente sau în perspectiva.
Consiliile judeţene vor incuraja şi vor facilita asocierea intercomunala în vederea realizãrii unor investiţii de interes comun în domeniul infrastructurii tehnico-edilitare, rutiere, feroviare sau de aviatie, dupã caz, care sa asigure dezvoltarea unitarã a transportului public de cãlãtori judeţean şi interjudetean, în deplina concordanta cu dezvoltarea transportului public local de cãlãtori.
23.02. Consiliile judeţene împreunã cu consiliile locale vor stabili o politica unitarã de încurajare a operatorilor de transport public de cãlãtori şi în mod special a operatorilor de transport public local, prin crearea unui sistem de facilitãţi, în condiţiile legii, şi acordarea acestora atât pentru dezvoltare şi modernizare, cat şi pentru protecţia socialã a unor categorii defavorizate de cãlãtori.
23.03. În condiţiile în care sub autoritatea consiliilor judeţene exista societãţi comerciale sau regii autonome de transport public de cãlãtori, care executa transport local, activitatea respectiva se va desfasura în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale prezentelor norme-cadru.
Mijloacele de transport de cãlãtori ale acestor unitãţi şi infrastructura aferentã pot fi concesionate/închiriate, operaţiuni realizate concomitent cu procedura de concesionare a transportului public local de cãlãtori de cãtre autoritatea administraţiei publice locale.
23.04. Pentru încurajarea dezvoltãrii transportului public local de cãlãtori, operatorilor li se pot acorda şi alte facilitãţi, în condiţiile legii, respectiv:
a) subvenţii privind susţinerea parţialã sau totalã a costurilor transporturilor;
b) reducerea redeventei de concesiune sau a chiriei, dupã caz;
c) scutiri de taxe şi impozite locale;
d) acces gratuit la infrastructuri şi utilitãţi ţinând de gospodãria comunalã;
e) acces preferenţial la facilitãţi.
23.05. Consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor stabili tarifele pentru legitimatiile de cãlãtorie şi condiţiile în care costul transportului va fi subventionat, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 97/1999 privind garantarea furnizarii de servicii publice subvenţionate de transport rutier intern şi de transport pe cãile navigabile interioare, republicatã.
În situaţia în care consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, nu vor subventiona transportul local, tarifele vor fi stabilite cu consultarea operatorilor de transport, în vederea asigurãrii desfãşurãrii acestui serviciu public în condiţii de abordare unitarã a tarifelor pentru cãlãtori şi de eficienta pentru operatori.

Ordonanta:
Art. 24. - (1) Contractele de concesiune a transportului public local de cãlãtori, precum contractele de concesiune a infrastructurii aferente vor cuprinde, dupã caz, clauze privitoare la:
a) cantitatea şi calitatea serviciului prestat şi la indicatorii de performanta;
b) trasee;
c) orarul de funcţionare, pe zile şi ore, şi ritmicitatea serviciului;
d) tarifele practicate şi modul de încasare a subventiei, dacã este cazul;
e) modul de indexare a tarifelor;
f) rãspunderea contractualã;
g) politica de menţinere şi recalificare a forţei de munca, precum şi protecţia acesteia, pe durata valabilitãţii contractului respectiv;
h) forta majorã;
i) durata contractului;
j) rezilierea contractului;
k) condiţiile în care programele de circulaţie pot fi modificate.
(2) Durata contractului de concesiune a transportului public local de cãlãtori se stabileşte de cãtre autoritatea administraţiei publice locale şi nu poate fi mai mica de 5 ani.
(3) Operatorul de transport, titularul contractului de concesiune expirat, are drept de preemţiune dacã participa la o noua licitaţie privind concesionarea transportului public local de cãlãtori.
(4) Pierderea valabilitãţii licenţei de transport sau a autorizaţiei operatorului de transport are drept consecinta anularea contractului de concesiune.

Norme-cadru:
24.01. La încheierea contractului de concesiune se va tine cont de prevederile Regulamentului-cadru privind concesionarea serviciului regulat de transport public local de cãlãtori (anexa nr. 3 la hotãrâre).
24.02. Dacã termenul de aplicabilitate a contractului de concesiune depãşeşte termenul de valabilitate a autorizaţiei de execuţie a transportului local, aceasta se va reînnoi înainte de expirarea valabilitãţii, condiţie în care termenul de aplicabilitate a contractului nu va fi influentat.
24.03. În cazul rezilierii contractului de concesiune din initiativa concedentului, acesta va aplica procedura prevãzutã la art. 6 din Regulamentul de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de cãlãtori (anexa nr. 2 la hotãrâre).

Ordonanta:
Art. 25. - (1) Autoritãţile administraţiei publice locale au, fata de operatorii de transport public local de cãlãtori, urmãtoarele drepturi:
a) sa invite pentru audieri operatorul de transport public local de cãlãtori, în vederea semnalarii unor deficiente apãrute în executarea contractului de concesiune;
b) sa aprobe ajustarile de tarif propuse de cãtre operatorul de transport public local de cãlãtori;
c) sa sanctioneze operatorul de transport public local de cãlãtori, în cazul în care acesta nu opereazã la parametrii de eficienta la care s-a obligat prin contractul de concesiune.
(2) În cazul unor abateri deosebite autoritãţile administraţiei publice locale pot rezilia contractul de concesiune a transportului public local de cãlãtori şi vor solicita comisiei de autorizare retragerea autorizaţiei operatorului cu care au contract de concesiune a transportului public local de cãlãtori.

Norme-cadru:
25.01. În invitaţia pentru audieri serviciul de specialitate din cadrul consiliului local va consemna motivul invitatiei şi termenul limita la care operatorul este obligat sa dea curs invitatiei.
În cazul în care operatorul solicita aprobarea privind ajustarea tarifelor aplicate, serviciul de specialitate din cadrul consiliului local poate acorda aprobarea respectiva doar în conformitate cu reglementãrile consiliului local sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Regulamentul serviciului de transport public local de cãlãtori, întocmit de consiliul local sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va conţine şi sancţiunile aplicate operatorilor în cazul nerespectãrii de cãtre aceştia a prevederilor caietului de sarcini, contractului de concesiune şi ale prezentelor norme-cadru.
25.02. În cazul încãlcãrii grave a prevederilor caietului de sarcini, primarul localitãţii înainteazã comisiei de autorizare cererea de retragere a autorizaţiei operatorului de transport, în urma cãreia, dacã decizia retragerii rãmâne definitiva, serviciul de specialitate din cadrul consiliului local poate propune primarului rezilierea unilaterala a contractului de concesiune.
În cazul în care comisia de autorizare nu decide retragerea autorizaţiei, contractul de concesiune nu poate fi reziliat unilateral de cãtre concedent.

Ordonanta:
Art. 26. - În exercitarea competentelor şi a responsabilitãţilor ce le revin autoritãţile administraţiei publice locale vor urmãri:
a) desfãşurarea transportului public local de cãlãtori pe criterii de competitivitate şi concurentialitate;
b) promovarea reabilitãrii infrastructurii aferente transportului public local de cãlãtori;
c) monitorizarea şi controlul periodic al activitãţilor de prestare a transportului public local de cãlãtori şi luarea de mãsuri, în cazul în care operatorul de transport nu asigura performanta pentru care s-a obligat;
d) analiza anuala a indicatorilor de performanta prevãzuţi în contractul de concesiune;
e) adoptarea normelor locale şi negocierea contractelor de concesiune a transportului public local de cãlãtori, precum şi a contractelor de concesiune a infrastructurii aferente acestuia;
f) informarea şi consultarea periodicã a cãlãtorilor asupra politicilor de dezvoltare din domeniul transportului public local de cãlãtori.

Norme-cadru:
26.01. Prevederile art. 26 din ordonanta vor constitui principalele atribuţii ale serviciului de specialitate din cadrul consiliului local, acestea putând fi completate cu alte prevederi prin hotãrâri ale consiliului local, ale consiliului judeţean sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.

Ordonanta:
Art. 27. - Autoritãţile administraţiei publice locale au, fata de operatorii de transport public local de cãlãtori, urmãtoarele obligaţii:
a) asigurarea unui tratament egal şi nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport public local de cãlãtori din cadrul comunitãţii respective şi a unui mediu de afaceri concurential transparent, prin normele locale adoptate în exercitarea prerogativelor stabilite de prezenta ordonanta;
b) pãstrarea confidenţialitãţii informaţiilor, altele decât cele publice, cu privire la activitatea operatorilor de transport public local de cãlãtori;
c) achitarea subvenţiilor convenite prin contractul de concesiune.

Norme-cadru:
27.01. Prevederile art. 27 din ordonanta se aplica tuturor operatorilor prestatori de servicii de transport public de cãlãtori - local, judeţean sau interjudetean -, indiferent de modul de organizare a acestora şi/sau de forma de proprietate.

Ordonanta:
Art. 28. - Mijloacele de transport, precum şi alte bunuri care formeazã patrimoniul public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale şi care sunt utilizate pentru efectuarea transportului public local de cãlãtori şi care constituie infrastructura aferentã acestuia pot fi concesionate sau închiriate, pe perioada concesionarii transportului public local de cãlãtori, operatorului cu care s-a încheiat contractul. Operatorul va achitã o redeventa sau chirie, dupã caz, care va fi stabilitã prin licitaţie o data cu acordarea concesiunii sau închirierii.

Norme-cadru:
28.01. Concesionarea sau închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente, definitã la art. 12 alin. (4) din ordonanta, se realizeazã în cazurile şi în condiţiile aprobate prin hotãrâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, de cãtre serviciul de specialitate al consiliului local sau serviciul de specialitate al consiliului judeţean, în cadrul aceleiaşi licitaţii pentru concesionarea serviciului de transport public local de cãlãtori, pe baza unui caiet de sarcini comun.
28.02. Concesionarea sau închirierea mijloacelor de transport şi a infrastructurii aferente transportului public local de cãlãtori, proprietate publica şi/sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale, asigura operatorului de transport dreptul de preemţiune în obţinerea contractului de concesionare a serviciului de transport public local de cãlãtori posibil de prestat cu mijloacele de transport deţinute, în cadrul aceleiaşi licitaţii.

Ordonanta:

CAPITOLUL IV
Sancţiuni

Art. 29. - Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.

Norme-cadru:
(Fãrã norma de aplicare)

Ordonanta:
Art. 30. - (1) Constituie contravenţie, dacã nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât sa constituie infracţiune, potrivit Codului penal, şi se sancţioneazã cu amenda urmãtoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitãţile reglementate de prezenta ordonanta fãrã existenta autorizãrii legale şi/sau fãrã contract de concesiune, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) încredinţarea unui contract de concesiune fãrã licitaţie publica ori unui operator de transport neautorizat, cu amenda de la 60.000.000 lei la 120.000.000 lei.
(2) Consiliile locale şi judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, printr-o hotãrâre adoptatã în condiţiile legii, faptele care constituie contravenţii în domeniul transportului public local de cãlãtori, altele decât cele prevãzute la alin. (1) sau în alte reglementãri în vigoare.

Norme-cadru:
30.01. Consiliile locale, judeţene şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti vor stabili, prin hotãrâri proprii, contravenţiile la normele de transport public local de cãlãtori, printre care se pot enunta şi urmãtoarele încãlcãri ale acestora de cãtre operatorii de transport:
a) nerespectarea traseelor şi programelor de circulaţie, în transportul public local de cãlãtori regulat, de cãtre operatorii respectivi;
b) utilizarea altor mijloace auto de transport de cãlãtori decât cele stabilite prin contractul de concesiune şi caietul de sarcini;
c) utilizarea altor tipuri de legitimatii de cãlãtorie decât a celor stabilite prin contractul de concesiune;
d) nerespectarea condiţiilor tarifare stabilite;
e) neoprirea în staţiile prevãzute sau nerespectarea programului de circulaţie;
f) nerespectarea prevederilor privind desfãşurarea transportului în condiţii de siguranta, confort şi regularitate;
g) nerespectarea condiţiilor de salubrizare a mijloacelor de transport şi a protejãrii mediului;
h) nerespectarea prevederilor caietului de sarcini şi a contractului de concesionare/închiriere.

Ordonanta:

CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 31. - (1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe autoritãţile administraţiei publice locale din localitãţile în care se impune funcţionarea transportului public local de cãlãtori, precum şi cele din localitãţile în care acesta funcţioneazã, în conformitate cu reglementãrile anterioare, vor iniţia procedurile de concesionare a acestor servicii operatorilor de transport.
(2) În vederea încheierii contractelor de concesiune consiliile locale din cadrul unitãţilor administrativ-teritoriale prevãzute la alin. (1) au obligaţia de a elabora şi de a comunica operatorilor de transport existenţi, care efectueazã transportul public local de cãlãtori, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, caietele de sarcini întocmite conform modelului elaborat de Ministerul Administraţiei Publice.
(3) În termen de 90 de zile de la comunicarea caietelor de sarcini operatorii de transport se pot prezenta la licitaţie, în conformitate cu regulamentul de licitaţie şi cu caietele de sarcini.
(4) În cazul reorganizãrii operatorilor de transport care au contracte de concesiune, consiliile locale şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot cere renegocierea contractelor sau pot organiza o licitaţie, în scopul desemnãrii unui nou operator de transport public local de cãlãtori.

Norme-cadru:
31.01. Pentru iniţierea procedurilor de concesionare a serviciilor de transport public local de cãlãtori, autoritatea administraţiei publice locale va urmãri şi respectarea prevederilor Regulamentului-cadru privind concesionarea serviciului regulat de transport public local de cãlãtori, respectiv ale Regulamentului de funcţionare a comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de cãlãtori.
31.02. În interiorul termenului de 90 de zile, dupã autorizarea operatorilor de transport, se vor organiza şi se vor derula licitaţiile pentru concesionarea transportului public local de cãlãtori, precum şi privatizarile, vânzãrile, concesionarile şi închirierile preconizate.
Pentru a fixa data declansarii licitaţiilor pentru concesionarea transportului public local de cãlãtori, serviciul de specialitate al consiliului local îşi va corela calendarul desfãşurãrii acestor proceduri cu activitatea comisiei judeţene de autorizare a operatorilor de transport public local de cãlãtori, în sensul ca toţi operatorii interesaţi trebuie sa beneficieze de sanse egale cu privire la operaţiunea de autorizare, precum şi sa poatã participa cu oferte la licitaţiile respective.
Dupã încheierea operaţiunii de autorizare a operatorilor, în termenele impuse, se poate declansa într-o localitate concesionarea transportului public local de cãlãtori.
31.03. Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate organiza renegocierea contractelor de concesiune sau o noua licitaţie, dupã caz, înainte de termenul de expirare a acestora, în urmãtoarele cazuri:
a) contractul de concesiune a fost reziliat din motive imputabile concesionarului;
b) concesionarul nu îşi mai poate realiza obligaţiile privind desfãşurarea transportului public local de cãlãtori;
c) când unul sau mai mulţi operatori autorizaţi, membri ai asocierii câştigãtoare a licitaţiei, s-au retras din asociere, iar operatorii rãmaşi în asociere nu pot prelua sarcinile acestora;
d) când operatorul de transport, reprezentantul asocierii, renunţa la calitatea respectiva;
e) când concesionarul solicita justificat renegocierea.

Ordonanta:
Art. 32. - În cazul extinderii transportului public local de cãlãtori pe noi trasee, dupã încheierea contractului de concesiune, noile trasee vor fi atribuite prin licitaţie publica, operatorul de transport existent beneficiind de dreptul de preemţiune.

Norme-cadru:
32.01. În cazul în care exista mai mulţi operatori beneficiari ai contractelor de concesiune pentru executarea transportului public local de cãlãtori, dreptul de preemţiune se pierde.
32.02. În cazul extinderii transportului prin mãrirea numãrului de curse de pe un traseu, acestea se vor acorda deţinãtorului contractului de concesiune pe acel traseu. În cazul refuzului din partea deţinãtorului, cursele respective vor fi acordate prin licitaţie.
32.03. În cazul extinderii transportului public local pe noi trasee care fac parte dintr-o grupa de trasee, acestea se vor acorda deţinãtorului contractului de concesiune pe acea grupa. În cazul în care deţinãtorul contractului de concesiune a grupei de trasee refuza sau noile trasee nu fac parte din nici o grupa de trasee, acestea vor fi concesionate prin licitaţie.

Ordonanta:
Art. 33. - Contractele de concesiune a transportului public local de cãlãtori, încheiate între operatorii de transport şi autoritãţile administraţiei publice locale, îşi produc efectele pana în momentul încheierii noilor contracte de concesiune a transportului public local de cãlãtori, în conformitate cu dispoziţiile prezentei ordonanţe.

Norme-cadru:
33.01. Titularii contractelor pe baza cãrora se presteazã în prezent serviciul de transport public local de cãlãtori vor beneficia de prelungirea acestora pana la momentul finalizarii procedurilor de încheiere a contractelor de concesiune pentru serviciul de transport respectiv.


-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016