Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 8 din 18 martie 2009  privind administrarea speciala a fondurilor de pensii facultative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 8 din 18 martie 2009 privind administrarea speciala a fondurilor de pensii facultative

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 219 din 6 aprilie 2009

În temeiul dispoziţiilor art. 16 şi ale <>art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,
având în vedere prevederile <>art. 70 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumitã în continuare Comisie, emite prezenta normã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta normã reglementeazã administrarea specialã a fondurilor de pensii facultative, situaţia fondului de pensii în cazul retragerii autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative, procedura şi criteriile de selectare a administratorului special, precum şi atribuţiile administratorului special.
ART. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normã au semnificaţia prevãzutã la <>art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Lege.
(2) De asemenea, prin capitaluri proprii se înţelege suma urmãtoarelor elemente:
a) capitalul social subscris şi vãrsat;
b) primele de capital, integral încasate, aferente capitalului social;
c) rezervele legale, statutare şi alte rezerve;
d) rezultatul exerciţiilor financiare anterioare;
e) rezultatul ultimului exerciţiu financiar, reportat pânã la repartizarea sa conform destinaţiilor stabilite de adunarea generalã a acţionarilor, în limita sumei ce se intenţioneazã a se repartiza pe oricare dintre destinaţiile prevãzute la lit. a)-d).

CAP. II
Administrarea specialã

SECŢIUNEA 1
Instituirea administrãrii speciale

ART. 3
Administrarea specialã a unui fond de pensii facultative se instituie în cazurile prevãzute la art. 38, 52 şi art. 91 alin. (2) din Lege.
ART. 4
În cazul instituirii administrãrii speciale, ca urmare a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative, de la data la care Comisia retrage autorizaţia se aplicã prevederile prezentei norme, astfel:
a) în cazurile prevãzute de Lege la art. 52 alin. (1), art. 91 alin. (2), art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (1), (2) şi alin. (4) lit. b) şi c), art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art. 22 alin. (2) lit. a) şi b), art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art. 12 alin. (1), art. 16 şi 23, art. 38 lit. b), d), e), f) şi i), procedura prevãzutã în secţiunea a 3-a din prezentul capitol se aplicã pânã la data numirii de cãtre Comisie a administratorului special, dupã care se aplicã prevederile secţiunii a 5-a din prezentul capitol;
b) în cazurile prevãzute de Lege la art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (3) şi alin. (4) lit. a), art. 38 lit. a) coroborat cu prevederile art. 22 alin. (2) lit. c), art. 38 lit. c), g), h), j) şi k), procedura prevãzutã în secţiunea a 3-a din prezentul capitol se aplicã pânã la rãmânerea definitivã a hotãrârii instanţei de contencios administrativ competente.
ART. 5
Prin excepţie, pentru cazurile prevãzute la art. 4 lit. b), în cazul în care Comisia apreciazã cã au avut loc fapte cu consecinţe deosebit de grave şi care afecteazã direct participanţii la fondul de pensii facultative, procedura prevãzutã în secţiunea a 3-a din prezentul capitol se aplicã pânã la data numirii de cãtre Comisie a administratorului special, dupã care se aplicã prevederile secţiunii a 5-a din prezentul capitol.
ART. 6
Decizia de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative, scrisã şi motivatã, se notificã administratorului şi depozitarului în ziua lucrãtoare urmãtoare datei adoptãrii acesteia.

SECŢIUNEA a 2-a
Selectarea administratorului special

ART. 7
Comisia selecteazã şi/sau desemneazã administratorul special dintre administratorii de fonduri de pensii facultative, cu respectarea procedurii prevãzute la art. 59-61 din Lege.
ART. 8
(1) Pentru selectarea administratorului special, Comisia analizeazã ofertele primite, cu aplicarea urmãtoarelor criterii, ponderate dupã cum urmeazã:
a) rata de rentabilitate a fondului de pensii facultative, calculatã conform art. 91 alin. (1) lit. b) din Lege - 40%;
b) politica investiţionalã - 10%;
c) nivelul cheltuielilor de administrare încasate din contribuţii şi nivelul cheltuielilor de administrare încasate din activul fondului - 40% (câte 20% fiecare);
d) nivelul capitalurilor proprii - 10%.
(2) Pentru obţinerea punctajului final al ofertelor se aplicã urmãtoarea metodã:
a) pentru rata de rentabilitate se realizeazã clasamentul în ordinea descrescãtoare a valorilor ratelor şi fiecare administrator primeşte cu un punct în plus faţã de cel cu rata de rentabilitate imediat inferioarã lui, cel cu rata cea mai micã primind un punct;
b) pentru politica investiţionalã, toţi administratorii care administreazã un fond de pensii din aceeaşi categorie de risc cu fondul de pensii pentru a cãrui administrare specialã depun ofertele primesc câte un punct. Administratorii care administreazã un fond de pensii dintr-o altã categorie de risc nu primesc niciun punct;
c) pentru nivelul cheltuielilor de administrare încasate din contribuţii şi pentru nivelul cheltuielilor de administrare încasate din activul fondului se realizeazã clasamentul în ordinea crescãtoare a valorilor comisioanelor de administrare şi fiecare administrator primeşte cu un punct în plus faţã de cel cu comision de administrare imediat superior lui, cel cu comisionul de administrare cel mai mare primind un punct;
d) pentru nivelul capitalurilor proprii se realizeazã clasamentul, în ordine descrescãtoare, al fondurilor proprii ale administratorilor ofertanţi şi fiecare administrator primeşte un punct în plus faţã de administratorul cu suma fondurilor proprii imediat inferioarã sumei fondurilor sale, cel cu cea mai micã sumã a fondurilor proprii primind un punct.
ART. 9
(1) În termen de 5 zile calendaristice de la data la care Comisia i-a notificat, administratorii de fonduri de pensii facultative transmit, în scris, ofertele de administrare temporarã.
(2) Aceste oferte conţin date referitoare la îndeplinirea criteriilor prevãzute la art. 8.
(3) Comisia analizeazã ofertele primite şi selecteazã oferta care întruneşte punctajul cel mai mare, calculat conform art. 8.
(4) Decizia se notificã administratorului desemnat şi depozitarului fondului de pensii facultative aflat în administrare specialã, în ziua lucrãtoare urmãtoare datei adoptãrii acesteia.
ART. 10
(1) Dacã în termenul prevãzut la art. 9 alin. (1) nu s-a primit nicio ofertã, Comisia procedeazã la desemnarea unui administrator special, selectat dintre administratorii de fonduri de pensii facultative autorizaţi, pe baza aceloraşi criterii.
(2) Decizia se notificã administratorului desemnat şi depozitarului fondului de pensii facultative aflat în administrare specialã, în ziua lucrãtoare urmãtoare datei adoptãrii acesteia.
(3) Contestaţia nu suspendã efectele deciziei prevãzute la alin. (2), administratorul selectat având obligaţia sã preia în administrare activele fondului de pensii aflat în administrare specialã.
ART. 11
(1) În termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la notificarea deciziei prevãzute la art. 10 alin. (2), administratorul are obligaţia sã predea, iar administratorul special are obligaţia sã preia, pe bazã de proces-verbal de predare-primire, toate documentele referitoare la fondul de pensii, inclusiv arhiva fondului de pensii, pe suport hârtie şi în format electronic.
(2) O copie a procesului-verbal de predare-primire este transmisã Comisiei de cãtre administratorul special, în aceeaşi zi în care a fost încheiat.
(3) În termenul prevãzut la alin. (1), administratorul special are obligaţia sã comunice depozitarului fondului aflat în administrare specialã documente privind specimenele de semnãturã aparţinând reprezentanţilor sãi legali.
(4) În termenul prevãzut la alin. (1), administratorul special are obligaţia de a notifica decizia Comisiei de instituire a administrãrii speciale tuturor pãrţilor contractante existente în contractele încheiate de administrator, în numele şi pe seama fondului de pensii.
(5) Administratorul special se substituie de drept în drepturile şi obligaţiile administratorului, care îi incumbã acestuia conform contractelor prevãzute la alin. (4).
(6) În termen de 30 de zile calendaristice de la data emiterii deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare, administratorul este obligat sã prezinte Comisiei situaţia financiarã auditatã a fondului de pensii, prevãzutã la art. 39 alin. (1) din Lege.

SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de administrare a fondului de pensii facultative între data comunicãrii deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului/a fondului şi data desemnãrii administratorului special, respectiv data rãmânerii definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare

ART. 12
(1) În perioada cuprinsã între data comunicãrii deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative şi data desemnãrii administratorului special, respectiv data rãmânerii definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare, activitatea administratorului nu înceteazã, dar va fi asistatã şi supervizatã de cãtre reprezentanţi ai Comisiei special desemnaţi în acest scop prin decizie.
(2) Odatã cu comunicarea deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative, Comisia comunicã administratorului şi depozitarului fondului de pensii aflat în administrare specialã decizia de desemnare a reprezentanţilor Comisiei.
(3) Reprezentanţii Comisiei au acces la toate documentele şi evidenţele fondului de pensii facultative şi ale administratorului, fiind obligaţi sã pãstreze confidenţialitatea informaţiilor.
(4) Reprezentanţii Comisiei asistã şi supervizeazã activitatea administratorului referitoare la fondul de pensii facultative, dar nu se substituie organelor de conducere ale administratorului.
(5) Reprezentanţii Comisiei au urmãtoarele atribuţii:
a) suspendã sau desfiinţeazã actele de decizie ale administratorului contrare reglementãrilor prudenţiale sau care determinã deteriorarea situaţiei financiare a fondului de pensii facultative;
b) avizeazã prealabil toate deciziile adoptate de organele de conducere ale administratorului;
c) propun Comisiei aplicarea de sancţiuni în situaţia în care administratorul nu respectã mãsurile dispuse;
d) analizeazã situaţia financiarã a fondului de pensii facultative şi a administratorului şi prezintã Comisiei rapoarte periodice despre aceasta;
e) alte atribuţii stabilite de Comisie.
ART. 13
De la data comunicãrii deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative şi pânã la data desemnãrii administratorului special, respectiv data rãmânerii definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare este interzisã încheierea de noi acte individuale de aderare la fondul de pensii facultative.
ART. 14
În perioada cuprinsã între data comunicãrii deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare a administratorului, respectiv a autorizaţiei fondului de pensii facultative şi data rãmânerii definitive a deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare sunt aplicabile toate prevederile legale privind drepturile şi obligaţiile participanţilor, mai puţin cele interzise în mod expres prin prezenta normã.

SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile administratorului special

ART. 15
(1) Administratorul special are urmãtoarele atribuţii:
a) sã realizeze transferul participanţilor care au depus o cerere de transfer, înainte de data deciziei de retragere a autorizaţiei de administrare, cãtre alte fonduri de pensii facultative, conform <>Normei nr. 14/2006 privind transferul participanţilor între fondurile de pensii facultative, aprobatã prin <>Hotãrârea nr. 26/2006 ;
b) sã administreze fondul de pensii facultative aflat în administrare specialã, în vederea transferului activelor personale ale participanţilor cãtre fondurile de pensii facultative alese de participanţi sau la care aceştia au fost repartizaţi;
c) sã evalueze obligaţiile de platã ale fondului de pensii;
d) sã realizeze transferul activelor personale ale participanţilor de la fondul de pensii aflat în administrare specialã cãtre fondurile de pensii facultative alese de participanţi sau la care aceştia au fost repartizaţi, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii notificãrii Comisiei privind repartizarea participanţilor;
e) sã notifice Fondului de Garantare şi Comisiei suma necesarã a fi compensatã, dacã este necesar.
(2) De la data desemnãrii administratorului special sunt interzise:
a) încheierea de noi acte individuale de aderare la fondul de pensii facultative aflat în administrare specialã;
b) orice transferuri ale participanţilor de la fondul de pensii facultative aflat în administrare specialã cãtre alte fonduri de pensii facultative, pânã la data primirii notificãrii Comisiei privind repartizarea participanţilor prevãzutã la art. 19 alin. (3).
ART. 16
Pentru activitatea desfãşuratã, administratorul special încaseazã acelaşi comision de administrare prevãzut în prospectul schemei de pensii facultative al fondului de pensii aflat în administrare specialã.

SECŢIUNEA a 5-a
Procedura de administrare a fondului de pensii facultative

ART. 17
(1) Începând cu data selectãrii/desemnãrii administratorului special şi referitor la activitatea de administrare a fondului/fondurilor de pensii facultative, se suspendã:
a) atribuţiile acţionarilor semnificativi şi ale conducãtorilor administratorului, aceste atribuţii transferându-se administratorului special desemnat, care este în drept sã le exercite pe toatã perioada procedurii de administrare specialã;
b) activitatea, atribuţiile şi competenţele consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere al administratorului, precum şi dreptul membrilor la remuneraţie;
c) exercitarea dreptului de vot al acţionarilor în privinţa numirii şi/sau a revocãrii membrilor consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere al administratorului;
d) dreptul acţionarilor la dividende.
(2) Suspendarea prevãzutã la alin. (1) opereazã şi îşi produce efectele pe toatã durata procesului de administrare specialã.
ART. 18
(1) În ziua lucrãtoare urmãtoare desemnãrii administratorului special, Comisia şi administratorul special informeazã participanţii despre necesitatea aderãrii, în termen de 90 de zile calendaristice, la alt fond de pensii facultative.
(2) Pe toatã durata termenului menţionat la alin. (1), decizia privind instituirea mãsurii administrãrii speciale asupra fondului de pensii facultative se publicã atât pe website-ul Comisiei, www.csspp.ro, cât şi pe website-urile administratorului fondului de pensii facultative aflat în administrare specialã şi administratorului special, cu menţionarea expresã a urmãtoarelor informaţii: datele de contact ale administratorului special, drepturile şi obligaţiile acestuia, drepturile şi obligaţiile participanţilor în decursul celor 90 de zile calendaristice.
(3) În ziua lucrãtoare imediat urmãtoare expirãrii termenului de 90 zile calendaristice prevãzut la alin. (1), administratorul special transmite lista cu numele şi codul numeric personal ale participanţilor care nu au ales un nou fond de pensii facultative cãtre Comisie.
ART. 19
(1) Comisia procedeazã la ierarhizarea tuturor administratorilor, inclusiv a administratorului special, conform criteriilor prevãzute la art. 8, în vederea repartizãrii participanţilor care nu au ales un nou fond de pensii facultative.
(2) Repartizarea participanţilor prevãzuţi la art. 18 alin. (3) cãtre fiecare fond de pensii facultative se face direct proporţional cu valoarea punctajului obţinut de administratorul respectivului fond, raportatã la suma tuturor punctajelor acordate administratorilor de fonduri de pensii facultative rezultate în urma ierarhizãrii.
(3) În termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii listei prevãzute la art. 18 alin. (3), Comisia efectueazã repartizarea participanţilor care nu au solicitat transferul şi notificã administratorului special, pe suport electronic, sub semnãturã electronicã extinsã, lista participanţilor repartizaţi, rezultatã ca urmare a efectuãrii acestei operaţiuni.
(4) În termen de 5 zile calendaristice de la data primirii notificãrii prevãzute la alin. (3), administratorul special transmite fiecãrui administrator, pe suport electronic, sub semnãturã electronicã extinsã, lista participanţilor rezultaţi în urma acestei operaţiuni.
ART. 20
Administratorul special calculeazã obligaţiile de platã ale fondului de pensii facultative faţã de participanţi, luând în considerare valoarea cea mai mare dintre valoarea activului personal şi garanţiile prevãzute în prospect. Contravaloarea activului personal al participantului care urmeazã a fi transferat nu poate fi mai micã decât valoarea garantatã, asumatã prin prospectul schemei de pensii facultative.
ART. 21
(1) În situaţia existenţei obligaţiei administratorului de a constitui, conform Legii, provizioane tehnice aferente fondului de pensii facultative, în cazul în care, dupã efectuarea calculului conform art. 20, administratorul special constatã cã activele fondului aflat în administrare specialã sunt insuficiente pentru onorarea obligaţiilor faţã de participanţi, acesta va suplimenta activele fondului cu cele care constituie provizionul tehnic aferent fondului în cauzã, pânã la concurenţa obligaţiei de platã determinate conform art. 20.
(2) În termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la primirea notificãrii prevãzute la art. 19 alin. (3), în cazul în care administratorul special constatã cã activele prevãzute la alin. (1) nu sunt suficiente pentru onorarea obligaţiilor faţã de participanţi, acesta notificã Fondului de Garantare şi Comisiei suma necesarã a fi compensatã.
ART. 22
(1) În termen de 10 zile calendaristice de la data primirii notificãrii prevãzute la art. 19 alin. (3), administratorul special, împreunã cu administratorii fondurilor de pensii facultative la care vor fi transferaţi participanţii, întocmeşte şi transmite spre avizare Comisiei un plan de transfer al activelor personale ale participanţilor.
(2) Planul conţine suma totalã care urmeazã a fi distribuitã, precum şi prezentarea detaliatã a modului de distribuire a acesteia, prin transfer direct de active şi/sau prin transfer de lichiditãţi.
(3) În cazul prevãzut la art. 21 alin. (1), planul detaliazã şi modalitatea de transfer şi/sau de lichidare, parţialã sau totalã, a provizionului tehnic aferent fondului de pensii facultative aflat în administrare specialã.
ART. 23
(1) Comisia aprobã sau respinge planul de transfer prevãzut la art. 22 alin. (1).
(2) De la data comunicãrii aprobãrii planului cãtre administratorul special, acesta începe procedura de transfer al activelor personale ale participanţilor.

CAP. III
Obligaţiile administratorului special dupã transferul participanţilor de la fondul de pensii facultative aflat în administrare specialã

ART. 24
(1) Administratorul special rãspunde pentru modul de îndeplinire a mandatului primit, conform mãsurilor şi dispoziţiilor stabilite de Comisie prin decizia de desemnare a sa ca administrator special.
(2) În termen de douã zile lucrãtoare de la finalizarea transferului participanţilor cãtre noile fonduri de pensii facultative alese sau la care aceştia au fost repartizaţi, administratorul special transmite Comisiei un raport asupra modului de desfãşurare şi a rezultatelor operaţiunii de transfer.
(3) În acelaşi termen prevãzut la alin. (2), depozitarul întocmeşte şi transmite Comisiei raportul sãu asupra modului de desfãşurare şi a rezultatelor operaţiunii de transfer al participanţilor.
ART. 25
Dupã primirea rapoartelor prevãzute la art. 24, Comisia retrage autorizaţia fondului de pensii facultative şi dispune radierea acestuia din Registrul fondurilor de pensii private şi al administratorilor.

CAP. IV
Încetarea calitãţii de administrator special

ART. 26
Pentru motive întemeiate, Comisia poate dispune, oricând în cursul procedurii de administrare specialã, înlocuirea administratorului special.
ART. 27
Încetarea calitãţii de administrator special are loc în urmãtoarele cazuri:
a) ca urmare a hotãrârii instanţei judecãtoreşti;
b) prin înlocuirea de cãtre Comisie a administratorului special, procedura prevãzutã în secţiunea a 2-a din cap. II urmând a fi reluatã;
c) ca urmare a finalizãrii procedurii de transfer al activelor personale ale participanţilor şi a prezentãrii raportului prevãzut la art. 24 alin. (2).

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 28
Termenele prevãzute de prezenta normã care expirã într-o zi de sãrbãtoare legalã sau într-o zi nelucrãtoare se vor prelungi pânã la sfârşitul urmãtoarei zile lucrãtoare.
ART. 29
(1) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normã se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 121 alin. (1) lit. k) şi alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9) şi (10) din Lege.
(2) Nerespectarea dispoziţiilor art. 10 alin. (3) referitoare la obligaţia administratorului special de a prelua în administrare activele fondului de pensii facultative aflat în administrare specialã se sancţioneazã conform art. 38 lit. k) din Lege.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016