Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 6 din 5 iunie 2008  pentru modificarea si completarea   Normelor-cadru ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind comertul facut de societatile bancare si celelalte societati de credit, cu cecuri, pe baza   Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificata prin   Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , aprobata si modificata prin   Legea nr. 83/1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 6 din 5 iunie 2008 pentru modificarea si completarea Normelor-cadru ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind comertul facut de societatile bancare si celelalte societati de credit, cu cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1993 , aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 509 din 7 iulie 2008

<>Legea nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare


Având în vedere prevederile <>art. 22 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,
în temeiul <>art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 38/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 59/1934 asupra cecului şi al <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 ,

Banca Naţionalã a României emite prezenta normã.

ART. I
<>Normele-cadru ale Bãncii Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul fãcut de societãţile bancare şi celelalte societãţi de credit, cu cecuri, pe baza <>Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 bis din 14 iunie 1995, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul normelor-cadru se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"NORMĂ
privind comerţul fãcut de instituţiile de credit cu cecuri"
2. Punctul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 1. - Prezenta normã se aplicã instituţiilor de credit abilitate conform legii sã desfãşoare activitate bancarã în România.
Obiectul prezentei norme îl constituie comerţul fãcut de instituţiile de credit cu cecuri, pe baza <>Legii nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
3. Punctul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 3. - Instituţiile de credit care funcţioneazã în România în condiţiile stipulate de legislaţia românã privind activitatea bancarã vor putea face comerţ cu cecuri şi vor putea presta servicii bancare specifice acestei activitãţi pentru clienţii lor, luându-şi toate mãsurile pentru eliminarea riscurilor care pot apãrea pe parcursul derulãrii unor astfel de operaţiuni.
Banca Naţionalã a României organizatã şi funcţionând în condiţiile prevederilor <>Legii nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României poate sã efectueze operaţiuni cu cecuri în cadrul propriei sale activitãţi."
4. La punctul 4, alineatul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 4. - Cecul este un instrument de platã creat de trãgãtor care, în baza unui disponibil constituit la o instituţie de credit, dã un ordin necondiţionat acesteia, care se aflã în poziţie de tras, sã plãteascã la prezentare o sumã determinatã unei terţe persoane sau însuşi trãgãtorului emitent aflat în poziţie de beneficiar. Cecul trebuie sã îndeplineascã condiţiile de formã şi de fond obligatorii stabilite de <>Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi descrise de prezenta normã."
5. Punctul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 6. - Cecul trebuie sã fie completat în întregime cu cernealã ori pix de culoare albastrã sau neagrã ori prin dactilografiere. Menţiunile manuscrise vor fi completate cu majuscule, numai pentru suma în litere fiind posibilã completarea cu litere mici."
6. Punctul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 7. - Standardul de conţinut obligatoriu al cecului este prezentat în anexa nr. 1 la prezenta normã, excepţie fãcând cecurile utilizate pentru plãţi ale statului cãtre populaţie.
La completarea cecului vor fi respectate cerinţele din prezenta normã şi modelul prezentat în anexa nr. 5 la aceasta, fãrã a depãşi limitele spaţiilor destinate fiecãrei menţiuni înscrise pe cec."
7. La punctul 20, dupã alineatul 1 se introduce un nou alineat, alineatul 2, cu urmãtorul cuprins:
"În situaţia în care plata trebuie fãcutã la o instituţie de credit sau la o unitate teritorialã a unei instituţii de credit, în locul desemnat pe cec ca loc unde plata trebuie fãcutã se va trece denumirea instituţiei de credit/a unitãţii teritoriale a instituţiei de credit."
8. Punctul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 27. - Semnãtura trãgãtorului trebuie sã fie olografã şi redactatã cu pixul sau stiloul cu cernealã de culoare neagrã ori albastrã în spaţiul destinat acesteia."
9. Punctul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 29. - În cazul în care trãgãtorul este o persoanã juridicã, semnãtura reprezentantului legal al acesteia executatã pe cec, în condiţiile prevãzute în prezenta normã, nu va fi însoţitã de ştampila trãgãtorului. Lipsa semnãturii trãgãtorului, respectiv a reprezentantului autorizat al trãgãtorului persoanã juridicã atrage nulitatea cecului."
10. Punctul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 32. - Persoana aflatã în poziţie de tras într-un cec poate fi numai o instituţie de credit, astfel cum este aceasta definitã în cuprinsul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , sau Banca Naţionalã a României, organizatã conform <>Legii nr. 312/2004 ."
11. Punctul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 34. - Trãgãtorul poate emite un cec numai în condiţiile existenţei la tras a unor fonduri proprii, disponibile, în momentul emiterii instrumentului, care sã îi facã posibilã trasului efectuarea plãţii, disponibilul având valoarea mai mare sau egalã cu cea a sumei înscrise pe cec.
Disponibilul trãgãtorului poate proveni dintr-un depozit bancar, dintr-o deschidere de credit sau acordarea unei facilitãţi de creditare, din operaţiuni de încasãri şi altele asemenea.
Disponibilul trebuie sã fie lichid, cert şi exigibil, adicã sã nu existe niciun impediment de ordin juridic sau material care sã împiedice efectuarea plãţii cecului."
12. Punctul 41 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 41. - Banca Naţionalã a României şi instituţiile de credit certificã cecurile prin expresia <<certificat>>, însoţitã de numele şi prenumele, redactate cu claritate, ale persoanei împuternicite sã efectueze aceastã operaţiune, precum şi de semnãtura acesteia."
13. Punctul 51 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 51. - Într-un cec suma de platã poate fi înscrisã pe faţa (recto) instrumentului, fãrã a depãşi limitele spaţiului special alocat textului, şi nu în diagonalã sau sub semnãtura trãgãtorului."

În temeiul <>art. 11 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Orice semnãturã a unui cec trebuie sã cuprindã:
a) în clar, numele şi prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitãţii care se obligã;
b) semnãtura olografã a persoanei fizice, respectiv a reprezentanţilor legali sau a împuterniciţilor persoanelor juridice care se obligã ori a reprezentanţilor sau a împuterniciţilor altor categorii de entitãţi care utilizeazã astfel de instrumente.

14. Punctul 57 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 57. - Banca Naţionalã a României şi instituţiile de credit vor accepta în cadrul operaţiunilor lor numai cecuri în care semnãturile celor care se obligã sunt executate pe instrument în condiţiile stipulate la <>art. 11 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale pct. 27-30 din prezenta normã."
15. Punctul 68 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 68. - Menţiunile care lipsesc trebuie sã fie completate de cãtre posesor atunci când acesta prezintã cecul la platã sau îl remite unei instituţii de credit pentru prezentarea la platã. Este obligatoriu ca cecul în alb sã aibã completat numele posesorului în momentul prezentãrii la platã."
16. Punctul 76 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 76. - Menţiunile privind circulaţia cecului prin gir se fac pe faţa cecului. Banca Naţionalã a României şi instituţiile de credit nu vor accepta în cadrul operaţiunilor lor decât cecuri care au textul privind operaţiunea de girare redactat pe faţa acestora."

În temeiul <>art. 17 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Girul trebuie scris pe cec; el trebuie sã fie semnat de girant.
Girul este valabil chiar dacã beneficiarul nu este menţionat sau girantul a pus numai semnãtura (gir în alb). În acest din urmã caz, girul, pentru a fi valabil, trebuie sã fie scris pe cec.

17. Punctul 87 se abrogã.
18. Punctul 90 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 90. - Girul <<în alb>> este format din semnãtura girantului înscrisã pe faţa cecului, însoţitã de menţiunea <<girat>>, <<girare>>. Nu este permisã înscrierea girului <<în alb>> pe cec fãrã a fi însoţitã de o asemenea menţiune."
19. Punctul 96 se completeazã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 96. - Girul transmite dreptul de proprietate asupra cecului cu particularitatea cã giranţii devin obligaţi solidar pentru plata la prezentare. În caz de neplatã a cecului de cãtre tras, la prezentare, posesorul acestuia se poate îndrepta pe cale de regres împotriva oricãruia dintre obligaţi şi implicit împotriva oricãruia dintre giranţi, cu excepţia obligatului principal şi a avaliştilor sãi împotriva cãrora poate introduce acţiune cambialã directã."
20. Punctul 100 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 100. - Pentru ca deţinãtorul unui cec transmisibil prin gir sã fie considerat posesor legitim al cecului este necesar sã existe o serie neîntreruptã a girurilor menţionate pe cec."

În temeiul <>art. 27 alin. 1 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Avalul se dã pe cec. El se exprimã prin cuvintele: "pentru aval" sau orice formã echivalentã; el este semnat de avalist.

21. Punctul 134 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 134. - Pentru a fi valabil, avalul trebuie sã fie menţionat pe faţa cecului, prin înscrierea uneia dintre formulele <<aval>>, <<pentru aval>> sau <<pentru garanţie>>, urmatã de semnãtura avalistului sau a împuternicitului sãu."
22. Punctul 137 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 137. - Avalul poate fi redactat de mânã, cu pixul sau cu cernealã de culoare albastrã ori neagrã, chiar de cãtre avalist sau de o altã persoanã, dactilografiat sau imprimat, fãrã a afecta alte menţiuni aflate pe cec. În orice situaţie este însã obligatoriu ca formula de avalizare sã fie urmatã de semnãtura olografã a avalistului."
23. Punctul 138 se abrogã.
24. Punctul 139 se abrogã.
25. Punctul 144 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 144. - Obligaţia avalistului este o obligaţie autonomã, în sensul cã avalistul se poate servi împotriva posesorului de excepţiile derivând din raporturile sale personale cu posesorul, dacã ele existã, dar în niciun caz nu se poate servi de excepţiile personale ale persoanei pentru care a dat avalul faţã de posesorul cecului. Posesorul cecului poate sã se îndrepte pe cale legalã direct în contra avalistului obligatului principal, pe calea acţiunii cambiale directe, fãrã a mai fi respectatã ordinea din dreptul civil, cãci obligaţia acestuia este o obligaţie autonomã şi solidarã."
26. Punctul 159 se abrogã.
27. Punctul 160 se abrogã.
28. Punctul 161 se abrogã.

În temeiul <>art. 30 alin. 1 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Cecul emis şi plãtibil în România trebuie, sub sancţiunea pierderii dreptului de regres împotriva giranţilor şi garanţilor, sã fie prezentat la platã în termen de 15 zile.

29. Punctul 162 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 162. - Termenele menţionate la <>art. 30 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se calculeazã începând cu data emiterii cecului."

În temeiul <>art. 32^1 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Prezentarea unui cec la platã se poate face în original sau prin trunchiere.
În sensul prezentei legi, prin trunchiere se înţelege procedeul informatic care constã în urmãtoarele operaţiuni succesive:
a) transpunerea în format electronic a informaţiilor relevante de pe cecul original;
b) reproducerea imaginii cecului original în format electronic; şi
c) transmiterea informaţiei electronice obţinute prin operaţiunile prevãzute la lit. a) şi b) cãtre instituţia de credit plãtitoare.
Prezentarea la platã a unui cec prin trunchiere produce aceleaşi efecte juridice ca şi prezentarea la platã a cecului original, cu condiţia ca acesta din urmã sã fi fost emis cu respectarea prevederilor legii.
Instituţiile de credit pot recurge la procedeul trunchierii, cu condiţia ca între ele sã existe o convenţie prealabilã în contextul unui aranjament de platã sau o convenţie constând în aderarea lor la un sistem de plãţi.
Informaţiile relevante pentru trunchiere, cuprinse în cecul original, sunt stabilite potrivit convenţiilor prevãzute la alin. 4.
Imaginea cecului original reprezintã copia electronicã a cecului original. Imaginea cecului original trebuie sã respecte standardele stabilite potrivit convenţiilor prevãzute la alin. 4.
Momentul recepţionãrii, de cãtre instituţia de credit plãtitoare, respectiv de cãtre un sistem de plãţi, a informaţiilor relevante pentru trunchiere şi a imaginii electronice a respectivului cec, potrivit alin. 2, constituie momentul prezentãrii la platã.
Transmiterea, cãtre instituţia de credit plãtitoare a informaţiilor relevante şi a imaginii cecului, prin trunchiere, trebuie realizatã astfel încât sã se asigure autenticitatea şi integritatea acestora, prin utilizarea oricãror procedee tehnice admise de lege.

30. Dupã punctul 166 se introduc unsprezece noi puncte, punctele 166^1-166^11, cu urmãtorul cuprins:
"Pct. 166^1. - Cecurile pot fi prezentate la platã prin trunchiere, în conformitate cu Regulile sistemului SENT ori, în cazul în care operaţiunea de trunchiere nu se poate realiza, prin prezentarea acestora la încasare, în original, direct la instituţia de credit trasã sau, dupã caz, la instituţia de credit beneficiarã, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate între instituţiile de credit implicate.
Pct. 166^2. - Banca Naţionalã a României şi instituţiile de credit nu vor accepta pentru prezentarea la platã prin trunchiere cecuri care prezintã alterãri, îndoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta vizibilitatea menţiunilor aflate pe respectivul instrument.
Pct. 166^3. - Aplicarea convenţiilor prevãzute la <>art. 32^1 alin. 4 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, îndeosebi cu privire la momentul prezentãrii la platã şi de efectuare a plãţii operaţiunilor de prezentare la platã şi de efectuare a plãţii, va fi adusã la cunoştinţa clienţilor sãi de cãtre fiecare instituţie de credit.
Pct. 166^4. - În momentul recepţionãrii, de cãtre instituţia de credit care efectueazã plata cecului sau de cãtre un sistem de plãţi, a informaţiilor relevante pentru trunchiere şi a imaginii electronice a respectivului cec, acestea trebuie sã respecte întocmai prevederile <>Legii nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prezenta normã, pentru ca cecul sã fie considerat prezentat la platã prin trunchiere.
Momentul recepţionãrii, menţionat la alineatul precedent, este momentul în care aceste informaţii şi imagini sunt puse la dispoziţia trasului sau sunt înregistrate în sistemul de plãţi.
Informaţiile şi/sau imaginea cecului care nu respectã condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de prezenta normã sau de convenţiile prevãzute la <>art. 32^1 alin. 4 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru prezentarea la platã prin trunchiere şi, în consecinţã, sunt respinse de instituţia de credit care efectueazã plata cecului sau de un sistem de plãţi, pot fi retransmise conform convenţiilor prevãzute la <>art. 32^1 alin. 4 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Pct. 166^5. - Instituţiile de credit care aplicã trunchierea vor agrea prin convenţiile prevãzute la <>art. 32^1 alin. 4 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, procedeele tehnice admise de lege utilizate pentru a asigura autenticitatea şi integritatea imaginii cecului şi a informaţiilor transmise.
Pct. 166^6. - În cazul prezentãrii la platã prin trunchiere, circulaţia cecului original pe suport hârtie se opreşte la instituţia de credit care efectueazã trunchierea, toate operaţiunile care au loc între instituţii de credit referitoare la prezentare la platã, platã, respectiv refuz la platã având loc în cazul trunchierii numai în formã electronicã.

În temeiul <>art. 32^2 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Art. 32^2. - Când prezintã la platã un cec prin trunchiere, instituţia de credit este obligatã:
a) sã verifice dacã cecul original respectã în formã şi conţinut prevederile legale, inclusiv regularitatea succesiunii girurilor, cu excepţia autenticitãţii semnãturilor trãgãtorului şi giranţilor;
b) sã garanteze acurateţea şi conformitatea informaţiilor relevante pentru trunchiere transmise electronic cu datele din cecul original, precum şi conformitatea imaginii cecului cu cecul original.
Instituţia de credit rãspunde de orice pierdere suferitã prin nerespectarea obligaţiilor prevãzute la alin. 1.

Pct. 166^7. - Instituţia de credit care prezintã un cec la platã prin trunchiere va verifica respectarea condiţiilor de formã şi conţinut prevãzute de lege şi de prezenta normã pentru cecul original, îndeosebi cele privind valabilitatea cecului, cazurile de nulitate, eventualele modificãri, completãri sau alterãri ale menţiunilor obligatorii, precum şi identitatea clientului şi dreptul acestuia de a cere plata sumei înscrise pe cec. Aceasta nu îl exonereazã pe tras de obligaţiile sale, cu excepţia celor care pot fi îndeplinite numai dacã se aflã în posesia cecului original.
Pct. 166^8. - Instituţia de credit care prezintã cecul la platã prin trunchiere nu are obligaţia de a verifica sau de a garanta valabilitatea semnãturilor înscrise pe cec.
Pct. 166^9. - Când prezintã la platã un cec prin trunchiere, instituţia de credit are obligaţia sã verifice acurateţea şi conformitatea cu cecul original ale informaţiilor şi imaginilor înainte de a le transmite cãtre tras.

În temeiul <>art. 32^3 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Refuzul total sau parţial la platã al unui cec prezentat la platã prin trunchiere se face în formã electronicã, de cãtre instituţia de credit plãtitoare.
În baza refuzului prevãzut la alin. 1, instituţia de credit care deţine cecul original va înscrie pe acesta:
a) data prezentãrii acestuia la platã, spre a se constata dacã prezentarea s-a efectuat în cadrul termenului prevãzut la art. 30;
b) declaraţia de refuz, datatã şi semnatã de cãtre reprezentanţi legali sau împuterniciţi ai acestora. Menţiunile înscrise pe cecul original, potrivit alin. 2, cu respectarea dispoziţiilor art. 44, constituie dovada refuzului de platã."

Pct. 166^10. - În cazul prezentãrii cecului la platã prin trunchiere:
a) refuzul total sau parţial la plata cecului este întocmit şi transmis în formã electronicã de cãtre tras instituţiei de credit care a prezentat cecul fie direct, fie prin intermediul unui sistem de plãţi, conform convenţiilor prevãzute la <>art. 32^1 alin. 4 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) în convenţiile prevãzute la <>art. 32^1 alin. 4 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, trebuie sã fie stipulate în mod expres situaţiile în care respingerea de cãtre un sistem de plãţi sau de cãtre tras a informaţiilor relevante şi a imaginii cecului nu constituie refuz la plata cecului, precum şi procedura de urmat în aceste situaţii.
Pct. 166^11. - În cazul în care instituţia de credit plãtitoare constatã, ulterior plãţii cecului, cã, din eroare, instituţia de credit care a efectuat trunchierea nu şi-a îndeplinit obligaţiile prevãzute la pct. 166^9 şi cã existã diferenţe între suma plãtitã şi suma înscrisã pe cec, aceasta are dreptul sã solicite instituţiei de credit a beneficiarului plata sumelor plãtite în plus sau sã plãteascã celei din urmã sumele plãtite în minus.
Regularizarea sumelor plãtite eronat se va realiza în termen de maximum 5 zile bancare de la primirea solicitãrii."

31. La punctul 171, alineatul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 171. - La cererea trasului, odatã cu primirea plãţii, posesorul cecului poate preda instrumentul."
32. Punctul 173 se abrogã.
33. Punctul 174 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 174. - În situaţia în care nu i se prezintã cecul fie în original, fie prin trunchiere, trasul poate sã refuze plata. Trasul mai poate refuza plata şi în cazul în care posesorul nu este persoana care are dreptul sã o cearã."
34. Dupã punctul 179 se introduc douã noi puncte, punctele 179^1 şi 179^2, cu urmãtorul cuprins:
"Pct. 179^1. - În cazul prezentãrii cecului la platã prin trunchiere conform <>art. 32^1 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
a) trasul primeşte dovada cã a efectuat plata cecului conform convenţiilor prevãzute la <>art. 32^1 alin. 4 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fãrã a mai fi predat cecul la cererea trasului sau eliberatã o chitanţã pentru plata fãcutã;
b) dupã primirea plãţii, instituţia de credit care se aflã în posesia cecului va lua mãsurile necesare pentru a elimina riscul ca respectivul cec sã fie pus din nou în circulaţie;
c) dupã primirea unei plãţi parţiale, instituţia de credit care se aflã în posesia cecului va înscrie pe acesta o menţiune privind plata efectuatã, pentru a se vedea cã cecul este valabil numai pentru restul sumei;
d) trãgãtorul unui cec pentru care trasul a fãcut o platã integralã sau parţialã va primi de la tras dovada efectuãrii respectivei plãţi, în conformitate cu înţelegerile existente între aceştia, fãrã a-i fi remis cecul original cu menţiunea <<achitat>>.
Pct. 179^2. - Cecul poate fi prezentat la platã prin intermediul unei instituţii de credit o singurã datã (prima prezentare la platã cãtre obligatul principal), în caz de refuz la platã aplicându-se prevederile <>Legii nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentei norme referitoare la acţiunea cambialã directã sau de regres."
35. Punctul 184 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 184. - Dacã moneda în care a fost emis cecul este alta decât moneda naţionalã, dar este cotatã la Banca Naţionalã a României, şi plata se doreşte a fi efectuatã în lei, plata se va efectua la cursul de schimb calculat de Banca Naţionalã a României din ziua prezentãrii la platã a cecului."
36. Punctul 189 se abrogã.
37. La punctul 221, dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
"d) printr-o declaraţie de refuz înscrisã pe titlu, datatã şi semnatã de cãtre un reprezentant autorizat al instituţiei de credit care deţine cecul original, prin care se indicã în mod expres ziua prezentãrii la platã a instrumentului respectiv, în cazul în care cecul a fost prezentat la platã prin trunchiere."

În temeiul <>art. 51 alin. 2 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Posesorul este dator sã aducã, fãrã întârziere, la cunoştinţa girantului sãu cazul fortuit ori de forţã majorã şi sã facã pe cec menţiunea datatã şi semnatã de el de aceastã încunoştinţare; pentru rest se aplicã dispoziţiunile art. 45.

38. Punctul 253 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 253. - De îndatã ce cazul fortuit sau de forţã majorã s-a produs, posesorul cecului, pentru a putea fi exonerat de obligaţia de prezentare sau de protestare, este obligat sã aducã aceste evenimente la cunoştinţa girantului sãu prin scrisoare recomandatã <<fãrã întârziere>>, sintagmã al cãrei înţeles a fost definit la pct. 252. Posesorul cecului este obligat sã redacteze pe faţa instrumentului o menţiune datatã şi semnatã de el privind notificarea respectivã."

În temeiul <>art. 59 alin. 1 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Protestul poate fi dresat prin act separat sau pe însuşi originalul cecului ori pe duplicatul acestuia.

39. Punctul 281 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 281. - Executorul judecãtoresc care încheie protestul poate sã-l redacteze pe originalul cecului sau pe duplicatul cecului. Protestul poate fi redactat şi ca un act separat."
40. Punctul 282 se abrogã.

În temeiul <>art. 62 alin. 1 din Legea nr. 59/1934 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare:
Protestul cerut de art. 43 poate fi înlocuit, dacã posesorul consimte, printr-o declaraţie de refuz de platã, scrisã şi datatã pe titlu, semnatã de tras.

41. Punctul 295 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 295. - Unica modalitate de înlocuire a actului de protest este urmãtoarea: cu aprobarea posesorului cecului, cel împotriva cãruia se dreseazã protestul sau instituţia de credit care deţine cecul refuzat dã pe cec o declaraţie de refuz de platã datatã şi semnatã. Aceastã declaraţie va trebui, în mod obligatoriu, sã poarte o datã certã din interiorul termenului legal pentru dresarea protestului."
42. Punctul 338 se abrogã.
43. La punctul 339, alineatul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Pct. 339. - Banca Naţionalã a României şi instituţiile de credit stabilesc şi comunicã oficial programul lor în zilele lucrãtoare în care se efectueazã prezentarea la platã, precum şi orice alte operaţiuni cu cecuri."
44. Punctul 366 se abrogã.
ART. II
Anexele nr. 1 şi 2 la <>Normele-cadru nr. 7/1994 se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 la prezenta normã, iar dupã anexa nr. 4 se introduce o nouã anexã, anexa nr. 5 "Model de completare cec", conform modelului prevãzut în anexa nr. 3 la prezenta normã.
ART. III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
1. Pânã la data de 9 octombrie 2008 inclusiv, cecurile puse în circulaţie vor fi procesate interbancar, prin structurile casei de compensaţie pe suport hârtie, potrivit reglementãrilor privind procesarea manualã a instrumentelor de platã de debit.
2. Începând cu data de 10 octombrie 2008, procesarea cecurilor se va efectua astfel:
- cecurile emise în baza <>Normei tehnice nr. 4/2008 privind cecul se vor procesa electronic, prin trunchiere, în conformitate cu Regulile sistemului SENT ori, în cazul în care operaţiunea de trunchiere nu se poate realiza, prin prezentarea acestora la încasare, în original, direct la instituţia de credit trasã sau, dupã caz, la instituţia de credit beneficiarã, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate între instituţiile de credit implicate;
- cecurile emise în baza <>Normelor tehnice nr. 9/1994 privind cecul şi a <>Normelor-cadru nr. 7/1994 privind comerţul fãcut de societãţile bancare şi celelalte societãţi de credit, cu cecuri, pe baza <>Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 , se vor procesa prin prezentarea acestora la încasare, în original, direct la instituţia de credit trasã sau, dupã caz, la instituţia de credit beneficiarã, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate între instituţiile de credit implicate, aceste cecuri rãmânând valabile şi dupã data intrãrii în vigoare a prezentei norme.
3. În tot cuprinsul normei sintagmele "societãţi bancare" şi "societãţi de credit" se înlocuiesc cu sintagma "instituţii de credit".
<>Normele-cadru ale Bãncii Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul fãcut de societãţile bancare şi celelalte societãţi de credit cu cecuri, pe baza <>Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 bis din 14 iunie 1995, astfel cum au fost modificate şi completate prin prezenta normã, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Preşedintele Consiliului
de administraţie al
Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 5 iunie 2008.
Nr. 6.

ANEXA 1
-------
(Anexa nr. 1 la <>Normele-cadru nr. 7/1994 )
-----------------------------------------

Cecul

-----------
NOTĂ(CTCE)
Formularul - CEC - se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 07 iulie 2008, pagina 15.(a se vedea imaginea asociatã)


ANEXA 2
-------
(Anexa nr. 2 la <>Normele-cadru nr. 7/1994 )
-----------------------------------------

Cecul barat

-----------
NOTĂ(CTCE)
Formularul - Cecul barat - se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 07 iulie 2008, pagina 16.(a se vedea imaginea asociatã)


ANEXA 3
-------
(Anexa nr. 5 la <>Normele-cadru nr. 7/1994 )
-----------------------------------------

Model de completare cec

-----------
NOTĂ(CTCE)
Model de completare cec - se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 07 iulie 2008, pagina 16.(a se vedea imaginea asociatã)

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016