Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 3 din 28 ianuarie 2009  privind investitiile fondurilor de pensii administrate privat si organizarea activitatii de investire    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 3 din 28 ianuarie 2009 privind investitiile fondurilor de pensii administrate privat si organizarea activitatii de investire

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 82 din 11 februarie 2009

În temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi ale <>art. 24 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 313/2005 ,
având în vedere prevederile art. 25 alin. (1) lit. i) şi ale <>art. 28 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Lege,

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumitã în continuare Comisie, emite prezenta normã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta normã stabileşte atribuţiile şi obligaţiile administratorului de pensii administrate privat cu privire la activitatea de investire, investiţiile fondului de pensii administrat privat, procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii administrate privat, precum şi decizia de investire, atribuţiile persoanei responsabile cu activitatea de investire a activelor fondurilor de pensii private şi autorizarea acesteia.
ART. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normã au semnificaţiile prevãzute la <>art. 2 din Lege şi în Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) instrumente cu risc scãzut (IRS) - instrumentele cu venit fix, respectiv:
(i) titluri de stat;
(ii) obligaţiuni emise de organisme strãine neguvernamentale;
(iii) alte instrumente financiare având garanţia explicitã şi integralã a statului;
b) conducãtori - membrii consiliului de administraţie şi directorii administratorului ori, dupã caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai directoratului;
c) abatere pasivã de la limitele investiţionale - depãşirea ori scãderea faţã de limitele investiţionale, apãrutã fãrã ca administratorul sã cumpere sau sã vândã instrumentele financiare respective;
d) grup - un grup de entitãţi, format dintr-o societate-mamã, filialele sale şi entitãţile în care societatea-mamã sau filialele sale deţin o participaţie, precum şi un grup de entitãţi legate între ele printr-o relaţie, alta decât cea dintre o societate-mamã şi o filialã, respectiv o relaţie în urmãtorul sens:
(i) o entitate sau mai multe entitãţi sunt conduse pe o bazã unicã, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a prevederilor din statutul sau actul constitutiv al acelor entitãţi;
(ii) organele de administrare, de conducere sau de supraveghere ale uneia sau mai multor entitãţi sunt formate din aceleaşi persoane reprezentând majoritatea decizionalã, aflate în funcţie în cursul exerciţiului financiar şi pânã la întocmirea situaţiilor financiare consolidate;
e) investment grade - ratingul de performanţã acordat emitenţilor de valori mobiliare de cãtre agenţiile de evaluare specializate;
f) persoanã relevantã în raport cu administratorul - se înţelege oricare dintre urmãtoarele persoane:
(i) un director, conducãtor sau echivalent al administratorului;
(ii) un angajat (salariat) al administratorului, precum şi orice altã persoanã fizicã ce îşi oferã serviciile la dispoziţia şi sub controlul administratorului şi care este implicatã în desfãşurarea de cãtre administrator a activitãţii de administrare a fondului de pensii;
(iii) persoanã fizicã/juridicã direct implicatã în furnizarea serviciilor cãtre administrator în baza unui contract de externalizare;
g) persoanã responsabilã cu investirea - persoana cu atribuţii de coordonare/conducere a direcţiei de investiţii;
h) private equity - acţiuni la companii private care nu sunt listate pe pieţe reglementate;
i) rating - evaluarea fãcutã de o agenţie specializatã asupra riscurilor asociate unui emitent, unei obligaţiuni sau unui alt titlu de creanţã, pe parcursul vieţii instrumentului financiar evaluat;
j) societate-mamã - o entitate care se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
(i) are majoritatea drepturilor de vot într-o altã entitate, denumitã filialã;
(ii) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale altei entitãţi, denumitã filialã, şi este în acelaşi timp acţionar/asociat sau membru al acelei entitãţi;
(iii) are dreptul de a exercita o influenţã dominantã asupra unei entitãţi, denumitã filialã, al cãrei acţionar/asociat sau membru este, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a unor prevederi din actul constitutiv al entitãţii, în cazul în care legislaţia aplicabilã filialei îi permite acesteia sã fie supusã unor astfel de contracte sau prevederi;
(iv) este acţionar/asociat sau membru al unei entitãţi şi majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale acelei filiale, aflaţi în funcţie în exerciţiul financiar în curs, în exerciţiul financiar anterior şi pânã la data la care sunt întocmite situaţiile financiare consolidate, au fost numiţi numai ca rezultat al exercitãrii drepturilor sale de vot; aceastã prevedere nu se aplicã în cazul în care o altã entitate are faţã de acea filialã drepturile prevãzute la pct. (i), (ii) sau (iii);
(v) este acţionar/asociat sau membru al unei entitãţi şi controleazã singurã, în baza unui acord încheiat cu alţi acţionari/asociaţi sau membri ai acelei entitãţi, denumitã filialã, majoritatea drepturilor de vot în acea filialã;
(vi) are dreptul de a exercita sau, în opinia autoritãţilor competente, exercitã în fapt o influenţã dominantã ori un control asupra altei entitãţi, denumitã filialã;
(vii) societatea-mamã împreunã cu o altã entitate, denumitã filialã, sunt conduse pe o bazã unicã de cãtre societatea-mamã;
k) tranzacţie personalã - o tranzacţie cu un instrument financiar efectuatã de cãtre sau în numele unei persoane relevante în raport cu administratorul, în situaţia în care acea persoanã relevantã acţioneazã în afara obiectului activitãţii pe care o desfãşoarã în acea calitate.

CAP. II
Atribuţiile administratorului cu privire la activitatea de investire

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 3
Administratorul investeşte activele fondului de pensii administrat privat cu respectarea politicii investiţionale autorizate de Comisie, având ca obiectiv maximizarea veniturilor rezultate din investiţii, prin investirea prudenţialã a activelor fondului de pensii, în folosul exclusiv al participanţilor sau, dupã caz, al beneficiarilor şi în conformitate cu prevederile legale.
ART. 4
Administratorul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã asigure investirea activelor fondurilor de pensii administrate privat cu respectarea limitelor prevãzute de lege şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii;
b) sã investeascã activele fondurilor de pensii administrate privat într-un mod care sã asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea activelor fondului de pensii administrat privat;
c) sã asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii administrat privat, în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate. Activele se vor diversifica în mod corespunzãtor, astfel încât sã se evite dependenţa excesivã de un anumit activ, emitent sau grup de societãţi comerciale, precum şi concentrãri de riscuri pe ansamblul activelor.
ART. 5
În exercitarea atribuţiilor sale, administratorului îi sunt interzise urmãtoarele:
a) sã negocieze şi sã încheie tranzacţii în numele şi în contul altor persoane decât fondul de pensii administrat privat pe care îl administreazã, cu excepţia tranzacţiilor permise de legislaţia în vigoare;
b) sã externalizeze, în sensul transferãrii de atribuţii pe bazã de contract sau încredinţãrii executãrii anumitor obligaţii cãtre un alt administrator sau cãtre o societate comercialã, activitãţile prevãzute la art. 57 alin. (1) lit. a), b), c), d), e) şi f) din Lege.

SECŢIUNEA a 2-a
Reglementãri interne

ART. 6
Reglementãrile interne ale administratorului cu privire la activitatea de investire vor fi aprobate de consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere şi se vor referi, fãrã a se limita la:
a) proceduri referitoare la tranzacţiile în interesul propriu al administratorului sau tranzacţiile personale ale salariaţilor acestuia;
b) proceduri adecvate care sã asigure separarea instrumentelor financiare aparţinând fondului de pensii administrat privat de cele aparţinând administratorului, precum şi de cele ale celorlalte fonduri de pensii facultative administrate de acelaşi administrator;
c) proceduri de administrare a riscului, care sã includã metode de evaluare a riscurilor investiţionale, a riscului de credit, a riscului de piaţã, riscului de lichiditate, riscului operaţional, riscului reputaţional etc.;
d) proceduri adecvate care sã asigure posibilitatea ca toate operaţiunile efectuate de administrator sã fie reconstituite, inclusiv în ceea ce priveşte pãrţile implicate, timpul şi locul unde au fost efectuate, sã asigure pãstrarea înregistrãrilor tranzacţiilor desfãşurate, în conformitate cu prevederile <>Normei Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 2/2008 privind organizarea activitãţii de arhivã la administratorii de fonduri de pensii private, aprobatã prin <>Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2008 ;
e) proceduri adecvate care sã detalieze competenţele şi modul în care se administreazã activele fondului.

CAP. III
Gestionarea conflictului de interese

ART. 7
(1) Administratorul trebuie sã ia toate mãsurile astfel încât sã se asigure cã situaţiile de conflict de interese între societate, inclusiv conducãtori, salariaţi, societatea-mamã, grupul din care administratorul face parte sau orice persoanã afiliatã ori aflatã în mod direct sau indirect în poziţie de control faţã de societate, şi fondul de pensii, precum şi între combinaţii ale situaţiilor de mai sus sunt identificate şi gestionate astfel încât interesele fondului de pensii sã nu fie afectate.
(2) De asemenea, administratorul se va asigura cã nu existã un conflict între interesul participantului la fondul de pensii şi interesele personale ale unui angajat, atunci când angajatul are interese în calitatea sa de persoanã privatã.
(3) În vederea identificãrii tipurilor de conflict de interese care apar în cursul furnizãrii serviciilor de administrare a portofoliului fondului de pensii şi a serviciilor conexe sau a combinãrii acestora şi a cãror existenţã ar putea prejudicia interesele unui fond, administratorul va lua în considerare, în baza unor criterii minime stabilite la nivelul societãţii, situaţia în care o persoanã relevantã sau o persoanã legatã de aceasta în mod direct ori indirect prin control se aflã în oricare din urmãtoarele situaţii:
a) administratorul sau acea persoanã ar putea obţine un câştig financiar ori ar putea evita o pierdere financiarã, pe cheltuiala fondului;
b) administratorul sau acea persoanã beneficiazã de un stimulent financiar ori de un altfel de stimulent pentru a favoriza o societate comercialã cu care va încheia un contract de orice tip.
ART. 8
Administratorul trebuie sã dispunã mãsurile şi procedurile necesare pentru a se asigura cã sunt respectate:
a) cerinţa ca personalul direcţiei de investiţii care efectueazã activitãţi de analizã financiarã şi alte persoane relevante sã nu se implice în tranzacţii personale sau sã procedeze la sfãtuirea ori determinarea oricãror persoane de a proceda la efectuarea de tranzacţii cu instrumentele financiare supuse cercetãrii sau cu orice instrumente financiare legate de acestea, inainte ca rezultatele cercetãrii sã fie utilizate de fondul de pensii;
b) cerinţa ca tranzacţiile personale identificate la nivelul administratorului fondului de pensii sã fie evidenţiate într-un registru care sã includã orice aprobare sau interdicţie în legãturã cu acestea;
c) interdicţiile prevãzute la cap. VII.
ART. 9
Procedurile întocmite în aplicarea art. 8 lit. b) trebuie sã fie astfel concepute încât sã asigure în mod distinct urmãtoarele:
a) fiecare persoanã relevantã cunoaşte restricţiile cu privire la tranzacţiile personale, precum şi mãsurile stabilite de cãtre administrator cu privire la tranzacţiile personale şi la dezvãluirea informaţiilor;
b) administratorul este informat de îndatã cu privire la orice tranzacţie personalã la care participã o persoanã relevantã, fie în baza unei notificãri cu privire la acea tranzacţie, fie prin alte proceduri care permit administratorului sã identifice asemenea tranzacţii.

CAP. IV
Procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii administrate privat

ART. 10
(1) Unui fond de pensii administrat privat i se va asocia un grad de risc.
(2) În funcţie de gradul de deţinere a instrumentelor cu risc scãzut ca procent (%) din totalul activelor fondului de pensii administrat privat, fondului de pensii administrat privat i se poate asocia unul dintre urmãtoarele grade de risc:
a) grad de risc scãzut al unui fond de pensii administrat privat - total deţineri de IRS din totalul activului fondului: 100%-85%;
b) grad de risc mediu al unui fond de pensii administrat privat - total deţineri de IRS din totalul activului fondului: 85%-65%;
c) grad de risc ridicat al unui fond de pensii administrat privat - total deţineri de IRS din totalul activului fondului: 65%-50%.
ART. 11
Administratorul fondului de pensii administrat privat are obligaţia sã corecteze, inclusiv prin mãsuri active, abaterea de la gradul de risc declarat în prospectul schemei de pensii, în maximum 60 de zile calendaristice de la data depãşirii/scãderii pasive peste/sub limitele aferente gradului de risc declarat.


CAP. V
Investiţiile fondului de pensii administrat privat

SECŢIUNEA 1
Reguli generale

ART. 12
Pe toatã durata funcţionãrii fondului de pensii administrat privat, administratorul va respecta structura de portofoliu prevãzutã în prospectul schemei de pensii autorizat de cãtre Comisie.
ART. 13
(1) Administratorul poate investi activele fondului de pensii administrat privat pe urmãtoarele pieţe financiare:
a) piaţa monetarã;
b) piaţa de capital.
(2) Administratorul poate investi atât pe piaţa primarã, cât şi pe pieţe secundare reglementate, inclusiv pe piaţa secundarã bancarã.
ART. 14
Activele fondului de pensii vor fi investite în instrumentele financiare prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. a)-h) din Lege şi de prezenta normã, cu respectarea urmãtoarelor limite maxime pentru fiecare instrument:
a) 20% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în instrumente ale pieţei monetare, cu respectarea urmãtoarelor sublimite:
(i) conturi în lei sau în valutã liber convertibilã la bãnci autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European - 5%;
(ii) depozite în lei sau în valutã liber convertibilã la bãnci autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, pentru o perioadã de pânã la 180 de zile calendaristice - 20%;
(iii) depozite în lei sau în valutã liber convertibilã la bãnci autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, pentru o perioadã mai mare de 180 de zile calendaristice - 20%;
b) 70% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de stat din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, cu respectarea urmãtoarelor sublimite:
(i) titluri de stat cu scadenţa mai micã de un an - 50%;
(ii) titluri de stat cu scadenţa mai mare de un an - 70%;
c) 30% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţi ale administraţiei publice locale din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European;
d) 50% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, cu respectarea urmãtoarelor sublimite:
(i) acţiuni tranzacţionate pe pieţe reglementate din România - 35%;
(ii) acţiuni tranzacţionate pe pieţe reglementate din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, altele decât România - 35%;
(iii) obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din România - 30%;
(iv) obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, altele decât România, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 17 - 30%;
e) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de stat emise de state terţe, indiferent de termenul pânã la maturitate, cu respectarea urmãtoarelor sublimite:
(i) titluri de stat din S.U.A., Canada, Japonia -15%;
(ii) titluri de stat din alte state terţe care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 17 - 5%;
f) 10% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţi ale administraţiei publice locale din state terţe, cu respectarea urmãtoarelor sublimite:
(i) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţi ale administraţiei publice locale din S.U.A., Canada, Japonia - 10%;
(ii) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţi ale administraţiei publice locale din state terţe care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 17 - 5%;
g) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni emise de organisme strãine neguvernamentale, altele decât cele menţionate la lit. j), tranzacţionate pe pieţe reglementate care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 17;
h) 5% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi din state terţe;
i) 2% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în private equity la companii din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European;
j) 15% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în obligaţiuni emise de Banca Mondialã, Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeanã de Investiţii, tranzacţionate pe pieţe reglementate care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 17;
k) 3% din activele fondului de pensii vor putea fi investite în mãrfuri şi derivate pe mãrfuri precum: ţiţei şi derivaţi ai acestuia, bumbac, cafea, grâu, cupru, aluminiu, zinc, metale preţioase, tranzacţionate pe burse reglementate şi specializate din Uniunea Europeanã şi S.U.A.
ART. 15
(1) Administratorul poate investi într-un singur emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fãrã a depãşi în total 5%, precum şi în activele unui grup de emitenţi şi persoanele afiliate acestora, fãrã a depãşi în total 10%.
(2) Limitele prevãzute la alin. (1) se referã la toate tipurile de investiţii permise de lege şi de prezenta normã, inclusiv conturi şi depozite bancare, cu excepţia titlurilor de stat.

SECŢIUNEA a 2-a
Reguli speciale

ART. 16
Administratorul va urmãri investirea în acţiuni tranzacţionate ale emitenţilor care îndeplinesc cel puţin condiţiile de admitere la categoria a 2-a a Bursei de Valori Bucureşti.
ART. 17
Administratorul poate investi numai în acele obligaţiuni sau alte titluri de creanţã din state aparţinând Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European ori statelor terţe, cu excepţia României, care au primit din partea agenţiilor de rating internaţionale calificativul "investment grade".
ART. 18
În cazul în care în procesul de investire sunt depãşite în mod pasiv limitele prevãzute la art. 14 şi 15, în maximum 30 de zile calendaristice de la data depãşirii limitei, administratorul fondului de pensii administrat privat are obligaţia sã corecteze, inclusiv prin mãsuri active, abaterea de la limitele investiţionale prevãzute de legislaţia în vigoare şi în prospectul schemei de pensii private.
ART. 19
Administratorii pot proteja portofoliul de investiţii al fondului de pensii administrat privat împotriva riscului valutar şi a riscului de dobândã, prin instrumente financiare specifice.

CAP. VI
Decizia de investire, atribuţiile persoanei responsabile cu investirea şi autorizarea acesteia

SECŢIUNEA 1
Decizia de investire şi atribuţiile persoanei responsabile cu investirea

ART. 20
Decizia de investire se va lua cu respectarea politicii investiţionale, a limitelor de investire prevãzute de prospectul schemei de pensii private autorizat de cãtre Comisie şi a reglementãrilor în vigoare.
ART. 21
În vederea gestionãrii operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii, administratorul va avea în structura sa organizatoricã o direcţie de investiţii organizatã în mod distinct, responsabilã cu analiza oportunitãţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilitã de conducãtorii administratorului, dupã caz.
ART. 22
Persoana responsabilã cu investirea va avea cel puţin urmãtoarele atribuţii în domeniul sãu de activitate:
a) sã organizeze activitatea direcţiei de investiţii;
b) sã asigure investirea activelor, cu respectarea limitelor prevãzute de lege şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii;
c) sã asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii administrat privat în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate;
d) sã efectueze analize prealabile investirii asupra riscului de investiţie şi a costurilor implicate;
e) sã asigure dezvoltarea de politici şi proceduri adecvate privind analiza oportunitãţilor investiţionale şi a plasãrii activelor;
f) sã asigure respectarea reglementãrilor prudenţiale;
g) sã asigure informarea consiliului de administraţie/ consiliului de supraveghere asupra problemelor şi evoluţiilor semnificative care ar putea influenţa profilul de risc al fondului de pensii administrat privat;
h) sã stabileascã sisteme de raportare detaliate şi oportune cãtre consiliul de administraţie şi/sau consiliul de supraveghere, dupã caz, care sã permitã acestora sã efectueze o evaluare corectã a activitãţii desfãşurate.

SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea persoanei responsabile cu investirea

ART. 23
Persoana responsabilã cu activitatea de investire îşi desfãşoarã activitatea în baza deciziei de autorizare emise de Comisie.
ART. 24
Comisia autorizeazã persoana responsabilã cu investirea, dacã aceasta îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sã aibã încheiat un contract de muncã cu normã întreagã sau un contract de mandat cu societatea administrator de pensii şi sã desfãşoare activitãţi de investire numai în cadrul acelei societãţi;
b) sã fie absolventã a unei instituţii de învãţãmânt superior de lungã duratã;
c) sã aibã experienţã profesionalã de cel puţin 3 ani în domeniul financiar-bancar/administrãrii de investiţii;
d) sã nu fi fost condamnatã pentru gestiune frauduloasã, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã, precum şi alte infracţiuni de naturã economicã;
e) sã nu fi fost sancţionatã de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, Banca Naţionalã a României sau de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor cu interzicerea desfãşurãrii de activitãţi pe pieţele supravegheate de acestea ori de cãtre o autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din strãinãtate sau sã se fi aflat în altã situaţie care, prin aspectele relevate, ar putea avea efecte negative asupra imaginii administratorului la care persoana în cauzã va activa ca persoanã responsabiã cu investirea în cadrul direcţiei de investiţii;
f) sã nu fie membrã în consiliul de administraţie/conducãtor, angajat sau sã aibã orice relaţie contractualã, directã ori indirectã, cu un alt administrator al unui fond de pensii administrat privat, cu instituţia de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar al fondului de pensii administrat de cãtre administratorul la care acesta este angajat, cu o societate de servicii de investiţii financiare cu care administratorul la care persoana este angajatã se aflã în relaţie contractualã.
ART. 25
Administratorul transmite Comisiei cererea de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul instituţiei sale, întocmitã conform modelului prevãzut în anexa nr. 1, împreunã cu urmãtoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate al persoanei care urmeazã a fi numitã persoanã responsabilã cu investirea, a cãrei conformitate cu originalul va fi certificatã de posesorul actului de identitate;
b) curriculum vitae întocmit conform modelului prevãzut în anexa nr. 2;
c) copie de pe actul care atestã cã are studii superioare de lungã duratã, absolvite cu examen de licenţã sau de diplomã, dupã caz;
d) copie de pe contractul de muncã sau contractul de mandat, dupã caz;
e) chestionarul al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 3, completat şi semnat de aceastã persoanã;
f) declaraţie pe propria rãspundere, din care sã rezulte cã persoana în cauzã nu se aflã în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevãzute de Lege;
g) certificatul de cazier judiciar şi certificatul de cazier fiscal;
h) declaraţia nr. 1 şi declaraţia nr. 2, prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
ART. 26
Comisia analizeazã şi hotãrãşte cu privire la eliberarea deciziei de autorizare a persoanei responsabile cu investirea în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului.
ART. 27
(1) Orice solicitare a Comisiei privind informaţiile suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevãzut la art. 26, un nou termen începând sã curgã de la data depunerii respectivelor informaţii sau modificãri, depunere care nu poate fi fãcutã mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitãrii Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii.
(2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constatã depunerea acestora într-o formã necorespunzãtoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate solicitantului spre completare sau înlocuire, dupã caz.
ART. 28
Decizia de autorizare se comunicã administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la data adoptãrii acesteia.
ART. 29
Orice modificare a documentelor sau a condiţiilor pe baza cãrora s-a eliberat decizia de autorizare a persoanei responsabile cu investirea va fi supusã autorizãrii Comisiei.

SECŢIUNEA a 3-a
Respingerea cererii de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul societãţii administrator de pensii private

ART. 30
(1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevãzute în prezenta normã duce la respingerea cererii de autorizare a persoanei responsabile cu investirea din cadrul societãţii administrator de pensii private.
(2) Decizia de respingere, scrisã şi motivatã, se comunicã administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestatã în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii ei, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 31
O nouã cerere de autorizare poate fi adresatã Comisiei numai dacã au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de respingere a cererii iniţiale.

SECŢIUNEA a 4-a
Retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu investirea din cadrul societãţii administrator de pensii private

ART. 32
Comisia poate retrage autorizaţia persoanei responsabile cu investirea din cadrul societãţii administrator de pensii private în urmãtoarele condiţii:
a) dacã decizia de autorizare a fost obţinutã pe baza unor informaţii sau documente false ori care au indus în eroare;
b) în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile avute în vedere la autorizare;
c) la cererea administratorului;
d) ca sancţiune.
ART. 33
(1) Decizia de retragere, scrisã şi motivatã, se comunicã administratorului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(2) Decizia de retragere poate fi contestatã în termen de maximum 30 de zile de la data comunicãrii ei, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 34
Administratorul are obligaţia sã solicite Comisiei retragerea autorizaţiei persoanei responsabile cu investirea cel târziu la data încetãrii sau schimbãrii raporturilor de muncã sau a mandatului.
ART. 35
Înlocuirea persoanei responsabile cu investirea din cadrul administratorilor de pensii private se va face în termen de 45 de zile de la data menţionatã la art. 34 şi va fi notificatã imediat Comisiei, urmând sã se parcurgã etapele pentru obţinerea deciziei de autorizare a persoanei nou-numite în aceastã funcţie.

CAP. VII
Interdicţii privind investiţiile

ART. 36
Administratorii nu pot investi activele fondului de pensii pe care îl administreazã în:
a) instrumente financiare tranzacţionate pe alte pieţe decât pe pieţe reglementate, cu excepţia celor de pe piaţa secundarã bancarã;
b) operaţiuni de vânzare în lipsã sau de împrumut cu valori mobiliare admise la tranzacţionare;
c) instrumente financiare emise de cãtre societatea-mamã a administratorului, grupul din care administratorul face parte, precum şi de cãtre orice altã persoanã afiliatã sau aflatã în mod direct sau indirect în poziţie de control faţã de societate;
d) orice alte active care nu pot fi identificate sau a cãror evaluare este incertã.
ART. 37
(1) Administratorului, analiştilor financiari şi persoanelor relevante implicate în producerea cercetãrii pentru investiţii le este interzis sã accepte stimulente de la persoanele având un interes material legat de subiectul cercetãrii pentru investiţii.
(2) Administratorul, analiştii financiari şi alte persoane relevante implicate în producerea cercetãrii pentru investiţii nu trebuie sã promitã emitenţilor asigurarea unei cercetãri favorabile.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 38
(1) În termen de 60 de zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentei norme, administratorul are obligaţia sã finalizeze reorganizarea internã a activitãţii sale în conformitate cu prevederile prezentei norme, inclusiv prin autorizarea persoanei responsabile cu investirea.
(2) Persoanele autorizate/avizate de Comisie în vederea desfãşurãrii activitãţii de investiţii în cadrul unui administrator de pensii private pânã la intrarea în vigoare a prezentei norme nu trebuie sã reia procedura de autorizare.
ART. 39
Termenele prevãzute de prezenta normã care expirã într-o zi de sãrbãtoare legalã sau într-o zi nelucrãtoare se vor prelungi pânã la sfârşitul urmãtoarei zile lucrãtoare.
ART. 40
Prevederile <>Normei nr. 22/2008 pentru modificarea temporarã a limitei maxime aplicabile investiţiilor fondurilor de pensii administrate privat în titluri de stat, aprobatã prin <>Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 38/2008 , rãmân aplicabile.
ART. 41
Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normã se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art.16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9), (10) din Lege.
ART. 42
Prezenta normã intrã în vigoare la data de 1 mai 2009.
ART. 43
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta normã.


ANEXA 1
la normã


┌───────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│ Pagina 1/1 │ CERERE PENTRU AUTORIZAREA PERSOANEI │
│DATE DE IDENTIFICARE ALE SOCIETĂŢII│ RESPONSABILE CU INVESTIREA │
├───────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┤
│Subsemnatul(a) │
│............................/(numele şi prenumele)..........................,│
│în calitate de reprezentant legal al administratorului │
│........................../(denumirea societãţii de administrare)...........,│
│având sediul social: ...../(localitatea, strada şi numãrul).................,│
│........................../(judeţul, codul poştal)..........................,│
│solicit autorizarea persoanei responsabile cu investirea, respectiv a dnei, │
│dlui ...................../(numele şi prenumele persoanei)................. .│
│ │
│Date de contact ale persoanei responsabile cu investirea: │
│Numãrul de telefon: ......................... Numãrul de fax: ...............│
│Adresa de poştã electronicã .................................................│
│Prezenta cerere este însoţitã de un numãr de ............ ....... documente, │
│totalizând un numãr de ............ file. │
│Semnãtura reprezentantului legal: ...........................................│
│Data: ................................ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE │
│ POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 2
la normã


┌────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
│Curriculum vitae │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Informaţii personale │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Nume/Prenume │Numele şi prenumele │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Adresa │Numãrul imobilului, numele strãzii, codul │
│ │poştal, localitatea, ţara │
├────────────────────────────┼─────────────────────────┬──────────────────────┤
│Telefon │Fix: │Mobil: │
├────────────────────────────┼─────────────────────────┴──────────────────────┤
│Fax │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│E-mail │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Cetãţenia │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Data naşterii │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Sex │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Experienţa profesionalã │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Perioada │Menţionaţi pe rând fiecare experienţa │
│ │profesionalã relevantã, începând cu cea mai │
│ │recentã dintre acestea. │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Funcţia sau postul ocupat │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Principalele activitãţi şi │ │
│responsabilitãţi │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Numele şi adresa │ │
│angajatorului │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Tipul activitãţii sau │ │
│sectorul de activitate │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Educaţie şi formare │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Perioada │Menţionaţi pe rând fiecare formã de învãţãmânt │
│ │şi program de formare profesionalã urmat, │
│ │începând cu cel mai recent. │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Calificarea/diploma obţinutã│ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Domenii principale │ │
│studiate/competenţe │ │
│dobândite │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Numele şi tipul instituţiei │ │
│de învãţãmânt │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Nivelul de clasificare a │ │
│formei de învãţãmânt │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Aptitudini şi competenţe │ │
│personale │ │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Limba maternã │Precizaţi limba maternã │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Limba(i) strãinã(e) │ │
│cunoscutã/e │ │
├────────────────────────────┼───────────────────┬──────────────────────┬─────┤
│Autoevaluare │ Înţeles │ Vorbit │Scris│
├────────────────────────────┼─────────┬─────────┼────────────┬─────────┼─────┤
│ │Abilitãţi│Abilitãţi│Interacţiune│Exprimare│ │
│ │ de │ de │ │ │ │
│ │ascultare│ citire │ │ │ │
├────────────────────────────┼─────────┼─────────┼────────────┼─────────┼─────┤
│Limba │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─────────┼─────────┼────────────┼─────────┼─────┤
│Limba │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─────────┴─────────┴────────────┴─────────┴─────┤
│Competenţe şi cunoştinţe de │Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în │
│utilizare a calculatorului │care au fost dobândite. │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Alte competenţe şi │Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în │
│aptitudini │care au fost dobândite. │
├────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────┤
│Informaţii suplimentare │Indicaţi alte informaţii utile care nu au fost │
│ │menţionate anterior, de exemplu: persoane de │
│ │contact, referinţe etc. │
└────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 3
la normã

CHESTIONAR
pentru persoana responsabilã cu activitatea
de investire a activelor din cadrul societãţii
administrator de pensii private


Acest chestionar va fi completat de cãtre persoana propusã ca persoanã responsabilã cu investirea din cadrul societãţii administrator de pensii private. Chestionarul se întocmeşte potrivit acestui model; este obligatoriu a se rãspunde la toate întrebãrile. Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
1. Denumirea şi adresa societãţii administrator de pensii administrate privat pentru care se comunicã informaţiile:
................................................................................................................
2. Identitatea persoanei care urmeazã a fi numitã persoanã responsabilã cu investirea din cadrul societãţii administrator de pensii private (numele şi prenumele, CNP, seria şi numãrul actului de identitate, emitentul şi data emiterii acestuia, data şi locul naşterii, cetãţenia şi domiciliul).
................................................................................................................
3. Funcţia pe care o exercitaţi în cadrul societãţii. Se va prezenta şi o scurtã descriere a atribuţiilor şi responsabilitãţilor aferente.
................................................................................................................
4. Comunicaţi orice informaţii suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru aprecierea calificãrii, experienţei profesionale şi a onorabilitãţii dumneavoastrã.
................................................................................................................
5. Aţi fost sau sunteţi acţionar semnificativ (care deţine cel puţin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot) ori asociat într-o societate comercialã? În aceastã eventualitate, precizaţi denumirea societãţii comerciale şi nivelul participaţiei dumneavoastrã.
................................................................................................................
6. Aţi exercitat activitãţi pentru care, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevãzutã obligativitatea obţinerii unei aprobãri de la o autoritate de reglementare, supraveghere şi/sau control din domeniul financiar-bancar din România sau din strãinãtate?
................................................................................................................
7. Aţi avut, dumneavoastrã sau societãţile la care aţi exercitat responsabilitãţi de conducere şi/sau de administrare ori la care aţi fost acţionar semnificativ ori asociat, dificultãţi financiare majore sau v-aţi aflat dumneavoastrã ori respectivele entitãţi în alte situaţii care sã fi condus la proceduri judiciare sau extrajudiciare, finalizate ori aflate în curs de desfãşurare? Dacã da, faceţi orice precizare utilã.
................................................................................................................
8. Autoritãţile însãrcinate cu supravegherea în domeniul financiar-bancar din România sau din strãinãtate v-au refuzat vreo autorizaţie ori v-au aplicat vreo sancţiune dumneavoastrã personal? Dar vreuneia dintre entitãţile la care aţi exercitat responsabilitãţi de conducere şi/sau de administrare ori la care aţi fost acţionar semnificativ ori asociat? Dacã da, daţi detalii, indiferent dacã între timp a intervenit reabilitarea (se vor indica: autoritatea care a dispus sancţionarea, fapta sancţionatã, sancţiunea şi data aplicãrii sancţiunii).
................................................................................................................
9. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractualã cu o altã societate de administrare a investiţiilor, societate de asigurare, societate de servicii de investiţii financiare sau instituţie de credit care îndeplineşte funcţia de depozitar? Dacã da, faceţi orice precizare utilã.
................................................................................................................
10. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractualã cu o altã societate de administrare de pensii private? Dacã da, faceţi orice precizare utilã.
................................................................................................................

Semnãtura .....................
Data .............................


FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE
UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE


ANEXA 4
la normã

DECLARAŢIA Nr. 1
privind afilierea

Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.

Subsemnatul, ................................................., cu domiciliul în ..............................., posesor al actului de identitate tip ....., seria ..... nr. .............., eliberat de ............................... la data de ........................, valabil pânã la data de ......................., CNP ............................, în calitate de reprezentant al direcţiei de investiţii al administratorului ..............................., declar prin prezenta cã am/nu am calitatea de persoanã afiliatã, în raport cu o persoanã fizicã sau juridicã, aşa cum este definitã la <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Relaţii de afiliere:


┌────┬───────────────────┬───────────────────────┬────────────────────────────┐
│Nr. │ Denumirea │ Statul rezident al │ Participarea la capitalul │
│crt.│ societãţii/numele │ societãţii în care │ social al │
│ │ şi prenumele │ sunt deţinute acţiuni │ societãţii/drepturile de │
│ │ persoanei fizice │ │ vot(%) │
├────┼───────────────────┼───────────────────────┼────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼───────────────────────┼────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼───────────────────────┼────────────────────────────┤
│ │ │ │ │
└────┴───────────────────┴───────────────────────┴────────────────────────────┘



Semnãtura .........................
Data ..............................


ANEXA 5
la normã
DECLARAŢIA Nr. 2
privind deţinerile reprezentând cel puţin
5% din capitalul social sau din drepturile
de vot ale unei societãţi

Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.

Subsemnatul, ............................................., cu domiciliul în ....................................., posesor al actului de identitate tip ......, seria ...... nr. ............, eliberat de ............................... la data de ...................., valabil pânã la data de ..............., CNP .........................., în calitate de reprezentant al direcţiei de investiţii al administratorului .................................................., declar prin prezenta cã am/nu am deţineri care reprezintã cel puţin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot.
Deţineri individuale:


┌───┬────────────────────┬──────────────────────────┬─────────────────────────┐
│ │Numele şi prenumele │Felul afilierii, conform │Participarea la capitalul│
│Nr.│persoanei fizice/ │art. 2 alin. (2) din Legea│ social al │
│crt│Denumirea societãţii│nr. 411/2004 privind │ societãţii/drepturile │
│ │cu care declarantul │fondurile de pensii │ de vot (%) │
│ │se aflã în relaţii │administrate privat, │ │
│ │de afiliere │republicatã, cu │ │
│ │ │modificãrile şi │ │
│ │ │completãrile ulterioare │ │
├───┼────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ │ │ │ │
├───┼────────────────────┼──────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ │ │ │ │
└───┴────────────────────┴──────────────────────────┴─────────────────────────┘



Semnãtura .........................
Data ..............................



FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE
ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016