Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 2 din 5 ianuarie 2009  privind completarea   Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008 pentru modificarea si completarea   Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/1994 privind comertul facut de institutiile de credit cu cambii si bilete la ordin    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 2 din 5 ianuarie 2009 privind completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/2008 pentru modificarea si completarea Normei Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/1994 privind comertul facut de institutiile de credit cu cambii si bilete la ordin

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 30 din 15 ianuarie 2009
Având în vedere prevederile <>art. 22 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României şi ale <>art. 405 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 ,
în temeiul <>art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 39/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului la ordin şi al <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 ,

Banca Naţionalã a României emite prezenta normã.

ART. I
<>Norma Bãncii Naţionale a României nr. 7/2008 pentru modificarea şi completarea <>Normei Bãncii Naţionale a României nr. 6/1994 privind comerţul fãcut de instituţiile de credit cu cambii şi bilete la ordin, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 512 din 8 iulie 2008, cu modificãrile ulterioare, se completeazã dupã cum urmeazã:

1. La articolul I punctul 34, la punctul 264^2 se introduc trei noi alineate cu urmãtorul cuprins:
"Instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia ca la recepţionarea cambiilor sã stabileascã starea instrumentelor, în raport cu cerinţele specifice aplicãrii procedurii de trunchiere.
În situaţia în care la recepţionarea cambiilor se constatã cã acestea prezintã motive pentru a fi refuzate tehnic în procedura de prelucrare electronicã, respectiv alterãri, îndoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta vizibilitatea menţiunilor aflate pe aceste instrumente, instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor trebuie sã consemneze starea instrumentelor pe baza unui document semnat de cãtre acestea şi clienţii beneficiari ai sumelor înscrise pe respectivele cambii şi sã informeze clienţii cu privire la modalitãţile alternative de procesare şi costurile aferente acestora, precum şi cu privire la eventuala pierdere a dreptului de protest şi de regres, în cazul în care aceştia aleg o modalitate alternativã de procesare.
În situaţia în care data recepţionãrii cambiei este foarte apropiatã de data-limitã de prezentare la platã şi, astfel, prin parcurgerea circuitului de compensare/decontare s-ar depãşi termenul în care beneficiarul ar putea sã dreseze protestul şi regresul ca urmare a unui eventual refuz la platã din partea plãtitorului, la momentul recepţionãrii instrumentului instituţia de credit a beneficiarului trebuie sã obţinã acceptul clientului beneficiar privind transmiterea spre platã a respectivului instrument."

2. La articolul I punctul 34, la punctul 264^9 se introduce un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"În cazul cambiilor recepţionate care îndeplinesc condiţiile specifice aplicãrii procedurii de trunchiere, instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia sã aplice trunchierea instrumentelor respective, instituţiile de credit plãtitoare fiind singurele în mãsurã sã refuze plata cambiilor exclusiv din motivele tehnice prevãzute la pct. 264^2 alin. 3, refuzul trebuind sã fie confirmat de operatorul sistemului electronic de plãţi."

3. La articolul IV, dupã punctul 2 se introduc patru noi puncte, punctele 2^1 - 2^4, cu urmãtorul cuprins:
"2^1. Instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia sã transmitã spre platã cambiile şi biletele la ordin la vedere recepţionate de la clienţii lor, pânã cel târziu în ziua bancarã urmãtoare datei recepţionãrii respectivelor instrumente.
În cazul prezentãrii la platã prin trunchiere a cambiilor şi biletelor la ordin, în vederea respectãrii prevederilor <>art. 41 din Legea nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului la ordin, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, instituţiile de credit care recepţioneazã cambii şi bilete la ordin cu scadenţã la termen fix, la un anumit termen de la data emiterii sau la un anumit termen de la vedere vor urmãri ca ziua scadenţei sã fie anterioarã datei compensãrii.
2^2. Instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor sumelor înscrise pe cambii şi bilete la ordin au obligaţia sã crediteze conturile clienţilor lor cu sumele încasate în aceeaşi zi bancarã în care le-au fost creditate conturile sau, în cazul în care cambiile şi biletele la ordin au fost refuzate la platã, sã comunice în acelaşi termen clienţilor lor acest fapt, inclusiv motivele de refuz.
2^3. Pânã la închiderea casei de compensare pe suport hârtie, situatã în municipiul Bucureşti, operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hârtie şi al casei de compensare automatã are obligaţia sã raporteze sãptãmânal Bãncii Naţionale a României - Direcţia reglementare şi autorizare, în termen de douã zile lucrãtoare de la încheierea sãptãmânii pentru care se raporteazã, situaţia privind numãrul cambiilor şi biletelor la ordin procesate în sãptãmâna respectivã prin casa de compensaţie pe suport hârtie, defalcat pe tipuri de instrumente de platã de debit, cu indicarea numãrului de cambii şi bilete la ordin emise în baza <>Normei tehnice nr. 5/2008 privind cambia şi biletul la ordin, individual pentru fiecare instituţie de credit beneficiarã.
În situaţia în care din raportãrile transmise de operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hârtie şi al casei de compensare automatã se constatã cazuri de recurgere repetatã la procesarea unor instrumente în formatul prevãzut de <>Norma tehnicã nr. 5/2008 privind cambia şi biletul la ordin prin intermediul casei de compensare pe suport hârtie, Banca Naţionalã a României poate solicita instituţiilor de credit în cauzã justificarea cauzelor care au condus la optarea pentru aceastã modalitate de procesare.
2^4. Pentru nerespectarea de cãtre instituţiile de credit a prevederilor prezentei norme, Banca Naţionalã a României poate sã aplice sancţiunile prevãzute la <>art. 408 titlul VI cap. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 ."

ART. II
La data intrãrii în vigoare a prezentei norme se abrogã orice alte dispoziţii contrare.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 5 ianuarie 2009.
Nr. 2.

---
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016