Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 15.901 din 16 februarie 1996  de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1996 privind acordarea unor inlesniri referitoare la majorarile de intarziere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 15.901 din 16 februarie 1996 de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1996 privind acordarea unor inlesniri referitoare la majorarile de intarziere

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 41 din 27 februarie 1996

    În temeiul prevederilor art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1996 privind acordarea unor înlesniri referitoare la majorările de întârziere şi în baza art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, republicată,

    ministru de stat, ministrul finanţelor emite prezentele norme metodologice.

    1. Potrivit art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 13/1996 (denumită în continuare ordonanţă), se amână la plată, până la 31 decembrie 1997, majorările de întârziere datorate de persoane juridice, indiferent de modul de organizare şi de forma de proprietate, precum şi de persoane fizice, pentru neplata la termenele legale a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, bugetului trezoreriei statului, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale, calculate până la 31 decembrie 1995 şi neachitate până la 31 ianuarie 1996.
    În categoria majorărilor de întârziere prevăzute la alin. 1, datorate de persoane juridice, se cuprind:
    - majorările de întârziere calculate prin acte de control încheiate de organele competente potrivit legii, precum şi cele calculate pe propria răspundere până la 31 decembrie 1995, inclusiv cele care au fost contestate, potrivit legii, şi se află în curs de soluţionare de către organele abilitate;
    - majorările de întârziere pentru care s-au acordat, potrivit legii, amânări sau eşalonări, pentru care termenul de plată, stabilit conform înlesnirii acordate, este ulterior datei de 31 ianuarie 1996 (data intrării în vigoare a ordonanţei);
    - majorările de întârziere amânate la plată conform Ordonanţei Guvernului nr. 28/1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 132/1994;
    - majorările de intârziere datorate bugetului trezoreriei statului, pentru nerambursarea la scadenţă a ratelor de capital şi neplata dobânzilor aferente împrumuturilor externe, stabilite potrivit contractelor subsidiare de împrumut, a plasamentelor financiare din contul general al trezoreriei statului, conform convenţiilor încheiate, precum şi pentru neachitarea obligaţiilor asumate pe baza contractelor de garanţie;
    - majorările de întârziere şi dobânzile, datorate de persoane juridice, stabilite de organele Curţii de Conturi în baza prevederilor Legii nr. 94/1992.
    2. Majorările de întârziere datorate şi neplătite de persoane fizice vor fi calculate de organele fiscale teritoriale, care vor edita, pe baza unui program elaborat de Centrul de tehnologia informaţiei financiare, până la 30 august 1996, înştiinţări privind cuantumul majorărilor de întârziere, debitul neachitat la 31 decembrie 1995, precum şi facilităţile prevăzute de ordonanţă, în cazul achitării debitului, şi care vor fi transmise persoanelor fizice până la 30 septembrie 1996.
    3. Se amână, de asemenea, la plată majorările de întârziere datorate de persoane juridice şi persoane fizice, calculate începând cu 1 ianuarie 1996, pentru debitele restante la 31 decembrie 1995, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri, şi achitate după data de 1 ianuarie 1996, precum şi cele calculate pentru diferenţe de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, stabilite pentru perioada de până la 31 decembrie 1995, prin acte de control încheiate de organele competente ulterior datei de 31 ianuarie 1996.
    4. Potrivit prevederilor legale în materie, pe perioada de amânare la plată a majorărilor de întârziere, termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită a acestora se suspendă. Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale vor lua măsuri pentru retragerea dispoziţiilor de încasare introduse în bănci pentru încasarea majorărilor de întârziere.
    Prevederile alineatului precedent nu sunt aplicabile şi debitelor care au generat majorări de întârziere, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare. Dacă există pericolul ca debitul să nu poată fi realizat în termenul legal de prescripţie prin efectuarea plăţii din proprie iniţiativă, organele competente vor proceda la urmărirea acestuia prin modalităţile prevăzute de lege pentru executarea silită.
    5. Organele fiscale teritoriale vor urmări ca debitele restante la 31 decembrie 1995 să fie achitate conform reglementărilor legale, pe fiecare fel de venit bugetar, în ordinea vechimii acestora.
    Vechimea debitelor se socoteşte în funcţie de data scadenţei acestora, şi nu în funcţie de termenul de plată stabilit ca urmare a aprobării unor amânări sau eşalonări la plată, ori a încheierii unui acord scris.
    6. Se scutesc la plată:
    - majorările de întârziere prevăzute la pct. 1 din prezentele norme metodologice, dacă debitul care le-a generat a fost achitat până la 31 decembrie 1995 inclusiv;
    - majorările de întârziere prevăzute la pct. 1 din prezentele norme metodologice şi majorările de întârziere calculate de la 1 ianuarie 1996 până la data plăţii debitului restant, dacă acesta se achită până cel târziu la data de 31 decembrie 1996.
    Prin debite restante la 31 decembrie 1995 se înţelege:
    - sumele reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, cu termene de plată scadenţe până la 31 decembrie 1995, datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetului trezoreriei statului şi bugetelor fondurilor speciale;
    - diferenţele de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, stabilite cu ocazia controlului efectuat de organele abilitate de lege în acest sens, datorate bugetelor mai sus menţionate, pentru perioade anterioare datei de 31 decembrie 1995.
    Nu beneficiază de scutire la plata majorărilor de întârziere menţionate mai sus persoanele juridice sau fizice care achită parţial, până la 31 decembrie 1996, debitul restant.
    7. Dacă debitele restante la 31 decembrie 1995, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetului trezoreriei statului şi bugetelor fondurilor speciale, se achită în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 1997, majorările de întârziere aferente se reduc cu 50% .
    În cazul în care debitul restant care a generat majorări de întârziere se plăteşte parţial în anul 1996 şi restul se achită până la 31 decembrie 1997, majorările de întârziere amânate la plata se vor reduce cu 50% .
    8. De înlesnirile la plată prevăzute în ordonanţa beneficiază şi persoanele fizice în sarcina cărora organele Curţii de Conturi au stabilit, în baza Legii nr. 94/1992, obligaţii la plata unor majorări şi/sau dobânzi datorate unor persoane juridice pentru neplată la termenele legale a veniturilor cuvenite statului, dacă aceste venituri cuvenite statului au fost achitate sau urmează a fi achitate, în condiţiile art. 4 din ordonanţa, de către persoana juridică respectivă.
    9. Regiile autonome de interes naţional care primesc subvenţii de la bugetul de stat pentru produse şi activităţi beneficiază (prin excepţie de la prevederile pct. 4 din prezentele norme metodologice) de scutire la plata majorărilor de întârziere datorate până la 31 decembrie 1995 şi neplătite până la 31 ianuarie 1996 (data intrării în vigoare a ordonanţei).
    Regiile autonome care beneficiază de prevederile de mai sus sunt obligate să întocmească şi să depună, la organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz, până la 1 martie 1996 inclusiv, grafice cuprinzând termenele şi sumele ce urmează a fi plătite până la 31 decembrie 1996, din debitele restante la 31 decembrie 1995 reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare.
    10. Debitorii persoane juridice, inclusiv regiile autonome prevăzute la art. 6 din ordonanţă sunt obligaţi să depună, până la 1 aprilie 1996, la organul fiscal teritorial în evidenţa căruia se află înregistraţi, situaţia majorărilor de întârziere calculate şi neplătite până la 31 decembrie 1995, evidenţiate pe fiecare fel de venit bugetar, precum şi a debitelor restante la 31 decembrie 1995, conform anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.
    Debitorii menţionaţi la alin. 1 vor transmite direcţiilor de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială a municipiului Bucureşti, până la 1 aprilie 1996, situaţia majorărilor de întârziere pentru contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale de stat, datorate până la 31 decembrie 1995 şi neplătite, conform anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice.
    Pentru majorările de întârziere datorate bugetului trezoreriei statului, persoanele juridice debitoare vor întocmi situaţia prevăzută în anexa nr. 3, care va fi prezentată Ministerului Finanţelor, Direcţia generală de contabilitate publică şi trezorerie a statului.
    11. Majorările de întârziere şi dobânzile prevăzute la art. 1 din ordonanţă, precum şi cele calculate începând cu 1 ianuarie 1996, pentru debitele restante la 31 decembrie 1995 şi stabilite până la data plăţii acestora, se vor reflecta în contabilitatea debitorilor, persoane juridice, în contul de ordine şi evidenţă 8038 "Alte valori în afara bilanţului" analitice distincte, cu excepţia cazurilor în care acestea au fost reflectate în conturile bilanţiere ale perioadelor anterioare anului 1995.
    Instituţiile publice vor reflecta aceste operaţiuni în contul 979 "Alte operaţiuni în afara bilanţului", analitice distincte, fiind exceptate, de asemenea, situaţiile în care majorările de întârziere şi dobânzile aferente au fost reflectate în conturile de cheltuieli în perioadele anterioare anului 1995.
    Potrivit prevederilor art. 3 alin. 2 din ordonanţa, în debitul contului 8038 "Alte valori în afara bilanţului" vor fi reflectate şi majorările de întârziere, inclusiv de către regiile autonome de interes naţional prevăzute la art. 6 din ordonanţa.
    12. Persoanele juridice care în anul 1995 au reflectat obligaţiile de plată privind majorările de întârziere şi dobânzile prevăzute la art. 1 din ordonanţă (articolele contabile 671=448 şi, respectiv, 666=518, după caz), înainte de întocmirea bilanţului contabil pe anul 1995, vor proceda la ştornarea acestora şi, concomitent, sumele respective vor fi înregistrate în contul de ordine şi evidentă 8038 "Alte valori în afara bilanţului", analitice distincte. În mod similar se va proceda şi cu majorările de întârziere şi cu dobânzile stabilite în sarcina persoanelor fizice sau juridice prevăzute la art. 1 din ordonanţă şi care, iniţial, au fost reflectate în contabilitate în debitul contului 461 "Debitori diverşi".
    13. Majorările de întârziere, inclusiv dobânzile, calculate până la 31 decembrie 1995, cuprinse în anexele nr. 1, 2 şi 3, se vor raporta în bilanţul contabil pe anul 1995, iar cele calculate după 1 ianuarie 1996 se vor evidenţia în debitul contului 8038 şi se vor raporta în bilanţurile contabile pe anii 1996 şi 1997, după caz.
    14. În creditul contului 8038 "Alte valori în afară bilanţului" înregistrările se efectuează astfel:
    - în anul 1996:
    a) majorările de întârziere scutite conform art. 6 din ordonanţă;
    b) majorările de întârziere datorate la 31 decembrie 1995 de către persoanele juridice care, la sfârşitul anului 1995, nu înregistrează debite restante;
    c) majorările de întârziere scutite integral la plată în condiţiile ordonanţei, calculate, după 1 ianuarie 1996, pentru debite restante la 31 decembrie 1995;
    - în anul 1997 - majorările de întârziere reduse cu 50% potrivit art. 4 din ordonanţă.
    În creditul contului 979 "Alte operaţiuni în afara bilanţului", la instituţiile publice, în anii 1996 şi 1997 se vor reflecta majorările de întârziere şi dobânzile scutite la plată în condiţiile ordonanţei.
    Creditarea contului 8038 şi, respectiv, 979, se va face de către persoanele juridice pe propria răspundere după achitarea debitului reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, restante la 31 decembrie 1995, înştiinţând despre aceasta organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, care, cu ocazia controalelor ulterioare, vor verifica dacă operaţiunile au fost corect efectuate.
    15. În condiţiile în care debitele restante datorate de persoane juridice nu au fost achitate până la 31 decembrie 1997 (exclusiv cele prevăzute la art. 6 din ordonanţă), majorările de întârziere aferente, precum şi diferenţa de 50% rămasă după aplicarea prevederilor art. 4 alin. 2 din ordonanţă se reactivează în conturi bilanţiere corespunzătoare şi vor fi evidenţiate în bilanţul contabil pe anul 1997.

                Ministru de stat,
              ministrul finanţelor,
               Florin Georgescu

    Bucureşti, 16 februarie 1996.
    Nr. 15.901.


    ANEXA 1

    ROMÂNIA
    M.F
    MINISTERUL FINANŢELOR

 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Denumirea plătitorului .............................................
  Adresa .............................................................
  Înregistrat la ....................... sub nr. .....................
  Codul de înregistrare fiscală ......................................
  Nr. de înregistrare ........./...........
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Către,
    Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului
    financiar de stat a judeţului ....................../
    municipiului Bucureşti


                                    SITUAŢIA
                majorărilor de întârziere pentru impozite, taxe
        şi alte venituri cuvenite bugetului de stat, bugetelor locale şi
 bugetelor fondurilor speciale, datorate până la 31 decembrie 1995 şi neplătite
                                                                - lei -
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Impozitele, taxele şi alte venituri cuvenite Debitul Majorările
crt. bugetului de stat, bugetelor locale şi restant la de
       bugetelor fondurilor speciale 31 decembrie întârziere
                                                          1995
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    I. Bugetul de stat - TOTAL:
  1.1. Impozit pe profit
  1.2. Impozit pe salarii
  1.3. Impozit pe veniturile realizate de persoanele
        fizice şi juridice nerezidente
  1.4. Impozit pe dividendele societăţilor comerciale
  1.5. I.C.M.
  1.6. Accize (pentru intern şi în vamă)
  1.7. Impozit pe ţiţei şi gaze naturale
  1.8. T.V.A. (pentru intern şi în vamă)
  1.9. Impozit din vânzări de active
  1.10. Vărsăminte din profitul net al regiilor autonome
  1.11. taxe vamale
  1.12. Alte venituri cuvenite bugetului de stat
              Total, din care:

    II. Bugetele locale - TOTAL:
  2.1. Impozit pe profit
  2.2. Impozit pe clădiri şi terenuri de la persoane
        juridice
  2.3. Taxa asupra mijloacelor de transport deţinute de
        persoane juridice
  2.4. Taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat
  2.5. Vărsăminte din profitul net al regiilor autonome
  2.6. Impozit pe spectacole
  2.7. Alte venituri cuvenite bugetelor locale - Total,
        din care:

    III. Bugetele fondurilor speciale - TOTAL:
  3.1. Contribuţii la Fondul special pentru cercetare-
        dezvoltare
  3.2. Contribuţii la Fondul special pentru sănătate
  3.3. Contribuţii la Fondul de risc şi accident pentru
        protecţia specială a persoanelor handicapate
  3.4. Contribuţii la Fondul special pentru dezvoltarea
        sistemului energetic
  3.5. Contribuţii la Fondul special pentru dezvoltarea şi
        modernizarea drumurilor publice
  3.6. Contribuţii la Fondul special pentru învăţământ
  3.7. Contribuţii la Fondul special pentru dezvoltarea şi
        modernizarea punctelor de control pentru trecerea
        frontierei, precum şi a celorlalte unităţi vamale
  3.8. Contribuţii la Fondul special pentru protejarea
        asiguraţilor
  3.9. Contribuţii la Fondul special pentru pensia suplimentară
        a pensionarilor militari
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
        TOTAL GENERAL (I+II+III):
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Sumele prevăzute mai sus sunt calculate potrivit normelor legale.

    Conducătorul unităţii,
    (numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)

    Conducătorul compartimentului financiar-contabil,
    (numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)

    Data depunerii: ................



    ANEXA 2

 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Denumirea plătitorului .............................................
  Adresa .............................................................
  Înregistrat la ....................... sub nr. .....................
  Codul de înregistrare fiscală ......................................
  Nr. de înregistrare ........./...........
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Către,
    Direcţia/direcţia generală de muncă şi protecţie
    socială a judeţului ....../municipiului Bucureşti


                                    SITUAŢIA
           majorărilor de întârziere pentru contribuţiile la bugetele
 asigurărilor sociale de stat, datorate până la 31 decembrie 1995 şi neplătite
                                                            - lei -
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Debitul Majorările
crt. Contribuţii restant la de
                                                       31 decembrie întârziere
                                                          1995
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 2 3
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  1. Contribuţii pentru asigurările sociale de stat
  2. Contribuţii la Fondul pentru pensia suplimentară
  3. Contribuţii la Fondul destinat plăţii pensiilor şi
     celorlalte drepturi de asigurări sociale ale
     agricultorilor
  4. Contribuţii la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     TOTAL GENERAL:
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Sumele prevăzute mai sus sunt calculate potrivit normelor legale.

    Conducătorul unităţii,
    (numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)

    Conducătorul compartimentului financiar-contabil,
    (numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)

    Data depunerii: ................



    ANEXA 3

 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Denumirea plătitorului .............................................
  Adresa .............................................................
  Înregistrat la ....................... sub nr. .....................
  Codul de înregistrare fiscală ......................................
  Nr. de înregistrare ........./...........
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Către,
    Ministerul Finanţelor
    Direcţia generală de contabilitate publică
    şi trezorerie a statului


                                    SITUAŢIA
                       majorărilor de întârziere datorate
              bugetului trezoreriei statului la 31 decembrie 1995
                                                            - lei -
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Descrierea operaţiunii care a generat Majorările
crt. majorările de intirziere de intirziere
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 0 1 3
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
      TOTAL GENERAL:
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Sumele prevăzute mai sus sunt calculate potrivit normelor legale.

    Conducătorul unităţii,
    (numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)

    Conducătorul compartimentului financiar-contabil,
    (numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)

    Data depunerii: ................

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016