Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 16 iunie 2008  privind aprobarea Normei de metrologie legala NML 052-08 Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 16 iunie 2008 privind aprobarea Normei de metrologie legala NML 052-08 "Instalatii de masurare a vitezei vehiculelor feroviare"

EMITENT: BIROUL ROMAN DE METROLOGIE LEGALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 539 din 17 iulie 2008

1. Domeniul de aplicare
1.1. Prezenta normã de metrologie legalã se referã la instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare (locomotive, rame electrice, rame electrice de metrou) şi de înregistrare a unor parametri referitori la deplasarea vehiculelor, cum sunt viteza de deplasare, distanţa, timpul, viteza preselectatã şi altele asemenea, în scopul asigurãrii condiţiilor de siguranţã în transportul pe calea feratã sau metrou.
1.2. Pentru a putea fi introduse pe piaţã, puse în funcţiune sau utilizate în mãsurãrile de interes public, instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare, prevãzute la pct. 1.1, trebuie sã îndeplineascã atât cerinţele metrologice şi tehnice prevãzute în prezenta normã, cât şi cerinţele aplicabile din Norma de metrologie legalã NML 001-05 "Cerinţe metrologice şi tehnice comune mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerinţelor din normele mai sus menţionate rezultã din tabelul 2.
1.3. Din punctul de vedere al destinaţiei, instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare se clasificã în instalaţii de mãsurare a vitezei pe calea feratã şi instalaţii de mãsurare a vitezei pe calea de metrou.
1.4. Din punct de vedere constructiv, instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare se clasificã în instalaţii electronice cu înregistrare pe memorie nevolatilã şi instalaţii electromecanice cu înregistrare pe suport de hârtie.
1.5. Din punct de vedere funcţional, instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare sunt compuse din traductor de turaţie, aparat indicator şi bloc de mãsurare-înregistrare.
2. Terminologie
2.1. vehicul feroviar - vehicul cu motor care realizeazã tracţiune mecanicã pe cãi de rulare de tip cale feratã;
2.2. tensiune de alimentare nominalã (U(0)) - valoarea tensiunii de alimentare pentru care a fost construitã instalaţia;
2.3. eroare de înregistrare - diferenţa dintre valoarea înregistratã şi valoarea afişatã a mãsurandului.
3. Cerinţe metrologice şi tehnice
3.1. Cerinţe metrologice
3.1.1. Clasa de exactitate a instalaţiilor de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare este:
- pentru instalaţiile electronice: 1,5;
- pentru instalaţiile electromecanice: 5.
3.1.2. Erorile tolerate ale instalaţiilor de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare sunt cele prevãzute în tabelul 1.
3.1.3. Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã se încadreze în erorile tolerate stabilite la pct. 3.1.2 pentru urmãtoarele valori ale mãrimilor de influenţã în condiţii nominale de funcţionare:
3.1.3.1. temperatura:
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea feratã: (-35... +70)°C;
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea de metrou: (-5... +50)°C;
3.1.3.2. umiditatea:
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea feratã: (30... 95) %;
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea de metrou: (45... 85) %;
3.1.3.3. tensiunea (V): (0,7...1,25) U(0);
3.1.3.4. condiţii de mediu mecanic: clasa M3;
3.1.3.5. condiţii de mediu electromagnetic: clasa E3;
3.1.4. Pragul de discriminare: 1,5 km/h.

Tabelul 1 - Erori maxime tolerate


┌────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┐
│ Tip de eroare │ Erori tolerate ale instalaţiilor │
│ ├───────────────────────────┬────────────────┤
│ │ electronice │electromecanice │
├────────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────┤
│Eroarea de mãsurare a vitezei │+1,5% din valoarea │ │
│ │intervalului de mãsurare │ +5 km/h │
├────────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────┤
│Eroarea de înregistrare a vite- │± (1% din valoarea mãsuratã│ │
│zei │+1) km/h │ ± 2,5 km/h │
├────────────────────────────────┼───────────────────────────┼────────────────┤
│Eroarea de histerezis │1% din valoarea intervalu- │ │
│ │lui de mãsurare │ 2 km/h │
├────────────────────────────────┼───────────────────────────┴────────────────┤
│Eroarea de mãsurare a distanţei │± (1% din valoarea mãsuratã +1) km/h │
├────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Eroarea de contorizare a distan-│ │
│ţei parcurse │± (1% din valoarea mãsuratã +1) km/h │
├────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Eroarea de mãsurare şi înregis- │ │
│trare a intervalelor de timp │1 min./24 h │
├────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Eroarea la acţionarea contacte- │2 km/h sau valoarea prevãzutã în │
│lor de limitare a vitezei pentru│specificaţiile producãtorului │
│o vitezã preselectatã │ │
├────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────┤
│Eroarea de histerezis la acţio- │2 km/h sau valoarea prevãzutã în │
│narea contactelor de limitare a │specificaţiile producãtorului │
│vitezei pentru o vitezã prese- │ │
│lectatã │ │
└────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────┘



3.2. Cerinţe tehnice
3.2.1. Domeniul de mãsurare
3.2.1.1. Domeniul minim de mãsurare şi înregistrare a vitezei:
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea feratã: (0... 200) km/h;
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea de metrou: (0... 100) km/h.
3.2.1.2. Domeniul minim de contorizare a kilometrilor parcurşi: (0... 999.999) km.
3.2.1.3. Domeniul de înregistrare a spaţiului pe diagramã: minimum 10.000 km.
3.2.1.4. Domeniul minim de programare a diametrului roţii:
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea feratã: (800...1.250) mm;
- pentru instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea de metrou: (830...910) mm.
3.2.1.5. Valoarea maximã a pasului:
- pentru instalaţiile electronice: 1 mm;
- pentru instalaţiile electromecanice: 20 mm.
3.2.2. Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã aibã o construcţie robustã, sã nu permitã nicio deformare permanentã care sã influenţeze buna funcţionare şi sã permitã introducerea şi citirea datelor într-un mod accesibil.
3.2.3. Carcasa trebuie sã protejeze componentele din interior faţã de atingere, praf şi apã. Gradul de protecţie trebuie sã fie IP 65 pentru traductorul de turaţie şi IP 40 pentru aparatele indicator şi indicator-înregistrator.
3.2.4. Inscripţionãrile de pe panoul şi cadranele aparatelor care indicã viteza trebuie sã fie clare, lizibile pentru identificarea uşoarã a comenzilor la care se referã sau pentru citirea uşoarã a valorilor. Pentru citirea indicaţiilor de vitezã trebuie prevãzut un sistem de iluminare pe timp de noapte.
3.2.5. Afişajele numerice trebuie sã fie uşor de citit. Înãlţimea minimã a cifrelor afişajului de vitezã de pe aparatul indicator trebuie sã fie de 10 mm.
3.2.6. Masa trebuie sã fie conform specificaţiilor producãtorului.
3.2.7. Verificarea la vibraţii
Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã reziste la încercarea la vibraţii cu acceleraţia 1g, frecvenţa 50 Hz, timp de douã ore.
3.2.8. Verificarea la şocuri mecanice
Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã suporte timp de douã minute o zdruncinare corespunzãtoare loviturilor de tampon, montate ca în condiţii de funcţionare, cu urmãtorii parametri:
- acceleraţia 3g, frecvenţa 60 şocuri/min. pentru aparatele indicator-înregistrator şi indicator;
- acceleraţia 10g, frecvenţa 60 şocuri/min. pentru traductorul de turaţie.
3.2.9. Verificarea rezistenţei de izolaţie
3.2.9.1. Rezistenţa de izolaţie a instalaţiilor de mãsurare a vitezei pe calea feratã trebuie sã fie de minimum 150 MΩ în stare uscatã şi minimum 20 MΩ în stare umedã.
3.2.9.2. Rezistenţa de izolaţie a instalaţiilor de mãsurare a vitezei pe calea de metrou trebuie sã fie de minimum 100 MΩ în stare uscatã şi minimum 2 MΩ în stare umedã.
3.2.10. Verificarea la supratensiuni
3.2.10.1. Instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea feratã trebuie sã suporte în stare umedã timp de un minut o tensiune sinusoidalã de 1.500 V, 50 Hz, aplicatã între borna de masã a carcasei şi toate celelalte borne de conectare cu vehiculul, legate împreunã.
3.2.10.2. Instalaţiile de mãsurare a vitezei pe calea de metrou trebuie sã suporte în stare umedã timp de un minut o tensiune sinusoidalã de 750 V, 50 Hz, aplicatã între borna de masã a carcasei şi toate celelalte borne de conectare cu vehiculul, legate împreunã.
3.2.10.3. Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã suporte supratensiuni tranzitorii nonrepetitive, cu amplitudinea de 1.500 V, 50 æs, aplicatã între borna de masã a carcasei şi toate celelalte borne de conectare cu vehiculul, legate împreunã.
3.2.11. Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã suporte timp de 30 min. o supravitezã de 1,1 x viteza maximã.
3.2.12. Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã fie supuse unei încercãri de funcţionare neîntreruptã pe o duratã corespunzãtoare celei specificate de producãtor.
Observaţie:
Dupã efectuarea verificãrilor de la pct. 3.2.7 - 3.2.12, instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare nu trebuie sã prezinte deteriorãri sau modificãri exterioare sau de informaţie şi trebuie sã corespundã condiţiei de la pct. 3.1.2.
3.3. Adecvare
3.3.1. Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã fie astfel construite încât accesul la programarea datelor necesare funcţionãrii lor şi transferului de date sã poatã fi protejat prin sigilii cu plombe sau alte tipuri de sigilii.
3.3.2. Aplicarea sigiliilor trebuie fãcutã astfel încât accesul la componentele care necesitã protecţie sã nu fie posibilã decât prin distrugerea sigiliilor respective.
3.3.3. Locul de aplicare a sigiliilor, forma şi tipul lor se vor stabili în certificatul aprobãrii de model.
3.3.4. Construcţia instalaţiilor de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã permitã introducerea într-un mod accesibil a datelor tehnice privind vehiculul feroviar, dar sã nu permitã modificarea acestora în timpul deplasãrii vehiculului feroviar.
3.3.5. Caracteristicile metrologice ale instalaţiilor de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare nu trebuie sã fie influenţate de conectarea cu un alt dispozitiv, de vreun dispozitiv sau vreo caracteristicã a dispozitivului conectat.
Programele informatice a cãror acţiune influenţeazã caracteristicile metrologice trebuie sã fie identificate şi fãcute inviolabile, dovezile privind intervenţiile trebuind sã fie disponibile pentru perioade de timp rezonabile.
3.4. Inscripţionãri
Instalaţiile de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare trebuie sã aibã cel puţin urmãtoarele inscripţionãri:
- denumirea produsului;
- firma constructoare;
- tipul;
- seria şi anul de fabricaţie;
- valoarea tensiunii de alimentare;
- clasa de precizie;
- numãrul aprobãrii de model.
4. Atestarea legalitãţii
4.1. Modalitãţile de control metrologic legal aplicabile instalaţiilor de mãsurare a vitezei la vehiculele feroviare sunt prevãzute în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare.
4.2. Cerinţele metrologice şi tehnice care se verificã în cadrul modalitãţilor de control metrologic legal sunt indicate în tabelul 2.
4.3. Atestarea legalitãţii unei instalaţii de mãsurare a vitezei vehiculelor feroviare se realizeazã numai dupã demonstrarea conformitãţii cu cerinţele indicate în tabel, pentru fiecare modalitate de control aplicabilã, prin eliberarea unor documente specifice (certificat de aprobare de model, buletin de verificare metrologicã) şi aplicarea marcajelor metrologice în conformitate cu certificatul aprobãrii de model.
4.4. Instalaţia de mãsurare a vitezei la vehiculele feroviare care la verificare nu a corespuns uneia sau mai multor probe este consideratã respinsã şi este declaratã nelegalã din punct de vedere metrologic, utilizarea acesteia fiind interzisã. În aceastã situaţie instalaţia nu va fi marcatã cu marca metrologicã de verificare, iar pe buletinul de verificare metrologicã se va consemna "respins", împreunã cu motivul respingerii.
4.5. Intervalele maxime de timp între douã verificãri metrologice succesive sunt prevãzute în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare.

Tabelul 2 - Cerinţe metrologice şi tehnice specifice modalitãţilor de control metrologic legal




┌────┬───────────────────────────────┬────────────────────┬────────────────────────────────┐
│Nr. │Cerinţa metrologicã sau tehnicã│ Punctul din norma │ Modalitãţi de control │
│crt.│ │de metrologie legalã├────────┬───────────────────────┤
│ │ │ │Aprobare│Verificare metrologicã │
│ │ │ │de model├───────────┬───────────┤
│ │ │ │ │ iniţialã │ periodicã │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 1. │Erori în condiţii de referinţã │ 3.1.2/NML 052-08 │ │ │ │
│ │ │ 2.1.1/NML 001-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 2. │Specificarea condiţiilor de │ │ │ │ │
│ │mediu climatic, mecanic şi │ │ │ │ │
│ │electromagnetic │ 2.1.3/NML 001-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 3. │Reproductibilitate │ 2.2/NML 001-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 4. │Repetabilitate │ 2.3/NML 001-05 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 5. │Erori la limitele domeniului │ │ │ │ │
│ │nominal de temperaturã │3.1.3.1/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 6. │Erori la limitele domeniului │ │ │ │ │
│ │nominal de umiditate │3.1.3.2/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 7. │Erori la limitele domeniului │ │ │ │ │
│ │nominal de tensiune │3.1.3.3/NML 052-08 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 8. │Efectul condiţiilor de mediu │ │ │ │ │
│ │mecanic │3.1.3.4/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│ 9. │Efectul condiţiilor de mediu │ │ │ │ │
│ │electromagnetic │3.1.3.5/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│10. │Pragul de discriminare │ 3.1.4/NML 052-08 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│11. │Domeniul de mãsurare │ 3.2.1/NML 052-08 │ X │ X │ X │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│12. │Robusteţe │ 3.2.2/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│13. │Grad de protecţie │ 3.2.3/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│14. │Protecţia informaţiilor de │ │ │ │ │
│ │mãsurare │ 2.8.4/NML 001-05 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│15. │Vizibilitatea şi lizibilitatea │ │ │ │ │
│ │indicaţiilor şi inscripţiilor │ 3.2.4/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│16. │Dimensiunile afişajelor │ │ │ │ │
│ │numerice │ 3.2.5/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│17. │Masa │ 3.2.6/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│18. │Efectul vibraţiilor │ 3.2.7/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│19. │Efectul şocurilor mecanice │ 3.2.8/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│20. │Rezistenţa de izolaţie │ 3.2.9/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│21. │Efectul supratensiunilor │3.2.10.1/NML 052-08 │ │ │ │
│ │ │3.2.10.2/NML 052-08 │ │ │ │
│ │ │3.2.10.3/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│22. │Efectul supravitezei │ 3.2.11/NML 052-08 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│23. │Durabilitate │ 3.2.13/NML 052-08 │ │ │ │
│ │ │ 2.6/NML 001-05 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│24. │Adecvare │ 3.3/NML 052-08 │ │ │ │
│ │ │ 2.7/NML 001-05 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│25. │Protecţie împotriva interven- │ │ │ │ │
│ │ţiilor neautorizate │ 2.8/NML 001-05 │ X │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────┼────────────────────┼────────┼───────────┼───────────┤
│26. │Inscripţionãri │ 3.4/NML 052-08 │ │ │ │
│ │ │ 2.9.1/ML 001-05 │ X │ - │ - │
└────┴───────────────────────────────┴────────────────────┴────────┴───────────┴───────────┘


-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016