Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   MOTIUNE SIMPLA nr. 1 din 26 februarie 2008  Stop degradarii nivelului de trai! Stop iresponsabilitatii din sectorul energetic!    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MOTIUNE SIMPLA nr. 1 din 26 februarie 2008 Stop degradarii nivelului de trai! Stop iresponsabilitatii din sectorul energetic!

EMITENT: SENATUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 154 din 28 februarie 2008
Senatul adoptã prezenta moţiune simplã.

Dupã un an de la momentul aderãrii, România se îndepãrteazã tot mai mult de principiile modelului european. Accentuarea derapajelor economice şi sociale pe parcursul anului 2007 reprezintã consecinţa incoerenţei politicilor aplicate, economia româneascã ajungând mult mai vulnerabilã decât acum 3 ani. Putem afirma astãzi, cu mâhnire, cã România a ratat startul integrãrii în Uniunea Europeanã.
Regimul politic de dreapta, reprezentat de tandemul Tãriceanu-Bãsescu, va rãmâne în istorie ca un exemplu de lipsã de performanţã în gestionarea politicilor publice. Extinderea fenomenului de corupţie fãrã condamnarea în instanţã a vreunui corupt, polarizarea societãţii într-o manierã strãinã modelului european, lipsa de eficienţã şi instabilitatea în funcţionarea instituţiilor statului, înlocuirea criteriului de competenţã cu cel al ataşamentului faţã de partide şi conducãtorii acestora, accentuarea decalajelor externe şi izolarea României în plan extern reprezintã doar câteva elemente caracteristice ale evoluţiilor din societatea româneascã din ultimii 3 ani.
Tabloul macroeconomic ne aratã o economie al cãrei ritm de creştere este în scãdere, cu investiţii directe - autohtone sau strãine - din ce în ce mai puţine, cu un deficit de cont curent ce a depãşit cu mult "nivelul de avarie". Corecţia severã înregistratã pe cursul de schimb spre finele anului trecut, precum şi inversarea trendului ratei inflaţiei reprezintã semnale de alarmã privind riscurile iminente la care actualii guvernanţi expun economia româneascã. Dupã ratarea ţintei de inflaţie într-un mod spectaculos în anul 2007, nivelul ajungând aproape dublu faţã de cel prognozat, iatã cã în prima lunã a noului an indicele preţurilor de consum înregistreazã o creştere cu 0,86% faţã de luna decembrie a anului 2007, ceea ce, printr-o recalculare a inflaţiei pe ultimele 12 luni, ne indicã un nivel de 7,26%, cu 0,69 puncte procentuale peste inflaţia înregistratã la finele anului 2007.
Cursul de schimb s-a aşezat, pentru moment, pe un trend uşor descrescãtor, sugerându-ne cã într-un oarecare orizont de timp ar putea sã se încadreze într-o marjã stabilã. Atragem însã atenţia asupra faptului cã aceastã evoluţie se datoreazã exclusiv intervenţiilor specifice politicii monetare, iar efectele scontate nu pot fi durabile dacã asemenea mãsuri nu sunt dublate de politici fiscal-bugetare raţionale.
Scopul acestei moţiuni este, pe de o parte, acela de a trage un semnal de alarmã în legãturã cu impactul direct pe care derapajele macroeconomice îl au asupra agravãrii fenomenului de sãrãcie în România, prin scãderea drasticã a puterii de cumpãrare a persoanelor cu venituri mici şi medii, iar pe de altã parte, de a solicita Guvernului sã acţioneze urgent, în sensul limitãrii extinderii acestui fenomen.
În România ultimilor 3 ani, rata sãrãciei a crescut de la 17,9% în 2004 (adicã 3.870.000 sãraci) la 18,6% în 2007 (4.010.000 sãraci), un plus de 140.000 de sãraci; iatã una dintre performanţele guvernãrii de dreapta! Aceastã guvernare s-a manifestat şi se manifestã ca o "putere fãrã soluţii", atunci când este vorba despre menţinerea nivelului de trai al marii majoritãţi a populaţiei, dar susţine cu zel orice iniţiativã menitã sã redistribuie beneficiile creşterii economice exclusiv în folosul clientelei politice. Printr-o asemenea evoluţie, România se apropie mai mult de modelul de ţarã din America Latinã decât de cel european. Nu este specific Uniunii Europene faptul cã doar 300 de români deţin averi ce reprezintã 22% din produsul intern brut al ţãrii. Nu existã o altã ţarã din Europa în care raportul dintre veniturile realizate de primii 10% dintre cetãţenii cu veniturile cele mai mari şi ultimii 10% dintre cetãţenii cu veniturile cele mai mici sã fie de 17/1, aşa cum se întâmplã la noi.
În România ultimilor 3 ani, reducerea puterii de cumpãrare a majoritãţii populaţiei este dramaticã. Dacã în perioada 2004-2007, salariul mediu brut a crescut cu 60%, iar pensia medie lunarã cu 71%, preţurile au crescut mult mai spectaculos. Iatã câteva exemple:
- gaze naturale 100%;
- pâine 80%;
- apã, canal, salubritate 80%;
- lapte 75%;
- energie termicã 60-100%;
- carne 60%;
- ulei comestibil 45%;
- transport 40- 60%;
- energie electricã 19%.
Factura de întreţinere a ajuns o povarã de nesuportat pentru români. În ultimii 3 ani, 45% dintre gospodãriile din mediul urban nu şi-au putut plãti la timp factura la utilitãţi. Anticipaţiile privind evoluţia preţurilor ne indicã creşteri spectaculoase şi în anul 2008:
- pâine 30%;
- gaze naturale 10-30%;
- energie termicã 12%;
- energie electricã 10%;
- carne, mezeluri 30%;
- lapte 30%.
Cum depãşeşte românul de rând aceste dificultãţi cauzate de creşterea preţurilor? Consultând informaţii oficiale, publicate de cãtre Institutul Naţional de Statisticã, vom gãsi un rãspuns cutremurãtor! Consumul mediu de produse alimentare pe cap de locuitor s-a deteriorat cantitativ şi calitativ în ultimii 3 ani, de o manierã aproape incredibilã. Dacã în anul 2004 un român consuma lunar 20 de litri de lapte şi produse din lapte, în anul 2007 consumul s-a redus la 7,4 litri. În aceeaşi perioadã, consumul lunar de carne şi preparate din carne s-a redus de la 5,5 kg la 3,9 kg, consumul de ouã de la 24 ouã la 13 ouã pe lunã, cartofi de la 8,15 kg la 3,5 kg pe lunã, legume de la 15,2 kg la doar 8,8 kg.
Pensionarii rãmân, în continuare, cea mai vulnerabilã categorie socialã. Majorarea pensiilor, ca urmare a presiunii exercitate de P.S.D. asupra guvernanţilor, a adus un plus de speranţã în viaţa acestor bãtrâni. Din pãcate, aceastã creştere de venituri a fost grav afectatã de valul de scumpiri ce s-a declanşat la sfârşitul anului trecut. Oricum, Guvernul şi-a dovedit încã o datã indiferenţa faţã de problemele generaţiei vârstnice. Cu cei 1,1 milioane de euro pe care i-a cheltuit pe scrisorile adresate pensionarilor se puteau plãti pensiile lunare a 22.000 de pensionari din agriculturã, adicã toţi pensionarii agricultori din judeţe precum Argeş sau Prahova, sau se puteau acorda încã 3.500 de bilete de odihnã şi tratament.
O cauzã profundã pe care o regãsim la originea fenomenului de scãdere a nivelului de trai în România constã în incapacitatea Guvernului de a elabora şi gestiona o strategie energeticã eficientã.
Practic, lipsa unei strategii coerente în domeniul energetic, abandonarea sau blocarea proiectelor de interes major, lipsa competitivitãţii, managementul iresponsabil şi neperformant, toate acestea asociate unei politici externe pãguboase, au generat derapaje cu consecinţe grave atât în plan microeconomic, cât şi macroeconomic. Aceste lucruri se întâmplã într-un domeniu care, pe plan mondial, este declarat de importanţã strategicã, tocmai pentru cã determinã formarea preţurilor în tot spaţiul economic. România a reuşit performanţa sã obţinã cel mai mare preţ la gazele naturale din import, la nivelul Uniunii Europene. Astfel, dupã primele declaraţii agresive ale României faţã de singurul furnizor de gaze naturale din import, preţul gazelor naturale a crescut, în etape, de la 141 USD/1.000 Nmc, media anului 2004, la 270 USD/1.000 Nmc, ajungând apoi la 376 USD/1.000 Nmc. În privinţa preţurilor practicate pentru distribuţia gazelor naturale destinate consumului casnic, Guvernul are un comportament de-a dreptul cinic. Va rãmâne în istorie, probabil, celebra majorare a preţului din octombrie 2006, cu 9%, motivându-se nevoia ca Guvernul sã sprijine prin aceasta politica de ţintire a inflaţiei. Este fãrã echivoc faptul cã activitatea de reglementare a preţurilor se dovedeşte a fi subordonatã politic. În locul autonomiei autoritãţii de reglementare, cerute de normele comunitare, ascultãm cu toţii declaraţiile ministrului de resort care precedã, cu regularitate, actele oficiale emise de aceastã autoritate. Care sunt consecinţele acestor acţiuni guvernamentale? Creşteri spectaculoase de preţuri pentru toate produsele energetice, dupã cum urmeazã:


- gaze naturale de import - de la 141 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la
376 USD/1.000 Nmc în anul 2008;
- gaze naturale intern - de la 81 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la
197 USD/1.000 Nmc în anul 2008;
- energie termicã - gcal. - de la 75 lei la 150-200-300 lei;
- energie electricã la
producãtor - de la 87 lei/kwh la 155 lei/kwh;
- pãcurã - numai în anul 2007, preţul a crescut de la
257 USD/t la 507 USD/t;
- cãrbune energetic - de la 59 USD/t în anul 2006 la 121 USD/t.



Ce înseamnã pentru cetãţenii României aceste evoluţii? Un efort financiar suplimentar de 2,1 mld. USD, un "cadou" oferit de cãtre guvernarea portocalie. Numai pentru luna decembrie, facturile pentru consumul casnic de gaze naturale au înregistrat valori cuprinse între 500 de lei şi 6.000 de lei.
Se pare cã lucrurile nu se opresc aici! Chiar în cursul acestei luni, în total dispreţ faţã de situaţia disperatã a populaţiei cu venituri medii şi mici, Guvernul aprobã o nouã creştere nejustificatã a preţului gazelor din producţia internã cu cca 8%, adicã 10 USD/1.000 Nmc, oferind, prin aceasta, un "cadou" de 85 mil. USD pentru OMV-Petrom şi un altul de 80 mil. USD pentru Romgaz. Toate acestea pentru un viitor şi incert "fond social pentru gaze", care va intra în vigoare iarna viitoare şi care nu va avea alocaţii mai mari de 30 mil. USD. Tot în aceastã lunã, autoritãţile au crescut nejustificat, cu aproximativ 30%, tariful de transport şi au introdus suplimentar aberanta "taxã de rezervare a capacitãţii de transport" de cca 5 USD/1.000 Nmc. Aceste mãsuri nesãbuite vor stimula o nouã creştere a preţurilor, în condiţiile în care valoarea subvenţiilor acordate de Guvern populaţiei este total insuficientã pentru acoperirea acestor majorãri. Puterea de cumpãrare a românilor scade continuu şi este departe de nivelul european la care actuala administraţie încearcã sã alinieze preţurile utilitãţilor.
Faţã de majorarea în cascadã a preţurilor şi a tarifelor la principalele produse de consum şi utilitãţi, pe de o parte, şi de implicaţiile imediate ale acestora asupra scãderii nivelului de trai şi a calitãţii vieţii în România, pe de altã parte, cerem Guvernului urmãtoarele:
1. luarea de mãsuri imediate pentru protejarea puterii de cumpãrare a cetãţenilor cu venituri medii şi mici şi instituirea unor mecanisme specifice de compensare a cheltuielilor cu întreţinerea locuinţei pentru cei aflaţi sub pragul sãrãciei;
2. corelarea (etapizatã) veniturilor populaţiei cu valoarea coşului minim de consum lunar calculat de Institutul Naţional de Statisticã, astfel încât nicio pensie şi niciun salariu sã nu fie sub aceastã valoare;
3. corelarea, în interval de 3 luni, a dezechilibrelor majore în materie de salarizare în cadrul sectorului bugetar, prin elaborarea şi prezentarea în Parlament, spre dezbatere şi adoptare, a unui proiect de lege de instituire a unui sistem unic de salarizare a personalului bugetar; legea trebuie sã gãseascã un echilibru just între importanţa socialã a diferitelor sectoare de activitate, pe de o parte, şi nivelul pregãtirii, complexitatea şi calitatea sarcinilor îndeplinite, responsabilitatea asumatã şi performanţa profesionalã, pe de altã parte; de asemenea, legea trebuie sã instituie un raport echitabil între valoarea minimã şi maximã a salariului din sectorul bugetar;
4. reducerea, la nivelul anului 2008, a tuturor cheltuielilor guvernamentale cu echivalentul a douã miliarde de euro şi introducerea unui mecanism de supraveghere şi control al execuţiei bugetului consolidat, prin prezentarea trimestrialã, în Parlament, a unui raport preliminar cu privire la gestiunea cheltuielilor bugetare;
5. prezentarea în Parlament a unui program naţional actualizat de luptã împotriva sãrãciei şi a sãrãciei severe, cu mãsuri concrete şi etape de derulare, precum şi cu responsabilitãţi concrete ale instituţiilor statului implicate;
6. prezentarea în Parlament, la interval de 3 luni, a unui raport privind starea de sãnãtate a tinerei generaţii din România şi aprobarea unui program naţional de mãsuri pentru asigurarea securitãţii alimentare a acesteia;
7. stoparea imediatã a majorãrii preţului la gaze naturale din producţia internã şi utilizarea sumelor colectate pe seama ultimei majorãri într-un fond destinat protejãrii populaţiei;
8. iniţierea unor negocieri reale cu Federaţia Rusã pentru stoparea creşterii preţului la gazele naturale - cãrbune, pãcurã importate şi promovarea participãrii României în proiecte alternative de transport al hidrocarburilor cãtre Europa de Vest;
9. finalizarea strategiei din domeniul energetic în conformitate cu noul pachet de legi pentru energie şi cu schimbãrile climatice la nivel european;
10. promovarea programului de reabilitare termicã a clãdirilor multietajate, prin suportarea de la bugetul de stat şi bugetele locale a costurilor aferente populaţiei aflate sub pragul de sãrãcie.

Aceastã moţiune simplã a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 26 februarie 2008, cu respectarea prevederilor art. 67 din Constituţia României, republicatã, şi ale art. 157 alin. (1) din Regulamentul Senatului.

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 26 februarie 2008.
Nr. 1.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016