Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 9 mai 2005  privind medierea neintelegerilor precontractuale in sectorul gazelor naturale - segmentul reglementat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 9 mai 2005 privind medierea neintelegerilor precontractuale in sectorul gazelor naturale - segmentul reglementat

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 408 din 13 mai 2005
CAP. I
Dispozitii generale

SECTIUNEA 1
Scop

ART. 1
(1) Autoritatea Nationalã de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, denumitã în continuare ANRGN, este abilitatã sã medieze neîntelegerile precontractuale în sectorul gazelor naturale, în conformitate cu prevederile <>art. 8 lit. r) din Legea gazelor nr. 351/2004 .
(2) Prezenta metodologie este elaboratã în scopul realizãrii unei medieri operative, eficientã si echidistantã, a neîntelegerilor apãrute la încheierea contractelor comerciale din sectorul gazelor naturale, perfectate în baza contractelor-cadru prevãzute la art. 3 pct. 1.

SECTIUNEA a 2-a
Domeniu de aplicare

ART. 2
(1) În sensul prezentei metodologii, prin sintagma neîntelegere precontractualã în sectorul gazelor naturale se întelege divergenta apãrutã în procesul de perfectare a contractelor comerciale ce urmeazã sã fie încheiate în baza contractelor-cadru prevãzute la art. 3 pct. 1.
(2) Semnarea cu obiectiuni sau divergente a contractelor comerciale prevãzute la art. 3 pct. 1 nu este asimilatã unei neîntelegeri precontractuale în sectorul gazelor naturale, acestora nefiindu-le aplicabile dispozitiile art. 39 din Codul comercial.
ART. 3
Neîntelegerile pot avea ca obiect:
1. clauzele negociabile din contractele comerciale ce urmeazã sã fie încheiate în baza urmãtoarelor contracte-cadru elaborate de ANRGN:
a) contractele-cadru de furnizare reglementatã a gazelor naturale pentru consumatorii captivi, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
b) contractul-cadru de transport al gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
c) contractul-cadru de distributie a gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
d) contractul-cadru de înmagazinare subteranã a gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
2. clauzele noi pe care pãrtile intentioneazã sã le includã în contractele prevãzute la pct. 1;
3. clauzele obligatorii din contractele prevãzute la pct. 1, cãrora pãrtile le dau interpretãri diferite.

CAP. II
Procedura de mediere a neîntelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale

SECTIUNEA 1
Prevederi generale

ART. 4
Neîntelegerile apãrute la încheierea contractelor în sectorul gazelor naturale pot fi supuse medierii ANRGN, conform etapelor procedurale prevãzute în prezentul capitol.
ART. 5
(1) Medierea neîntelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale cuprinde douã etape:
a) procedura prealabilã, în care ANRGN, în urma analizãrii situatiei prezentate de cãtre una sau ambele pãrti, notificã acesteia/acestora punctul de vedere al autoritãtii, acesta având valoare de recomandare;
b) medierea propriu-zisã, când pãrtile nu îsi însusesc recomandarea prevãzutã la lit. a); în acest caz, ANRGN, în urma unor întâlniri de clarificare, analizeazã situatia de fapt si de drept, consemnând rezultatul medierii într-o minutã semnatã de reprezentantii pãrtilor în cauzã, în situatia în care sunt prezenti, precum si de cei ai ANRGN.
(2) Declansarea procedurii de mediere a ANRGN este conditionatã de neînceperea prealabilã a nici unei alte forme de mediere.
(3) Pe durata derulãrii procedurii de mediere în cadrul ANRGN nu poate fi declansatã nici o altã formã de mediere.

SECTIUNEA a 2-a
Procedura prealabilã

ART. 6
(1) Declansarea procedurii prealabile are loc în momentul înregistrãrii la ANRGN a cererii prin care una sau ambele pãrti solicitã ANRGN transmiterea punctului de vedere al autoritãtii în ceea ce priveste neîntelegerea precontractualã intervenitã între acestea.
(2) Cererea va fi însotitã de documentele pe care partea/pãrtile îsi întemeiazã sustinerile.
(3) Sunt asimilate cererii prevãzute la alin. (1) orice solicitãri care au ca obiect precizarea punctului de vedere al ANRGN în legãturã cu o neîntelegere precontractualã în sectorul gazelor naturale, astfel cum aceasta este definitã la art. 2 alin. (1).
ART. 7
Etapele procedurii prealabile sunt:
a) analizarea de cãtre persoanele responsabile din cadrul compartimentului de resort a cererii prealabile, înregistratã la ANRGN;
b) solicitarea, dupã caz, a transmiterii unor documente suplimentare, în termen de 5 zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii prealabile; acestea vor fi comunicate ANRGN în termen de 3 zile calendaristice de la data solicitãrii;
c) transmiterea recomandãrilor ANRGN pãrtilor în cauzã, în termen de 10 zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii prealabile sau, dupã caz, a înregistrãrii la ANRGN a documentelor suplimentare prevãzute la lit. b).
ART. 8
Recomandãrile ANRGN se comunicã prin fax, precum si prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
ART. 9
În urma primirii recomandãrilor ANRGN, pãrtile au urmãtoarele optiuni:
a) dacã îsi însusesc în totalitate recomandãrile ANRGN, acestea încheie contractul;
b) dacã îsi însusesc partial sau nu îsi însusesc recomandãrile primite, redacteazã un proces-verbal în care includ clauzele rãmase în divergentã, precum si pozitia fiecãreia dintre ele; în cazul în care pãrtile convin asupra declansãrii procedurii medierii în cadrul ANRGN, documentul va fi comunicat autoritãtii o datã cu cererea de mediere;
c) dacã pãrtile îsi însusesc partial sau nu îsi însusesc recomandãrile, iar una dintre pãrti refuzã încheierea procesului-verbal, cealaltã parte va comunica ANRGN despre aceastã situatie o datã cu cererea de mediere, cu conditia ca ambele pãrti sã convinã asupra declansãrii procedurii de mediere în cadrul ANRGN.

SECTIUNEA a 3-a
Medierea

ART. 10
ANRGN va declansa procedura de mediere propriu-zisã la data înregistrãrii cererii de mediere prevãzute la art. 9 lit. b) si c), prin care ambele pãrti solicitã medierea neîntelegerii precontractuale în cauzã.
Documente necesare
ART. 11
Cererea de mediere va fi însotitã de procesul-verbal redactat de pãrti în conformitate cu dispozitiile art. 9 lit. b) sau, dupã caz, de comunicarea prevãzutã la art. 9 lit. c).
ART. 12
(1) La cererea de mediere vor fi anexate documente justificative, de naturã sã clarifice punctul de vedere al fiecãrei pãrti.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) vor fi prezentate în original sau, dupã caz, în copie certificatã pentru conformitate cu originalul, în douã exemplare, unul pentru ANRGN si, respectiv, unul pentru cealaltã parte.
(3) Documentele prevãzute la alin. (1) pot fi:
a) documente economico-financiare;
b) corespondentã comercialã între pãrti;
c) alte documente cuprinzând date si/sau informatii tehnice sau de altã naturã, necesare pentru medierea neîntelegerii precontractuale în cauzã.
ART. 13
(1) Modelul cererii de mediere este prevãzut în anexã.
(2) Dacã cererea sau documentele anexate sunt redactate într-o limbã strãinã, acestea vor fi însotite de traduceri legalizate.
Comitetul de mediere. Secretarul
ART. 14
(1) Presedintele ANRGN numeste prin decizie internã:
a) Comitetul de mediere;
b) secretarul Comitetului de mediere - persoanã responsabilã cu asigurarea secretariatului Comitetelor de mediere.
(2) Comitetul de mediere prevãzut la alin. (1) va fi alcãtuit, în functie de gradul de complexitate a cauzei deduse spre mediere, din minimum 3 membri din cadrul ANRGN, inclusiv persoanele responsabile prevãzute la art. 7 lit. a).
(3) ANRGN poate apela, dupã caz, la consultanti, persoane fizice sau juridice de drept privat, care nu sunt în conflict de interese cu pãrtile.
ART. 15
Secretarul Comitetului de mediere, desemnat în conditiile art. 14 alin. (1) lit. b), are urmãtoarele atributii:
a) alcãtuirea dosarului; acesta va cuprinde, dupã caz: cererea de mediere, procesul-verbal încheiat de pãrti, comunicarea prevãzutã la art. 9 lit. c), documentele justificative pe care acestea îsi întemeiazã sustinerile, precum si dovezile de convocare/comunicare;
b) pregãtirea întâlnirii de clarificare si convocarea pãrtilor;
c) completarea dosarului, la solicitarea Comitetului de mediere;
d) redactarea minutei;
e) comunicarea minutei pãrtilor implicate, în cazul în care cel putin una dintre pãrti solicitã medierea neîntelegerii precontractuale în lipsã.
Întâlnirea de clarificare
ART. 16
(1) Dupã consultarea membrilor Comitetului de mediere, secretarul acestuia va comunica pãrtilor data organizãrii întâlnirii de clarificare.
(2) Pãrtile vor fi convocate prin fax sau prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, cu minimum 3 zile lucrãtoare înainte de data fixatã pentru mediere.
(3) Comunicãrile se fac la sediile/adresele indicate de pãrti în cererea de mediere.
ART. 17
Întâlnirea de clarificare are loc la sediul ANRGN, în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii.
ART. 18
(1) La cererea membrilor Comitetului de mediere, secretarul acestuia va solicita pãrtilor completarea cererii sau a documentatiei depuse si, dupã caz, precizãri scrise, în termen de 3 zile calendaristice de la data primirii cererii de mediere.
(2) Pãrtile sunt obligate ca în termen de 3 zile calendaristice de la primirea solicitãrii sã transmitã completãrile; în caz contrar vor fi luate în considerare exclusiv documentele existente la dosar.
ART. 19
(1) Pãrtile vor participa la întâlnirea de clarificare prin reprezentantii legali sau prin persoanele desemnate de acestea; pentru cetãtenii strãini si apatrizi se va apela la interpreti.
(2) Cheltuielile ocazionate de prezenta interpretilor vor fi suportate de partea în cauzã.
(3) Dacã ambele pãrti, desi înstiintate, nu se prezintã la întâlnirea de clarificare, Comitetul de mediere va proceda la medierea neîntelegerii precontractuale, cu exceptia cazului în care a fost cerutã amânarea pentru motive întemeiate.
ART. 20
(1) Pe parcursul desfãsurãrii procedurii de mediere, pãrtile pot solicita o singurã datã Comitetului de mediere amânarea întâlnirii de clarificare programate, pentru motive întemeiate, care sã justifice imposibilitatea pãrtii în cauzã de a se prezenta.
(2) În situatia prevãzutã la alin. (1), întâlnirea de clarificare va avea loc în termen de 5 zile calendaristice de la data fixatã pentru dezbaterea initialã, cu conditia convocãrii pãrtilor în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2).
ART. 21
(1) În cadrul întâlnirii de clarificare pãrtile îsi exprimã pozitia, argumentatã cu probe pertinente, concludente si utile.
(2) Pe parcursul întâlnirii de clarificare, Comitetul de mediere va manifesta un rol activ, membrii acestuia putând adresa întrebãri pãrtilor, în scopul clarificãrii aspectelor divergente, respectiv stãruind în identificarea acelei solutii menite a conduce la stingerea divergentei în cauzã, în conformitate cu legislatia în vigoare.
(3) Lucrãrile întâlnirii de clarificare sunt consemnate de cãtre secretarul Comitetului de mediere într-o minutã.
(4) În functie de gradul de complexitate a neîntelegerii precontractuale deduse spre mediere, membrii Comitetului de mediere, de comun acord cu reprezentantii pãrtilor, pot conveni asupra organizãrii, în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data semnãrii minutei, a unei noi întâlniri de clarificare. În cadrul acesteia pot fi prezentate documente justificative, altele decât cele prevãzute la art. 12, sub conditia ca acestea sã fie transmise ANRGN cu minimum 3 zile calendaristice înaintea datei stabilite pentru noua întâlnire de clarificare.
(5) În situatia prevãzutã la alin. (4), pãrtile prezente vor lua la cunostintã termenul fixat pentru noua întâlnire de clarificare. În cazul în care întâlnirea de clarificare s-a desfãsurat în lipsa reprezentantilor pãrtilor, termenul stabilit unilateral de Comitetul de mediere va fi comunicat pãrtilor în termen de 24 de ore de la data întocmirii minutei.
ART. 22
Minuta cuprinde în mod obligatoriu:
a) data si locul unde este încheiatã;
b) numele si prenumele reprezentantilor pãrtilor, precum si ale membrilor Comitetului de mediere, inclusiv ale secretarului;
c) obiectul întâlnirii de clarificare;
d) temeiul legal al convocãrii pãrtilor în cadrul întâlnirii de clarificare;
e) pozitia initialã a pãrtilor, precum si probele pe care acestea si-au întemeiat sustinerile, respectiv punctul de vedere final al fiecãreia dintre pãrti;
f) pozitia ANRGN, în conformitate cu legislatia în vigoare;
g) semnãtura reprezentantilor pãrtilor, dacã acestia sunt prezenti, a membrilor Comitetului de mediere, precum si a secretarului acestuia.
ART. 23
În cazul în care una dintre pãrti nu este reprezentatã la întâlnirea de clarificare sau refuzã semnarea minutei, secretarul Comitetului de mediere va face aceastã mentiune în cuprinsul acesteia.
ART. 24
(1) Minuta este redactatã în 3 exemplare autentice sau cu aceeasi valoare juridicã, câte una pentru fiecare parte, respectiv una pentru ANRGN.
(2) În cazul în care întâlnirea de clarificare s-a desfãsurat în lipsa uneia sau, dupã caz, a ambelor pãrti, minuta va fi comunicatã acestora în termen de maximum 24 de ore de la data întocmirii acesteia.
ART. 25
(1) Minuta are caracter declarativ si constatator, neechivalând cu o hotãrâre obligatorie pentru pãrti.
(2) În cazul în care medierea ANRGN nu conduce la stingerea neîntelegerii precontractuale în cauzã, pãrtile pot semna contractul cu obiectiuni sau divergente, art. 2 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzãtor.
(3) Nesolutionarea amiabilã a obiectiunilor sau a divergentelor în termen de 30 de zile calendaristice de la data semnãrii contractului poate atrage declansarea procedurii de solutionare a litigiilor în materie comercialã, în conformitate cu prevederile Codului de procedurã civilã.
Dosarul medierii
ART. 26
Dosarul întocmit conform art. 15 lit. a) si c) este confidential. Membrii Comitetului de mediere, secretarul acestuia si, dupã caz, consultantii au obligatia de a nu divulga documentele, datele si informatiile de care iau cunostintã în aceastã calitate, fãrã a avea acordul pãrtilor implicate.
ART. 27
(1) Dosarul se pãstreazã la sediul ANRGN pentru o perioadã de 10 ani.
(2) Evidenta dosarelor este tinutã de cãtre secretarul Comitetului de mediere.

CAP. III
Dispozitii finale

ART. 28
(1) Pe parcursul derulãrii procedurii de mediere a neîntelegerilor precontractuale, pãrtile pot conveni asupra stingerii neîntelegerii apãrute la încheierea contractului.
(2) Documentul prin care este constatatã întelegerea pãrtilor va fi comunicat ANRGN în termen de maximum 24 de ore de la data semnãrii acestuia.
(3) În situatia în care pãrtile, în urma derulãrii procedurii de mediere, îsi însusesc recomandãrile ANRGN, perfectând contractul, acestea au obligatia de a comunica ANRGN aceastã situatie în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data semnãrii minutei.
ART. 29
Anexa face parte integrantã din prezenta metodologie.

ANEXA
la metodologie
---------------
CERERE DE MEDIERE

Cãtre
Autoritatea Nationalã de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
Subscrisele:
1. ..........................................................,
(denumirea; numele reprezentantilor legali)
................................................................,
(sediul)
................................................................,
(telefon/fax)
................................................................,
(cod unic de înregistrare)
................................................................,
(atribut fiscal)
................................................................,
(numãrul de înregistrare
la oficiul registrului comertului)
prin reprezentantul legal/conventional .........................,
si
2. ..........................................................,
(numele si prenumele/denumirea;
numele reprezentantilor legali)
.............................................................,
(adresa/sediul)
.............................................................,
(telefon/fax)
............................................................*,
(cod unic de înregistrare/
nr. de înregistrare la .........)
.............................................................*,
(atribut fiscal/cod fiscal)
.............................................................*,
(numãrul de înregistrare
la oficiul registrului comertului)
prin reprezentantul legal/conventional ............,
solicitãm, prin prezenta cerere, medierea neîntelegerii apãrute în cadrul negocierilor desfãsurate pentru încheierea contractului ................... .
(Urmeazã expunerea pe scurt a obiectului neîntelegerii:
[] indicarea precontractului
[] indicarea clauzelor divergente.)
Solicitãm medierea prezentei neîntelegeri precontractuale în lipsã, pe baza actelor depuse la dosar:
[] DA
[] NU
..........
(data)

..................... ......................
(semnãtura pãrtii 1) (semnãtura pãrtii 2)

NOTA: 1. Rubricile din prezenta cerere marcate cu "*" se completeazã exclusiv în cazul persoanelor juridice, cu exceptia rubricii "nr. de înregistrare la oficiul registrului comertului", care se completeazã numai de cãtre reprezentantii societãtilor comerciale.
2. Mentiunile din cadrul rubricilor care nu corespund se taie.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016