Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 31 august 2006  de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2007*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 31 august 2006 de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - 2007*)

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 748 bis din 1 septembrie 2006
__________
*) Aprobatã de <>Ordinul nr. 5002 din 31 august 2006 , publicat in Monitorul Oficial nr. 748 din 1 septembrie 2006, Partea I.


I. DISPOZITII GENERALE

ART. 1
(1) Examenul de bacalaureat este modalitatea esentiala de evaluare a cunostintelor, a competentelor, a nivelului de cultura generala si de specializare, atins de absolventii de liceu.
(2) Dreptul de a sustine bacalaureatul il au elevii care au promovat ultima clasa de liceu, indiferent de forma de invatamant.
(3) Ministerul Educatiei si Cercetarii organizeaza in fiecare an scolar, potrivit legii, doua sesiuni de bacalaureat.
ART. 2
(1) Promovarea examenului de bacalaureat permite accesul in invatamantul superior.
(2) In urma promovarii examenului de bacalaureat, absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.
(3) Absolventii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de bacalaureat au obtinut media 10, primesc diploma de merit.
ART. 3
(1) Candidatii proveniti din invatamantul de stat au dreptul sa sustina examenul de bacalaureat, fara taxa, de cel mult doua ori. Prezentarile ulterioare la examen sunt conditionate de achitarea unor taxe.
(2) Candidatii proveniti din invatamantul particular vor sustine examenul de bacalaureat, cu taxa, in centrele de examen stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
(3) Taxele de examen mentionate la alineatele (1) si (2) se stabilesc anual, pana la data de 16 aprilie, de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii.
ART. 4
(1) Candidatii care au participat, dar nu au promovat examenul de bacalaureat in sesiunile de bacalaureat organizate incepand cu anul 2003, pot solicita recunoasterea unora dintre probele orale, scrise sau practice, promovate in sesiunile din anii mentionati.
(2) Elevii care, in una din clasele a IX-a - a XII-a, au obtinut premii la concursuri/olimpiade scolare internationale recunoscute de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, au posibilitatea de a-si echivala, la cerere, proba de examen a carei disciplina a fost inclusa in programa de concurs. Echivalarea se face cu nota maxima.
(3) Recunoasterea/echivalarea probelor se face in urma solicitarii scrise a candidatului depuse, in momentul inscrierii, la secretariatul unitatii de invatamant.
ART. 5
In sensul prezentei metodologii, se definesc urmatorii termeni:
- procedura - act intern care precizeaza modalitatea prin care trebuie sa se desfasoare anumite activitati si care cuprinde: standarde, criterii, date-limita, responsabilitati si solutii practice pentru realizarea acestora;
- sesiune de bacalaureat - perioada prestabilita in care se inscriu candidatii, se sustin probele de examen, se solutioneaza contestatiile si se afiseaza rezultatele;
- proba de examen - forma de examinare programata sa se desfasoare la o anumita data, in conformitate cu un anumit calendar, constand in sustinerea unui test oral, scris sau practic, la anumite discipline de examen;
- disciplina de examen - continuturi/competente studiate/dobandite pe parcursul liceului, reglementate prin programa de bacalaureat, care sunt evaluate pe baza unor subiecte de examen;
- Comisie Nationala de Bacalaureat, comisie judeteana de bacalaureat/a municipiului Bucuresti, comisie de bacalaureat, comisie judeteana de contestatii - grupuri de cadre didactice cu o structura ierarhica, cu atributii specifice in organizarea si desfasurarea examenului, la nivel national, judetean si, respectiv, local;
- subcomisie - grup de cadre didactice subordonat comisiei de bacalaureat din centrul de examen care are atributii specifice in organizarea si desfasurarea examenului intr-o unitate de invatamant arondata centrului de examen, plasata in alta locatie sau in alta localitate decat cea in care isi are sediul centrul de examen;
- centru de examen, centru zonal de evaluare - unitati de invatamant organizate special pentru desfasurarea examenului;
- profesor examinator/evaluator - cadru didactic cu atributii in examinarea si evaluarea candidatilor la probele orale si practice, respectiv in evaluarea lucrarilor scrise, in baza unor bareme de evaluare/de corectare si de notare;
- asistent - cadru didactic cu atributii de supraveghere in salile din centrele de examen;
- stagiu de instruire - cursuri de instruire pe problematica specifica evaluarii, precum si a organizarii si a desfasurarii examenului, care se realizeaza inaintea sesiunilor de bacalaureat;
- fisa-tip informatizata - cerere individuala de inscriere la examen, in format electronic, care cuprinde datele de identificare ale candidatului si lista disciplinelor de examen pentru care acesta a optat;
- fisa individuala a candidatului - document-tip, eliberat de centrul de examen pe care il pastreaza candidatul, in care se inregistreaza notele probelor orale si practice, sub semnatura profesorilor evaluatori;
- borderou de evaluare - document-tip in care se inregistreaza, conform baremului de evaluare/de corectare si de notare, punctajul alocat fiecarui raspuns, defalcat unitar la nivel de disciplina in cadrul centrului de examen;
- catalog electronic - document oficial de examen, informatizat, instituit la nivelul centrului de examen, care cuprinde datele de identificare ale candidatilor si notele obtinute de acestia, precum si numele componentilor comisiei de bacalaureat si ale profesorilor examinatori/evaluatori; pentru oficializarea documentului se realizeaza doua copii in forma tiparita, semnate de presedinte, vicepresedinte, secretar si profesorii examinatori/evaluatori;
- reevaluare a lucrarilor - procesul de reevaluare a unor lucrari, in conditii de resecretizare, de catre alti profesori evaluatori decat cei care au realizat evaluarea initiala, cu scopul verificarii corectitudinii evaluarii initiale;
- diploma de bacalaureat - document oficial care atesta promovarea examenului de bacalaureat.

II. COORDONAREA METODOLOGICA A EXAMENULUI DE BACALAUREAT

ART. 6
(1) Coordonarea pe plan national a modului de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat este asigurata de Comisia Nationala de Bacalaureat, care se constituie, in fiecare an, prin ordin al ministrului si functioneaza in cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) La nivel judetean coordonarea organizarii si desfasurarii examenului este asigurata de Comisia Judeteana/a municipiului Bucuresti de Bacalaureat; aceasta se constituie, prin decizia Inspectoratului Scolar Judetean/al municipiului Bucuresti, pana la data de 30 martie. Componenta nominala a acesteia se transmite, spre informare, la Comisia Nationala de Bacalaureat, la Directia Generala Invatamant Preuniversitar.
(3) In centrele de examen si in centrele zonale de evaluare organizarea examenului este asigurata de comisii de bacalaureat numite de comisia judeteana de bacalaureat, in conformitate cu prevederile art 18 din prezenta metodologie.
(4) Coordonarea activitatii in centrele de contestatii este asigurata de comisia judeteana de contestatii numita de comisia judeteana de bacalaureat pana la data de 8 iulie pentru prima sesiune si pana la data de 1 septembrie pentru a doua sesiune.
ART. 7
Comisia Nationala de Bacalaureat se compune din:
- presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
- vicepresedinti: directorul general al Directiei Generale Invatamant Preuniversitar, directorul general al Directiei Generale Invatamant in Limbile Minoritatilor, directorul general al Directiei Generale Invatamant Superior, directorul Serviciului National de Evaluare si Examinare;
- secretar: un specialist din cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare;
- 5-9 membri: directori, sefi de serviciu, inspectori generali din Ministerul Educatiei si Cercetarii, specialisti din cadrul Serviciului National de Evaluare si Examinare, profesori din invatamantul preuniversitar.
ART. 8
Comisia Nationala de Bacalaureat are urmatoarele atributii:
(1) publica, la inceputul anului scolar, calendarul si metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, in functie de filiera, de profil, de specializare, precum si programele de examen;
(2) aproba lista centrelor de examen si de evaluare pentru examenul de bacalaureat, ca urmare a propunerilor comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti;
(3) organizeaza stagii de instruire pentru presedintii comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat;
(4) selecteaza si propune numirea, prin ordin al ministrului, a presedintilor comisiilor de bacalaureat, din listele nominale inaintate Ministerului Educatiei si Cercetarii de catre institutiile de invatamant superior;
(5) stabileste fisa de atributii pentru presedinti, vicepresedinti, secretari, membrii comisiilor de bacalaureat, asistenti si pentru profesorii examinatori/evaluatori;
(6) in situatii justificate, poate decide, la propunerea comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat sau a delegatului Comisiei Nationale de Bacalaureat, inlocuirea unor presedinti de comisie;
(7) stabileste numarul variantelor de subiecte pentru probele scrise, din care se extrag, prin tragere la sorti, subiectul de examen si subiectul de rezerva;
(8) decide, in cazuri justificate, folosirea subiectului de rezerva;
(9) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat, comisiile judetene de contestatii si comisiile de examen din centrele de bacalaureat;
(10) poate decide evaluarea lucrarilor dintr-un judet in alt judet;
(11) decide reevaluarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului sau ulterior sesiunii de bacalaureat, dar nu mai tarziu de un an de la desfasurarea examenului;
(12) analizeaza desfasurarea si rezultatele examenului national de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat si prezinta concluziile conducerii Ministerului Educatiei si Cercetarii;
(13) propune ministrului Educatiei si Cercetarii, in situatii de forta majora, modificari in modul de organizare si desfasurare a examenului national de bacalaureat.
ART. 9
Comisia Nationala de Bacalaureat poate delega reprezentanti pe langa comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat. Delegatul Comisiei Nationale de Bacalaureat are urmatoarele atributii:
a) controleaza respectarea prezentei metodologii de catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat si de catre comisia judeteana de contestatii, inspecteaza centrele de examen si centrele zonale de evaluare;
b) indruma comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat in privinta organizarii si desfasurarii examenului de bacalaureat;
c) propune comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat sau Comisiei Nationale de Bacalaureat - atunci cand constata disfunctii in respectarea metodologiei - schimbari in componenta comisiilor;
d) in cazul in care constata abateri in organizarea examenului de bacalaureat, reprezentantul Comisiei Nationale de Bacalaureat poate propune comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat sau Comisiei Nationale de Bacalaureat masuri de sanctionare a cadrelor didactice in cauza sau suspendarea posibilitatii de a se organiza, in anul scolar urmator, centru de bacalaureat in unitatea scolara respectiva;
e) intocmeste un raport pe care il inainteaza Comisiei Nationale de Bacalaureat.
ART. 10
(1) Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat se compun din:
- presedinte - inspectorul scolar general sau un inspector scolar general adjunct;
- vicepresedinte - inspectori generali adjuncti sau inspectori scolari de specialitate;
- 1-2 secretari - inspectori scolari de specialitate, directori sau informaticieni/cadre didactice cu abilitati in operarea pe calculator;
- 5 membri - inspectori scolari de specialitate, directori de unitati de invatamant care scolarizeaza ciclul liceal.
(2) Din comisiile judetene de bacalaureat, aflate in judetele in care exista candidati care vor sustine probe in limbile minoritatilor nationale, va face parte cel putin un cadru didactic apartinand minoritatilor nationale respective.
ART. 11
Comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat au urmatoarele atributii:
(1) nominalizeaza, pana la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, si pana la data de 26 iulie, pentru a doua sesiune, centrele de examen, unitatile scolare arondate acestora, precum si centrele zonale de evaluare;
(2) transmit, in format electronic, Comisiei Nationale de Bacalaureat, la Serviciul National de Evaluare si Examinare, spre aprobare, lista centrelor de examen si a centrelor zonale de evaluare din judet (municipiul Bucuresti), pana la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, si pana la data de 26 iulie, pentru a doua sesiune;
(3) controleaza si raspund de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judetului/municipiului Bucuresti;
(4) pot decide asupra organizarii de centre de bacalaureat fie pe grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializari;
(5) iau masuri de solutionare a problemelor de finantare a actiunilor legate de organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
(6) iau masuri pentru dotarea centrelor de bacalaureat cu consumabile, tipizate si logistica necesara pentru buna desfasurare a examenului si a evaluarii: copiatoare in stare de functionare, care sa permita multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate si a altor documente necesare comisiei, radio, telefon, fax, fiset metalic;
(7) poate delega inspectori scolari de specialitate, reprezentanti ai comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat, pentru monitorizarea desfasurarii examenului in centrele de bacalaureat;
(8) se adreseaza, in scris, directiilor judetene de sanatate, pentru a asigura prezenta personalului medical in fiecare centru in care se sustin probe in cadrul examenului de bacalaureat, precum si consiliilor locale, RENEL, operatorilor de cablu, Romtelecom etc., in scopul asigurarii conditiilor corespunzatoare pentru desfasurarea examenului;
(9) se adreseaza, in scris, organelor Ministerului Administratiei si Internelor, de politie si de jandarmerie, de la nivel judetean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat si la centrele de bacalaureat, pentru paza lucrarilor scrise, pentru pastrarea ordinii publice la centrele de examen si la centrele zonale de evaluare. Prezenta acestora va fi solicitata si pentru transportul lucrarilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare, respectiv de la centrele zonale de evaluare la centrele de contestatii si invers;
(10) numesc profesorii examinatori/evaluatori, asistentii, secretarii, vicepresedintii si membrii comisiilor de bacalaureat;
(11) realizeaza instruirea presedintilor si a vicepresedintilor comisiilor din centrele de examen, cu cel mult 48 ore inaintea primei probe a examenului de bacalaureat; pentru presedintii si vicepresedintii comisiilor din centrele zonale de evaluare, instruirea se face cu cel mult 48 de ore inaintea primei probe scrise;
(12) asigura confectionarea stampilelor-tip pentru examenul de bacalaureat si stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orala si la probele practice. Se confectioneaza doua tipuri de stampile rotunde care vor avea urmatorul continut:
a. stampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2007 - C.E.";
b. stampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2007 - C.Z.E";
Stampilele vor fi rotunde, cu un diametru de 20 mm si nu vor fi numerotate.
In situatia in care un centru de examen are organizata o subcomisie intr-o alta localitate, se confectioneaza o stampila separata pentru subcomisia respectiva.
(13) opereaza, daca este cazul, schimbari ale vicepresedintilor, ale membrilor, ale profesorilor examinatori/evaluatori, ale secretarilor si asistentilor care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbari vor fi aduse la cunostinta Comisiei Nationale de Bacalaureat. Pot propune Comisiei Nationale de Bacalaureat, in cazuri justificate, schimbarea unor presedinti de comisie;
(14) pot decide reevaluarea unor lucrari, in perioada desfasurarii examenului sau ulterior, si informeaza Comisia Nationala de Bacalaureat despre rezultatele acestor reevaluari;
(15) sesizeaza imediat Comisiei Nationale de Bacalaureat orice situatie a carei rezolvare nu este prevazuta in metodologie si solicita, in cazuri justificate, subiecte de rezerva;
(16) transmit zilnic, Comisiei Nationale de Bacalaureat - Directia Generala Invatamant Preuniversitar, situatiile speciale din ziua respectiva;
(17) transmit, la sfarsitul fiecarei probe orale sau practice, Comisiei Nationale de Bacalaureat, la Serviciul National de Evaluare si Examinare, date legate de numarul de candidati inscrisi la proba, numarul de candidati prezenti, numarul candidatilor promovati, pe transe de medii, numarul de candidati eliminati, procentajul de prezenta;
(18) transmit, la sfarsitul fiecarei probe scrise, Comisiei Nationale de Bacalaureat, la Serviciul National de Evaluare si Examinare, date legate de numarul de candidati inscrisi la proba, numarul de candidati prezenti, numarul de candidati eliminati, procentajul de prezenta;
(19) organizeaza centrul judetean de contestatii si numesc comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii;
(20) organizeaza transportul, in conditii de securitate, a lucrarilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare, de la preluarea lor de la una dintre comisii, pana la predarea lor catre cealalta comisie;
(21) primesc lucrarile scrise contestate de la comisiile din centrele zonale de evaluare si organizeaza transportul lor, in deplina securitate la si de la comisia judeteana de contestatii;
(22) primesc lucrarile scrise reevaluate de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii si le transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare;
(23) transmit Comisiei Nationale de Bacalaureat, la Serviciul National de Evaluare si Examinare, rezultatele examenului de bacalaureat, imediat dupa afisarea acestora (atat inainte, cat si dupa contestatii) astfel: numar de candidati inscrisi pentru fiecare proba si in total pe judet, numar de candidati prezentati, numar de candidati eliminati din examen, numar de candidati respinsi, numar de candidati promovati, procentul de promovabilitate (dintre cei prezenti) si repartitia acestora pe transe de medii;
(24) elaboreaza si transmit Comisiei Nationale de Bacalaureat, la Directia Generala Invatamant Preuniversitar, in termen de 10 zile de la incheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul final care va cuprinde:
a) situatia numerica a tuturor candidatilor, pe ansamblu si la fiecare proba de examen; situatia elevilor promovati, pe transe de medii;
b) semnalarea situatiilor deosebite - folosirea subiectelor de rezerva, inlocuirea unor presedinti si a unor membri ai comisiei, alte situatii;
c) sugestii si solutii pentru perfectionarea organizarii si a desfasurarii examenului de bacalaureat;
d) analiza modului de desfasurare a contestatiilor si rezultatele statistice ale acestora, concluzii si propuneri;
e) informatii despre sanctiunile aplicate si numele persoanelor sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat a decis sa-i retraga dreptul de a mai participa la examenele nationale.
ART. 12
(1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:
- presedinte - un cadru didactic universitar titular, avand titlul stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului Educatiei si Cercetarii;
- 1-2 vicepresedinti - inspectori scolari de specialitate, directori sau profesori avand gradul didactic I sau II;
- secretar - un cadru didactic cu abilitati in operarea pe calculator/informatician;
- membri - 1-5 profesori avand gradul didactic I sau II, cu abilitati in operarea pe calculator;
- asistenti - cate 2 cadre didactice, de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, pentru fiecare sala in care se desfasoara probe scrise de examen;
- profesori examinatori - cate doi profesori examinatori pentru fiecare disciplina de examen la care se sustin probe orale/practice.
(2) Al doilea vicepresedinte va fi numit la acele comisii de examen la care numarul de candidati depaseste 450.
(3) Stabilirea numarului de profesori examinatori se face astfel incat fiecare grupa de profesori sa examineze, de regula, cate 100 de candidati. La probele practice, stabilirea numarului de candidati pentru fiecare pereche de profesori examinatori se decide in functie de specificul probei.
ART. 13
Comisiile de bacalaureat din centrele de examen au urmatoarele atributii:
(1) organizeaza si raspund de desfasurarea examenului de bacalaureat in centrul respectiv;
(2) preiau, sub semnatura presedintilor, de la directorul unitatii de invatamant in care se afla centrul de examen, documentele necesare desfasurarii examenului de bacalaureat. Conducerea unitatii de invatamant in care este organizat centrul de examen asigura conditiile necesare organizarii si desfasurarii examenului - salile de concurs, imprimatele pentru lucrarile scrise, copiatoare, fisete pentru pastrarea documentelor de bacalaureat in deplina siguranta, calculatoare, telefon, fax, radio; conducerea unitatii preda comisiilor de bacalaureat din centrele de examen variantele de subiecte de la probele orale, scrise si practice de pe pagina oficiala de internet a Ministerului Educatiei si Cercetarii, in forma printata, corespunzator fiecareia dintre probele si disciplinele de examen pentru care exista candidati;
(3) verifica autenticitatea actelor de inscriere, respectarea conditiilor de participare la examen si intocmirea listelor de inscriere; conducerile unitatilor de invatamant arondate centrului de examen raspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de inscriere la examenul de bacalaureat;
(4) completeaza cataloagele electronice cu numele, initiala tatalui si prenumele candidatilor, disciplinele de examen pe care acestia le sustin;
(5) repartizeaza candidatii pe sali, pentru probele scrise, in ordine alfabetica, afiseaza listele respective, cu 24 de ore inainte de prima proba, la avizierul unitatii de invatamant si pe usile salilor in care se desfasoara probele; pentru probele D, E si F repartizarea pe sali se va face in ordine alfabetica, indiferent de optiunile candidatilor pentru disciplinele de examen aprobate pentru fiecare proba;
(6) sesizeaza imediat comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat orice situatie deosebita aparuta in timpul desfasurarii examenului si solicita, daca este cazul, subiecte de rezerva;
(7) stabilesc, prin tragere la sorti, in dimineata fiecarei probe, repartizarea pe sali a asistentilor si ii instruiesc;
(8) multiplica, pentru fiecare candidat, subiectul pentru proba scrisa, imediat dupa extragerea variantei de examen;
(9) distribuie candidatilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
(10) controleaza, indruma si asigura organizarea si desfasurarea corespunzatoare a probelor orale/practice si scrise;
(11) controleaza si indruma activitatea tuturor persoanelor din centru, care au sarcini privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat;
(12) iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea comisia de bacalaureat sau se desfasoara probele scrise de examen, sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat, de Comisia Nationala de Bacalaureat sau neprevazute de prezenta metodologie; accesul persoanelor care au atributii de control in centrele de examen si in centrele zonale de evaluare se reglementeaza printr-o procedura;
(13) alcatuiesc si afiseaza lista alfabetica a candidatilor pentru probele orale si practice, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte candidatii;
(14) examineaza candidatii la probele orale si la cele practice; trec nota la fiecare proba orala sau practica in fisa individuala a candidatului, imediat dupa sustinerea acesteia;
(15) afiseaza zilnic rezultatele la probele orale si la cele practice, precum si rezultatele finale, la incheierea evaluarii tuturor lucrarilor scrise;
(16) inregistreaza in catalogul electronic notele la probele orale si practice;
(17) inregistreaza in catalogul electronic notele obtinute la probele pe care candidatii le-au sustinut in sesiunile anterioare, respectiv notele echivalate pentru disciplinele la care candidatii au obtinut premii la concursurile/olimpiadele scolare internationale si pentru care acestia au solicitat recunoasterea in sesiunea respectiva, conform Art. 4, din prezenta metodologie. Inregistrarea in catalogul electronic a acestor note se face pe baza adeverintelor depuse de candidati la inscriere. Adeverintele raman anexa la printul catalogului electronic si se pastreaza permanent. Notele recunoscute din sesiunile anterioare sau echivalate se marcheaza in catalogul electronic cu un asterisc si se va preciza, ca nota de subsol, ca au fost obtinute in sesiunile anterioare sau echivalate;
(18) asigura, prin presedinte, insotit de vicepresedinte, de secretar sau de un membru al comisiei, transportul in deplina siguranta si predarea, cu proces-verbal, la centrele zonale de evaluare, a lucrarilor scrise si a catalogului electronic, completat cu numele candidatilor si cu denumirea probelor sustinute de acestia. Pentru fiecare disciplina si tip de subiect, pentru care s-a sustinut proba scrisa in centrul respectiv de examen, se asigura, pentru centrul zonal de evaluare, o copie a subiectului;
(19) primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin presedinte si vicepresedinte, secretar sau un membru al comisiei din centrul de examen, catalogul electronic cu notele obtinute de candidati, asigurand transportul acestora, in deplina siguranta, la centrul de examen;
(20) afiseaza listele cu rezultatele obtinute de candidati, dupa primirea acestora de la centrele zonale de evaluare;
(21) primesc eventualele contestatii la probele scrise;
(22) transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;
(23) afiseaza rezultatele definitive, dupa rezolvarea contestatiilor;
(24) extrag din catalogul electronic situatia la examen a candidatilor proveniti de la alte licee decat cel in care este organizat centrul de examen si o transmit liceelor respective, in vederea completarii diplomelor de bacalaureat;
(25) elaboreaza si transmit comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat, in termen de patru zile de la incheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea si desfasurarea acesteia;
(26) predau directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, catalogul electronic si printul catalogului electronic semnat si stampilat, in doua exemplare, precum si celelalte documente intocmite pentru organizarea examenului.
ART. 14
(1) Comisiile de bacalaureat din centrele zonale de evaluare se compun din:
- presedinte - un cadru didactic universitar titular, avand titlul stiintific de doctor, numit prin ordin al ministrului Educatiei si Cercetarii;
- vicepresedinte - un inspector scolar de specialitate, un director sau un profesor avand gradul didactic I sau II;
- secretar - un cadru didactic cu abilitati in operarea pe calculator/informatician;
- membri - 1-5 profesori avand gradul didactic I sau II, cu abilitati in operarea pe calculator;
- profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen la care se desfasoara probe scrise.
(2) In functie de numarul de lucrari, in centrul zonal de evaluare, pot fi propusi mai multi vicepresedinti si secretari in comisie, de regula cate un vicepresedinte, respectiv un secretar la 1000 de lucrari.
(3) Numarul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit in functie de numarul lucrarilor scrise care trebuie evaluate in centrul respectiv, prevazand, de regula, 100 de lucrari pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.
ART. 15
Comisiile de bacalaureat din centrele zonale de evaluare au urmatoarele atributii:
(1) primesc, in zilele in care se sustin probe scrise, prin proces-verbal semnat de presedinte si de un vicepresedinte, secretar sau membru, lucrarile scrise aduse de delegatii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate;
(2) raspund de securitatea lucrarilor scrise, pe perioada in care acestea se afla in centrul zonal de evaluare;
(3) evalueaza lucrarile scrise, respectand baremul de evaluare/corectare si de notare, defalcat la nivel de disciplina in cadrul centrului zonal de evaluare;
(4) inregistreaza in catalogul electronic notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare candidat arondat centrului;
(5) calculeaza mediile generale si le inregistreaza in catalogul electronic;
(6) predau, prin presedinte si vicepresedinte, cu proces-verbal, doua exemplare din forma tiparita a catalogului electronic completat, semnat de profesorii evaluatori si stampilat, catre delegatii centrului de examen;
(7) primesc, de la delegatii centrelor de examen arondate centrului zonal de evaluare, cererile candidatilor care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;
(8) transmit catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat, in deplina siguranta, lucrarile scrise sigilate, ale caror note initiale au fost contestate;
(9) primesc, de la comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat, lucrarile scrise care au fost reevaluate de comisia judeteana de contestatii si o copie a procesului-verbal cuprinzand deciziile acesteia;
(10) predau prin proces-verbal, prin presedinte si vicepresedinte, lucrarile scrise, borderourile de evaluare originale si celelalte documente de examen, catre directorul unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de evaluare.
ART. 16
(1) Comisia judeteana de contestatii are urmatoarea componenta:
- presedinte - inspector scolar general/inspector general adjunct al judetului in care se organizeaza centrul, altul decat cel numit in comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti;
- vicepresedinte - un inspector scolar de specialitate;
- 1-2 secretari - inspectori scolari de specialitate, profesori;
- membri - profesori evaluatori - cate doi profesori, de regula cu grad didactic I, pentru fiecare disciplina si pentru maximum 100 de lucrari contestate. In situatii justificate, pot fi numiti evaluatori si profesori cu grad didactic II sau definitiv.
(2) In fiecare an, membrii comisiei judetene de contestatii vor fi alti profesori decat cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorti, dintr-o lista de profesori recunoscuti pentru competenta profesionala si probitatea lor morala. La dosarul comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat se vor afla atat decizia de numire a profesorilor evaluatori din comisia judeteana de contestatii din anul curent, cat si a celor din anul precedent.
(3) Atributiile comisiei judetene de contestatii sunt:
a) primesc, in zilele prevazute in graficul de examen, prin proces-verbal semnat de presedinte si de un vicepresedinte, secretar sau membru, lucrarile scrise aduse de delegatii de la fiecare centru de evaluare, spre a fi reevaluate;
b) raspund de securitatea lucrarilor scrise, pe perioada in care acestea se afla in centrul de solutionare a contestatiilor;
c) reevalueaza lucrarile scrise, respectand baremul de evaluare/corectare si de notare;
d) inregistreaza in catalogul de contestatii notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare lucrare contestata;
e) predau, prin presedinte si vicepresedinte, cu proces-verbal, doua exemplare din catalogului de contestatii completat, semnat de profesorii evaluatori si stampilat, catre delegatii centrului de examen;
f) transmit catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat, in deplina siguranta, lucrarile scrise, reevaluate, ale caror note initiale au fost contestate.
ART. 17
(1) Presedintii comisiilor de bacalaureat se propun de catre universitati din randul cadrelor didactice titulare avand titlul de doctor. La selectarea presedintilor comisiilor, Comisia Nationala de Bacalaureat va tine cont de activitatea desfasurata in calitate de presedinte de comisie de bacalaureat, in sesiunile anterioare ale examenului.
(2) Vicepresedintii, secretarii, membrii comisiilor din centrele de examen, asistentii, profesorii examinatori/evaluatori vor fi selectionati din alte unitati scolare decat cele din care provin candidatii arondati centrelor. Aceeasi prevedere este valabila si pentru centrele zonale de evaluare, exceptand situatia in care, in judet, este organizat un singur centru de evaluare sau in care specializarea respectiva se preda intr-o singura unitate scolara din judet. In acest caz, daca nu se poate altfel, profesorii pot fi selectionati si din scolile arondate la centrul zonal de evaluare, dintre cei care nu au predat la clasa a XII-a in anul scolar respectiv.
(3) Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la clase de liceu. In situatii exceptionale, despre care va fi informata Comisia Nationala de Bacalaureat, pot fi numiti ca profesori examinatori/evaluatori si profesori ce predau la gimnaziu, care vor evalua in echipa cu un profesor de liceu.
(4) Informaticienii care fac parte in calitate de secretari sau membri, din comisiile de bacalaureat si care administreaza baza de date, conform art. 14, alin. (1), vor fi nominalizati de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti, cel mai tarziu pana la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, si pana la 16 iulie, pentru sesiunea a doua, de preferinta dintre cadrele didactice de specialitate/informaticienii din unitatea de invatamant in care se organizeaza centrul de examen, respectiv centrul zonal de evaluare.
ART. 18
(1) Comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti stabileste, prin tragere la sorti, vicepresedintii si cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen si de evaluare, cu exceptia presedintilor. Tragerea la sorti se va efectua, electronic, in fiecare judet/in municipiul Bucuresti, cu cel mult 48 de ore inainte de inceperea examenului, din lista aprobata de comisia judeteana de bacalaureat, urmand ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise. Aceasta lista se alcatuieste la nivel judetean, pe baza listelor transmise de licee, cuprinzand numele profesorilor care doresc sa participe la examenul de bacalaureat si care, in sesiunile anterioare, au respectat prevederile metodologiei de organizare si desfasurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor scolare pana la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, si pana la data de 16 iulie, pentru a doua sesiune de examen. Comisiile de bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti aproba lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorti cu cel putin doua saptamani inainte de inceperea examenului.
(2) Tragerea la sorti se efectueaza in sedinta publica. Repartizarea pe comisii a vicepresedintilor si a cadrelor didactice se consemneaza intr-un proces-verbal, in care se vor mentiona si persoanele apartinand societatii civile care au participat la sedinta publica de tragere la sorti.
(3) In vederea respectarii prevederilor din prezenta metodologie si pentru asigurarea corectitudinii desfasurarii examenului de bacalaureat, presedintii comisiilor din centrele de bacalaureat vor solicita declaratii tip scrise de la fiecare membru al comisiei. In declaratia-tip, cadrul didactic precizeaza ca nu are sotul/sotia, o ruda sau un afin, de pana la gradul al IV-lea inclusiv, printre candidatii care participa la examenul de bacalaureat in respectiva sesiune de examen si isi asuma responsabilitatea pentru respectarea intocmai a prevederilor legale.

III. ORGANIZAREA EXAMENULUI NATIONAL DE BACALAUREAT

ART. 19
(1) Examenul national de bacalaureat se organizeaza in doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, in care se desfasoara probele scrise, orale si, dupa caz, cele practice ale examenului, si centre zonale de evaluare.
(2) In fiecare centru de bacalaureat se organizeaza, de regula, cate o comisie de bacalaureat, coordonata de un presedinte numit de Ministerul Educatiei si Cercetarii prin ordin al ministrului si, in functie de necesitati, se pot organiza si subcomisii conduse de un vicepresedinte.
ART. 20
(1) Numarul candidatilor inscrisi intr-o comisie de examen va fi decis tinand cont de necesitatea desfasurarii in conditii optime a examenului si va fi cuprins intre 250 si 450 de candidati.
(2) Pentru centrele de examen care au arondate unitati de invatamant situate la distanta mare de centru, se pot organiza subcomisii, care au un efectiv de cel putin 75 de candidati, si care isi pot desfasura activitatea in alta locatie sau chiar in alta localitate decat cea in care isi are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, ca si pentru situatiile in care o parte din candidati sustin proba in alt local decat cel in care isi are sediul centrul de examen, vor fi desemnati cel putin un membru al comisiei de examen si un delegat al comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat care se vor afla la locul desfasurarii probelor, pe toata durata examenului.
(3) Centrele zonale de evaluare se organizeaza pentru minimum 750 de candidati.
(4) Organizarea de comisii, de subcomisii sau de centre zonale de evaluare sub sau peste efectivul prevazut de prezenta metodologie se poate face, in cazuri justificate, cu aprobarea Comisiei Nationale de Bacalaureat, in urma unei cereri motivate, transmise la Comisia Nationala de Bacalaureat - Directia Generala Invatamant Preuniversitar.
(5) In a doua sesiune a examenului de bacalaureat, in cazul in care numarul total de candidati pe judet este mai mic decat 250, se va organiza un singur centru de examen, fara a mai solicita aprobarea Comisiei Nationale de Bacalaureat; in cazul in care numarul total de candidati pe judet este mai mic decat 750, se va organiza un singur centru zonal de evaluare, fara a mai solicita aprobarea Comisiei Nationale de Bacalaureat.
ART. 21
Daca numarul candidatilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, acestia vor fi, de regula, repartizati de catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti, la centre de examen din alte localitati, la care se organizeaza examenul de bacalaureat. In aceste cazuri, inspectoratul scolar judetean este obligat sa asigure, la cerere, pe toata durata examenului, cazarea candidatilor care se prezinta prima sau a doua oara la examen.
ART. 22
In cadrul comisiilor de examen se pot organiza subcomisii pe profiluri, respectiv pe specializari, eventual in functie de limba de predare. In fiecare comisie sau subcomisie, candidatii sunt inscrisi in ordine alfabetica, indiferent de forma de invatamant la care au absolvit ultima clasa.
ART. 23
In comisiile organizate pentru candidatii apartinand minoritatilor nationale care au studiat in limba materna si care solicita sustinerea probelor de examen in limba respectiva - la obiectele studiate in aceasta limba in liceu - vor fi numiti profesori de specialitate, care au predat disciplina respectiva in limba materna.

IV. INSCRIEREA CANDIDATILOR

ART. 24
(1) La examenul de bacalaureat se pot inscrie atat candidati din seria curenta, cat si din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de bacalaureat.
(2) Elevii romani care au studiat in strainatate se pot inscrie la examenul de bacalaureat numai dupa echivalarea studiilor si promovarea examenelor de diferenta stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor.
(3) Candidatii proveniti din invatamantul particular se inscriu la centrul de examen desemnat de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat.
(4) Inscrierea candidatilor pentru bacalaureat se face, prin fisa-tip informatizata, la secretariatele liceelor, numai in perioada prevazuta in calendarul examenului, dupa cum urmeaza:
a) pentru candidatii din seria curenta, tabelele de inscriere la prima sesiune de bacalaureat sunt intocmite de profesorii diriginti, in conformitate cu evidentele din licee. Tabelele cuprind optiunile pentru probele de examen si semnatura elevilor. Odata cu tabelele, profesorii diriginti depun si fisa-tip informatizata, listata, pentru fiecare candidat, luand in calcul inclusiv optiunile elevilor care participa la sesiunea de corigente. Inscrierea se face la centrul de examen la care este arondata unitatea de invatamant, de catre director si de secretarul acesteia, conform unei programari stabilite de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti.
Pana la data de 16 martie, toti elevii din clasele liceale terminale isi vor exprima, in scris, optiunile pentru obiectele de studiu prevazute pentru probele la alegere, la care doresc sa sustina examenul de bacalaureat.
b) pentru candidatii din anii precedenti si pentru candidatii din seria curenta, in cazul celei de a doua sesiuni, inscrierea se face de secretariatul unitatii din centrul de examen la care este arondat unitatea scolara pe care candidatii au absolvit-o, pe baza actelor prezentate de acestia (certificat de nastere si, dupa caz, de casatorie, un act de identitate, foaia matricola, adeverinta cu notele la probele pentru care solicita recunoasterea notelor).
c) pentru candidatii din seriile anterioare - In situatia schimbarii domiciliului in alta localitate, mentionata ca atare in buletinul/cartea de identitate, candidatii se pot inscrie pentru a sustine bacalaureatul la o unitate de invatamant de acelasi profil, stabilit de comisia judeteana de bacalaureat din judetul in care se afla noul domiciliu al candidatului. In afara acestei situatii, inscrierea in alt judet este permisa numai cu aprobarea Comisiei Nationale de Bacalaureat, in urma unei cereri motivate, transmise la Directia Generala Invatamant Preuniversitar.
ART. 25
Candidatii care au participat si au fost respinsi la sesiunile de bacalaureat organizate incepand cu anul 2003 si care solicita recunoasterea unor probe promovate in aceste sesiuni, vor prezenta la inscriere si o adeverinta, eliberata de unitatea de invatamant pe care candidatul a absolvit-o, din care sa reiasa rezultatele obtinute la examenul de bacalaureat in sesiunile mentionate. Adeverinta va preciza, pentru fiecare sesiune, disciplina sustinuta si nota obtinuta la fiecare din probele A - F. In cazul in care candidatul nu s-a prezentat la una/la mai multe probe sau a fost eliminat din examen, acest lucru va fi mentionat in adeverinta. Adeverinta va fi semnata de directorul si de secretarul unitatii de invatamant absolvite si va purta stampila acesteia.
ART. 26
(1) Recunoasterea unora dintre probele promovate, pentru sesiunea curenta, este conditionata de solicitarea scrisa de recunoastere a probelor promovate in sesiunile mentionate la art. 4., care se face in momentul inscrierii pentru una dintre sesiunile anului 2007. Candidatii vor preciza in fisa de inscriere probele (A - F) la care doresc sa li se recunoasca rezultatele obtinute in sesiunile mentionate la art. 4, precum si disciplinele sustinute in cadrul fiecarei probe. In fisa de inscriere se specifica probele, respectiv disciplina pe care doresc sa o sustina la fiecare proba, precum si tipul de subiect pentru disciplina respectiva.
(2) Nedepunerea cererii de recunoastere a uneia dintre probele promovate intr-o sesiune, cumulata cu sustinerea din nou a acestei probe in alta sesiune, conduc la prescrierea dreptului de a solicita recunoasterea notei initiale. Prin urmare, in cazul in care candidatul a sustinut, in sesiuni succesive, aceeasi proba, la o eventuala noua cerere de recunoastere a probei respective, i se va recunoaste ultima nota obtinuta la aceasta proba.
ART. 27
Directorii unitatilor de invatamant liceal centralizeaza optiunile si transmit situatia comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat pana la data de 30 martie.
ART. 28
(1) Tabelele de inscriere la prima sesiune a examenului de bacalaureat, pentru absolventii din seria curenta, intocmite conform calendarului, se actualizeaza dupa incheierea semestrului al doilea prin eliminarea candidatilor corigenti, repetenti, cu situatia neincheiata, exmatriculati, sau eventualele schimbari de optiuni si se transmit, in termen de trei zile de la incheierea cursurilor, semnate si stampilate de director, centrului de examen la care scoala este arondata. De corectitudinea datelor transmise centrului de examen, raspunde directorul unitatii de invatamant la care candidatii au absolvit cursurile liceale.
(2) Pentru a doua sesiune de bacalaureat, inscrierea candidatilor se face conform graficului anuntat. Pentru elevii de clasa a XII-a/a XIII-a, care sustin examene de corigenta, se va stabili, in graficul corigentelor, o zi speciala de inscriere pentru sesiunea a doua de bacalaureat.

V. CONTINUTUL EXAMENULUI DE BACALAUREAT SI STABILIREA PROBELOR

ART. 29
Disciplinele de studiu la care se organizeaza probele pentru examenul de bacalaureat sunt stabilite conform legii.
ART. 30
(1) Conform <>Legii Invatamantului nr. 84/1995 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, examenul national de bacalaureat consta in sustinerea a doua, respectiv, a trei probe comune si a trei probe diferentiate, in functie de filiera si profil.
Probele comune sunt urmatoarele:
proba A - limba si literatura romana - scris si oral;
proba B - una dintre limbile moderne de circulatie internationala, studiate in liceu - oral;
proba C - limba materna, scris si oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale;
- limba si literatura intr-o limba de circulatie internationala, scris si oral pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare in limba de circulatie internationala respectiva.
Probele de examen, diferentiate in functie de filiera, de profil, de specializare si de optiunea elevului, sunt urmatoarele:
Filiera teoretica
Profil umanist:
proba D - istorie (Istoria romanilor) sau geografie (Geografia Romaniei) - proba scrisa;
proba E - o proba, la alegere, din aria curriculara corespunzatoare specializarii - proba scrisa;
proba F - o proba, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa.
Profil real:
proba D - matematica - proba scrisa;
proba E - o proba, la alegere, din aria curriculara corespunzatoare specializarii - proba scrisa;
proba F - o proba, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele sustinute anterior - proba scrisa.
Filiera tehnologica
proba D - matematica - pentru toate profilurile si specializarile - proba scrisa;
proba E - o proba, la alegere, din aria curriculara "Tehnologii", in functie de specializarea aleasa de elev - proba scrisa;
proba F - o proba, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior - proba scrisa.
Filiera vocationala
proba D - istorie (Istoria romanilor) sau geografie (Geografia Romaniei), respectiv matematica, in functie de profil - proba scrisa;
proba E - o proba, la alegere, din ariile curriculare specifice profilului si specializarii
- proba scrisa sau practica;
proba F - o proba, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica
(2) Candidatii pot alege pentru probele D, E si F una dintre disciplinele studiate in liceu, din lista stabilita de Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru fiecare filiera/profil/specializare.
(3) Aprobarea listei disciplinelor la alegere mentionate in lege, precum si a programelor disciplinelor de examen, se face prin ordin al ministrului Educatiei si Cercetarii.
(4) La proba comuna B - una dintre limbile moderne de circulatie internationala studiate in liceu - elevii pot alege oricare limba moderna studiata in liceu, indiferent daca a fost studiata drept limba 1, limba a 2-a sau limba a 3-a de studiu, daca a fost studiata in regim normal, intensiv, bilingv ori daca a fost disciplina obligatorie sau optionala. Examenul se sustine in conformitate cu programa de bacalaureat pentru limba aleasa, valabila pentru respectiva sesiune de bacalaureat si care corespunde nivelului (L1, L2 sau L3) si formei in care a fost studiata de catre candidat limba respectiva (normal, intensiv, bilingv).
(5) Precizarile de la alin. (4) se aplica si in cazul in care candidatul opteaza pentru sustinerea unei limbi straine la proba scrisa E sau la proba F.
(6) In cadrul examenului de bacalaureat, elevii nu pot sustine o aceeasi disciplina la probe diferite.
ART. 31
(1) Pentru candidatii proveniti din promotii de la invatamant de zi, de pana in anul 2002 inclusiv, sau de la invatamant seral sau cu frecventa redusa, de pana in anul 2003 inclusiv, se va face asimilarea specializarii absolvite cu una dintre specializarile in vigoare pentru promotia curenta.
(2) Pentru filiera teoretica, asimilarea specializarilor se face astfel:


┌─────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────┐
│ Specializare │ Specializare asimilata │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ Limbi moderne │ Filologie │
│ Limbi clasice │ │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ Istorie - stiinte sociale │ Stiinte sociale │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ Matematica - fizica │ Matematica - informatica │
├─────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────┤
│ Fizica - chimie │ Stiinte ale naturii │
│ Chimie - biologie │ │
└─────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────┘



(3) Pentru filierele tehnologica si vocationala, asimilarea specializarilor se face de catre comisia judeteana de bacalaureat, dupa consultarea Comisiei Nationale de Bacalaureat.
ART. 32
(1) Pentru fiecare proba scrisa se stabilesc variante de subiecte, dintre care se alege, prin tragere la sorti, numarul variantei de subiect pentru proba scrisa si al subiectului de rezerva.
(2) Subiectele pentru probele de examen se realizeaza de catre Serviciul National de Evaluare si Examinare si se stabilesc tinandu-se seama de urmatoarele criterii:
a) sa fie in concordanta cu programele scolare si cu programele de bacalaureat, aprobate si publicate de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
b) sa fie proiectate astfel incat tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitati de analiza, de sinteza si de generalizare din partea candidatilor;
c) sa asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, sa aiba grad de complexitate corespunzator continutului programelor scolare si programelor de bacalaureat, pentru a fi tratate in timpul stabilit;
d) sa permita tratarea lor in timpul acordat candidatilor pentru rezolvare la probele scrise: 3 ore;
e) baremele sa fie elaborate astfel incat sa se asigure unitatea de evaluare la nivel national.
ART. 33
(1) Variantele de subiecte vor fi facute publice pe site-ul Ministerului Educatiei si Cercetarii pana la data de 15 ianuarie
(2) Serviciul National de Evaluare si Examinare asigura traducerea variantelor de subiecte in limbile minoritatilor nationale in cel mult doua luni de la publicarea acestora.
ART. 34
(1) Subiectele pentru probele orale se elaboreaza de catre Serviciul National de Evaluare si Examinare si cuprind teme din programele pentru bacalaureat.
(2) Subiectele de pe biletele de examen oral vor avea un grad de complexitate care sa permita tratarea lor integrala in maximum 10-15 minute.

VI. ORGANIZAREA SI DESFASURAREA PROBELOR

ART. 35
(1) La probele orale/practice, candidatii intra in sala de examen in ordinea afisata, respectandu-se ora prevazuta pentru fiecare grupa. Fiecare candidat prezinta comisiei documentul de identitate si fisa individuala pentru consemnarea rezultatelor la examinarile orale si practice. Comisia de bacalaureat verifica identitatea fiecarui candidat.
(2) La probele orale, candidatul extrage un bilet si primeste hartie stampilata pentru ciorna. El are dreptul la un al doilea bilet, caz in care nota va fi scazuta cu un punct.
(3) Pentru elaborarea raspunsurilor se acorda fiecarui candidat 10-15 de minute.

ART. 36
(1) Desfasurarea probelor orale are caracter public. In unele situatii, presedintele poate dispune intreruperea examinarii si eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine si comportament necorespunzatoare.
(2) Presa poate realiza inregistrari/fotografii/preluari de imagine in timpul desfasurarii probelor orale, doar cu acceptul persoanelor care apar in materialele respective.
ART. 37
La probele scrise, salile vor fi, in prealabil, adaptate acestor activitati, prin:
a) dotarea corespunzatoare; se va avea in vedere amenajarea salilor astfel incat in fiecare sala de examen sa existe cel putin 15 candidati;
b) eliminarea oricaror materiale didactice care i-ar putea influenta pe candidati in elaborarea raspunsurilor orale sau a lucrarilor scrise;
c) afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii repartizati in sala respectiva si a prevederilor metodologiei care ii informeaza pe acestia ca patrunderea in sala cu materiale ajutatoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de frauda atrag dupa sine eliminarea din examen;
d) afisarea, pe usa fiecarei sali, a prevederilor din metodologie care ii informeaza pe elevi ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu subiectele fotocopiate nu se iau in considerare.
ART. 38
(1) Inaintea intrarii in sali, presedintele comisiei din centrul de examen instruieste asistentii in legatura cu indatoririle ce le revin, cu prevederile Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, cu informatiile pe care trebuie sa le furnizeze candidatilor aflati in sali. Instructajul va avea un scenariu standard, obligatoriu, care va fi reglementat printr-o procedura.
(2) La incheierea instructajului, participantii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva, alaturi de celelalte documente ale examenului.
(3) Repartizarea in sali a celor doi asistenti - cadre didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine disciplina, din alta unitate de invatamant decat cea din care provin candidatii, se face de catre presedintele comisiei, prin tragere la sorti in ziua fiecarei probe, cu trei sferturi de ora inainte de inceperea acesteia, luandu-se masuri sa nu ramana aceleasi formatii de asistenta in zile diferite si nici aceiasi asistenti pentru aceleasi sali, la probe diferite.
(4) Asistentii, care intra in sali dupa ce au fost instruiti si au semnat fisa de atributii, primesc din partea presedintelui listele cu candidatii, modelul de proces-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise, hartie tipizata pentru lucrari si hartie stampilata pentru ciorne. Numarul de coli de examen si numarul de coli pentru ciorne, primite pentru fiecare sala de examen, vor fi consemnate in procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare asistent in parte si de presedintele comisiei.
(5) Se interzice asistentilor sa patrunda in sala cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, precum si cu ziare, reviste, carti.
ART. 39
(1) Accesul candidatilor in sali este permis pe baza actului de identitate, cel mai tarziu cu 30 de minute inainte de inceperea probei.
(2) Se interzice candidatilor sa patrunda in sala cu orice fel de lucrari: manuale, dictionare, notite, insemnari etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum si cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Candidatii pot introduce in sali si folosi in timpul examenului doar acele materiale a caror posibilitate de utilizare este mentionata explicit in metodologie si pe foaia care contine subiectul de examen, respectiv dictionar la disciplina limba latina, sau planul de conturi la disciplina contabilitate. Asistentii vor verifica respectarea acestei prevederi inainte de aducerea subiectelor in sali. Nerespectarea dispozitiilor referitoare la introducerea de materiale interzise in sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului de catre presedintele comisiei de examen, indiferent daca materialele interzise au fost folosite sau nu, si, dupa caz, la sanctionarea asistentilor.
(3) Inainte de aducerea subiectelor in sali, asistentii vor explica elevilor modul de desfasurare a probei si modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata.
(4) Candidatii se aseaza cate unul in banca, in ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata, pe care isi scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, in ordinea in care sunt trecute in actul de identitate si completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, dupa distribuirea subiectelor in sali, numai dupa ce asistentii din sali au verificat identitatea candidatilor si completarea corecta a tuturor datelor prevazute si dupa ce acestia semneaza in interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Colturile lucrarilor vor fi lipite numai dupa ce candidatii au inceput sa scrie pe foaia de concurs rezolvarea subiectelor. Candidatii vor primi atatea coli tipizate si ciorne marcate cu stampila "Bacalaureat 2007 - C.E." cate le sunt necesare si vor completa pe fiecare dintre acestea datele personale, in coltul care urmeaza sa fie lipit. Pentru lipirea coltului lucrarii se va folosi lipici sau acelasi tip de etichete autocolante, pentru toate centrele de examen dintr-un judet.
Presedintele comisiei aplica stampila-tip "Bacalaureat 2007 - C.E." peste coltul inchis si lipit al lucrarii. In cazul in care se organizeaza o subcomisie in alta locatie, stampila este aplicata de catre membrul comisiei de examen, desemnat pentru a participa la examen in acea subcomisie. Aceste operatii se vor incheia inaintea iesirii primului candidat din sala de examen.
(5) Inscrierea numelui candidatului pe foile tipizate in afara rubricii care se sigileaza, precum si orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrarii, atrag dupa sine anularea lucrarii scrise respective.
ART. 40
(1) Dupa anuntarea variantei de subiect extrasa de Comisia Nationala de Bacalaureat, se multiplica subiectele in numar egal cu numarul candidatilor, urmand ca acestea sa fie distribuite in sali. Candidatii care sustin probele in limbile minoritatilor nationale vor primi simultan subiectul atat in limba materna, cat si in limba romana.
(2) Comisia de examen va lua toate masurile pentru a pregati in mod corespunzator operatia de multiplicare, astfel incat sa fie asigurat in cel mai scurt timp posibil cate un subiect pentru fiecare candidat.
(3) Asistentii primesc subiectele multiplicate si secretizate, in plicuri, de la presedinte, vicepresedinte, secretar sau un membru al comisiei si le distribuie fiecarui candidat. La incheierea acestor operatiuni, incepe rezolvarea subiectelor de catre candidati.
(4) Niciun membru al comisiei nu poate parasi centrul de examen pana la incheierea probei, exceptand cazurile speciale - cazuri medicale, accidente, situatii de forta majora. Candidatii pot parasi centrul de examen cel mai devreme dupa o ora si jumatate de la distribuirea subiectelor in sali.
ART. 41
(1) Presedintele, vicepresedintele, secretarul sau un membru al comisiei verifica, in toate salile de examen, daca subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete si lizibile, respectiv daca ele corespund cu filiera, profilul, specializarea si optiunea candidatului.
(2) Se interzice presedintelui, vicepresedintelui, secretarului si membrilor comisiei sa dea candidatilor indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor, sa faca modificari ale subiectelor sau ale baremelor;
(3) Din momentul distribuirii subiectelor, niciun candidat nu mai poate intra in sala si niciun candidat nu poate parasi sala, decat daca preda lucrarea scrisa si semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla in sala in momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(4) In cazuri exceptionale, daca un candidat se simte rau si solicita parasirea temporara a salii, el este insotit de unul dintre asistenti, pana la inapoierea in sala de examen; in aceasta situatie timpul alocat rezolvarii subiectelor nu va fi prelungit.
ART. 42
(1) Timpul destinat elaborarii unei lucrari scrise este de trei ore, socotit din momentul in care s-a incheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.
(2) Pentru elaborarea lucrarii scrise, candidatii folosesc numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor si a desenelor folosesc numai creion negru.
(3) Se interzice folosirea, in timpul probelor scrise, a mijloacelor de calcul. Se foloseste numai hartia distribuita candidatilor de catre asistenti.
(4) Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul gresit cu o linie orizontala. In cazul in care unii candidati, din diferite motive, doresc sa-si transcrie lucrarea, fara sa depaseasca timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de catre asistenti in procesul-verbal de predare-primire a lucrarilor scrise. Colile folosite initial se anuleaza pe loc de catre asistenti, mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de catre asistenti si se pastreaza in conditiile stabilite pentru lucrarile scrise.
ART. 43
(1) In timpul desfasurarii probelor scrise, asistentii nu dau candidatilor nicio indicatie, nu discuta intre ei si nu rezolva subiectul de examen. Unul dintre asistenti sta in fata clasei, celalalt in spatele clasei si nu au alte preocupari in afara de supraveghere. In cazul in care acestia incalca aceste dispozitii, presedintele comisiei poate decide inlocuirea lor si, daca este cazul, poate face si propunere de incepere a procedurii de cercetare disciplinara.
(2) In timpul desfasurarii probelor scrise, asistentii raspund de asigurarea ordinii si a linistii in sala de clasa, de respectarea de catre candidati a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistentii au obligatia sa verifice daca elevii au patruns in sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor de examen si sa ia masurile ce se impun. De asemenea, asistentii nu permit candidatilor sa comunice in niciun fel intre ei sau cu exteriorul si sesizeaza presedintele comisiei asupra oricarei incalcari a prezentei metodologii.
(3) Eventualele tentative de frauda, alte nereguli in desfasurarea examenului, semnalate asistentilor de catre candidati sau sesizate chiar de asistenti, vor fi comunicate imediat presedintelui comisiei. Acesta este obligat sa verifice si sa ia masurile ce se impun, care pot merge pana la eliminarea candidatului din examen.
(4) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat va fi informata, imediat, despre orice situatie speciala.
(5) In timpul desfasurarii probelor scrise, in salile de examen au voie sa intre numai:
a) presedintele, vicepresedintele, secretarul si membrii comisiei din centrul de examen;
b) persoane delegate de catre Comisia Nationala de Bacalaureat sau de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat pentru a controla desfasurarea corecta a examenului.
ART. 44
(1) Dupa ce isi incheie lucrarile, candidatii numeroteaza foile, sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, in partea de jos a paginii, in coltul din dreapta, indicand pagina curenta si numarul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, daca elevul a scris in total cinci pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar cateva randuri, partea nescrisa fiind barata de catre asistenti. Dupa incheierea numerotarii, candidatii predau asistentilor lucrarile si semneaza pentru confirmarea predarii lucrarii si a numarului de pagini.
(2) La expirarea celor trei ore acordate, candidatii predau lucrarile in faza in care se afla, fiind interzisa depasirea timpului stabilit. Trei candidati raman in sala pana la predarea ultimei lucrari.
(3) La predarea lucrarilor, asistentii bareaza spatiile nescrise, verifica numarul de pagini si il trec in procesele-verbale de predare-primire pe care le semneaza candidatii, precum si in rubrica prevazuta pe prima pagina a lucrarii.
(4) Ciornele si lucrarile anulate se strang separat si se pastreaza in centrul de examen.
(5) La finalizarea probei scrise, asistentii predau, sub semnatura, lucrarile scrise presedintelui si celorlalti membri ai comisiei. Acestia verifica daca numarul lucrarilor predate corespunde cu numarul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrarilor scrise si daca numarul de pagini al fiecarei lucrari coincide cu cel inscris pe lucrare si in procesul-verbal.

VII. EVALUAREA CANDIDATILOR

ART. 45
(1) Examinarea orala/practica se realizeaza de catre cei doi profesori examinatori de specialitate, membri ai comisiei.
(2) La probele orale profesorii examinatori pot interveni cu intrebari lamuritoare sau suplimentare, de regula dupa ce candidatul si-a prezentat raspunsurile.
(3) Examinarea la probele orale/practice se desfasoara in prezenta a cel putin 3 candidati.
ART. 46
(1) Fiecare profesor examinator evalueaza raspunsul candidatului de la probele orale/practice cu note intregi de la 1 la 10, in functie de baremul de evaluare, astfel incat diferenta dintre notele celor doi profesori evaluatori sa nu depaseasca 1 punct.
(2) Nota finala la proba respectiva se calculeaza ca medie aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele acordate de cei doi examinatori.
(3) Fiecare profesor trece in borderou nota acordata. Nota finala la examenul oral/practic se inregistreaza in catalogul electronic si in fisa individuala a candidatului, cu semnatura celor doi profesori examinatori. La fiecare proba orala/practica, fisa individuala pentru consemnarea rezultatelor la examinarile orale si practice se inmaneaza candidatului, dupa consemnarea notei.
(4) Dupa sustinerea probei orale, candidatul preda biletul de examen si ciorna semnata.
(5) Un candidat se considera promovat la proba orala/practica daca a obtinut minimum nota finala 5 (cinci) la respectiva proba. In caz contrar, candidatul este declarat "respins" la proba orala respectiva.
(6) Probele orale sunt eliminatorii. Candidatul care a obtinut o nota sub 5 (cinci) sau nu s-a prezentat la o proba orala este declarat "respins", respectiv "neprezentat" la examenul de bacalaureat si nu mai participa la probele urmatoare.
ART. 47
Notele de la probele practice se trec in fisa individuala a candidatului, imediat dupa incheierea sustinerii probei de catre acesta. Apoi, fisa se inmaneaza candidatului.
ART. 48
Pe masura ce se incheie sustinerea probelor scrise, toate lucrarile scrise se transporta si se predau, de catre presedinte, insotit de vicepresedinte, de secretar sau de un membru al comisiei centrului de examen, pe baza de proces-verbal, presedintelui si vicepresedintelui din centrul zonal de evaluare. Dupa incheierea ultimei probe, se preda la centrul zonal de evaluare si catalogul electronic.
ART. 49
(1) Presedintele si vicepresedintele din centrul zonal de evaluare primesc, pe baza de proces-verbal, lucrarile scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate.
(2) Toate lucrarile primite in centrul zonal de evaluare la aceeasi disciplina, din cadrul aceleiasi probe de examen, avand acelasi tip de subiect, sunt amestecate de catre presedintele si vicepresedintele comisiei, apoi sunt grupate in pachete si numerotate de la 1 la n. De regula, pachetele cuprind 100 de lucrari. Pachetele de lucrari se introduc in dosare/plicuri, dupa ce pe fiecare lucrare s-a scris si numarul de ordine al dosarului/plicului.
(3) Dosarele cu lucrarile numerotate sunt predate de presedinte sau de vicepresedinte, cu proces-verbal de predare-primire, profesorilor evaluatori desemnati de presedinte. Procesul-verbal contine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrari, disciplina de examen, numarul lucrarilor predate/preluate si numerele de ordine ale acestora.
(4) Inainte de inceperea corectarii, presedintele si vicepresedintele din centrul zonal de evaluare au obligatia de a asigura, pentru fiecare disciplina la care se organizeaza evaluarea, o sesiune de instruire pentru evaluatori. Scopul acestei instruiri este de a diminua diferentele dintre evaluatori in aplicarea baremului de corectare si notare.
(5) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise din fiecare pachet se efectueaza, pe baza borderourilor de evaluare, defalcate unitar la nivel de disciplina in cadrul centrului zonal de evaluare de doi profesori evaluatori, care lucreaza in mod obligatoriu in sali separate, stabilite de presedintele comisiei. In fiecare sala se afla cel putin trei profesori evaluatori. Schimbarea lucrarilor de la primul evaluator la al doilea si invers se va face in prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei, mentionandu-se datele de identificare a evaluatorului: numele si numerele lucrarilor corectate.
(6) Pe perioada evaluarii au voie sa intre in sali, in afara evaluatorilor insisi, doar presedintele si vicepresedintele comisiei judetene/a municipiului Bucuresti bacalaureat, presedintele si vicepresedintele centrului zonal de evaluare, reprezentantii Comisiei Nationale de Bacalaureat, persoane delegate de catre comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat pentru a controla desfasurarea bacalaureatului.
(7) Toate borderourile, insotite de listele cu numerele lucrarilor si distributia acestora pe evaluatori se arhiveaza de catre vicepresedintele comisiei si vor fi puse la dispozitia Comisiei Nationale de Bacalaureat pentru sondaje si analize post-examen.
(8) Lucrarile se evalueaza si se apreciaza de fiecare evaluator, separat, respectandu-se baremele de evaluare/corectare si de notare stabilite de catre Comisia Nationala de Bacalaureat - Serviciul National de Evaluare si Examinare.
Evaluarea si notarea pe baza baremului se inregistreaza in borderourile de evaluare, separat pentru fiecare evaluator.
(9) Zilnic, dupa terminarea programului de evaluare si de notare, pachetele de lucrari si borderourile individuale de notare, inchise in plicuri sigilate, se predau, cu proces-verbal asemanator celui de la alin. (3), presedintelui sau vicepresedintelui, pentru a fi pastrate in case de fier sau in dulapuri metalice, inchise si sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen si se pastreaza in acelasi regim cu lucrarile scrise. Cheile si sigiliul de la fisetele in care sunt depozitate lucrarile scrise si celelalte documente de bacalaureat vor fi pastrate separat de catre presedinte/vicepresedinte si de unul dintre membrii comisiei.
ART. 50
(1) Dupa incheierea, de catre ambii profesori, a actiunii de evaluare, borderourile intocmite si semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate presedintelui comisiei, odata cu lucrarile evaluate. Dupa ce presedintele comisiei se asigura ca intre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este o diferenta de cel mult un punct, notele obtinute se trec, pe fiecare lucrare in parte, cu cerneala rosie, de catre profesorii evaluatori si se semneaza de acestia. Media finala se trece pe lucrare, in prezenta profesorilor evaluatori, de catre presedintele comisiei. Presedintele comisiei calculeaza media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale a notelor acordate de evaluatori, fara rotunjire, si semneaza alaturi de evaluatori.
(2) In cazul in care se constata o diferenta mai mare de un punct intre notele celor doi evaluatori, presedintele repartizeaza lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate, care, in prezenta profesorilor evaluatori initiali, stabileste nota finala a lucrarii. Nota rezultata in urma reevaluarii este nota care se trece pe lucrare; sub nota vor semna cei trei evaluatori si presedintele comisiei. Numarul pachetului si numarul de ordine al lucrarilor care necesita a treia evaluare sunt consemnate intr-un proces-verbal, semnat de cei amintiti anterior.
ART. 51
(1) Dupa ce toate lucrarile scrise la o disciplina au fost evaluate si notate, acestea se deschid, in prezenta presedintelui, a vicepresedintelui, a secretarului, a membrilor comisiei din centrul zonal de evaluare si a profesorilor evaluatori, iar notele finale se inregistreaza imediat in catalogul electronic.
(2) Catalogul electronic, in forma tiparita, se preda de la centru zonal de evaluare la centrul de examen. Predarea-primirea se face intre presedinti/vicepresedinti/membrii comisiilor. Forma tiparita a catalogului electronic complet, in doua exemplare, cu notele de la probele scrise si cu media generala, stampilat si semnat de profesorii evaluatori la rubrica prevazuta in acest scop si de presedintele, vicepresedintele si secretarul comisiei din centrul zonal de evaluare se preda, cu proces-verbal, presedintelui si celui de-al doilea delegat al comisiei din centrul de examen.

VIII. STABILIREA REZULTATELOR FINALE SI REZOLVAREA CONTESTATIILOR

ART. 52
(1) Dupa incheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat si dupa evaluarea si notarea tuturor lucrarilor scrise, se comunica rezultatele finale pentru toti candidatii.
(2) Pentru fiecare candidat care a obtinut cel putin nota 5 (cinci) la toate probele orale, scrise sau practice de examen, se calculeaza media generala de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele obtinute la respectivele probe.
(3) Pentru candidatii din seriile precedente, care au solicitat recunoasterea unor probe orale care au fost evaluate cu calificativul "admis", si care au obtinut cel putin nota 5 (cinci) la fiecare din celelalte probe, se calculeaza media generala de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele obtinute la probele orale, scrise sau practice de examen, care au fost apreciate cu note.
(4) Nu se calculeaza media generala pentru candidatii care nu au promovat una sau mai multe probe, care nu s-au prezentat la toate probele sau care au fost eliminati la o proba.
(5) Se considera promovat la examenul de bacalaureat, candidatul care a obtinut cel putin nota 5 sau calificativul "admis" la fiecare proba orala, a obtinut cel putin nota 5 la fiecare proba scrisa sau practica de examen si are media generala minimum 6 (sase). In acest caz, candidatul este declarat "reusit".
Pentru candidatii care obtin media generala 5,99, media generala se rotunjeste la 6,00.
(6) Candidatii care s-au prezentat la toate probele de examen, dar nu indeplinesc simultan conditiile mentionate la alin. (5) sunt declarati "respinsi".
(7) Candidatii care au fost eliminati de la o proba, nu mai pot participa la probele urmatoare si sunt declarati "eliminati din examen", fara posibilitatea recunoasterii notelor pentru sesiunile urmatoare. Se considera ca acesti candidati nu au promovat examenul de bacalaureat.
(8) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale bacalaureatului se intocmesc si se afiseaza liste nominale care cuprind: numele si prenumele candidatilor, notele obtinute la fiecare proba scrisa, practica sau orala, media generala, acolo unde este cazul, si rezultatul final: "reusit"/"respins"/"neprezentat"/"eliminat din examen".
ART. 53
Pentru candidatii proveniti de la alte licee decat cel in care este organizat centrul de examen, comisia de examen intocmeste extrase din catalog, care cuprind situatia lor la examen si le transmit liceelor respective, in vederea completarii diplomelor de bacalaureat.
ART. 54
(1) La probele orale si practice, nu se admit contestatii, cu exceptia probei de dicteu melodic si armonic, de la profilul artistic - muzica.
(2) Contestatiile la probele scrise se depun si se inregistreaza la centrul de examen, in perioada prevazuta de calendarul examenului de bacalaureat.
(3) Presedintele, impreuna cu unul dintre vicepresedinti, secretarul sau un membru al comisiei din centrul de examen, primesc contestatiile si le inregistreaza.
(4) Cererile prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, insotite de un borderou in care se precizeaza numele contestatarilor si probele, respectiv, disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestatia se inainteaza comisiei din centrul zonal de evaluare, de catre un delegat al comisiei din centrul de examen.
(5) Dupa centralizarea cererilor prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, lucrarile se secretizeaza. Secretizarea se face, in toate centrele zonale de evaluare din judet, pe acelasi tip de hartie pusa la dispozitie de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat.
Dupa aceasta, se aplica stampila "Bacalaureat 2007 - C.Z.E.", iar lucrarile se inainteaza, prin delegat, comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat. Aceasta transmite lucrarile comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii, singura in masura sa acorde o noua nota lucrarii. Totodata, se transmite un borderou in care se mentioneaza proba de examen, disciplina, tipul de subiect, numarul de ordine al lucrarilor si numarul de pagini pentru fiecare lucrare contestata.
(6) Comisia Nationala de Bacalaureat poate stabili organizarea de centre de contestatii la nivel regional. Componenta comisiei de contestatii din centrele regionale este stabilita de comisia judeteana de bacalaureat din judetul unde a fost stabilit sediul centrului de contestatii, cu acordul Comisiei Nationale de Bacalaureat.
(7) Candidatul poate solicita sa isi vada lucrarea/lucrarile numai dupa afisarea rezultatelor finale dupa contestatii.
ART. 55
(1) Comisiile judetene/a municipiul Bucuresti de contestatii reevalueaza lucrarile primite si acorda note lucrarilor contestate, conform baremelor pentru probele scrise.
(2) Toate procedurile privind desfasurarea activitatii in centrele zonale de evaluare, sunt respectate si in cazul comisiei judetene de contestatii.
(3) Dupa terminarea evaluarii si deschiderea lucrarilor, presedintele comisiei de contestatii analizeaza notele acordate dupa reevaluare, in comparatie cu cele acordate initial. In situatia in care se constata diferente de notare mai mari de 1,50 puncte, in plus sau in minus, intre notele de la evaluarea initiala si cele de la contestatii, presedintele comisiei de contestatii decide reevaluarea lucrarilor respective de catre o a treia comisie, formata din alti profesori cu experienta, altii decat cei care au evaluat initial lucrarile in centrul de contestatii. Reevaluarea se va face dupa o noua secretizare a lucrarilor, respectand cu strictete baremul de evaluare si de notare si toate procedurile de evaluare. Nota acordata de a treia comisie este nota care va fi acordata de comisia de contestatii.
(4) Hotararile comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de contestatii se consemneaza intr-un proces-verbal care se semneaza de catre membrii comisiei si de presedinte.
(5) Lucrarile scrise se restituie centrelor zonale de evaluare, impreuna cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal in care sunt consemnate deciziile comisiei de contestatii este predata delegatului fiecarui centru de examen care a inaintat cereri de reevaluare a lucrarilor scrise. Borderourile de evaluare de la comisia de contestatii si procesul-verbal se pastreaza la sediul inspectoratului scolar respectiv timp de doi ani.
(6) Pentru lucrarile care au primit initial note cuprinse intre 4,50-4,99, inclusiv notele de 4,50 si 4,99, sau o nota cel putin egala cu 9,50, nota definitiva este nota acordata de catre comisia de contestatii.
(7) Pentru lucrarile care au primit initial, la comisia din centrul zonal de evaluare, alte note decat cele mentionate la aliniatul (6), nota definitiva este nota acordata de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de contestatii, daca intre nota initiala si nota acordata la contestatii se va constata o diferenta de cel putin 0,50 puncte. Daca diferenta dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota definitiva este nota initiala, acordata de comisia din centrul zonal de evaluare.
(8) Nota definitiva, acordata in conformitate cu procedura mentionata la alin. (6) si (7) nu mai poate fi modificata si reprezinta nota obtinuta de candidat la proba respectiva.
(9) In perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior, Comisia Nationala de Bacalaureat poate desemna comisii de reevaluare prin sondaj a unui numar de lucrari, urmarindu-se corectitudinea respectarii baremelor.
ART. 56
(1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereaza in catalogul electronic schimbarile care se impun dupa aflarea rezultatelor la contestatii, recalculeaza, dupa caz, media generala de bacalaureat si rectifica in mod corespunzator rezultatul examenului.
(2) Rezultatele la contestatii se comunica celor in drept prin afisare la avizierul centrului de examen, conform calendarului.

IX. RASPUNDEREA DISCIPLINARA

ART. 57
(1) Respectarea intocmai a metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate in aceasta activitate. Incalcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinara. Personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, precum si cel de conducere, de indrumare si de control din invatamant, implicat in desfasurarea examenului de bacalaureat raspund disciplinar pentru incalcarea indatoririlor ce le revin, precum si pentru incalcarea normelor de comportare, prin care dauneaza interesului invatamantului si prestigiului institutiei.
(2) In cazul in care se constata diferente mai mari de 1,50 puncte - in plus sau in minus - intre nota initiala si nota obtinuta la contestatii, inspectoratele scolare analizeaza situatia, in termen de 30 de zile de la terminarea contestatiilor. In situatii justificate, se va declansa procedura de cercetare disciplinara, conform prezentei metodologii, pentru sanctionarea celor care se fac vinovati de comiterea abaterilor.
ART. 58
Sanctiunile disciplinare care se pot aplica personalului implicat in comisiile de bacalaureat, in raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observatie scrisa;
b) avertisment
c) diminuarea salariului de baza, cumulat, cand este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare si de control, cu pana la 15%, pe o perioada de 1-6 luni;
d) neselectionarea cadrelor didactice respective in vederea participarii la comisiile de examen in sesiunile urmatoare;
e) destituirea din functia de conducere, de indrumare si de control din invatamant;
f) desfacerea disciplinara a contractului de munca.
Cadrele didactice care, in perioada examenului, comit fapte cu caracter infractional, respectiv furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari sau care au manifestari care atesta neglijenta in indeplinirea atributiilor ce le revin, sunt sanctionate in conformitate cu prevederile Codului penal. In astfel de cazuri, Comisia Nationala de Bacalaureat sau dupa caz comisia judeteana/a municipiului Bucuresti va sesiza in scris organele de cercetare penala.
ART. 59
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica numai dupa efectuarea cercetarii faptei sesizate, avand la baza procesul-verbal al comisiei de control, audierea celui in cauza si verificarea sustinerilor facute de acesta, in aparare.
(2) Pentru cercetarea abaterilor savarsite de personalul didactic prevazut la art. 57 se constituie comisii formate din 3-5 membri, dintre care unul reprezinta organizatia sindicala din care face parte persoana aflata in discutie sau un reprezentant al salariatilor, iar ceilalti sunt cadre didactice care au functia didactica cel putin egala cu a celui care a savarsit abaterea. In comisiile de cercetare a abaterilor personalului didactic din invatamantul preuniversitar pot fi inclusi si inspectori scolari de specialitate.
(3) Comisiile de cercetare sunt numite de ministrul Educatiei si Cercetarii, pentru functiile prevazute la <>art. 25 lit. b) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, si respectiv, de catre inspectorul scolar general pentru celelalte cadre didactice.
ART. 60
(1) Punctul de plecare al cercetarii este procesul-verbal alcatuit de organele de control. In cadrul cercetarii abaterii prezumate se stabilesc faptele si urmarile acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, existenta sau inexistenta vinovatiei, precum si orice alte date concludente. Audierea celui cercetat si verificarea apararii acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, desi a fost instiintat in scris cu minimum 48 de ore inainte, precum si de a da declaratii scrise se constata prin proces-verbal si nu impiedica finalizarea cercetarii. Cadrul didactic cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii si sa-si produca probe in aparare.
(2) Inspectoratul scolar va face comunicarea, prin decizie scrisa catre unitatea de invatamant de la care provine cadrul didactic respectiv, in care se precizeaza abaterea constatata si sanctiunea dispusa urmand ca unitatea de invatamant respectiva sa duca la indeplinire aplicarea acesteia.
(3) Abaterile savarsite de cadrele didactice in timpul participarii la comisiile pentru examenul de bacalaureat sunt luate in considerare la acordarea calificativului anual.
ART. 61
(1) Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii unei comisii de bacalaureat aduce dupa sine diminuarea cu 20-70% a indemnizatiei vicepresedintelui si a presedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la inlocuirea din comisie a vinovatilor. In cazul inlocuirii din comisie, pentru abateri grave, persoana inlocuita nu primeste indemnizatia cuvenita respectivei functii din comisia de bacalaureat.
(2) Presedintii de comisii, cadre didactice universitare, care nu isi indeplinesc obligatiile ce le revin in conformitate cu prezenta metodologie, vor fi excluse din baza de date a Ministerului Educatiei si Cercetarii si, de asemenea, nu vor mai participa la sesiunile urmatoare ale examenului de bacalaureat.
ART. 62
(1) In vederea respectarii prevederilor din prezenta metodologie si pentru asigurarea corectitudinii desfasurarii examenului de bacalaureat, presedintii comisiilor din centrele de bacalaureat vor solicita declaratii scrise de la fiecare membru al comisiei. In declaratia-tip, cadrul didactic precizeaza ca nu are sot/sotie, ruda sau afin, pana la gradul al patrulea, dintre candidatii care participa la examenul de bacalaureat in centru de examen unde isi desfasoara activitatea si isi asuma responsabilitatea pentru respectarea intocmai a prevederilor legale.
(2) De asemenea, declaratia cadrului didactic cuprinde mentiunea ca, in cazul constatarii unor nereguli in activitatea sa din cadrul comisiei, stie ca se vor lua masuri de sanctionare, care pot merge pana la excluderea din invatamant, in functie de gravitatea abaterii, in conformitate cu prezenta metodologie.

X. DISPOZITII FINALE

ART. 63
Comisiile de bacalaureat din centrele de examen si din centrele zonale de evaluare precum si comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat au obligatia sa informeze telefonic in cel mai scurt timp Comisia Nationala de Bacalaureat cu privire la neregulile care apar in organizarea si desfasurarea bacalaureatului, precum si despre neprezentarea unor presedinti sau vicepresedinti, in vederea inlocuirii acestora.
ART. 64
(1) Toate documentele intocmite in centrul de examen pentru bacalaureat se pastreaza in arhiva unitatii scolare in care a fost organizat centrul de examen, pana la sfarsitul anului scolar urmator.
(2) Lucrarile scrise, autentificate prin semnatura de presedintii centrelor zonale de evaluare, si borderourile de notare, semnate de evaluatori, se predau, cu proces verbal, directorului unitatii de invatamant in care s-a organizat centrul zonal de evaluare si se pastreaza pana la sfarsitul anului scolar urmator.
ART. 65
(1) Diplomele de bacalaureat se completeaza cu datele din catalogul electronic numai de catre secretarii liceelor la care absolventii au promovat ultima clasa si vor fi semnate de catre acestia si de catre presedintele comisiei din centrul de examen in termen de cel mult 10 de zile de la terminarea examenului de bacalaureat.
(2) In cazuri justificate, diplomele pot fi semnate de catre presedintele comisiei judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat.
(3) Pentru candidatii care au sustinut examenul de bacalaureat in alt centru de examen decat unitatea de invatamant absolvita, inclusiv pentru cei care au sustinut bacalaureatul in alt judet, completarea diplomei se face de catre secretarul unitatii de invatamant la care candidatul a absolvit ultima clasa de liceu, in baza extrasului din forma tiparita a catalogului electronic primit de la centrul de examen la care candidatul a sustinut bacalaureatul. Diploma va fi semnata de secretarul unitatii de invatamant la care candidatul a absolvit clasa a XII-a/a XIII-a si de catre presedintele din centrul de examen la care a fost arondat unitatea scolara la care candidatul a absolvit cursurile liceale.
ART. 66
(1) Pana la data de 1 octombrie, inspectoratele scolare vor alcatui un raport special despre examenul national de bacalaureat din anul in curs, care va fi trimis in copie si la Ministerul Educatiei si Cercetarii, la Directia Generala Invatamant Preuniversitar. Raportul anual va fi facut public.
(2) Raportul va cuprinde informatii despre monitorizarea desfasurarii acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrari reevaluate la decizia comisiei nationale sau judetene. Comisia judeteana va decide reevaluarea de lucrari la cel putin trei discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numarul minim de lucrari reevaluate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrarilor vor fi stabilite de inspectoratul scolar. Inspectorii scolari de specialitate vor coordona evaluarea esantioanelor si vor prezenta in scris inspectorului general concluziile acestei reevaluari.
ART. 67
(1) La organizarea si desfasurarea bacalaureatului in unitatile de invatamant cu sectiile de liceu pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii si auditive se fac urmatoarele precizari speciale:
a) Pentru un numar de candidati care corespunde cel putin efectivului unei clase speciale de liceu se organizeaza subcomisii de bacalaureat.
b) Presedintele comisiei de bacalaureat va fi, de regula, un cadru didactic universitar cu specialitatea psiho-pedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I sau II, avand una dintre specialitatile mentionate anterior.
c) Comisiile de bacalaureat vor asigura conditii de egalizare a sanselor pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, in functie de particularitatile individuale si de cele specifice deficientei respective.
(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:
a) asigurarea posibilitatii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, dupa caz, a unui interpret autorizat);
b) marirea cu 1-1,5 ore a timpului destinat efectuarii lucrarii scrise de catre candidatii cu deficiente motorii sau neuro-motorii, care ii impiedica sa scrie normal, sau de catre cei cu deficiente vizuale grave;
c) asigurarea scrisului cu caractere marite la candidatii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficiente, a informatiilor corespunzatoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual;
e) realizarea probei scrise prin dictarea continutului acesteia, de catre candidatul cu deficiente, catre un profesor asistent, de alta specialitate decat cea la care se desfasoara proba respectiva.
(3) Candidatii cu deficiente din liceele obisnuite pot beneficia, dupa caz, de prevederile punctului anterior, in baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza conditii de egalizare a sanselor, candidatii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-o unitate de invatamant cu sectie de liceu de invatamant special.
(4) Comisia Nationala de Bacalaureat poate aproba si alte proceduri de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidatii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat.
ART. 68
In situatii exceptionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, pentru cei scolarizati la domiciliu, ca si pentru cei care sufera de boli contagioase, comisiile judetene/a municipiului Bucuresti de bacalaureat pot organiza sustinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toti candidatii din tara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei Nationale de Bacalaureat, la cererea candidatului si in baza unui document medical care sa ateste imposibilitatea deplasarii sau a sustinerii probei in colectivitate.
ART. 69
In situatia in care, in comisiile de examen sau de evaluare, sunt cadre didactice cu domiciliul in alta localitate, comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de bacalaureat va lua toate masurile pentru a asigura, la cererea acestora, cazarea in spatii apartinand sistemului de invatamant sau in alte spatii care sa permita incadrarea in baremul prevazut pentru cazare, conform prevederilor legale.
ART. 70
(1) Se interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la parintii acestora sau de la orice persoana care are rude in randul candidatilor, fonduri care au ca destinatie asigurarea cazarii, a meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din centrele de testare sau de evaluare.
(2) Conducerile unitatilor de invatamant vor lua toate masurile pentru informarea cadrelor didactice, elevilor si parintilor referitor la prevederile mentionate la alin. (1) si pentru a nu permite incalcarea acestora.

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016