Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 25 noiembrie 2004  de organizare si functionare a serviciilor educationale prin cadre didactice de sprijin/itinerante pentru copiii cu cerinte educative speciale, scolarizati in invatamantul de masa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 25 noiembrie 2004 de organizare si functionare a serviciilor educationale prin cadre didactice de sprijin/itinerante pentru copiii cu cerinte educative speciale, scolarizati in invatamantul de masa

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.151 din 6 decembrie 2004
CAP. I
Principii, obiective şi finalitãţi ale educaţiei speciale

ART. 1
Educaţia specialã este forma de educaţie adaptatã şi destinatã tuturor copiilor cu cerinţe educative speciale care nu reuşesc singuri sã atingã un nivel de educaţie corespunzãtor vârstei şi cerinţelor societãţii pentru un om activ, autonom şi independent.
ART. 2
Principiile care stau la baza educaţiei speciale sunt:
1. Garantarea dreptului la educaţie al oricãrui copil
a) Copiii au dreptul sã înveţe împreunã, indiferent de dificultãţi şi de diferenţe.
b) Fiecare copil este unic şi are un anume potenţial de învãţare şi de dezvoltare.
c) Şcoala şi comunitatea asigurã şanse egale de acces la educaţie pentru toţi copiii.
2. Asigurarea de servicii specializate centrate pe nevoile copiilor cu cerinţe educative speciale:
a) corelarea tipurilor de educaţie şi a formelor de şcolarizare în funcţie de scopul educaţiei, obiectivele generale şi specifice, precum şi de finalitãţile educaţiei;
b) asigurarea conexiunii educaţionale prin activitãţi complexe.
ART. 3
Finalitatea educaţiei speciale este aceea de a crea condiţiile unei bune integrãri sociale şi profesionale a persoanelor cu nevoi speciale.
ART. 4
(1) Integrarea şcolarã a copiilor cu cerinţe educative speciale este fundamentalã pentru realizarea finalitãţii educaţiei speciale. Integrarea şcolarã se realizeazã în unitãţi de învãţãmânt de masã şi/sau în unitãţi de învãţãmânt special. Una dintre cerinţele integrãrii eficiente a copiilor cu cerinţe educative speciale este crearea unor servicii de sprijin, specializate în asistenţã educaţionalã, de care sã beneficieze atât copiii/elevii integraţi, cât şi colectivele didactice din şcolile integratoare.
(2) Unul dintre serviciile specializate necesare în integrarea educaţionalã a copiilor cu cerinţe educative speciale este realizat de cãtre cadrele didactice de sprijin/itinerante.

CAP. II
Specificul serviciilor educaţionale oferite de cadrele didactice de sprijin/itinerante

ART. 5
Pentru ocuparea unui post de cadru didactic de sprijin/itinerant trebuie îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior de lungã duratã cu una dintre specializãrile: psihopedagogie specialã, pedagogie sau psihologie;
b) sã fie absolvent al colegiului pedagogic, al liceului pedagogic ori al unei şcoli echivalente;
c) în cazul în care nu se îndeplinesc condiţiile prevãzute la lit. a) şi b), sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior de lungã sau de scurtã duratã care a efectuat un stagiu atestat de pregãtire teoreticã şi practicã în educaţia specialã.
ART. 6
(1) Posturile didactice ale cadrelor didactice de sprijin/itinerante sunt normate în învãţãmântul special.
(2) În situaţia în care într-un judeţ nu existã o şcoalã specialã sau centru de resurse, cadrul didactic de sprijin/itinerant este încadrat într-o unitate de învãţãmânt care poate fi: şcoalã de masã, centru logopedic interşcolar sau centru de asistenţã psihopedagogicã.
(3) În funcţie de necesitãţile locale, unitãţile de învãţãmânt de masã, centrele logopedice interşcolare, centrele şi cabinetele de asistenţã psihopedagogicã din unitãţile de învãţãmânt de masã pot transforma posturi/catedre didactice în posturi de cadre didactice de sprijin/itinerante, în condiţiile respectãrii art. 5.
ART. 7
(1) Activitatea unui cadru didactic de sprijin/itinerant este normatã ca activitate de învãţãmânt special, conform prevederilor <>art. 5 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic.
(2) Normarea şi încadrarea cadrelor didactice de sprijin/itinerante se realizeazã astfel:
a) o normã de 16 ore pentru 8-12 copii/elevi cu cerinţe educative speciale în grupe de grãdiniţe/clase din unitãţi de învãţãmânt obişnuit, la acelaşi nivel/palier de studii, echivalentã normei de predare în conformitate cu prevederile <>art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997 ;
b) o normã de 16 ore pentru 4-6 copii/elevi cu deficienţe severe/asociate, integraţi în grupe/clase din şcoala obişnuitã la solicitarea expresã a pãrinţilor, în conformitate cu prevederile <>art. 4 lit. c) din Hotãrârea Guvernului nr. 586/1990 .
(3) Dacã numãrul de elevi este mai mic decât cel prevãzut la alin. (2), catedra se poate fragmenta, aceastã situaţie incluzând cumulul sau plata cu ora.
(4) Cel puţin jumãtate din activitatea din cadrul celor 16 ore se desfãşoarã în grupã/clasã, în timpul activitãţilor/lecţiilor de predare-învãţare, în parteneriat cu educatoarea/învãţãtoarea sau profesorul de la grupã/clasã, în situaţiile în care se constatã cã existã probleme de înţelegere.
(5) Numãrul de ore de activitate în grupã/clasã este stabilit de cadrul didactic de sprijin/itinerant împreunã cu cel de la grupã/clasã.
(6) Celelalte ore din normã se pot desfãşura:
a) în centrul de resurse;
b) în sãli multifuncţionale din unitatea de învãţãmânt unde este înscris copilul;
c) în familia copilului asistat;
d) în instituţii din comunitatea localã (palate ale copiilor, biblioteci, cinematografe, teatre, circ etc.), în care însoţeşte copiii/elevii în diverse contexte educaţionale.
ART. 8
Normarea posturilor de cadru didactic de sprijin/itinerant se va face în cadrul numãrului total de catedre şi posturi didactice ale învãţãmântului preuniversitar din judeţul/sectorul respectiv.
ART. 9
(1) Categoriile de copii/elevi care beneficiazã de serviciile cadrelor didactice de sprijin/itinerante sunt:
a) copiii/elevii cu certificat de expertizã şi orientare şcolarã şi profesionalã eliberat de comisia de protecţie a copilului;
b) copiii/elevii cu dificultãţi de învãţare sau de dezvoltare care au recomandarea comisiei interne de evaluare continuã din şcoala/centrul de resurse;
c) copiii/elevii cu cerinţe educative speciale pentru care existã o solicitare scrisã din partea familiei.
(2) Serviciile educaţionale oferite de cadrele didactice de sprijin/itinerante se asigurã în baza unuia dintre urmãtoarele documente:
a) certificat de orientare şcolarã şi profesionalã eliberat de comisia pentru protecţia copilului;
b) recomandarea scrisã a comisiei interne de evaluare continuã, însoţitã de evaluarea complexã a copilului/elevului (psihologicã, medicalã, familialã, socialã, a nivelului de achiziţii de tip şcolar etc.).
(3) Recomandarea comisiei interne de evaluare continuã se poate obţine numai în urma evaluãrii complexe a copilului/elevului. Evaluarea copilului/elevului se realizeazã în baza sesizãrii comisiei interne de evaluare continuã de pe raza de domiciliu al copilului de cãtre unitatea de învãţãmânt frecventatã de copil/elev, familia sau tutorele legal al acestuia, alte instituţii, organizaţii neguvernamentale sau persoane interesate etc.
ART. 10
Atribuţiile cadrului didactic de sprijin/itinerant:
a) colaboreazã cu comisia internã de evaluare continuã din şcoalã/centrul de resurse în vederea preluãrii informaţiilor privind evaluarea şi planul de servicii personalizat al copilului/elevului cu cerinţe educative speciale, integrat în învãţãmântul de masã;
b) colaboreazã cu întregul corp profesoral al unitãţii de învãţãmânt în care este înscris copilul/elevul, în vederea realizãrii unei integrãri eficiente în întregul colectiv al şcolii;
c) elaboreazã şi realizeazã planul de intervenţie personalizat, precum şi adaptarea curricularã în parteneriat cu cadrele didactice de la grupã/clasã;
d) evalueazã, în parteneriat cu echipa, rezultatele aplicãrii programelor curriculare adoptate;
e) colaboreazã cu cadrele didactice de la grupa/clasa în care sunt elevi cu cerinţe educative speciale, în vederea stabilirii modalitãţilor de lucru pentru fiecare unitate de învãţare:
- participã, în timpul orelor de predare, la activitãţile ce se desfãşoarã în clasã de cãtre învãţãtor sau profesor;
- participã la activitãţile educative din grupã/clasã în calitate de observator, consultant, coparticipant;
- organizeazã activitãţi de intervenţie personalizatã în grupe/clase sau în afara acestora;
- desfãşoarã activitãţi de tip terapeutic-cognitiv-ocupaţional, individuale sau în grup;
- colaboreazã cu specialiştii care realizeazã terapiile specifice în vederea realizãrii coerente a planului de servicii personalizat;
- propune şi realizeazã materiale didactice individualizate în funcţie de dificultãţile de învãţare ale copiilor/elevilor;
f) realizeazã activitatea de evaluare periodicã vizând dezvoltarea elevilor şi reproiecteazã programul de intervenţie personalizat;
g) consiliazã familiile copiilor/elevilor care beneficiazã de serviciile de sprijin şi colaboreazã cu acestea;
h) realizeazã în cadrul celor 16 ore, reprezentând norma didacticã de predare, programul sãptãmânal de asistenţã educaţionalã în funcţie de:
- necesitãţile elevului;
- evoluţia elevului într-o perioadã de timp limitatã;
- rezultatele evaluãrilor periodice;
- cerinţele grupului de elevi asistaţi;
i) orienteazã cãtre comisia internã de evaluare continuã toţi acei copii/elevi care au cerinţe educative speciale şi nu beneficiazã de servicii educaţionale de sprijin.
ART. 11
Cadrele didactice de sprijin/itinerante sunt salarizate în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 128/1997 .

CAP. III
Facilitãţi acordate unitãţilor de învãţãmânt integratoare

ART. 12
Consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt poate acorda diminuarea efectivului de elevi la grupa/clasa respectivã cu 1-2 copii/elevi pentru fiecare copil cu cerinţe educative speciale integrat în grupa/clasa respectivã.
ART. 13
Cadrele didactice din unitãţile de învãţãmânt integratoare beneficiazã de cursuri de formare în domeniul educaţiei incluzive, organizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 14
(1) Cadrele didactice din şcolile de masã care au copii/elevi integraţi beneficiazã, cu prioritate, de prime acordate din fondul anual de premiere.
(2) Cadrelor didactice care integreazã eficient copii/elevi cu cerinţe educative speciale în grupe/clase li se vor acorda în fişa de evaluare anualã şi în fişa de restrângere a activitãţii cadrului didactic, dupã caz, cel puţin 5 puncte pentru fiecare copil/elev integrat, dar nu mai mult de 10 puncte.
(3) Se recomandã inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti ca, la întocmirea grilei cu punctajele prevãzute pentru obţinerea salariului şi a gradaţiei de merit, sã stabileascã pentru cadrele didactice din învãţãmântul de masã, care integreazã copii/elevi cu cerinţe educative speciale, un punctaj echivalent cu cel acordat pentru obţinerea unor performanţe în pregãtirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare.
ART. 15
Pentru elevii cu cerinţe educative speciale integraţi în unitãţi de învãţãmânt de masã se asigurã servicii educaţionale prin cadre didactice de sprijin/itinerante pe durata învãţãmântului preşcolar şi pe întreaga perioadã a şcolarizãrii.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016