Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 23 ianuarie 2006  de elaborare si competentele de avizare si aprobare a regulamentelor de exploatare si a programelor de exploatare a lacurilor de acumulare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 23 ianuarie 2006 de elaborare si competentele de avizare si aprobare a regulamentelor de exploatare si a programelor de exploatare a lacurilor de acumulare

EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 192 din 1 martie 2006
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Regulamentele de exploatare se elaboreazã pentru construcţii hidrotehnice cu funcţiuni de regularizare şi captare a debitelor de apã, precum: baraje cu lacuri de acumulare permanente, baraje cu lacuri de acumulare nepermanente, poldere, prize de apã cu sau fãrã baraj, noduri hidrotehnice de reglare şi dirijare a debitelor de apã.
(2) În funcţie de conţinut şi de rol, se disting urmãtoarele tipuri de regulamente de exploatare:
a) regulamente de exploatare pentru obiectiv hidrotehnic - se elaboreazã pentru construcţiile hidrotehnice enumerate la alin. (1), cu toate captãrile secundare, echipamentele, instalaţiile, prizele de apã înglobate în baraj şi centralele hidrotehnice alimentate direct; în aceeaşi categorie pot fi încadrate regulamentele de exploatare pentru amenajãri cuprinzând mai multe obiective hidrotehnice care conlucreazã la îndeplinirea aceloraşi funcţiuni, a cãror funcţionare se influenţeazã, pe zone de bazin hidrografic sau pe tronsoane de curs de apã;
b) regulamente de exploatare coordonatã bazinal - se referã la cascade de lacuri de acumulare sau la ansambluri de amenajãri caracterizate ca la lit. a), a cãror funcţionare influenţeazã major regimul hidrologic pe cursul de apã, pe bazinul sau subbazinul hidrografic.
ART. 2
(1) Regulamentele de exploatare se bazeazã pe: informaţiile şi condiţiile de exploatare elaborate de proiectanţi, informaţiile din cãrţile tehnice ale construcţiilor şi din paşapoartele echipamentelor şi instalaţiilor, concluziile şi recomandãrile studiilor privind urmãrirea comportãrii în timp şi ale studiilor de expertizã asupra stãrii tehnice şi funcţionale a ansamblului amenajãrii, informaţiile studiilor hidrologice şi studiilor de gospodãrire a apelor, realizate de unitãţi abilitate, precum şi informaţiile conţinute în ordinele şi dispoziţiile tehnice ale autoritãţilor tehnico-operative, din domeniul de activitate al deţinãtorului amenajãrii şi din domeniul gospodãririi apelor.
(2) Regulamentele de exploatare cuprind regulile de bazã necesare funcţionãrii obiectivelor hidrotehnice dupã perioada de punere în funcţiune.
(3) Exploatarea obiectivelor hidrotehnice în perioada de punere în funcţiune se realizeazã conform condiţiilor şi instrucţiunilor specifice de exploatare pentru aceastã perioadã, elaborate de proiectanţii obiectivelor hidrotehnice.
ART. 3
(1) Regulamentul de exploatare pentru obiectiv hidrotehnic face parte integrantã din autorizaţia de gospodãrire a apelor pentru obiectivul respectiv.
(2) În cazul existenţei regulamentului de exploatare pentru amenajare care cuprinde mai multe obiective hidrotehnice, autorizaţia de gospodãrire a apelor se emite pentru fiecare obiectiv hidrotehnic component al amenajãrii.
(3) Regulamentul de exploatare coordonatã bazinal nu reprezintã suport pentru emiterea autorizaţiei de gospodãrire a apelor.

CAP. II
Conţinutul-cadru pentru regulamentele de exploatare

ART. 4
(1) Documentaţia reprezentând regulamentul de exploatare conţine un memoriu tehnic şi un set de anexe - piese desenate, tabele, diagrame caracteristice, scheme informaţional-decizionale.
(2) Normele metodologice pentru elaborarea regulamentelor de exploatare bazinalã sunt prevãzute în anexa nr. 2 la ordin.
(3) Regulamentul-cadru pentru exploatarea barajelor, lacurilor de acumulare şi prizelor de alimentare cu apã este prevãzut în anexa nr. 3 la ordin, în care sunt prezentate şi instrucţiunile de utilizare a conţinutului-cadru.
(4) Pentru elaborarea regulamentelor de exploatare aferente unor amenajãri care cuprind mai multe obiective hidrotehnice, se utilizeazã acelaşi conţinut-cadru, prezentat în anexa nr. 1, prin tratarea, la fiecare capitol, subcapitol, punct sau subpunct, a elementelor referitoare la toate obiectivele hidrotehnice componente ale amenajãrii, fãrã a mai fi necesar regulament de exploatare pe obiectiv hidrotehnic.
ART. 5
(1) Respectarea conţinutului-cadru este obligatorie la elaborarea regulamentelor de exploatare.
(2) Respectarea prevederilor regulamentelor de exploatare este obligatorie pentru deţinãtorii, cu orice titlu, de obiective hidrotehnice sau de amenajãri compuse din mai multe obiective hidrotehnice cu funcţiuni complementare.
(3) Pentru alte categorii de construcţii hidrotehnice, altele decât cele definite la art. 1, care ies de sub incidenţa <>art. 63 din Legea apelor nr. 107/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, exploatarea se realizeazã pe baza instrucţiunilor specifice ale proiectantului.

CAP. III
Competenţele de elaborare şi aprobare a regulamentelor de exploatare

ART. 6
(1) Regulamentele de exploatare pentru obiectiv hidrotehnic se elaboreazã de cãtre deţinãtorul, cu orice titlu, al obiectivului hidrotehnic sau al amenajãrii, persoanã fizicã sau juridicã, ori de unitãţi specializate şi autorizate în studii, proiectare şi consultanţã pentru construcţii hidrotehnice.
(2) Regulamentul de exploatare coordonatã bazinal se elaboreazã de unitãţile bazinale ale autoritãţii tehnico-operative din domeniul apelor, respectiv Administraţia Naţionalã "Apele Române", sau prin grija acestora, de cãtre unitãţi specializate şi autorizate în studii şi consultanţã pentru construcţii hidrotehnice.
(3) În cazurile în care regulamentul de exploatare pentru obiectiv hidrotehnic este elaborat de deţinãtorul acestuia, respectiv regulamentul de exploatare coordonatã bazinal este elaborat de unitatea bazinalã a autoritãţii tehnico-operative din domeniul apelor, se impune constituirea unui colectiv de elaborare, reprezentativ pentru întreaga gamã de problematici care se regãsesc în aceste documentaţii.
ART. 7
(1) Competenţele de aprobare a regulamentelor de exploatare pentru obiectivele hidrotehnice sunt urmãtoarele:
a) autoritatea tehnico-operativã din domeniul apelor, respectiv Administraţia Naţionalã "Apele Române", pentru toate obiectivele hidrotehnice din administrarea proprie, precum şi pentru obiectivele hidrotehnice din administrarea altor deţinãtori, care au urmãtoarele caracteristici: lacuri de acumulare cu volum (capacitate) total, corespunzãtor nivelului maxim de verificare, mai mare de 20 milioane mc, prize de apã, cu sau fãrã baraj, care au debite instalate mai mari de 1.500 l/s pentru populaţie şi industrii şi mai mari de 5.000 l/s pentru irigaţii, centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 15 MW, noduri hidrotehnice cu capacitãţi de tranzitare mai mari de 5.000 l/s;
b) direcţiile bazinale ale apelor pentru obiectivele hidrotehnice din administrarea altor deţinãtori şi care au urmãtoarele caracteristici: lacuri de acumulare cu volum (capacitate) total, corespunzãtor nivelului maxim de verificare, pânã la 20 milioane mc inclusiv, prize de apã cu sau fãrã baraj, cu debite instalate mai mari de 15 l/s pânã la 1.500 l/s inclusiv pentru populaţie şi industrie şi mai mari de 1.000 l/s pânã la 5.000 l/s inclusiv pentru irigaţii, centrale hidroelectrice cu puteri instalate mai mari de 1 MW pânã la 15 MW inclusiv, noduri hidrotehnice cu capacitãţi de tranzitare mai mari de 1.000 l/s pânã la 5.000 l/s inclusiv;
c) sistemele de gospodãrire a apelor pentru obiectivele hidrotehnice din administrarea altor deţinãtori care nu se încadreazã în categoriile prevãzute la lit. a) şi b).
(2) În situaţia în care aplicarea criteriilor prevãzute la alin. (1) duce la competenţe de aprobare diferite pentru lacul de acumulare, pentru prizele de apã sau pentru centrala hidroelectricã, regulamentul de exploatare pentru obiectivul hidrotehnic se aprobã la nivelul superior de competenţã.
ART. 8
Competenţele de aprobare a regulamentelor de exploatare pentru amenajãri compuse din mai multe obiective hidrotehnice cu funcţiuni complementare se stabilesc în funcţie de volumul (capacitatea) total, corespunzãtor nivelului maxim de verificare, al lacului de acumulare determinant al amenajãrii, prin aplicarea criteriilor prevãzute la art. 7 alin. (1).
ART. 9
Înainte de aprobare, regulamentele de exploatare pentru obiective hidrotehnice, precum şi cele de exploatare a amenajãrilor care cuprind mai multe obiective hidrotehnice se avizeazã la nivelul de competenţã imediat inferior, stabilit conform criteriilor precizate la art. 7, cu excepţia lit. c), caz în care se aprobã dupã analiza efectuatã de sistemul de gospodãrire a apelor.
ART. 10
Regulamentele de exploatare coordonatã bazinal se avizeazã de comitetele de bazin respectiv şi se aprobã la nivelul autoritãţii publice centrale din domeniul apelor.

CAP. IV
Valabilitatea regulamentelor de exploatare

ART. 11
(1) Regulamentul de exploatare pentru un obiectiv hidrotehnic, definit conform art. 1 alin. (2), se analizeazã de cãtre deţinãtor, în situaţii normale la 5 ani de la aprobare, pentru verificarea corespondenţei cu realitatea.
(2) Regulamentul de exploatare pentru obiectivul hidrotehnic respectiv îşi menţine valabilitatea numai dacã la data analizei nu s-au produs modificãri în ceea ce priveşte: rolul şi parametrii funcţionali ai obiectivului hidrotehnic, regulile şi condiţiile de exploatare, volumul şi gama de informaţii pe care s-a bazat elaborarea documentaţiei, structura folosinţelor beneficiare, dotarea sau echiparea obiectivului hidrotehnic, componenţa schemei de amenajare realizate din care face parte, baza de date de calcul, care au fost în vigoare la data aprobãrii; pentru amenajãri care cuprind mai multe obiective, condiţia se pune pentru toate obiectivele hidrotehnice componente.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2), numai în aceastã situaţie, deţinãtorul obiectivului hidrotehnic se adreseazã factorului competent sã aprobe regulamentul de exploatare, conform art. 7, solicitând prelungirea valabilitãţii regulamentului de exploatare, prin act scris oficial, prin care declarã pe propria rãspundere îndeplinirea condiţiilor alin. (2).
(4) Factorul competent sã aprobe regulamentul de exploatare analizeazã documentaţia, prin verificarea corespondenţei cu prevederile legale în vigoare şi cu situaţia realã din teren şi, în cazul constatãrii îndeplinirii condiţiilor, emite aprobarea pentru prelungirea valabilitãţii regulamentului de exploatare pentru obiectivul hidrotehnic, pentru încã o perioadã normalã, conform machetei prezentate în anexa care face parte integrantã din prezenta metodologie.
(5) În situaţia în care, în urma verificãrilor efectuate conform alin. (4), se constatã necorespondenţa, deţinãtorul obiectivului hidrotehnic sau amenajãrii este obligat sã asigure elaborarea unui nou regulament de exploatare, conform prevederilor art. 6 alin. (1).
ART. 12
(1) Regulamentul de exploatare coordonatã bazinal are valabilitate normalã de 10 ani.
(2) Verificarea corespondenţei regulamentului de exploatare coordonatã bazinal cu prevederile legale în vigoare şi cu situaţia realã din teren este realizatã de unitãţile bazinale ale autoritãţii tehnico-operative din domeniul apelor.
(3) În cazul în care se constatã menţinerea valabilitãţii regulamentului de exploatare coordonatã bazinal, unitãţile bazinale ale autoritãţii tehnico-operative din domeniul apelor, cu avizul comitetului de bazin respectiv, se adreseazã autoritãţii publice centrale din domeniul apelor pentru obţinerea prelungirii valabilitãţii.
(4) În situaţia în care se constatã cã nu este îndeplinitã condiţia prevãzutã la alin. (3), se elaboreazã un nou regulament de exploatare coordonatã bazinal.
ART. 13
Regulamentele de exploatare pentru obiectiv, precum şi regulamentele de exploatare coordonatã bazinal se modificã, se adapteazã, se completeazã, dupã caz, şi în perioada normalã de valabilitate, în cazurile în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 11 alin. (2), se modificã cel puţin un regulament de exploatare pentru obiectiv sau se modificã ori se completeazã baza de date, se modernizeazã metodele de calcul sau se obţine o experienţã superioarã în exploatare.

CAP. V
Regimul de utilizare a regulamentelor de exploatare

ART. 14
(1) Dupã aprobare, regulamentele de exploatare a obiectivelor hidrotehnice, împreunã cu autorizaţiile de gospodãrire a apelor, în copie, vor fi utilizate de compartimentele de exploatare ale direcţiilor apelor şi ale unitãţilor teritoriale care au în exploatare obiectivele hidrotehnice respective.
(2) Pentru punctele de exploatare operativã se vor asigura sinteze cuprinzând regulile şi reprezentãrile grafice esenţiale, specifice activitãţii punctelor respective, extrase din regulamentele de exploatare a obiectivelor hidrotehnice.
ART. 15
Regulamentele de exploatare coordonatã bazinal, dupã aprobare, se utilizeazã de dispeceratele bazinale ale direcţiilor apelor.
ART. 16
Factorii competenţi sã aprobe regulamente de exploatare, conform prevederilor art. 7, vor pãstra un exemplar al fiecãrei documentaţii aprobate.

CAP. VI
Competenţele de elaborare şi aprobare a programelor de exploatare a lacurilor de acumulare

ART. 17
Administraţia Naţionalã "Apele Române" elaboreazã programe de exploatare a lacurilor de acumulare, pe perioade determinate (în mod obişnuit lunar), pe baza prognozelor debitelor afluente medii lunare, volumelor acumulate în capacitãţile utile ale lacurilor pentru asigurarea alimentãrilor cu apã pentru populaţie, industrie, agriculturã, pentru producerea de energie electricã, pentru alte folosinţe consumatoare şi neconsumatoare de apã, în scopul gospodãririi raţionale şi complexe a resurselor de apã, în colaborare cu deţinãtorii de obiective hidrotehnice şi cu principalii beneficiari de apã brutã.
ART. 18
(1) Pentru principalele lacuri de acumulare, cu folosinţã complexã şi cu rol strategic în alimentarea cu apã a municipiului Bucureşti şi a altor zone intens populate sau cu folosinţe de apã importante, se elaboreazã programele lunare de exploatare, conform art. 17, care se avizeazã de Administraţia Naţionalã "Apele Române", împreunã cu reprezentanţi ai autoritãţii publice centrale din domeniul apelor, ai principalilor deţinãtori de obiective hidrotehnice şi beneficiari de apã brutã, precum şi ai altor autoritãţi şi factori responsabili, şi se aprobã de autoritatea publicã centralã din domeniul apelor.
(2) Programele de exploatare pentru restul lacurilor de acumulare se aprobã la nivelul de competenţã al Administraţiei Naţionale "Apele Române".
ART. 19
(1) Pentru gospodãrirea unitarã, raţionalã şi complexã a apelor de suprafaţã şi subterane, în scopul satisfacerii cu prioritate a cerinţelor de apã pentru populaţie şi a altor cerinţe social-economice esenţiale, Administraţia Naţionalã "Apele Române" elaboreazã programe de exploatare pentru perioade determinate de timp: sãptãmânã, decadã, trimestru sau semestru.
(2) În perioade deficitare, precum şi în perioade de viituri, exploatarea lacurilor de acumulare şi a prizelor de apã se subordoneazã necesitãţilor perioadei respective, în conformitate cu prevederile planurilor de secetã, respectiv cu prevederile planurilor de apãrare de inundaţii.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 20
(1) Prezenta metodologie este obligatorie în cazul regulamentelor de exploatare ce urmeazã a fi elaborate dupã intrarea în vigoare a acesteia, prin ordin al autoritãţii publice centrale din domeniul apelor.
(2) Regulamentele de exploatare aprobate conform prevederilor <>Ordinului ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 396/1997 privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru elaborarea regulamentelor de exploatare a barajelor, lacurilor de acumulare şi prizelor pentru alimentãri cu apã, cu sau fãrã baraje, şi stabilirea competenţelor de elaborare şi aprobare a regulamentelor de exploatare bazinale şi a programelor de exploatare lunare a lacurilor de acumulare se vor reelabora, adapta sau completa, dupã caz, la expirarea perioadelor de valabilitate conferite de acest ordin, în conformitate cu prevederile art. 13.
ART. 21
În termen de un an de la aprobarea prezentei metodologii, autoritatea tehnico-operativã pentru gospodãrirea apelor, respectiv Administraţia Naţionalã "Apele Române", va asigura elaborarea de regulamente de exploatare coordonatã bazinal pentru douã bazine hidrografice de ordinul 1, considerate reprezentative, în scopul perfecţionãrii conţinutului, formei de prezentare şi eficienţei acestui tip de documentaţii.
ART. 22
În termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentului ordin unitãţile bazinale ale autoritãţii tehnico-operative din domeniul apelor vor reactualiza sau adapta regulamentele de exploatare coordonatã bazinal.
ART. 23
În cazuri bine fundamentate, cu anunţarea treptei superioare, factorii competenţi conform prevederilor art. 7 pot aproba regulamente de exploatare pentru obiective hidrotehnice, pe perioadã limitatã, de cel mult 6 luni de la data aprobãrii.

ANEXĂ


──────
la metodologie
──────────────
(Machetã)
──────────

Antetul emitentului
(Administraţia Naţionalã "Apele Române",
Direcţia Apelor .....................)
Nr. .......... din ......................

APROBARE
pentru prelungirea valabilitãţii regulamentului de exploatare





1. Documentaţia ....../(titlul regulamentului de exploatare).......
pentru obiectivul/amenajarea ........./(denumirea).........
● Amplasament: curs de apã ......., cod cadastral ......, judeţul .........
● Unitatea deţinãtoare ....................................................
● Unitatea de exploatare ..................................................
● Clasa de importanţã a amenajãrii ........................................
● Categoria de importanţã a amenajãrii ....................................
● Data aprobãrii anterioare a regulamentului de exploatare ..../(anul).....
2. Funcţiunile amenajãrii:
a) alimentãri cu apã pentru populaţie şi industrie: .............../(debit
total).... mc/s;
b) irigaţii: ...... ha, debit mediu ..../(total).... mc/s;
c) apãrare de inundaţii: Va= .......... milioane mc, coeficient de
atenuare/grad de reducere a debitelor maxime:
calcul ........, verificare .................................;
d) producţie de energie electricã: ............ Gwh în an hidrologic mediu;
e) debit salubru/servitute ................ mc/s;
f) alte funcţiuni: ...../(agrement, pescuit sportiv, sporturi nautice etc.)
3. Principale caracteristici:
a) lacul de acumulare: volum (V) total ..... milioane mc (la nivel maxim de
verificare), V la nivelul normal de retenţie (NNR) ......... milioane mc;
b) barajul frontal: tip ....., înãlţime maximã ....... m, etanşare .......;
c) diguri (baraje) laterale:
● mal stâng - lungime ....... m/km, înãlţime maximã ..... m, etanşare ....;
● mal drept - lungime ....... m/km, înãlţime maximã ..... m, etanşare .... .
4. Condiţii speciale/deosebite de exploatare (datorate punerii în funcţiune
parţialã, recomandãrilor expertizelor, urmãririi comportãrii în timp etc.,
prin care sunt modificaţi parametrii de proiect):
● .........................................................................
● .........................................................................
● .........................................................................
5. Beneficiarul - unitatea deţinãtoare/unitatea de exploatare declarã pe
propria rãspundere, prin Adresa nr. ....... din ..........................:
● documentaţia corespunde rolului şi parametrilor funcţionali ai amenajãrii;
● nu s-au produs modificãri ale regulilor de exploatare de la data ultimei
aprobãri a regulamentului de exploatare.
6. În urma analizei, se aprobã prelungirea valabilitãţii documentaţiei
intitulate ......../(titlul exact).....
pânã la:
● modificarea rolului şi parametrilor funcţionali ai amenajãrii;
● modificarea regulilor de exploatare;
● completarea cu elemente componente noi sau modificarea schemei de
amenajare;
● aplicarea unor mãsuri impuse de expertize tehnice sau rezultate din
activitatea de urmãrire a comportãrii în timp, cu influenţã asupra
parametrilor funcţionali;
● cel mult pe durata maximã acceptatã de actele normative în vigoare.

Întocmit,

Director,
............


__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016