Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 22 iulie 2005  privind evaluarea unitatilor de invatamant preuniversitar in vederea acreditarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 22 iulie 2005 privind evaluarea unitatilor de invatamant preuniversitar in vederea acreditarii

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 762 din 22 august 2005

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Activitatea de evaluare în vederea acreditãrii este realizatã de Comisia Naţionalã de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar, denumitã în continuare Comisia naţionalã, şi de comisiile de evaluare şi acreditare a învãţãmântului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare comisii judeţene, care funcţioneazã în subordinea acesteia.
(2) Activitatea Comisiei naţionale şi a comisiilor judeţene se desfãşoarã cu respectarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 87/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 196/1999 , şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 858/2002 .

CAP. II
Evaluarea în vederea acreditãrii

ART. 2
Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar autorizate au obligaţia de a solicita acreditarea dupã absolvirea a 4 promoţii.
ART. 3
(1) În vederea obţinerii acreditãrii, unitatea de învãţãmânt preuniversitar autorizatã depune la Comisia naţionalã sau la comisiile judeţene, dupã caz, o cerere-tip, însoţitã de un raport de autoevaluare, care trebuie sã cuprindã urmãtoarele documente:
a) studiu privind stadiul de dezvoltare a unitãţii de învãţãmânt preuniversitar, precum şi eficienţa internã şi externã a acesteia (de la autorizarea de încredere pânã la momentul respectiv);
b) noul proiect de dezvoltare instituţionalã, în baza diagnozei realizate şi prin comparaţie cu proiectul iniţial; proiectul va fi realizat pe termen de 5 ani şi va fi avizat de consiliul local şi, dupã caz, de comitetul local de dezvoltare a parteneriatului social pentru formarea profesionalã;
c) fişã instituţionalã-tip;
d) copie de pe autorizaţia de încredere;
e) acte patrimoniale, respectiv lista spaţiilor deţinute în proprietate (se vor anexa copii de pe actele de provenienţã) şi lista obiectelor de inventar şi a mijloacelor fixe aflate în proprietatea unitãţii de învãţãmânt (se va menţiona provenienţa acestora, respectiv data de înregistrare);
f) acte privind baza materialã închiriatã (copii de pe contractele de închiriere, valabile cel puţin 2 ani sau cu posibilitãţi de prelungire);
g) acte privind asigurarea condiţiilor de securitate şi igienico-sanitare, respectiv copie de pe autorizaţia sanitarã de funcţionare pentru fiecare dintre spaţiile utilizate în procesul instructiv-educativ (vizatã pentru anul şcolar în curs) şi copie de pe avizul PSI pentru fiecare dintre spaţiile utilizate în procesul instructiv-educativ (în perioada de valabilitate);
h) acte privind încadrarea cu personal de conducere, personal didactic, personal didactic auxiliar, personal administrativ, de la data obţinerii autorizãrii de încredere pânã la data solicitãrii acreditãrii (copii de pe statele de funcţii), şi acte care atestã participarea acestora la cursuri de formare continuã;
i) copie de pe planul de şcolarizare aprobat şi realizat de la data obţinerii autorizãrii de încredere pânã la data solicitãrii acreditãrii;
j) acte privind curriculumul utilizat pe ultimul ciclu de învãţãmânt (se va anexa declaraţia directorului unitãţii de învãţãmânt privitoare la curriculumul utilizat; în cazul în care se folosesc planuri şi programe de învãţãmânt alternative, acestea se vor anexa în copie; de asemenea, se va anexa copie de pe curriculumul în dezvoltare localã, cu avizul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti);
k) acte financiar-contabile, respectiv certificatul de înregistrare fiscalã a unitãţii de învãţãmânt autorizate, bilanţul contabil pentru fiecare an financiar de la data obţinerii autorizãrii de încredere pânã la data solicitãrii acreditãrii, ultima balanţã analiticã de verificare financiar-contabilã, tipul de contract de şcolarizare încheiat cu pãrinţii/elevii în fiecare an din ultimul ciclu de învãţãmânt (dacã este cazul) şi copia rapoartelor anuale de activitate şi financiar-contabile;
l) acte privind rezultatele elevilor, performanţele obţinute la concursuri şi olimpiade şcolare, rezultatele obţinute la testãrile naţionale, examenele de bacalaureat şi de finalizare a studiilor, dupã caz, şi situaţiile privind inserţia absolvenţilor pe piaţa forţei de muncã, dupã caz;
m) acte privind inspecţiile şi controalele efectuate în unitatea de învãţãmânt în perioada de funcţionare provizorie, conform Registrului de procese-verbale de inspecţii, precum şi rapoartelor de constatare;
n) copii de pe protocoalele/acordurile de colaborare, de pe declaraţiile de parteneriat între şcoalã şi autoritãţile locale sau alte organisme, instituţii, agenţi economici, de la data obţinerii autorizãrii de încredere pânã la data solicitãrii acreditãrii;
o) copie de pe ordinul de platã a taxei de evaluare.
(2) Datele conţinute în raportul de autoevaluare sunt asumate, sub semnãturã şi cu aplicarea sigiliului şcolii, de cãtre conducerea unitãţii de învãţãmânt preuniversitar.
(3) Raportul de autoevaluare este înregistrat şi verificat de personalul din aparatul propriu al Comisiei naţionale, respectiv de preşedinţii comisiilor judeţene, dupã caz.
(4) În cazul în care din documentaţia depusã lipsesc documente dintre cele menţionate la alin. (1), se comunicã unitãţii de învãţãmânt preuniversitar necesitatea completãrii documentaţiei, în termen de 15 zile de la înregistrare, sub sancţiunea respingerii cererii de acreditare ca inadmisibilã.
ART. 4
(1) Experţii din aparatul propriu al Comisiei naţionale, respectiv preşedinţii comisiilor judeţene, dupã caz, întocmesc fişa de expertizã a documentelor din raportul de autoevaluare, în maximum 20 de zile de la înregistrarea acestuia.
(2) Raportul de autoevaluare se completeazã, dupã caz, cu datele şi informaţiile suplimentare solicitate de Comisia naţionalã, în conformitate cu criteriile şi cu standardele naţionale de evaluare şi de acreditare.
(3) Preşedinţii comisiilor judeţene pot solicita sprijinul personalului din aparatul propriu al Comisiei naţionale în realizarea expertizei documentaţiei de evaluare. Dupã întocmirea fişei de expertizã, preşedinţii comisiilor judeţene comunicã în scris Comisiei naţionale, în maximum 5 zile, principalele date privind cererea adresatã, numãrul raportului de autoevaluare şi solicitã un observator pentru desfãşurarea vizitei de evaluare.
(4) Fişa de expertizã se pune la dispoziţia membrilor Comisiei naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene, dupã caz.
ART. 5
(1) Procedurile de evaluare în vederea acreditãrii se deruleazã în conformitate cu prevederile <>art. 7 din anexa la Hotãrârea Guvernului nr. 858/2002 , în baza criteriilor şi a standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare.
(2) Comisia naţionalã se organizeazã pe subcomisii de evaluare şi acreditare, denumite în continuare subcomisii, în conformitate cu prevederile <>art. 9 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 196/1999 , şi ale <>art. 4 alin. (1) lit. c) din anexa la Hotãrârea Guvernului nr. 858/2002 .
(3) Subcomisiile efectueazã vizite în teren, în baza deciziei preşedintelui, emisã conform hotãrârii Comisiei naţionale.
(4) În cadrul vizitelor de evaluare subcomisiile verificã documentaţia cuprinsã în raportul de autoevaluare, îndeplinirea criteriilor şi a standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare, precum şi respectarea legislaţiei în domeniul învãţãmântului de cãtre unitatea de învãţãmânt preuniversitar respectivã.
(5) Subcomisiile întocmesc un raport de evaluare pentru fiecare nivel de învãţãmânt/specializare/calificare profesionalã evaluat/evaluatã.
ART. 6
(1) Pentru unitãţile de învãţãmânt de nivel liceal şi postliceal, Comisia naţionalã, întrunitã în şedinţã ordinarã, analizeazã rapoartele de evaluare întocmite de subcomisiile desemnate şi propune acordarea/neacordarea acreditãrii pentru fiecare specializare/calificare profesionalã evaluatã.
(2) Propunerea Comisiei naţionale se înainteazã ministrului educaţiei şi cercetãrii în vederea emiterii ordinului de acordare/neacordare a acreditãrii pentru fiecare specializare/calificare profesionalã evaluatã.
ART. 7
(1) Pentru unitãţile de învãţãmânt de nivel preşcolar, primar, gimnazial, precum şi pentru şcolile de arte şi meserii, preşedinţii comisiilor judeţene înainteazã Comisiei naţionale propunerea acestora de acordare/ neacordare a acreditãrii, raportul de autoevaluare al unitãţii de învãţãmânt evaluate şi copia de pe raportul de evaluare întocmit, în maximum 15 zile de la încheierea vizitei de evaluare.
(2) Preşedintele Comisiei naţionale, în baza verificãrii documentelor menţionate la alin. (1), precum şi în baza raportului de constatare întocmit de membrul Comisiei naţionale desemnat ca observator, în conformitate cu prevederile <>art. 4 alin. (1) lit. g) din anexa la Hotãrârea Guvernului nr. 858/2002 , valideazã/invalideazã propunerea comisiilor judeţene pentru nivelul respectiv.
(3) Validarea propunerii de acordare/neacordare a acreditãrii se comunicã în scris preşedinţilor comisiilor judeţene, în termen de 15 zile de la primirea documentelor.
(4) În cazul invalidãrii propunerii, preşedintele Comisiei naţionale comunicã în scris preşedinţilor comisiilor judeţene, în termen de 15 zile de la primirea documentelor, motivele de invalidare.
(5) Preşedinţii comisiilor judeţene prezintã inspectorului şcolar general raportul de evaluare, propunerea comisiilor judeţene pentru nivelul respectiv şi comunicarea de validare a propunerii, primitã de la preşedintele Comisiei naţionale. În situaţia invalidãrii propunerii, preşedinţii comisiilor judeţene au obligaţia de a prezenta inspectorului şcolar general motivele de invalidare comunicate de preşedintele Comisiei naţionale.
(6) În baza documentelor menţionate la alin. (5) inspectorul şcolar general emite decizia de acordare/ neacordare a acreditãrii pentru unitatea de învãţãmânt preuniversitar respectivã.
ART. 8
(1) Rapoartele de evaluare în vederea acreditãrii constituie înscrisuri publice, cu toate consecinţele prevãzute de lege, şi se aduc la cunoştinţã unitãţii de învãţãmânt preuniversitar evaluate, în termen de 30 de zile de la emiterea ordinului ministrului educaţiei şi cercetãrii, respectiv a deciziei inspectorului şcolar general privind acordarea/neacordarea acreditãrii.
(2) Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii privind acreditarea/neacreditarea unitãţii de învãţãmânt preuniversitar evaluate se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Decizia inspectorului şcolar general privind acreditarea grãdiniţelor, şcolilor primare, gimnaziale, precum şi a şcolilor de arte şi meserii se face publicã la nivel local, în conformitate cu prevederile <>art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 196/1999 .
ART. 9
Acreditarea, acordatã prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetãrii pentru învãţãmântul liceal şi postliceal sau prin decizie a inspectorului şcolar general pentru învãţãmântul preşcolar, primar, gimnazial, precum şi pentru şcolile de arte şi meserii, dupã caz, recunoaşte valabilitatea activitãţii desfãşurate de unitatea de învãţãmânt preuniversitar respectivã pânã la data acordãrii acesteia.
ART. 10
(1) Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar particular cu specializãri/calificãri profesionale acreditate sunt persoane juridice de drept privat cu capacitate deplinã de exerciţiu. Pentru specializãrile/calificãrile profesionale acreditate, acestea pot organiza examene de absolvire, pot gestiona şi emite diplome şi/sau alte acte de studii.
(2) Diplomele eliberate de unitãţile de învãţãmânt preuniversitar pentru absolvenţii specializãrilor/calificãrilor profesionale acreditate sunt recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 11
Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar acreditate fac parte din sistemul naţional de învãţãmânt şi se supun controlului efectuat de Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, Comisia naţionalã, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, comisiile judeţene şi de alte organe abilitate de lege, în vederea asigurãrii calitãţii procesului instructiv-educativ.

CAP. III
Monitorizarea şi controlul unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar acreditate

ART. 12
(1) În primii 5 ani dupã obţinerea acreditãrii, unitãţile de învãţãmânt preuniversitar acreditate se supun controalelor anuale ale Comisiei naţionale, respectiv ale comisiilor judeţene, dupã caz, pentru asigurarea calitãţii procesului de învãţãmânt. Pentru aceste controale nu se percep taxe.
(2) Controalele care vor fi efectuate în unitãţile de învãţãmânt acreditate pot fi anunţate instituţiilor în cauzã cu cel mult 3 zile înaintea efectuãrii lor.
(3) Comisia de control este alcãtuitã din 1-2 persoane, membre ale Comisiei naţionale sau ale comisiilor judeţene, dupã caz.
(4) În comisia de control pot fi desemnate persoane cu atribuţii în domeniu din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii şi/sau al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
(5) Rapoartele de constatare ale comisiilor de control se aduc la cunoştinţã unitãţilor de învãţãmânt controlate, în termen de 30 de zile de la finalizarea controlului.

CAP. IV
Evaluarea periodicã din 5 în 5 ani

ART. 13
Procedurile de evaluare periodicã se declanşeazã la cererea Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, a unitãţii de învãţãmânt preuniversitar sau din propria iniţiativã a Comisiei naţionale ori a comisiilor judeţene, dupã caz, şi se efectueazã în conformitate cu criteriile şi cu standardele naţionale de evaluare şi de acreditare.
ART. 14
(1) Unitãţile de învãţãmânt preuniversitar care se supun evaluãrii periodice depun, la solicitarea Comisiei naţionale sau a comisiilor judeţene, dupã caz, documentaţia corespunzãtoare prevãzutã la art. 3.
(2) În vederea verificãrii datelor din raportul de autoevaluare şi a definitivãrii rapoartelor de evaluare, preşedintele Comisiei naţionale sau preşedinţii comisiilor judeţene pot dispune efectuarea vizitelor de evaluare.
(3) Rapoartele de evaluare devin înscrisuri publice, dupã analizarea şi aprobarea lor în plenul Comisiei naţionale, cu toate consecinţele prevãzute de lege.
ART. 15
În mod expres, pentru evaluarea periodicã, taxa de evaluare este de 3 salarii lunare brute de educatoare, învãţãtor sau profesor, dupã caz, din învãţãmântul de stat, cu gradul didactic I, cu vechime maximã.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 16
(1) Hotãrârile Comisiei naţionale, respectiv ale comisiilor judeţene, cu privire la acordarea/neacordarea acreditãrii pentru fiecare nivel de învãţãmânt se adoptã prin vot secret, cu o majoritate simplã din numãrul total al membrilor.
(2) Şedinţele ordinare ale Comisiei naţionale sunt statutar constituite în cazul întrunirii a cel puţin douã treimi din numãrul total al membrilor.
ART. 17
(1) Subcomisiile sunt alcãtuite, de regulã, din 3-4 membri ai Comisiei naţionale sau ai comisiei judeţene, pentru nivelul de învãţãmânt solicitat, dupã caz.
(2) Subcomisiile, respectiv comisiile judeţene, dupã caz, efectueazã în cursul unui an şcolar cel puţin douã vizite de evaluare, în baza deciziei preşedinţilor acestora, emisã conform hotãrârii Comisiei naţionale. La aceste vizite pot participa şi alţi membri decât cei desemnaţi iniţial.
(3) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti efectueazã la unitatea de învãţãmânt preuniversitar respectivã inspecţii şcolare succesive la toate disciplinele cuprinse în planul de învãţãmânt, în cursul anului şcolar în care se solicitã acreditarea.
(4) Copiile de pe procesele-verbale ale inspecţiilor şcolare efectuate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti constituie anexã la raportul de evaluare al Comisiei naţionale sau al comisiilor judeţene, dupã caz.
(5) La activitãţile de evaluare ale Comisiei naţionale participã, cu statut de observator, preşedinţii comisiilor judeţene sau, în situaţii excepţionale, unul dintre inspectorii şcolari, membru în comisiile judeţene, special desemnat de cãtre preşedinţi.
(6) La activitãţile de evaluare ale comisiilor judeţene participã, cu statut de observator, un membru al Comisiei naţionale, în baza deciziei preşedintelui acesteia, emisã conform hotãrârii Comisiei naţionale.
(7) La activitãţile de evaluare/control ale Comisiei naţionale, respectiv ale comisiilor judeţene, dupã caz, poate participa, cu statut de observator, reprezentantul organizaţiei sindicale care este majoritarã în unitatea de învãţãmânt preuniversitar respectivã.
ART. 18
Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti au obligaţia de a face publicã reţeaua actualizatã a unitãţilor de învãţãmânt preuniversitar de pe raza judeţului respectiv sau a municipiului Bucureşti, precum şi statutul acestora (acreditate/neacreditate).
ART. 19
Prezenta metodologie intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016