Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 12 noiembrie 2009  privind organizarea si desfasurarea cursului de initiere in limba romana si scolarizarea copiilor strainilor care au dobandit o forma de protectie sau un drept de sedere in Romania, precum si ai cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 12 noiembrie 2009 privind organizarea si desfasurarea cursului de initiere in limba romana si scolarizarea copiilor strainilor care au dobandit o forma de protectie sau un drept de sedere in Romania, precum si ai cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 863 din 10 decembrie 2009
ART. 1
(1) Prezenta metodologie se aplicã copiilor minori ai urmãtoarelor categorii de persoane:
a) strãini care au dobândit o formã de protecţie în România, în conformitate cu <>Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea socialã a strãinilor care au dobândit o formã de protecţie sau un drept de şedere în România, precum şi a cetãţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) strãini care au dobândit un drept de şedere în România, în conformitate cu <>Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) cetãţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene şi ai Spaţiului Economic European, în conformitate cu <>Ordonanţa Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Prezenta metodologie se aplicã şi copiilor strãini minori neînsoţiţi care au dobândit drept de protecţie/şedere sau au solicitat drept de protecţie/şedere în România.
ART. 2
(1) Familiile de strãini menţionaţi la art. 1 alin. (1), care au în întreţinere copii în vârstã de pânã la 18 ani sau care au depãşit 18 ani, dar nu au încheiat studiile preuniversitare, au dreptul sã solicite inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti înscrierea acestora în învãţãmântul preuniversitar.
(2) În cazul minorilor neînsoţiţi, menţionaţi la art. 1 alin. (2), dreptul de a solicita înscrierea în învãţãmântul preuniversitar revine reprezentanţilor legali desemnaţi.
ART. 3
În vederea şcolarizãrii, copiii strãinilor menţionaţi la art. 1 alin. (1), precum şi minorii neînsoţiţi menţionaţi la art. 1 alin. (2), care nu cunosc limba românã, beneficiazã de un curs de iniţiere în limba românã.
ART. 4
(1) Cererile de participare la cursurile de iniţiere în limba românã, însoţite de copia legalizatã a documentului de identitate, se depun de cãtre unul dintre pãrinţi sau reprezentantul legal la inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti sau la sediile centrelor teritoriale ale Oficiului Român pentru Imigrãri (ORI) În aceastã din urmã situaţie, centrele teritoriale ale ORI transmit cererile de participare, însoţite de copiile legalizate ale documentelor de identitate, în termen de cel mult de 5 zile de la primire, inspectoratelor şcolare în a cãror razã domiciliazã beneficiarii.
(2) Înscrierea la cursurile de iniţiere în limba românã se realizeazã, de regulã, în perioada 15-30 august, înainte de începutul fiecãrui an şcolar.
(3) Dacã cererile de înscriere sunt depuse iniţial la centrele teritoriale ale ORI, acestea vor fi transmise inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, nu mai târziu de data de 30 august. Cererile de înscriere şi copiile legalizate ale documentelor de identitate, transmise de centrele teritoriale ale ORI inspectoratelor şcolare judeţene/ale municipiului Bucureşti, vor fi însoţite de o adresã de înaintare oficialã.
(4) În situaţia în care elevii nu pot fi înscrişi, din motive obiective, în perioada 15-30 august, se va putea solicita înscrierea şi participarea la curs, în cadrul grupelor deja constituite, pe baza unei cereri speciale adresate inspectoratului şcolar organizator.
ART. 5
(1) Prin decizie a inspectorului şcolar general, în perioada 6-10 septembrie, este numit un inspector responsabil cu organizarea, monitorizarea şi evaluarea cursului de iniţiere în limba românã.
(2) Prin decizie a inspectorului şcolar general, în perioada 610 septembrie, este nominalizatã unitatea şcolarã sau, dupã caz, unitãţile şcolare unde urmeazã sã se desfãşoare cursul. Unitãţii şcolare/unitãţilor şcolare i/li se aduce la cunoştinţã nominalizarea, prin transmiterea deciziei inspectorului şcolar general, nu mai târziu de data de 11 septembrie.
(3) Unitatea şcolarã/unitãţile şcolare care organizeazã cursul va/vor stabili, prin decizia consiliului de administraţie, pânã cel târziu la data de 14 septembrie, spaţiul de desfãşurare, profesorul/profesorii care va/vor preda cursul şi orarul cursului.
ART. 6
(1) Cursurile de iniţiere în limba românã se desfãşoarã pe durata unui an şcolar şi respectã structura anului şcolar stabilitã anual prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi inovãrii.
(2) Numãrul de ore pe sãptãmânã este de 4 (patru).
ART. 7
(1) O grupã este constituitã în medie din 15 elevi. Numãrul minim de participanţi este de 10, iar numãrul maxim de participanţi este de 20.
(2) Prin excepţie, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti poate aproba organizarea de grupe al cãror efectiv depãşeşte numãrul maxim sau este sub numãrul minim de participanţi.
(3) În desfãşurarea activitãţilor de învãţare a limbii române, în constituirea grupelor se va ţine cont de diferenţele de vârstã. Astfel, elevii vor fi organizaţi în cadrul a 3 grupe/categorii de vârstã, dupã cum urmeazã:
a) grupa/categoria de vârstã 6-10 ani;
b) grupa/categoria de vârstã 11-14 ani;
c) grupa/categoria de vârstã 15-18 ani. În cadrul acestei grupe vor fi înscrişi şi elevii care au depãşit 18 ani, dar nu au încheiat studiile preuniversitare.
ART. 8
Predarea cursului de iniţiere în limba românã se realizeazã pe baza programelor speciale, elaborate şi aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la ordin.
ART. 9
(1) Elevii participanţi la curs beneficiazã gratuit de manuale. Beneficiazã gratuit de câte un manual şi profesorul/profesorii care susţine/susţin cursul.
(2) Distribuirea şi asigurarea manualelor se realizeazã în conformitate cu procedurile prevãzute în anexa nr. 2 la ordin.
ART. 10
(1) În perioada urmãrii cursului de iniţiere în limba românã, în vederea acomodãrii şcolare, elevii strãini pot participa, gratuit, la activitãţi didactice cu caracter teoretic, practic şi recreativ organizate pentru elevii români, fãrã ca prezenţa lor sã fie înregistratã în documente oficiale.
(2) Activitãţile didactice cu caracter teoretic, practic şi recreativ la care participã elevii strãini se aprobã în consiliul de administraţie al unitãţii şcolare în care urmeazã sã fie şcolarizaţi, dupã consultarea elevului şi a familiei acestuia.
ART. 11
(1) La sfârşitul cursului de iniţiere în limba românã, în perioada 1-15 iunie, elevii vor participa la o sesiune de evaluare a competenţelor lingvistice şi de stabilire a clasei în care vor fi integraţi pentru a urma studiile.
(2) Comisia de evaluare este alcãtuitã din directorul unitãţii şcolare la care s-a desfãşurat cursul de iniţiere, 2 profesori de limba românã, dintre care unul este profesorul care a susţinut cursul, un psihopedagog şcolar şi, dupã caz, un învãţãtor/institutor, respectiv 2 profesori de matematicã.
(3) Comisia de evaluare este numitã prin decizie a inspectorului şcolar general.
ART. 12
(1) Directorul şcolii la care s-a desfãşurat cursul de iniţiere în limba românã îndeplineşte funcţia de preşedinte al comisiei.
(2) Pentru categoriile de vârstã 11-14 ani, respectiv 15-18 ani, evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române se realizeazã de cãtre 2 profesori de limba românã. Pentru categoria de vârstã 6-10 ani, comisia va include, alãturi de cei 2 profesori, şi un învãţãtor/institutor.
(3) Evaluarea nivelului de cunoaştere a limbii române are în vedere verificarea urmãtoarelor competenţe:
a) înţelegerea semnificaţiei globale a unor mesaje orale;
b) construirea oralã a unor enunţuri coerente pe o temã datã;
c) citirea unor texte şi desprinderea semnificaţiei lor globale;
d) scrierea corectã a unor enunţuri.
ART. 13
(1) Studiile efectuate în ţara de origine, dovedite cu acte, sunt echivalate, conform prevederilor legale, de serviciul specializat din Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii.
(2) Pentru elevii care au acte de studii, dupã echivalarea studiilor, ţinând cont de rezultatele obţinute la testul de limbã, comisia recomandã pãrinţilor sau susţinãtorilor legali înscrierea candidatului, pentru anul şcolar urmãtor, în anul de studiu corespunzãtor.
ART. 14
În lipsa actelor de studiu, elevul va susţine, pe lângã testul de limbã, şi un test de verificare generalã a cunoştinţelor de matematicã. Comisia de evaluare va include, în aceastã situaţie, şi 2 profesori de matematicã.
ART. 15
(1) Seturile de teste de matematicã vor fi realizate, în termen de cel mult 3 luni de la aprobarea prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi inovãrii a prezentei metodologii, de un grup de lucru care va include specialişti/experţi în domeniul matematicii din cadrul Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli, performanţã şi programe şi al Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar.
(2) Seturile de teste realizate în cadrul grupului de lucru vor fi preluate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar. În urma unei solicitãri scrise a inspectoratelor şcolare organizatoare cãtre Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învãţãmântul Preuniversitar, seturile de teste vor fi transmise cãtre acestea şi utilizate în cadrul sesiunilor de evaluare de cãtre comisiile constituite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
ART. 16
Pentru elevii care nu au acte de studii, în funcţie de rezultatele obţinute la testul de limbã şi testul de matematicã, având în vedere vârsta şi studiile anterioare declarate de candidat, comisia recomandã pãrinţilor/reprezentanţilor legali înscrierea în anul de studiu corespunzãtor.
ART. 17
În cazul în care copiii strãini pentru care se solicitã înscrierea în învãţãmântul preuniversitar vorbesc limba românã, aceştia pot participa direct la testul de limbã românã şi, dupã caz, la testul de verificare generalã a cunoştinţelor de matematicã, fãrã urmarea cursului de iniţiere în limba românã.
ART. 18
(1) Pentru toate categoriile de elevi, precizate la art. 13 alin. (2), art. 16 şi 17, recomandarea fãcutã pãrinţilor sau susţinãtorilor legali privind înscrierea elevilor într-un anumit an de studiu se realizeazã prin consensul membrilor comisiei. În situaţia în care nu se realizeazã consensul membrilor comisiei, decizia finalã revine preşedintelui comisiei.
(2) Recomandarea privind înscrierea elevilor într-un anumit an de studiu se consemneazã în cadrul unui proces-verbal, semnat de toţi membrii comisiei. Pe semnãtura preşedintelui comisiei se aplicã ştampila unitãţii şcolare în cadrul cãreia s-a realizat evaluarea.
(3) Pãrinţii sau susţinãtorii legali vor primi o adeverinţã din partea preşedintelui comisiei, cu ştampila unitãţii şcolare. În cadrul acesteia se va înscrie recomandarea privind înscrierea elevilor într-un anumit an de studiu.
(4) Dacã pãrinţii sau susţinãtorii legali sunt de acord cu recomandarea comisiei, consfinţirea acordului se face prin contrasemnarea adeverinţei de cãtre pãrinţii sau susţinãtorii legali ai elevilor. În acest caz, adeverinţa eliberatã de comisia de evaluare, contrasemnatã de pãrinţii sau susţinãtorii legali ai elevilor, constituie documentul în baza cãruia se va realiza înscrierea elevilor la şcoalã.
(5) În cazul în care pãrinţii sau susţinãtorii legali nu sunt de acord cu recomandarea comisiei de evaluare, acest fapt va fi consemnat în cadrul unui proces-verbal special. În aceastã situaţie, pãrinţii sau susţinãtorii legali au dreptul de a solicita înscrierea copiilor în sistemul preuniversitar românesc, în clasa pe care o doresc, şi îşi asumã integral responsabilitãţile ce decurg din neacceptarea recomandãrii comisiei de evaluare.
ART. 19
În situaţia în care, dupã o perioadã de timp, se constatã o evidentã inadaptare şcolarã a elevului, ca urmare a neatingerii standardelor sau a cunoaşterii insuficiente a limbii române, directorul şcolii poate decide, numai cu acordul pãrinţilor sau al reprezentantului legal desemnat, trecerea elevului într-o clasã inferioarã celei frecventate pânã atunci sau trimiterea/retrimiterea la cursurile de învãţare a limbii române.
ART. 20
În vederea depãşirii dificultãţilor de adaptare, pe perioada urmãrii cursului de iniţiere în limba românã, cât şi ulterior, pe parcursul şcolarizãrii, elevii vor beneficia de asistenţa unui consilier şcolar psihopedagog din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţã educaţionalã/al municipiului Bucureşti sau din cadrul unui cabinet de asistenţã psihopedagogicã.
ART. 21
(1) Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, prin Direcţia generalã formare continuã, asigurã formarea profesorilor care vor preda cursul de iniţiere în limba românã.
(2) În realizarea activitãţilor de formare a profesorilor, Direcţia generalã formare continuã colaboreazã cu Direcţia generalã educaţie timpurie, şcoli, performanţã şi programe.
(3) În vederea bunei organizãri şi a susţinerii activitãţilor de formare, de comun acord, Direcţia generalã formare continuã, Direcţia generalã educaţie timpurie, şcoli, performanţã şi programe şi Institutul Limbii Române pot stabili parteneriate cu diferite instituţii şi organizaţii acreditate/recunoscute din domeniu.
ART. 22
Retribuţia profesorilor care predau cursurile de iniţiere se face, în condiţiile legii, prin cumul sau plata cu ora.
ART. 23
(1) În baza prevederilor <>art. 37 din cadrul Ordonanţei Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, finanţarea activitãţilor legate de desfãşurarea activitãţilor prevãzute în prezenta metodologie, referitoare la formarea profesorilor şi realizarea manualelor se asigurã din bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii.
(2) Fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti organizator va suporta cheltuielile de transport necesare distribuirii manualelor pentru cursanţii din unitãţile şcolare din subordine, în care se desfãşoarã cursul de iniţiere în limba românã.
(3) Plata profesorilor care predau cursurile de iniţiere se face din bugetele unitãţilor şcolare care organizeazã cursul, în condiţiile legii.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016